Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Brasse skrev:
    Er det virkelig 10 års sørvisintervaller? Nokre som har erfaringer med Naim før og etter sørvis?
    Dette er sørvis som ein "skal" ta sjølv om produktet fungerer perfekt?
    fikk enda et opplysende svar fra mr. hopkins ang service på xps:
    They can service product in Norway/Sweden, its the large reservoir capacitors that will fade in the XPS but I would not worry at the moment, you have at least two if not three years use still, the sound would become less defined when a service is needed
    så da skulle vel saken være grei, glemte og spørre om pris men tror de ligger på 3-4000.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    e-h skrev:
    OK, ikke meningen å være brysk ;)

    Forøvrig er jeg enig med deg. Det kan jo være det skjer også. Tallrekken 2, 4, 6...
    Kan hende, men har ikkje sett / høyrt noko.
    Det hadde ikkje vore feil om dei hadde laga ein knallhøgtaler i denne prisklassen. Kunne fort blitt ein suksess. Ovator 600 er utvilsomt favoritten i til 60.000,-. Godt mulig Ovator 400 er ein favoritt til 30.000,-
    Hørte 600 i Drammen på ikke-Naim elektronikk og det var ikke veeeldig imponerende etter en lytterunde på Forsmans nye "lillemodell". 600 hadde mye kasselyd etter å ha lyttet til den "kasseløse" Forsman.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9


    Bestilte disse Avondalekablene til Naim-på-side-akkurat-slik-det-skal-være-oppsettet mitt.
    Det betyr at eg har eit 2x3 meter strekk med Naca5 til overs, ta kontakt via PM om du er interessert.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Bestilte disse Avondalekablene til Naim-på-side-akkurat-slik-det-skal-være-oppsettet mitt
    Gi en tilbakemelding hvis du gidder :) har ett nytt sett liggende i esken enda
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Litt over tre steig eg inn døra hjå Kontrapunkt.

    «Ovator 400… dei er oppe og går?»
    «Har du med deg kamera? Ja, for det er du som er Brasse?»
    «Eh… ja. Eller, ikkje kamera, men ja»



    Så der er det ja, Ovator 400.
    Nedskalert 600 på alle måter er førsteintrykket.



    Med ipoden i handa og fritt valg fra Naim Uniserve spelte me litt Ray Lamontagne, litt Pear Jam, litt T-Rex og litt Peter Dorerty. Låt svært bra. Stort lydbilde, knall bass og flott diskant. Dei vart pakka opp i forgårs ettermiddag og har nok mykje å gå på.

    Inn med ein Hicap.



    Næmmen, er det Rega Dacen? Skal eg…



    NEI BRASSE. Styr deg. Skal ikkje ha noko i dag. Ovator til høgre. Med litt svak belysning og mot ein mørk vegg er de jo så godt som i veggen. Kanskje eg klarer å lure dei inn heime.



    På tide å lukke døra og sette på noko skikkelig musikk.
    Her blei det spelt så høgt at iphonen ikkje klarte å ta eit skikkelig bilde i svakt lys på ustø hand.
    Avslutta med eit Cello-verk.

    Konklusjon godkjent.
    Stikk innom Kontrapunkt og høyr.

    Disclaimer: Ljudtema seier norgespremiere er på Lørenskogmessa, derav bildekvaliteten… neida, gløymde kamera. Og mangel på ros og ris er fordi dei er så jækli ferske. Og ja, eg bestilte meg ein Rega Dac.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.862
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    4
    Takker for inntrykk og bilder Brasse :)
    Hva ble brukt av forsterkeri? Ut fra bildene kan det se ut som 202/200?
    Får prøve å få til en Oslotur i nær fremtid tror jeg ;)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    202/200 med hicap + Naim Unitiserve + Naim Dac

    Og eg syntes min tapet hadde ein uggen farge.



     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Brasse skrev:
    202/200 med hicap + Naim Unitiserve + Naim Dac

    Og eg syntes min tapet hadde ein uggen farge.




    det findes også støv - duffers... er det møgelig ?

    noe mensker har bare rar smak må jeg si...
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    digiman skrev:
    Brasse skrev:
    Næmmen, er det Rega Dacen? Skal eg…
    Jaaaaaa! ;D ;D
    Jepp! Den virkar ganske bombesikker og eg tek den heim uten å høyre den først.
    Heimlån er for pingler.

    Skulle gjerne gått for ein Naim Dac, men syns dei vingler litt i digitalterrenget med produkter, prising og kvar på stigen dei forskjellige boksene høyrer heime. Unitiserve til over 20.000 er jo ein jævli dyr streamer, Unitiqute gjer samme jobben til halv pris og har alt utenom ripping. Så har dei SuperNait og Uniti og Unitiqute, alle med dac - uten at eg har noko oversikt over korleis dei er i forhold til kvarandre som digitalspillere.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.862
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    4

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9




    NDX er lansert. Digital inn og ut. Analog ut (DIN / RCA).
    Prisen er £3000, nesten det samme som Naim DAC.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Hva er beste match med en Supernait m/HiCap i en rektangulær stue på ca 30 kvadrat?
    Musikktyper: Alt unntatt hiphop, tekno og hardcore rock.
    Da ville for meg føstevalget blitt Harbeth som er ekselent på Naim ,så Spendor,eller Sonus Faber !
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.862
    Antall liker
    789
    Torget vurderinger
    4
    Petterone skrev:
    Hva er beste match med en Supernait m/HiCap i en rektangulær stue på ca 30 kvadrat?
    Musikktyper: Alt unntatt hiphop, tekno og hardcore rock.
    Da ville for meg føstevalget blitt Harbeth som er ekselent på Naim ,så Spendor,eller Sonus Faber !
    Flott,
    andre synspunkter?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Hukommelsen spiller meg et lite puss her, så jeg spør for å være sikker. Det er riktig at det er Stageline "S" som trengs til en Dynavector DV20XL?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Good. Da blir det rett. Takk, VidarP. Da blir det snart Naim med Sonus Faber her i huset, gleder meg til det....
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    219
    Antall liker
    276
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Dette kom i hus for ca. en måned siden. Ikke det dummeste jeg har brukt mine oppsparte riksdaler på. Låter ganske makalaust i mine ører.

    Synes vinyl har fått litt tøff konkurranse siden dacen låter bedre enn hva jeg hadde håpet på :)
     

    Vedlegg

    M

    medlem215396

    Gjest
    Liotheles skrev:
    Hva er beste match med en Supernait m/HiCap i en rektangulær stue på ca 30 kvadrat?
    Musikktyper: Alt unntatt hiphop, tekno og hardcore rock.
    Kjør debatt! ;D
    Etter å ha prøvd mange kombinasjoner i mitt/ mine rom, kjenner jeg de akustiske forholdene her godt og vet roughly hva som passer og ikke.
    Hos meg er Spendor, MA (ihvertfall PL300) og Sonus faber utelukket, men hos deg kan det kanskje fungere godt.
    Både KEF og Kudos vil nok passe bedre inn her.

    Hva representerer dagens oppsett, høyttalere og hvor vil du hen. Derfra blir det kanskje enklere å ta et valg. Visuelt sett og kanskje musikkmessig også er det ingen tvil i mine øyne, de heter 203/2.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    @Vegard Makalaust er eit fint ord! For det let makalaust, Naim. Gratulerer med fint anlegg. Kva hylle har du det i?
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    219
    Antall liker
    276
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    @Vegard Makalaust er eit fint ord! For det let makalaust, Naim. Gratulerer med fint anlegg. Kva hylle har du det i?
    Hylla er Bestå frå Ikea som kosta 298-. Det får holde inntil videre, men ein Fraim i svart hadde jo kanskje blitt litt fint..
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det kommer jo snart en forenklet og rimeligere variant av Fraim som kan være verdt å vente på.
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    219
    Antall liker
    276
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Det kommer jo snart en forenklet og rimeligere variant av Fraim som kan være verdt å vente på.
    Jaså? Det høres spennende ut. Vet du noe mer om dette?

    Hilsen Vegard
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    485
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    uff den var ja jo ikke så fint. liker isoblue mye bedre...
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Ser jo ut som om Fraim Basic er helt lik Fraim men uten glassplater og innfresinger til disse. Noen som ser andre forskjeller?
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    344
    Antall liker
    848
    Sted
    Akershus
    e-h skrev:
    Ser jo ut som om Fraim Basic er helt lik Fraim men uten glassplater og innfresinger til disse. Noen som ser andre forskjeller?
    Vanlig Fraim base har dobbel tre-hylle, men bortsett fra det ser jeg ingen forskjeller. Stiv prisforskjell for litt glass og stålkuler da men dette er jo en bransje med ganske høye "diminishing returns" :eek: Synes Basic så veldig kurant ut jeg, og helt klart et godt tilbud til de som ikke vil legge så mye penger i et rack.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Vil vel si at mye penger blir det nå uansett ;)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Alu. profilene har ikke den samme lekre buen som originalen.
    Treplaten virker tykkere og skal kanskje kompensere for manglende glassplate?
    Vi vet lite om lydmessige forskjeller. Den er billigere, men vet vi om VFM er høyere kontra den originale?
    Jeg er inhabil, subjektiv i synet, men synes denne har et billigere uttrykk i forhold til originalen....og ja, den er billigere.

    Vil jo benytte sjansen til å si at jeg mer enn undres over at ikke flere har et Fraim til sine Naim komponenter. Er man villig til å bruke noen titusener på komponenter så er ikke et brukt Fraim (eller et nytt basic) dyrt er min subjektive mening.

    Som nevnt har jeg testet mot Ikea hyller (Expedit) og forbedringen er soleklar. Man trenger ikke bytte frem og tilbake engang. Man snakker heller ikke bare om forskjeller, men en soleklar forbedring i musikkens tjeneste.

    Velg sjøl :)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    sorry, men jeg synes det ser ut some en china kopie.. ;D

    no excuses here...ikke alt , hva naim lager er vellykket i design..det er ikke det samme som 5 serien sammenlignet referanse serien.

    men men. den kommer vel til å ha sin effekt for lyden uten tvil.

    mer interessant synes jeg er, hvorfor naim går borte fra glass ? tenker naim nyer veier ?

    fordel er også , at den blir mye lavere en original fraim...istenden av 3 hyller kan man ha 5 kanskje i samme høyde. det er en stor fordel synes jeg.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    1
    Hvor langt opp i Naim-hierarkiet skal man før investering i fraim er god valuta for pengene?

    Det meste av dedikerte hifi rack utkonkurrerer vel IKEA-hyller med glans? Men det er forskjell på å betale 20.000 for fraim og 4.000 for et ordinært rack. Kanskje mellomlegget heller bør legges i en brukt xps til cdx2? Jeg tenker at fraim eller fraim basic får komme når alt annet er på det nivået som er det langsiktige målet :).
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    432
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    17
    bruce2 skrev:
    Hvor langt opp i Naim-hierarkiet skal man før investering i fraim er god valuta for pengene?

    Det meste av dedikerte hifi rack utkonkurrerer vel IKEA-hyller med glans? Men det er forskjell på å betale 20.000 for fraim og 4.000 for et ordinært rack. Kanskje mellomlegget heller bør legges i en brukt xps til cdx2? Jeg tenker at fraim eller fraim basic får komme når alt annet er på det nivået som er det langsiktige målet :).

    Jeg mener en Fraim gjør mer for ytelsen til, for eksempel, SuperNait enn HiCap. Jeg vil kanskje dra det så langt som at jeg heller vil ha Stageline og Fraim enn Superline og Ikea (selv om jeg ikke har forsøkt siste kombinasjon.)
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    485
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg synes den nye Fraim' Lite' har et moderne og attraktivt uttrykk. Jeg regner med den først og fremst er tiltenkt entry-level (i-serien og XS-serien), men kan den så i tillegg oppgraderes til Reference nivå, når behovet melder seg, så er dette jo nesten genialt.

    Jeg regner med Naim har gjort sitt ytterste for at Fraim (nåværende storebror og kommende lillebror) lydmessig skal få frem det beste i Naim-elektronikk. Jeg vet ikke i hvor stor grad dette er tilfellet for de oftest nevnte billigere, men brukbare alternativene (Hutter/Isoblue/Quadraspire).

    Valgte selv Isoblue-alternativet for å spare litt kroner i forhold til Fraim, men må tilstå jeg i dag (hvor jeg har halvt så mange bokser) helst hadde en Fraim stående. Det er noe spesielt ved at ting matcher, og man vet alle delene er designet imot et fælles formål.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes Fraim Basic så grei ut jeg. Jeg synes ikke Fraim har fantastiske egenskaper som ren møbeldesign, og i så måte er ikke denne verre enn vanlig Fraim. Faktisk er forenklingen et gode. Bildene ser ut til å være computergrafikk, så i virkeligheten er den sikkert finere. Håper også de oppdaterer tresortene til noe mer kontemporært enn nåværende kirsebær og lønn, eik hadde vært pent og tidløst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn