Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Ligger både XPS og XPS2 for salg på

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26906

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26757

Dere får sloss om dem.... :)

Ser ikke ut til at Credo regnes som arvtager til Allae....på samme måten som f.eks SBL og SL2.....
    http://www.naim-audio.com/products/intro_history.html

Har du gjort noen Credo søk på N-Forum HH? Spennende

Hehe...fristende det der! Tror likevel jeg avventer et evt. kjøp av XPS. Naim lanserer jo musikkservere nå og for å være helt ærlig tror jeg CD er utdøende art. På sikt selvsagt... Er veldig fornøyd med min CDX uten XPS for øyeblikket.

Credo er vel ikke direkte arvtakeren til Allae i og med at allae er en mer påkostet og dyrere konstruksjon. Men de to modellene har veldig mange likhetstrekk, både konstruksjonsmessig og lydmessig. Har søkt mye på Credo før jeg kjøpte selvsagt ;)
    Opp til 2002 får de mye skryt, men etter at de ble satt ut av produksjon har entusiasmen sunket litt virker det som... Mange er fortsatt veldig fornøyde, mens andre kritiserer bassgjengivelsen og en litt for pågående diskant.

I mitt rom er bassen derimot rask og fast. Ikke så dyp som hos Allae, men faktisk med noe mer mellombass. Ganske funky fakstisk ;D Diskanten er absolutt tilstede, men uten at det blir for mye. Igjen foretrakk jeg kanskje Allae's noe rundere gjengivelse (men fortsatt detaljert), men Credo kommer farlig nær her også. Det begge modeller er ekstremt gode på er mellomtone, synes jeg. Vokaler og akustiske instrumenter blir utrolig levende gjengitt. Dynamikken er fakstisk utrolig bra, selv på lave volum. Som samboeren min sier (sa det samme om Allae faktisk); "Det er som om musikerene står i rommet og spiller. Med de andre høyttalerne er de liksom inne i TV'en en plass" ;D ;D

Disse blir nok stående en stund.

S

so

Gjest
    Interessant lesning. Musikkserver...cdp utdøende.....Ref. cd555??

Er Credo en slik inntil bakveggen konstruksjon også?

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Interessant lesning. Musikkserver...cdp utdøende.....Ref. cd555??

Er Credo en slik inntil bakveggen konstruksjon også?
    Ja på sikt er nok CD død tror jeg, men siden det har blitt solgt ufattelige mengder CD'er vil det selvfølgelig være et marked for CD spillere i en god stund framover. Naim har jo også tatt konsekvensen av dette og lanserer sine egne musikkservere og multiromsløsninger om ikke lenge.

http://www.naimnet.com/download/pdf/Naimnet_Brochure.pdf

Hvis hele CD samlingen kan legges inn i en slik server gjør det jo logistikken en god del enklere. Lurt av Naim å være i forkant av utviklingen tror jeg.

Credo er definitivt en inntil-veggen-konstruksjon ja. Har ikke fått tid til å eksperimentere så mye enda, men ca 20 cm fra bakvegg fungerer bra hos meg. Prøvde enda nærmere men det førte til at mellomtonen kollapset litt. Hvilke erfaringer har du med Allae da?

S

so

Gjest
    Ja på sikt er nok CD død tror jeg, men siden det har blitt solgt ufattelige mengder CD'er vil det selvfølgelig være et marked for CD spillere i en god stund framover. Naim har jo også tatt konsekvensen av dette og lanserer sine egne musikkservere og multiromsløsninger om ikke lenge.

http://www.naimnet.com/download/pdf/Naimnet_Brochure.pdf

Hvis hele CD samlingen kan legges inn i en slik server gjør det jo logistikken en god del enklere. Lurt av Naim å være i forkant av utviklingen tror jeg.

Credo er definitivt en inntil-veggen-konstruksjon ja. Har ikke fått tid til å eksperimentere så mye enda, men ca 20 cm fra bakvegg fungerer bra hos meg. Prøvde enda nærmere men det førte til at mellomtonen kollapset litt. Hvilke erfaringer har du med Allae da?
    Dette med musikkservere. Joda, har lest om Naimnet og spesielt angående DAB som jeg synes er litt spennende.

Musikkserverne kommer nok ja, men hvor stor del av cd og cdspillermartkedet vil det ta?

Personlig tror jeg dette appellerer til en annen brukergruppe. Uansett snakker vi mange år IMO. Hvor lenge har vi ikke hørt om disse multirom sakene som skal revolusjonere og ta over?

Ting tar tid. Om teknologien ligger der, skal også markedet henge med. Ref. SACD.
    Gleden av en XPS f.eks har du fra idag, musikkserver om noen år kanskje og da innen begrensede rammer....spør du meg ;)

Er halvveis i en 3 ukers offshoreperiode og har ikke testet siden sist. Mine havnet 12 cm fra bakvegg, det nærmeste jeg klarte, men her må også jeg teste.
    Noe å se frem til.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Dette med musikkservere. Joda, har lest om Naimnet og spesielt angående DAB som jeg synes er litt spennende.

Musikkserverne kommer nok ja, men hvor stor del av cd og cdspillermartkedet vil det ta?

Personlig tror jeg dette appellerer til en annen brukergruppe. Uansett snakker vi mange år IMO. Hvor lenge har vi ikke hørt om disse multirom sakene som skal revolusjonere og ta over?

Ting tar tid. Om teknologien ligger der, skal også markedet henge med. Ref. SACD.
    Gleden av en XPS f.eks har du fra idag, musikkserver om noen år kanskje og da innen begrensede rammer....spør du meg ;)

Er halvveis i en 3 ukers offshoreperiode og har ikke testet siden sist. Mine havnet 12 cm fra bakvegg, det nærmeste jeg klarte, men her må også jeg teste.
    Noe å se frem til.
    ja...enig i at mulitrom opplegget er litt søkt og antageligvis ikke er noe jeg vil invistere i alle fall. Tenker mer på hvordan musikk vil bli solgt i framtiden. Allerede i dag florerer det med nettbutikker for nedlasting. Foreløbig er ikke kvaliteten på filene bra nok til at hifi freakene (for det er vel det vi er :p) hiver seg på denne bølgen. Men det er antagelig kun et spørsmål om tid før vi også får et fullverdig alternativ.

Se for deg å kunne søke etter artister på naim musikkserveren og så kjøpe direkte derfra. Noen sekunder senere vil en kunne nyte ny musikk i høy kvalitet, uten å måtte springe i den lokale platekompaniet. Det kan nok ta noen år før dette blir en realitet, men det kommer helt sikkert.

Men i mellomtiden hadde det selvsagt vært helt ok med en XPS ja ;) Hvem vet...kanskje musikkerveren er oppgraderbar?

S

so

Gjest
    Finner det også interessant hva han uttalte og begrunnet om cd-spillere og switch-mode psu's.  Kanskje det ikke er så enkelt?
    Jobber bl.a med UPS`er og her er samme prinsippet benytta. Produserer støy og krever filtrering og glatting. Det ene tar ofte det andre.

Som noen nevner i andre tråder, ladere som er plugget i hifikursen, her er også switchmode benytta. Vel, det var vel en annen sak.... :)

Apropos andre tråder. Finner liten interesse i andre tråder på dette forum, annet enn Naimtråden. Det tiltross for at noen finner den unyansert og spekulativ :eek:

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    På ebay er det bla et og annet helt fra naims barndom - er det noen som egne erfaringer med disse prod - feks lydmessig iforhold til oliveprod.
    mvh Erik

K

Kaarelars

Gjest
    På ebay er det bla et og annet helt fra naims barndom - er det noen som egne erfaringer med disse prod - feks lydmessig iforhold til oliveprod.
                                                        mvh Erik
    Paul Messenger beskriver hvordan han opplever forskjellen mellom Chrome og Olive NAP250 på side 10: http://216.149.62.210/download/newsletter_2000_winter.pdf

Chrome låter vel litt varmere og fyldigere enn Olive generelt, men med meget god PRaT.  Nac72 Olive og Nait1 Chrome er de modellene jeg liker best av Naim jeg har hatt hittil med plenty varme, rytme/timing og kontroll.  De har henholdsvis 15 og 20 år bak seg uten service og begge låter fortsatt meget bra (72 er for tiden på recapping)

Mvh

O

om.s

Gjest
    Lenge siden man har lest på noe på Naim tråden deres nå, men honnör for en trivelig tråd, skulle önske vi som ikke var Naim frelste hadde klart å holde en slik god takt og tone, hyggelig å lese at noen klarer å dele av sine erfaringer på en slik hyggelig måte som dere gjör her, en riktig entusiast tråd...

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ja, denne tråden er virkelig imponerende!

Den høflige, aldri nedverdignede tonen, setter jeg virkelig pris på. De fleste av oss er vel kommet over den første ungdomstida, antar jeg... ;)

Svein er jo spesialist på vintage-serien og So på den ultimate hi-end biten.

Uansett, Naim er noe spesielt. Synd ikke flere får øyne opp for dette merket her til lands.

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken effekt hadde soundcare spikes'ene forresten? Har noen slike liggende (6mm - passer disse tror du?) og må selvsagt teste dem ut når Credo er på plass.
    Fjernet Soundcare spikesene på ProAc, satte på og vateret opp (etter mye slit) originale spikes. Og, ja, lyden ble mye bedre, dypere bass og alt ble renere og mere gjennomsiktig oppover. Pukkelen (eller resonansen) i bassen ble borte. Og det virker som bassen går dypere. Imponerende av et element på bare 15 cm!

Mr.Tyler vet nok hva han gjør..

Bort med alle tweaks!

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Ser ut som tiden er inne for dem som tenker oppgraderinger eller innkjøp av Naim. Hifimagasinet.com bugner over av flotte naim klassikere til en rimelig penge. nac52, xps, cds1, cds2 osv...

løp og kjøp!!

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som tiden er inne for dem som tenker oppgraderinger eller innkjøp av Naim. Hifimagasinet.com bugner over av flotte naim klassikere til en rimelig penge. nac52, xps, cds1, cds2 osv...

løp og kjøp!!
    :D

Og CDX2!

Fristende.

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ble visst for sen! :'(

Noen andre Naim-eiere som har vært ute for at husets sikringer går når anlegget skal skrus på?

Kanskje normalt, har 16A egen kurs.

Spesielt er det HICAP'en som forårsaker dette, men av og til effekt-trinnet. Funnet ut at er lurt å vente noen minutter før disse apparatene tennes.

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Ble visst for sen!   :'(

Noen andre Naim-eiere som har vært ute for at husets sikringer går når anlegget skal skrus på?

Spesielt er det HICAP'en som forårsaker dette, men av og til effekt-trinnet. Funnet ut at er lurt å vente noen minutter før disse apparatene tennes.

mvh
    Det er en CDS2/XPS på Hifimagasinet også. Den er kanskje litt optimistisk priset, men helt sikkert bedre (og eldre) enn CDX2.

Har hørt at sikringene kan gå under oppstart av Naim PSU's og effektforsterkere. Har du trege 16A sikringer?

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det er en CDS2/XPS på Hifimagasinet også.  Den er kanskje litt optimistisk priset, men helt sikkert bedre (og eldre) enn CDX2.

Har hørt at sikringene kan gå under oppstart av Naim PSU's og effektforsterkere.  Har du trege 16A sikringer?

Mvh
    Har automatsikringer, kanskje de tåler mindre?

Har sett CDS2/XPS, men litt skeptisk til "gamle" CD-spillere mht. slitasje osv...

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1

Jeg hadde dette problemet før og syntes det kunne være utrolig irriterende. Har også egen 16A kurs og dette skjedde alltid når effektforsterkeren ble slått på til slutt. Jeg fikk en elektriker til å justere når sikringene skal slå seg ut. Han mente det fremdeles var mer enn sikkert nok.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Godt å høre at dette er normalt. Vanligvis står anlegget på hele tiden, så noe problem er det egentlig ikke.

Fornøyd med HiLine?

S

so

Gjest
    En automatsikring er normalt levert som C karakteristikk. Det vil vel egentlig si kvikk tror jeg. F.eks 16A som da vil være dens nominelle strømgrense.

Videre skal en automat aldri belastes med mer enn 70-80% av dens nominelle verdi, altså av 16A. Blir den belastet mer, endres karakteristikken, dvs den vil løse ut tidligere.

Dersom sikringen løser ut på overbelastning, og dette skjer mer enn 2-5 ganger, vil også karakteristikken endres, løser tidligere.

Sjøl har jeg innmontert egen kurs. Sikringen er relativt ny, og har B karakteristikk. Det betyr at den tåler en høyere inrush, startstrøm, mens dens nominelle strøm er noe lavere enn 16A. En slik sikring er etter min mening mer egnet i en dedikert Hifikurs.

Sjøl har jeg aldri hatt noen problemer som nevnt, etter å ha lagt ny kurs med aut. B karakteristikk.

Det er sågar stor forskjell på kvaliteten blandt sikringer også.
    Sats på Merlin-Gerin, Kløckner&Moeller, Hager, Siemens, ABB.

Mitt råd til Costello er å sette inn en NY sikring med B karakteristikk.(forutsatt at det er en dedikert kurs).

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Mitt råd til Costello er å sette inn en NY sikring med B karakteristikk.(forutsatt at det er en dedikert kurs).
    Det stemmer. Det var dette som ble gjort hjemme hos meg.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Trenger ikke Naim-forumet, når en får svar her! Det kan jo av og til være litt vanskelig å uttrykke seg på forståelig måte på engelsk.

Men så lenge dette med sikringer ikke har direkte innflytelse på lydgjengivelsen (?) lar jeg kursen min være i fred. Står forresten Siemens i sikringsskapet.

Ellers har jeg funnet ut at disse "tweakene" har noe for seg.
    Både rydding av kablene og rensing av kontaktene (inn-ut) virker positivt inn på lyden.

Men det gjelder jo ikke bare Naim.

mvh

S

so

Gjest
    Men så lenge dette med sikringer ikke har direkte innflytelse på lydgjengivelsen (?) lar jeg kursen min være i fred.  
    Ved bytte til B karakteristikk får du bare en sikring som er mer tilgivende ved innkobling av komponenter. Lydgjengivelsen blir nok den samme.

Om ikke, blir det som dem som hører forskjell på hvit og sort NAca5 :D

Mvh
    Steinar

fibreist

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    2
    B er vanlig i boliginstalasjoner,c og d er for maskiner \industri.

S

so

Gjest
    B er vanlig i boliginstalasjoner,c og d er for maskiner \industri.
    Håper ikke noen har kjøpt seg sikring enda. Som nevnt over er B mest vanlig i bolig, kvikk, mens C er treg og tåler en høyere inrush.

For meg som jobber i industrien er det fort å blande dem.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2

Siste innen Naim-tweak er altså 12 x inn/ut! :-/

Leser at alt skal aktiveres 12 ganger (strømmen avslått!), strøm- og høyttalerkabelplugger i begge ender, og alle snaics og interconnects. På/av knappen på apparatene likeså...12 ganger!

Får prøve en dag jeg får ånden over meg. Og helst være alene hjemme. :)

mvh

S

so

Gjest

Siste innen Naim-tweak er altså 12 x inn/ut!   :-/

Leser at alt skal aktiveres 12 ganger (strømmen avslått!), strøm- og høyttalerkabelplugger i begge ender, og alle snaics og interconnects. På/av knappen på apparatene likeså...12 ganger!

mvh
    Dette ville jeg ikke tatt for bokstavelig.

Alle forbindelser har imidlertid godt av å bli plugget om av og til, sågar reingjøres.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Naim anbefaler ikke noen flytende væsker, men ren isopropanol går vel an.

Ellers ser jeg at man sannelig må skjekke om sikringen (bak på apparatene) er snudd riktig vei. Skriften skal visst peke opp.

Mye å hente der også... :D

mvh

C

cpc

Gjest
    Rolig nå gutter.. Rett før dere påstår kabler har noen betydning for lyden!

Sier han som for øyeblikket ikke har en eneste Naimkomponent i anlegget sitt...

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Rolig nå gutter.. Rett før dere påstår kabler har noen betydning for lyden!

Sier han som for øyeblikket ikke har en eneste Naimkomponent i anlegget sitt...
    :eek: Hva har skjedd? Så jo bruktbørsen her en dag, og tenkte du kanskje skulle oppgradere.

Lei av de svarte boksene?

Kabler ja, kanskje So akkurat nå hører på de nye dyre HiLine-kablene?

mvh

C

cpc

Gjest
    Det ble en nedgradering, eller tilsidengradering denne gang, så får flottere Naimutstyr komme ved en sendere anledning ;)

For tiden er det Denon som står for godlyden hjemme her, ikke verst det heller!

Med tider og stunder kommer det nok til å havne Naim her igjen, men er usikker på hva.
    Spennende om de får dreisen på harddiskavspilleren sin, f.eks. en Naim kombinert mediespiller med innebygget forforsterker.
    Denne matet inn i et sluttrinn av passe kvalitet hadde gitt et kompakt og avansert anlegg, selvsagt med Naim's lydkvalitet.

Fremtiden vil vise..

S

so

Gjest
    cpc
    Bildet avslører hva du prioriterer for tiden....finnes så mye mer enn bare Hifi. Det er grunnen til at jeg annonserer mine komponenter med jevne mellomrom. Naim blir det imidlertid uansett. Kjenner ingen dragning mot noe annet.
    Kunne faktisk tenkt meg en tur til England for en Naim sightseeing engang.

Har ikke mottatt noen HiLine, det tar tid. Det sies fra alt jeg har lest og de jeg har snakket med, at er en kjempeoppgradering i ETHVERT Naimanlegg.

Hvor dyr den er...alt er relativt. Sparer ihvertfall noe ved å kjøpe fra Sverige...selv lovlig.

Sammenlignet med hva folk bruker av penger på kabel i sine anlegg, er en HiLine "peanuts".

K

Kaarelars

Gjest
    Ser at Naim nå lanserer 122x. Lurer på hvor den lydmessig vil havne i forhold til den forrige 112x som jeg synes var svak og versus den glimrende 202.

Legger også ut en oversikt fra en Naimbrosjyre over Olive effekttrinn:

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Interssant å følge Pink Fish Media.

Tråden "Teetering on the brink, is it time give up on Naim" tar virkelig av og setter følelser i sving...

K

Kaarelars

Gjest
    Litt om DBL, igjen fra en Naimbrosjyre. Skulle gjerne hørt disse i enden av et topp Naimanlegg.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ;)

Interssant å følge Pink Fish Media.

Tråden "Teetering on the brink, is it time give up on Naim" tar virkelig av og setter følelser i sving...

kan du linke til denne tråden?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    mange takk.

hehe, stor underholdning, ja.
    men dette skjer med jevne mellomrom.
    en eller annen frekkas melder seg ut av sekten, eller tør å si noe stygt om profeten, og da legger man hodet på huggestabelen.

naim-freaks er en rar rase. no offence, jeg synes det er tvert imot er litt sjarmerende med en bunnsolid dogmatisme, hehe.

selv har jeg igrunnen bare likt to naim komponenter virkelig godt - nait 2 og cdi fra tidlig 90-tallet.
    (nå skal det sies at jeg ikke har hørt alt naim har laget). jeg solgte en nait 2 for en tid tilbake, og angrer som en hund.
    ellers synes jeg naim blir for pågående og skarpt. det spiller ingen rolle at det kan være innspillingene som er "problemet". setter man sammen et anlegg, så må det funke i lytterommet ditt og kunne gjengi minst 80% av musikksamlingen din på en tilfredsstillende måte, punktum.

en annen ting som slår meg, er hvor vanvittig mye naimutstyr det er på bruktbørsene i forhold til hvor mye merket selger. enten gjør de en vanvittig god jobb med å overtale folk til å stadig oppgradere (i håp om å finne den hellige naim-gralen), eller så kan det virke som om mange naim-eiere gnages av en følelse at alt ikke er som det burde være.

graden av "voodomagi" (kabellengde, duppeditter, etc.) som forfektes av naim-tilhengere er også forbløffende. jeg sier ikke at alt er bullshit, men dere kan tross alt være glade for at de hissige "objektivistene" her på forumet har holdt seg unna denne tråden.

ikke ta dette ille opp, folkens, for dette har dere tross alt fra en som langt på vei definerer seg som naim-fan. det er noe med den rytmiske snerten som naim får til, som er veldig besnærende.

C

cpc

Gjest
    Nja, jeg syntes vel heller at det er lite voodo rundt Naim.

Kabler over 3m er begrunnet ut fra at de gamle forsterkerene derer var konstruert med hensyn på disse, og at Naims egne kabler har en noe høy impedans.

Strømforsyninger. Renere likeretting på de svake spenningene, fjerne de store trafoene fra sensitivte komponenter.

At Naim er skarpt er feil, du har bare ikke forstått det enda joaquin ;) Du har ikke hørt dem nok med gamle Linnhøyttalere ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn