Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Pucken til ditt CDS3 drivverk har "gummiringer" og de legger seg flate etterhvert og mister grepet.
    Det kan løses ved at du dreier litt på ringene, da flytter du det flate og det løfter seg litt.
    Nyeste drivverk har ikke gummi.

    Når du ikke spiller musikk er det en god vane å ta ut cd platen og sette pucken på spindelen.

    Det kom noen småstygge lyder men den spiller nå! Kan en magnetisk puck bli slitt?? (tydeligvis)
    Takk for tips.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Når du ikke spiller musikk er det en god vane å ta ut cd platen og sette pucken på spindelen.
    Jeg har hørt at det er en god vane å rett og slett ta pucken ut av spilleren når den ikke er i bruk.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ja, spør du meg er de noe å prøve. Men, de er annerledes enn mye annet. De er slanke og rene, og spiller ikke all verdens av bass i manges øyne. Jeg tenker ikke noe på det, særlig ikke etter jeg aktiverte de. Da er det fulltone så det holder og man har i tillegg muligheten til å finjustere bass og diskant på det aktive kortet. Da blir de fyldigere.

    De har en helt magisk tone som jeg selv knapt har hørt i noe annet. De har denne ufattelige gjennomsiktigheten til elektrostater, man "ser" alt og i tillegg har de prat i bøtter og spann.

    Jeg synes mk2 har noe mer. Men, jeg tror at hvis man aktiverer, så blir forskjellen noe mindre. Og den er ikke så stor. Til de prisene man kan få mk1 brukt, kan man rimelig få seg en høyttaler man faktisk kan ende opp med å beholde. Jeg fant min lyd med Ibl. De er med så langt man vil oppover naim/phonosophie-stigen. Prøv de. Blir du fornøyd kan du starte jakten på mk2. I mellomtiden aktiverer du. Det blir nok veldig bra.

    De er ganske greie å plassere. Klin inntil bakvegg og litt avstand til sidevegg. De fyller rommet mitt med mye lyd uten å komme fra noe sted. Alt bare er der. Syke på klassisk og jazz.

    Det blir jo bare en anbefaling, og jeg vet ikke om du liker de. Både Balthar og jeg anser de som sjeldent gode







    Kanskje IBL kunne være noe å prøve, og de koster jo mye mindre brukt. Stor forskjell på MK1 og MK2?

    Jeg har hørt SL2 ved to anledninger. De har alt og er det beste jeg har hørt noensinne.
    Det fine er at de spiller bra uten å ha topp elektronikk. Akkurat som Ibl blir de bedre og bedre etterhvert som elektronikken vokser. Låter helt vanvittig både på aktiv phonosophie og passiv naim. Har hørt de med begge.

    Hadde jeg hatt anledning nå hadde jeg ikke tvilt ett sekund

    edit: rommet ditt blir nok noe lite. De bør ha litt plass til sidevegg.
    Hvis du googler litt på sl2 og Richard Dane, mener jeg å huske at han sier noe om hvor grensene går for de plasseringsmessig.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Sist redigert av en moderator:

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    239
    Antall liker
    183
    Torget vurderinger
    2
    Litt Ibl reklame - har nettopp byttet fra SL2 - i mine omgivelser spiller Ibl'ene bedre - som om en ganske tykk gardin er fjernet - samt friskere og mer rytmisk.
    Uten nsub veldig bra - med tilføres mer fylde.
    Erik
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    Ibl er en fantastisk ht, det var en ht som fikk meg til å høre på hele plate samlingen min (cd`er også), det er viktig for meg, kan ikke bare
    høre på ref.innspillinger. Samtidig må jeg si at jeg hadde ikke kunne leve med Ibl uten sub, det er som du sier det selv Erik, den gir fylde, som for
    meg var helt avgjørende.
    Hyggelig å høre at du er fornøyd Erik :)

    Litt Ibl reklame - har nettopp byttet fra SL2 - i mine omgivelser spiller Ibl'ene bedre - som om en ganske tykk gardin er fjernet - samt friskere og mer rytmisk.
    Uten nsub veldig bra - med tilføres mer fylde.
    Erik
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    Så langt har Sl2 fungert veldig bra, de står til mine forvetninger, Jeg likte veldig godt Ibl sitt rytmiske ærlige utrykk, spesielt men n-sub.
    Med Sl2 får du det meste av Ibl bare i støre format, den har mer pondus rett og slett. Den er overraskende behagelig/luftig å høre på.
    Justering av ht har godt rimelig greit, skal prøve å senke spikes noe, de trives best med korte spikes som Ibl. Litt tiltak å justere grunnet da må jeg demontere øverste del av ht, Kontrapunkt prøver å skaffe meg nye forbedrete bolter til diskant oppheng, da disse er krevende å skru godt nok til.
    Samtidig kunne nok Sl2 jobbet under bedre forhold da de ikke har en solid vegg bak seg, en vindus vegg er nok ikke helt det ultimate, jeg føler noe er blitt kompenseres med at de står veldig nært bak vegg som skal være bra. Avstand mellom ht er nok ikke helt bra, 160cm er muligens litt lite, burde gjerne vært 180-200cm.
    Jeg ble overrasket over løftet cd spilleren cdx2 fikk, spilte ikke i nærheten så bra på Ibl, jeg føler at Sl2 kan vokse godt med eventuelt oppgraderinger i fremtiden.

    Ser bra ut, Leon, kan kun tro, at du vil bli fornøyd med SL2.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Visste ikke at SL2 var så små.....at de kunne plasseres på bordet?
    Kjempegreier at de fungerer Leon. SL2, Naim og Brann- Vålerenga 3-1. Helga kunne vel ikke blitt bedre?

    :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer så mye, leon. Der kan du rett og slett ha kjøpt dine siste høyttalere.
    Jeg vet at sl2 er det eneste jeg ville byttet Ibl med, i hvertfall frem til andre produsenter lager like spesielle ting som kan stå helt inntil bakvegg
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    Takker balthar og MaKi, helt inntil bakvegg passer veldig bra her også, siden inntil videre står oppsett i stuen hvor det flere enn meg
    som har et ord med i laget. Sl2 kan fort bli min siste ht, så lenge oppsett står i stuen, har lest meg litt opp på moderforum, flere som er blood fan av denne flotte ht. Sl2 skal få lov til å stå putre litt som en god saus med litt justeringer underveis.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei.

    Kudos C2

    Kudos Audio - Cardea C2 Floorstanding Speaker

    Ikkje orka å lese gjennom 750 sider ca.. :p

    Hørt naim er tingen.. Hva må til for å få det perfekt ?

    Vil ikke miste noe av dynamikken som eg har i Hegel H100.

    Slagverket høres ut som slagverk og dynamisk og sånt.
    Anslaget på gitarstrengene er dynamisk og flott klang.
    Trompeten høres ut som en trompet osv..

    Syns det fungerer bra nå og Kudos er noe av det bedre jeg har hatt i hus,
    så kan det bli bedre, så ja takk. :)

    Tips mottas med store takk.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hvis du er fornøyd med Hegel H100 så synes jeg du bør beholde den. For deg å kjøpe Naim er ikke nødvendigvis det samme som en oppgradering. Det er en sjanse for at du beveger deg sideveis, men hvis du har lyst å prøve Naim kan du forsøke å få tak i en brukt Supernait. Den har innebygd dac, men ikke usb tilkobling. Hvis du er avhengig av slikt må du gå for en dac v1 og en nap100 ( eller 200,250,300 osv osv )



    Det hadde vært lettere om du kunne nevnt prisklasse..
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Prisklasse er uviss. Men ikke megadyrt liksom.
    Et evnt kjøp blir ikke nå, men lufter litt for å høre med dere som har erfaring.

    Hegel jeg har, H100 m/usb (bruker ikke usb, men egen DAC ) spiller greit. MEn hadde ikke gjorrt noe med bredere lydbilde ala Linn jeg har. Linn har ikke den spretne dynamikken, åpenheten og klarheten som Hegel har. (Linn er mange år gammel mot Hegel, så kanskje det har noe å si?)
    Linn spiller fint, men nei..

    Dette ligna på noe, men fytti hvor dyr elektronikk..

    Red Wine Audio Show Room - YouTube
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Funker ikke Linn bra da?

    Låter fint og mye bredere lydbilde en Hegel. Glattere lyd. Men Hegelen er kanskje bedre for meg, da eg føler dynamikken er bedre på en måte.
    Nå er Linn noen år også, så usikker på hvordan F.eks nye Linn låter. Vil tro jeklig bra ;-)
     
    Sist redigert:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Lenge siden jeg har postet i Naimtråden nå, men det er vel mest fordi Supernait og Stageline knaller avgårde på fantastisk manér! Fullstendig uintressert i å skifte ut noe i et perfekt balansert anlegg.

    Supernait ha stått avslått en uke nå mens jeg har vært på ferie, skrudde den på for et par timer siden og har blitt sittende og spille siden. Fantastisk forsterker, enten har jeg vært sultefôret på musikk den siste uken eller så lyder den bedre kald.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg skrur av hvis det har stått påslått i ett par mnd eller mer sammenhengende. Jeg synes det låter litt "bedre" etterpå. Mulig det er placebo eller kanskje ikke? Jeg er åpen for alle mulige forklaringer i allefall.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    det gjør jeg også (og tar ut alle kabler og setter de på plass igjen).

    nå har cds3 begynnt og hoppe igjen, ny puck er prøvd. den må nok inn til skifting av driverk, tror jeg.
    dette eskalerer tankene om en anna kilde, men hva skal velges blant naims rikholdige utvalg?

    den må jo minst være like god som cds3, men har på følelsen av at jeg kommer til og starte og rippe cd-samlinga over på en hard-disc og spille filene derfra.
    så egentlig kunne jeg ha klart meg fint med noe enklere enn f.eks nds.

    og hvorfor skal naims løsninger være så dyrt? når man kan gjøre samme jobben for noen få tusenlapper (sonos, bluesound, sb)?

    føler jeg trenger litt hjelp til og komme i gang med dette, hva er egenlig forsjell på harddiskspiller og streamer? :confused:
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    harddiskspiller og streamer
    Førstnevnte spiller av ei musikkfil på lokal disk, mens sistnevnte spiller av ei musikkfil som ligger på en harddisk på en annen enhet koblet til via ethernetkabel eller via WiFi.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Synd med CDS3 Nilsen, det er en magisk spiller (for dem som liker det sånn). Jeg synes NDX har noe av det samme over seg, mens NDS/ XPS virkelig trår i samme terreng. jeg vil nesten si endel bedre også basert på opplevelse og hukommelse (282/SC/250 i begge tilfeller). Bedre i betydning, dynamikk, åpenhet og naturlighet og ikke i nærheten av å være mekanisk eller klinisk. Spilte musikk så overbevisende at jeg tenkte jeg hørte en god LP12.

    Sliter selv med å få tillitt til HD/ streamer som avspiller fordi det fremdeles er for mange usikre parametre ift at alt er optimalt.
    Kan hende er det fordi jeg kan for lite om dette. Er fristet av å gå snarveien med Unitiserve.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    For å få til en grei og enkel løsning kan muligens unitiqute/unitiserve sammen med ndac/555ps være en grei løsning? Unitiqute har bnc utgang for tilkobling til ndac.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    thanks :)

    er veldig grønn på dette området, men hvilke program er best til og rippe samlinga si med?

    og hvor er det greiest og kjøpe ny musikk i flac format?
    (amazon, play og platecompaniet har jo bare mp3).
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    På det området er jeg mørkegrønn, men jeg antar at de fleste svarene finner du i data hjørnet.
    Jeg har ikke Sonos, men har prøvd det hjemme og det fungerte ganske smertefritt. Såpass at jeg kommer til å kjøpe en ganske snart.
    Jeg har bare kjøpt noen ytterst få, og da har jeg brukt Linn sin egen nettbutikk hvor de selger skiver fra egen label. Det samme gjelder Naim. Prøv denne:

    GubeMusic
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Litt avhengig av hva du har av PC/ Mac ifra før.
    Som en start, enkel bruk og ripping samt høy lydkvalitet.
    Mac Mini. Legg til et eksternt drev for rippingen. WW Supernova 6 glass optisk kabel til ca kr 1000,-

    Jeg har benyttet både TV og ekstern skjerm. Trådløs mus og tastatur.
    Bruk iTunes. Du har da ripper, avspiler samt lagring i en og samme enhet.
    Fjernkontrolleres enkelt fra iPod/phone/ pad.

    Jeg har prøvd dette og det fungerer meget bra. Flere på N-forumet bruker dette.
    Naim dac er svært følsom på kilden og Sonos er ikke førstevalget mht lydkvalitet(med mindre den er moddet).
    Den er derimot veldig enkel å bruke, men så er også mac.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn