Hvordan man vil ha musikken presentert dreier seg jo om smak og behag. Liker man ikke "musikken slengt i trynet", velger man noe annet enn Naim. Selv har jeg hørt CD5i, CD5X med og uten Hicap og Flatcap, og CDX2 med og uten XPS2. Alle har sin egen lydsignatur, men på det utstyret jeg har nå er jeg ikke i tvil om at CDX2/XPS2 er den rette kilde (har ikke hørt CDS3) for meg. Andre kan ha andre preferanser, men dette stemmer også med Naim eget "suggested systems".Steinar O skrev:Jeg tror man bør være mer forsiktig med å uttale seg om utstyr man ikke har hørt eller sammenlignet, ihvertfal bør man presisere at dette TROR jeg, har IKKE hørt det.
Etter hva jeg har lest om SN og det jeg har hørt av 805s, vil jeg TRO at CD5 vil balansere disse 2 på en fin måte. Begge førstnevnte balanserer på en knivegg mht det litt for ivrige.
En annen ting. CDX2 ligger i naturlig nærhet til både 202-200 og SN. Pass allikevel opp for å tro at det er en match made in heaven. CDX2, som CDX (har jeg lest) har en helt annen klang/ presentasjon enn f. eks CD5 og CDS3.
Litt for mye av det "gode" blir for mye av det "gode".
Vi får alle vise litt ydmykhet i skribleriene våre (inkl. undertegnede).
CD5 er kanskje ikke den mest oppløste og dynamiske cdp fra naim. Spørsmålet er om du vil ha musikken slengt i trynet, som fort kan bli motsetningen?
Det finnes unntak fra regelen også hos naim.
Alt IMO.
Har på følelesen av at Naim på en måte har tatt den helt ut med CDX2. Fart, detaljer, dynamikk. Enig i at den er framfusende, men på en musikalsk måte. Og med XPS2 takler den også roen og flyten i musikken. Tenker tilbake på testen i Fidelity, der nevnte spiller nærmest ble karakterisert som laid-back og main stream. Skjønte ikke helt hvordan Rognlien kunne mene det. Forøvrig fikk Neat Momentum også litt pepper i en test (Hi-Fi World?) for også å være for frampå. Men med Naim funker det alldeles glimrende... ;D
Tråler man N-forumet om kilder til SN er CDX2 ofte nevnt. TROR at det er en knallmatch. Ikke for det - CD5X/Flatcap2 var også svært bra...
mvh