Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.334
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Brasse skrev:
    ja, omtrent. teller allerede 3 strømforsyninger, 2 fullbreddebokser, dac, riaa og airport express. :mad: / :)
    så kjem det platespelar og mac mini og eksterndisk — det blir 11 bokser. skrinlegger vegghylleplanene. her trengs det eit rack / sjenk og masse planter!
    Haha, jeg har bare ti bokser.
    Radioen forsvinner nok ut av racket etterhvert. Har jo anskaffet en skikkelig Tandberg Sølvuper.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    Jeg har 9 naim bokser, og jeg er glad i alle sammen! Som alle blir behandlet med den største kjærlighet ;D
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    naim bør lanserer en reference nait...for alle som er lei av alle de kjarlighets bokser ;)...noe a la dartzeel eller devialet. en sikkelig bombe i et hus...


    men vi vet alle at det er mot naims philosophy
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    De kunne gjort det allikevel ;) Jeg er lykkelig med P.sophie, men skulle gjerne hatt en reference box med cd og det hele. Gjerne på størrelse med en cd så jeg kunne legge den vekk :D
    Har ikke plass til alle disse boksene, ser ut til at fru Ki kun vil godta Musicline-rack i hvitt, ikke Fraim.

    balthar skrev:
    men vi vet alleat det er mot naims philosophy
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Det hadde holdt lenge med en reference intergrert supernait :)

    Noen her som stabler disse boksene oppå hverandre ? (pre/power etc)

    Fikk noen fine kabel råd og nå står rydding i bokse haugen for tur,sliter med og finne det ultimate TV / sterio møbelet
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.334
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Petterone skrev:
    sliter med og finne det ultimate TV / sterio møbelet
    Vanskelig komme med tips her. Du må nok skrive noen linjer om finish, prisklasse, størrelse (hva skal racket inneholde) etc.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    216
    Er det noen som låner ut Naim for demo? Tenker på firma som har de i butikken og låner ut mot f.eks mot et depositum.
    Har Klipsch RF63 og kunne tenkt meg å sjekke om Naim gjør seg.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    Roqer skrev:
    Er det noen som låner ut Naim for demo? Tenker på firma som har de i butikken og låner ut mot f.eks mot et depositum.
    Har Klipsch RF63 og kunne tenkt meg å sjekke om Naim gjør seg.
    Hvor bor du ?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    216
    Mange mil og ferger unna Bergen. Får vel bestille via nettbutikk. Returskjema er vel ikke så vanskelig å fylle ut i tilfelle behov.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    767
    Ketil B skrev:
    Et alternativ er Audioroyal i Trondheim, men det er vel nesten samme avstand som til Bergen.
    Slipper i alle fall ferge til Trondheim, hvis du kjører via Oppdal.
    Tror Audioroyal har i-serien og xs-serien samt DAC for demo nå.
    Jeg testet cd5 xs før jul, men den passet dessverre ikke helt i mitt oppsett + litt for dyr for meg når den mangler digitale innganger :(
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Roqer skrev:
    Sunndalsøra...
    ingen i nærområdet som har Naim, da, slik at du kunne prøve hjemme først?
    ellers må det være kortere vei til audioroyal i Trondheim. og heller ikke langt unna Kristiansund som er norges naim hovedstad :D
    klipsch og naim er vel ikke den mest vanlige kombinasjon jeg har hørt om, men for al del; det kan jo funke.

    powerlines over det hele her nå, ikke snakk om placebo effekt, de setter virkelig prikk over i-en i et fra før velbalansert anlegg.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    216
    Ingen i nærområdet som jeg vet har Naim. Kortere til Tr.heim via Oppdal enn Surnadal ja.
    Har hørt flere som stusser på komboen Klipsch/Naim. Derimot er Rognlien en av de som anbefaler lett denne komboen. Eller som han sa: "Og overse glatt at noen av dem mener Naim + Klipsch ikke funker. De har ikke hørt det, det vedder jeg på!"
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    216
    Hvordan ligger det an med Naims strømstyrke i forhold til andre i samme prisklasse som f.eks NAIT XS? Er de wattene som er oppgitt gode watt?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    nilsen64 skrev:
    Roqer skrev:
    Sunndalsøra...
    ellers må det være kortere vei til audioroyal i Trondheim. og heller ikke langt unna Kristiansund som er norges naim hovedstad :D
    klipsch og naim er vel ikke den mest vanlige kombinasjon jeg har hørt om, men for al del; det kan jo funke.
    Tanken var koblingen naim+klipsch, Musik-magazinet selger begge deler.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.334
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Naim liker høyttalere de kan jobbe med. Lette laster har vist seg å ikke fungere.

    VidarP har skrevet om dette flere ganger.


    _______________________________

    Jada, det er skikkelige watt.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Tanken var koblingen naim+klipsch, Musik-magazinet selger begge deler
    Ta og prøv deg fram,det er noen som bruker denne koblingen.

    Mange mener dette ikke passer sammen,men noen mener klipsch er ok på Naim.

    Ellers vil du se att Harbeth,Spendor,Kef,Kudos,Leema, Pro-Ac ,Neat ganske ofte blir brukt sammen med Naim
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Eller vil jeg bare si att min sterio pusher i Drammen påstår att jeg vil få hakeslepp når jeg kommer innom for og høre på Nye Naim Ovator 400 :)men jeg sverger til mine Spendor så langt
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    Petterone skrev:
    Tanken var koblingen naim+klipsch, Musik-magazinet selger begge deler
    Ta og prøv deg fram,det er noen som bruker denne koblingen.

    Mange mener dette ikke passer sammen,men noen mener klipsch er ok på Naim.

    Ellers vil du se att Harbeth,Spendor,Kef,Kudos,Leema, Pro-Ac ,Neat ganske ofte blir brukt sammen med Naim
    Tror du misforstår litt, mitt svar var kun ment for å klare opp
    hvorfor jeg anbefalte Roqer å ta en tur innom Musik-magazinet i
    Bergen. Jeg er ikke på jakt etter nye ht, jeg har forresten aldri
    hørt klipsch på naim.

    Roqer; Har man kjøpt klipsch ht først vil jeg anta at det er fordi du liker lyd
    signaturen disse formidler. Som flere her har påpekt så er ikke dette den
    mest vanlige kombinasjon med naim. Så vit jeg kan forstå så finest det kun
    en medisin og det er å prøve, så merker du om dette er noe for deg.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    216
    Har helt sikkert kjøpt riktige høytalere, Klipsch RF63, pga dynamikken og evnen til å formidle min noe rocka (70's) musikksmak på riktig måte.
    Har sans for komboen litt "varme" forsterkere og RF63. Hører NAIM kan være varm, eller mørk som enkelte sier. Det kan passe godt.
    Enkelte nevner at de ikke passer med lettdrevne høytalere. RF63 er ikke så lettdrevet som den ser ut som på papiret. Etter å ha hatt kun receiver (Yamaha 3900) på de en stund, sjekket jeg med altfor mye kraft. Trodde jeg. Da kom det frem noe musikalitet som jeg aldri har hørt før. De gamle Beatlesplatene, Purple, Zeppelin, Zappa, etc etc etc fikk et nytt liv. Fruen i huset spurte om jeg også fikk nytt liv. Og det fikk jeg ;)
    Så konklusjonen min er at jo mere kraft, jo bedre låter de såkalte lettdrevne RF63. Mange vil si at Abrahamsen er en bedre match enn NAIM, men det blir en annen tråd. Jeg vet iallefall at Sugden er sjef på Klipsch, men de kan ikke levere hometheaterinngang på sine. Synd.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det blir mer enn grovt forenklet å si at naim tilfører "varme". Derimot er naims husklang typisk homogen i motsetning til mye annet hvor enkelte frekvensområder blir fremhevet. Når man så gjør seg kjent med naims lyd, kan man innledningsvis oppfatte dette som
    mørkt. Hvis intensjonen da er å bruke denne egenskapen til å dekke over de evt negative (les: ropete) egenskapene noen forbinder med horn, så er man imo på feil spor. Naim er ærlig og rett frem i lyden, og ærlighet varer som kjent lengst. Glem ikke da at det gjelder ALLE egenskaper i kjeden. Inkl de tingene man ønsker å "dempe". Beklager hvis dette er noe svevende; har vært på jobbaften med sauvignon blanc som en av ingrediensene. Følte bare at jeg kunne gjenkjenne en "lappe på enkeltegenskaper med andre" - case ;)
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Roqer skrev:
    Har helt sikkert kjøpt riktige høytalere, Klipsch RF63, pga dynamikken og evnen til å formidle min noe rocka (70's) musikksmak på riktig måte.
    Har sans for komboen litt "varme" forsterkere og RF63. Hører NAIM kan være varm, eller mørk som enkelte sier. Det kan passe godt.
    Enkelte nevner at de ikke passer med lettdrevne høytalere. RF63 er ikke så lettdrevet som den ser ut som på papiret. Etter å ha hatt kun receiver (Yamaha 3900) på de en stund, sjekket jeg med altfor mye kraft. Trodde jeg. Da kom det frem noe musikalitet som jeg aldri har hørt før. De gamle Beatlesplatene, Purple, Zeppelin, Zappa, etc etc etc fikk et nytt liv. Fruen i huset spurte om jeg også fikk nytt liv. Og det fikk jeg ;)
    Så konklusjonen min er at jo mere kraft, jo bedre låter de såkalte lettdrevne RF63. Mange vil si at Abrahamsen er en bedre match enn NAIM, men det blir en annen tråd. Jeg vet iallefall at Sugden er sjef på Klipsch, men de kan ikke levere hometheaterinngang på sine. Synd.
    Sammenlignet med Yamaha, Abrahamsen og Sugden som du nevner så vil ikke Naim framstå som en "varmlydende" forsterker, men mer slank og stram.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    499
    Antall liker
    82
    Mitt første Naim anlegg (cd5, nac112, flatcap2, nap150) ble først brukt sammen med Klipsch. Det spilte ok det, men egenstøyen som finnes i alle Naim forsterkere ble veldig fremtredende pga Klipsch følsomhet. Holdt ut et par uker før jeg måtte bytte. Du skal altså ikke være var for bakgrunnssus hvis du går for denne kombinasjonen.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    216
    Her var man ikke mye positiv til Klipsch/Naim-komboen...
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Som ein vis mann sa: «…følg stier andre har gått opp - dyrt og slitsomt å lage de selv/men spennende for noen».
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    Roqer skrev:
    Har helt sikkert kjøpt riktige høytalere, Klipsch RF63, pga dynamikken og evnen til å formidle min noe rocka (70's) musikksmak på riktig måte.
    Det må da være mange gode tips å få i klipsch tråden ? I forhold til å gå stier
    andre har gått før o.s.v... Som Brasse nevner, når utgangspunktet er høyttalerne.
    Det er ikke meningen å virke negativ, kun realistisk.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe med innfallsvinkel kanskje; sett fra en Klipsch-eiers ståsted vil Naim neppe være noe dårligere partner enn noe annet, langt derifra; men sett med en Naim-eiers øyne så vil neppe Klipsch bli opplevd som en særlig egnet partner.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    216
    Det kan være noe i det. Klipsch er jo ikke så stuerent i de "øvre" kretser. Viktig med riktig utstyr har jeg erfart. Er selv musiker, og liker å ta med meg den livefølelsen hjem. Synes det fort blir litt sterilt med f.eks B&W. Har selv hatt 803D som rett og slett ble kjedelige greier. Har et par gamle 603s3 i "dagligstuen". De brukes stort sett til radio og mp3.
    Vi får sjekke om jeg får låne hjem noe greier neste gang jeg er i nærheten av Naim-selger.
    Men for all del, takk for gode råd.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Soedal rapporterer om glimrende resultater med Jbl LS serien. Ganske lik konstruksjon som Klipsch, men noe lavere følsomhet. Mulig det er et bedre valg hvis Klipsch ligger høyt oppe på ønskelisten?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    461
    Antall liker
    216
    Klipsch er ikke på noen ønskeliste, de er i daglig bruk. Og har vært det i et par år.
    Innspilt og klar til nye utfordringer på forsterkerfronten.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ok. Jeg ville deponert på et forsterkersett hos nærmeste forhandler. Hvis det er et stykke unna betaler du i værste fall returen.
    Jeg tror det vil matche greit jeg, men mulig forbruket av Paracet vil øke. Naim sitt ypperlige driv i midbassen og Klipsch sin evne til å levere dynamikk vil nok passe de som søker det.
    Naim tegner også opp ganske klare konturer i musikken og rundt instrumentene. Dette KAN i værste fall låte ganske hardt v høye volumer på lettdrevne høyttalere med horndrivere.
    Ta en sjanse som sagt. I dine ører og musikksmak kan det godt være noe av de flotteste comboene som finnes.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Noen her som stabler disse boksene oppå hverandre ? (pre/power etc
    )



    Siden de erfarne Naim brukere her ikke hadde noen komentar til spørsmålet om stabling av Naim komponenter som pre/effekt,er det ikke noen stor sak,og ikke har noen negative sider som støy,interferense etc etc

    Full ommøblering på gang :(
     

    Torry

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.04.2009
    Innlegg
    128
    Antall liker
    17
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    3
    Petterone skrev:
    Det hadde holdt lenge med en reference intergrert supernait :)

    Noen her som stabler disse boksene oppå hverandre ? (pre/power etc)

    Fikk noen fine kabel råd og nå står rydding i bokse haugen for tur,sliter med og finne det ultimate TV / sterio møbelet
    Min power står oppå pre'en, jeg har heller ikke sortert kabler... Jeg trenger å finne et bedre møbel selv... Om du har hatt dem stablet oppå hverandre en stund og nå skiller dem hadde det vært interessant å høre hva du opplever.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn