Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Oppgraderingstanker...

Er det ikke et par stykker her som har eid og sammenlignet CDS3 vs. CDX2+XPS2?

CDX2 = boogie maskin, leser jeg på N-forumet.
    CDS3 = mere lik CD5 i lydsignatur, men flere detaljer.

Hva som vil passe meg best er umulig å vite før jeg får hørt i min egen stue. Ingen CDX2 til salgs her i Norge, så det må bli Sverige-tur. Og handle uhørt...

Kunne selvfølgelig beholdt CD5X og heller oppgradert til 282 el. 250.2, men endt opp med et "mullet"-anlegg.

Det er jo så mange negative omtaler av CDX2 på N-forumet for tida, men tror eller håper at XPS2 forvandler spilleren til noe mer enn bare en boogie maskin, som klinger litt dårlig i mine ører.

S

so

Gjest
    Oppgraderingstanker...

Er det ikke et par stykker her som har eid og sammenlignet CDS3 vs. CDX2+XPS2?

CDX2 = boogie maskin, leser jeg på N-forumet.
    CDS3 = mere lik CD5 i lydsignatur, men flere detaljer.

Hva som vil passe meg best er umulig å vite før jeg får hørt i min egen stue. Ingen CDX2 til salgs her i Norge, så det må bli Sverige-tur. Og handle uhørt...

Kunne selvfølgelig beholdt CD5X og heller oppgradert til 282 el. 250.2, men endt opp med et "mullet"-anlegg.

Det er jo så mange negative omtaler av CDX2 på N-forumet for tida, men tror eller håper at XPS2 forvandler spilleren til noe mer enn bare en boogie maskin, som klinger litt dårlig i mine ører.
    Om du skal oppgradere kunne du jo gå for nok en Hicap2(202). Det vil helt sikkert gi god valuta for en brukt-billig penge.

Om du skulle gå for cdx2 seinere vil den imidlertid være overflødig. Kjøper du brukt taper du lite?

Går du for cdx2/xps vil jeg tro du kan stoppe med 202 og ha god synergi. Satser du høyere, enten på cdp eller pre. er jeg redd dominoeffekten er satt igang.

Personlig synes jeg det er lurt å gå på xps2 direkte da den gir cdx2 en noe mer organisk klang enn uten. Litt nærmere cds3, men mer edgy og fartsfylt.

CDS3/xps2 er en helt annen cdp.

Alt er min personlige mening og vi vet alle hvor forskjellige vi er og hva rom osv betyr for oppfatningen

Lykke til ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Støy... støy. Hva er det? Høres ikke bra ut. Vi er jo hifi-freaker tross alt (innrøm det!), så støy høres ut som noe vi søker å unngå for enhver pris, aller helst til bruktpris såklart.

Min Audiolab 8000CDM/8000DAC støyer mer enn min Naim CDS3/XPS2.

Hva betyr det; låter Audiolab'en kjipere eller hva? Tja... vel, og tjo... støy gir en "snert", en viss pikant spiss til alle transienter. Audiolab'en låter bedre enn den har noen rett til å gjøre,  og jeg vil tro at svært mange blind-lyttere vil velge Audiolab'en foran mange av dagens cd-spillere i prisklassen (20k); nettopp fordi den gjør musikken spennende og energisk. Initialt får støyen kilden til å høres mer "livat" ut.. men det er ikke hva vi innerst inne drømmer om; et system å imponere venner og slekt med i noen minutter, er det vel?

Det vi alle drømmer om er et system som gjør at vi, MUSIKKELSKEREN i oss, lener seg tilbake og glemmer hifi; oppslukt i musikkens skjønnhet. Bare innrøm det.

Hvor passer støyende cd-spillere inn i dette? Fattigmanns trøst? For de som forsøker å legitimere sin CDX2 fordi de ikke har råd til en (langt bedre!) CDS3? De vil jo naturligvis hevde at deres CDX2 har "mer snert og boogie" enn en CDS3. Eller kanskje de som lytter i 20-30 sekunder til hvert av de første 4 kuttene av sin nye cd? Bare for å finne ut at "det låt tøft, så da vet jeg det".

Nei, bare å innse det; dyrt men sant. Costello; om du vil ha bedre lydkvalitet; CDS3 på Fraim gir deg langt mer boogie enn noe annet du har hørt, såfremt du får det til å swinge i systemet ditt såklart.

Med det samme; Fraim gjør store ting med klangbildet; forvandler en "kraftig men rolig" CDS3/XPS2  totalt; strammer opp, setter fokus fremad-i-alle-retninger, gir åpenhet og energi (iallefall via mine Spendor S9e OG mine Studio 20SE, som OT viser seg påny å være en helt aldeles fortryllende match med Naim) som ikke gir noe særlig lyst til å nedgradere til CDX2.. med respekt å melde.

Mvh Vidar P

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    Det er selfølgelig ikke til å stikke under en stol at et komplett Naim-anlegg kan ha en meget bra synergi-effekt, og gi mye lyd i forhold til pengene.

Men flatcap'en, hi-capen og supercapen må vel være noe av det mest overpriste innen audio-industrien? (bortsett fra en mengde snakeoil).

S

so

Gjest
    Hvor passer støyende cd-spillere inn i dette? Fattigmanns trøst? For de som forsøker å legitimere sin CDX2 fordi de ikke har råd til en (langt bedre!) CDS3? De vil jo naturligvis hevde at deres CDX2 har "mer snert og boogie" enn en CDS3. Eller kanskje de som lytter i 20-30 sekunder til hvert av de første 4 kuttene av sin nye cd? Bare for å finne ut at "det låt tøft, så da vet jeg det".

Nei, bare å innse det; dyrt men sant. Costello; om du vil ha bedre lydkvalitet; CDS3 på Fraim gir deg langt mer boogie enn noe annet du har hørt, såfremt du får det til å swinge i systemet ditt såklart.

Med det samme; Fraim gjør store ting med klangbildet; forvandler en "kraftig men rolig" CDS3/XPS2  totalt; strammer opp, setter fokus fremad-i-alle-retninger, gir åpenhet og energi (iallefall via mine Spendor S9e OG mine Studio 20SE, som OT viser seg påny å være en helt aldeles fortryllende match med Naim) som ikke gir noe særlig lyst til å nedgradere til CDX2.. med respekt å melde.

Mvh Vidar P
    Dette med et riktig sammensatt og oppsatt system er selvfølgelig helt rett. Jeg skal ikke påstå at jeg klarte det, derav salg egentlig....

CDX2 opplevde jeg rett og slett rytmisk annerledes enn cds3. Der cdx2 er mer skarpskåren har cds3 slipt kantene. Som en uslipt- mot en slipt diamant kanskje. (Høres jo idiotisk ut, men et forsøk iallefall).

CDS3 vil jeg omtale som organisk, mer flyt enn boogie egentlig og overgår cdx2 totalt mht naturlighet.

Samtidig må det igjen presiseres at Naim må matches og at opplevelse av Naim cdp endres med pre. og psu IMO.

Igjen min opplevelse og med mine noe enkle kunnskaper.

Heldig er den som kan og vil trylle rundt en cds3. ;) Den er flott.

S

so

Gjest
    Det er selfølgelig ikke til å stikke under en stol at et komplett Naim-anlegg kan ha en meget bra synergi-effekt, og gi mye lyd i forhold til pengene.

Men flatcap'en, hi-capen og supercapen må vel være noe av det mest overpriste innen audio-industrien? (bortsett fra en mengde snakeoil).
    Naim er ikke billig nei.

Håper for din egen del at dine uttalelser er basert på egen erfaring ;)

K

Kaarelars

Gjest
    Støy... støy. Hva er det? Høres ikke bra ut. Vi er jo hifi-freaker tross alt (innrøm det!), så støy høres ut som noe vi søker å unngå for enhver pris, aller helst til bruktpris såklart.

Min Audiolab 8000CDM/8000DAC støyer mer enn min Naim CDS3/XPS2.

Hva betyr det; låter Audiolab'en kjipere eller hva? Tja... vel, og tjo... støy gir en "snert", en viss pikant spiss til alle transienter. Audiolab'en låter bedre enn den har noen rett til å gjøre,  og jeg vil tro at svært mange blind-lyttere vil velge Audiolab'en foran mange av dagens cd-spillere i prisklassen (20k); nettopp fordi den gjør musikken spennende og energisk. Initialt får støyen kilden til å høres mer "livat" ut.. men det er ikke hva vi innerst inne drømmer om; et system å imponere venner og slekt med i noen minutter, er det vel?

Det vi alle drømmer om er et system som gjør at vi, MUSIKKELSKEREN i oss, lener seg tilbake og glemmer hifi; oppslukt i musikkens skjønnhet. Bare innrøm det.

Mvh Vidar P
    Det var da voldsomt Vidar P ;)
    Jeg mener CDX2/XPS2 mest sannsynlig vil være en stor oppgradering i Costello's system. Men det er noen som mener CD5/CD5X og CDS3 ligner hverandre mer i presentasjonsformen og slik sett kan CDX2/XPS2 være et bomskudd selv om jeg tviler på akkurat det.
    Eier selv CDX som er enda mer beryktet enn CDX2 og kan ikke tenke meg noen annen spiller (en xps er på vei), den var forresten en kjempeoppgradering i forhold til CD3.5/Flat. Det er selvsagt mulig noe av dette gapet er borte mellom CDX2-CD5X/Flat2X.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim er ikke billig nei.

Håper for din egen del at dine uttalelser er basert på egen erfaring  ;)
    Hadde egentlig ikke lyst til å kommentere på en slik uhyrlighet; men når du først gjør det...  ;D

Man; på hvilken måte synes du at en SuperCap ikke gir den musikalske ytelsen du hadde ventet til prisen?

Mvh Vidar P

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    I Stavanger har en elektrobutikk kalt Apis tatt inn Naim!
    Har ikke sett det selv enda, men ryktene sier så..

Det består av:
    CD5x
    NAC202
    NAP150x
    Ariva

Flott initiativ :D
    Begynner å bli mye fint utstyr i butikkene i Stavangerområdet nå!
    Jeg kan bekrefte det ryktet, selv om jeg ikke merket meg nøyaktig hvilken Naim elektronikk som drev Ariva'ene. Kan ikke si jeg var spesielt betatt av lyden, men det skyldtes forhåpentligvis rommet eller manglende innspilling av høyttalerne.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    Hadde egentlig ikke lyst til å kommentere på en slik uhyrlighet; men når du først gjør det... ;D

Man; på hvilken måte synes du at en SuperCap ikke gir den musikalske ytelsen du hadde ventet til prisen?

Mvh Vidar P
    Jeg tror visst at jeg må moderere meg litt for å ikke bli helt misforstått. Ser man inni en flatcap er jo bare en trafo og en kondensator + et lite print. Som koster deg 8300,-
    Hicapen minner meg om en Doxa strømforsyning med sine 2 svære kondensatorer :)
    Supercapen koster 44000,- som er litt drøyt uansett hvordan du ser det. Men det kan selvsagt være "verdt" det :) (Ikke ironi)

Det positive er at høyttalerkablene til Naim koster null og niks.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener CDX2/XPS2 mest sannsynlig vil være en stor oppgradering i Costello's system.  Men det er noen som mener CD5/CD5X og CDS3 ligner hverandre mer i presentasjonsformen og slik sett kan CDX2/XPS2 være et bomskudd selv om jeg tviler på akkurat det.
    Eier selv CDX som er enda mer beryktet enn CDX2 og kan ikke tenke meg noen annen spiller (en xps er på vei), den var forresten en kjempeoppgradering i forhold til CD3.5/Flat.   Det er selvsagt mulig noe av dette gapet er borte mellom CDX2-CD5X/Flat2X.  

Mvh
    Svein; det var ment som en anektdote til forenklingen CDX=.. og CDS=.
    Hos meg synes jeg ikke akkurat at CDS3 minner mye om CD5, men det kan så være. Poenget mitt var at noe av det "nye" med CDS3, ift mange av de andre cd-spillerne man hører stadig, er at CDS3 fjerner STØY fra innspillingene; derav den initialt mer "organiske" klangen, etterhvert som man hører på den skjønner man at det man etterlyser som "boogie" eller hva man kaller det, egentlig er artefakter og støy.
    CDS3 kan initialt, som jeg også opplevde da jeg hørte den hjemme først, oppleves som roligere enn andre cd-spillere. Når man får satt den opp ordentlig, og begynner å lete seg dypt inn i egen platesamling, skjønner man at den ikke egentlig er det; den er istedet mer støyfri og gir en dypere innsikt i platene.

Dynamikken er egentlig større enn hva man har hørt før, og transientene er minst like fulle av impact, men altså uten denne brodden av artefakter man har vent seg til.

Ønsker man å stramme den opp og dermed gi den mer snert på leading edge, kan man med fordel begynne med et vater og en Fraim.

Når det så er sagt, så er dette isolerte betraktninger; og bærer ingen relevans til nevnte costello's oppsett; det må han finne ut av selv.

Mvh Vidar P

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    De vil jo naturligvis hevde at deres CDX2 har "mer snert og boogie" enn en CDS3. Eller kanskje de som lytter i 20-30 sekunder til hvert av de første 4 kuttene av sin nye cd? Bare for å finne ut at "det låt tøft, så da vet jeg det".
    Ikke for å trolle men hadde det f.eks stått Mark Levinson på CDS3 så hadde nok endel Naim-tilhengerne brukt den samme argumentasjonen , men motsatt vei, tror du ikke? Guess we'll never know..men et paradoks er det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å trolle men hadde det f.eks stått Mark Levinson på CDS3 så hadde nok endel Naim-tilhengerne brukt den samme argumentasjonen , men motsatt vei, tror du ikke? Guess we'll never know..men et paradoks er det.
    Hvordan synes DU cds3 låter ift Mark Levinson da? Og hvilken Mark Levinson er det du refererer til?

Mvh Vidar P

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    546
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mente det bare på generelt grunnlag. Tror du ikke endel Naim-tilhengere stiller seg litt åpnere når det gjelder en annerledes lyd (CDX2 vs CDS3) enn hvis det det ikke hadde vært fra Naim? Og kanskje på den måten ikke "oppdaget" at cds3 er et helt annet beist for å si det slik.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg mente det bare på generelt grunnlag. Tror du ikke endel Naim-tilhengere stiller seg litt åpnere når det gjelder en annerledes lyd (CDX2 vs CDS3) enn hvis det det ikke hadde vært fra Naim? Og kanskje på den måten ikke "oppdaget" at cds3 er et helt annet beist for å si det slik.
    Jeg tilhører de som ikke har hørt eller eid all verdens utstyr, men har prøvd diverse kombinasjoner gjennom årene. Det gjelder vel tross alt de fleste av oss.

Etter å ha prøvd et komplett NAIM-oppsett i noen måneder er jeg dypt imponert over hvilken synergieffekt det gir. Dette har nok gjort meg mer positivt innstilt til andre modeller fra samme produsent.

Hvis man ser på innholdet i enkelte av boksene, kan man nok gjøre seg visse tanker om produksjonskostnadene, men jeg tror man må stole på egne ører, og akseptere at man må betale en del av utviklingskostnadene også.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Jeg mener CDX2/XPS2 mest sannsynlig vil være en stor oppgradering i Costello's system. Men det er noen som mener CD5/CD5X og CDS3 ligner hverandre mer i presentasjonsformen og slik sett kan CDX2/XPS2 være et bomskudd selv om jeg tviler på akkurat det.
    Eier selv CDX som er enda mer beryktet enn CDX2 og kan ikke tenke meg noen annen spiller (en xps er på vei), den var forresten en kjempeoppgradering i forhold til CD3.5/Flat. Det er selvsagt mulig noe av dette gapet er borte mellom CDX2-CD5X/Flat2X.

Mvh
    Som en av få som faktisk har eid en CD5/FC2 har jeg hatt muligheten til å sammenlikne denne med CDX i ca tre uker , før jeg bestemte meg for hvilken spiller jeg skulle beholde. Etter en ukes (!) oppvarming var CDX klart bedre på alle parameter. At noen likevel vil foretrekke CD5's noe mer tilbakelente spillestil kan jeg til en viss grad forstå (min samboer foretrakk CD5 da denne var enklere å bruke til bakgrunnslytting...) da CDX virkelig krever full oppmerksomhet. Har ikke hørt CDX2 men antar at fra denne ikke avviker fundamentalt fra CDX sin lyd.

Så vidt jeg har fått med meg skiller folk på presentasjonsformen på CD5 og CD5X, hvor CD5 trekkes fram som fattigmanns CDS3 og CD5X mer likner Naim's x serie. Costello burde dermed ikke få en presentasjonsform som er veldig forskjellig fra den han allerede har (og liker?).

I likhet med Svein er jeg veldig fornøyd med min CDX og betviler sterkt at CDX2/XPS2 vil være et bomskudd for costello. Løp & kjøp :D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Håper å oppnå en bedre synergi med: CDX2/XPS2/202/200/HICAP/NAPSC/HYDRA...

Følger Naim's "suggested systems" og har vel følt at CD5X har vært det svakeste punktet i mitt anlegg.

Hadde jeg valgt CDS3 ville snøballen fort begynt å rulle, med nye oppgraderinger for å oppnå den rette synergi/samspill.

Klar over at sammenligningen av CD5 kontra CDS3 var overforenklet, men de skal visstnok ha samme voicing. Men selvfølgelig er CDS3 av en annen klasse (og det burde bare mangle).

Velger å beholde ProAc, enn så lenge...source first.

Men å kalle CDX2/XPS2 til den nette sum av 80000 for fattigmanns trøst, tar jeg med et smil... :D

Det er andre ting i livet enn hi-fi og tror jeg skal nøye med med dette anlegget en god stund framover.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Man,

Har du erfaring med hva disse cap'ene gjør for lyden?

Har hørt hva en Hicap gjør, både på CD5X og 202, og det var verdt hver eneste krone.

(Dette var jo et vesentlig ankepunkt i testen i Fidelity).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Men å kalle CDX2/XPS2 til den nette sum av 80000 for fattigmanns trøst, tar jeg med et smil... :D
    Beklager, det var sleivete formulert, og var ikke ment å oppfattes slik. Jeg forsøkte, klønete nok, å resonnere omkring hva støy gjør med cd-lyd; og hinte til at man kan lære mye av å bruke tid på å la lydinntrykk synke inn over tid.
    Iflg Naim så har deres CD555 mindre støy enn noen tidligere spiller; og dette er også grunnen (iflg de) til at den låter rikere, større, mektigere, roligere etc enn deres billigmodeller (som f.eks CDS3 og CDX2 ;) )

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Har også grublet litt på ikke-Naim spillere. Fidelity er jo så glad i EMC-UP. Mens Audio Aero også har vært i tankene....

Synes det er flott at Vidar P. er blitt en skikkelig Naimist, og kan stikke innom tråden med sine fornuftige og lærerike innspill...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Synes det er flott at Vidar P. er blitt en skikkelig Naimist, og kan stikke innom tråden med sine fornuftige og lærerike innspill...
    Er blitt... ? Å nei du gutten min  :D, jeg knotet med DIN-plugger, NAC'er og NAP'er og Isobariker før det var noe som het internett jeg..

;D

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Er blitt... ? Å nei du gutten min :D, jeg knotet med DIN-plugger, NAC'er og NAP'er og Isobariker før det var noe som het internett jeg..

;D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Quote fra Positive Feedback:

The XPS2 is a hefty black box that perfectly matches the CDX2. I am not very technically savvy, but I am infinitely curious, so I sought the help of the Naim forum folks to understand how it works. Unfortunately, after reading the explanations, I couldn't understand much beyond "It cleans up and reinvigorates the power before sending it to the CD player." I talked someone into posting a topless photo of the XPS2 to assure myself that I wasn't buying a magic elixir, and yes, there is a lot going on inside. If this is not enough technology for you, I suggest that you head to the forum. Most questions can be answered there.

There are several Naim power supplies, and until recently the XPS2 was at the top of the heap. Earlier this year, Naim introduced their new reference CD player, the CD555, and its corresponding power supply, the PS555, which sell for $19,500 and $7500 respectively. Compared to that, the XPS2, at $4750, sounds reasonable, right? Not to me. I had a hard time with the concept of a $5350 CD player accessorized with a $4750 power supply. As it turned out, the problem was thinking of the XPS2 as an accessory. After listening to it, I can tell you: IT IS NOT AN ACCESSORY.

The XPS2 did not make the CDX2 sound better, or different—it completely revolutionized the CDX2, turning it into a state-of-the-art player. Perhaps, in consideration of the new CD555, I am using the phrase "state of the art" too freely, but I hope the point is made. The CDX2 is energetic and ambitious, while the CDX2/XPS2 combination is fit and confident. If the CDX2 sounds digital, the combination sounds analog. If the CDX2 sounds like solid state, the combination sounds like tubes. In many respects, the CDX2 is unrecognizable once it is tethered to the XPS2.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er jo egentlig samme melding som nær sagt alle UK blader har sagt i langsammelige tider; flere har sågar sagt at CDX2's beste feature, er dens oppgraderbarhet med XPS2. Enkelte plasser blir det nærmest sett på som en selvfølgelighet at man gjør det.

Mvh Vidar P

S

smog

Gjest
    Hvordan er lyden i cd5i i forhold til cd5 og de andre Naim spillerne?
    Jeg er veldig fornøyd, men jeg vet det finnes bedre ;)

Smog

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Hvordan er lyden i cd5i i forhold til cd5 og de andre Naim spillerne?
    Jeg er veldig fornøyd, men jeg vet det finnes bedre ;)

Smog
    Smog...nå demrer det. Var det ikke deg jeg fikk de Canton høyttalerne fra?

Mvh
    Hallgeir

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Jepp ;) Håper du ikke vil klage ;D

Smog
    hehe....det hadde vært drøyt ja ;D De fungerte faktisk strålende når jeg koblet dem opp hjemme. Begge to. Syntes faktisk lyden var strålende jeg. I alle fall til prisen ;D ;D Fungerte veldig bra sammen med Naim og Antonio Forcione.

Siden samboeren min ikke helt klarte å forstå hva jeg skulle med flere høyttalere, gav jeg dem bort til en kompis. Og da fungerte bare den ene høyttaleren igjen...men han kan jo lodde så....

Uansett skal du ha tusen takk :D

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Hei. Hvilken pris er riktig for en brukt Naim Nait 5i forsterker? Og hvilke effekt er det jeg skal se etter hvis jeg vil Bi-ampe over tid?

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Hvilken pris er riktig for en brukt Naim Nait 5i forsterker? Og hvilke effekt er det jeg skal se etter hvis jeg vil Bi-ampe over tid?

mvh
    Jeg vil mene at "riktig" pris for en Nait 5i i topp stand burde være rundt 7k eller over, nypris er nesten 11k.
    Du skal ikke biampe med den.

EDIT: liten vits i Nait 5i uten CD5i (eller bedre) kilde. Bortkastede penger.

Mvh Vidar P

S

smog

Gjest
    Det er en fantastisk forsterker som spiller MUSIKK. For ny pris er det et kjempekjøp og får du den ned mot 7000kr ;D. Men du bør ha høyttalere som passer og Naim cd spiller for og få det beste ut av forsterkeren.

Smog

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Er du angrepet av oppgraderingssyken allerede, Smog? ;-) Jeg ser at du har gått bort fra Proac. Fungerer Monitor Audio bedre? Hvis du har solgt Proac'ene: Tør jeg spørre hva du tok for dem? Det blir vel et høyttalerbytte på meg en gang (neste år?)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Ingen flere som har prøvd Naim og Monitor Audio Gold serien? Selv synes jeg det er en kjempematch.
    Hadde vært morsomt å hørt ditt oppsett Bruce med mine høyttalere. Må bare avtale en kveld og flytte høyttalerne 200m ;).

Smog
    Så ikke denne før nå... Ja det hadde vært spennende. Det må vi få til. Kanskje i uke 48? Er litt travel neste uke.

S

smog

Gjest
    Nei ikke noe oppgradering på meg nå. Er veldig fornøyd.
    Jeg synes MA spiller bedre enn ProAc med Naim nait5i. Blir litt åpnere ved lavt volum og litt mere bass. Byttet likt med en som skulle selge MA GR20. Ca 9k.
    Mulig vi kan få noe til i uke 48. Hadde vært moro og hørt dyrere elektronikk på MA høyttalerne.

Smog

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei ikke noe oppgradering på meg nå. Er veldig fornøyd.
    Jeg synes MA spiller bedre enn ProAc med Naim nait5i. Blir litt åpnere ved lavt volum og litt mere bass. Byttet likt med en som skulle selge MA GR20. Ca 9k.
    Mulig vi kan få noe til i uke 48. Hadde vært moro og hørt dyrere elektronikk på MA høyttalerne.

Smog
    GR20 gjør seg godt med dyrere elektronikk enn CD5i/Nait5i, vær trygg! Strengt tatt har du vel antakelig ikke hørt hvor mye som egentlig bor i disse høyttalerne; med CD5i/Nait5i spiller mine Studio 20SE bra, men laangt fra på sitt beste. Senest for etpar dager siden spilte jeg en kveld på Studio 20SE med CDS3/282/HC/250.2, og høyttalerne er ikke noen flaskehals.
    Enig med deg i at MA og Naim er en utmerket kombinasjon.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Vel, da er nye høyttalere bestillt. Det ble IKKE så jeg fikk hørt dem. En kombinasjon av prisavslag, mulighet for innbytte, samt at jeg har god erfaring med magefølelsen fra den siste tiden....mht klang altså  ;) gjorde at jeg tok den sjansen. Fikk heller ikke sjans til å prøvelytte akkurat denne modellen.

Jeg kan kritiseres for dette selvfølgelig, kjøpe h.t uten å høre, men sånn er det altså med den saken.

Nå mangler det en Naim cdp og innser at jeg kanskje må være villig til å kjøpe en hel pakke for å løse den saken.

Uansett blir det en nedgradering slik jeg ønsket.

Jeg er veldig glad for at CDS3 osv havnet hos Vidar P. En sjelden hyggelig kar forresten.

På den måten lever de videre her på forumet og som nevnt av andre, vi andre som synes det er gøy med Naim drar nytte av hans kunnskaper og engasjement.

Sikkert mange andre h.t enn Spendor som passer til Naim, men jeg tror denne passer til meg, en halvgammel mann. Igjen basert på hva jeg har lest og hørt.

Mvh ;)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Vel, da er nye høyttalere bestillt. Det ble IKKE så jeg fikk hørt dem. En kombinasjon av prisavslag, mulighet for innbytte, samt at jeg har god erfaring med magefølelsen fra den siste tiden....mht klang altså ;) gjorde at jeg tok den sjansen. Fikk heller ikke sjans til å prøvelytte akkurat denne modellen.

Jeg kan kritiseres for dette selvfølgelig, kjøpe h.t uten å høre, men sånn er det altså med den saken.

Nå mangler det en Naim cdp og innser at jeg kanskje må være villig til å kjøpe en hel pakke for å løse den saken.

Uansett blir det en nedgradering slik jeg ønsket.

Jeg er veldig glad for at CDS3 osv havnet hos Vidar P. En sjelden hyggelig kar forresten.

På den måten lever de videre her på forumet og som nevnt tidligere, vi andre som synes det er gøy med Naim drar nytte av hans kunnskaper og engasjement.

Sikkert mange andre h.t enn Spendor som passer til Naim, men jeg tror denne passer til meg, en halvgammel mann. Igjen basert på hva jeg har lest og hørt.

Mvh ;)
    Blir spennende å høre hva du synes om Spendor so. Har vært i Krogstadelva hos importøren og hørt på lillebroren s5e for en stund siden. Jeg syntes lydbildet ble noe lavt og at det ble i overkant snilt og uengasjerende. Mistenker at dette i stor grad skyldtes elektronikken (noe rør greier...) da mange naimere (inkludert VidarP ;) ) er veldig fornøyd med naim / spendor kombo. Ser fram til lytteinntrykk :D

S

so

Gjest
    Har vært i Krogstadelva hos importøren og hørt på lillebroren s5e for en stund siden.
    Har jeg allerede avslørt hvilken modell?  :)

Det er skrevet mye om Spendor og de forskjellige modellene. Jeg registrerer at det er avvikende konklusjoner på de ulike modellenes klang og matchingsbehov.

Ref. Signals, homecinemaimports, Vidar P, Naim-Forum mm.

http://www.signals.uk.com/spendorloudspeak.html

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er skrevet mye om Spendor og de forskjellige modellene. Jeg registrerer at det er avvikende konklusjoner på de ulike modellenes klang og matchingsbehov.

Ref. Signals, homecinemaimports, Vidar P, Naim-Forum mm.

http://www.signals.uk.com/spendorloudspeak.html
    Ingen tvil om at det er forskjell på klangen i rekka. Man får vel høre hva som passer best.
    Men HH; at importøren velger å spille demo på Spendor med noe trøtte rørgreier (fra Kina?) er helt ubegripelig for meg.. innbiller han seg at folk som er på demo ikke hører, bare ser?
    IMO vil dette drepe høyttalerenes beste sider (ekspansiv dynamikk, PR&T og åpenhet), og eksponere de dårlige (tendens til laidback med lat elektronikk). Snakker om matching..
    Har ikke denne karen AVI elektronikk også? Det burde jo være midt i blinken.

Det er og blir slik at for de aller fleste, med mer "moderne" smak i lyd, så låter nye Spendor Se-serien aller best på den type utstyr de er ment for å fungere sammen med, nemlig moderne stram, punchy transistorelektronikk av høy klasse.
    Det er ingen hemmelighet; jeg kjenner sjefen på Spendor  Phil Swift, har snakket endel med ham om den nye Spendor-serien; han er temmelig klar på hvilken elektronikk de har brukt for å voice høyttalerne.
    Når jeg for et års tid siden skulle prøve noen modeller, og gi ham evaluering/tilbakemelding, så var det temmelig klart fra hans side at elektronikken som burde anvendes var fra produsenter som Audiolab, Naim og Cyrus, og liknende.

Dersom noen foretrekker lat rørelektronikk på høyttalere som ikke er laget for det, så gjerne for meg. Men importøren bør skjønne at det nok er et forsvinnende mindretall; og han bør følgelig finne egnet partnerskap å demonstrere med dersom han har lyst til å treffe "folk flest" lydmessig.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Ingen tvil om at det er forskjell på klangen i rekka. Man får vel høre hva som passer best.
    Men HH; at importøren velger å spille demo på Spendor med noe trøtte rørgreier (fra Kina?) er helt ubegripelig for meg.. innbiller han seg at folk som er på demo ikke hører, bare ser?
    IMO vil dette drepe høyttalerenes beste sider (ekspansiv dynamikk, PR&T og åpenhet), og eksponere de dårlige (tendens til laidback med lat elektronikk). Snakker om matching..
    Har ikke denne karen AVI elektronikk også? Det burde jo være midt i blinken.

Det er og blir slik at for de aller fleste, med mer "moderne" smak i lyd, så låter nye Spendor Se-serien aller best på den type utstyr de er ment for å fungere sammen med, nemlig moderne stram, punchy transistorelektronikk av høy klasse.
    Det er ingen hemmelighet; jeg kjenner sjefen på Spendor  Phil Swift, har snakket endel med ham om den nye Spendor-serien; han er temmelig klar på hvilken elektronikk de har brukt for å voice høyttalerne.
    Når jeg for et års tid siden skulle prøve noen modeller, og gi ham evaluering/tilbakemelding, så var det temmelig klart fra hans side at elektronikken som burde anvendes var fra produsenter som Audiolab, Naim og Cyrus, og liknende.

Dersom noen foretrekker lat rørelektronikk på høyttalere som ikke er laget for det, så gjerne for meg. Men importøren bør skjønne at det nok er et forsvinnende mindretall; og han bør følgelig finne egnet partnerskap å demonstrere med dersom han har lyst til å treffe "folk flest" lydmessig.

Mvh Vidar P
    Jeg finner ingen grunn til å tvile på kunnskapen her.

Antar de "noe" sprikende lytteopplevelsene skyldes ulike matchinger, preferanser etc. Kan også føye hifimagasiners tester inn i rekken.

Gleder meg veldig til å høre hva Nait klarer å gjøre med Spendor. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn