Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Er ingen ekspert på dette området, men jeg tror Naim-app'en viser det som UPnP-serveren på din NAS genererer.
    Og en UPnP-server, slik jeg har forstått det, leser metadata fra filene som ligger på serveren. Dersom metadataene ikke 'henger sammen' vil ikke Naim-app'en kunne finne ut av albumtitler etc. på egenhånd.

    Tror således problemet du har støtt på kan skyldes at metadataene ikke er på plass slik de burde være. Hvis du googler finner du garantert noen applikasjoner som lar deg editere metadataene i WAV-filene dine slik at det blir korrekt.

    Et alternativ er å rippe i .flac ved hjelp av f.eks EAC (gratisprogram). Dette har jeg benyttet selv og her er det veldig enkelt å kontrollere/editere metadata og cover art ettersom programmet søker og henter info fra online databaser.

    Finnes også en del tråder her inne vedr. ripping. Tipper du finner masse nyttig info ved å lete litt i Datahjørnet.
    Støtter det vsk sier her. Jeg bruker pc med db poweramp til ripping. Der synes jeg at jeg har brukbar oversikt over metadata, og da blir det som regel smertefritt å orientere seg, enten man bruker app eller frontpanel på Naimen.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.868
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Skal nedgradere litt for å teste ut litt ulikt naim. Aktiv phonosophie integrert går ut. Hva er det f.eks 72/110 eller 72/140 går for normalt? Koster Nait2 virkelig 8-ish?
    Nait 2 recappet ligger ofte på 5000. Kanskje litt mer. 8k er for mye. Jeg har nyservet 72 eller 42,5 med HiCap CB du kan prøve om du vil. Trenger en effektforsterker. Ha en Phonosophie Bi amp du også kan låne om du ønsker.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takker for særdeles generøst tilbud, Alshus. Det prøver jeg gjerne. Skal legge ut min forsterker etterhvert nå. Vil ikke forhaste meg heller, den spiller rasende godt.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Grøtlyd? Du må ha hatt en utrolig vanskelig dag...
    Når jeg har spilt på en Nait, men høyttalere som passer (for eksempel ikke Klipsch) spiller det uhemmet friskt og naturlig. Man går nærmest bananas i platebunken.


    Den største ulempen med Naim slik jeg ser det er ikke lyden, men at det hoper seg opp med bokser.
    Eller du kan kjøpe én boks som kan ALT - Naim Uniti!!! Briljant!

    (Dette var ikke ment som en saklig kritikk av Naims flerbokseri - bare et euforisk gledesutbrudd over Unitien og den strålende kvaliteten den avstedkommer i stuen her daglig. Og når jeg kommer til å tenke på det - så må jeg ha en Naim-boks til - en Stageline. Men trenge jeg strømforsyning til den? Å neida! Det er innebygget i Unitien) ;-)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ta opp igjen tråden om en passende dac til dette oppsettet. Gjør ikke noe om den er like sprek i lyden som Naim settet :)
    kravet må være at den har Optisk inn.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Ta opp igjen tråden om en passende dac til dette oppsettet. Gjør ikke noe om den er like sprek i lyden som Naim settet :)
    kravet må være at den har Optisk inn.
    Musical Fideity V90-Dac har en livlig og involverende gjengivelse som passer bra til eldre Naim. Rega dac låter flatt og kjedelig.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Litt eldre Meridian 500 serie skal også passe bra som kilder til nyere Naim. Ihvertfall anbefalt av Richard Dane, om det skulle ha noen verdi :)

    Ta opp igjen tråden om en passende dac til dette oppsettet. Gjør ikke noe om den er like sprek i lyden som Naim settet :)
    kravet må være at den har Optisk inn.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Naim annonse i Hi-Fi review tidlig 1989. Naim Nac62/Hicap og Nat01/Napst står stablet på et par Nap135 monoblokker sammen med SBL. På høsten samme år ble oliveserien introdusert. Chrome Bumper versjonen av Nac 62 ble produsert i et par år før den ble erstattet av olive 62 som gikk ut i 1993.

     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ny kompaktboks fra Naim, mu-so Qb
    Jeg er litt usikker på hvor vellykket det var å overføre "wave"-designet til en kube, må nesten se den med egne øyne. Qb være bli en artig gadget å ha på soverom, kjøkken, hytte etc. Den er så vidt jeg kan skjønne temmelig kompakt.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Naim annonse i Hi-Fi review tidlig 1989. Naim Nac62/Hicap og Nat01/Napst står stablet på et par Nap135 monoblokker sammen med SBL. På høsten samme år ble oliveserien introdusert. Chrome Bumper versjonen av Nac 62 ble produsert i et par år før den ble erstattet av olive 62 som gikk ut i 1993.

    K
    Knallføfft!
    Vurderte et par Oliveprodukter før jeg fant CB settet her på sentralen.
    Hvordan er Olive forskjellig lydmessig i forhold til CB?

    Jeg har notert meg Meridian, og MF som potensielle dacer. Har selv hatt 563 tror jeg det var. Mener den var veldig mørk og analogtlydende.

    Jeg kan ellers rapportere om at Tannoy Mercury M20 er en kanonmatch til det lille Naimsettet.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Vurderte et par Oliveprodukter før jeg fant CB settet her på sentralen.
    Hvordan er Olive forskjellig lydmessig i forhold til CB?

    Jeg har notert meg Meridian, og MF som potensielle dacer. Har selv hatt 563 tror jeg det var. Mener den var veldig mørk og analogtlydende.

    Jeg kan ellers rapportere om at Tannoy Mercury M20 er en kanonmatch til det lille Naimsettet.
    De lydmessige forskjellene går mer på årstall enn utseende. Perioden 1973/4-1980 - BD serien produsert i 11 Salt Lane (ca 250 enheter pr år). Perioden 1980-1985, flyttet til dagens lokaler Southamton Road i 1980 (produserte 5000 enheter i året allerede i 1983) CB kabinetter og noen oppgraderinger. 1985-1989 - Hicap ble introdusert i 1985 og enkelte mener at med tokanals strømforsyning forvant noe av sjarmen og musikaliteten. 1989 til dags dato - olive serien introdusert og Nac72 kom med 729/1 fasekorrekte forsterkerkort. Dagens forsterkere er basert på samme kretsløp, men er selvsagt forbedret og forfinet underveis.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Jeg svarer på mitt eget spørsmål: problemet var at jord var satt til flytende og ikke chassiset på ndx. Har satt den riktig nå, og synes at den bittelille forskjellen er borte.

    ellers prøver jeg å lære meg ripping, lagring på nas og metadata. Dette er ikke lett. Alt funker, men jeg får ikke tagget wav filene slik at de opptrer ryddig på serveren. Har installert twonky nå og skal prøve og rippe til flac. Kanskje metadata blir ryddigere da? Hvorfor er dette så forferdelig komplisert?


    Et spørsmål herfra også:
    Anlegget mitt har blitt ganske avslørende etter siste oppgraderinger. Alt er til det bedre :D Men nå legger jeg mer merke til en egenskap ved anlegget som egentlig har vært der hele tiden, men som nå trer tydeligere frem. Etter at anlegget har stått på en stund (1 uke?) blir noen av detaljene i lyden, spesielt i diskanten svakere. For meg er det tilstrekkelig å skru av og på effektforsterkeren så er problemet løst. For øvrig så får jeg et nokså høyt knepp i høyttalerne når jeg skrur av. Basselementene gjør også et kraftig utsving. Er det noen som vet hva som skjer? Er det statisk elektrisitet?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Du kan ikke tagge wav. Bruk flac, det har en rik metadatastruktur. Dbpoweramp anbefales til rippingen, da går alt veldig lett.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Dersom du vil ha WAV og vil ha enkel tilgang til å endre metadata, da er en Naim server enkleste vei.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Har en stabel med kort her, bl.a 729/1 som gjør om Nac12 til en Nac72 versjon, og en god del komponenter så noen av kortene blir modifisert etter oppskrift fra Acoustica.org når jeg får tid.


    Bilder av forsterkerkort fra to tidsepoker:

    produsert i 1977 - 321/1 og 324/1


    Fra begynnelsen av nittitallet - 729/1 og 321/5


    En av mine Nac12 naken (1977-modell) med 321/1, 324/1 og 322/1 mm-kort. Funky forforsterker,-
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Bare si fra om du har noen 322 kort som bare ligger og slenger ;-)
     
    X

    X186841

    Gjest
    MediaMonkey tagger WAV filer. Med en Naim rippet WAV fil i Foobar blir ikke Artist/Album riktig. Åpne albumet i Mediamonkey og velg autotag, dermed er alt riktig på ett øyeblikk.Må ha folder.jpg liggendes i mappen til albumet for å få vist coveret.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset. Jeg byttet til nyere pc og ripper fra media player i flac. Det funker bra. Er det noen lydmessig gevinst i å bruke db poweramp?

    Du kan ikke tagge wav. Bruk flac, det har en rik metadatastruktur. Dbpoweramp anbefales til rippingen, da går alt veldig lett.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    På perfekte cder burde alle rippere klare å gjøre en like god jobb, men på cder med riper og skader kan db poweramp bruke mer grundige rippestrategier som retter feil. Men det finnes saktens gratisprogrammer som klarer det samme. Hovedgrunnen til å bruke programmet er at det er et velpolert produkt som gjør alt som trengs raskt og effektivt, inkludert innsamling av gode metadata. Hvis det er noen hundre eller tusener cder som skal rippes er det vel verdt prisen.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk igjen for nyttig hjelp. Jeg opplever at lydkvaliteten er et ørlite knepp bedre ved avspilling fra UPNP enn fra Tidal. Jeg kommer nok allikevel til å basere meg mest på Tidal fremover. Så kommer jeg til å rippe de cd-ene jeg spiller mest, og ha dem liggende på serveren.

    NDX er virkelig en fleksibel sak! Jeg har koblet den til TV også via optisk kabel. Så nå har jeg både TV-lyd, radio, Tidal og UPNP-streaming via samme komponent. Lydkvaliteten er suveren på alle kildene, selv om internett-radio nok kan bli litt tynn. Dette er moro! Kudos Cardea Super 20 er også fantastiske høyttalere som passer Naim som hånd i hanske.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Er det bare meg, eller er Naim CB veldig lite sensitive mtp kabler?
    Jeg har i alle mine andre oppsett opplevd store forskjeller på signalkabler.
    Nå hører jeg svært liten forskjell nesten uansett hva jeg kobler med mellom kilde og pre.
    Men jeg hører stor forskjell mellom kabler til høyttalerne. Her spiller nok plugger og kabeldiameter inn.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Er det bare meg, eller er Naim CB veldig lite sensitive mtp kabler?
    Jeg har i alle mine andre oppsett opplevd store forskjeller på signalkabler.
    Nå hører jeg svært liten forskjell nesten uansett hva jeg kobler med mellom kilde og pre.
    Men jeg hører stor forskjell mellom kabler til høyttalerne. Her spiller nok plugger og kabeldiameter inn.
    Opplever det samme, små forskjeller. Bruker Chord Chrysalis (utgått) og Grey rca-din fra Custom HiFi Cables Ltd.
    Hører heller ingen grunn til å bruke noe annet enn Naca5 til høyttalerne. Det er noe mistenkelig over et Naimanlegg som krever noe annet et standard kabling ;-)

     
    Sist redigert:

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    I de naim-systemer jeg har hatt, så har et skifte til chord-kabling, spesielt Epic og Anthem, ført til mer innsikt og en glattere lyd i positiv forstand. Mye av det samme som bedre strøm/lavere støygulv. Ikke enorme forskjeller men mer enn nok til å beholde det
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    En mulighet er at Naim fokuserer på alt annet en dagens krav til oppløsning og dynamikk. Ellers er jeg ening at Chord lager gode kabler som blomstrer i større grad på annet utstyr enn på Naim.

    Er det bare meg, eller er Naim CB veldig lite sensitive mtp kabler?
    Jeg har i alle mine andre oppsett opplevd store forskjeller på signalkabler.
    Nå hører jeg svært liten forskjell nesten uansett hva jeg kobler med mellom kilde og pre.
    Men jeg hører stor forskjell mellom kabler til høyttalerne. Her spiller nok plugger og kabeldiameter inn.
    Opplever det samme, små forskjeller. Bruker Chord Chrysalis (utgått) og Grey rca-din fra Custom HiFi Cables Ltd.
    Hører heller ingen grunn til å bruke noe annet enn Naca5 til høyttalerne. Det er noe mistenkelig over et Naimanlegg som krever noe annet et standard kabling ;-)

     
    Sist redigert:
    N

    Naca4

    Gjest
    En mulighet er at Naim fokuserer på alt annet en dagens krav til oppløsning og dynamikk. Ellers er jeg ening at Chord lager gode kabler som blomstrer i større grad på annet utstyr enn på Naim.

    Er det bare meg, eller er Naim CB veldig lite sensitive mtp kabler?
    Jeg har i alle mine andre oppsett opplevd store forskjeller på signalkabler.
    Nå hører jeg svært liten forskjell nesten uansett hva jeg kobler med mellom kilde og pre.
    Men jeg hører stor forskjell mellom kabler til høyttalerne. Her spiller nok plugger og kabeldiameter inn.
    Opplever det samme, små forskjeller. Bruker Chord Chrysalis (utgått) og Grey rca-din fra Custom HiFi Cables Ltd.
    Hører heller ingen grunn til å bruke noe annet enn Naca5 til høyttalerne. Det er noe mistenkelig over et Naimanlegg som krever noe annet et standard kabling ;-)

    Det er godt mulig at du har rett selv om jeg ikke skjønner sammenhengen mellom oppløsning, dynamikk og kabler. Vi diskuterer også Naim som er produsert før 1989,-
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Noen i tråden her (og som bor på Østlandet) som har lyst til å teste ut/byttelåne phonosophie med annet naim-utstyr? Kan tenke meg å få testet et par ting hjemme, bla. gjerne 72/140. 72 har jeg fått tilbud om å låne. Supernait kunne jeg også tenkt meg å prøve. Min integrerte forsterker kan kjøres både passivt og aktivt, har kort til begge deler samt lange biwiringskabler, så alt er mulig :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Følger deg på det med eldre naim og chord, Naca4.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har puttet inn forskjellige typer Signalkabler av typen 5pin din til RCA. Ikke store forskjeller mellom disse rent lydmessig. Helt til at jeg fikk ånden over meg og laget meg en diy kabel med sølvledere. Større lydbilde, strammere bass, og en gjennomsiktighet som om glasset i "vinduet" forsvant. Må si at jeg er veldig imponert over hva dette lettere modifiserte settet "pre 1989" gjør. Og Jeg har hatt mye såkalt "highend" som ikke har vært i nærheten av hva dette viser frem.
    Langt fra nøytral presisjon, men en musikalitet og dynamikk som jeg ikke kan huske å ha hørt utenom i store horn og rør oppsett.

    har ikke Naca ht. Kabler, men godt konstruerte diy med 6mm2 ledere :D
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei

    Håper noen kan svare meg her inne på et spm. Har en Naim Supernait innom. Hvordan kan man velge de
    digitale inngangene? Prøvd meg på manual på nett, men en fredagskveld er ikke rette kvelden å bryne hodet :)
    Er jo tungvint å velge digitale innganger tydeligvis. Er jo D1, D2 D3 og D4. Jeg har koblet optisk og coax til
    D1 og D2. Men får ikke valgt noen av disse. Eller finner ikke ut hvilken inngang som skal velges da det ikke
    står spesifikt hva som er hva....

    Mvh Øyvind
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Øverste knapperad er kilder så det er denne du skal forholde deg tll.
    Nederste knapperaden er "record" funksjoner.

    D1 og D2 skal tilsvare "Tape" og "Aux 1" knappene på øverste knapperad slik jeg leser manualen, med mindre de er programmert om.
    Se programmering i manuale side E18, avsnitt 19.3.
    https://www.naimaudio.com/sites/def...mplifiers_reference-manual_english_issue5.pdf

    Merk at det er lenge siden jeg var borti SN1 og har kun skummet manualen.

    Hei

    Håper noen kan svare meg her inne på et spm. Har en Naim Supernait innom. Hvordan kan man velge de
    digitale inngangene? Prøvd meg på manual på nett, men en fredagskveld er ikke rette kvelden å bryne hodet :)
    Er jo tungvint å velge digitale innganger tydeligvis. Er jo D1, D2 D3 og D4. Jeg har koblet optisk og coax til
    D1 og D2. Men får ikke valgt noen av disse. Eller finner ikke ut hvilken inngang som skal velges da det ikke
    står spesifikt hva som er hva....

    Mvh Øyvind
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker for svar :)

    Jo har fått lyd i den nå. Men det var litt tungvint dessverre dette i forhold til hva man er vant til :)
    Får teste litt og se om man det kan tilvennes. Først om fremst må lyden være tilfredsstillende ;)
     
    N

    Naca4

    Gjest
    Har puttet inn forskjellige typer Signalkabler av typen 5pin din til RCA. Ikke store forskjeller mellom disse rent lydmessig. Helt til at jeg fikk ånden over meg og laget meg en diy kabel med sølvledere. Større lydbilde, strammere bass, og en gjennomsiktighet som om glasset i "vinduet" forsvant. Må si at jeg er veldig imponert over hva dette lettere modifiserte settet "pre 1989" gjør. Og Jeg har hatt mye såkalt "highend" som ikke har vært i nærheten av hva dette viser frem.
    Langt fra nøytral presisjon, men en musikalitet og dynamikk som jeg ikke kan huske å ha hørt utenom i store horn og rør oppsett.

    har ikke Naca ht. Kabler, men godt konstruerte diy med 6mm2 ledere :D
    Enkelte av Naims tidlige modeller har en unik tone og musikalitet i tillegg til dynamikk og rytme.
    Når det gjelder modifiseringer er jeg mindre skeptisk etter å ha byttet ut kondensatorene c1 og c5 på bildet under etter oppskrift fra Acoustica.org. For noen tiere og noen minutter med loddebolten er det mulig å oppnå overraskende gode forbedringer over hele spekteret uten å miste grunnegenskapene.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    superlumina - er d verd å prøve?
    prisen er superhøy, er vel ingen som har sammenligna med feks naca5 ?

    -nilsen
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.332
    Antall liker
    3.868
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Svaret er kanskje enkelt, men jeg føler litt på det slik at tidligere når Naim ikke hadde dyre kabler selv, så var "alle" kritiske til andre produsenter. Kjenner flere om har hatt meget gode erfaringer med de bedre kablene til for eksempel Chord.
    Men når Naim nå i fjor(? ) lanserte kostbare ledninger, da var det unison Halleluja stemning. Føler det blir litt for mye.

    Amen.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Mulig dette kom sammen med de nye eierne av Naim og Focal, som er Vervent Audio Group. Det asiatiske markedet skriker etter upmarket kabler til Stament-forsterkerene sine.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn