Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Clintern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    Hei

Spendor S3e har funnet veien til stua. Bruker NACA5 kabler og Nap 150x. Hvilke løsninger bruker folk til bi wire?

Drev og bytta litt i går og det er godt merkbart; bedre definert bass vs mer definert/krisp/ fremtredende vokal...

Er det noen som bruker jumper - evt hvilke anbefales?

Ser det er ulike bi wire kabler chord (dyr)/mogami (ok?) som blir brukt av naimister. Synspunkter eller andre erfaringer?

Forøvrig synes jeg S3e er fine høyttalere med særdeles god klang, sammenheng og musikalitet. Noe tilbakelente kanskje, men det handler og om preferanser hos meg. Ser frem til å la dem spille noen hundre timer, tror ikke de blir kjedelige. Kanskje de trenger enda mer strøm (nap 200?) for å skinne helt?

Tommy

Vedlegg

Clintern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    se det, hadde og tanker om noe slikt, men ville sjekke med naimgjengen ;) thanks!

tommy

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    jeg kuttet bare av noen ender fra naca5, avmantlet og skrudde fast i terminalene på kef ref. det funket ivertfall hos meg (og bedre enn det medleverte jumperne).

naim anbefaler ikke strømrensere, men er det noen naimister her inne som alikevel bruker noe slikt. og hvilke? ( mistenker strømnettet her i bygda for og være litt ustabil).

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    naim anbefaler ikke strømrensere, men er det noen naimister her inne som alikevel bruker noe slikt. og hvilke? ( mistenker strømnettet her i bygda for og være litt ustabil)
    Har prøvd uten men endte opp med en SUPRA LORAD MDO6-EU/SP ,den gjør susen her i hvertfall

ellers har jeg lest at Wireworlds The Matrix power strip er ganske så mye benyttet

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Strømmen fra E-verket blir vel ikke mer stabil med strømrenser? Renere muligens, men mer stabil?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    MaKi skrev:
    Strømmen fra E-verket blir vel ikke mer stabil med strømrenser? Renere muligens, men mer stabil?
    ja det er sikkert riktig, hva kan man bruke for å stabilisere strømmen??

anlegget (strømmen) har noen små downperioder, og jeg har egen 16a kurs.

denne er virkelig bra:
    ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Balthar snakker varmt om dennes store paddesaken fra isogel(?).

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da er mitt første Naim produkt, nemlig DAC i hus. Lest at den faktisk ikke har særlig Naim signatur lydmessig, men håper den vil tilføre det lille ekstra i mitt oppsett :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    balthar skrev:
    gratis leon !! fin oppset :)..etter hvert må du fortelle , hva fraim har gjørt i din anlegg
    Modnings prosessen er over :) Beklager seint svar balthar.
    Her ble det for mange endringer samtidig til at jeg kan spesifisere hva som er hva av
    inntrykk. Det jeg kan si er at alle nye inntrykk ble til det bedre, vekk fra murvegg
    så forsvant mye av mur gjenklangen, ikke helt i boks ennå, har en plan.
    Den største endringen virker til å være at det ikke er noen sofa i mellom ht.
    Lyd bilde henger mye bedre i sammen. Hvor fraim kommer inn er jammen med ikke
    godt og si, vil tippe at fraim har virket positiv litt her og litt der..
    Til sammen er jeg fornøyd.

Thomashell

Medlem
    Ble medlem
    06.10.2011
    Antall liker
    0
    Jeg har landet på Naim til mine nyinnkjøpte Canton refrence 9 DC, etter en meget overbevisende lytterunde der Naim XS i mine ører ga en mye bedre lytteopplevelse enn andre anbefalte oppsett til mange ganger XS-prisen. (Ser at trådstarter for en del år siden var i samme situasjon :) )

Jeg har brukt avforum i noen år, men ble anbefalt å søke ekspertisen på dette forumet når spørsmålet var knyttet til Naim.

Selv om jeg har bestemt meg for Naim er det mange alternativer...
    Er det mye å hente på å kjøpe NAC152 XS + NAP155 XS i steden for NAIT XS II?

Har i utgangspunktet tenkt NAC152 XS + NAP155 XS og CD5i + Naim-kabler hele veien.
    Hvis jeg skal gå opp til CD5 XS må jeg nok ta til takke med Nait XS II (og vente en god stund med DAC og ekstern strømforsyning og andre ting jeg har lyst til å kjøpe).
    Må også kjøpe RIAA-trinn og hodetelefonforsterker.

Har også sett litt på på muligheten for SuperUnity + UnityServe. Er dette et godt alternativ?

Dersom jeg går for en analog løsning, vil jeg bruke Airplay/Logitech + enkel DAC for digital overføring fra PC.

Ønsket mitt er best mulig lyd i mine Canton reference 9DC. Skal ikke starte på en langvarig oppgraderingssti!

NB! Ønsker å kjøpe nytt utstyr, og ikke (mye) over den prisklassen jeg refererer til.

Jeg er takknemlig for alle innspill og tanker ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hei, og velkommen.

Har lest mye positivt om de aktuelle høyttalerene dine.
    Mine 2 cents ville vært og satset på 152/155xs settet, men istedenfor å kjøpe en cd5i ville jeg gått til anskaffelse av en Flatcap2xs eller enda bedre, en Hicap2. Hvis du likevel vil satse på nettverksspilling, ville jeg heller ha kjøpt en dac/drivverk eller dac/pc frem til du bestemmer deg for en nettverksspiller.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Hei Thomashell,

Dersom du ikke har lyst til å hoppe på en oppgraderingsvogn, og trenger DAC/Hodetelefonforsterker, er det vel vanskelig å komme utenom Uniti (hvis du trenger CD-spiller), Supernait eller Superuniti. Alle disse løsningene vil gi deg "alt i ett", og har innebygget DAC. Med Supernait må du ha en ekstern avspiller som du kjører digitalt inn i forsterkeren, mens Uniti'ene jo har streamere innebygget. Ulempen med Superuniti er vel at den ikke kan gi strøm til Naims RIAAer (eller tar jeg feil?), mens Uniti og Supernait kan dette. Naims Stageline RIAA gir veldig god valuta for pengene når den drives av forsterkeren (den får strøm fra forsterkeren).

Thomashell

Medlem
    Ble medlem
    06.10.2011
    Antall liker
    0
    Takk for tilbakemeldinger Griffenfeldt og Fidelio :)

Jeg ønsker å supplere CD og LP samlingen min med nettverksspilling, Spotify - Wimp etc. Men det er nok et lite stykke til at jeg ripper hele samlingen og legger den på loftet, i alle fall om det skal gjøres på en PC. Det stiller seg nok litt annerledes om CDene ripppes automatisk i høyeste mulig kvalitet ved avspilling på anlegget av en UnityServ. Jeg trenger en ny CD-spiller, da min trofaste Sony begynner å bli sliten etter 12 års tjeneste. Jeg har vært innom tanken på en billig CD-spiller koblet til en Naim DAC , men det estetiske er jo også en faktor.

Tre av komponentene mine vil være synlige, Forforsterker/Integrert, CD og LP. Resten av elektronikken plasseres skjult.

Når jeg skriver at jeg ikke vil begynne på en oppgraderingssti, mener jeg at når jeg nå kjøper en forforsterker, CD-spiller osv. så skal ikke den byttes ut med det første - helst 10 år ;). Det at jeg evt. må kjøpe strømforsyning til Stageline hvis jeg går for en SuperUnity er ikke kritisk. Ser også at dersom jeg går for 152/155xs + CD5 XS, så må jeg vente en stund med Flatcap og DAC fra Naim. Da får standardstrømforsyningen duge litt + at jeg kjøper en enkel DAC til nettverket som jeg evt. senere oppgraderer.

Før jeg fikk vite at CD5i`en ikke hadde digital ut, så jeg for meg å koble den til Naim DAC.
    Det hadde vært ideelt, men uten digital utgang går ikke det :(

Hva gir best lyd for pengene SuperUnity eller NAIT XS II eller 152/155xs?

tomkver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    247
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Bare for å gjøre ting enda mer frustrerende, hva med en Supernait. :)

Bruker den som musikkstasjon fra Imac, Blue-ray (spiller spiller også cd plater) tv, og spotify via Airport express

Jeg har koblet til Hi-cap på min Supernait, men dette kan fint gjøres i ettertid.

ikke meningen å avspore tråden, men jeg syns en Supernait kan være verdt en lytt eller to, og ikke minst pga brukervennlighet.

mvh

Tom

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror personlig at jeg ville ha hoppet over 152/155 da det for alle pengene imellom ikke synes å gi særlig annen gevinst enn modulær oppgraderingssti ift integrert XS. Enboks nettverksavspilling er fint, ellers er en Apple Airport Express heller ikke kostbar eller synlig bak anleggets reol.

Supernait synes som en god ide ift de skisserte behovene, evt med en Airport Express bak. Den kan også gi strøm til en Stageline og har en god dac og god hodetelefonforsterker. Og låter betydelig bedre enn entrylevel pre/power, i tillegg til at den gir eieren gleder på et enda høyere nivå med en evt HiCap. Men det er mange muligheter, som SuperUniti (har aldri hørt eller sett den, men den virker suveren på papiret). Imo.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Koplet opp min Naim DAC i dag og dette funket dårlig :'(

Spraking, hakking, susing, samt at lyden kommer og går!!!

Bruker Sony BD780 som drivverk, COAX videre til DAC og RCA ut til min audionet SAM V2.
    Analog ut står på RCA (valg mellom DIN og RCA)
    Jording satt på CHASSIS (valg mellom CHASSIS og FLOATING)

Noen som kan gi svar på problemet?
    Må den på service eller det mulig å fixe dette seiv?
    mvh
    Bjørn

M

medlem215396

Gjest
    Har du prøvd Floating? Jordingsloop?

jonas skrev:

Bruker Sony BD780 som drivverk, COAX videre til DAC og RCA ut til min audionet SAM V2.

mvh
    Bjørn

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Prøvd begge deler. Testet med flere av inngangene med forsterkeren og med en eldre dvd spiller som drivverk også, med samme grufulle resultat :-[

Stover skrev:
    Har du prøvd Floating? Jordingsloop?

jonas skrev:

mvh
    Bjørn

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Kan det være brudd i dig. Kabelen din? Har du forsøkt å koble på ipod evt minnepenn med musikk?

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Griffenfeldt skrev:
    Kan det være brudd i dig. Kabelen din? Har du forsøkt å koble på ipod evt minnepenn med musikk?
    Skal sjekke dig kabelen. Har foreløpig ikke musikk gjennom USB, men om det bor en hifi engel i nærheten av lørenskog, som kan stikke innom, så vil jeg slippe vedkommende gjennom dørstokken :)
    Det spraker selv når jeg "pauser" musikken, men kopler jeg ut Naim dacen og spiller direkte fra spiller til forsterker gjennom de analoge kablene, så er alt i orden.

Thomashell

Medlem
    Ble medlem
    06.10.2011
    Antall liker
    0
    tomkver skrev:
    Hei

Bare for å gjøre ting enda mer frustrerende, hva med en Supernait. :)

Bruker den som musikkstasjon fra Imac, Blue-ray (spiller spiller også cd plater) tv, og spotify via Airport express

Jeg har koblet til Hi-cap på min Supernait, men dette kan fint gjøres i ettertid.

ikke meningen å avspore tråden, men jeg syns en Supernait kan være verdt en lytt eller to, og ikke minst pga brukervennlighet.

mvh

Tom
    Vidar P skrev:
    Jeg tror personlig at jeg ville ha hoppet over 152/155 da det for alle pengene imellom ikke synes å gi særlig annen gevinst enn modulær oppgraderingssti ift integrert XS. Enboks nettverksavspilling er fint, ellers er en Apple Airport Express heller ikke kostbar eller synlig bak anleggets reol.

Supernait synes som en god ide ift de skisserte behovene, evt med en Airport Express bak. Den kan også gi strøm til en Stageline og har en god dac og god hodetelefonforsterker. Og låter betydelig bedre enn entrylevel pre/power, i tillegg til at den gir eieren gleder på et enda høyere nivå med en evt HiCap. Men det er mange muligheter, som SuperUniti (har aldri hørt eller sett den, men den virker suveren på papiret). Imo.
    Takk for tilbakemeldinger!

Grunnen til at jeg ikke listet opp SuperNait, er at det ser ut som om SuperUnity kommer på ca. 4-5k mer enn den. Regner med at SuperUnity er en minst like god forsterker som SuperNait med oppgradert DAC++, i tillegg til nettverksfunksjonaliteten. Eller blir det problematisk i forhold til lydkavliteten med så mye elektronikk i en boks?

Nait XS ligger på 15,5k, 152/155 22k, SuperNait 28,2K og utifr UK priser havner SuperUnity på ca. 32-33K.
    Har hørt på XS med Flatcap, og ble imponert over lyden XS produserte. Hørte samtidig også på et oppsett med Parasound Halo til 5-10 ganger XS prisen, og det var ikke i nærheten så morsomt og engasjerende å høre på! Ble anbefalt av selger å gå opp til 152/155. Han mente det var stor gevinst i å separere komponentene. Vet ikke om jeg hadde greid å høre forskjellen ved "blindlytting"... Han hadde ikke SuperNait inne, så den har jeg ikke hørt. Fikk demo av JFS Sound i Drammen, det er der jeg kjøpte Ref. 9. Er SuperNait like engasjerende som XS?

I utgangspunktet så lurte jeg på hva som ga den beste lyden av Nait XS + CD5 XS eller 152/155 + CD5i, men det er jo så mange veire til Rom med Naim, så nå har variablene vokst ;) Jeg ser at dersom jeg velger SuperNait, så slipper jeg å kjøpe Hedline til 4,2k. Dersom løsningen i SuperNait er like god så må jo den summen legges til XS. Hvor god er DACen i SuperNait. Har lest litt forvirrende tilbakemeldinger. Kan den f.eks sammenlignes med Hegel HD10?

Er det noen som vet om SuperUnity kan gi strøm til Stageline? Litt sparsomt med opplysninger enda.

Ser nå egentlig for meg: Nait XS + CD5 XS + Stageline + Headline + Airport Express + rimelig DAC f.eks. Musical Fidelity V-DAC II eller SuperNait med AE/SuperUnity + Stageline + CD5i el. alternativ som ikke ligger over 10k.
    Eller er det noen andre som har et godt argument for 152/155???

Dette ble mange tanker og spørsmål, men det er ikke lett å kjøpe nytt oppsett. Skulle selvsagt lånt med alt hjem og satt av en uke til musikk, men det er desverre ikke så realistisk ;)

Det kan jo fort bli litt ventetid om valget faller på SuperUnity, men jeg håper å ha det nye oppsettet i hus i løpet av oktober-november.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Superuniti kan ikke gi strøm til Stageline. Dette skyldes antagelig at man vil utnytte strømforsyningen maksimalt til innebygde funksjoner. Men stageline kan jo godt erstattes med en selvforsynt RIAA av annet merke.

M

medlem215396

Gjest
    ThomasHell
    Du bør avklare hvilket behov du har og hvilke endringer du tror du kommer til å gjøre i fremtiden. Du skriver 10 år frem.
    Om du roer deg med en all in one, uten tanke og behov for å oppgradere eller endre de nærmeste årene, så er jo det en enkel og ryddig løsning. SuperUniti er sikkert veldig god.

Med en integrert ala SuperNait eller XS får du en enhet som gir større fleksibilitet ift endringer seinere. Annen kilde, PSU og som du nevner, lp avspilling.

Dacen i SN er veldig god synes jeg. Dersom avspilling igjennom en Dac foreløpig er sekundært er den mer enn god og du kan oppgradere seinere. Tiltross for innebygd dac er SN fremdeles en integrert amp, i motsetning til SuperUniti.

SN kontra XS. Førstnevnte gir flere valgmuligheter ift høyttalere. Dersom du benytter dacen slipper du en boks ekstra og prisen for en dac må tillegges XS.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Griffenfeldt skrev:

Filmet anlegget mitt og la det ut på Youtube for skøy i dag.

Thomas
    Ser veldig bra ut Thomas. Savner de svarte boksene litt når jeg ser videoen. Likte musikken, hva er det du spiller?

Mvh
    Hallgeir

tomkver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    247
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Hvis du bor i nærheten av Fredrikstad, så er du velkommen til å høre på mitt oppsett med Supernait/Hi-Cap

lykke til :)

mvh

Tom

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Leverte den inn til ljudtema i dag. En litt eldre herremann tok i mot den, så nå blir det spennede om de finner ut av problemet. kan ta tid kanskje, da den vil sendes først til Sverige for service og muligens videre til Naim-audio. ::)

jonas skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    Skal sjekke dig kabelen. Har foreløpig ikke musikk gjennom USB, men om det bor en hifi engel i nærheten av lørenskog, som kan stikke innom, så vil jeg slippe vedkommende gjennom dørstokken :)
    Det spraker selv når jeg "pauser" musikken, men kopler jeg ut Naim dacen og spiller direkte fra spiller til forsterker gjennom de analoge kablene, så er alt i orden.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    det skal jeg si var en ytterst uheldig start for deg Jonas. Får håpe det løser seg kjapt og smertefritt.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Griffenfeldt skrev:
    det skal jeg si var en ytterst uheldig start for deg Jonas. Får håpe det løser seg kjapt og smertefritt.
    Litt usikker på om jeg liker den "fargede" lydsignaturen til Naim. For mye skrall og surr for min del, men kanskje det er hypnotisk over tid ;D

De små stundene dacen presterte å spille rent var MEGET positivt, så får jeg den tilbake i god teknisk stand, vil det nok komme en Hegel dac på børsen ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Uansett fabrikant er det vel kanskje feil å vurdere ett apparat før det fungerer? Skrall og surr er ikke en del av naims signatur, tvert imot.

Thomashell

Medlem
    Ble medlem
    06.10.2011
    Antall liker
    0
    Takk for tilbakemedinger Bach_Man, Stover & tomkver

Har tenkt mye de siste dagene, og ikke minst - lest tråden fra side 1-522. Før har jeg kun brukt søkefunksjonen og lest enkeltsider. Det er mye god informasjon som detter ut da...

Jeg har landet på at jeg ønsker separate komponeneter!
    (Håper dette ikke viser seg å bli dyrt, skulle egentlig kjøpe et oppsett og være ferdig med det! Ser jo at det er en og annen på forumet som har gått på en smell ;))

Jeg kommer ikke til å kjøpe en dyrere kilde enn CD5 XS.

Blir det da "feil" å gå for NAC202 + NAP200 sammen med CD5 XS (Naim DAC kjøpes muligens til sommeren)? Tenkte også litt på kombinasjonen NAC152 XS + NAP200 for lavere kostnad men fortsatt litt ekstra krefter i forhold til 152/155. Eller er dette helt feil? Når jeg hørte på 152/155 hos JFS, så spilte dette meget bra på høyt nok volum, men stuen er 2-3 ganger større enn det lille lokalet til JFS. Er det noen som vet om jeg trenger de ekstra kreftene til Canton ref. 9?

Hvis jeg ser bort fra det estetiske vil en Cambridge Azur 751BD (eller annen BD med godt drivverk til under 10k) spille like godt i oppsettet som en CD5 XS dersom jeg kobler via Naim DAC?
    Så at bla. Fidelio skrev litt om drivverk + DAC for et par hundre sider siden :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg personlig, hvis jeg skulle blandet effekt/pre omhverandre, ville gått for 202/155. Den dynamikken og åpenheten som 202 åpner opp for, klarer du ikke å hente fra en 152 sammen med en nap200. Jeg gikk veien fra 112x/150 til 202/150 før jeg endte opp på 202/180. ( 180 er olive serie tilsvarende nap200 ca ) den aller største oppgraderingen var uten tvil steget opp til nac202.
    Om cd5xs vil fungere sammen med 202/200 ønsker jeg ikke ha noen formeninger om. Det kan gå og det kan ikke fungere. Min Rega dac fungerer "godt" men er det svakeste leddet i avspillings-kjeden.
    Hvis du går for en nac202, "må" du ha en napsc ( koster ca 3000 kr )

Thomas

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Hehe, synes dette høres ut som en "slippery slope" Thomashell ;) Det er et ganske stort hopp størrelsesmessig fra en integrert til det som raskt kan bli cdp, dac, pre, power, hicap og napsc. Og når du sitter der med seks bokser, blir det kanskje enda en xps til dac, og så en ny pre, og så trenger du enda en hicap osv ;) Og så Fraim da såklart...

Personlig synes jeg fordelen med f.eks en Supernait er at den spiller dritbra, har integrert dac, og kan oppgraderes én gang med en hicap, og så stopper det. Jeg vet med meg selv at hvis jeg hadde kjøpt 202/200 istedenfor Supernait, hadde jeg brukt mye tid på å finne en pent priset 282. Men det er kanskje bare jeg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn