Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.226
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Svein skrev:
    Har spilt litt på NAit2 og er overrasket over kreftene i den lille boksen. Den låter bra og jeg kan spille overraskende høyt før den flater ut eller mister kontrollen

Bla bla bla.. :-[

;D

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.304
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det skal fortsette på denne måten kommer lille magert bygde meg til å se helt vanskapt ut med en supermuskluløs bodybirger høyrefot! Herregud så jeg koser meg.

Kan forøvrig nevne at i det hele tatt naim kom i hus ble det bestilt høyttalere som nok har litt større headroom enn eposene. Som kjent lever danskene bedagelige liv, så det tar nok litt tid før de ankommer. Små nette briter som etter sigende skal gå som hand i hanske med naim.

Får vel komme tilbake med en liten shootout-reportasje etter å ha fått de i hus. Har blitt veldig glad i M12'ene, så hva som til slutt blir stående igjen er jeg jommen ikke sikker på.

S

smog

Gjest
    Kom over noe Tag Mclaren utstyr. Måtte bare prøve det ;D. Passer som hånd i hanske med MA GR20. Spiller større, mere detaljert og med en bass naiten ikke klarte å svare på. Men vi får se om hva fremtiden vil vise. Mulig det blir naim igjen om en stund. Du må bare komme innom for å høre bruce.

Smog

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Sviker!

Men jeg kommer gjerne innom for å høre. Har den like mye PRAT som Naim?

K

Kaarelars

Gjest
    Har lyttet en del til Nait2 og det er uten tvil en god forsterker som spiller større og kraftigere enn den lille boksen har rett til. Den har ingen problemer med å drive Arivaene, hvilket Nait1 hadde problemer med. Styrken er sammenhengen i lyden og den gir enkelte magiske øyeblikk. Den har god PRaT og skiller godt på hastighetene i tempo, det går ikke i 200 km/t hele tiden. 32.5/Hi/110 er en bedre forsterkerløsning, uten tvil. Men det er moro å få alt nesten alt dette settet tilbyr stappet inn i en liten boks, den er forøvrig litt mindre fysisk enn en Hicap.
    Har hatt en del forsterkere innom her og i hovedtrekk og forenklet mener jeg at de største forskjellene i lyden, foruten de forskjellige PSU'ene som kan kobles til, ligger i de som er utstyrt med "time aligned filter boards" (søk på Naimforum) og de som ikke har dette. Nac72 var den første preampen som ble utstyrt med dette og alle modellene unntatt 5i og Nait2, integrerte og preamper etter 1989 er har disse. Foretrekker lyden uten disse kortene, har testet med og uten disse på 32-5 bl.a. Synes forsterkene uten disse låter mer sikkert mht. rytme og pitch og har en direktehet i lyden som er god.

Mvh

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Nait 5i har vel en passiv pre innebygd. Stemmer ikke dette?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :)

Denne frister meg meget om dagen!
    Noen som vet prisen i Norge? Importøren, Pilar, har visst ingen nettside.

Skulle visst ikke være behov for sub med disse, påstås det...

Skulle passe mitt lytterom perfekt og har høy WAF! Forholdsvis lettdrevne og har kvaliteter som gjør at de glatt kan følge med videre på mine neste oppgraderinger på elektronikkfronten... 8)

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Så fort Norman har snust opp et prakteksemplar, så er NAC 282 på vei.

Han leter ihvertfall...og regner med å skaffe denne forforsterkeren i den nærmeste framtid.
    Skjebnen til min NAP 200 er jeg mer usikker på. 200 og 300 blir nevnt som lydmessige tvillinger, mens 250 har en annen lydsignatur; røraktig, litt svulstig. Så spranget opp til 300 blir stort. Økonomisk altså. Hadde forøvrig vært artig og hørt 555PS sammen med CDX2.

Mange ideer i hodet.. ;)

Mvh

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Spennende utvikling, Costello. Hvilke lydmessige forbedringer regner du med å få med ny forforsterker?

Her på østlandet har været vært dårlig i det siste. Det gir mer tid til å spille musikk. Jeg tar fremdeles frem gamle plater og nyter det. Spendor/Naim er utrolig allsidig. Alle musikk-genre gjengis bra. Den største forbedringen fra ProAc er at pop/rock gjengis med mer skyv og dynamikk.

Hva med strøm-filtre? Jeg har registrert at flere har positive erfaringer med ISOTEK. Jeg lurer på hvordan effekten blir av ISOTEK kontra hi-cap...

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Venter meg litt sånn mer av alt med 282. Dypere bass, større soundstage, mer detaljer osv. Og som Norman sa: Som et imaginært teppe som forsvinner. Blir vel litt venting på denne p.g.a. ferietid. Men jeg trives veldig godt med lyden slik den er nå. Nesten som Naim låter bedre og bedre for hver uke som går. Dersom man lar apparatene stå på hele tiden, vel og merke.

Naim er jo ikke så veldig begeistret for strømrensere, men Vidar P. skryter jo fælt av Isotek. Så her bør man absolutt prøvelytte hjemme først. Tror nok jeg ville satse på Hicap i første omgang. Den gir et stort løft... :D

Mvh

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Hi-cap frister, om det dukker opp noe på bruktbørsen. Så vidt jeg har forstått så anbefaler de fleste å bruke den på 202, og la flatcapen være koblet til cd5x?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    bruce skrev:
    Hi-cap frister, om det dukker opp noe på bruktbørsen. Så vidt jeg har forstått så anbefaler de fleste å bruke den på 202, og la flatcapen være koblet til cd5x?
    Det fungerte best slik hjemme hos meg, ihvertfall..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    e-h skrev:
    Nait 5i har vel en passiv pre innebygd. Stemmer ikke dette?
    Nait 5i har (som förste Nait) passiv pre ja. Det er grunnen til at den ikke kan oppgraderes m psu'er; disse har i tidl Nait'er oppgradert den aktive pre-delen.

Ang Isotek; må ikke väre et alternativ til gode psu'er, men et supplement imo.

Mvh Vidar P

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Vil dette si at hvis jeg en gang oppgraderer Supernait med en Supercap så har dette ikke noe å si for effektdelen? Alternativet er jo at Supernait da bruker intern strømforsyning til pre og dac mens ekstern går til effekt.

Her er jeg jo på en måte grønn ::)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.226
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Nytt rack:

Egentlig skulle de nederste hylsene også vært svarte, men de var frest, så det ville blitt for dyrt å få laget.
    Er fornøyd med resultatet.

Canutus

Medlem
    Ble medlem
    18.01.2005
    Antall liker
    0
    Hei
    Etter å ha fulgt med i denne tråden og lest div. anmeldelser over tid.
    Så ble nysjerrigheten så stor at jeg måtte tilslutt prøve Naim.
    Da muligheten bød seg, skaffet jeg meg NAC 112X og NAP 150.
    Vel må bare si at det fungerte brillefint med mine Monitor Audio GR20, som Vidar også har anbefalt her.
    Vil gå sålangt å si at det er den mest musikalske og engasjerende kombinasjon jeg har hørt på mine MA.
    Og som det sto i en anmeldelse så er dette medisin for personer som begynner å bli lei HiFi, og vil
    komme tilbake til musikken. I hvertfall en match jeg står innefor, og at en 50 watter kunne spille så bra er
    for meg helt utrolig.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.226
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Hei og velkommen til tråden!

Naim er medisin for hifi, ja. Spiller musikk.
    Regner med at du går for en CD-spiller fra Naim etterhvert?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Velkommen etter, Canutus.

Regner med at du skaffer deg Naim CD-spiller etterhvert. Men kanskje du er så heldig og spiller på vinyl?

I

ijustpop

Gjest
    Valentino skrev:
    Nå vet jo ikke jeg hva Fraim koster da, men Montanaløsningen jeg har bestilt kommer på ca. 10 lapper. Den er ca. b138Xh73Xd47, er bygd opp av tre moduler med horisontal midtdeling og har to skuffer, en dør og sokkel som tilleggsvalg.
    Er ute etter noe som ligner mer på et stuemøbel enn et hifirack selv. Er vel Clic og Montana det står mellom. Hvordan er det med kabelhull etc. på montana? Må man fram med stikksag på montana? Det får man jo fra fabrikk til Clic, siden dette er et dedikert hifimøbel.
    Det fine med montana er jo at man kan bygge ut videre med masse hyller etc., men på bokhylle og vinyloppbevaringssiden er jeg godt fornøyd med ikea. Samtidig er det bort med hifialter med rack og høyttalere på rekke her i huset og fram med lange høyttalerkabler.

Noen andre som tenker på montana som også har vurdert clic som selges hos Kontrapunkt?

Hvor lang bestillingstid er det på montana Valentino?

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.304
    Torget vurderinger
    4
    Var på hifiklubben for et par dager siden og testet naimene på B&W CM7 og den nye største gulvmodellen i 600-serien, sånn just 4 fun. Kan ikke si at hverken CM'en eller DM'en engasjerte i særlig stor grad.
    Cm7 fungerte ikke i det hele tatt i det rommet, selv etter å ha dratt dem langt ut fra vegg var de fortsatt svært boomete i midbassen. Sikkert ikke skikkelig innspilte? I tillegg hadde den ene diskantdomen fått seg en skikkelig trøkk, så den hadde egentlig alle odds mot seg. DM683 låt endel mer balansert, men var nok litt i tyngste laget å holde kontroll over, til tross for sin oppgitte 90dB følsomhet: Etter 15 minutter med kl-11-12-spilling ble nait'en svett og gikk i protection mode.

Da jeg hadde god tid tenkte jeg det kunne være greit å teste de to minste gulvstående brødrene i iconserien i samme slengen. Til tross for lavere følsomhet utgjorde begge disse en enklere last for naiten.
    Naimene glitret til på både icon 6 og den mindre icon 5 og leverte et flott engasjement, driv og kontante basslinjer som jeg ikke kunne tro kom fra en nett gulvstående høyttaler til 7-8k! De ruller av endel tidligere enn B&w, men jeg tar en liten kjapp over stor og slapp anyday. Toppen er også vesentlig friskere på disse daliene uten at det på noen måte virket for pågående eller hardt.
    De danskene har absolutt gjordt noe rett om jeg glatt foretrekker en bitteliten icon5 med 5" elementer over en nesten dobbelt så dyr erkebritisk cm7.

Spørsmålet er da som følger: Det spiller som en kule, men er det stuerent er det å parre engelskmenn og dansker? ;)

Akkurat nå er det uansett et ikke-tema for meg da jeg har et par andre briter liggende til fortolling. Noen som klarer å gjette?

Hint:

Vedlegg

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.304
    Torget vurderinger
    4
    Ah.. Den ble kanskje for lett. Trekk fra en P og en T, legg til L.

Neat Elite

Vedlegg

K

Kaarelars

Gjest
    Hei,
    Spennende, har vært nær ved å kjøpe Elite. Var i kontakt med Neat før de fikk norsk distributør og de var villige til å strekke seg svært langt for at jeg skulle få teste et eksemplar. Det manglet ikke service og entusiasme hos denne fabrikanten.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Naim + Neat skal etter sigende være en vellykket kombinasjon.

Personlig synes jeg den nye Momentum-serien ser lovende ut.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    8)

New Naim SUPERNAIT amplifier and Neat MOTIVE 1s; a marriage made in heaven - it's official!

The first published review of Naim Audio's new Supernait amp has appeared in the current (June) issue of Hi Fi Choice magazine. Malcolm Steward (who also wrote the very first review of the Neat Petite loudspeaker in 1991), used a pair of Motive 1 speakers to put the Supernait through its paces.

He concludes that "it turned out to be a marriage made in heaven. Each product gelled with the other to form what proved to be an intensely satisfying and dynamic musical joint venture....the Supernait and the Neats seemed able to dig deeper still into the music and get to those telling, often quite deeply submerged, nuances with immeasurable dexterity."

There has always been tremendous synergy between Naim electronics and Neat loudspeakers. We look forward to getting some hands-on experience with the Supernait in the near future.

Sitat fra Neat's hjemmeside.

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Litt flere inntrykk av Nait2. Forsterkeren er ganske frampå og direkte, den kan nok låte vel skarpt i enkelte systemer. CD3.5 med Hicap blir kanskje litt for pågående på enkelte innspillinger, men uten Hi eller med RA-powerpack/psu er balansen bra. Har også testet litt vinyl og platespillerinngangen er meget god, synes det låter bedre enn mm-kortet i 32-5. Naiten spiller mer enn høyt nok til mitt bruk og mister aldri kontrollen innenfor sitt arbeidsområde. Den rocker som bare det og er skikkelig groovy når det kreves og klarer en forsterker/høyttalere dette er klassisk musikk a piece of cake ;) Alt i alt en god forsterker men kanskje den har et litt bedre rykte enn den fortjener? Byggekvaliteten er som vanlig meget god og jeg forstår ikke dansken costello refererte til for en stund siden.
    I mellemtiden buldrede Naim frem. Vereker fortsatte simpelthen med at markedsføre Mornington-Wests klassiske konstruktioner i blikdåser, der må have været affald fra den nærliggende Heinz dåsesuppefabrik, så ringe var de.
    Hele artikkelen:
    http://www.poulsaudiobutik.dk/eplug...BEE5B7C125722C003D5D5A&gbStart=1&gbnull=y#GB2

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel en av de mer groteske eksempler på grov historieforvrengning jeg har sett tror jeg. Denne PM36 øser jo av seg den ene usannhet etter den andre, og bruker de som argument for å forsvare sitt dårlige forhold til Naim-produkter.
    Patetisk å se hvordan han forklarer Naim's gode omtaler i pressen på den tiden (noe som forresten har vært uendret helt frem til idag); hjernevaskede og lojale kontakter i pressen... har du hørt verre.

Mvh Vidar P

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke annet enn å si at hadde jeg satt opp noe slikt hjemme ville jeg vært å finne på rennesteinen rimelig kjapt. Maken til antall enheter plassert utenfor Fraim...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.226
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Var ikke noe som het Fraim da den artikkelen ble skrevet... ;)

Eller misforstod jeg deg.

Svein, pengene dine er på vei i cyberspace et sted.
    -C som er ferdig for dagen etter 19 timer på arbeid, i strekk.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Var ikke noe som het Fraim da den artikkelen ble skrevet... ;)
    Og bra var det. Synes synd på den som må bygge så høyt ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn