Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

so

Gjest
    CD5 er noe mer tilbaketrukket i gjengivelsen, noe som ikke trenger å være negativt :)

Mvh
    Nettopp. Med full respekt for dem som vil ha det annerledes. Tenker å benytte den sammen med Hicap. Prismessig blir dette i nærheten av en brukt cdx2, men igjen......

Jeg liker også denne stramme, frempå og lynhurtige klangen, men i det lange løp.......
    Sikkert meg som begynner å bli gammel  ;)

Jeg vil at flest mulig cd`er skal låte godt, ikke hifi...lyd osv. Det må synge.....

Håper du finner en 5i.

jetman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2005
    Antall liker
    1
    Leste noe et eller annet sted om at Naim skulle komme med en ny integrert forsterker på 85w og innebygget DAC. Noen av d´herrer her inne (hei forresten, mitt første besøk i denne eksklusive klubben ;) ) som vet noe mer?

S

so

Gjest
    Leste noe et eller annet sted om at Naim skulle komme med en ny integrert forsterker på 85w og innebygget DAC. Noen av d´herrer her inne (hei forresten, mitt første besøk i denne eksklusive klubben ;) ) som vet noe mer?

Hei Jetman og velkommen til tråden.

Det er helt riktig at Naim har introdusert (uoffisiellt) en forsterker som nevnt. SuperNait.
    Den kommer en gang på nyåret slik jeg har forstått.

Det har vært endel spekulasjon på Naim-Forum, hva forsterkeren representerer. 202-200 eller 282-250.2 eller en sammenblanding eller noe helt nytt. Den kan oppgraderes med ekstern PSU.

Prismessig er den antydet å ligge på slutten av tyvetallet.
    Det vil kanskje si at den innehar løsninger fra de dyrere enhetene, men lydkvalitetsmessig er et rimeligere alternativ til 202-200.

Den innebygde Dac`en er veldig spennende og vil nok lokke mange kjøpere.

Om man ser på den suksessen Nait5i har blitt kan en jo håpe på at SUPERNAIT vil bli et godt alternativ til de dyrere Naimløsningene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er den nye SuperNait. Er demonstrert i prototypeform i UK. Har blitt vist på messer (se bilder). Blir oppgraderbar med ekstern psu, og har innebygd dac. Ser ut til å være mer i 202/200-gata kanskje?

Mvh Vidar P

jetman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2005
    Antall liker
    1
    Takker for svar. Dette synes jeg ser veldig spennede ut; en Naim up my alley, perhaps  ;)

Edit: Henter bildet fra lyd & bilde, det kan jo tenkes ikke alle har funnet det bryet med å klikke på lenken. Dette synes jeg er meget vakkert

Edit2: I artikkelen på Lyd & Bilde står det bla at den kan kobles til ekstern effektforsterker. Hvilken forsterker er det i så fall? Kommer de kanskje med en ny på 2x85w som kan "matche" denne?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Javisst. Her skjer det spennende saker.
    :)

Hva skjer, so?

Tenker litt på denne SuperNaiten - muligens en knallmatch til CDX2/XPS2. Blir spennende å lese testene når den kommer.

Forstår ikke helt kritikken av CDX2 på N-forumet. At den skal besitte harshness/brightness er helt motsatt av det jeg selv erfarer. Tvertimot er det vel CD5X som skal få den betegnelsen (har ikke hørt CD5i/CD5 på ProAc).

Men at det er en "boogie machine" kan jeg forstå...men ikke på en negativ måte. Den spiller både Mahler, Shostakovich, såvel som Buckley og K. Bush på en absolutt involverende måte!

ProAc'ene skal fortsatt få lov å spille enda en stund. De simpelthen vokser voldsomt med oppgaven!

Opp- eller nedgradering? Nei..vet ikke, skal bare fortsette å nyte musikken slik som den fremstår for øyeblikket... ;D

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Nei..vet ikke, skal bare fortsette å nyte musikken slik som den fremstår for øyeblikket... Grin

Der er du inne på noe lurt. ;)

Tror jeg tar meg en tur på Big Dipper idag.

K

Kaarelars

Gjest
    Forstår ikke helt kritikken av CDX2 på N-forumet. At den skal besitte harshness/brightness er helt motsatt av det jeg selv erfarer. Tvertimot er det vel CD5X som skal få den betegnelsen (har ikke hørt CD5i/CD5 på ProAc).  

Men at det er en "boogie machine" kan jeg forstå...men ikke på en negativ måte. Den spiller både Mahler, Shostakovich, såvel som Buckley og K. Bush på en absolutt involverende måte!

Opp- eller nedgradering? Nei..vet ikke, skal bare fortsette å nyte musikken slik som den fremstår for øyeblikket... ;D

mvh
    Du liker tydeligvis spilleren godt.
    Har samme erfaring som deg med CDX både med og uten XPS og hadde jeg hatt CDX2 skulle jeg gitt min støtte til fantråden som går på N.-forum. Tror slett ikke at alle kritikerne der har testet den i eget anlegg. Og som skribenten nevnte i artikkelen på forrige side skriver: "audio is about sound, and one has either heard it or one has not" ;)

Mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Kan du beskrive CDXen kontra CD3.5?

Spiller den på samme måte, bare mer av alt?

Hvordan tror du CDX fungerer sammen med FC?

-Christian

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det tror jeg ikke fungerer i det hele tatt. Skal du ha en strømforsyning på CDX må du nok kjøpe en XPS.

Forskjellen mellom 3.5 og CDX kan Svein sikkert svare på.

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Kan du beskrive CDXen kontra CD3.5?

Spiller den på samme måte, bare mer av alt?

-Christian
    Hei,

Hadde begge spillerne en stund før du overtok 3.5/Flat.
    Anlegget jeg hadde den gangen bestod av Nait5/Flatcap2 Naca5 og Epos M12.  Vanskelig å beskrive, men den har alt en 3.5/flat (dette er også en god kombinasjon synes jeg) har og en god del mer boogie, ja.  Mye bedre bassdefinisjon og dynamikk, større lybilde, mer realisme og en autoritet 3.5/flat ikke var i nærheten av.  Men det er ikke enkelt for jeg hadde en Nait3r på hjemlån da 72 var på service og CDX-Nait3r-Ariva synes jeg ikke spilte i nærheten av Nait5/Flat2-CDX-Epos, selvsagt etter hukommelsen.  Foretrakk faktisk Nait1 fremfor 3r i dagens anlegg (uten xps).  Denne Nait3r spiller meget bra i et annet Naim/Sony/Rega-anlegg som jeg hører på en gang i blandt bare så det er nevnt.  Flatcapen kan ikke brukes på CDX, men etter et visstnok enkelt inngrep kan du bruke den på Nait3.

Mvh Svein

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    OK, takk for svar.

Vurderer en nyttårsgave til meg selv. Etter at Regariggen kom i hus har det blitt mindre CD-avspilling. CD3.5/FC er god den, men ikke i forhold, og det er litt kjedelig.

Ellers er jeg godt fornøyd med Nait3. Kunne sikkert blitt bedre med 5i, men jeg tror at en CDX gir økt musikkglede.

Dyr, men morsom hobby. ;D

Big Dipper gav meg forresten 2xMotorpsycho, 2xCash og Dark Side. :)

S

so

Gjest
    :)

Hva skjer, so?
    Hei Costello

Ikke noe alvorlig har skjedd. Har hentet en CD5 idag og det blir spennende å prøve når jeg kommer hjem.

Spendor kanskje iløpet av neste uke.

Artig å følge deg og cdx2 kombien. Du har fått deg en flott maskin der.

Beàthoven

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.08.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    42
    Det er ikke noen her som vet når Supernaiten har release i landet?

Pratet med kontrapunkt pr telefon angående noe Linn som virket intressant for ca en mnd siden. Samtidig tenkte jeg å spørre om når denne supernaiten ville ha sin ankomst da jeg har lest noen rykter rundt november i england ??? Men personen jeg pratet med visste ikke engang hva supernait var, eller at naim hadde noe på gang med en slik integrertsak. Men beklaget seg med at de var ferske på naim og fikk sin info fra ljudtema og den var muligens ikke helt oppdatert.

Kunne godt tenkt meg en slik på stativhøytalerne micro Utopia BE fra focal. I mitt hode tenker jeg det vil bli godt match.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Rart at de ikke viste når den kommer. Det er sikkert ikke så lett å starte som Naim distributør etter at Lyric har dumpet ut lageret sitt, men en ny modell burde være en fin mulighet til å få opp salget.

Jeg lukter også på nye høyttalere etter hvert. Focal ser interessant ut. Så vidt jeg har skjønt er det viktigste matchingskriteriet med naim at høyttalerne ikke er for tungdrevne.(?) Jeg er veldig svak for ProAc D25, bortsett fra at bassen var litt for oppblåst på enkelte sanger da jeg testet den med NAP 200. Dette syntes jeg var veldig rart, siden D25 skal være en veldig lettdrevet høyttaler. (Mer lettdrevne enn Naim sine egne). Erfaringer med ulike høyttalere tas imot med takk.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Rart at de ikke viste når den kommer. Det er sikkert ikke så lett å starte som Naim distributør etter at Lyric har dumpet ut lageret sitt, men en ny modell burde være en fin mulighet til å få opp salget.

Jeg lukter også på nye høyttalere etter hvert. Focal ser interessant ut. Så vidt jeg har skjønt er det viktigste matchingskriteriet med naim at høyttalerne ikke er for tungdrevne.(?) Jeg er veldig svak for ProAc D25, bortsett fra at bassen var litt for oppblåst på enkelte sanger da jeg testet den med NAP 200. Dette syntes jeg var veldig rart, siden D25 skal være en veldig lettdrevet høyttaler. (Mer lettdrevne enn Naim sine egne). Erfaringer med ulike høyttalere tas imot med takk.
    Tror ikke Kontrapunkt satser så veldig hardt på naim desverre. Foreløbig har de vel ikke tatt inn noe særlig utenom cd5x og en nait5i. Eller tar jeg feil?

Kan i alle fall anbefale Naim's egen Allae. Hadde disse på hjemlån og det spilte meget naturlig og flott. Kjøpte istedet forgjengeren Credo som jeg er veldig fornøyd med. Ellers virker jo Spendor også som et spennede alternativ til ProAc. Venter fortsatt på at so skal få disse i hus og gi oss en tilbakemelding ;)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Har forresten samkjørt mine innkjøp med so, og er nå den stolte eier av en nait5. Sveins positive feedback samt en god deal fra so gjorde at jeg ikke var uten forsterker mer enn noen dager :D

Etter en litt slapp start spiller den nå meget bra sammen med CDX og Credo. Det er ikke helt i liga med min tidligere 202/200, men naim's drive og musikalitet er absolutt til stede fortsatt. Håper å få koblet opp Flatcap'en også snart for ytterligere godlyd.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Fint at det fungerer bra. jeg er nyskjerrig på Niam-høyttalere. Jeg testet Arriva mot en Linn-høyttaler til omtrent samme pris. Jeg synes Linn låt litt bedre, faktisk. Den hadde litt flere detaljer og bedre perspektiv. men jeg har hørt mye bra om Alae.

Ellers er jeg nyskjerrig på Audiovector m3. Den har fått mange gode kritikker, og skal være bra tilpasset naim har jeg hørt.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Fint at det fungerer bra. jeg er nyskjerrig på Niam-høyttalere. Jeg testet Arriva mot en Linn-høyttaler til omtrent samme pris. Jeg synes Linn låt litt bedre, faktisk. Den hadde litt flere detaljer og bedre perspektiv. men jeg har hørt mye bra om Alae.

Ellers er jeg nyskjerrig på Audiovector m3. Den har fått mange gode kritikker, og skal være bra tilpasset naim har jeg hørt.
    Ja, valg av høyttalere er ikke enkelt. Hvilke Linn høyttalere hørte du på da? Ninka?

Har sett at det er noen som bruker Audiovector sammen med Naim ja. Noen søk på n-forum burde finne fram relevant info.

K

Kaarelars

Gjest
    Vurderer en nyttårsgave til meg selv. Etter at Regariggen kom i hus har det blitt mindre CD-avspilling. CD3.5/FC er god den, men ikke i forhold, og det er litt kjedelig.

Ellers er jeg godt fornøyd med Nait3. Kunne sikkert blitt bedre  med 5i, men jeg tror at en CDX gir økt musikkglede.

Dyr, men morsom hobby.  ;D

Big Dipper gav meg forresten 2xMotorpsycho, 2xCash og Dark Side. :)
    Tror også at CDX gir økt musikkglede kontra å bytte fra en Naim integrert til en annen gitt at den du har fungerer bra med høyttalerne du har. Skal du ha vesentlig bedre forsterkere og fortsatt tenker Olive må du nok opp på 62 eller 72 sammen med en 140/180 og kanskje en Hicap?

2xMotorsycho og 2xCash hørtes moro ut! På vinyl og hvilke album? Spilte "Panerothyme" på cd her om dagen, god lyd og bra musikk. HDCD-innspilling.

K

Kaarelars

Gjest
    Etter en litt slapp start spiller den nå meget bra sammen med CDX og Credo. Det er ikke helt i liga med min tidligere 202/200, men naim's drive og musikalitet er absolutt til stede fortsatt. Håper å få koblet opp Flatcap'en også snart for ytterligere godlyd.
    Gratulerer med forsterkern HH.
    Prøv å still inn inngangene med max gain på Nait5 med fjernkontrollen. Innbiller meg at den låter bedre på denne måten.

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Gratulerer med forsterkern HH.
    Prøv å still inn inngangene med max gain på Nait5 med fjernkontrollen. Innbiller meg at den låter bedre på denne måten.

Mvh
    Takk takk :)

Takk for tipset ang. gain. Reagerte litt på at jeg måtte skru opp volumet til klokka 01.00 før det begynte å spille på et akseptabelt nivå. Skal få stilt om så snart jeg har sjansen.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Går det an å regulere gain på NAP 202 også? Jeg sliter litt med å regulere volumet. kl 2100 = veldig høyt!

Jeg er ikke sikker på hva høyttalerne het. Tror kanskje det var Ninka. De kostet ca 16.000 pr par.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Går det an å regulere gain på NAP 202 også? Jeg sliter litt med å regulere volumet. kl 2100 = veldig høyt!
    Det tror jeg du skal slite med litt til. Det går heller ikke an på min 282 såvidt jeg vet. Dempeledd mellom pre og power er heller ikke noen god ide.
    Hos meg er kl 10-11 veldig høyt, men rommet er stort og mine høyttalere er ikke på langt nær så følsomme som produsenten hevder  :D

Tips til brukere av nyere Naim pre (inkl Nait 5i); hvis man dobbeltklikker på volumkontrollen, dvs trykker først en rask gang og så rett etterpå og holder inn, så vil kontrollen gå sakte opp og ned. Samme gjelder balanse, for de som har det.

Mvh Vidar P

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96

Jeg er ikke sikker på hva høyttalerne het. Tror kanskje det var Ninka. De kostet ca 16.000 pr par.
    Det tror jeg bestemt ikke desverre. 122x og oppover (inkl. 202) benytter ALPS potmeter for volumkontrollen. Bedre lyd, men ikke like fleksibelt.

Har hørt Ninka med noe enkel Linn elektronikk på kontrapunkt for halvannet år siden. Ble ikke imponert over det jeg hørte da, men det er mulig det stiller seg annerledes med Naim elektronikk.

EDIT: beat me to it...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.244
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    2xMotorsycho og 2xCash hørtes moro ut! På vinyl og hvilke album? Spilte "Panerothyme" på cd her om dagen, god lyd og bra musikk. HDCD-innspilling.

Solitary Man
    Unchained
    Blissard
    Angels and Daemons at Play

Naturligvis på vinyl

-Christian

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde en RCA sølvkabel mellom CDX2 og 122X og lyden endret karakter til det mere ordinære. Nesten alt som forbindes med Naim-lyden forsvant. Det ble glatt, litt mørkt og stusselig i forhold til den tynne gratiskabelen.

Får meg til å tenke på testen i Fidelity. Til tross for at den var positiv føler jeg at de ikke fikk ut Naim's potensiale. Håkon Rognlien benyttet jo en "fremmed" høyttalerkabel.

All honnør til Ljudtema for å få Naim fram i lyset, men de kunne i det minste gi H. Rognlien noen meter med NA CA5!

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde en RCA sølvkabel mellom CDX2 og 122X og lyden endret karakter til det mere ordinære. Nesten alt som forbindes med Naim-lyden forsvant. Det ble glatt, litt mørkt og stusselig i forhold til den tynne gratiskabelen.

Får meg til å tenke på testen i Fidelity. Til tross for at den var positiv føler jeg at de ikke fikk ut Naim's potensiale. Håkon Rognlien benyttet jo en "fremmed" høyttalerkabel.

All honnør til Ljudtema for å få Naim fram i lyset, men de kunne i det minste gi H. Rognlien noen meter med NA CA5!

mvh
    ...eller en annen ht-kabel som fungerer med Naim. Som f.eks Chord Co's eminente Odyssey, Epic og Signature.

Testet forresten Naims "gratiskabel" mot TaraLabs Master Generation 2 fra riaa til pre (8000PPA til 282) her om dagen; denne gratiskabelen er god, men en smule "frempå" og "tett" i klangen, og litt splashy kanskje?, ift dagens Naim-apparater? Eller hva? På høy tid at HiLine kom kanskje?

Jeg er villig til å vedde, etter å ha brukt Chord Co og NAC A5 og andre kabler en tid, ganske mange penger på at Naim kommer med en ny høyttalerkabel innen 2007. Noen som vedder imot?  :D

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Jeg er villig til å vedde, etter å ha brukt Chord Co og NAC A5 og andre kabler en tid, ganske mange penger på at Naim kommer med en ny høyttalerkabel innen 2007. Noen som vedder imot?  :D

Mvh Vidar P
    Mener du før 2007 vedder jeg imot ;)
    Forstår heller ikke hva man skal med en annen høyttalerkabel enn Naca5. Kunne godt tenke meg en mer fleksibel og håndterlig versjon, men ikke annerledes lyd.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mener du før 2007 vedder jeg imot ;)
    Forstår heller ikke hva man skal med en annen høyttalerkabel enn Naca5.  Kunne godt tenke meg en mer fleksibel og håndterlig versjon, men ikke annerledes lyd.

Mvh
    Mente vel i løpet av 2007, men ser den dårlige formuleringen  :D

Vedr NAC A5; det blir litt som å si; ser ikke helt hva man skal med en annen cdp enn CDS3.. så lanserer Naim CD555 og alle vil ha den allikevel. Eller "hva skal man med en annen kabel enn Snaic", så lanseres HiLine og selger som varmt hvetebrød til naimister..

Jeg tror du kanskje hadde sett annerledes på dette med ht-kabel dersom du hadde bekjentgjort deg med en mer finkornet og klangfargerik kabel enn NAC A5 som passer Naim, f.eks de eminente Chord Co kablene.
    I mitt syn så har nå Naims elektronikk, især oppover i Reference-serien, så gode egenskaper når det gjelder klang og tonal oppløsning at NAC A5 har blitt en flaskehals, selv om den er god i alle PR&T-disipliner så mangler den noe på raffinement og oppløsning.
    Det morsomme er jo at det er nettopp på slike områder Naim har mest forbedret ytelsen sin de siste år, og da deles det ikke ut noen store premier for å gjette at Naim fokuserer på en ny og bedre ht-kabel som en naturlig komplementering av det dyreste utstyret deres.

Jeg tipper at de vil beholde NAC A5 allikevel, da den fungerer supert og ikke er noen flaskehals i de rimeligere 5-serie systemene.. og i de tidligere generasjoner produkter.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du kanskje hadde sett annerledes på dette med ht-kabel dersom du hadde bekjentgjort deg med en mer finkornet og klangfargerik kabel enn NAC A5 som passer Naim, f.eks de eminente Chord Co kablene.
    Spennende dette, Vidar P.
    Er det en ting jeg savner, (har jo nevnt dette tidligere også) så er det klangfarger. Bare for å påpeke ting som Naim kunne vært bedre på. For en som også har hatt rørforstekere i hus, så er jo forskjellen ganske stor IMHO... ;)

Skal ikke se bort fra at Hiline hadde vært en forbedring for undertegnede. Og det er slett ikke utenkelig at det kommer en forbedret høyttalerkabel snart. Nærmest sannsynlig, vil jeg tro...

mvh

S

so

Gjest
    og mine høyttalere er ikke på langt nær så følsomme som produsenten hevder  :D

Dette stemmer med en venns opplevelse av s8e også. Sammenlignet med noen SF staiv h.t måtte han skru opp på volumet med Spendor i enden.

Ingen god indikator kanskje men noe å tenke over.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette stemmer med en venns opplevelse av s8e også. Sammenlignet med noen SF staiv h.t måtte han skru opp på volumet med Spendor i enden.

Ingen god indikator kanskje men noe å tenke over.
    Mine S9e måler i beste fall i underkant av 86dB/W på 1 meter. Produsenten oppgir 90dB... jeg skjønner ikke helt hvorfor.

Uansett, det betyr ikke mye; omtrent like mye som watt i god-lyd-sammenheng. Jeg kan bruke et sett ES14 som måler mer i retning av 82dB, og fortsatt synes jeg kan spille høyt nok..

Watt og følsomhet er helt irrelevante målinger for alle andre enn de som liker å stadig spille opp mot klippegrensen.

So; når det gjelder SF, så er vel mange av de med 4 ohms nominell følsomhet, dvs at du nominelt kan trekke 3 dB/W av følsomheten sammenliknet med en ht'er med 8 ohms nominell følsomhet. Ergo; en SF oppgitt til f.eks 4 ohm/90dB vil spille omlag like høyt som en SF oppgitt til 8 ohm/87dB.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Er det en ting jeg savner, (har jo nevnt dette tidligere også) så er det klangfarger. Bare for å påpeke ting som Naim kunne vært bedre på.  For en som også har hatt rørforstekere i hus, så er jo forskjellen ganske stor IMHO... ;)

mvh
    Ønsker du Naim med mer røraktig klang kan Chrome-serien være et alternativ. Nait1 har en røraktig glød og den ble solgt til en rørentusiast som ringte tilbake mektig imponert over den lille Naiten(bli gjerne med i denne tråden Nait1-eier!). 72 heller også mot "rør" i presentasjonen, men noe går også tapt. Sammenlignet 202/Hi/Napsc med 72/HI og 202 er bedre artikulert i toppen og har strammere/tightere bass samt bedre timing. Dette avsløres forresten enkelt med Naim's standard interconnecter og Naca5 ;)

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ønsker du Naim med mer røraktig klang kan Chrome-serien være et alternativ.  Nait1 har en røraktig glød og den ble solgt til en rørentusiast som ringte tilbake mektig imponert over den lille Naiten
    Må få lov å kommentere på dette med Naim og rørlyd; det er ikke ofte jeg er uenig med Svein, men når det gjelder dette.. med respekt og ydmykhet; jeg drar det nok litt lengre enn hva du påstår her, så det er ment generelt;

i mine ører er Naims presentasjonsmåte nærmest det motsatte av "typisk" rørlyd. Så og si absolutt alt som er Naims sterkeste sider, er typisk blant de svakeste sider hos rørforsterkere.. og omvendt. For eksempel;
    Basskontroll; hurtighet, grep og presisjon over bassinstrumenter. Ikke akkurat hva man assosierer med typiske rørforsterkere.
    Rytme; aksentuerte, propellerende energiske og ultrapresise rytmer; heller ikke typisk rør akkurat.
    Litt smal og grunn soundstage (tidligere så og si fraværende) med mer fokus på tonens impact enn på auraen rundt; ikke akkurat rør..

Ja sant og si, den eneste "likheten" jeg ser med Naim og rør, er at både Naim og endel SE rørforsterkere har en tendens til å "lyse opp" mellomtonen en smule mer enn hva som er vanlig ellers. Dersom man legger merke til dette i mellomtonen, og Naims typiske begrensede båndvidde oppover (som gir lav forvrengning og en "myk" tendens helt øverst), så er man tilgitt for å få assosiasjoner til rør, men imo er det ikke veldig vanskelig å høre andre områder som er en helt annen verden enn rør.. i den grad man kan generalisere med rør da.

Nait1 har jeg hørt mye, men det er lenge siden nå. Jeg har aldri, never ever, hørt noe i nærheten av klangfarger og myk rørlyd fra denne. Riktignok ble det spilt endel på Kan (som ikke akkurat låter veldig klangrikt og mykt), men jeg har også spilt på andre mer "vanlige" høyttalere.. så her faller jeg helt av. Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne hvordan Nait1 (eller 2 eller 3 for den del) skal kunne tilføre klangfarger osv som dagens 5-serie ikke gjengir..

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Må få lov å kommentere på dette med Naim og rørlyd; det er ikke ofte jeg er uenig med Svein, men når det gjelder dette.. med respekt og ydmykhet; jeg drar det nok litt lengre enn hva du påstår her, så det er ment generelt;

i mine ører er Naims presentasjonsmåte nærmest det motsatte av "typisk" rørlyd. Så og si absolutt alt som er Naims sterkeste sider, er typisk blant de svakeste sider hos rørforsterkere.. og omvendt. For eksempel;
    Basskontroll; hurtighet, grep og presisjon over bassinstrumenter. Ikke akkurat hva man assosierer med typiske rørforsterkere.
    Rytme; aksentuerte, propellerende energiske og ultrapresise rytmer; heller ikke typisk rør akkurat.
    Litt smal og grunn soundstage (tidligere så og si fraværende) med mer fokus på tonens impact enn på auraen rundt; ikke akkurat rør..

Ja sant og si, den eneste "likheten" jeg ser med Naim og rør, er at både Naim og endel SE rørforsterkere har en tendens til å "lyse opp" mellomtonen en smule mer enn hva som er vanlig ellers. Dersom man legger merke til dette i mellomtonen, og Naims typiske begrensede båndvidde oppover (som gir lav forvrengning og en "myk" tendens helt øverst), så er man tilgitt for å få assosiasjoner til rør, men imo er det ikke veldig vanskelig å høre andre områder som er en helt annen verden enn rør.. i den grad man kan generalisere med rør da.

Nait1 har jeg hørt mye, men det er lenge siden nå. Jeg har aldri, never ever, hørt noe i nærheten av klangfarger og myk rørlyd fra denne. Riktignok ble det spilt endel på Kan (som ikke akkurat låter veldig klangrikt og mykt), men jeg har også spilt på andre mer "vanlige" høyttalere.. så her faller jeg helt av. Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne hvordan Nait1 (eller 2 eller 3 for den del) skal kunne tilføre klangfarger osv som dagens 5-serie ikke gjengir..

Mvh Vidar P
    Hei,

Nait1 er vesentlig varmere og tilfører klangfarger, uten tvil.  Nait3R er en helt annen forsterker, pågående og kjøligere.  Nait5 ligger muligens et sted i mellom 1 og 3R.
    72 spiller også vesentlig varmere enn 112X og 202, foretrekker Nait1 av de integrerte jeg har hatt i hus og 72 av preampene.  Det blir kanskje litt feil å sammenligne med rør da jeg så og si bare har erfaring Conrad-Johnson rørutstyr.  Men her er det fellestrekk med nait1 og 72 mener nå jeg.  Skal også få tak i et Chrome pre-power-sett etter hvert, er spent å hvordan denne generasjonen låter med litt fler watt enn Nait1.  Liker forøvrig Naim fra alle generasjoner, men lurer av og til på om ikke Naim har mistet et eller annet med de nye seriene.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
     Liker forøvrig Naim fra alle generasjoner, men lurer av og til på om ikke Naim har mistet et eller annet med de nye seriene.

Mvh
    Jeg har også alltid likt Naim, men jeg klarer ikke helt å høre at de har mistet så mye med de nye :D
    Tvert om, så synes jeg det låter rettelig bra i stua nå jeg ;)

Snuser kun etter en NAC552 eller evt en SuperCap, så om noen vet av noen, så er jeg interessert.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn