Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaarelars

Gjest
    Ikke langt unna at du får den klassiske kombinasjonen 202-200 heller. Hva er best til 1007BE? Hvem vet.
    Jeg har bare hørt 202-200.

Hva som er best for meg trenger ikke være best for deg. Når alt kommer til alt er det ganske FÅ sannheter i hifiverdenen. Dette har mange lett for å glemme, har sikkert gått i den fella sjøl.
    Selvsagt er det ingen sannheter. Har ikke hørt 1007BE i det hele tatt og mitt forslag kan selvsagt være en mis-match. Men Olive Naim med dagens priser gir en helt annen valuta for penga imo enn den nye reference-serien hvis dette teller. 72-Hi-180 spiller minst like bra som 202-napsc-Hi-150X, og det til halve prisen på bruktmarkedet.

Mvh

S

so

Gjest
    72-Hi-180 spiller minst like bra som 202-napsc-Hi-150X, og det til halve prisen på bruktmarkedet.

Det er vel her jeg aner et forbedringspotensiale. IMO eller etter min mening burde tilføyes i enda større grad.

Solgte mitt 202-200 for 18 000,- Synes det var billig jeg og mine nåværende bokser vil ingen ha til fornuftig pris. Selger gjerne/ kanskje  ;) noe av min elektronikk jeg om noen vil betale. Nait5i og Allae er slettes ikke ueffent å beholde.

Hva er da best VFM? Det står forøvrig respekt av å ikke måtte ha det siste eller "beste" Svein.

Etter hva jeg forstår er Fredrik Fiske Norsk, eller med Norsk bakgrunn.

Forøvrig over til noe helt annet. Jeg elsker tennis, både å spille og å se på. Lenge siden jeg har spillt, men gratulerer til Maria Sharapova. Kvinnelig kvinnelighet seirer over mannlig kvinnelighet.
    Det skal synes at du er kvinne.....eller mann for den slags skyld.
    Så er det sagt.  ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Etter hva jeg forstår er Fredrik Fiske Norsk, eller med Norsk bakgrunn.
    Han har norske aner. Kom "i snakk" med han på Padded Cell (tror jeg). Han fortalte om sine besøk hos ei tante, mener jeg å huske, på Jeløya utenfor Moss for mange år siden. Han virker  hyggelig, på en erkebritisk måte. Pleier å lese hans innlegg.

Nait5i selger sikkert svært bra for tiden...

C

Cyber

Gjest
    Selvsagt er det ingen sannheter. Har ikke hørt 1007BE i det hele tatt og mitt forslag kan selvsagt være en mis-match. Men Olive Naim med dagens priser gir en helt annen valuta for penga imo enn den nye reference-serien hvis dette teller. 72-Hi-180 spiller minst like bra som 202-napsc-Hi-150X, og det til halve prisen på bruktmarkedet.

Mvh
    Jeg skal ikke ha ny elektronikk, er veldig godt fornøyd med det jeg har, jeg bare lurte litt mer generelt da jeg ikke kjenner Naim i det hele tatt, men har hørt mye go´ord om produktene...

S

so

Gjest
    Tenker ikke å selge Nait nei... ;)

Cybervision.
    Er du fornøyd med elektronikken din så la det borbli så.

Naim er utrolig spennende, men det finnes annet der ute. Bevares......husker bare ikke helt ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det står forøvrig respekt av å ikke måtte ha det siste eller "beste"
    Ja, dessuten er det spørsmål om prioritering. Livet består av så mye mer enn hi-fi (?) heldigvis...

Når jeg tenker på hvor liten tid jeg tilbringer foran anlegget, synes jeg egentlig at jeg har brukt nok på denne hobbyen, men det er jo noe hele tiden som dukker opp i bakhodet, men prøver å fortrenge det... ;)

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Nytt Naim newsletter: http://216.149.62.210/download/newsletter_summer_2006.pdf

Synes den siste bolken med seviceavdelingen er interessant. Her finnes det jo ingen gode butikker som forhandler Naim og lar oss høre produktene som interesserer den enkelte.

Nac72 kom fra England med postmannen i dag. Har koblet den opp, men ikke hatt tid til lytting.

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Har lyttet til 72 et par kvelder og den låter bedre enn noensinne etter servicen som ble utført av Class A i Sheffield. Den ble oppgradert kosmetisk også uten at jeg forespurte om dette, og ser ut som en ny enhet (en antagelse dette, siden jeg aldri har sett en ny Nac72).

http://www.hifi-repairs.com/

kantarell

Medlem
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    0
    Hei

Har en Naim Nait 5i på hjemlån fra en kompis og jeg må si den lille tassen rocker.Spiller på et par PMC GB1 høyttalere.Små gulvstående transmisjonslinje med effektivitet på 87 db.
    Naiten har ingen problemer med å drive disse.Bra!
    Kilden er Pioneer 575 dvd spiller , høyttalerkabler er Naim NACA5.
    Samme kompis tygger på å selge CD5i cd-spilleren fra Naim.
    Har lyst til å kjøpe Naiten, men er litt usikker på cd-spilleren.
    Den vil nok gi et løft fra Pioneeren,men er litt redd for å ende opp som Naimist.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Sagt med andre ord; Livet som naimist er herlig. Kjøp cd5i også ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    Den vil nok gi et løft fra Pioneeren,men er litt redd for å ende opp som Naimist.
    Hvorfor er du redd for å bli Naimist? Hadde jeg ikke vært så glad i rørutstyr ville Naim vært særdeles aktuelt.

Nå er ikke jeg noen Naim spesialist, men jeg har da lært såpass av denne tråden at kilden (gjerne dyrer enn forforsterker + effektforsterkerer) er svært så viktig og den bør selvsagt være Naim.

Lf som egentlig ikke har noe på denne tråden å gjøre ;)

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Hei

Har en Naim Nait 5i på hjemlån fra en kompis og jeg må si den lille tassen rocker.Spiller på et par PMC GB1 høyttalere.Små gulvstående transmisjonslinje med effektivitet på 87 db.
    Naiten har ingen problemer med å drive disse.Bra!
    Kilden er Pioneer 575 dvd spiller , høyttalerkabler er Naim NACA5.
    Samme kompis tygger på å selge CD5i cd-spilleren fra Naim.

Kan du ikke låne cd-spilleren også ? Tror ikke du vil angre ;)
    Ellers må jeg bare si at jeg nå har hatt denne elektronikken i over 1 år, og at jeg ikke har noen planer om å oppgradere. Nå koser jeg meg bare med musikken ;D

kantarell

Medlem
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    0
    Var ment som en fleip den Naimist-angsten ;D

Skal låne CD5i, og er jeg fornøyd med den så.. ;D 8).

Liker den litt sære cd-skuffen med den lille magneten som stabiliserer cd-platen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    CD5i er minst halve "greia" med CD5i/Nait5i spør du meg; her låter det iallefall ikke det minste kuult med DVD-spiller foran Nait5i... med CD5i som kilde faller det hele på plass.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jeg ikke vært så glad i rørutstyr ville Naim vært særdeles aktuelt.
    Jeg gikk faktisk fra rørutstyr til Naim, og går ikke tilbake.

Ikke farlig å være Naimist, og man behøver jo ikke å oppgradere! ;D

Synes CD-skuffen er elegant og enkel å ha med å gjøre, selv om folk på besøk synes den virker litt snodig i første omgang, og pucken plasseres nydelig i sentrum.

Var også skeptisk til disse kablene med DIN-plugger, men nå synes jeg bare de er flotte å ha med å gjøre, med sin låsering. (Som mange velger å fjerne av lydmessige hensyn).

Og som toppen på kransekaka er kabelvalget gjort av Naim, så man slipper det evige maset om å prøve nye kabler hele tiden.

Nå er det riktignok kommet en ny interconnect til ca. 7000, men man er jo ikke nødt... ;)

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :D

Flotte nyheter, ja!

Naim, Linn og Rega under samme tak er ikke så dårlig. Og med de flotte høyttalerne til Sonus Faber!

Det gjenstår å se om det blir noe oppsving på salget, eller om Naim fortsatt bare skal bli et nisjeprodukt her til lands. På lik linje med Linn.

Selv om Audiotech varslet prisoppgang på Naim tidligere i år, ser det ikke ut som det har fått noe utslag på prislisten til Kontrapunkt. Men...pruting er vel ikke aktuelt der i gården?

Mangler bare et utsalgssted nord for Dovre nå. Hvorfor ikke Tonart?

Ellers er det bare å ta av seg hatten for forsterkeriet fra Naim - like gøy hver gang å lytte. Enten det er Mahler eller Bush (Kate, altså!). :D

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    strålende nyheter. På tide vi får en skikkelig forhandler av dette merket etter at Lyric gav seg. Spent på hvor mange av modellene de kommer til å ta inn...

Kontrapunkt har jo tidligere arrangert lyttekvelder med Linn. Kanskje de får til det samme for Naim? Det hadde vært utrolig moro.

Synes for så vidt at det er greit å betale full pris for Naim, så lenge de har en grei innbytteordning. På den måten kan en klatre raskere ;D

K

kbwh

Gjest
    Kontrapunkt er en av de få ordentlige underholdningselektronikkbutikkene jeg vet om. At de nå tar inn Naim i sortimentet er riktig i mine øyne.

I tillegg til gode saker fra det kulinariske Europas skammekrok fører de også vakre kulturformidlere fra det kulinariske Europas egentlige høyborg, så de er ikke på viddene Kontrapunkt nei. Kjekk butikk, som sagt. Heldige Naimister.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Har nå prøvd løsne-delefilter-knepet på mine credo med stort hell. Inntrykkene hittil er at det gir en mer utstrakt topp og åpnere mellomtone. Helt rått egentlig :eek:

so: Har du prøvd dette på Allae?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    New Look på Naim ser det ut til. Kan sikkert fås som option. Tror jeg foretrekker det originale, jeg.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel dette alu-brettet, som kan fås løst til å klipse på den sorte plata med Naim-logoen. Det er ikke "ny finish" som sådan, om det er samme som jeg tror.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Du har vel rett i dette, Vidar, som så ofte ellers (smiley).
    Har bare ikke sett det før...

mvh

S

so

Gjest
    Har nå prøvd løsne-delefilter-knepet på mine credo med stort hell. Inntrykkene hittil er at det gir en mer utstrakt topp og åpnere mellomtone. Helt rått egentlig :eek:

so: Har du prøvd dette på Allae?
    Både ja og nei. Har skrudd litt, men ikke med påfølgende lytting. Avventer noen flere tweak tips.

Hyggelig med Kontrapunkt som Naim forhandler

S

smog

Gjest
    ;D Hei alle sammen ;D Der var Nait5i og CD5i på plass.
    De spiller sammen med ProAc r1,5 og jeg har fått musikk i stua ;D. Har ikke fått tid til å " lytte " , men førsteinntrykke er meget lovende.

Et spørsmål til dere som vet så mye. Hat tenkt å få noen nye høyttalerkabler. Skal jeg kjøpe Naim sin kabel eller går dere for Wireworld i en eller annen form? Det enkleste hadde å kjørt Naim over det hele , men Tor(Lyric) mente Wireworld muligens var bedre??

Klem til alle med Naim :eek:

Smog

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Hyggelig å se deg her! Velkommen skal du være... :)

Tor sier mye rart. JEG mener du trenger NACA5 uansett hva han mener! Og lengden skal minst være 3.5m..

Og IKKE skru av anlegget.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig med costello; Tor sier mye rart. NAC A5 eller div Chord kabler fungerer finfint iallefall.
    Husk at CD5i/Nait5i bruker svært lang tid for å "løsne". Jeg installerte et slik anlegg for etpar uker siden (med Naim Ariva); det har spilt siden da og ikke vært avslått, og enda er det ikke løsnet helt. Dog mye bedre enn de første dagene.

Det er akkurat som om det er lagt et solid lokk på dynamikk/liv, og redusert nivået i begge frekvensytterfløyer når utstyret er nytt.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp minst 3,5m med Naca5 og husk å få terminert dem med originale naim plugger. De er essensielle ;)

Hvis du har biwire terminaler kans du lage en F-terminering for best mulig resultat. Se link.

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/9582995507?r=6032906507#6032906507

Mvh
    Da jeg kjøpte Naim (10 mndr. siden) lagde Lyric denne F-koblingen for meg. De har kanskje igjen noen meter NACA5 så de kan gjøre det samme for deg.

Visstnok viktig at det minst skal være 2 x 3.5m.

Og ikke kjøp Wireworld - det bare ødelegger Naim lyden!
    (Jeg har prøvd WW sjøl).

Og kom endelig med tilbakemelding når du har fått lyttet mer.

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Står en brukt CD5X til salgs hos Tonläget i Göteborg for 14000 svenske.

En veldig bra spiller, særlig med HiCap...

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Idag er det session i stua med CD5i/Nait5i som driver mine Big Spendor S9e. Det går overraskende greit, og låter veldig bra!

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Spennende med nye Supernait. 2x85 watt, innebygget dac og oppgraderbar med PSU.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Tanke: Snakker vi en skikkelig budsjettkiller med nait5i - cd5i - proac studio 130. Med Thor-priser er man vel trygt i land med 25 penger inkl kabler.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Spennende med nye Supernait.  2x85 watt, innebygget dac og oppgraderbar med PSU.

Denne forsterkeren blir heftig diskutert på forskjellig britiske fora p.t. Men dette blir vel en konkurrent til forsterkersettet 122 (112)/150X, og kanskje også 202/200. Blir spennende å lese testene når de kommer.

Prisen i england = £2250.

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Denne forsterkeren blir heftig diskutert på forskjellig britiske fora p.t.  Men dette blir vel en konkurrent til forsterkersettet 122 (112)/150X, og kanskje også 202/200.  Blir spennende å lese testene når de kommer.

Prisen i england = £2250.

mvh
    Ser at det som vanlig når ordet Naim nevnes er en heftig diskusjon rundt Supernait på PFM. Er litt overrasket over at den har innebygget dac som standard. Blir spennende med tester og lytterapporter på NAimforum framover ja.

Mvh

S

so

Gjest
    Tanke: Snakker vi en skikkelig budsjettkiller med nait5i - cd5i - proac studio 130. Med Thor-priser er man vel trygt i land med 25 penger inkl kabler.
    Du må nok ta deg bryet å lytte. Tor har vel alt dette stående.
    Sørg for at du får høre et oppvarmet oppsett.

På den annen side, lytt til Ariva.

Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn