Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lekkert Smog. Skikkelig flotte høyttalere det der. Og så de vakre ht-kablene da gitt :)

K

kbwh

Gjest
    Hehe, MA har fremdeles høyttalerterminalene midt på ryggen ser jeg!
    La meg benytte anledningen til å mimre om de MA 1200 Gold jeg hadde en gang. Samme treverk som Smogs. De var sååå kjekke!

Edit: Sonus faber har gått bort fra biwiringsterminaler siden Guarneri Homage kom på markedet. Enig med Naim kanskje?

S

so

Gjest
    Spendor s6e er i hus.
    Den er liten, nett og i Rosenut finish. Mer enn godkjent fra kona.

Får se om det blir lytteinntrykk når den er innspillt på nyåret en gang.

Foreløpig dummer den seg slett ikke ut. Absolutt lovende, men det sier alle når noe nytt står i stua ;)

Dallaz

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    0
    Ingen tvil om at det er forskjell på klangen i rekka. Man får vel høre hva som passer best.
    Men HH; at importøren velger å spille demo på Spendor med noe trøtte rørgreier (fra Kina?) er helt ubegripelig for meg.. innbiller han seg at folk som er på demo ikke hører, bare ser?
    IMO vil dette drepe høyttalerenes beste sider (ekspansiv dynamikk, PR&T og åpenhet), og eksponere de dårlige (tendens til laidbaMy Group Requests-Open (47)ck med lat elektronikk). Snakker om matching..
    Har ikke denne karen AVI elektronikk også? Det burde jo være midt i blinken.

Det er og blir slik at for de aller fleste, med mer "moderne" smak i lyd, så låter nye Spendor Se-serien aller best på den type utstyr de er ment for å fungere sammen med, nemlig moderne stram, punchy transistorelektronikk av høy klasse.
    Det er ingen hemmelighet; jeg kjenner sjefen på Spendor  Phil Swift, har snakket endel med ham om den nye Spendor-serien; han er temmelig klar på hvilken elektronikk de har brukt for å voice høyttalerne.
    Når jeg for et års tid siden skulle prøve noen modeller, og gi ham evaluering/tilbakemelding, så var det temmelig klart fra hans side at elektronikken som burde anvendes var fra produsenter som Audiolab, Naim og Cyrus, og liknende.

Dersom noen foretrekker lat rørelektronikk på høyttalere som ikke er laget for det, så gjerne for meg. Men importøren bør skjønne at det nok er et forsvinnende mindretall; og han bør følgelig finne egnet partnerskap å demonstrere med dersom han har lyst til å treffe "folk flest" lydmessig.

Mvh Vidar P
    Hei Vidar. Jeg har de små Spendor statvihøyt. 3/5se og har prøvd med Prima Luna int. rørforsterker. Synes dette låt bra jeg, men hva kan jeg vente hvis jeg prøver med en skikkelig transistorforsterker, f.eks. Naim (rimeligste integrerte). Har du noen erfaring?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei Vidar. Jeg har de små Spendor statvihøyt. 3/5se og har prøvd med Prima Luna int. rørforsterker. Synes dette låt bra jeg, men hva kan jeg vente hvis jeg prøver med en skikkelig transistorforsterker, f.eks. Naim (rimeligste integrerte).  Har du noen erfaring?
    3/5 er mye mer egnet for rørforsterkere enn Se-serien (altså S3e, S5e, S6e osv). Dersom du synes det låter bra, så ikke rør det. Du sier ikke noe om hvilken kilde du bruker, men oftest er det jo vanskelig å få for god kilde.. og vanlig å ha for dårlig.

Naim kan jo være en ide å prøve, men ikke tenk "forsterker" da. Tenk kilde + forsterker. Det er så viktig at de matcher godt. Forsterkeren er knaptnok halve likningen på f.eks cd5i/Nait5i imo.
    Jeg har aldri hørt Naim på 3/5 som jeg kan huske, men mange på n-forum snakker om det. Søk der.

Mvh Vidar P

Dallaz

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2006
    Antall liker
    0
    Takk for tilbakemelding, vidar. Jeg brukte Roksan Kandy Cd-spiller tidligere, har nå Lector 0.6 på hjemlån. Synes imidlertid ikke at noen av disse var noen veldig god match. Vurderer Lector 7 selv om prisen er i stiveste laget.

Har nå kontaktet kontrapunkt og det er mulig jeg låner med naim nait5i og matchende cdspiller hjem.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har nå kontaktet kontrapunkt og det er mulig jeg låner med naim nait5i og matchende cdspiller hjem.
    Det er jo et budsjettspørsmål. Imo får man neppe noe bedre elektronikk til rundt 20k enn cd5i/Nait5i. Det låter bare så riktig, så engasjerende, så musikalsk i forhold til mye annet.
    Ta et søk på dine høyttalere på n-forum og få tips.

http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/9502913707

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Spendor s6e er i hus.
    Den er liten, nett og i Rosenut finish. Mer enn godkjent fra kona.

Får se om det blir lytteinntrykk når den er innspillt på nyåret en gang.

Foreløpig dummer den seg slett ikke ut. Absolutt lovende, men det sier alle når noe nytt står i stua ;)
    Gratulerer med nye høyttalere, So!

Regner med at du kommer tilbake med lytteinntrykk når de er ferdig innspilt.

Virker som flere har fått øynene opp for Spendor blant naimistene på N-forumet også. For et år siden var de jo nesten ikke nevnt der.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stageline "N" er for MM, alle de andre er for MC. Var det dette du spurte om?
    Mao; det er en fordel å vite hvilken pu man skal ha før man bestiller en Stageline :)

'S': 100uV/470ohm for low output cartridges
    'K': 100uV/560ohm for selected moving coil cartridges
    'E': 400uV/400ohm for medium ouput cartridges
    'N': 2mV/47kohms

Innbiller meg at "K" er skreddersydd for Linn's mc'er, mens den mest allround for MC muligens er "S".

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Stageline "N" er for MM, alle de andre er for MC. Var det dette du spurte om?
    Mao; det er en fordel å vite hvilken pu man skal ha før man bestiller en Stageline :)

'S': 100uV/470ohm for low output cartridges
    'K': 100uV/560ohm for selected moving coil cartridges
    'E': 400uV/400ohm for medium ouput cartridges
    'N': 2mV/47kohms

Innbiller meg at "K" er skreddersydd for Linn's mc'er, mens den mest allround for MC muligens er "S".

Mvh Vidar P
    Vel, så langt var det veldig nyttig info. Fikk noe å tenke på.
    Vil det si at mc er mest benytta?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nja.. spørs vel til hvilken spiller/arm det. Jeg tror heller du kan lese ut av dette at mc er mer kilen på følsomhet og inngangsimpedans, og følgelig leveres flere alternativer.
    MM er mer standardisert både med tanke på output og foretrukken inngangsimpedans
    (men desto mer følsom på kapasitans, men det er en annen diskusjon); og følgelig er det nødvendig kun med en variant der.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Nja.. spørs vel til hvilken spiller/arm det. Jeg tror heller du kan lese ut av dette at mc er mer kilen på følsomhet og inngangsimpedans, og følgelig leveres flere alternativer.
    MM er mer standardisert både med tanke på output og foretrukken inngangsimpedans
    (men desto mer følsom på kapasitans, men det er en annen diskusjon); og følgelig er det nødvendig kun med en variant der.

Mvh Vidar P
    Gjort noen søk på nett og får fortsette skolen der  ;)

Skjønner det er store mangler i kompetansen her.

Takk :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gjort noen søk på nett og får fortsette skolen der  ;)

Skjønner det er store mangler i kompetansen her.

Takk  :)
    For å være nærmest provokativt subjektiv; skal det være Naim, så skal det være LP12. Skal det være LP12, så skal det være MC til syvende og sist... alt med MM er bare mellomsteg til man får knotet ihop budsjett til Armageddon/Lingo og Aro/Ekos.. :)

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    For å være nærmest provokativt subjektiv; skal det være Naim, så skal det være LP12. Skal det være LP12, så skal det være MC til syvende og sist... alt med MM er bare mellomsteg til man får knotet ihop budsjett til Armageddon/Lingo og Aro/Ekos.. :)

Mvh Vidar P
    ;) skjønner.........og der falt jeg ut. Om ike annet enn at her må man gjøre research.

For å si det sånn. Har endelig landa etter å ha hørt LP12.
    Min nye sti tilsier noe enklere, billigere, kanskje ikke noe i det hele tatt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ok, tok deg dithen at du var i markedet for platespiller, siden du spurte om Stageline :)
    Forresten så fins det mye bra idag, og mye mer nå enn bare for noen få år siden. Og det morsomme er jo at mange av de er relativt rimelige, og utklasser fuglekasser fra gamle dager selv om de er snudd på hodet og speilvendt :)

Mvh Vidar

S

so

Gjest
    Ok, tok deg dithen at du var i markedet for platespiller, siden du spurte om Stageline :)
    Joda, det var tanken, men som du skjønner av spørsmålene mine har jeg et stykke å gå før jeg kan begynne å velge ut.

Ledes jo også inn på dette fordi jeg har en fc2 til overs.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Etter hva jeg har hørt, så skal Stageline bli bedre og bedre helt opp til SuperCap... så det ville sikkert ikke ha vært en bortkastet FC2 :)

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    10
    Forresten så fins det mye bra idag, og mye mer nå enn bare for noen få år siden. Og det morsomme er jo at mange av de er relativt rimelige, og utklasser fuglekasser fra gamle dager selv om de er snudd på hodet og speilvendt :)

Mvh Vidar
    Hei Vidar.

Kan du gi noen eksempler på hva du har i tankene når du nevner fuglekasser fra gamle dager?

mvh.
    Ketil

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ledes jo også inn på dette fordi jeg har en fc2 til overs.
    Jeg mener å ha lest at FC skal være temmelig bra til Stageline.. men det er bare vage minner.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    so,

Tenker også litt på platespiller for tiden. Har noen plater og et mm-kort liggende. Ser at rega er ute med en ny Planar2 ( http://www.rega.co.uk/index2.htm ) og at en ny P3 er på gang. Er tidligere blitt anbefalt Rega P3/Denon DL110 av en Naimifisert britisk vinylfreak som en meget god match til mm-kortet på Nac72(hva mener du om dette Vidar P?). Tror ikke jeg går lenger enn til P3 i første omgang, nykjøp er også mest aktuelt.

Link til en Rega factory tour:
    http://www.rega-benelux.com/frans/showroom/factory/arm/index.html

S

so

Gjest
    so,

Tenker også litt på platespiller for tiden.  Har noen plater og et mm-kort liggende.  Ser at rega er ute med en ny Planar2 ( http://www.rega.co.uk/index2.htm ) og at en ny P3 er på gang.  Er tidligere blitt anbefalt Rega P3/Denon DL110 av en Naimifisert britisk vinylfreak som en meget god match til mm-kortet på Nac72(hva mener du om dette Vidar P?).  Tror ikke jeg går lenger enn til P3 i første omgang, nykjøp er også mest aktuelt.

Link til en Rega factory tour:
     http://www.rega-benelux.com/frans/showroom/factory/arm/index.html
    For meg er dette med vinyl nytt og vanskelig. Har noen få plater og en Flatcap2. Prisleie Rega P3 ville være greit for min del.

Iom at en vil bruke fc2 er det selvfølgelig å benytte Stageline i en konfig.

Leser på Naim-Forum og tolker flere dithen at mc benyttes dersom en vil satse skikkelig på kvalitet hele veien. MM, mer mot budsjettklasse.
    Feiltolket?

K

Kaarelars

Gjest
    For meg er dette med vinyl nytt og vanskelig. Har noen få plater og en Flatcap2. Prisleie Rega P3 ville være greit for min del.

Iom at en vil bruke fc2 er det selvfølgelig å benytte Stageline i en konfig.

Leser på Naim-Forum og tolker flere dithen at mc benyttes dersom en vil satse skikkelig på kvalitet hele veien. MM, mer mot budsjettklasse.
    Feiltolket?
    Hatt en Rega-spiller tidligere(P2), levert ferdig justert fra HFK med en eller annen Rega mm-pickup. Brukte den sammen med en Audiolab 8000A og ES11. Låt bedre enn Meridian 206 minnes jeg.

DL110 er en high output MC pick-up og kan brukes med mm-kort, noe jeg har liggende og dette skal visstnok spille bra. Sikter ikke høyere denne gangen, ønsker bare å spille de platene jeg allerede har, og å kjøpe mer musikk. Har sett en del fristende og rimelig vinyl rundt omkring.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig med dere at Rega's modeller er en fornuftig innfallsvinkel til vinyl sammen med Naim, når forutsetningene er 1) å bygge opp en vinylsamling, og 2) skaffe en lydkilde som er presentasjonsmessig kompatibel med Naim.

Rega har alltid vært brukt sammen med Naim, og kanskje særlig når vinyl har vært sekundær kilde som bruker ikke ønsker å legge veldig mye penger i. Man skal lite med en dyr spiller når det gjenstår mye vinyl å kjøpe :)

Spørsmålet dersom det skal være noe ala Rega; hvilken Rega? Jeg tror for min egen del, at P2 er litt for beskjedent utgangspunkt. den låter vagere og mindre involverende enn hva man bør forvente av en kilde i et Naim-system. Den har mange gode egenskaper, det er ikke det, især i enkle systemer; men jeg tror at mangelen på energi og driv ift f.eks CDS eller CD5 vil gjøre at den neppe blir brukt mye.

Rega kommer med en helt ny P3 (og P1 og P2) nå; jeg vet ikke hvordan den vil plassere seg, men tidligere har det vært et stort sprang fra P3 til P25/P5 (bruktvarp kanskje) spør du meg; og attpåtil med et relativt beskjedent mellomlegg som absolutt er verdt det.

Svein; high-output MC'er er alle laget for å smette rett inn i vanlige standardiserte MM-kort, jeg tror sikkert DL110 gjør det i ditt kort, i likhet med alle andre MM'er og high-output MC'er. Jeg skjønner ikke helt hvorfor akkurat DL110 skulle være en bedre match enn alle andre..?
    Dersom du har en slik, så er det jo bare å prøve. Når det gjelder kompatibilitet pu vs riaa, så er dette mye mer komplisert når det gjelder low-output MC; noe utvalget av forskjellige elektriske varianter signaliserer.

So; vær klar over at Stageline har BNC inn og DIN ut.. med mindre det er endret uten at jeg er klar over det.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det lå jo en P25 på bruktbørsen for ikke så lenge siden, angrer på at jeg ikke slo til på den, gitt!

Mener å erindre fra min tid som grammofon-eier at disse High Output PU'ene ble litt sett ned på av eiere med "ekte" moving coil. (For ikke å snakke om vanlige MM-pick-up'er da...).

Men nå har ikke jeg fulgt med de siste åra, så det er mulig at ting har endret seg.

mvh

S

so

Gjest
    Ser ut til at Stageline har rca inn og Din (4) ut.

Det stod vel en P25 tilsalgs hos Tonart, men den er solgt.
    Som Vidar P beskriver kommer det nye modeller fra Rega på nyåret. Et bruktkjøp gjør ikke meg noe. Kan vel ikke være verre enn en brukt cdp?

Forøvrig nok en informativ post fra Vidar P. Kanskje man kan få ytterligere kunnskap, helst med teskje, ved personlig frem-møte? :)

Det er vel med vinyl som med alt annet. Kjøpe etter behov. Går man for P5 eller bedre vil det kanskje ikke være langt opp til en LP12? Eller vil det da være større krav til tilbehøret?

Innser at LP12 ikke er i mitt satsingsområde, men for kunnskapens skyld skulle jeg gjerne vite ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Et bruktkjøp gjør ikke meg noe. Kan vel ikke være verre enn en brukt cdp?
    Kan ikke se noe problem i dette, so. Skal jeg kjøpe mere nå. blir det brukt.

Fremdeles i tenkeboksen ang. platespiller. Mulig at det er andre ting som presser seg fram først.

Får evt. sette prikken over i-en med vinyl når det andre er kommet helt på plass. Hvis det gjør det noen gang, da... :D Er litt i tvil om det i det hele tatt går an å falle helt til ro med denne hobbyen.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at Stageline har rca inn og Din (4) ut.
    Det har du rett i; det står så i "Connections Guide" ja. Synd det da, jeg som har en Aro-kabel med BNC og alt... :)

Det er nok allikevel langt fra en P5 til en topp LP12, så det tror jeg ikke du trenger å uroe deg for :)
    P5 koster 10k + pu ny, dvs godt under halvparten av prisen bare for en Ekos, og omlag 1/5-del av en full LP12 + pu.

Skal forresten bli spennende å se/høre den nye; kanskje havner det noen moderne LP12'er på bruktmarkedet?
    Jeg ville, som alltid, ha tenkt balanse, og prioritert et førsteklasses drivverk før jeg hadde kastet mange penger på sarte, forgjengelige ting som pu. Og førsteklasses drivverk starter omlag på nivå med P25/P5 imo.. i vinylverdenen så er cost/benefit-relasjonen en helt annen enn i cd-verdenen, dvs grensenytten i hver ekstra krone lagt i platespiller er jevnt over langt større enn tilsvarende grensenytte for hver ekstra krone i cd-verdenen.. om du skjønner.
    Det jeg klønete nok mener å si er; det er vanligvis langt større forskjell i lydkvalitet mellom en platespiller til 5k og en til 10k, enn mellom en cd-spiller til 5k og en til 10k.. imo.

Personlig fremmøte er ikke vanskelig å få til nei, so! Skal stille med teskje jeg :)

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Lurer på om Naim kommer tilbake med halvbredde komponenter. Ønsker meg uansett en slik til jul.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ah... NAC42.5; lovely. Du skulle ha bodd i Oslo for 15 år siden og vel-så... var noen miljøer hvor dette var mye fremme. Låt bra også. Vi svømte i de; og alskens NAP'er også selvsagt. Det er meg et mysterium at INGEN norsk importør klarte å etablere seg på denne typen produkter; sier vel mer om wannabe-importørene enn produktene tenker jeg.

Forresten; tips til Naim-brukere på utkikk etter ht'ere; nummer to på HFN/RR sin liste over "products we can't wait for 2007" er Monitor Audio's Platinium range; la oss håpe dette er en gjenoppstandelse for Studio; alle naimister, gled eder isåfall.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kjenner til disse karene?

http://www.uhes.co.uk/

Jeg har vært i kontakt med de; de har en hel del utstyr til hyggelige priser, og man kan attpåtil trekke fra 17.5% VAT fra deres priser. Ser ut som om de kan ta inn brukt utstyr i innbytte; jeg snuser etter en NAC552/NAP300 og de tilbydde seg å muligens ta de med til Norge ved høve også..

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Noen som kjenner til disse karene?
    Jeg har vært i kontakt med de; de har en hel del utstyr til hyggelige priser, og man kan attpåtil trekke fra 17.5% VAT fra deres priser. Ser ut som om de kan ta inn brukt utstyr i innbytte; jeg snuser etter en NAC552/NAP300 og de tilbydde seg å muligens ta de med til Norge ved høve også..

Mvh Vidar P
    Jeg har bare registrert at de har en del innlegg på Naim-forumet under nick'et Rodborough. De virker jo meget service-innstilte, og har litt av noen lokaler for butikken sin (et gammelt slott). Jeg lurer på om man kan trekke fra moms på brukt utstyr i England ved salg til Norge?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer på om man kan trekke fra moms på brukt utstyr i England ved salg til Norge?
    I prinsipp kan du vel det; men skal da også legge på 25% mva på den norske grensa. De tilbydde seg å selge meg NAC552/NAP300 til utropspris MINUS 17.5% VTA.
    Litt morsomt var jo at de tar inn min gamle forsterker (282/HC/250.2); men jeg har ikke fått noen pris ennå.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    VAT kan trekkes fra på forretningens demoutstyr, ikke på brukt hifi.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det kan høres rimelig ut det; det var et demo-sett jeg snuste på.
    Forøvrig; så lenge en forhandler er mva-pliktig for det han selger brukt, så har han vel også rett til mva-fradrag ved eksport.. tror jeg :)

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Du frister meg litt med 250-salg, Vidar, men nei...jeg avventer neste oppgradering litt til... :D

Apropos garanti...mener Tor nevnte 2 års garanti på Naim. Men jeg har registrert apparatene elektronisk, så det er mulig du har rett i at det da er 5 år. (men hvorfor denne forskjellsbehandlingen?).

Hva med bruktutstyr, dersom tidligere eier IKKE har registrert elektronisk?

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn