Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nait 5 har vel aktiv forforsterker og var vel i sin tid en dyrere forsterker enn dagens 5i. Forforsterkeren er den delen av forsterkeren som evt. vil få strøm fra en ekstern strømforsyning. I dagens Naim-sortiment må du opp til Nait XS for å få de samme mulighetene.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    balthar skrev:
    det er ja ski wm i oslo nilsen..hva forventer du ? ;)
    jaja ;) historien om powerlines var fra før vm ;)

    men som sagt har ting ordna seg takket være hyggelig britisk forhandler.
    og powerlines er jamen en fin oppgradering, hvis du er så heldig og få taki da ;)
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    nilsen64 skrev:
    balthar skrev:
    det er ja ski wm i oslo nilsen..hva forventer du ? ;)
    jaja ;) historien om powerlines var fra før vm ;)

    men som sagt har ting ordna seg takket være hyggelig britisk forhandler.
    og powerlines er jamen en fin oppgradering, hvis du er så heldig og få taki da ;)

    bare en teaser. jeg synes ja sel, at dete er håpløst her .

    ja lys komm tilbakke. dete var også en heftig vinter...fryktelig langt.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Det kan jeg godt gjøre, ved anledning.

    Hos meg var ikke plasseringen så nøye. Det viktigste var hvor mange plater man brukte. Jeg bruker 6 plater. Tre bak høyttalerne, to langs sideveggene, og en bak lyttepossisjonen. Platene har liten effekt i bassen, dessverre. Så hvis du har problemer her, må du nok prøve andre tiltak.

    Sliter du med skrikende mellomtone og en følelse av at musikken flyter utover istedenfor å være kontant og rytmisk, så tror jeg akustikkplater kan hjelpe.

    Jeg hadde ikke trodd at det var mulig å få Spendor s8e til å fungere i et lytterom på 10kvm. Jeg var innstilt på å bytte til stativhøyttalere, men jammen gikk det fint med litt demping!

    toriamos skrev:
    Skulle vært artig å sett bilder av hvordan du løste problemet. Plassering av platene etc.

    bruce2 skrev:
    Jeg hadde de samme problemere du beskriver. Jeg spiller i et rom på ca 10 kvm! Jeg tror det handler like mye om de akustiske egenskapene i rommet, som størrelsen på selve rommet. Mur er vel ikke optimalt? Jeg tror ikke du løser problemet med å bytte høyttalere. Akustikkplater fra Rockwool dempet skrikende mellomtone og fikk tilbake timingen hjemme hos meg. Hva kan du gjøre for å bedre de akustiske forholdene? Spennende men vanskelig tema. Ofte er det også de mest usansynlige tiltakene som gir best effekt!

    toriamos skrev:
    Bytte av leilighet = Bytte av høyttaler?

    Grunnen til spørsmålet er at jeg nylig flyttet. Den nye leligheten har en litt snurrig løsning på stua med en speilvendt "L"-form. I vinkelen er det plassert en diger peis. Spillbart areal ligger på 17 fot og er kvadratisk. Tidligere stue var glatt dobbelt så stor og veggene av tre. Her er de mur. Tidligere var det gulvbelegg, nå er det parkett. Samme teppe ligger mellom høyttalere og lytteposisjon (dvs sofa)

    Har nettopp fått tilbake NAC202 fra Ljudtema (en tannpine som tok tre måneder. Noe som er en fantastisk forbedring fra forrige gang da de brukte fire...)
    Koblet opp og lyden var dritt. Det låt skarpt, ufokusert og rotete.

    Etter en uke med oppvarming av 202 og resten av anlegget låter det noe bedre. Men ikke bra. Lyden er fortsatt "grumset" spesiellt i bunnen der det blir for mye "Omph".

    I forrige stue spilte Arriva som gull. Nå blir det rett og slett ikke bra. Grunnet vinduer og peis har jeg ikke mulighet til å forsøkt å sette anlegget på en annen vegg heller.

    Aldri en kjedelig dag med Naim!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.704
    Antall liker
    3.357
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    hifiguru skrev:
    Kalle Klovn skrev:
    Noen som har erfaring med Teddy XPS?
    Ja! Dersom det er den som står på bruktbørsen du sikter til så var det jeg som kjøpte den fra Teddy og brukte den på min gode gamle CDX, for et løft!! Usikker på effekten på DAC men på cd-spilleren utgjorde den en vesens forbedring! Angrer på at jeg solgte den, trengte penger til noe annet som vanlig.....
    Takk for svar. Jeg endte opp med å selge min Naim Dac. Skal bruke DAC'en i min McIntosh C48 pre-amp en stund - så får jeg se om jeg lengter tilbake til Naimen eller om det kanskje dukker opp noe annet jeg har lyst til å prøve.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Niks, ikkje høyrt Weiss, men produkta deira ser veldig tillitsvekkande ut. Og så har dei jo grønne knappar!
    Rega Dacen er ein no-brainer. Den fremstår som dønn nøytral, åpen, kjapp og med nydelig tone og klang. Ein veldig fin match med mitt Olivennaim, sikkert også på ny-naim.

    Sjekk testen i Tone, side 200: http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_034.pdf
     

    Nuth1986

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2011
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Slemmestad
    NAIM VS ABRAHAMSEN

    Hei er det noen med god erfaring her inne som kan fortelle meg for og imot abrahamsen kontra naim.?
    Monitor Audio GS20

    jeg har disse valgene:

    Naim Nait 5 (den eldre versonen)

    Abrahamsen: V2 integrert.

    Vurderer lyd kilde fra samme produsenter.

    selvfølgelig kan jeg ta med å teste men det er litt vanskelig, når man skal kjøpe brukt. Derfor fint med innspill som noen har hatt begge eller det ene alternativet som kan gi meg litt input på hva som kansje vil være best.

    Hører på Mark Knophler og mye lounge musikk. samt at jeg tar meg en fest og hører på hous musikk. men medt de to første.

    på forhånd takk;)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Naim og MA er ein tidligare opptrakka sti, så det vil eg tru er ganske bankers.
    Fordel med Naim er at dei alltid vil ha deler og yte sørvis. I tillegg er byggekvalitet langt høgare med Naim.
    Naim lagar og nokre av verdas beste CD-spelarar, så det er ein knall kombo. Sidan du spør i denne delen av forumet, vil du nok få Naim som svar ;)

    Kanskje nokon med Naim og MA kan utdype?
     

    Nuth1986

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2011
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Slemmestad
    Brasse skrev:
    Naim og MA er ein tidligare opptrakka sti, så det vil eg tru er ganske bankers.
    Fordel med Naim er at dei alltid vil ha deler og yte sørvis. I tillegg er byggekvalitet langt høgare med Naim.
    Naim lagar og nokre av verdas beste CD-spelarar, så det er ein knall kombo. Sidan du spør i denne delen av forumet, vil du nok få Naim som svar ;)

    Kanskje nokon med Naim og MA kan utdype?
    jeg har spurt i begge forum:p men ja vil nok få flest svar for naim her, men jeg tenkte jeg skulle sammenligne svarene slik at det er lettere å bestemme seg:)

    kansje noen med naim og gs20 som bor i oslo akershus som vil ha besøk:)?
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Brasse skrev:
    Niks, ikkje høyrt Weiss, men produkta deira ser veldig tillitsvekkande ut. Og så har dei jo grønne knappar!
    Rega Dacen er ein no-brainer. Den fremstår som dønn nøytral, åpen, kjapp og med nydelig tone og klang. Ein veldig fin match med mitt Olivennaim, sikkert også på ny-naim.

    Sjekk testen i Tone, side 200: http://www.tonepublications.com/MAGPDF/TA_034.pdf
    takk takk :)..høres spennende ut for 5.000 nok
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.285
    Antall liker
    4.415
    Sted
    Sunnmøre
    Prøvde å søkja etter om dette hadde vore oppe før, men anten fungerer ikkje søkjefunksjonen eller så greier ikkje eg å bruka han. Og det er ikkje viktig, meir eit innfall (ev. utslag av nerderi) og så tenkte eg at denne venetråden var staden å få hjelp. Så:

    Ser på gamle episodar av Inspektør Morse, nærare bestemt sesong 1. Stereoanlegget hans er illustert i nokre få sekund, og det ser om lag slik ut:


    Litt googing fortel meg at platespelaren er Roksan Xerxes med RB300. Men kva slags Naim-forsterkar er det? Tenkte fyrst det kanskje var Nait 1, men det er det vel ikkje? Har eg rett i at det sannsynlegvis berre er ein effektforsterkar, altså at biletet er «juks»?

    Bonus: Kva slags høgtalar er det, om ein skal ta biletet som reklame for britisk hifi anno 1987?

    Edit: Bak platespelaren står denne, trur eg, som slett ikkje er dum:
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.363
    Antall liker
    3.982
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er enten en Hicap, en Nap110 eller en 140. Den ser for dyp ut til å være en Snaps.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.285
    Antall liker
    4.415
    Sted
    Sunnmøre
    Takk, Alshus.

    Då spelar det vel eigentleg mindre rolle kva det eigentleg er, hovudpoenget var nok produktplassering av den mildt sagt tydelege visuelle "signaturen" til Naim CB. Det er jo først i ettertid at det er mogleg å studera slikt i detalj (klyppet var vel 4-5 sek, trur eg).
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.363
    Antall liker
    3.982
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Om det var produktplassering er jeg litt usikker på. Iallefall om det var et engangstilfelle og klippet ikke var lenger enn 4-5 sekunder.

    Kanskje det var noen av komponentene til en i produksjonscrewet?


    Den grønne Kleinen i Seinfeldt derimot....
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Har aldri hørt Abrahamsen, men har da hatt et par Electrocompaniet-forsterkere. Og Monitor Audio GS10. Men ikke sammen. Electrocompaniet kunne føre til øyeblikkets forelskelse. Naim er kjærlighet for livet.
    Velg Naim du - og se deg aldri tilbake.

    Nuth1986 skrev:
    NAIM VS ABRAHAMSEN

    Hei er det noen med god erfaring her inne som kan fortelle meg for og imot abrahamsen kontra naim.?
    Monitor Audio GS20

    jeg har disse valgene:

    Naim Nait 5 (den eldre versonen)

    Abrahamsen: V2 integrert.

    Vurderer lyd kilde fra samme produsenter.

    selvfølgelig kan jeg ta med å teste men det er litt vanskelig, når man skal kjøpe brukt. Derfor fint med innspill som noen har hatt begge eller det ene alternativet som kan gi meg litt input på hva som kansje vil være best.

    Hører på Mark Knophler og mye lounge musikk. samt at jeg tar meg en fest og hører på hous musikk. men medt de to første.

    på forhånd takk;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.363
    Antall liker
    3.982
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hadde Naim Olive (sånn midt på treet i Olive serien; CDX/102/Hicap/250) og Monitor Audio GR10 for noen år siden.

    Det spilte forrykende bra. Friskt og livlig. GR10 gikk overraskende dypt og hadde god dynamikk. Du tråkker nok ikke feil med Naim og MA.
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    230
    Antall liker
    383
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Et lite inntrykk etter noen måneder med Naim i hus..

    Naim nait xs= super!

    Naim dac´en min er koblet opp mot en squeezebox touch(+ Chord signature digital kabel). Har lagt inn de fleste cdene som var verdt å beholde på MB, samt bygd opp et greit bibliotek på Wimp. Dette styrer jeg med Ipeng fra en Iphone 4. Må si at dacen gjør en strålende jobb med musikkfilene(lossless) fra macbooken, men er også positivt overrasket over streamingen fra Wimp. Musikken høres rett og slett feiende flott ut! Kjapt, konsist og svinger som sat.. om det går i Radiohead, Pj Harvey, Tom Waits eller Black keys. Har vært så fornøyd at jeg har glemt å kjøpe vinyl i det siste..

    Er sikkert mange gode alternativer til denne komboen, men lyden appellerer til meg.
    Hjelper også at boksene ser meeeget fancy ut ;D
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    811
    Torget vurderinger
    4
    Var en tur på messen på Triaden idag.
    Ljudtema hadde eget rom hvor de spilte på den nye NDX, DAC, XPS, 282/250 og de nye Ovator 400.
    En hyggelig representant fra Naim England stod for demoen.
    Kjørte først på NDX, så koblet han inn DAC og tilslutt XPS på DAC.
    Relativt klare forbedringer for hvert steg.
    Siste oppsett spilte med flott organisk klang og myriader av detaljer og fullstendig uten lyttetretthet.

    Flere Naim venner som var der?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    ja, var der tidlig på lørdag.
    var ein kar som satt på bakerste rad og skifta låt kvart 30. sekund på eit sinnsjukt jævli volum.
    gikk ganske kjapt derfra.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Liotheles skrev:
    Var en tur på messen på Triaden idag.
    Ljudtema hadde eget rom hvor de spilte på den nye NDX, DAC, XPS, 282/250 og de nye Ovator 400.
    En hyggelig representant fra Naim England stod for demoen.
    Kjørte først på NDX, så koblet han inn DAC og tilslutt XPS på DAC.
    Relativt klare forbedringer for hvert steg.
    Siste oppsett spilte med flott organisk klang og myriader av detaljer og fullstendig uten lyttetretthet.

    Flere Naim venner som var der?
    hvordan låt ndx ? utten dac og xps...kom det organsike først med dacen og xps ?
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Spendor SA-1 på besøk. I verdens trasigste lytterom. Snedig hvordan èn høyttaler kan få banesåret, mens en annen finner seg godt til rette. Hadde ikke blitt så fristet i gamle-stua, der spillte Ariva meget godt.
    Noen som vil kjøpe et par pene Arivas?
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Det låter litt annerledes enn ventet. Hadde ventet en noe mer laidback framførelse, men SA-1 er mer frampå enn S8e (tror jeg det var) De er små men spiller større enn størrelsen skulle tilsi.
    De får pluss for rytme og engasjement. Detaljering og en egen evne til å besnære. Må trekke litt for en vel mye polert diskant (gnikk på fela blir litt for høflige) og kanskje litt mangel på kroppslighet. De farger lite og slipper gjennom musikken uten å legge så veldig mye av egen personlighet til - tror jeg.
    Savner litt Arivas kompromissløse ærlighet, men kan nok venne meg til Spendor SA-1. I alle fall sålenge jeg bor smått.

    Petterone skrev:
    Spendor SA-1 på besøk
    Hvordan syntes du det låter ? er stor fan av Spendor på Naim
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Hei Naim-venner, kan jeg be om noen råd fra dere?

    Ser etter en passende forsterker for mine Tannoy DC10t som er veldig sensitive og lettdrevne. Hadde NaitXS koplet til disse som var veldig musikask.

    Vurderer følgende mot hverandre : Ny Supernait eller brukt nac202/nap200/teddycap til omtrent samme pris.

    Hva vil gi mest forbedring fra XS, supernait eller nac202/nap200 ?
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Det er vel ikke så mange som har A/B-testet dette i samme oppsett, kanskje?


    en min erfaring er at i jungelen av Naim-produkter så er det en ganske god sammenheng mellom pris og ytelse. Det skulle tilsi at 200/202 er det beste kjøpet. Det kommer selvsagt an på alder og tilstand.

    Teddycap gjør mye bra med lyden, men vær på vakt mot at lyden kan bli litt spiss (synes jeg). Ellers gir NAPSC et stort løft til 202.
     

    balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    balthar skrev:
    hvordan låt ndx ? utten dac og xps...kom det organsike først med dacen og xps ?
    UHES har rangert oppgraderinger til NDX. Legg merke til at PSU regnes som viktigere enn DAC (det er vel også den eneste fornuftige oppgraderingen om man vil unngå å betale to ganger for samme funksjon):

    http://uhes.co.uk/news/naim-ndx-now-on-dem.html
    takk bachman...da har man je flere møgligheter i allefal ;)...lit galskap disse oppgraderings forslag. jge tenkte bare på bare ndx alene. men kanskje den låter ikke bra nok alene,vis man må kjøre alt den bling
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Lieberung skrev:
    Hva vil gi mest forbedring fra XS, supernait eller nac202/nap200 ?
    Jeg har bare testet XS direkte opp mot SN og kan vel bare si at XS og SN låter lydmessig nokså likt på lave volum. Når man skrur opp vil XS begynne å låte anstrengt mens SN fortsetter å låte bra. Fordelen med SN er altså mer krefter tilgjengelig og selvfølgelig innebygget DAC.

    Hva angår 202/200 så låter denne komboen litt forskjellig fra XS/SN så du bør nesten høre for å finne ut om du liker denne "slankere" lyden.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    811
    Torget vurderinger
    4
    balthar skrev:
    Liotheles skrev:
    Var en tur på messen på Triaden idag.
    Ljudtema hadde eget rom hvor de spilte på den nye NDX, DAC, XPS, 282/250 og de nye Ovator 400.
    En hyggelig representant fra Naim England stod for demoen.
    Kjørte først på NDX, så koblet han inn DAC og tilslutt XPS på DAC.
    Relativt klare forbedringer for hvert steg.
    Siste oppsett spilte med flott organisk klang og myriader av detaljer og fullstendig uten lyttetretthet.

    Flere Naim venner som var der?
    hvordan låt ndx ? utten dac og xps...kom det organsike først med dacen og xps ?
    Det låt ganske så fortreffelig også uten disse oppgraderinger, men det er klart at når man legger til alle disse bokser og prisen øker fra ca. 30K til over 80K så bør det jo selvfølgelig resultere i enda bedre lyd. Det skulle jo bare mangle. :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn