Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • balthar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    741
    Antall liker
    12
    jeg synes din isoblue anlegg ser veldig fint ut ketil...likte isoblu altid. har noe av en pagode - minimalistisk og japansk tenkte på det sel.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    485
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Balthar, jeg er fullt fornøyd med Isoblue utseendesmessig (og lydmessig for så vidt også). Den passer bra inn i musikrommet mitt, og måten hyllene kan skyves frem og tilbake på, har vist seg å fungere supert, når ting skal kobles til og fra. Så det er ikke så meget at jeg angrer på kjøpet, det er mer at Fraim ville kunne et ekstra løft lydmessig, især nå hvor både forsterker og cd-spiller er fra referense-klassen.
     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Hei!

    Jeg forsøker å sette meg inn i Naim sin verden og har i den forbindelse noen spørsmål rundt Supernait.

    Denne kan biampes, men kun med NAP200, slik jeg har forstått det. Utifra diagrammene i Naims brosjyrer forstår jeg ikke helt hvorvidt den kan bimapes samtidig som det er tilkoblet f ex hicap eller flatcap XS, hvordan blir dette?
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    485
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Et søk her i tråden på 'nap 250' forteller at noen i hvert fall har biamped supernait med 250 (det trengs en 4-pin til 3-pin kabel).

    Har ingen praktisk erfaring med biamping, så har kun amplifier-manualen å forholde meg til. Synes tekst og illustrasjon motsier hverandre, tekst i pkt 19.7 sier 'Bi-amp Out' er den foretrukne utgang for tilkobling av ekstern effektforsterker, illustrasjon 20.5 viser etterfølgende nap200 koblet via hicap til 'Preamp Out'.

    Uten å vite det sikkert, vil jeg tro det har med stjernejording å gjøre, at ekstern forsterker kobles via ekstern psu, når begge ønskes tilkoblet systemet samtidig. At det er mulig å ha begge tilkoblet samtidig ser det i hvert fall ut til.

    De i tråden som har prøvd det, kan kanskje bidra med mer konkret viden, ellers kan du også prøve å sende en epost til Naims support avdeling.


     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Ketil B skrev:
    Et søk her i tråden på 'nap 250' forteller at noen i hvert fall har biamped supernait med 250 (det trengs en 4-pin til 3-pin kabel).

    Har ingen praktisk erfaring med biamping, så har kun amplifier-manualen å forholde meg til. Synes tekst og illustrasjon motsier hverandre, tekst i pkt 19.7 sier 'Bi-amp Out' er den foretrukne utgang for tilkobling av ekstern effektforsterker, illustrasjon 20.5 viser etterfølgende nap200 koblet via hicap til 'Preamp Out'.

    Uten å vite det sikkert, vil jeg tro det har med stjernejording å gjøre, at ekstern forsterker kobles via ekstern psu, når begge ønskes tilkoblet systemet samtidig. At det er mulig å ha begge tilkoblet samtidig ser det i hvert fall ut til.

    De i tråden som har prøvd det, kan kanskje bidra med mer konkret viden, ellers kan du også prøve å sende en epost til Naims support avdeling.


    Takk for svaret uansett. Det er nettop de tegningene du referer til som motsier hverandre. Satser på at kompetansen finnes her :)
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Hvis dere leser i manualen så er det 2 forskjellige eksempler på tilkobling av NAP200. En med Hi-Cap og NAP200 som IKKE bi-amper og en direkte mellom SN og NAP200 som bi-amper. Her vil man jo måtte bruke den tilkoblingsmåten som passer utstyret man har tilgjengelig og ønsket resultat.

    Grunnen til at man ikke bruker bi-amp output ved bruk av Hi-Cap (i eksempelet i manualen) er at denne tar pre-signalet fra den eksterne broen mellom SN sin pre-amp og power-amp. Hi-Cap fordeler derfor pre-signalet.
    Skal man biampe med SN+HC+NAP200 vil man måtte ha 2 stk SNAIC 4-4 pin, en fra HC tilbake til "power-amp in" i SN og en fra HC til NAP200 som vist i eksempelet.

    Forøvrig så kan du selvfølgelig bruke en annen forsterker enn NAP200. Det er bare at Naim mener den passer best.
     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    e-h skrev:
    Hvis dere leser i manualen så er det 2 forskjellige eksempler på tilkobling av NAP200. En med Hi-Cap og NAP200 som IKKE bi-amper og en direkte mellom SN og NAP200 som bi-amper. Her vil man jo måtte bruke den tilkoblingsmåten som passer utstyret man har tilgjengelig og ønsket resultat.

    Grunnen til at man ikke bruker bi-amp output ved bruk av Hi-Cap (i eksempelet i manualen) er at denne tar pre-signalet fra den eksterne broen mellom SN sin pre-amp og power-amp. Hi-Cap fordeler derfor pre-signalet.
    Skal man biampe med SN+HC+NAP200 vil man måtte ha 2 stk SNAIC 4-4 pin, en fra HC tilbake til "power-amp in" i SN og en fra HC til NAP200 som vist i eksempelet.

    Forøvrig så kan du selvfølgelig bruke en annen forsterker enn NAP200. Det er bare at Naim mener den passer best.
    Takker, for godt svar. Da er det bare å undersøke om kontrapunkt vil låne ut noe.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Bytte av leilighet = Bytte av høyttaler?

    Grunnen til spørsmålet er at jeg nylig flyttet. Den nye leligheten har en litt snurrig løsning på stua med en speilvendt "L"-form. I vinkelen er det plassert en diger peis. Spillbart areal ligger på 17 fot og er kvadratisk. Tidligere stue var glatt dobbelt så stor og veggene av tre. Her er de mur. Tidligere var det gulvbelegg, nå er det parkett. Samme teppe ligger mellom høyttalere og lytteposisjon (dvs sofa)

    Har nettopp fått tilbake NAC202 fra Ljudtema (en tannpine som tok tre måneder. Noe som er en fantastisk forbedring fra forrige gang da de brukte fire...)
    Koblet opp og lyden var dritt. Det låt skarpt, ufokusert og rotete.

    Etter en uke med oppvarming av 202 og resten av anlegget låter det noe bedre. Men ikke bra. Lyden er fortsatt "grumset" spesiellt i bunnen der det blir for mye "Omph".

    I forrige stue spilte Arriva som gull. Nå blir det rett og slett ikke bra. Grunnet vinduer og peis har jeg ikke mulighet til å forsøkt å sette anlegget på en annen vegg heller.

    Aldri en kjedelig dag med Naim!
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Korleis går det med Tannoy i heimen, Alshus?
    Blir det bytte? Har du stativer til dei? :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.334
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nei, jeg bytter ikke. Så gode er de ikke. Det høres ut som om de spiller med livet som innsats. Du må gerne ta deg en liten tur.


     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hei
    Om rommet er et annet enn før 202 blei sendt, kan vel dette neppe tilskrives Naim? Høres ut som et klassisk eksempel på hvordan rom og akustikk kan variere.
    Har du prøvd ut alle tenkelig plasseringer? Alle fordommer mht plassering til side osv?

    Har du en skisse av rommet kanskje?

    Mvh

    toriamos skrev:
    Bytte av leilighet = Bytte av høyttaler?

    Grunnen til spørsmålet er at jeg nylig flyttet. Den nye leligheten har en litt snurrig løsning på stua med en speilvendt "L"-form. I vinkelen er det plassert en diger peis. Spillbart areal ligger på 17 fot og er kvadratisk. Tidligere stue var glatt dobbelt så stor og veggene av tre. Her er de mur. Tidligere var det gulvbelegg, nå er det parkett. Samme teppe ligger mellom høyttalere og lytteposisjon (dvs sofa)

    Har nettopp fått tilbake NAC202 fra Ljudtema (en tannpine som tok tre måneder. Noe som er en fantastisk forbedring fra forrige gang da de brukte fire...)
    Koblet opp og lyden var dritt. Det låt skarpt, ufokusert og rotete.

    Etter en uke med oppvarming av 202 og resten av anlegget låter det noe bedre. Men ikke bra. Lyden er fortsatt "grumset" spesiellt i bunnen der det blir for mye "Omph".

    I forrige stue spilte Arriva som gull. Nå blir det rett og slett ikke bra. Grunnet vinduer og peis har jeg ikke mulighet til å forsøkt å sette anlegget på en annen vegg heller.

    Aldri en kjedelig dag med Naim!
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    NN skrev:
    Hei
    Om rommet er et annet enn før 202 blei sendt, kan vel dette neppe tilskrives Naim? Høres ut som et klassisk eksempel på hvordan rom og akustikk kan variere.
    Har du prøvd ut alle tenkelig plasseringer? Alle fordommer mht plassering til side osv?

    Har du en skisse av rommet kanskje?

    Mvh

    toriamos skrev:
    Bytte av leilighet = Bytte av høyttaler?

    Grunnen til spørsmålet er at jeg nylig flyttet. Den nye leligheten har en litt snurrig løsning på stua med en speilvendt "L"-form. I vinkelen er det plassert en diger peis. Spillbart areal ligger på 17 fot og er kvadratisk. Tidligere stue var glatt dobbelt så stor og veggene av tre. Her er de mur. Tidligere var det gulvbelegg, nå er det parkett. Samme teppe ligger mellom høyttalere og lytteposisjon (dvs sofa)

    Har nettopp fått tilbake NAC202 fra Ljudtema (en tannpine som tok tre måneder. Noe som er en fantastisk forbedring fra forrige gang da de brukte fire...)
    Koblet opp og lyden var dritt. Det låt skarpt, ufokusert og rotete.

    Etter en uke med oppvarming av 202 og resten av anlegget låter det noe bedre. Men ikke bra. Lyden er fortsatt "grumset" spesiellt i bunnen der det blir for mye "Omph".

    I forrige stue spilte Arriva som gull. Nå blir det rett og slett ikke bra. Grunnet vinduer og peis har jeg ikke mulighet til å forsøkt å sette anlegget på en annen vegg heller.

    Aldri en kjedelig dag med Naim!
    Har nok ikke forsøkt alle tenkelige og utenkelige plasseringer. Stuas utforming (L-form, plassering av vindu og plassering av en stor peis) legger ganske klare begrensninger for hvor høyttalerene kan plasseres.
    Jeg vet lite om akustikk men jeg synes nå det er rart at rommets påvirkning skal være så avgjørende når en f.eks spiller på lavt volum. Jeg lover deg - da jeg koblet fra 202 og sendte den til Ljudtema låt anlegget som pure gull. Da jeg fikk 202 tilbake (OG hadde flyttet) hørtes anlegget totalt jævlig ut.
    Forøvrig: Du lurer kanskje på hva som VAR galt med NAC202? Balansejusteringen var stillt helt til høyre... Dette har 202 klart å gjøre helt på egen hånd tror jeg. Jeg har i alle fall ikke rørt balanseinnstillingen.
    Ganske dyr lærepenge, siden dette medførte at jeg ble sittende uten 202 i tre samfulle måneder. Som fortjent kanskje, når en ikke klarer å komme på å sjekke ut dette selv.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Korleis kobles Stageline på Nac 82 med 2 Hicaps?
    Tek ein ut den eine hicapen og setter den i hicap? Bruker Napsc? Kobler den i mellom Hicap 1 og 2?
    Verken bruksanvisningen til Hicap eller Olive gjer meg særlig klok.

    Eller, om min 82 har phonotrinn ??? — kva er den ryddigste måten å konvertere BNC til RCA?

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man bruker den ene HC på StageLine dersom vinyl er hovedkilden. En andre HC på 82 er vel knapt hørbart.

    Å konvertere fra BNC til RCA er teknisk meningsløst, da forsvinner fordelene ved BNC. Men å gjøre det er jo lett, med en adapter fra www.dealextreme.com f.eks.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Vidar P skrev:
    Å konvertere fra BNC til RCA er teknisk meningsløst, da forsvinner fordelene ved BNC. Men å gjøre det er jo lett, med en adapter fra www.dealextreme.com f.eks.
    Ja, garantert. Da vil eg gjerne høyre om kva som er tanken bak BNC? Var BNC koblinger standard på eit utvalg anbefalte grammofoner? Korleis fungerte dette i gamledagar?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tanken og fordelen med BNC er en fast forutsigbar impedans. RCA gir ikke dette.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Var dårlig formulert av meg, men tenker kanskje at LP12 hadde BNC-kontakter? Og at det er derfor det er BNC-kontakter på 82?
    Sjekker opp kva Link 2 blir brukt til på 82. Mulig det ikkje er mykje å hente ved å koble straum på Hicap 1 og 2, men det blir ikkje bedre å ta vekk den Hicap 2 ;)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Balansekontrollen! Sånn er det bare noen ganger.
    Det mest opplagte er ikke alltid like opplagt :)

    Låne og prøve noe annet vil kanskje ta deg et steg videre ift en god løsning. Ikke godt å si.
    Mine Allae responderer motsatt av hva man er vant til, i mitt rom, der nære bakvegg slanker bassen, men øker nivået oppover. Avstand mellom ht og til sidevegg gir også store utslag, ihvertfall opplever jeg det sånn. Prøv derfor å plassere Ariva utover det en tenker er normalt?

    Mvh



    toriamos skrev:
    NN skrev:
    Hei
    Om rommet er et annet enn før 202 blei sendt, kan vel dette neppe tilskrives Naim? Høres ut som et klassisk eksempel på hvordan rom og akustikk kan variere.
    Har du prøvd ut alle tenkelig plasseringer? Alle fordommer mht plassering til side osv?

    Har du en skisse av rommet kanskje?

    Mvh

    toriamos skrev:
    Bytte av leilighet = Bytte av høyttaler?

    Grunnen til spørsmålet er at jeg nylig flyttet. Den nye leligheten har en litt snurrig løsning på stua med en speilvendt "L"-form. I vinkelen er det plassert en diger peis. Spillbart areal ligger på 17 fot og er kvadratisk. Tidligere stue var glatt dobbelt så stor og veggene av tre. Her er de mur. Tidligere var det gulvbelegg, nå er det parkett. Samme teppe ligger mellom høyttalere og lytteposisjon (dvs sofa)

    Har nettopp fått tilbake NAC202 fra Ljudtema (en tannpine som tok tre måneder. Noe som er en fantastisk forbedring fra forrige gang da de brukte fire...)
    Koblet opp og lyden var dritt. Det låt skarpt, ufokusert og rotete.

    Etter en uke med oppvarming av 202 og resten av anlegget låter det noe bedre. Men ikke bra. Lyden er fortsatt "grumset" spesiellt i bunnen der det blir for mye "Omph".

    I forrige stue spilte Arriva som gull. Nå blir det rett og slett ikke bra. Grunnet vinduer og peis har jeg ikke mulighet til å forsøkt å sette anlegget på en annen vegg heller.

    Aldri en kjedelig dag med Naim!
    Har nok ikke forsøkt alle tenkelige og utenkelige plasseringer. Stuas utforming (L-form, plassering av vindu og plassering av en stor peis) legger ganske klare begrensninger for hvor høyttalerene kan plasseres.
    Jeg vet lite om akustikk men jeg synes nå det er rart at rommets påvirkning skal være så avgjørende når en f.eks spiller på lavt volum. Jeg lover deg - da jeg koblet fra 202 og sendte den til Ljudtema låt anlegget som pure gull. Da jeg fikk 202 tilbake (OG hadde flyttet) hørtes anlegget totalt jævlig ut.
    Forøvrig: Du lurer kanskje på hva som VAR galt med NAC202? Balansejusteringen var stillt helt til høyre... Dette har 202 klart å gjøre helt på egen hånd tror jeg. Jeg har i alle fall ikke rørt balanseinnstillingen.
    Ganske dyr lærepenge, siden dette medførte at jeg ble sittende uten 202 i tre samfulle måneder. Som fortjent kanskje, når en ikke klarer å komme på å sjekke ut dette selv.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Ariva nære bakvegg hos meg skaper en loudnesseffekt. Blir bare rot. De står litt unna sidevegg. Hadde Monitor Audio GS10 før Ariva. Likte de ganske så godt. Ikke helt samme magien som Ariva. Men akkurat nå har heller ikke Ariva samme magien som Ariva hadde. Mistenker at Ariva passer i litt større rom, der en også får større avstand til lytteren. Er ikke akkurat nærfeltsmonitorer.

    NN skrev:
    Balansekontrollen! Sånn er det bare noen ganger.
    Det mest opplagte er ikke alltid like opplagt :)

    Låne og prøve noe annet vil kanskje ta deg et steg videre ift en god løsning. Ikke godt å si.
    Mine Allae responderer motsatt av hva man er vant til, i mitt rom, der nære bakvegg slanker bassen, men øker nivået oppover. Avstand mellom ht og til sidevegg gir også store utslag, ihvertfall opplever jeg det sånn. Prøv derfor å plassere Ariva utover det en tenker er normalt?

    Mvh



    toriamos skrev:
    NN skrev:
    Hei
    Om rommet er et annet enn før 202 blei sendt, kan vel dette neppe tilskrives Naim? Høres ut som et klassisk eksempel på hvordan rom og akustikk kan variere.
    Har du prøvd ut alle tenkelig plasseringer? Alle fordommer mht plassering til side osv?

    Har du en skisse av rommet kanskje?

    Mvh

    toriamos skrev:
    Bytte av leilighet = Bytte av høyttaler?

    Grunnen til spørsmålet er at jeg nylig flyttet. Den nye leligheten har en litt snurrig løsning på stua med en speilvendt "L"-form. I vinkelen er det plassert en diger peis. Spillbart areal ligger på 17 fot og er kvadratisk. Tidligere stue var glatt dobbelt så stor og veggene av tre. Her er de mur. Tidligere var det gulvbelegg, nå er det parkett. Samme teppe ligger mellom høyttalere og lytteposisjon (dvs sofa)

    Har nettopp fått tilbake NAC202 fra Ljudtema (en tannpine som tok tre måneder. Noe som er en fantastisk forbedring fra forrige gang da de brukte fire...)
    Koblet opp og lyden var dritt. Det låt skarpt, ufokusert og rotete.

    Etter en uke med oppvarming av 202 og resten av anlegget låter det noe bedre. Men ikke bra. Lyden er fortsatt "grumset" spesiellt i bunnen der det blir for mye "Omph".

    I forrige stue spilte Arriva som gull. Nå blir det rett og slett ikke bra. Grunnet vinduer og peis har jeg ikke mulighet til å forsøkt å sette anlegget på en annen vegg heller.

    Aldri en kjedelig dag med Naim!
    Har nok ikke forsøkt alle tenkelige og utenkelige plasseringer. Stuas utforming (L-form, plassering av vindu og plassering av en stor peis) legger ganske klare begrensninger for hvor høyttalerene kan plasseres.
    Jeg vet lite om akustikk men jeg synes nå det er rart at rommets påvirkning skal være så avgjørende når en f.eks spiller på lavt volum. Jeg lover deg - da jeg koblet fra 202 og sendte den til Ljudtema låt anlegget som pure gull. Da jeg fikk 202 tilbake (OG hadde flyttet) hørtes anlegget totalt jævlig ut.
    Forøvrig: Du lurer kanskje på hva som VAR galt med NAC202? Balansejusteringen var stillt helt til høyre... Dette har 202 klart å gjøre helt på egen hånd tror jeg. Jeg har i alle fall ikke rørt balanseinnstillingen.
    Ganske dyr lærepenge, siden dette medførte at jeg ble sittende uten 202 i tre samfulle måneder. Som fortjent kanskje, når en ikke klarer å komme på å sjekke ut dette selv.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Affiniti skrev:
    Da er Ovator S-400 på Kontrapunkt sine sider.

    Pris: 33.000
    Det synes jeg ikke var så dyrt. Jeg tror jeg må operere hodet mitt.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde de samme problemere du beskriver. Jeg spiller i et rom på ca 10 kvm! Jeg tror det handler like mye om de akustiske egenskapene i rommet, som størrelsen på selve rommet. Mur er vel ikke optimalt? Jeg tror ikke du løser problemet med å bytte høyttalere. Akustikkplater fra Rockwool dempet skrikende mellomtone og fikk tilbake timingen hjemme hos meg. Hva kan du gjøre for å bedre de akustiske forholdene? Spennende men vanskelig tema. Ofte er det også de mest usansynlige tiltakene som gir best effekt!

    toriamos skrev:
    Bytte av leilighet = Bytte av høyttaler?

    Grunnen til spørsmålet er at jeg nylig flyttet. Den nye leligheten har en litt snurrig løsning på stua med en speilvendt "L"-form. I vinkelen er det plassert en diger peis. Spillbart areal ligger på 17 fot og er kvadratisk. Tidligere stue var glatt dobbelt så stor og veggene av tre. Her er de mur. Tidligere var det gulvbelegg, nå er det parkett. Samme teppe ligger mellom høyttalere og lytteposisjon (dvs sofa)

    Har nettopp fått tilbake NAC202 fra Ljudtema (en tannpine som tok tre måneder. Noe som er en fantastisk forbedring fra forrige gang da de brukte fire...)
    Koblet opp og lyden var dritt. Det låt skarpt, ufokusert og rotete.

    Etter en uke med oppvarming av 202 og resten av anlegget låter det noe bedre. Men ikke bra. Lyden er fortsatt "grumset" spesiellt i bunnen der det blir for mye "Omph".

    I forrige stue spilte Arriva som gull. Nå blir det rett og slett ikke bra. Grunnet vinduer og peis har jeg ikke mulighet til å forsøkt å sette anlegget på en annen vegg heller.

    Aldri en kjedelig dag med Naim!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kalle Klovn skrev:
    Noen som har erfaring med Teddy XPS?
    Ja! Dersom det er den som står på bruktbørsen du sikter til så var det jeg som kjøpte den fra Teddy og brukte den på min gode gamle CDX, for et løft!! Usikker på effekten på DAC men på cd-spilleren utgjorde den en vesens forbedring! Angrer på at jeg solgte den, trengte penger til noe annet som vanlig.....
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Skulle vært artig å sett bilder av hvordan du løste problemet. Plassering av platene etc.

    bruce2 skrev:
    Jeg hadde de samme problemere du beskriver. Jeg spiller i et rom på ca 10 kvm! Jeg tror det handler like mye om de akustiske egenskapene i rommet, som størrelsen på selve rommet. Mur er vel ikke optimalt? Jeg tror ikke du løser problemet med å bytte høyttalere. Akustikkplater fra Rockwool dempet skrikende mellomtone og fikk tilbake timingen hjemme hos meg. Hva kan du gjøre for å bedre de akustiske forholdene? Spennende men vanskelig tema. Ofte er det også de mest usansynlige tiltakene som gir best effekt!

    toriamos skrev:
    Bytte av leilighet = Bytte av høyttaler?

    Grunnen til spørsmålet er at jeg nylig flyttet. Den nye leligheten har en litt snurrig løsning på stua med en speilvendt "L"-form. I vinkelen er det plassert en diger peis. Spillbart areal ligger på 17 fot og er kvadratisk. Tidligere stue var glatt dobbelt så stor og veggene av tre. Her er de mur. Tidligere var det gulvbelegg, nå er det parkett. Samme teppe ligger mellom høyttalere og lytteposisjon (dvs sofa)

    Har nettopp fått tilbake NAC202 fra Ljudtema (en tannpine som tok tre måneder. Noe som er en fantastisk forbedring fra forrige gang da de brukte fire...)
    Koblet opp og lyden var dritt. Det låt skarpt, ufokusert og rotete.

    Etter en uke med oppvarming av 202 og resten av anlegget låter det noe bedre. Men ikke bra. Lyden er fortsatt "grumset" spesiellt i bunnen der det blir for mye "Omph".

    I forrige stue spilte Arriva som gull. Nå blir det rett og slett ikke bra. Grunnet vinduer og peis har jeg ikke mulighet til å forsøkt å sette anlegget på en annen vegg heller.

    Aldri en kjedelig dag med Naim!
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    der røk sikringen på xps2 :( hadde skrudd av anlegge for kontaktrens og da jeg skulle starte xps2 ble det bare stille :( , flippa ut sikringholder på bakside, men ingen reservesikring var på plass :( men fant ut at supercap2 har samme verdi (3.15A) og heldivis lå det en extra der inne :), så bare for mange lange dager uten musikk, men alt ordna seg til slutt ;) håper kontrapunkt klare og hoste opp et par så jeg har liggende.

    mener og ha lest at det har noe å si for lyden vilken vei sikringen snus der bak, men det må vel være en naim-vits? :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.334
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Elfa/Clas Ohlson har like sikringer som gjør jobben akkurat like bra, og de er garantert billigere enn fra Kontrapunkt.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Appropos billigere enn… BNC til RCA, 15,- pr stk på Ljudtema.
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    485
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.334
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå er det en stor gjeng på n-forum som er mildt sagt sære også da. Alt fra Naim er bedre enn alt annet.


    Jeg stiller meg tvilende til at en sikring Naim har kjøpt/fått laget, er bedre enn en standardsikring.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    239
    Antall liker
    183
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:
    Nå er det en stor gjeng på n-forum som er mildt sagt sære også da. Alt fra Naim er bedre enn alt annet.


    Jeg stiller meg tvilende til at en sikring Naim har kjøpt/fått laget, er bedre enn en standardsikring.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    239
    Antall liker
    183
    Torget vurderinger
    2

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.334
    Antall liker
    3.876
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    60 euro for en sikring i jomfruporselen, gullbelagt sølv?

    Jaja, hver sin lyst.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    sendte forespørsel til en velkjent naim forhandler i hovedstaden for et par dager siden om sikringer til xps2, ikke fått noe respons så langt.
    sendte forespørsel til en britisk forhandler, uhes, og det gikk ikke mer en ett kvarter før en svært vennlig og hyggelig e-post lå i innboksen med beskjed om at 2 sikringer til xps2 allerede lå klar i en konvolutt ferdig for sending uten at noe beløp i det hele tatt var nevnt.. ;)

    så her ser man jo forsjell på norske og utenlanske forhandlere.

    skulle prøve og bestille powerlines fra den samme forhandler i oslo gryta og det første sp.mål som dukke opp var "hvilken modell ønsker du?". det blir bare dumt og useriøst. det gikk mange dager før jeg endelig traff en fyr der nede som forsto hva jeg ville ha.

    retningen på sikringen kan jeg ikke forstå har noen betydning.
    ;) jajaja ;)
     

    Nuth1986

    Medlem
    Ble medlem
    03.02.2011
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Sted
    Slemmestad
    noen som kan si meg noe om nait5 ikke nait i5. skal matches mot monitor audio gs 20

    hvor kan jeg få tak i din kabler?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Fordelene med ikkje-i5 er

    a) fleire innganger
    b) muligheter for ekstern strømforsyning (løfter lyden betraktelig)
    c) lavere pris brukt i Storbrittanien er det mykje samme pris på 5i brukt og 5, til tross for forskjell i alder. Grunnen er nok den som Bach_Man nevner på neste side.

    Kabler kan kjøpes her: http://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/naim-cables.html
    Eller hjå forhandler av Naim eller forhandler av Chord eller på eBay.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn