Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nja, jeg syntes vel heller at det er lite voodo rundt Naim.

Kabler over 3m er begrunnet ut fra at de gamle forsterkerene derer var konstruert med hensyn på disse, og at Naims egne kabler har en noe høy impedans.

Strømforsyninger. Renere likeretting på de svake spenningene, fjerne de store trafoene fra sensitivte komponenter.

At Naim er skarpt er feil, du har bare ikke forstått det enda joaquin ;) Du har ikke hørt dem nok med gamle Linnhøyttalere ;D
    hehe.
    joda, mitt første møte med naim, var nait 1 sammen med linn kan. det booget godt, det.

K

Kaarelars

Gjest
    hehe.
    joda, mitt første møte med naim, var nait 1 sammen med linn kan. det booget godt, det.
    Synes du Nait1 låt skarpt? Har aldri hatt problemer med dette med noen Naimprodukter, bortsett fra Nait3R i mittt nåværende system. Den låter forresten meget bra i et annet system.
    Den eneste Naimkomponenten jeg er skuffet over er NAC112X, ikke fordi den låt for skarpt eller pågående, den var for dårlig.

Mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Synes du Nait1 låt skarpt?  Har aldri hatt problemer med dette med noen Naimprodukter, bortsett fra Nait3R i mittt nåværende system.  Den låter forresten meget bra i et annet system.  
    Den eneste Naimkomponenten jeg er skuffet over er NAC112X, ikke fordi den låt for skarpt eller pågående, den var for dårlig.

Mvh
    som jeg sa: nait 1 var meget imponerende og spilte knallbra sammen med linn kan. men likte nait 2 bedre pga en anelse varmere lyd og litt mer krefter.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Synes det bare er plug&play med Naim, jeg!

Bruke originale kabler og ferdig med det, selv om det skal innrømmes at det hadde vært artig å prøvd Hiline.

Strømforsyninger er det ikke bare Naim som bruker. I farta kommer jeg på Jeff Rowland, Bryston og (i gamle dager) Cyrus, men det er sikkert fler. Og jeg har hørt hva en cap gjør med lyden.

Var på besøk hos en arbeidskollega (som også lider av samme hobby). Håper han ikke kjenner seg igjen her, men han tenker kvantitet foran kvalitet! Størst mulig basselementer, mest watt og noen fysisk voldsomme kabinetter og effekttrinn. Imponerende lydstyrke, men maken til grøt og sammensurium. På normalt lyttenivå manglet det helt fokus og rytme. Men så lenge han er fornøyd, så samme for meg. Lyden var helt det motsatte av Naim.
    Får invitere han hjem til meg på en lyttekveld senere. Han har aldri hørt Naim, men har forutinntatte meninger om merket, tror det er laget for små victorianske stuer.. ;)

mvh

S

so

Gjest
    ellers synes jeg naim blir for pågående og skarpt. det spiller ingen rolle at det kan være innspillingene som er "problemet". setter man sammen et anlegg, så må det funke i lytterommet ditt og kunne gjengi minst 80% av musikksamlingen din på en tilfredsstillende måte, punktum.
    Kan ikke skryte av å kjenne Naim særlig godt. Har kun hørt siste serien, aldri Olive osv.
    Har prøvd mye Naim det siste året. Det har så godt som aldri vært hardt eller pågående, hvordan vet jeg at ikke problemet er matching med h.t.

Enig i at anlegget bør gjengi nærmest alle cdene på en engasjerende måte.

en annen ting som slår meg, er hvor vanvittig mye naimutstyr det er på bruktbørsene i forhold til hvor mye merket selger. enten gjør de en vanvittig god jobb med å overtale folk til å stadig oppgradere (i håp om å finne den hellige naim-gralen), eller så kan det virke som om mange naim-eiere gnages av en følelse at alt ikke er som det burde være.
    Kan det skyldes at Naimelektronikk lever lenge, at de har godt renomè og ikke minst at de har et utrolig sortiment...i tillegg til Olive som ser ut til å leve videre. Hva ser du av Naim for salg, annet enn Olive?..med unntak av meg engang iblandt.

Som det burde være? Hva med alt det andre som er for salg?

men dere kan tross alt være glade for at de hissige "objektivistene" her på forumet har holdt seg unna denne tråden.
    Vi har da deg Joaquin :D

det er noe med den rytmiske snerten som naim får til, som er veldig besnærende.
    Har prøvd mye Hifi de siste 15 åra. Det som slår meg er at det jeg satte sammen gjorde mye bra på enkeltparametre, mens noe manglet hele tiden.

Med Naim tenker jeg lite på enkeltparametre. Det er helheten som er viktig, engasjerer det meg og er det tilstedeværende eller ikke. Punktum ;)

Jeg undres over hvilken betydning det hadde å få HiCapene opp fra gulvet og inn i racket, hva det betydde å sette tilbake originalspikene på Allae, flytte høyre h.t lenger fra sidevegg. Hva når jeg får flyttet racket ut av senter???
    Lurer meg sjøl? Hva da med alle de andre påstandene i de øvrige mer eller mindre meningsløse trådene? ;)

Tilslutt. Dine kommentarer er absolutt berettiget og på sin plass. Fortsett sånn. ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    da fikk vi iallfall litt fart på naim-tråden igjen!
    var redd den var iferd med å dø ut.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    btw, jeg tenkte på bruktbørsene i uk (f.eks. hififorsale.com), ikke i norge.
    ikke så mye naim til salgs her, og sikkert ikke solgt så mye ut fra butikk heller.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    og, so, jeg er subjektivist og stolt av det!

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Se der, ja. Nå ble det liv i denne tråden igjen!

Trenger sånne som deg, Joaquin!

De siste åra har jeg vært en rastløs hi-fi entusiast, stadig byttet, men aldri fornøyd. Og brukt mange penger. Etter at Naim kom i hus har jeg stadig lurt på om dette er tingen. Tenkt på rør (igjen), men etter å hatt lytteseanser på mitt nåværende anlegg, vet jeg ærlig talt ikke hva det skulle vært som skulle engasjert mer.

Kanskje Proac'ene er modne for utskiftning, men jeg vet heller ikke hva jeg skulle kjøpt isteden?

mvh

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Har kjøpt endel olive - nå også noe enda eldre - service på dette skal være enkelt å få til her hjemme så vidt jeg har funnet ut.
    Men hvordan stiller det seg iforhold til eldre cdspillere - har lest et eller annet sted at det er vanskelig/umulig å få tak transport til f.eks den eldste type cdI.
    Hva er normal levetid på "slitedeler"?
    Noen som vet noe rundt dette?
    Noen som kan si noe om forandring etter recapping?

Hilsen Erik

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Ang. eldste type CDi virker det som det er vanskelig iflg. Naim forumet. Dessuten ville det kostet mere enn det spilleren er verdt. (Blir vel omtrent som å skifte motor på 20 år gml. bil).

Når det gjelder forsterkere/PSU'er virker det som de er svært holdbare. Bare de re-cappes (etter 8-10 år).

Søk på N-forumet (må være innlogget) så finner du som regel svar.

mvh

S

so

Gjest
    Sell du det anlegget der så e du "staure toillat"

Kona etter at Allae kom i hus og div. justeringer er foretatt.

Trøndersk uttrykk for idiot? :)

K

Kaarelars

Gjest
    Hei
    Har kjøpt endel olive - nå også noe enda eldre - service på dette skal være enkelt å få til her hjemme så vidt jeg har funnet ut.
    Men hvordan stiller det seg iforhold til eldre cdspillere - har lest et eller annet sted at det er vanskelig/umulig  å få tak transport til f.eks den eldste type cdI.
    Hva er normal levetid på "slitedeler"?
    Noen som vet noe rundt dette?
    Noen som kan si noe om forandring etter recapping?

Hilsen Erik
    Er det servicemuligheter på gang er dette positivt. Blir det samarbeid med Naim ang. deler etc? Viktig ved eventuelt videresalg av komponentene.
    En recappet Nac72 er på fra England og forhåpentligvis låter den bedre. Skal prøve med en liten beskrivelse når jeg har den i hus.
    Regner med at du har koblet opp effektforsterkeren. Hvordan låter den?

Mvh

mandag

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Har montert nap 250 fra 1982! - alt blir kraftigre og bass går dypere og kraftigre - har riktignok ikke hatt mulighet til å høre så mye.
    Når jeg skreiv om servicemuligheter var ikke det hos naimforhandler - men hos hifireparatør som sier det skal være en grei jobb - prismessig er det også ok(det jeg har spurt om er service på nap/nac og hicap) - jeg leser jo at overhaling skal kunne høres godt !?

S

so

Gjest
    Siste dagers hifiopplevelser sier meg at Naim er langt fra plug&play. Har gjort endringer som til de grader forandrer lydbildet.

Å sette tilbake spikene, flytte HiCap fra gulvet til eget rack samt NAT det samme. Flyttet også høyttaler lenger fra sidevegg.

Alt dette var positivt, åpnere, reinere og følelsen av mer tilstedeværelse var åpenbar. Ble med det også en åpen hylleplass i Fraim som Naim og N-Forumet omtaler som et must.

Tanken var å flytte/ ordne mer, men ble sittende sammen med kona :eek: å lytte til musikk.
    Den flotte gjengivelsen vedvarte, var ikke et blaff.

Idag flyttet jeg XPS over til det andre racket og kun cdp, pre og effekt stod igjen.
    Umiddelbart slår det meg at gjengivelsen ble noe slankere også bassen. Stemmer derimot låter bedre enn noen gang.

Jakter videre på god musikkgjengivelse.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Siste dagers hifiopplevelser sier meg at Naim er langt fra plug&play. Har gjort endringer som til de grader forandrer lydbildet.

Å sette tilbake spikene, flytte HiCap fra gulvet til eget rack samt NAT det samme. Flyttet også høyttaler lenger fra sidevegg.

Alt dette var positivt, åpnere, reinere og følelsen av mer tilstedeværelse var åpenbar. Ble med det også en åpen hylleplass i Fraim som Naim og N-Forumet omtaler som et must.

Tanken var å flytte/ ordne mer, men ble sittende sammen med kona :eek: å lytte til musikk.
    Den flotte gjengivelsen vedvarte, var ikke et blaff.

Idag flyttet jeg XPS over til det andre racket og kun cdp, pre og effekt stod igjen.
    Umiddelbart slår det meg at gjengivelsen ble noe slankere også bassen. Stemmer derimot låter bedre enn noen gang.

Jakter videre på god musikkgjengivelse.
    Spennende lesning so :D Enig i at Naim ikke er plu&play akkurat. Har faktisk ikke vært borte i stereoutstyr som responderer slik på underlaget det sitter på. Har tidligere testet pulsar points under cd5 og 112, noe som gav mye mer dynamikk men til sist gjorde at musikken mistet en del sammenheng og eh....musikalitet...

Morsomt å høre at seperasjon av PS'er gav et løft i lyden. Er det slik å forstå at du har fraim og Q4 ved siden av hverandre?
    Ikke mindre interressant med forskjellig plassering av høyttalerne selvsagt:)

S

so

Gjest
    Spennende lesning so :D Enig i at Naim ikke er plu&play akkurat. Har faktisk ikke vært borte i stereoutstyr som responderer slik på underlaget det sitter på.  Har tidligere testet pulsar points under cd5 og 112, noe som gav mye mer dynamikk men til sist gjorde at musikken mistet en del sammenheng og eh....musikalitet...

Morsomt å høre at seperasjon av PS'er gav et løft i lyden. Er det slik å forstå at du har fraim og Q4 ved siden av hverandre?
    Ikke mindre interressant med forskjellig plassering av høyttalerne selvsagt:)
    Har strippet ned Fraim til å inneholde base og 2 hyller i tillegg. cdp, pre og effekt. De 2 hyllene til overs danner et nytt Fraim ved siden av. Mangler base til denne (foreløpig).
    Må også ordne luft mellom pre. og effekt, enten ekstra hylle eller lengre spacers.
    Q.Spire er ute.

Testet Nait5i på CDS3 igår. Langt opp til 282-250.2, men ikke så mye som en skulle tro. En liten STOR forsterker faktisk. Veldig engasjerende på Allae.

EDIT: Min erfaring med pulsar eller BDRC er som du nevner, hifiparametre kan bedres, men gløden og tilstedeværelsen forsvinner.

K

Kaarelars

Gjest
    Testet Nait5i på CDS3 igår. Langt opp til 282-250.2, men ikke så mye som en skulle tro. En liten STOR forsterker faktisk. Veldig engasjerende på Allae.
    Har samme erfaring med Nait1 i mitt system. Rundt 15watt, små fysiske mål (litt over en halv HiCap i størrelse og vekt) og spiller stort. Kunne fint levd med Nait1 og den er solgt til en musikkentusiast som ifølge ham selv "ikke vet hva det er å spille høyt".

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Uten relasjon til tråden forøvrig; men ville bare si at da er nok et Naim-system montert i Kristiansund, denne gang en CD5i/Nait5i/Ariva/NacA5 på Atacama Equinox support.
    Min venninne som kjøpte systemet er stjernefornøyd etter kun en times spilling idag, jeg på min side er nok en gang overrasket over hvor bra disse relativt billige entrylevel-systemene til Naim er (og endel andre matchede one-make systemer også forsåvidt). Naim anno 2006 har jo også faktisk etterhvert fått soundstageing og fokus som åpenbart ikke var tilstede i "gamle dager" i samme grad.

Jeg må virkelig si at jeg skjønner meg mindre og mindre på gutta som tråler bruktbørsen opp og ned i mente for å finne et produkt som a) har fått god(e) test(er), og b) er tilstrekkelig lavt priset ift veil (vill.) pris... i den tro at det er oppskriften til å oppnå best mulig lyd innenfor et gitt budsjett. Og så må man jo selvsagt bruke brorparten av budsjettet på høyttalere fordi det "betyr mest for lyden" (!) resten på en forsterker som minner mer om et sveiseaggregat enn om en musikkformidler også lydmessig, fordi "watt kan man aldri få nok av".. dersom det blir penger igjen så duger jo en billig cd-spiller, eller gjerne en dvd-spiller, like godt som de "overprisa" prestisjeproduktene fra svindler-produsenter som f.eks Naim (jeg mener; 24V fra en SuperCap er 24V, er det ikke?) og andre. Cd-spillere låter jo nesten helt likt uansett, dessuten måler de likt også... nei, bruker heller neste månedslønn på feite kabler som har fått god test; vel og merke dersom man finner de på bruktbørsen da, det er neppe nødvendig å prøve de allikevel siden de er så gode.
    Jeg skulle likt å se den som klarte å sette sammen et system til 32k (som denne Naim-dama gav med stativer) fra bruktbørsen som er vesentlig bedre enn dette velbalanserte Naim-systemet...
    Jeg selv? Jeg hadde kjøpt nytt Naim (eller annet ferdig balansert og matchet system fra andre kvalitetsleverandører som f.eks Linn, Arcam, Meridian, Rega etc) any day, både med tanke på musikalsk ytelse, garantier, forventet levetid, prøvemuligheter i rommet osv.

Mvh Vidar P

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.651
    Torget vurderinger
    49
    :D

"an overkill is good"

mvh
    Hvor ligger denne Naim butikken ?

;D ;D ;D

Har desverre aldri hørt Naim ,men etter å ha lest litt her høres det ut som jeg er gått glipp av noe .
    Er det ingen i Norge som forhandler Naim ?
    Ser Lyric har noe inne ..............

C

cpc

Gjest
    Uten relasjon til tråden forøvrig; men ville bare si at da er nok et Naim-system montert i Kristiansund, denne gang en CD5i/Nait5i/Ariva/NacA5 på Atacama Equinox support.
    Min venninne som kjøpte systemet er stjernefornøyd etter kun en times spilling idag, jeg på min side er nok en gang overrasket over hvor bra disse relativt billige entrylevel-systemene til Naim er (og endel andre matchede one-make systemer også forsåvidt). Naim anno 2006 har jo også faktisk etterhvert fått soundstageing og fokus som åpenbart ikke var tilstede i "gamle dager" i samme grad.

Jeg må virkelig si at jeg skjønner meg mindre og mindre på gutta som tråler bruktbørsen opp og ned i mente for å finne et produkt som a) har fått god(e) test(er), og b) er tilstrekkelig lavt priset ift veil (vill.) pris... i den tro at det er oppskriften til å oppnå best mulig lyd innenfor et gitt budsjett. Og så må man jo selvsagt bruke brorparten av budsjettet på høyttalere fordi det "betyr mest for lyden" (!) resten på en forsterker som minner mer om et sveiseaggregat enn om en musikkformidler også lydmessig, fordi "watt kan man aldri få nok av".. dersom det blir penger igjen så duger jo en billig cd-spiller, eller gjerne en dvd-spiller, like godt som de "overprisa" prestisjeproduktene fra svindler-produsenter som f.eks Naim og andre. Cd-spillere låter jo nesten helt likt uansett, dessuten måler de likt også... nei, bruker heller neste månedslønn på feite kabler som har fått god test; vel og merke dersom man finner de på bruktbørsen da, det er neppe nødvendig å prøve de allikevel siden de er så gode.
    Jeg skulle likt å se den som klarte å sette sammen et system til 32k (som denne Naim-dama gav med stativer) fra bruktbørsen som er vesentlig bedre enn dette velbalanserte Naim-systemet...
    Jeg selv? Jeg hadde kjøpt nytt Naim (eller annet ferdig balansert og matchet system fra andre kvalitetsleverandører som f.eks Linn, Arcam, Meridian, Rega etc) any day, både med tanke på musikalsk ytelse, garantier, forventet levetid, prøvemuligheter i rommet osv.

Mvh Vidar P
    Hør hør!

Dette burde limes inn som en fast post, øverst i alle kategorier.

K

kbwh

Gjest
    Supert innlegg, Vidar P. Enig i alt sammen jeg! (Det hadde du ikke trodd?)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for vennlige ord; men det var jo bare en liten oppsummering av alt det fjaset jeg ser gjennomsyre nær sagt annenhver tråd på hfs for tiden... spring på bruktmarkedet, gjør uhørte knallkjøp! Det-og-det er bra, fordi det har jeg!

Jeg som installerte denne dama's nye Naim-system idag må jo si at det er med en ikke helt liten følelse av tilfredsstillelse ting monteres opp og tas i bruk! Alt passer som hånd i hanske i disse Naim-systemene... alt fra super cool design, slick og bunnsolid følelse, helt ned til de små bananplugg-eskene som klikker rett inn i hullene sine; deilig.

Jeg bruker målebånd for å finne en forventet god posisjon, etter å ha vatret opp plintene og sørget for at de ikke kan rikkes så glir kabinettene elegant ned på sine dome'er. 3 meter mellom høyttalerne, ørlite mer til lytteposisjon. Ingen toe-in i første omgang; det er sjelden noen god ide til å begynne med.
    Det er med en trygg følelse at jeg hører en liten "thump" i høyttalerne når elektronikken slås på for første gang; jeg VET at dette er et system som er nøye balansert fra sine opphavsmenn, og at alt ligger til rette for den aller beste synergi som kan oppnås... og følgelig er jeg ikke et sekund i tvil om at hun vil like dette. Deilig.

Og det låter bra fra første sekund; Kate Bush synger om solnedgang (Sunset), Aerial er en plate enkelte her på HFS kritiserer for dårlig lydkvalitet... tull! Dette låter himmelsk bra, sang, klang, følelser og teknikk i skjønn forening. Vi vet at det vil låte bedre og bedre de kommende uker, og jeg sender en tanke til desperate bruktbørstrålere nok en gang. Hva er det de holder på med? Hva innbiller de seg at de skal kunne oppnå? Som sagt; har man spinket 30k til å gjøre "knallkjøp" for på børsen, så skulle jeg likt å se den som kunne ha gjort det vesentlig bedre lydmessig enn dette.
    Et enkeltkomponents isolerte potensielle ytelse blir så godt som aldri helt utnyttet i mix&match-systemer, man klarer så godt som aldri å få fullt utbytte av hvert eneste komponent i kjeden ved å drive brukt-trål, uhørt bytte, salg, kjøp opp og i mente. Gjette seg frem til hva som skal låte bra er aldri noe godt stalltips. Et komplett one-make system (f.eks fra Naim) vil imho så godt som alltid være mer synergisk, mer fullt utnyttet, mer musikalsk givende enn de aller fleste brukte mix&match-systemer til samme pris (og i svært mange tilfeller til langt høyere priser også)... selv om sistnevnte kan ha svimlende og imponerende veil priser.

Jeg har hørt systemer til 6-sifrede priser være seg nytt eller brukt, ja bent fram faktisk en god del av de, som ikke på langt nær evner å synge som et komplett men uinnspilt 30k Naim-system som er godt satt opp. Det bringer igrunnen tankene tilbake til da vi spilte på sixpack 135'er på aktive Isobariker, med LP12/Ittok/Troika. Det var mye som låt "bedre" fra et teknisk-analytisk ståsted, men jøje meg for en synergi og for en groove!
    Det er virkelig noe med energi og med klang når man kommer over et velbalansert system som f.eks et godt oppsatt Naim-system; en energi, kompletthet, helhet og en musikk-fokus som svært ofte, ja nesten alltid, savnes i mer tilfeldig sammensatte systemer. Nei, det er viktig å ha kursen stø fra starten av; sette sammen ting man VET fungerer, fokusere på kildekvaliteten først og fremst, og ikke innbille seg at man skal oppnå musikalsk nirvana fordi man hanker inn en stabel brukte apparater som gjerne aldri var ment å brukes sammen, til en lavere pris enn nypris.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Synes personlig at Vidar P alltid har hatt god balanse i sine innlegg.

Dette innlegget var ikke bare godt, men kom til rett tid.

Sjøl leser jeg kun Naim og hifiklubb i Trondheim tråden uten å ville diskutere det nærmere.

Flytter anlegget ned i kjelleren om en stund og var aldri i tvil om at et entry level Naim skulle stå igjen i stua. Har Nait5i.....Vidar P har vel svar på resten?

Mvh

Forøvrig, gratulerer til alle med side 50. ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gode innlegg, som alltid, ivar p.

men, jeg er sikker på at jeg kan sette sammen et anlegg som (iallfall subjektivt sett) spiller langt bedre enn nevnte naim-system dersom jeg skulle bruke 30k og kjøpt brukt.
    sånn er det med den saken.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Ubetalelig bra innlegg VidarP :D At jeg er hjertens enig trenger jeg vel egentlig ikke nevne (noe jeg da gjorde likevel ::) ).

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må virkelig si at jeg skjønner meg mindre og mindre på gutta som tråler bruktbørsen opp og ned i mente for å finne et produkt som a) har fått god(e) test(er), og b) er tilstrekkelig lavt priset ift veil (vill.) pris... i den tro at det er oppskriften til å oppnå best mulig lyd innenfor et gitt budsjett.
    Kunne bare ikke dy meg....Flott innlegg, Vidar P...

Kjenner meg igjen på denne beskrivelsen, men nå har jeg lært.. ;). Med Naim er det egentlig så enkelt, men en fordel å følge "suggested system", så får man synergi og matching. Vanskelig dette dersom man blander forskjellige merker i et system, har jeg erfart, selv om det er "testvinnere" aldri så mye...

Vidar P's innlegg skulle prege forsida av sentralen, og for ikke å snakke om "fidelity"... 8)

mvh

S

so

Gjest
    Kjenner meg igjen på denne beskrivelsen, men nå har jeg lært.. ;).
    Vanskelig dette dersom man blander forskjellige merker i et system, har jeg erfart, selv om det er "testvinnere" aldri så mye...
    Må bare henge meg på her Costello. Har vært veldig preget av hva blader, særlig Audio og Fidelity har skrevet.
    Har mistet total interesse for annet enn Naim og Naimvennlig.
    Kommer nok ikke til å fornye abbonnementet på Fidelity, skummer stort sett igjennom innholdet.

Min første Naimboks var CD5x, kjøpt etter test av Rognlien. Lyttet til cd5i og fikk et godt tilbud på 5x.

Hadde jeg visst det jeg vet idag hadde jeg vært eier av CD5x-HiCap-Nait5i-Høyttaler, kanskje Spendor eller N-Sats høyttalere. Ikke hørt noen av dem og måtte selvfølgelig gjort det. ;)

Med Naim er det egentlig så enkelt, men en fordel å følge "suggested system", så får man synergi og matching.
    Uenig og enig.
    Naim er ikke enkelt om man vil ha optimalt ut av oppsettet. Tuning ned til hver minste detalj er et must i så måte.

Enig i dette med suggested system. Kan ikke få satt mange nok streker under det og er et godt råd Costello.

Til Kibsgard.
    Hiline er bare så myk, luftig og deilig. Litt av samme opplevelsen som å gå fra 202 til 282. Verdt hver krone selv før 50 timer spillt!
    Fått skikk på din Hiline?

Mvh
    Steinar

C

Cyber

Gjest
    Hmm, så Naim er tingen? Vel, hva får man for ca 10-15 000 i Naim verden? Hva er bra forsterkere? Er det pre+effekt som teller eller integrert? Kjenner ikke merket spesielt godt, men har aldri hørt no vondt om det...

K

Kaarelars

Gjest
    Hmm, så Naim er tingen? Vel, hva får man for ca 10-15 000 i Naim verden? Hva er bra forsterkere? Er det pre+effekt som teller eller integrert? Kjenner ikke merket spesielt godt, men har aldri hørt no vondt om det...
    Den klasssiske kombinasjonen Naim Nac72-HiCap-140 får du greit for denne summen. Har brukt 72-Hi med nap180 og nap250 begge kombinasjonene låter meget bra. Olive Naim er relativt rimelig sett i forhold til hva det presterer hvis du importerer.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jeg visst da, hva jeg vet i dag, hadde jeg helt sikkert balansert anlegget mitt en del annerledes. Leser om hvordan den rimelige Nait intergrerte spiller, hadde jeg nok valgt den og heller brukt mere penger på kilden.

Cybervision får tråle f.eks bruktbørser i Sverige http://www.hifimagasinet.com/

Olive Naim har en annen lydsignatur enn nyere Naim og mange foretrekker disse. Og selv om disse har noen år på baken er det ikke noe å frykte, byggekvaliteten til Naim er enestående.

Høyttalerene fra JMlab skulle visstnok være en flott match til Naim...

Ellers er det veldig mye å lære ved å lese Naim Forum.

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96

Vil også tro at du kan plukke opp en nait5i samt en cd5i hos Tor (lyric hifi) til denne prisen. Forutsatt at han har flere slike sett igjen selvsagt.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vil også tro at du kan plukke opp en nait5i samt en cd5i hos Tor (lyric hifi) til denne prisen. Forutsatt at han har flere slike sett igjen selvsagt.
    Står fremdeles på framsida til Lyric, ser jeg.

Kr.14990,-

K

Kaarelars

Gjest
    Costello,-

Har du lest tråden "CDS3, 552, Snaxo/SC, 3 x 500s into DBLs!"  Mange interessante betraktninger fra garvede Naimfolk.
    Naimentusiasten Jawed skriver bl.a: And I'm the guy who thinks that there's no point buying anything between a NAIT and a 52/250 - just more mucking about really. So I'm a bit of a fascist about system upgrading.

Hele tråden:http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/1982914107/p/1

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Kate Bush synger om solnedgang (Sunset), Aerial er en plate enkelte her på HFS kritiserer for dårlig lydkvalitet... tull! Dette låter himmelsk bra, sang, klang, følelser og teknikk i skjønn forening.
    Dette er en innspilning i referanseklassen, og jeg har vært så heldig å ha hørt dette på andres "mullet" anlegg. Har hørt den gjengitt flatt, uinspirerende og med grøtete bass. Desto artigere å høre den hjemme hos meg selv!

Hørte akkurat på Elvis Costello's "when i was cruel", som også er mesterlig innspilt. Og det bassdrivet på denne plata får det til å klirre i hyller og glasskap. (Selv med en liten høyttaler som D15!). Og kan bare forestille meg hvordan dette låter på et skikkelig sub-set up...

Litt artig forresten med denne Costello-CD'n. Den har jeg hørt på svært forskjellige anlegg, og det går opp for meg hvor mye bedre Naim gjør dette enn noe annet.

Nei - nok Naim skryt for denne gang..

Interessant lesing på N-forumet, ja.

Om jeg med tid og stunder får plass til anlegg nr.2 blir det garantert en Nait.

mvh

S

so

Gjest
    Den klasssiske kombinasjonen Naim Nac72-HiCap-140 får du greit for denne summen.  Har brukt 72-Hi med nap180 og nap250 begge kombinasjonene låter meget bra.  Olive Naim er relativt rimelig sett i forhold til hva det presterer hvis du importerer.

Mvh  
    Ikke langt unna at du får den klassiske kombinasjonen 202-200 heller. Hva er best til 1007BE? Hvem vet.
    Jeg har bare hørt 202-200.

Hva som er best for meg trenger ikke være best for deg. Når alt kommer til alt er det ganske FÅ sannheter i hifiverdenen. Dette har mange lett for å glemme, har sikkert gått i den fella sjøl.

S

so

Gjest
    Costello,-

Har du lest tråden "CDS3, 552, Snaxo/SC, 3 x 500s into DBLs!"  Mange interessante betraktninger fra garvede Naimfolk.
    Naimentusiasten Jawed skriver bl.a: And I'm the guy who thinks that there's no point buying anything between a NAIT and a 52/250 - just more mucking about really. So I'm a bit of a fascist about system upgrading.

Hele tråden:http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/1982914107/p/1
    Det som er interessant er hvilken dreining denne saken har fått.
    http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/4382984507

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn