Ønsker du Naim med mer røraktig klang kan Chrome-serien være et alternativ. Nait1 har en røraktig glød og den ble solgt til en rørentusiast som ringte tilbake mektig imponert over den lille Naiten
Må få lov å kommentere på dette med Naim og rørlyd; det er ikke ofte jeg er uenig med Svein, men når det gjelder dette.. med respekt og ydmykhet; jeg drar det nok litt lengre enn hva du påstår her, så det er ment generelt;
i mine ører er Naims presentasjonsmåte nærmest det motsatte av "typisk" rørlyd. Så og si absolutt alt som er Naims sterkeste sider, er typisk blant de svakeste sider hos rørforsterkere.. og omvendt. For eksempel;
Basskontroll; hurtighet, grep og presisjon over bassinstrumenter. Ikke akkurat hva man assosierer med typiske rørforsterkere.
Rytme; aksentuerte, propellerende energiske og ultrapresise rytmer; heller ikke typisk rør akkurat.
Litt smal og grunn soundstage (tidligere så og si fraværende) med mer fokus på tonens impact enn på auraen rundt; ikke akkurat rør..
Ja sant og si, den eneste "likheten" jeg ser med Naim og rør, er at både Naim og endel SE rørforsterkere har en tendens til å "lyse opp" mellomtonen en smule mer enn hva som er vanlig ellers. Dersom man legger merke til dette i mellomtonen, og Naims typiske begrensede båndvidde oppover (som gir lav forvrengning og en "myk" tendens helt øverst), så er man tilgitt for å få assosiasjoner til rør, men imo er det ikke veldig vanskelig å høre andre områder som er en helt annen verden enn rør.. i den grad man kan generalisere med rør da.
Nait1 har jeg hørt mye, men det er lenge siden nå. Jeg har aldri, never ever, hørt noe i nærheten av klangfarger og myk rørlyd fra denne. Riktignok ble det spilt endel på Kan (som ikke akkurat låter veldig klangrikt og mykt), men jeg har også spilt på andre mer "vanlige" høyttalere.. så her faller jeg helt av. Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne hvordan Nait1 (eller 2 eller 3 for den del) skal kunne tilføre klangfarger osv som dagens 5-serie ikke gjengir..
Mvh Vidar P