Takk for vennlige ord; men det var jo bare en liten oppsummering av alt det fjaset jeg ser gjennomsyre nær sagt annenhver tråd på hfs for tiden... spring på bruktmarkedet, gjør uhørte knallkjøp! Det-og-det er bra, fordi det har jeg!
Jeg som installerte denne dama's nye Naim-system idag må jo si at det er med en ikke helt liten følelse av tilfredsstillelse ting monteres opp og tas i bruk! Alt passer som hånd i hanske i disse Naim-systemene... alt fra super cool design, slick og bunnsolid følelse, helt ned til de små bananplugg-eskene som klikker rett inn i hullene sine; deilig.
Jeg bruker målebånd for å finne en forventet god posisjon, etter å ha vatret opp plintene og sørget for at de ikke kan rikkes så glir kabinettene elegant ned på sine dome'er. 3 meter mellom høyttalerne, ørlite mer til lytteposisjon. Ingen toe-in i første omgang; det er sjelden noen god ide til å begynne med.
Det er med en trygg følelse at jeg hører en liten "thump" i høyttalerne når elektronikken slås på for første gang; jeg VET at dette er et system som er nøye balansert fra sine opphavsmenn, og at alt ligger til rette for den aller beste synergi som kan oppnås... og følgelig er jeg ikke et sekund i tvil om at hun vil like dette. Deilig.
Og det låter bra fra første sekund; Kate Bush synger om solnedgang (Sunset), Aerial er en plate enkelte her på HFS kritiserer for dårlig lydkvalitet... tull! Dette låter himmelsk bra, sang, klang, følelser og teknikk i skjønn forening. Vi vet at det vil låte bedre og bedre de kommende uker, og jeg sender en tanke til desperate bruktbørstrålere nok en gang. Hva er det de holder på med? Hva innbiller de seg at de skal kunne oppnå? Som sagt; har man spinket 30k til å gjøre "knallkjøp" for på børsen, så skulle jeg likt å se den som kunne ha gjort det vesentlig bedre lydmessig enn dette.
Et enkeltkomponents isolerte potensielle ytelse blir så godt som aldri helt utnyttet i mix&match-systemer, man klarer så godt som aldri å få fullt utbytte av hvert eneste komponent i kjeden ved å drive brukt-trål, uhørt bytte, salg, kjøp opp og i mente. Gjette seg frem til hva som skal låte bra er aldri noe godt stalltips. Et komplett one-make system (f.eks fra Naim) vil imho så godt som alltid være mer synergisk, mer fullt utnyttet, mer musikalsk givende enn de aller fleste brukte mix&match-systemer til samme pris (og i svært mange tilfeller til langt høyere priser også)... selv om sistnevnte kan ha svimlende og imponerende veil priser.
Jeg har hørt systemer til 6-sifrede priser være seg nytt eller brukt, ja bent fram faktisk en god del av de, som ikke på langt nær evner å synge som et komplett men uinnspilt 30k Naim-system som er godt satt opp. Det bringer igrunnen tankene tilbake til da vi spilte på sixpack 135'er på aktive Isobariker, med LP12/Ittok/Troika. Det var mye som låt "bedre" fra et teknisk-analytisk ståsted, men jøje meg for en synergi og for en groove!
Det er virkelig noe med energi og med klang når man kommer over et velbalansert system som f.eks et godt oppsatt Naim-system; en energi, kompletthet, helhet og en musikk-fokus som svært ofte, ja nesten alltid, savnes i mer tilfeldig sammensatte systemer. Nei, det er viktig å ha kursen stø fra starten av; sette sammen ting man VET fungerer, fokusere på kildekvaliteten først og fremst, og ikke innbille seg at man skal oppnå musikalsk nirvana fordi man hanker inn en stabel brukte apparater som gjerne aldri var ment å brukes sammen, til en lavere pris enn nypris.
Mvh Vidar P