Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hagto skrev:
    En her som mener Naim's beste cd-spiller nå er like god som gode vinylspinnere. Kunne vært spennende å høre f.eks Vidar P sin mening her, som har Naim sin nestbeste spiller og også en av de bedre platespillerne. Ryktes at Naim sine beste cd-spillere er helt i toppen i dag når det gjelder digitalspillere. Hvis han tør/orker å kaste seg ut i dette da?

http://www.audioenz.co.nz/2007/vinyl_digital.shtml
    Jeg tør jo å ha mine egne meninger om saken... det skulle bare mangle :)
    Jeg leste artikkelen, og på mange områder kan jeg kjenne meg igjen i forfatterens opplevelser. Men, jeg har ikke hørt CD555, så gjenkjenningen er for en stor del basert på egne opplevelser med CDS3/XPS2 og mindre Naim-spillere.

Jeg er i liten tvil om at Naim's nåværende toppspiller CD555 for mange antakelig er den fineste cd-spiller på planeten. Jeg har hørt andre som kan legge krav på en tilsvarende betegnelse, slike som dCS, Esoteric og andre til mange hundre tusen; og synes personlig at alle disse henger etter Naim's inntil-nå-toppmodell CDS3/XPS2 på (for meg) svært viktige områder, så som evnen til å gjengi musikkens energi og naturlige emosjonelle kraft, selv om noen av de kan sies å ha enda mer detaljer, soundstage og andre slike mindre vesentlige aspekter... mindre vesentlige på dette nivået iallefall; man kjøper ikke så dyre spillere for å kravle rundt i et vell av usammenhengende detaljer i en uendelig stor lydscene, men for å la musikken få fremstå så engasjerende, kildetro, musikalsk og underholdende som overhodet mulig.

Et klipp fra teksten du linket;

The Naim CD555 is the best digital playback I have heard. Better than any SACD player I've heard, or any DVD-A.

In fact, when I heard the CD555 over several days at the US pdf magazine TONEAudio studio, I was able to compare it directly to a number of outstanding analog rigs, including turntables such as an SME 10, Oracle Delphi V and Rega P9, mated with a variety of tonearms from SME and Rega,
    Man KAN argumentere for at hverken SME, Oracle eller P9 er i den ytelsesmessige klasse de burde være for å kunne sammenliknes med en slik spiller som Naim CD555, eller CDS3 for den del. Sånn sett kan man argumentere for at forfatteren antakelig ikke har fått sammenliknet CD555 med platespillere som har sine styrker på samme områder som Naim-spilleren, og som følgelig ville kunne ha vært mer potente utfordrere til CD555; så som det naturlige Naim-valget; en moderne fullrigget LP12/Lingo/Ekos/Akiva... eller SE-utgaven for den del, eller andre som Roksan TMS etc.
    Selv synes jeg det blir litt "rart" å sammenlikne den rene, detaljerte, åpne, men en smule påholden (i PR&T-avdelingen) SME 10 med en bouncy, upbeat toppklasse Naim cd-spiller, som helt klart vil ha et betydelig fortrinn på det rytmiske og energiske ift SME-spilleren. Samme kan man si om Rega P9, men siste utgave av Oracle kjenner jeg ikke tilstrekkelig til å mene noe om. Uansett; han kan ikke trekke konklusjonen at Naim's cd-spillere nå er bedre enn vinyl på grunnlag av å ha hørt disse spillerne. Jeg kjenner jo ikke skribenten, og aner ikke noe om hans preferanser eller erfaringsgrunnlag forøvrig, så jeg tenker det er best å stoppe å mene noe mer om hans utsagn for min del.

Imidlertid; så langt i mitt syndige liv, så synes jeg at CDS3/XPS2 er den beste cd-spilleren jeg noen gang har hørt. Det er også den cd-spilleren jeg har hørt som leder tankene mest hen til de aller beste platespillere.
    Da gjør det heller ingenting at den er blant de aller mest vellykkede designmessig og byggemessig, og vil vare inn i evigheten; og at den kan oppgraderes i trinn ved fremtidige lottogevinster. Når jeg sammenlikner den over tid med min LP12/Lingo2/Aro, så må jeg si at LP12'en (gitt at den er korrekt satt opp!!) nok har en dimensjon ekstra hva angår musikalsk flyt, klangrikdom, boogiefaktor og ren og skjær naturlig lettlyttethet. Om CD555 fyller dette gapet skal jeg ikke ha sagt noe om, men om ikke lenge får jeg iallefall en 555PS... og iflg informerte kilder står denne for godt over 50% av gevinsten ved oppgradering til CD555/555PS. Så da får jeg en viss anelse.

Inntil videre har jeg vanskelig for å tro at cd-formatet slik det foreligger, iberegnet skuffelsen ved SACD's manglende evne til å yte hva det burde, skulle noen gang klare å gi bedre musikalske resultater enn de aller beste vinylavtastere når de fungerer optimalt.

Men igjen; jeg er i liten tvil om at skribenten har sine ord i behold; Naim's topp cd-spillere er vel antakelig for mange de aller fineste cd-spillere som er laget. The proof is in the pudding; og de som hører disse vet at de er vitne til noe helt utenom det vanlige innen hifi-lydkilder.

Mvh Vidar P

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vidar P skrev:
    Hagto skrev:
    En her som mener Naim's beste cd-spiller nå er like god som gode vinylspinnere. Kunne vært spennende å høre f.eks Vidar P sin mening her, som har Naim sin nestbeste spiller og også en av de bedre platespillerne. Ryktes at Naim sine beste cd-spillere er helt i toppen i dag når det gjelder digitalspillere. Hvis han tør/orker å kaste seg ut i dette da?

Jeg tør jo å ha mine egne meninger om saken... det skulle bare mangle :)
    Jeg leste artikkelen, og på mange områder kan jeg kjenne meg igjen i forfatterens opplevelser. Men, jeg har ikke hørt CD555, så gjenkjenningen er for en stor del basert på egne opplevelser med CDS3/XPS2 og mindre Naim-spillere.

Jeg er i liten tvil om at Naim's nåværende toppspiller CD555 for mange antakelig er den fineste cd-spiller på planeten. Jeg har hørt andre som kan legge krav på en tilsvarende betegnelse, slike som dCS, Esoteric og andre til mange hundre tusen; og synes personlig at alle disse henger etter Naim's inntil-nå-toppmodell CDS3/XPS2 på (for meg) svært viktige områder, så som evnen til å gjengi musikkens energi og naturlige emosjonelle kraft, selv om noen av de kan sies å ha enda mer detaljer, soundstage og andre slike mindre vesentlige aspekter... mindre vesentlige på dette nivået iallefall; man kjøper ikke så dyre spillere for å kravle rundt i et vell av usammenhengende detaljer i en uendelig stor lydscene, men for å la musikken få fremstå så engasjerende, kildetro, musikalsk og underholdende som overhodet mulig.

Et klipp fra teksten du linket;

The Naim CD555 is the best digital playback I have heard. Better than any SACD player I've heard, or any DVD-A.

In fact, when I heard the CD555 over several days at the US pdf magazine TONEAudio studio, I was able to compare it directly to a number of outstanding analog rigs, including turntables such as an SME 10, Oracle Delphi V and Rega P9, mated with a variety of tonearms from SME and Rega,
    Man KAN argumentere for at hverken SME, Oracle eller P9 er i den ytelsesmessige klasse de burde være for å kunne sammenliknes med en slik spiller som Naim CD555, eller CDS3 for den del. Sånn sett kan man argumentere for at forfatteren antakelig ikke har fått sammenliknet CD555 med platespillere som har sine styrker på samme områder som Naim-spilleren, og som følgelig ville kunne ha vært mer potente utfordrere til CD555; så som det naturlige Naim-valget; en moderne fullrigget LP12/Lingo/Ekos/Akiva... eller SE-utgaven for den del, eller andre som Roksan TMS etc.
    Selv synes jeg det blir litt "rart" å sammenlikne den rene, detaljerte, åpne, men en smule påholden (i PR&T-avdelingen) SME 10 med en bouncy, upbeat toppklasse Naim cd-spiller, som helt klart vil ha et betydelig fortrinn på det rytmiske og energiske ift SME-spilleren. Samme kan man si om Rega P9, men siste utgave av Oracle kjenner jeg ikke tilstrekkelig til å mene noe om. Uansett; han kan ikke trekke konklusjonen at Naim's cd-spillere nå er bedre enn vinyl på grunnlag av å ha hørt disse spillerne. Jeg kjenner jo ikke skribenten, og aner ikke noe om hans preferanser eller erfaringsgrunnlag forøvrig, så jeg tenker det er best å stoppe å mene noe mer om hans utsagn for min del.

Imidlertid; så langt i mitt syndige liv, så synes jeg at CDS3/XPS2 er den beste cd-spilleren jeg noen gang har hørt. Det er også den cd-spilleren jeg har hørt som leder tankene mest hen til de aller beste platespillere.
    Da gjør det heller ingenting at den er blant de aller mest vellykkede designmessig og byggemessig, og vil vare inn i evigheten; og at den kan oppgraderes i trinn ved fremtidige lottogevinster. Når jeg sammenlikner den over tid med min LP12/Lingo2/Aro, så må jeg si at LP12'en (gitt at den er korrekt satt opp!!) nok har en dimensjon ekstra hva angår musikalsk flyt, klangrikdom, boogiefaktor og ren og skjær naturlig lettlyttethet. Om CD555 fyller dette gapet skal jeg ikke ha sagt noe om, men om ikke lenge får jeg iallefall en 555PS... og iflg informerte kilder står denne for godt over 50% av gevinsten ved oppgradering til CD555/555PS. Så da får jeg en viss anelse.

Inntil videre har jeg vanskelig for å tro at cd-formatet slik det foreligger, iberegnet skuffelsen ved SACD's manglende evne til å yte hva det burde, skulle noen gang klare å gi bedre musikalske resultater enn de aller beste vinylavtastere når de fungerer optimalt.

Men igjen; jeg er i liten tvil om at skribenten har sine ord i behold; Naim's topp cd-spillere er vel antakelig for mange de aller fineste cd-spillere som er laget. The proof is in the pudding; og de som hører disse vet at de er vitne til noe helt utenom det vanlige innen hifi-lydkilder.

Mvh Vidar P
    Takk skal du ha for et meget velskrevet og utfyllende svar! Var nok som jeg hadde ventet, men flott å få det bekreftet fra en med såpass erfaring som deg. Har hørt mye anlegg, men enda ikke hørt digitalbaserte som kan måle seg med gode vinylbaserte, under ellers noenlunde like forhold.
    Har aldri hørt dyrere Naim cdspiller i et bra anlegg. Men interessen er vekket i det siste. Etter en diskusjon om cd-spillere med John Atkinson for 2-3 uker siden mente han at hvis pris ikke var noe tema ville han valgt cd555. Ser også i Martin Colloms sin liste i det nye bladet til Paul Messenger at Naim sine spillere ligger helt på topp, og faktisk i en egen klasse i forhold til de andre merkene i listen.
    http://www.hificritic.com/colloms/cdplayers.aspx

Sliter litt med at vinyllyden enda er så god, da jeg ikke eier en eneste lp. Vet ikke om jeg orker å begynne på nytt med vinyl, da jeg har så mye fin musikk på cd. Men konkluderer på et vis med at en mulighet kan være å planlegge en cds3 framover, og da ihvertfall komme ganske nær?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vidar P skrev:
    Hagto skrev:

Da gjør det heller ingenting at den er blant de aller mest vellykkede designmessig og byggemessig, og vil vare inn i evigheten; og at den kan oppgraderes i trinn ved fremtidige lottogevinster.

Mvh Vidar P
    Har ikke lyst til å slippe deg helt enda. Du sier den kan oppgraderes i trinn ved fremtidige lottogevinster. Etter som jeg forstår kan man oppgradere cds3 med xps2 strømforsyning, og deretter er neste trinn 555ps strømforsyningen. Men så er det vel slutt? Kommer det ny spiller kan man da oppgradere selve cds3 spilleren?
    Ser at det allerede er snart 4 år siden Martin Colloms testet spilleren, og utviklingen går raskt i digitalverden. Vet ikke hvor lenge det vanligvis går mellom nye modeller hos Naim?
    Hvor tror du Meridian sin 808 ligger sammenliknet med Naim sine spillere da, har du noen formening om det?
    Mye spørsmål men så er du vanligvis god til å svare også da :)

K

Kaarelars

Gjest
    Hagto,

CDS3 må ha strømforsyning for å kunne brukes. XPS2 (eller XPS) er en forutsetning. 555psu er en oppgradering i forhold til XPS eller XPS2 strømforsyningene med CDS3. Med en 555psu og CDS3 i boks er neste trinn CD555/555PSU.

Mvh

S

Stover

Gjest
    Vær obs på at Naim`s cd spillere er ganske så forskjellige i klangen eller presentasjonen. Tenk over hva den skal matches med før kjøp.

Min erfaring er at CDX2/xps har egenskaper som trer bedre frem enn hos CDS3. Fart, rytme og fremdrift. Testet med 282-250.2
    Når det gjelder klangnaturlighet er CDS3 i særklasse av hva jeg har hørt. Veldig levende (med enkle ord).

Igjen må disse ydmyke uttalelser sees i sammenheng med resten av utstyret. Jeg har ikke prøvd alt.

Fyr løs Vidar

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Svein skrev:
    Hagto,

CDS3 må ha strømforsyning for å kunne brukes. XPS2 (eller XPS) er en forutsetning. 555psu er en oppgradering i forhold til XPS eller XPS2 strømforsyningene med CDS3. Med en 555psu og CDS3 i boks er neste trinn CD555/555PSU.

Mvh
    Takk skal du ha for den oppklaringen, må nok oppdatere meg litt mer!

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    stover skrev:
    Vær obs på at Naim`s cd spillere er ganske så forskjellige i klangen eller presentasjonen. Tenk over hva den skal matches med før kjøp.

Min erfaring er at CDX2/xps har egenskaper som trer bedre frem enn hos CDS3. Fart, rytme og fremdrift. Testet med 282-250.2
    Når det gjelder klangnaturlighet er CDS3 i særklasse av hva jeg har hørt. Veldig levende (med enkle ord).

Igjen må disse ydmyke uttalelser sees i sammenheng med resten av utstyret. Jeg har ikke prøvd alt.

Fyr løs Vidar
    Takk for innspill! Hm, ser ut til å være flere ting å ta hensyn til. Er det vanligvis vanskelig å få tak i brukte Naimspillere, vet du noe om det?

S

Stover

Gjest
    Hagto skrev:
    stover skrev:

Fyr løs Vidar
    Takk for innspill! Hm, ser ut til å være flere ting å ta hensyn til. Er det vanligvis vanskelig å få tak i brukte Naimspillere, vet du noe om det?
    Ville sett mot UK. Forhandler. Alternativt Pinkfishmedia hvor du finner kjente og "troverdige" personer fra Naim-Forum.

S

Stover

Gjest
    Når du har levd et langt liv går det ikke an å være blåøyd...desverre :)

Hadde få betenkeligheter med å kjøpe fra PFM, og alt gikk veldig greit. Samme med UHES.

Sånn ser jeg på det, basert på tidligere eierskap av Naim cdp`s.

Synd at CDX2 blir så mye bedre med XPS ;D Det gjør at prisforskjellen til CDS3 blir ganske liten (alt er selvfølgelig relativt). Kombinasjonen den da skulle spille i ville avgjøre hvilken jeg ville gått for.

Jeg er temmelig sikker på at jeg aldri skal eie noen av dem igjen. Ikke fordi de ikke er bra, men fordi for meg er CD5/hc mer VFM.
    Musikklykken ligger ikke i dyrere utstyr for meg lenger. Nåværende oppsett gir vel så mye glede. Det kan nok skyldes at jeg ikke ga tidligere oppsett full rettferdighet/ oppmerksomhet, slik Vidar gjør.

Da er det (som nevnt noen ganger nå) mer spennende å gå litt sideveis (kanskje tilbake til og med) til pc basert kilde. Kjenner at dette bare må prøves.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    stover skrev:

Fyr løs Vidar
    Jeg synes igrunnen at CDS3/XPS2 passer mye bedre med 552/300-forsterkeren min enn den gjorde med den forrige 282/Hi/250.2, og dette med fart, rytme og fremdrift er der i mangfold... hos meg var det forsterkeren som holdt cd-spilleren litt tilbake. CDX2's noe mer "kantete" gjengivelse ville nok fort kunne oppleves som mer energisk og frempå med 282/250 ja, og det ville sikkert være en velkommen egenskap med enkelte høyttalere; men jeg tror at med f.eks 552/300 så vil situasjonen kanskje fort kunne være snudd på hodet.
    Jeg er ikke i tvil om at CDS3/XPS2 er en langt bedre cd-spiller enn CDX2/XPS2 (ut ifra hva jeg har hørt), på alle områder.

Hagto; du slipper ikke unna med bare head-uniten nei :) Oppgraderingsstien er som Svein sa; bytte inn XPS2 til 555PS først, deretter bytte inn CDS3 til CD555 om man vinner i lotto.
    Det skulle ikke forbause meg om det største løftet kom i det første leddet, dvs med psu-oppgraderingen. Det blir også forresten rapportert rundtom. En annen ting; du sier at ting går fort i digitalverdenen; de musikalske kvalitetene i Naim's cd-spillere er nokså varige. Bare å høre på CDS fra 15 år tilbake :)

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Dette blir nok et langt innlegg. Før jeg begynner, så må et par ting gjøres oppmerksom på. Jeg har bare hatt tre relativt korte økter med lytting, så dette blir veldig "tabloide" beskrivelser. I tillegg er jeg ikke helt ferdig med å teste ut plassering av høyttalere, men der er jeg mer enn nok i mål til å kunne foreta noen beskrivelser som ikke er helt feilaktige ift virkeligheten. Det skal også nevnes at jeg er noe sliten i håndleddene, etter over en halvtime med forsøk på å bestemme meg om jeg skal spille lead eller rytmegitar, eller kontrabass på en plate av Angelo Debarre på Hot Club Records :D

Min hifi-interesse begynte helt tilfeldig. Jeg oppdaget at det fantes noe som het lydbilde, og hørte ved anledning noe britisk utstyr som hadde en helt annen klang enn jeg var vant til. Det fikk på en helt egen måte ut all musikken av platene. Så, jeg anskaffet med noe rimelig Rotel-utstyr og var lenge lykkelig med det. Så, gikk det bare nedover. Etter ca 18 år med denne interessen, blir det stadig klarere for meg hvor mye tulleutstyr jeg har kastet bort penger på og hvor mye jeg har surret meg bort i hifi-artefakter og glemt hele poenget; nemlig musikkgleden.

Det gikk noen år med litt laber interesse, så blusset den opp igjen. Etter det har jeg kjøpt mye rart. Og, en ting har gått igjen; jeg har latt være å spille 50 % av musikken min, fordi det ikke har vært gøy å høre på. Dette atferdsmønsteret fremstår nå for meg som helt ubegripelig. Heldigvis har det skjedd noe som har gjort at jeg ikke gjør dette lenger. Det bedret seg ganske mye etter hvert som jeg fikk både Yba og diverse rørutstyr inn i rommet, men uroen forsvant ikke, og jakten etter nye måter å oppleve overdrevne detaljer og endeløse lydbilder fortsatte.

Vel, nå har jeg Naim. Jeg har også en forbasket god platespiller, det har bare ikke vært så tydelig før. Elektronikken klarte nemlig å la meg fokusere på lyder, til tross for at platespilleren for harde livet prøvde og gi meg musikken på et sølvfat. Platespiller og riaa er tilsynelatende som skapt for Nait 5i. Uansett hva jeg spiller, så klarer anlegget og presentere selve uttrykket i musikken, være seg gamle David Bowie plater eller andre plater jeg trodde det var umulig å spille. Så dum går det an å være.

Cd5i er også veldig bra. Men, den er ikke i nærheten av å skape den balansen fra topp og nedstrøms som platespilleren gjør, så på sikt blir det en oppgradering.

Inntil da skal jeg pløye gjennom en bunke med "ny" brukt vinyl, og finne frem alle de gamle favorittartistene. Mitt liv som "hifiartefaktjunkie" er over. Nå er det fintuning av dette anlegget som gjelder, og langvarig spilling av plater.

Nå får dere ha meg unnskyldt. Jeg må spille musikk.

Mvh Magnus

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.304
    Torget vurderinger
    4
    Maha: Herlig at du trives med 5i'ene! Velkommen inn i sekten. ;) Det er egentlig helt latterlig å tenke på at dette faktisk er innstegsproduktene til Naim. Samtidig har jeg slått meg komplett til ro med at det sannsynligvis kommer til å måtte leve med denne komboen en god stund framover. Ingen muligheter for eksterne psu'er, ingen kabelmagi, ingen hifinevrosa, bare musikk. Deilig!

VidarP burde kunne skrive ut denne komboen på blåresept til de som måtte trenge det!

Stover: Var i kontakt med base ang demo av Motive 2, de hadde et par de kunne låne meg men da muligheten bød seg for et ebay-varp på den litt eldre Neat Elite klemte jeg bare til. Rene idiotien dette med å kjøpe uhørt, men her var jeg heldig for denne komboen er rett og slett helt knall. Elite er vel i utgangspunktet en sak som prismessig kanskje hadde fortjent en cd5x/FC foran seg, men lalallala.. ;D ..sånne tanker tenker vi ikke... Jeg koser meg maksimalt med mitt mullet-system! Pengene er uansett bedre anvendt hos sølvskivesjappene, ikkesant?

S

Stover

Gjest
    pelsjeger skrev:
    Stover: Var i kontakt med base ang demo av Motive 2, de hadde et par de kunne låne meg men da muligheten bød seg for et ebay-varp på den litt eldre Neat Elite klemte jeg bare til. Rene idiotien dette med å kjøpe uhørt, men her var jeg heldig for denne komboen er rett og slett helt knall. Elite er vel i utgangspunktet en sak som prismessig kanskje hadde fortjent en cd5x/FC foran seg, men lalallala.. ;D ..sånne tanker tenker vi ikke... Jeg koser meg maksimalt med mitt mullet-system! Pengene er uansett bedre anvendt hos sølvskivesjappene, ikkesant?
    Kjøpe uhørt vet jeg alt om. Om ikke det smarteste så er det ihvertfall lærerikt. Er det brukt så trenger det ikke bli kostbar lærdom heller.
    Veldig hyggelig at Elite fungerer så fint noe jeg ikke betviler et sekund.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.226
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Alle de Naim produkter jeg har eller har eid, har blitt kjøpt uhørt.

Først og fremst fra hoffselger Svein.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.304
    Torget vurderinger
    4
    Dere som bor der nede på kontinentet har da i det minste muligheten å hinke fra pusher til pusher og høre på det bredere utvalget, mens vi nordpå stort sett bare kan utføre virtuell windowshopping. Har forresten selv handlet uhørt fra hoffselgeren vår ved en tildligere annledning. ;)

S

Stover

Gjest
    Jeg tror det er et fåtall som virkelig klarer å gjennomføre dette med å prøve hjemme først.

I praksis er det vel bare de som bor i Oslo området som har en teoretisk mulighet til å få testet hjemme et større utvalg av høyttalere.

Selv i Trondheim er utvalget ganske tynt. Resultatet blir at man leser og undersøker seg frem til noen få utvalgte. Derfra er det butikkens velvillighet som avgjør hvorvidt et hjemlån lar seg gjøre eller ikke.

Å lytte til høyttaler i butikk er ingen tilfredsstillende løsning mht kjøp IMO.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Tydeligvis uunngåelig, leker allerede med tanken på å bytte til andre høyttalere. Enten andre stativmodeller som gir mye av det samme, men som er mer halsbrekkende på fart og moro. Alternativt en liten gulvstående. Det er ikke lett å da tenke seg frem til hva som kunne passe til oppsettet. Jeg ønsker naturligvis balanse i systemet, mao. ikke slik at det nå blir baktungt ved å ha en altfor dyr høyttaler. Jeg skal nok på sikt oppgradere cd-spiller, men inntil videre skal det kunne spille fint med dagens, og heller kunne vokse mer med oppgaven senere. Har jo en forkjærlighet for gode bruktkjøp; eldre klassikere med de rette egenskapene til en hyggelig penge. Er f.eks de gamle Kef-alternativene riktig? Tenker også i baner som Neat, Naim, Spendor, Harbeth, Atc, M.Audio, Epos. Hva er det jeg glemmer her? Hva mer er Naim-vennlig? Skal helst ikke koste noe særlig mer enn 10k.

ProAc'ene viser nok en gang hvor kameleonske de er, og varter til stadighet opp med nye, ikke tidligere viste musikalse fasetter. De gjør det meste veldig, veldig bra. Mangler bare litt av tempoet jeg er ute etter.

Meget takknemlig for evt. tips.
    Magnus

Canutus

Medlem
    Ble medlem
    18.01.2005
    Antall liker
    0
    Vil anbefale Monitor Audio jeg da, ser rett som det er at GR 10 og GR 20 er til salgs relativt rimelig.
    Du får nok mere kjapphet og dynamik en eldre Proac her, liker du Proac ville jeg kanskje prøvd de nyere modellene feks. D15.
    Men det kommer vel også ann på hvilken type musikk du liker, mitt inntrykk er at Proac ikke er noe særlig på rock etc. Og MA er mere allround.
    Men ser du på tidligere innlegg på denne tråden, så står det endel om mulige anbefallinger.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Enten andre stativmodeller som gir mye av det samme, men som er mer halsbrekkende på fart og moro. Alternativt en liten gulvstående.........
    ............Har jo en forkjærlighet for gode bruktkjøp; eldre klassikere med de rette egenskapene til en hyggelig penge. Er f.eks de gamle Kef-alternativene riktig? Tenker også i baner som Neat, Naim, Spendor, Harbeth, Atc, M.Audio, Epos. Hva er det jeg glemmer her? Hva mer er Naim-vennlig? Skal helst ikke koste noe særlig mer enn 10k.
    Bare litt høyttenking;
    Epos M12.2 kan være et godt alternativ for levende lyd i mindre rom med CD5i/Nait5i, men gir ikke så mye i retur ved senere elektronikkoppgraderinger som "i gode gamle dager". Epos ES14 er for vanskelig, og bør brukes med minimum CDX2/202/200 av idag imo. Er egentlig beregnet for (og utviklet med) NAP250 og ditto nivå kilde/pre.
    ES11 er litt vel enkel.... nei, Epos har ikke det samme spennet som de hadde; selv om jeg liker de godt. De gulvstående er for.... tja, gulvstående etter min smak; sjelden å komme over en rimelig gulvstående med gode egenskaper på PR&T.

Naim finner du neppe under 10k, det må i så fall være en brukt Ariva på billigsalg? SBL er vel litt ambisiøst for CD5i/Nait5i? Jeg har ikke prøvd.

Spendor; vi bruker selv (i min brors hus) Sp S3e med CD5i/Nait5i; super kombinasjon for små rom, ufattelig presise rytmer, masse å gå på mht videre oppgraderinger. S5e er ikke optimal pga fasevinkler mellom ampere/volt i sin 2.5-veis bestykning, mens S6e (som passer godt) er for dyr.... og trenger en god del rom.

Monitor Audio; Gold 10 er super! Passer glimrende, gir mer kropp og skala enn Sp S3e, men liker seg dårlig i kalde rom. Eksemplarisk artikulasjon og rikt detaljenivå, nydelig tone. Henger lett med langt opp i Reference-serien til Naim.

Neat; mye brukt med Naim, spennende...

Harbeth? Kanskje det, lekre høyttalere... men finner du noe egnet til under 10k da...? Det er vel helst Compact 7/3 som er "hot" om dagen...?

ATC? Har ikke prøvd med CD5i/Nait5i, men det høres optimistisk ut; lite brukt m Naim, krever en god del volt mellom terminalene for å like seg; kan lett bli litt mer "matter-of-fact" enn naimister setter pris på. Supre høyttalere dog.

Eldre KEF (Kent Engineering & Foundry for de som ikke visste det..). Jeg ville ha sett på R103/4.. hadde et sett selv (solgt for en tid tilbake), fungerer supert med min Audiolab 8000S, Meridian og også Naim-elektronikk. Lett å drive, veldig god fokus pga Uni-Q-systemet, punchy bass og et fint "sug" i presentasjonen. Utover det; jeg er ikke noen fan av mindre KEF-serier, og ingen KEF'er i Reference-serien over R103/4 passer.

B&W 805S da? Linn Tukan?

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk for veldig mange gode forslag, Vidar. 10 k er ca pris, vil helst ikke så mye over det akkurat nå. Du nevner Naim Ariva; hva synes du selv om den? Glory skal jo selge noen.
    http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,3252.0.html

Brukt Linn er kanskje ikke så lett å få tak i. Med Gold 20, mener du Gr20, ikke sant? Liker den. Lurer bare på om jeg egentlig har lyst på en gulvstående, Naim har en spillestil som oppfordrer til litt fart i bunnen, som gulvståede kan gi. Jeg har et rom med skråtak i høyttalerenden og lytteenden, ca 22 kvm. En liten gulvstående funker det.

Hva gir man for 805s brukt? Synes tidligere B&W har blitt for sterilt, men denne modellen har vel kommet seg litt, såvidt jeg har forstått.

Husker Kef'ene dine. De er vel heller ikke lett å få tak i? Finnes det noen alternativer av gamle Kef'er?

Es14 kunne vært fristende, da jeg på sikt skal oppgradere, men det blir helt, helt feil og begynne i feil ende.

Disse Spendor'ne, spiller de bra med bass på ca 22 kvm?

Neat er absolutt tiltalende. Jeg får gå litt i tenkeboksen. Må jo selge mine evt først også.
    Tusen takk for hjelpen så langt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg sa ikke Gold 20 men Gold 10 :) Både GS og GR er gode.... siste generasjon er muligens best.
    Finner du en brukt Monitor Audio Studio 20SE så har du griseflaks; de kostet 25k på det billigste på HifiKlubben rundt 1993-4 (ikke SE-versjon), og 35k veil etter det i sin tid; men de er vel MA's beste høyttalere noen gang, fra MA's dyreste serie (Studio-serien) noen gang, og burde være mulig å skaffe for rundt 10-12k idag med litt griseflaks.. som om ikke det var nok, så er det de MA'ene med mest PR&T, og attpåtil de MA'ene som ser lekrest ut av alle.... ikke rart jeg digger de flat-out. Jeg har et sett i lekreste rosemahogny; bruker de ikke for tiden, men selv som sådan har jeg store kvaler med tanken på å selge en av tidenes flotteste høyttalere.

Brukte Linn ht'ere er kanskje ikke lette å finne nei; det er kanonhøyttalere, av folk som vet hva de holder på med, og eiere ser sjelden grunn til å bytte ut.

Det fins ingen alternative KEF (imo) som passer integrerte forsterkere og mer upmarket modeller like godt som R103/4... de større lar seg ikke vekke med CD5i/Nait5i. Og de mindre seriene (under Reference) har jeg ikke giddet satse på; det er Reference som ER KEF. R103/4 er sjelden på bruktmarkedet, og de pleier å gå nokså kvikt fordi.... vel, de er supre, og folk vet det.

S6e burde normalt fungere bra på 22kvm, men det kan jo prøves.

Ariva til 9.5k? Om du kan plassere de nær bakvegg og med god avstand sideveis; kjøp de. De er supre. Litt "spesiell" lydtype kan man si, om enn mindre sær enn tidligere generasjoners n-høyttalere, men du kan ikke unngå å like de... og de henger godt med på oppgraderinger.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    MaHa skrev:
    Disse Spendor'ne, spiller de bra med bass på ca 22 kvm?
    Om vi snakker S6e? I mitt rom på ca 24 kvm spillte de supert. Stram, hurtig og musikalsk bass med Nait5i. 202-200 enda bedre, så de har noe å vokse med.
    En nydelig mellomtone. Alt etter mine preferanser selvfølgelig.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Ser at jeg har slurvet litt med svarene her :D
    Vidar, jeg mente Gr10, ja ;)
    Vidar/Stover: Jeg henviste til S3e. Den er jo litt spennende.

Naim er absolutt interessant. Det eneste rent estetiske er at de da kommer bak racket. Det har en psykisk effekt jeg ikke er så glad i. Men, jeg har full mulighet til å gi de minst 80 cm til sidevegg og samtidig kjøre de opp til bakvegg.

Studio 20 se har jeg hatt lyst på mang en gang, men de har aldri vært tilgjengelig når jeg har vært i beitet. Skulle du få en anfall av delerium og vurdere å selge de allikevel, vel; anse dette som et stående tilbud.

Får legge ut en annonse i helgen eller til uken på mine egne.De er jo noen klassikere som burde være lette å selge.

Edit: Spendor 6se hadde virkelig vært spennende, men sjelden brukt, og fortsatt kanskje litt vel dyr, selv om 10k alltid kan strekkes bitte litt.

K

Kaarelars

Gjest
    Arivaene trenger ikke plasseres nær bakvegg imo, selvsagt noe avhengig av rom, kilde og forsterker.
    Det jeg liker med disse høyttalerne er allsidigheten, sammenhengen i lyden, hurtigheten og meget bra timing. De er også meget lettdrevne, en Nait2 driver de greit, samtidig responderer de og tar til seg styrken i en Nap250 f.eks og oppgraderinger på preamp og kildenivå. Må også legge til at det finnes en mengde høyttalere der ute som låter mer fløyel og er søtere i tonen.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.226
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    MA GR10 spiller med bra bass i mitt rom på 40 kvm. Har de omtrent en meter fra bakvegg.

God natt!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt, Svein. De gutta hadde ikke mye tro på høyttalerprisens betydning for resultatet. De har et godt poeng.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Meget interessant lesning Svein.

Man legger stadig merke til folk som enten i mangel på noe annet eller pga salg osv, kobler opp noen gamle-billige osv høyttalere og blir så overraska over hvor godt det spiller.

Jeg funderer på hvor grensegangen går hvor en høyttalers "kvalitet" rettferdiggjør/ ikke rettferdiggjør det øvrige anleggets kvalitet og gir synergi og musikalitet som beskrevet i Svein innlegg.
    Tenker særlig på byggekvalitet (les kasseresonnanser). Hva vil f. eks være minimum for et 202-200? Jeg jakter høyttaler som passer både Nait5i og 202-200 og jeg tror den finnes. S6e det mest optimale så langt.

Når det gjelder platespillers kvalitet fremfor kvalitet på arm og pickup. Blir ikke det omtrent som kvaliteten på harddisk kontra mekanisk cd drivverk? ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    stover skrev:
    Jeg jakter høyttaler som passer både Nait5i og 202-200 og jeg tror den finnes. S6e det mest optimale så langt.
    Kanskje vil det være interessant å høre den nye og mye bejublede Harbeth Compact 7es mk3...? Blader rundt om står i kø for å presentere tester av den; og iflg enkelte kilder er det en helt enestående høyttaler, noe av det beste man har hørt noe sted.

Harbeth-grunnlegger Harwood og Spencer Hughes (med koner Elisabeth og Dorothy. derav Har-Beth og Spen-Dor) jobbet sammen på BBC og var ansvarlige for utviklingen av membranmaterialer; de står bl.a bak Bextrene-materialet. De to merkene Harbeth og Spendor har i tidligere tider hatt mange likheter; nå til dags fortsetter Harbeth denne tynnveggede BBC-måten (mass loading) å bygge kabinetter på, kabinetter som iflg Alan Shaw (som kjøpte firmaet i '86) "puster" som et akustisk instrument ved lave frekvenser, og flytter resonansefrekvenser ned til under det kritiske mellomregisteret.

Harbeth passer jo Naim, og Compact 7 krever lite watt men solid med strømstyring, og en presis og høykvalitets oppstrøms elektronikk-kjede; høres ikke dette ut som Naim-egnede høyttalere ? :D

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Det er flere sider igjen av denne Naimbrosjyren om preampene, Nait1 osv, skal legge den ut etter hvert. Nå må jeg opp i stigen igjen, maler huset og det har blitt et langt prosjekt også litt pga regnvær ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Skulle gjerne vært til hjelp her, stover. Men, jeg er av den gammeldagse og trauste typen som liker cd'er og vinylplater, og som aldri i livet kunne tenke meg å erstatte dette med andre ting ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Konsert med kammermusikk (Festival Orch. Berlin) ga meg en a-ha opplevelse! Å høre akustiske instrumenter, framført uten forsterkning, ( Bach, Mozart, Vivaldi) fortalte meg litt om hvor langt det er igjen å oppnå dette i stua! Bare den uendelige luftigheten.. ;D, og den ubegrensede dynamikken.. ;). Får meg til å tenke at det bare er rør og vinyl som kan makte å gjengi dette sånn noenlunde hjemme!?

Vidar P skrev:
    Neat; mye brukt med Naim, spennende...

Mvh Vidar P
    Ja, Neat benytter seg av bl.a. Naim ved utvikling av sine modeller. Alt fra gamle Naiter og NAP110 til Supernait og oppover.
    Tror nok det er viktig ikke å være for grådig når det gjelder høyttalere. F.eks. Neat MFS-serien kan være fristende, men krever mye både av lytterom og elektronikk for å yte optimalt.

Da heller den nye Momentum-serien, som iflg. Neat ikke skal være så kresne på disse områder.

Skulle gjerne vært til hjelp her, stover. Men, jeg er av den gammeldagse og trauste typen som liker cd'er og vinylplater, og som aldri i livet kunne tenke meg å erstatte dette med andre ting
    Sånn personlig må jeg si meg enig i dette. Det er nå liksom noe eget med dette å finne fram CD'en, legge den i skuffa og sette på puck'en... ;)

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Tror nok det er viktig ikke å være for grådig når det gjelder høyttalere. F.eks. Neat MFS-serien kan være fristende, men krever mye både av lytterom og elektronikk for å yte optimalt.

Da heller den nye Momentum-serien, som iflg. Neat ikke skal være så kresne på disse områder.
    ... enig; svært avanserte høyttalere; med rare fasevinkler, morsomme impedanseforløp, ekstravagante eller snodige spredningsmønstre osv blir sjelden en suksess på enden av enkel elektronikk laget for enkle høyttalere, og i hendene på uerfarne entusiaster med begrensede rom, og ingen aning om hva som er forskjellen på offaxis respons og impedansmodulus.

Skjønt; jeg skal ikke snakke så høyt om det, som bruker noen av de vanskeligste høyttalerne nord for Dovre; noe jeg har skjønt mer og mer etterhvert. Det var en eller annen her på HFS som hadde vært i en UK butikk og fått høre at S9e er blant de aller vanskeligste ht'erne de noen gang hadde hatt i butikken; skjønner hva de mener...

Men, fryd & lykke, nå sitter de som et skudd etter en lang prosess, og føler seg totalt i ett med Naim-elektronikken, sub'ene, rommet og musikken. Temmelig bergtakende!

Mvh Vidar P

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Hva mener/tror dere om supernait + spendor s8?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    thomand skrev:
    Hva mener/tror dere om supernait + spendor s8?
    Det er det ingen som vet... :) Se n-forum, kanskje noen der har testet det. Forresten så betyr det vel en hel del hva slags kilde man bruker på SuperNait, det kan forskyve det hele temmelig ettertrykkelig; iallefall iht div UK blader som har testet den, og funnet at dens transparens og direktehet gjør den usedvanlig følsom på kilder.. kjente toner i n-verdenen forresten.

Mvh Vidar P

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Tenkte å bruke den integrerte dacen i sn sammen med enten laptop eller mac mini.
    På sikt hadde det fristet med naims anbefalte spiller i tillegg.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ta det for hva det er, men fant dette på Neat's hjemmeside...

The first published review of Naim Audio's new Supernait amp has appeared in the June issue of Hi Fi Choice magazine. Malcolm Steward (who also wrote the very first review of the Neat Petite loudspeaker in 1991), used a pair of Motive 1 speakers to put the Supernait through its paces.

He concludes that "it turned out to be a marriage made in heaven. Each product gelled with the other to form what proved to be an intensely satisfying and dynamic musical joint venture....the Supernait and the Neats seemed able to dig deeper still into the music and get to those telling, often quite deeply submerged, nuances with immeasurable dexterity."

There has always been tremendous synergy between Naim electronics and Neat loudspeakers. We look forward to getting some hands-on experience with the Supernait in the near future.
    Neat forklarte i en mail at med den nye Momentum-serien har de bestrebet seg på å lage en isobarik-konstruksjon som er lettdrevne...en Nait går fint, men SuperNait og de separate boksene går enda bedre..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn