Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Har jeg allerede avslørt hvilken modell? :)

Det er skrevet mye om Spendor og de forskjellige modellene. Jeg registrerer at det er avvikende konklusjoner på de ulike modellenes klang og matchingsbehov.

Ref. Signals, homecinemaimports, Vidar P, Naim-Forum mm.

http://www.signals.uk.com/spendorloudspeak.html
    hehe...så vidt jeg har fått med meg er det s6e du har bestilt. Disse var ikke inne når jeg var på demo. Faktisk hadde de kun s5e inne når jeg var der...

Har også registrert at det er uenighet rundt disse høyttalerne, men matching og ikke minst smak vil selvfølgelig ha enormt mye å si her.

Gleder meg til å høre hva du synes so :)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Ingen tvil om at det er forskjell på klangen i rekka. Man får vel høre hva som passer best.
    Men HH; at importøren velger å spille demo på Spendor med noe trøtte rørgreier (fra Kina?) er helt ubegripelig for meg.. innbiller han seg at folk som er på demo ikke hører, bare ser?
    IMO vil dette drepe høyttalerenes beste sider (ekspansiv dynamikk, PR&T og åpenhet), og eksponere de dårlige (tendens til laidback med lat elektronikk). Snakker om matching..
    Har ikke denne karen AVI elektronikk også? Det burde jo være midt i blinken.

Det er og blir slik at for de aller fleste, med mer "moderne" smak i lyd, så låter nye Spendor Se-serien aller best på den type utstyr de er ment for å fungere sammen med, nemlig moderne stram, punchy transistorelektronikk av høy klasse.
    Det er ingen hemmelighet; jeg kjenner sjefen på Spendor Phil Swift, har snakket endel med ham om den nye Spendor-serien; han er temmelig klar på hvilken elektronikk de har brukt for å voice høyttalerne.
    Når jeg for et års tid siden skulle prøve noen modeller, og gi ham evaluering/tilbakemelding, så var det temmelig klart fra hans side at elektronikken som burde anvendes var fra produsenter som Audiolab, Naim og Cyrus, og liknende.

Dersom noen foretrekker lat rørelektronikk på høyttalere som ikke er laget for det, så gjerne for meg. Men importøren bør skjønne at det nok er et forsvinnende mindretall; og han bør følgelig finne egnet partnerskap å demonstrere med dersom han har lyst til å treffe "folk flest" lydmessig.

Mvh Vidar P
    Gjort litt research på nettsidene deres og funnet at det ble benyttet Lector cd-spiller (CDP-7T ?), Audio Valve Eklipse forforsterker og en rør effekt jeg ikke klarer å lokalisere. Dette er jo tydeligvis produkter som får mye skryt, men som neppe er my cup of tea tydeligvis ::)

Jeg hadde jo ganske høye forventninger da jeg (etter en god del leting...) fant fram til importøren. Har lest mye positivt om Spendor, men det jeg hørte svarte desverre ikke til forventningene. Som du sier var det absolutt for laidback og lat for meg. Han benytet også dempeføtter istedet for spikes, noe jeg synes har en tendens til å ta bort litt av snerten i musikken. I all rettferdighet skal det nevnes at han mente Naim burde være en veldig god match med Spendor (noe jeg selvfølgelig også hadde gjort hvis jeg skulle selge høyttalere...)

Har fortsatt ikke helt gitt opp tanken på Spendor og håper jeg får muliget til å høre dem sammen med Naim en gang. Foreløbig er jeg fortsatt meget fornøyd med Credo'ene mine. Siden so hadde Allae tidligere (arvtakeren til Credo) blir det spesielt interressant for meg å høre hva han har å si om dem når han får dem i hus.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med høyttalervalget, So.

Magefølelsen min sier også at Naim + Spendor skulle bli bra.

Med de avstandene som er til nærmeste forhandler er det ikke enkelt. Skulle helst hatt hele serien i stua før valget tas. Men det er jo umulig. Kanskje man ender opp med en modell, uten å vite at kanskje en annen kandidat hadde fungert enda bedre...

Men du har jo bytterett.

Og kom endelig tilbake med lytteinntrykk!

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Ellers er det noen SBL til salgs på hifimagasinet.com nå ;D

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Spennende med Spendor! Jeg har såvidt begynt å kikke litt etter høytalere som kan ta over for mine gamle ProAc response 1.5. (Ikke si et ord til kona om dette foreløpig!) Alae, Spendor, ProAc d28, Audiovector og B&W 805 er blant de jeg er nyskjerrig på. Innspill tas imot med takk.

I dag var jeg hos hifi-centeret og hørte på SA explorer. Utrolig nok koblet opp mot "verdens beste cd-spiller" som ble testet i siste Fidelity, samt en primare-forsterker som kostet 18000.

Det er håpløst å gjøre seg opp en mening uten å låne med hjem. Helt enig. Inntrykket av Explorer: Ekstremt hurtig og dynamisk. Utrolig tørr og fin bass. Men: Litt tynn og kjedelig mellomtone...? Dette kan selvsagt komme av at forsterkeren ikke var helt i Naim-klasse :) Uansett er jeg fortsatt nyskjerrig på hvordan den ville låte med Naim utstyr.

Hadde vært spennende å høre noen ord fra SO vedrørende alae. Hvilke særpreg har den i forhold til det andre du har hørt?

S

so

Gjest
    Har også registrert at det er uenighet rundt disse høyttalerne, men matching og ikke minst smak vil selvfølgelig ha enormt mye å si her.
    Det gjelder jo hele serien.....og alle andre høyttalere. Har registrert i test at den ikke anbefales med Nait, blir hard og pågående....men det var èn test.

Nå går jeg i HI ;)

S

so

Gjest
    Hadde vært spennende å høre noen ord fra SO vedrørende alae. Hvilke særpreg har den i forhold til det andre du har hørt?
    Likte Allæ godt. Aldri hard, men rytmisk. Utrolig god på piano og strykere, nesten skremmende. Ganske god bass, men ikke av de strammeste...kan ha hatt med min plassering å gjøre.

Heretter velger jeg å omtale produkter som; liker, liker ikke. ;)

Vidar P har hørt Allæ, men veldig kort. Han er god på beskrivelser.

Etter erfaringen med Cremonaene til Odder, de var altfor store for mitt rom.
    Det jeg har lest om Spendor, gir meg LITT assosiasjoner til Cremona. Håper å få det samme, men med mer dynamikk, fart og litt mindre fylde.

Derfor ikke s5e eller s8e. Mulig jeg tar feil...ref. bytterett.

Tilbake til Hiet ;)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Takk for det, SO. Det blir spennende å høre hvordan du liker Spendor i forhold.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    EDIT: liten vits i Nait 5i uten CD5i (eller bedre) kilde. Bortkastede penger.

Mvh Vidar P

Vurderer en Nait5i som oppgradering fra Nait3, til min CD3.5/FC.

Bortkastede penger?

Beàthoven

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.08.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    42
    Er det noen "naimister" her som har prøvd Naim på focal? og hvordan låter det?

Jeg vet mange her kanskje ikke synes Franske høytalere er noen bra match med Naim elektronikk. Men de siste seriene som chorus v, profile og electra be samt utopia, har jo nå fått en mindre "aggresiv" spillestil enn hva tidligere modeller kunne virket som med litt feil elektronikk. Blant annet Profile opplever jeg som utrolig detaljrik med en deilig topp end av gitarstrenger som gnistrer så fint uten å virke skarp. Heller myk med rund fin avslutning. De er kanskje ikke de mest dynamiske høytalerne som endel andre merker. Høytalere som jeg opplever som veldig dynamiske og engasjerte er vell kanskje "farget" litt fyldigere og med enn litt høyere morrofaktor som også skaper mindre lyttetretthet. Mens nøytale høytalere som eks focal blir veldig detaljert og mere analytisk, men samtidig presenterer hver minste takt i musikken på en litt mer avslappet måte. Noe slik opplever jeg de ulike høytalerne jeg har hørt. men dog det er vanskelig å få i pose og sekk i en og samme høytaler.

Jeg har selv ikke hørt Naim på Focal, men i hodebryen kan jeg tenke meg at det muligens ville vært en veldig bra match med detaljrikdommen og oppløstheten til Focal parret med den "tørre" fine dynamikken og musikkgleden i Naim.

S

so

Gjest
    Om man kjøper Naim cdp fra USA.

Her er det vel 110V. Er det mulig å trinne opp spenningsforsyningen?

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Er det noen "naimister" her som har prøvd Naim på focal? og hvordan låter det?

Jeg vet mange her kanskje ikke synes Franske høytalere er noen bra match med Naim elektronikk. Men de siste seriene som chorus v, profile og electra be samt utopia, har jo nå fått en mindre "aggresiv" spillestil enn hva tidligere modeller kunne virket som med litt feil elektronikk. Blant annet Profile opplever jeg som utrolig detaljrik med en deilig topp end av gitarstrenger som gnistrer så fint uten å virke skarp. Heller myk med rund fin avslutning. De er kanskje ikke de mest dynamiske høytalerne som endel andre merker. Høytalere som jeg opplever som veldig dynamiske og engasjerte er vell kanskje "farget" litt fyldigere og med enn litt høyere morrofaktor som også skaper mindre lyttetretthet. Mens nøytale høytalere som eks focal blir veldig detaljert og mere analytisk, men samtidig presenterer hver minste takt i musikken på en litt mer avslappet måte. Noe slik opplever jeg de ulike høytalerne jeg har hørt. men dog det er vanskelig å få i pose og sekk i en og samme høytaler.

Jeg har selv ikke hørt Naim på Focal, men i hodebryen kan jeg tenke meg at det muligens ville vært en veldig bra match med detaljrikdommen og oppløstheten til Focal parret med den "tørre" fine dynamikken og musikkgleden i Naim.
    Ikke prøvd det selv, men det er en del som har erfaringer med Focal på Naim's eget forum.
    http://forums.naim-audio.com/eve/forums?a=search&reqWords=focal

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer en Nait5i som oppgradering fra Nait3, til min CD3.5/FC.

Bortkastede penger?
    Hvorfor ? Nei det har jeg aldri sagt. Utsagnet du refererer til var til Torsen (som ikke har Naim cd-spiller), og tatt ut av sin sammenheng.
    Meningen var; ikke fokuser så mye på kun forsterkeri;  når han ikke har kilde som passer så får han ikke full glede av sin Nait.

Mvh Vidar P

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Likte Allæ godt. Aldri hard, men rytmisk. Utrolig god på piano og strykere, nesten skremmende. Ganske god bass, men ikke av de strammeste...kan ha hatt med min plassering å gjøre.
    Kjenner meg godt igjen i den beskrivelsen ja. Hadde jo disse på hjemlån 3-4 dager før jeg bestemte meg for ikke å handle. Men inntrykket var, som du sier, utrolig naturlig gjengivelse med et stort lydbilde. Bassen var dyp og kanskje ikke den strammeste, men definitivt funky. Var egentlig økonomi som gjorde at jeg ikke handlet da, men når en Credo dukket opp for en fjerdedel av prisen var det bare å slå til ;) Credo har litt mindre bass enn Allae men dette passer egentlig rommet mitt veldig bra. Allae er en meget kompetent høyttaler og burde passe mange Naim elskere.

Edit: Glemte å legge til at begge disse høyttalerne bør settes opp tett mot bakvegg for et bra resultat.

123

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Antall liker
    0
    Ingen tvil om at det er forskjell på klangen i rekka. Man får vel høre hva som passer best.
    Men HH; at importøren velger å spille demo på Spendor med noe trøtte rørgreier (fra Kina?) er helt ubegripelig for meg.. innbiller han seg at folk som er på demo ikke hører, bare ser?
    IMO vil dette drepe høyttalerenes beste sider (ekspansiv dynamikk, PR&T og åpenhet), og eksponere de dårlige (tendens til laidback med lat elektronikk). Snakker om matching..
    Har ikke denne karen AVI elektronikk også? Det burde jo være midt i blinken.

Det er og blir slik at for de aller fleste, med mer "moderne" smak i lyd, så låter nye Spendor Se-serien aller best på den type utstyr de er ment for å fungere sammen med, nemlig moderne stram, punchy transistorelektronikk av høy klasse.
    Det er ingen hemmelighet; jeg kjenner sjefen på Spendor Phil Swift, har snakket endel med ham om den nye Spendor-serien; han er temmelig klar på hvilken elektronikk de har brukt for å voice høyttalerne.
    Når jeg for et års tid siden skulle prøve noen modeller, og gi ham evaluering/tilbakemelding, så var det temmelig klart fra hans side at elektronikken som burde anvendes var fra produsenter som Audiolab, Naim og Cyrus, og liknende.

Dersom noen foretrekker lat rørelektronikk på høyttalere som ikke er laget for det, så gjerne for meg. Men importøren bør skjønne at det nok er et forsvinnende mindretall; og han bør følgelig finne egnet partnerskap å demonstrere med dersom han har lyst til å treffe "folk flest" lydmessig.

Mvh Vidar P
    jepp, er nok bare audiolab, naim og cyrus som gjelder. alle andre produsenter på kloden vet ikke hva de driver med!
    begynner å bli trøttene å lese desse ensidige innleggene...
    for det første har du ikke hørt forsterkeren og vet ingenting om den, du påpeker at den kan være fra kina selfølgelig. så snart man krysser den landegrensen går all design og elektronikkvalitet til H!
    kunne ikke dy meg...
    med tanke på hva jeg til stadighet leser om denne menigheten er det mer fortrolig at naim konstruerer feil, og ikke resten... viss det låter så utrolig annerledes.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Takk for utdyping HH. Denne må helt klart testes! Noen som vet om det finnes forhandlere i Oslo-området som har den?

Til 123: Det er ikke lett å vinne religionsdebatter. Foreslår at du bruker forumet til å utveksle erfaringer som er nyttige for deg, med dine preferanser. :)

C

cpc

Gjest
    Fordi 123 (aka. Einis?) liker å mislike andres ting. Kan ses på som en konspirasjonsteori ;)

Han liker spesiellt godt å mislike ting som er dyre, vakre, vestlige og gode.
    Det skal aller helst ikke være solgt på Hifiklubben heller.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Til 123: Det er ikke lett å vinne religionsdebatter. Foreslår at du bruker forumet til å utveksle erfaringer som er nyttige for deg, med dine preferanser. :)
    Jepp!

De fleste av oss er voksne/gamle nok til å lese det som blir skrevet, som det det er.
    Meningsytringer og skjelden noe annet.

Jeg skriver skjelden på denne Naimtråden, fordi jeg ikke har mye å bidra med av erfaring.
    Men jeg leser det meste som kommer inn her, fordi tonen som holdes her er til eksempel for ALLE andre tråder.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    123 hadde ikke forstått at dette dreide seg om matching av en spesiell høyttaler, og hva produsenten av denne sa om egnet utstyr.
    Videre har vel ikke 123 forstått at han er på en Naim-tråd, og at det ble diskutert hvorfor en spesiell høyttaler ikke låt bra for HH på demo.

Jeg er så vant til tankeløse syrlige kommentarer fra slike, men hadde vært veldig glad for å slippe det i n-tråden. Dette er en hyggelig tråd hvor debattanter er respektfulle overfor hverandre, og 123 bør bidra til å holde den nettopp hyggelig. Det gjør man ikke ved å vrenge og vri på velmente uttalelser, med det mål å skape en dårlig tone og en krangel.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Og det er nok mange med oss, Johna. Dette er en særdeles hyggelig og informativ tråd hvor man konstruktivt diskuterer erfaringer, noe man kan dra myyyyye nytte av uavhengig av eget oppsett. Hadde vært fint om den fortsatte slik. Beundrer de faste menighetsmedlemmene for at de over så lang tid holder tonen og fortsatt kommer med masse nyttig.

At det ikke er noen vits i å drive misjons og konverteringsarbeid i feil menighet, begynner jeg så smått å ta til meg, jeg og ;)

Jepp!

De fleste av oss er voksne/gamle nok til å lese det som blir skrevet, som det det er.
    Meningsytringer og skjelden noe annet.

Jeg skriver skjelden på denne Naimtråden, fordi jeg ikke har mye å bidra med av erfaring.
    Men jeg leser det meste som kommer inn her, fordi tonen som holdes her er til eksempel for ALLE andre tråder.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Takk for utdyping HH. Denne må helt klart testes! Noen som vet om det finnes forhandlere i Oslo-området som har den?
    Tror ikke noen forhandlere i Oslo har denne for øyeblikket desverre. Hvis ikke Kontrapunkt har tatt den inn da.

Ellrs har jo Sushi annonsert sine på bruktbørsen. Han holder til sentralt i Oslo sentrum står det. Kanskje han er villig til å gi deg en hjemmedemo? Hvis de ikke er solgt selvsagt.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    I dag var jeg hos hifi-centeret og hørte på SA explorer. Utrolig nok koblet opp mot "verdens beste cd-spiller" som ble testet i siste Fidelity, samt en primare-forsterker som kostet 18000.

Det er håpløst å gjøre seg opp en mening uten å låne med hjem. Helt enig. Inntrykket av Explorer: Ekstremt hurtig og dynamisk. Utrolig tørr og fin bass. Men: Litt tynn og kjedelig mellomtone...? Dette kan selvsagt komme av at forsterkeren ikke var helt i Naim-klasse :) Uansett er jeg fortsatt nyskjerrig på hvordan den ville låte med Naim utstyr.
    Nå kjenner ikke jeg Naim, men jeg har hørt en god del ganger på SA Explorer, også desverre på "verdens beste" CD spiller og tilhørende forsterker.
    Man kan ikke komme bort ifra at kroppen ikke er av de største, men da jeg fikk de oppkoblet med utstyr fra McIntosh, både MC275 og en integrert sak (transistor) og tilhørende CD spiller ble det liv i leiren. De vokste i lydbildet på alle parametere. (Har aldri forstått hvorfor HFCK lanserer SA og Hegel som et perfekt par, kan det ha noe med penger å gjøre?)
    Har også hørt de på rent Primare oppsett som spiller langt mer organisk enn sammen med Hegel.
    Men som nevnt kjenner ikke jeg Naim, men følte jeg måtte prøve å rose Explorer litt.:D

Så ha de i tankene ved valg av HT. ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Om man kjøper Naim cdp fra USA.

Her er det vel 110V. Er det mulig å trinne opp spenningsforsyningen?

Mvh
    Fant dette på N-forumet:

Did you know that you could send back your Naim gears to Naim HQ (or deal with the local Naim dealer) to get them converted to the proper voltage in your area?

Basically, they replace the torroidal transformer, change the fuse type, and supply a proper AC cord.

Yes, using a voltage transformer will affect the performances in a non-negligeable mean, not to mention the unacceptable operational security compromises... Roll Eyes
    ...som svar til en person som spurte om det samme som deg. Syslet litt med samme tanke tidligere, men slo det fra meg.

mvh

S

so

Gjest
    Fant dette på N-forumet:

...som svar til en person som spurte om det samme som deg.  Syslet litt med samme tanke tidligere, men slo det fra meg.

mvh
    Takk Costello.

Jeg gjør det samme, slår det fra meg.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette med redusert ytelse ved bruk av 110V->230V er såvidt jeg har hørt og lest generelt for mange apparater, ikke bare Naim uheldigvis.

Jeg har noen Naim-kamerater som pleide å kjøpe mye i UK, Graham osv. Dersom den norske importøren fortsetter å forhindre salg ved å vri opp priser, så kan jo det være en tanke.

Men men; vi som har fulgt merket med interesse siden 80-tallet er så vant med så mye rart fra tidligere distributører i Norge..

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Et par bra bilder av CDX/555PS som CDX-ambassadør 'Kuma' postet på Naimforum.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fine bilder Svein.
    Jeg risikerer kanskje å få noe pepper her nå, men jeg har alltid syntes at Naim-systemer (og Linn-systemer) har vært spesielt vanskelige å sette opp godt.
    Andre merker kan man mer eller mindre bruke noen minutter på å justere til, Linn/Naim-systemer bruker jeg uker med målebånd, vinkler, ørten plater, frem-og-tilbake.
    Det er et eller annet med fokusen i lydbildet/soundstage... jeg vet ikke helt hva, men det skal så usannsynlig lite til før man sitter igjen med 80% av innsikten og helheten.

OK, når det gjelder fokusen, så er jo det aller enkleste å sette høyttalerne vinkelrett på bakvegg og nokså nær hverandre. Det gir ofte vag men uproblematisk fokus.
    Men om man etter mye om og men "treffer" 100%, så åpner det seg opp lag på lag med informasjon i lydbildet som man ikke ante var der. Definisjon og klang i alle instrumenter når et nytt nivå. Det er bare det at; det er så fordømrade vanskelig å treffe dette med Linn/Naim-systemer.. noen som er enige, og har skjønt hvorfor?

PS: Naim har i pressen i "alle år" vært anklaget for å ha svake punkter når det gjelder fokus. Pressen har neppe hørt feil, og det korresponderer med mine inntrykk som beskrevet over. Noen som har noen tips/triks eller forklaringer?

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke problem med fokus.
    Etter litt fintuning av høyttalerplassering, toe-in, toe-out, avstand sidevegg, bakvegg synes jeg fokus er ett av anleggets sterke sider.

Skal jeg trekke fram noe negativt må det være det som jeg vil kalle mangel på "tonal colours". Lyden har på mange måter en slags "sameness" i seg. Vanskelig å sette ord på det, men sitter av og til med følelsen at f.eks. overtonene har en tendens til å lyde likt på f.eks. blåseinstrumenter.

Dette har jeg opplevd bedre med andre merker.

Ellers har underlaget mye å si. Lyden endrer seg temmelig mye bare ved å justere strammingen på Quadraspire-racket mitt.

Fraim neste, kanskje...

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Underlag ja. Fraim er dyrt men godt. Jeg har to baser, hver med tre hyller (brain-rack og brawn-rack). Nypris på et slikt Fraim-rack er svimlende 56.200,- så det er hinsides all fornuft sånn sett.  Det strammer opp lyden og differensierer klanger bedre.. kanskje du får bedre klangfarger og nyansering. Det er jo bare å prøve.

Jeg er glad for at du ikke merker noe fokusproblem, men du bekrefter jo litt av det jeg sier egentlig; 1) det skal uhyre små endringer i underlaget til før det får en lydmessig konsekvens, og 2) du har ikke fått åpnet opp klangfargene (som jeg mener faktisk ER der, men krever mye for å lokke ut!).

Videre; er høyttaleren LITT for mye frem, så mister man helheten i PR&T og flyt, LITT for langt bak så feiter man opp slik at man mister definisjon. Man kan godt si at dette gjelder alle merker, men hos Naim (og Linn!) synes jeg linjen som skal balanseres er så mye smalere..

Hvorfor? Jeg har filosofert litt på dette; og tror at dette med fokus bl.a har med støygulv å gjøre. Naim-utstyr, og særlig de mer påkostede, har eksepsjonelt lavt støygulv, som beskrevet i ørten målinger i pressen.
    Dette gjør at når lyder, med kjent "plutselighet", kommer så dukker de opp fra intet.. ikke fra en aura av støy (knapt hørbar støy dog), ikke fra en tilstedeværende "luftig" soundstage som anlegget kunstig setter opp, men fra det sorte intet! Avhengig av hvor i lateralplanet denne lyden kommer fra, så trekkes oppmerksomheten plutselig dit i større grad enn hos annet utstyr (det er jo plutselighet, ikke sant?).. noe som kan føre til en viss ping-pong effekt og følelse av at man ikke helt klarer å plassere artisten med en gang fordi bakgrunnen ikke representerer så mye referanse.
    Jeg tror akkurat det er en viss justeringssak; sørge for å ikke vinkle høyttalere for mye inn på trommehinnene (gir for sylskarp pinpoint-imaging som lett kan trekke hit og dit ettersom hodet beveger seg noen millimeter), men også en vanesak..

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror akkurat det er en viss justeringssak; sørge for å ikke vinkle høyttalere for mye inn på trommehinnene (gir for sylskarp pinpoint-imaging som lett kan trekke hit og dit ettersom hodet beveger seg noen millimeter), men også en vanesak..
    Har jobbet med dette, og funnet ut at Proacs anbefaling på dette området stemmer bra i mitt rom. Vinkler inn så ingen av sidene på høyttaleren er synlig. Mindre vinkling fører til tap av fokus, og det blir bare rot.

Forunderlig at dette er så viktig med Naim-elektronikk, har ikke tenkt over at dette var så nøye med annet utstyr...

Klangfarger, ja....må nok eksperimentere mere når jeg får den utskjelte CDX2/XPS2 i hus...
    :D

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen i Norge som selger RCA -->DIN adaptere av god kvalitet?
    Jeg tenker å bestille meg etpar fra Chord Co, sammen med deres eminente Signature BiWire-links og et sett Signature ht-kabler.

Får vel antakelig litt pepper for å si det, men jeg synes at Naim's NAC A5 ht-kabel henger ikke lengre helt med deres aller beste elektronikk. Skulle ikke forbause meg om det kommer en ny ht-kabel derfra med det første.. ala HiLine.

Det kommer (iflg rykter) en ny highend riaa til neste år. Mange mente det aldri ville komme fra Naim, da Prefix er nokså god, og det er et altfor lite marked å legge mye utviklingsressurser i ift andre deler av markedet (multikanal, bilde osv)... dvs forventet salg ville ha vært større dersom de hadde brukt samme ressurser på å utvikle et annet produkt.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Kuma la inn noen flotte Hi-Line bilder på N-forumet:

Må bli neste oppgradering... ;)

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Koblet til XPS på lørdag, litt av en oppgradering.  CDX er ikke til å kjenne igjen.  Fantastisk hvordan denne boksen nærmest transformerer cd-spilleren.  

Costello, forbered ProAcene dine godt før CDX2/XPS2 ankommer :)  De vil sannsynligvis få seg noen rundturer de aldri før har opplevd.

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Koblet til XPS på lørdag, litt av en oppgradering. CDX er ikke til å kjenne igjen. Fantastisk hvordan denne boksen nærmest transformerer cd-spilleren.
    Ikke vær sjenert Svein, fortell mer :D :D

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Costello, forbered ProAcene dine godt før CDX2/XPS2 ankommer :) De vil sannsynligvis få seg noen rundturer de aldri før har opplevd.
    Virkelig artig å høre, Svein! Skal bli spennende.... ;D

Tar fram torx-trekkeren og strammer til skruene på ProAcene, for å være på den sikre siden.. ;)

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tar fram torx-trekkeren og strammer til skruene på ProAcene, for å være på den sikre siden.. ;)

mvh
    Det er faktisk ikke så dumt; anbefales av flere produsenter å gjøre det med jevne mellomrom. Glem ikke delefilterplata.

Gratulerer Svein. Husk å plassere XPS ved siden av (helst til høyre har jeg forstått), ikke over eller under CDX.. hyller eller ei imellom. Utgjør en hørbar forbedring.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Snodig sammentreff, fikk svar på en mail jeg sendte for noen dager siden:

Hi
    No I would not tighten the bolts.
    Regards
    Stewart Tyler

Men jeg har nå ikke kunnet dy meg, og har kjent etter og det virker som boltene er stramme nok..

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Snodig sammentreff, fikk svar på en mail jeg sendte for noen dager siden:

Hi
    No I would not tighten the bolts.
    Regards
    Stewart Tyler

Men jeg har nå ikke kunnet dy meg, og har kjent etter og det virker som boltene er stramme nok..

mvh
    Sikkert forskjellige meninger; WhatHifi gjorde dette med et sett ProAc husker jeg, og de forklarer det med at skruene ikke holder samme grep etter noen ukers risting og spilling, og at dette er spesielt under innspilling (første gangs bruk).

Linn anbefaler etterstramming etter en tid til sine høyttalere. Hva ProAc mener har jo også interesse, ikke minst fordi det viser at man kan ha forskjellig motiv for å mene det man mener; mulig Tyler er redd for at enkelte kunder skal gå for brutalt til verks.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn