Vidar P
Æresmedlem
Jeg tør jo å ha mine egne meninger om saken... det skulle bare mangleHagto skrev:En her som mener Naim's beste cd-spiller nå er like god som gode vinylspinnere. Kunne vært spennende å høre f.eks Vidar P sin mening her, som har Naim sin nestbeste spiller og også en av de bedre platespillerne. Ryktes at Naim sine beste cd-spillere er helt i toppen i dag når det gjelder digitalspillere. Hvis han tør/orker å kaste seg ut i dette da?
http://www.audioenz.co.nz/2007/vinyl_digital.shtml
Jeg leste artikkelen, og på mange områder kan jeg kjenne meg igjen i forfatterens opplevelser. Men, jeg har ikke hørt CD555, så gjenkjenningen er for en stor del basert på egne opplevelser med CDS3/XPS2 og mindre Naim-spillere.
Jeg er i liten tvil om at Naim's nåværende toppspiller CD555 for mange antakelig er den fineste cd-spiller på planeten. Jeg har hørt andre som kan legge krav på en tilsvarende betegnelse, slike som dCS, Esoteric og andre til mange hundre tusen; og synes personlig at alle disse henger etter Naim's inntil-nå-toppmodell CDS3/XPS2 på (for meg) svært viktige områder, så som evnen til å gjengi musikkens energi og naturlige emosjonelle kraft, selv om noen av de kan sies å ha enda mer detaljer, soundstage og andre slike mindre vesentlige aspekter... mindre vesentlige på dette nivået iallefall; man kjøper ikke så dyre spillere for å kravle rundt i et vell av usammenhengende detaljer i en uendelig stor lydscene, men for å la musikken få fremstå så engasjerende, kildetro, musikalsk og underholdende som overhodet mulig.
Et klipp fra teksten du linket;
Man KAN argumentere for at hverken SME, Oracle eller P9 er i den ytelsesmessige klasse de burde være for å kunne sammenliknes med en slik spiller som Naim CD555, eller CDS3 for den del. Sånn sett kan man argumentere for at forfatteren antakelig ikke har fått sammenliknet CD555 med platespillere som har sine styrker på samme områder som Naim-spilleren, og som følgelig ville kunne ha vært mer potente utfordrere til CD555; så som det naturlige Naim-valget; en moderne fullrigget LP12/Lingo/Ekos/Akiva... eller SE-utgaven for den del, eller andre som Roksan TMS etc.The Naim CD555 is the best digital playback I have heard. Better than any SACD player I've heard, or any DVD-A.
In fact, when I heard the CD555 over several days at the US pdf magazine TONEAudio studio, I was able to compare it directly to a number of outstanding analog rigs, including turntables such as an SME 10, Oracle Delphi V and Rega P9, mated with a variety of tonearms from SME and Rega,
Selv synes jeg det blir litt "rart" å sammenlikne den rene, detaljerte, åpne, men en smule påholden (i PR&T-avdelingen) SME 10 med en bouncy, upbeat toppklasse Naim cd-spiller, som helt klart vil ha et betydelig fortrinn på det rytmiske og energiske ift SME-spilleren. Samme kan man si om Rega P9, men siste utgave av Oracle kjenner jeg ikke tilstrekkelig til å mene noe om. Uansett; han kan ikke trekke konklusjonen at Naim's cd-spillere nå er bedre enn vinyl på grunnlag av å ha hørt disse spillerne. Jeg kjenner jo ikke skribenten, og aner ikke noe om hans preferanser eller erfaringsgrunnlag forøvrig, så jeg tenker det er best å stoppe å mene noe mer om hans utsagn for min del.
Imidlertid; så langt i mitt syndige liv, så synes jeg at CDS3/XPS2 er den beste cd-spilleren jeg noen gang har hørt. Det er også den cd-spilleren jeg har hørt som leder tankene mest hen til de aller beste platespillere.
Da gjør det heller ingenting at den er blant de aller mest vellykkede designmessig og byggemessig, og vil vare inn i evigheten; og at den kan oppgraderes i trinn ved fremtidige lottogevinster. Når jeg sammenlikner den over tid med min LP12/Lingo2/Aro, så må jeg si at LP12'en (gitt at den er korrekt satt opp!!) nok har en dimensjon ekstra hva angår musikalsk flyt, klangrikdom, boogiefaktor og ren og skjær naturlig lettlyttethet. Om CD555 fyller dette gapet skal jeg ikke ha sagt noe om, men om ikke lenge får jeg iallefall en 555PS... og iflg informerte kilder står denne for godt over 50% av gevinsten ved oppgradering til CD555/555PS. Så da får jeg en viss anelse.
Inntil videre har jeg vanskelig for å tro at cd-formatet slik det foreligger, iberegnet skuffelsen ved SACD's manglende evne til å yte hva det burde, skulle noen gang klare å gi bedre musikalske resultater enn de aller beste vinylavtastere når de fungerer optimalt.
Men igjen; jeg er i liten tvil om at skribenten har sine ord i behold; Naim's topp cd-spillere er vel antakelig for mange de aller fineste cd-spillere som er laget. The proof is in the pudding; og de som hører disse vet at de er vitne til noe helt utenom det vanlige innen hifi-lydkilder.
Mvh Vidar P