Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:
    Jeg tror man bør være mer forsiktig med å uttale seg om utstyr man ikke har hørt eller sammenlignet, ihvertfal bør man presisere at dette TROR jeg, har IKKE hørt det.

    Etter hva jeg har lest om SN og det jeg har hørt av 805s, vil jeg TRO at CD5 vil balansere disse 2 på en fin måte. Begge førstnevnte balanserer på en knivegg mht det litt for ivrige.

    En annen ting. CDX2 ligger i naturlig nærhet til både 202-200 og SN. Pass allikevel opp for å tro at det er en match made in heaven. CDX2, som CDX (har jeg lest) har en helt annen klang/ presentasjon enn f. eks CD5 og CDS3.
    Litt for mye av det "gode" blir for mye av det "gode".

    Vi får alle vise litt ydmykhet i skribleriene våre (inkl. undertegnede).

    CD5 er kanskje ikke den mest oppløste og dynamiske cdp fra naim. Spørsmålet er om du vil ha musikken slengt i trynet, som fort kan bli motsetningen?
    Det finnes unntak fra regelen også hos naim.
    Alt IMO.
    Hvordan man vil ha musikken presentert dreier seg jo om smak og behag. Liker man ikke "musikken slengt i trynet", velger man noe annet enn Naim. Selv har jeg hørt CD5i, CD5X med og uten Hicap og Flatcap, og CDX2 med og uten XPS2. Alle har sin egen lydsignatur, men på det utstyret jeg har nå er jeg ikke i tvil om at CDX2/XPS2 er den rette kilde (har ikke hørt CDS3) for meg. Andre kan ha andre preferanser, men dette stemmer også med Naim eget "suggested systems".

    Har på følelesen av at Naim på en måte har tatt den helt ut med CDX2. Fart, detaljer, dynamikk. Enig i at den er framfusende, men på en musikalsk måte. Og med XPS2 takler den også roen og flyten i musikken. Tenker tilbake på testen i Fidelity, der nevnte spiller nærmest ble karakterisert som laid-back og main stream. Skjønte ikke helt hvordan Rognlien kunne mene det. Forøvrig fikk Neat Momentum også litt pepper i en test (Hi-Fi World?) for også å være for frampå. Men med Naim funker det alldeles glimrende... ;D

    Tråler man N-forumet om kilder til SN er CDX2 ofte nevnt. TROR at det er en knallmatch. Ikke for det - CD5X/Flatcap2 var også svært bra... :D

    mvh
     
    S

    Stover

    Gjest
    Enig i mye av det du skriver Costello, men naim trenger ikke være musikken i trynet.

    Mener heller ikke at CDX2 er dårlig, tvert imot, derfor venter jeg en inn. Poenget mitt er matching, den passer ikke alle. Må passe forsterker, ht, rom og preferanser.

    Var også nøye med å ta med meg selv i "ransakelsen"
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    961
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    4
    Ingen som har nevnt noe om å gå for en cd5 og kjøre den digitalt mot SNaits innebygde DAC eller blir dette ansett som en (nød)løsning for tilkobling av ipods og paraboltunere?
    Er det noen som har synset noe om lydkvaliteten på denne?

    C_Alshus: Grattis med nye høyttalere!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde det vært så vel at Naim inkluderer digitale utganger på sine spillere... :)

    Mvh Vidar P
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    961
    Antall liker
    1.247
    Torget vurderinger
    4
    Du har selvfølgelig rett Vidar. Mener å huske å ha sett en singel rca-kontakt i rompa på CD5. Sjekka dette opp med manualen nå og fant følgende ut:

    The RC5 input fitted to the CD5 is intended to accept external control
    signals for multi-room applications. Contact your dealer for further
    information on its use.
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Hadde det vært så vel at Naim inkluderer digitale utganger på sine spillere... :)

    Mvh Vidar P
    ....Naim har aldri hatt trua på at separate DAC'er gir noen lydmessig gevinst... :eek:

    Enig i mye av det du skriver Costello, men naim trenger ikke være musikken i trynet.
    Jeg satte det vel litt mye på spissen. Mulig jeg har lest litt for mye PFM (møtested for Naim-hatere som stort sett går over til rør... :D). Men mener fremdeles at Naim's suggested systems er verdt å følge.

    Mvh
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    ....Naim har aldri hatt trua på at separate DAC'er gir noen lydmessig gevinst... :eek:
    Jeg tror dette går under kategorien "vern av sine favorittinntekter" ::)

    Ellers så har jeg nettopp sett lyset etter å ha fulgt litt med på NaimNet tråden på det såkalte moderforumet. Hvis man uansett forer SuperNait digitalt fra en av avspillerne har jeg vanskelig for å se hvordan dem skal klare å selge mange av dem. Håper og tror at en NaimNet har en DAC tilsvarende CDX2 eller bedre som gjør det verdt pengene, men det blir utrolig spennende å se. Fikk jo nettopp også vite at disse avspillerne kan brukes som CD-spiller i et oppsett også.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    *flame suit on*
    Naim er sikkert gode produkter, men hvorfor ser de så fryktelig stygge ut?
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Smaken er som baken. Jeg syntes også det før jeg så en i virkeligheten. Nå synes jeg dem bare ser nøytrale ut. Akkurat passe for både meg og min kjære som vil ha minst mulig klutter.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    wotg skrev:
    *flame suit on*
    Naim er sikkert gode produkter, men hvorfor ser de så fryktelig stygge ut?
    Og det fra en som har de mest harry av designer i form av Krell og Theta... :)
    Se et moderne Naim-system i virkeligheten, ikke bare på bilder, og det oser av toppklasse design. Selv kona, som er interiørbevisst så det holder, er forelsket i utseendet og designkvaliteten :)

    Folk flest pleier å bli veldig imponert over utseendet legger jeg merke til.

    Mvh Vidar P
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Vidar P skrev:
    wotg skrev:
    *flame suit on*
    Naim er sikkert gode produkter, men hvorfor ser de så fryktelig stygge ut?
    Og det fra en som har de mest harry av designer i form av Krell og Theta... :)
    Se et moderne Naim-system i virkeligheten, ikke bare på bilder, og det oser av toppklasse design. Selv kona, som er interiørbevisst så det holder, er forelsket i utseendet og designkvaliteten :)

    Folk flest pleier å bli veldig imponert over utseendet legger jeg merke til.

    Mvh Vidar P
    Joda jeg må inrømme at jeg ikke har sett se mye Naim up close, men de merkene jeg ha passer på en måte sammen, Naim stikker ut som en sore thumb i alt annet enn et rent Naim oppsett, men jeg antar at det er nettopp det som Naims masterplan for å ta over verden :)
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Diskret eleganse fungerer best for meg :)

    Jeg begynner å bli lei av at lyd-kvaliteten er så skiftende hjemme hos meg. Det beste tidspunktet å lytte til musikk er faktisk før kl 0800 om morgenen! Ellers er det bra på fredagskveldene. Jeg forstår ikke helt hvorfor. Jeg bor i et område med en del industri i nærheten som kanskje forursenser strømnettet? Jeg bor ca 100m fra en kjempestor trafostasjon. Jeg trodde egentlig det var en fordel å bo nærme Trafoen, men hvem vet? Kanskje jeg må begynne å legge lytteseansene i samsvar med skift-tidene til industrien?

    ...eller investere i strømrensing. Har lest litt om Isotek minisub gII. Det er mange som har positive erfaringer med denne. Jeg funderer litt på dette, kontra hiline kabel.
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    wotg skrev:
    *flame suit on*
    Naim er sikkert gode produkter, men hvorfor ser de så fryktelig stygge ut?
    Det eneste jeg innehar av Naim-produkter til nå, er som signaturen viser en Naim Nait 5i forsterker (med litt "småsnacks" i tillegg). Stereobenken prydes ellers av en svært så synlig knallrød Rega P3 platespiller.

    Den boksen som oftest får kommentarer om hvor elegant, stilig, flott etc. den ser ut er alltid Nait'en.

    Så i min verden er din påstand motbevist ;D ;D ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    bruce skrev:
    ...eller investere i strømrensing. Har lest litt om Isotek minisub gII. Det er mange som har positive erfaringer med denne. Jeg funderer litt på dette, kontra hiline kabel.
    Prøv en minisub, og bestill den gjerne i sort med grønne lys om du vil ha den til Naim; det er mulig :)

    Vær sikker på at du får G2-versjonene; disse er i motsetning til første generasjon helt kompatible med Naims stjernejordsystem, og fungerer mye bedre med Naim enn mange på fora (som kun har prøvd førstegenerasjon) messer om :)

    Om det gjør susen hos deg er en annen sak; men den sjansen er verdt å ta vel? Hehe.

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Vidar P skrev:
    Hadde det vært så vel at Naim inkluderer digitale utganger på sine spillere... :)

    Mvh Vidar P
    ....Naim har aldri hatt trua på at separate DAC'er gir noen lydmessig gevinst... :eek:
    Ikke bare det, men de har siden CDS hevdet, og argumentert godt for, at det å legge en digital sløyfe fra det digitale signalkretsløpet og ut (som en blindvei) til en kontakt, vil generere overraskende mye støy og elendighet i digitaldomenet selv om den står ubrukt; slik at å bygge en cd-spiller uten digitalutgang er en stor designmessig fordel ift å kontrollere støynivå; noe som igjen betyr at en cd-spiller uten digitalutgang vil låte bedre enn akkurat samme cd-spiller MED digitalutgang. Iallefall all den tid cd-spilleren er et høyytelsesdesign med stor fokus på et lavt gulv med støy og forvrengning.

    Som de fleste vel har fått med seg, så mener Naim at det er langt bedre muligheter for å kontrollere støy, og følgelig en større lydmessig gevinst, ved å flytte strømforsyningen ut av cd-spilleren istedet for dac'en. De hevder forresten at de under lytting og arbeide med utvikling av cd-spillere har erfart at digitalkretsløp er overraskende følsomme for støy, og at dette er signifikant for lydkvaliteten.
    En liten tankevekker til de som tror at dvd-drivverk til 399,- er like gode som toppklasse dedikerte drivverk (som f.eks i de beste Naim-spillerne) og at et digitalt signal kun handler om 1'er og 0'er uansett.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Naim er nydelige av utseende :D Det er faktisk stor forskjell i utseende fra entry level til Reference synes jeg.
    I følge eier av enda dyrere Naim, blir finish enda flottere i det sjiktet.

    Har gjort Naimforretninger det siste døgnet. Mon tro hva det kan være?

    Bruce. I Oslo er vel muligheten stor for å låne en Isotek boks en ukes tid? Forske seg frem til problemet?
    Vil tro at Ljudtema/ Kontrapunkt også låner/ deponerer bort en Hiline?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke forstå at dette ser så stygt ut:



    Det er noe tidløst over Naims design, dessuten er finish og byggekvalitet helt i toppklasse, så vidt jeg kan bedømme. Litt sånn bankboks følelse, liksom.. ;)

    Har gjort Naimforretninger det siste døgnet. Mon tro hva det kan være?
    Hemmelighetsfull, Steinar? Tipper på Fraim eller CDX2... ;)

    Ellers er det poststreik i England og tofemti er ikke kommet lenger enn til Gloucester. Som Naimist i Norge er man bare nødt til å være tålmodig. ;D

    Mvh
     

    bruce

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Innlegg
    291
    Antall liker
    0
    Steinar, hva har du funnet på nå?

    ISOTEK må absolutt prøves før handel, ja. ;)

    Hiline: Jeg liker ikke å be om hjemlån, dersom jeg ikke er potensielt interessert i å handle. Hiline blir ikke kjøpt i Norge. Det er i hvertfall sikkert ;)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Steinar O skrev:
    Svein skrev:
    Steinar O skrev:
    Har gjort Naimforretninger det siste døgnet. Mon tro hva det kan være?
    Aner du ikke hva du har kjøpt ;)
    Joda, jeg gjør nok det ;)
    Vi får se når sakene kommer i hus! Ja, det står sakene!!
    ;D Hvorfor så gåtefull, Steinar? Vi andre utbasunerer jo hva vi kjøper flere måneder før det kommer i hus! Du må jo skjønne at vi blir nysgjerrige... :D

    Bare se her:

    Track & Trace
    Parcel tracking details

    Progress of the parcel you've enquired about is displayed below.
    Parcel number: EE451803926GB
    Status: In progress

    Parcel tracks

    Date Time Location Tracking Event
    19-10-2007 16:22 Gloucester Depot On route to hub
    19-10-2007 12:26 Gloucester Depot Collected from customer
    18-10-2007 10:00 WDM Online
    Handelen har vært preget av mye rot og uflaks. Først litt rot med overføring av penger og ikke nok med det. En dag gikk bort grunnet strømbrudd hos UHES (grunnet skogrydding!!). Men dette er jo bare småtterier når vi vet hvor lang tid de bruker hos toll(u)vesenet... :eek:

    Du går vel spennende dager i møte du også, Steinar O.

    Mvh
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Har akkurat gjort en Naimhandel sjøl etter hyggelige forhandlinger med selger over flere dager. Har de vel i hus i løpet av noen uker ;)
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Apropos 250.2 så er jeg svært spent på hva den gjør med lyden.

    En tidligere 200-eier nevnte at det var som forskjellen mellom gutt og mann.. :D
    Og Bob hos Neat benytter seg av både 250 og 250.2 (samt 110) i utviklingen av sine høyttalere.

    Akkurat nå låter det svært bra hos meg, men 282 avslører på en måte at 200 er en litt tørr effektforsterker. Momentum 4i er svært bra. En person på N-forumet valgte disse etter å ha hørt SL2, Living Voice, Art og Kudos. (Og Kudos er jo virkelig "in" i England).

    Så enten blir 202/200 eller 202/250 lagt ut for salg om noen uker.

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    costello skrev:
    Apropos 250.2 så er jeg svært spent på hva den gjør med lyden.
    Graden av forskjell vil selvsagt bli opp til den enkelte høyttaler som forsterkeren skal være "strømforsyning" for (en gammel Naim-allegori); men du kan trygt regne med en bredere palett av klangfarger, mere reverb og mikrodetaljer, mer kraft og energi; men ikke nødvendigvis mer PR&T. Tror jeg... :)

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Vidar P skrev:
    costello skrev:
    Apropos 250.2 så er jeg svært spent på hva den gjør med lyden.
    men du kan trygt regne med en bredere palett av klangfarger, mere reverb og mikrodetaljer, mer kraft og energi; men ikke nødvendigvis mer PR&T. Tror jeg... :)

    Mvh Vidar P
    Omtrent sånn opplevde jeg det også, men prat har den. Gutt og mann passer også bra synes jeg ;)

    Costello har kanskje en høyttaler som møter 250.2 på en perfekt måte?
    Kibsgard virker jo også å være fornøyd sammen med Arc.

    Spennende.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Var det noen som sa Fraim?

    Her er mine "Fraim"!

    CDX2 skal jeg prøve før noe kjøp.

    Jeg kan si så mye at jeg vet hva jeg får, har hatt i eie tidligere m.a.o.

    Kabelenden som stikker ut til venstre i bildet er Chord Epic Twin. Etter å ha brukt den de siste månedene, bytta jeg til NAca5 igår.
    A og B test er en ting, men å sette en komponent inn i anlegget over en tid og deretter sette tilbake det "gamle".
    Det ga ihvertfall meg en veldig god indikator på hva som er hva.

    Nå blir det NAca5 en tid fremover

    Og ja....det er fremdeles litt av en kabeltøyse der bak.
     

    Vedlegg

    K

    Kaarelars

    Gjest
    Spennende test av CD555, litt av et strømforsyningsarrangement på denne spilleren.
    Forresten er kretsløpene på forforsterkerne ganske identiske helt opp til 52 eller 252. Det er strømforsyningen som gjør de største forskjellene, Supercap f.eks er 6 Hicaper i en boks noe som litt forenklet gjør at hver av de 6 inngangene på 52 eller 252 har en Hicap hver. Resten av serien bortsett fra 82/282 som har et litt spesielt arrangement, må alle inngangene dele på en Hicap eller Flatcap.

    Ellers er det et par SBL på gang. Er forberedt på et lydmessig kultursjokk og et mulletanlegg en periode, men jeg overlever vel. Hadde en liten samtale med Alshus i går det er vel en underdrivelse å fortelle at han er fornøyd med sitt par.
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    ...denne posten må vel kalles "forhånds-fisking", hvis noe...

    Som de som har fulgt denne tråden lenge (og som leser signaturlinjer nøye...), så består mitt totale eierskap av Naimprodukter av en Nait 5i, samt Stageline/iSupply for platespillerglede...

    Ikke overraskende har jeg innsett at svakheten i mitt system nok helt klart er signalkilden, og innen, hva skal jeg si, rimelig tid (kan fort gå noen måneder, eller opptil mange måneder, men det spiller liten rolle) så må den DVD/CD-komboen (som ellers er finfin til DVDer...) jeg har byttes ut med en proper CD-spiller.

    Spørsmålet blir da hva man skal sikte mot å oppgradere til, eller annerledes sagt, hva takler Nait 5i ?

    "Budsjett"-valget er jo en CD 5i, som sikkert vil trives godt i mitt system. Alternativet er å gå opp til CD 5X, iom. den kan oppgraderes med *cap-etterhvert, som også kan forbedre ytelsen på Stageline'n.

    CDX2 blir nok over mitt budsjett uansett (om ikke Norsk Tipping på Hamar åpner gavekontoen..), men det er vel også kanskje for overkill å regne på en Nait ?

    Har kikket litt på andre muligheter da, men litt usikker på hva som vil trives best sammen med Nait'en. Høytalerne er Linn Ninka, og da er kanskje også Linn en potensiell kilde, f.eks Linns Majik CD ?

    Har også lurt litt på utstyr som er SACD-kapabel, og der er jo ikke akkurat produktutvalget til Naim for voldsomt å regne. Skal en over på Linn der, så er det jo Akurate som er valget, men den er jo også ikke akkurat rimelig.

    Finnes det noen budsjett-muligheter som dere kloke Naim-hoder ville foreslå, SACD eller ikke, som dere mener ville trives inn i Naims lydfilosofi ?

    (selv om jeg vel innser at å tenke lavbudsjett i samme åndedrag som man sier Naim og Linn er litt banning i fritt valgt kirke ;D )
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Flaggerkatt; du har helt rett i at signalkilden er mangelfull; jeg har en slik selv og har brukt den i bl.a kontekst med Nait 5i, og kan underskrive på at den ikke hører hjemme i et slikt system.

    Kombinasjonen Linn kilde, Naim forsterkere og Linn høyttalere er omtrent så klassisk kombinasjon som man kan finne av UK hifi.
    Både Naim og Linn kilde vil passe godt; du bør sammenlikne og høre hva du liker best selv; Linn-kilder har gjerne en enda bedre "tuneplaying ability" (som lettest hørt ved den infamøse tune-dem), og en veldig bra fokus på hovedlinjene i musikken. Naim-kilder er nå til dags litt mer klangrike og har ofte enda bedre dynamiske kontraster, men er ikke like gode på dette med tuneplaying som så mange Linnister liker så godt, iallefall ikke før man er høyt oppe i pris.

    Ikke for å legge bensin på oppgraderingsbålet; men ta i så godt du kan når det gjelder kilde! Du vil temmelig snart få lyst på en litt større Naim-forsterker når du hører hva de kan gjøre med lyden i dine Ninka'er; og det kan du høre hos Kontrapunkt. Da er det kjipt å sitte med en CD5i (som ellers er super, men som ikke har en rettmessig plass sammen med en større Naim-forsterker) som systemet kanskje allerede hare vokst fra.

    Det er ikke meningen å undervurdere CD5i. Langt derifra. Jeg mener bare at du ikke bør ta så små skritt at du aldri kommer frem til det nivået hvor systemet er veldig godt balansert.
    En CD5x med FC2 (for å forsyne både CD5x og Stageline) synes å være en god ide. Om du da ikke foretrekker Linn kilder.

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Som noen kanskje har sett i andre tråder, så driver jeg å kjøper hodetelefoner om dagen. Jeg har kjøpt et sett AKG K701 allerede,



    se Wes Philips' underholdende test av de (sammenliknet med HD650) her;

    http://www.stereophile.com/headphones/806akg/

    Nå har jeg altså kjøpt meg en Beresford TC-7510 dac/hodetelefonforsterker slik at jeg kan dypdykke i musikalske gleder via coax digitalutgangen på DVD-spilleren i campingvogna (dvd-spiller/Beresford/AKG skal brukes til cd-spilling i ferier/helger i vogna). Beresford-dac'en er spesielt tilpasset AKG K701 (custom) av Stanley Beresford.

    Men; man må jo ha et hull å fylle opp hjemme også; NAC552 er temmelig sparsomt utrustet med 1/4" jack-kontakter, så jeg har undersøkt litt om Headline.
    Mange plasser på nett, og i May 2005-utgaven av HiFi World, har de testet Headline med strømforsyner som i-Supply, NAPSC og FlatCap. HiFiWorld mener at NAPSC låter best, og at FlatCap "dissekerer" bort litt av den musikalske flyten; det har jeg lest andre steder også.



    Så nå har jeg fått et bra tilbud på Headline/Napsc fra UK, og har fryktelig lyst til å kline til... selv om jeg ikke har hørt Napsc på Headline. Noen meninger?

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Som noen kanskje har sett i andre tråder, så driver jeg å kjøper hodetelefoner om dagen. Jeg har kjøpt et sett AKG K701 allerede,



    se Wes Philips' underholdende test av de (sammenliknet med HD650) her;

    http://www.stereophile.com/headphones/806akg/

    Nå har jeg altså kjøpt meg en Beresford TC-7510 dac/hodetelefonforsterker slik at jeg kan dypdykke i musikalske gleder via coax digitalutgangen på DVD-spilleren i campingvogna (dvd-spiller/Beresford/AKG skal brukes til cd-spilling i ferier/helger i vogna). Beresford-dac'en er spesielt tilpasset AKG K701 (custom) av Stanley Beresford.

    Men; man må jo ha et hull å fylle opp hjemme også; NAC552 er temmelig sparsomt utrustet med 1/4" jack-kontakter, så jeg har undersøkt litt om Headline.
    Mange plasser på nett, og i May 2005-utgaven av HiFi World, har de testet Headline med strømforsyner som i-Supply, NAPSC og FlatCap. HiFiWorld mener at NAPSC låter best, og at FlatCap "dissekerer" bort litt av den musikalske flyten; det har jeg lest andre steder også.



    Så nå har jeg fått et bra tilbud på Headline/Napsc fra UK, og har fryktelig lyst til å kline til... selv om jeg ikke har hørt Napsc på Headline. Noen meninger?

    Mvh Vidar P
    Flotte hodehøyttalere. Er de lukket utførelse?

    Gå for HL-NApsc, men skal man tro alt man leser?

    Nå har jeg tatt feil mange ganger og trodd at jo større psu, jo bedre. Virker som man heller skal tenke; benytt den psu som er tiltenkt i utgangspunktet.

    Jeg har lest at Hicap er minimum for HL!?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Steinar,
    disse er ikke lukket. Det tilkommer lukkede i samlingen etterhvert.

    Nei såklart skal man ikke tro hva man leser, enig i det. Men på den annen side, så sier Norman på UHES i en mail nylig at de aller fleste pleier å foretrekke NA-PSC 2 (for å bruke den helt korrekte benevnelsen?) til Headline 2.
    Og når jeg attpåtil ikke får hørt (gidder ikke vente ennå et halvt år på å få tak i det i Norge), så er det vel nogenlunde greit. HiCap blir uansett ikke kjøpt nå, og da er i-Supply eneste realistiske alternativ til Napsc; og det synes å være liten uenighet om hva som låter best av de to.

    Jeg tror kanskje at dette individet som mente at HC er et minimum for HL kanskje er en smule alene om sin mening? :) Jeg har ikke sett det, selv om jeg har trålt n-forumet og div hodetelefonfora i det siste. Tviler imidlertid ikke på at HiCap er super til Headline; det lille jeg har hørt låt ikke dårlig iallefall :D

    Test av Headline her forresten;

    http://www.onheadphones.com/product-reviews/amplifiers/naim-audio-headline-headphone-amplifier.html

    Merket meg et sitat her;

    The Headline can be used with the i-Supply or the NAPSC external power supplies.

    The more expensive NAPSC makes a huge audible difference.

    Everything sounds bigger, bigger, and bolder. It is like pulling out a V6 engine and replacing it with a V12.
    Mvh Vidar P
     

    harhau

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Innlegg
    72
    Antall liker
    1
    NAPSC er ihvertfall for dårlig hvis man bruker Grado RS-1. HiCap eller FlatCap må jeg innrømme jeg ikke hører store forskjeller på.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    harhau skrev:
    NAPSC er ihvertfall for dårlig hvis man bruker Grado RS-1. HiCap eller FlatCap må jeg innrømme jeg ikke hører store forskjeller på.
    Hva går de lydmessige problemene ut på med Napsc da? Hvordan forandrer musikken seg når man går fra Napsc til FlatCap?
    Pussig du skulle si dette med HC og FC, fordi HiFiWorld rapporterer at de synes Napsc låter bedre totalt sett med Napsc enn med FlatCap.

    Mvh Vidar P
     

    harhau

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Innlegg
    72
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Hva går de lydmessige problemene ut på med Napsc da? Hvordan forandrer musikken seg når man går fra Napsc til FlatCap?
    Pussig du skulle si dette med HC og FC, fordi HiFiWorld rapporterer at de synes Napsc låter bedre totalt sett med Napsc enn med FlatCap.
    RS-1 er svært kilne og kan gi veldig spiss lyd, særlig med noe er som såpass frampå som naim. Diskanten ble rufsete i toppen, dessuten antydning til siblianter enkelte steder. Dette er dog kun hørbart med problematiske innspilninger. Men de fleste har vel CDer som ikke akkurat er perfekte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn