Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Vidar P skrev:
    Og når skal du invitere kjekke med-nordmøringer over på en demo..? :)
    Mandag passer nok best for meg. Skal rigge ned utstyret etter det pga pussing av vegger og tak på stuen.
    Du må gjerne ta med flere om det er flere som er lysten på å høre musikk :)

Mvh

Arne Kr

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    Vidar P skrev:
    Og når skal du invitere kjekke med-nordmøringer over på en demo..? :)
    Mandag passer nok best for meg. Skal rigge ned utstyret etter det pga pussing av vegger og tak på stuen.
    Du må gjerne ta med flere om det er flere som er lysten på å høre musikk :)

Mvh

Arne Kr
    Stiller gjerne! Jeg kan jo høre med SonicFrontiers...?

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Vidar P skrev:
    Når skal du få deg en anstendig kilde da? :)

Mvh Vidar P
    He he - det burde vel bli en CDX2 det, men er lysten på Fraime (Sort ash) også... :) Så om du finner noe av dette til gibortpris så gi meg et vink :D

Mvh Arne Kr

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    Vidar P skrev:
    Når skal du få deg en anstendig kilde da? :)

Mvh Vidar P
    He he - det burde vel bli en CDX2 det, men er lysten på Fraime (Sort ash) også... :) Så om du finner noe av dette til gibortpris så gi meg et vink :D

Mvh Arne Kr
    Hei; SonicFrontiers er med. Når da?
    Er det lett for deg å gi oss en demo av 202 med og uten HiCap? Det er vel bare en kjapp kabelbyttesak eller hva?

Fraim er super-stilig i sort ask, helt enig! Og; jeg har hørt CDX2 spille så vidunderlig at den virkelig seiler opp som en av favoritt-cdspillerne gjennom tidene, på linje med Linn Karik/Numerik, CD12Sondek, CDS3 osv. Det er virkelig en voldsom og brutal knockout på ellers gode cd-spillere i mer imøtekommende prisklasser.
    Cdx2 er kjempefull av musikalsk innsikt, har en utrolig åpen og artikulert gjengivelse; det står for meg at den drar utrolig mye mer informasjon ut fra sølvplatene enn de fleste. Jeg skal ikke begi meg ut på å mene noe om hvorfor; det er helt sikkert en veldig sammensatt årsakssammenheng. Og den blir enda noen hakk bedre, ikke minst på områder som energi, PR&T, frigjorthet og musikalsk engasjement når man får brukt feriepengene på en XPS2 :)

Mvh Vidar P

J

Jurassic

Gjest
    Er det snakk om mandag så hiver jeg meg gjerne med hvis det passer?
    Selv om jeg er en non-convert

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Jurassic; Klart du kan komme.

Vidar P; Litt testing med og uten HC2 skal vi få til, bare av med en kabel på NAC det og sette inn en blindplugg i stedet.

Da sier vi kl 1800, adressen kjenner dere :)

Mvh Arne Kr

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    Jurassic; Klart du kan komme.

Vidar P; Litt testing med og uten HC2 skal vi få til, bare av med en kabel på NAC det og sette inn en blindplugg i stedet.

Da sier vi kl 1800, adressen kjenner dere :)

Mvh Arne Kr
    Supert! Kl 18 passer bra! Hadde vært svært moro å høre hva med/uten HC gjør hos deg! Setter liksom en spiss på hifiopplevelser :)

Jurassic; gleder meg til å se deg igjen. Lenge siden sist!

Mvh Vidar P

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Ta gjerne med egen musikk om det er noe spesielt dere ønsker å høre, legger de lett inn på MacBooken jeg ;)

Mvh Arne Kr

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    Ta gjerne med egen musikk om det er noe spesielt dere ønsker å høre, legger de lett inn på MacBooken jeg ;)

Mvh Arne Kr
    Hehe.. skal spare deg for mine rare, historiske innspillinger med forlengst avdøde dirigenter :)

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Og; jeg har hørt CDX2 spille så vidunderlig at den virkelig seiler opp som en av favoritt-cdspillerne gjennom tidene, på linje med Linn Karik/Numerik, CD12Sondek, CDS3 osv. Det er virkelig en voldsom og brutal knockout på ellers gode cd-spillere i mer imøtekommende prisklasser.
    Cdx2 er kjempefull av musikalsk innsikt, har en utrolig åpen og artikulert gjengivelse; det står for meg at den drar utrolig mye mer informasjon ut fra sølvplatene enn de fleste.
    CDX2 har jo fått blandet kritikk opp gjennom åra. Vi husker vel "Naim Super" testen i Fidelity, der Rognlien ikke var helt begeistret for det han hørte. Og Vidar P. skrev dette om CDX2 for ett år siden:
    Det vi alle drømmer om er et system som gjør at vi, MUSIKKELSKEREN i oss, lener seg tilbake og glemmer hifi; oppslukt i musikkens skjønnhet. Bare innrøm det.

Hvor passer støyende cd-spillere inn i dette? Fattigmanns trøst? For de som forsøker å legitimere sin CDX2 fordi de ikke har råd til en (langt bedre!) CDS3? De vil jo naturligvis hevde at deres CDX2 har "mer snert og boogie" enn en CDS3. Eller kanskje de som lytter i 20-30 sekunder til hvert av de første 4 kuttene av sin nye cd? Bare for å finne ut at "det låt tøft, så da vet jeg det".

Nei, bare å innse det; dyrt men sant. Costello; om du vil ha bedre lydkvalitet; CDS3 på Fraim gir deg langt mer boogie enn noe annet du har hørt, såfremt du får det til å swinge i systemet ditt såklart.
    .... :D

Men det står veldig klart for meg nå at dette med Naim i høy grad er et sp.mål om balansegang. Opplever nå hvordan CDX2 i samspill med 282/250.2 høres adskillig mindre tørr og klinisk ut. Plutselig låter alt så mye mer organisk og analogt. Mindre støy! Alt klinger mere naturlig enn med 202/200.

Opplevelsen må også ses i sammenheng med rom og benyttede høyttalere.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo ment i en spøkefull tone det siste der da costello. Det er ingen selvmotsigelse i at jeg 1) liker CDX2 veldig godt, og 2) jeg synes CDS3 låter enda bedre, og 3) den låter som den gjør bl.a som en funksjon av at den har mindre støy i musikksignalet.

Hva tror du gjør til at CDX2 låter bedre med XPS2? Eller CDS3 med 555PS? Mer raffinement, mer dynamikk, mer tilsynelatende båndbredde og en "smoothere" klang? Støy selvsagt. XPS2 hhv 555PS gir renere strømforsyning :)

Slik jeg ser det da. Ellers enig i at matching er sentralt; f.eks var jeg aldri helt fortrolig med CDS3/XPS2 sammen med 282/250. Bare et enkelt bytte til en 300 gjorde all verdens forskjell i voice fra systemet.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ellers påstås det at "contact cleaning" er viktig med Naim.

Tok strømmen idag, og dro fram alle kablene, litt inn-ut med både snaics, burndy og hiline, glemte heller ikke strømkablene.

Med hånden på hjertet, kan jeg ikke si at det gjorde all verdens forskjell, men godt å få det gjort... ;D da det er et par måneder siden sist.

Jeg har 16A automatsikringer, og det måtte en 4-5 gangers forsøk før alt "startet". Sikringen røk flere ganger både ved start av XPS og HiCap.... :-\

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.108
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Få intallert en "tregere" sikring, som ikke går så lett ved oppstart.

Rensing av kontaker er for hifi-tullinger. Jeg hører på musikk, jeg. ;)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    C._Alshus skrev:

Det var da voldsomme greier... En sikring på 16A skal vel tåle 3.680 watt?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    bruce skrev:
    C._Alshus skrev:

Det var da voldsomme greier... En sikring på 16A skal vel tåle 3.680 watt?
    Det skal den, men oppstarten er brutal. Jeg kan bekrefta at min 16A kurs med B-automat også har problemer med oppstarten av de største Naim strømforsyningene. Både min 555PS, 552PS og 300PS kan knerte min 16A B-automat. Det som er litt morsomt er at Sigmas'en ikke hjelper, dvs at den blåser ikke sine raske automater, som igjen vil si at den klarer å levere mer strøm enn oppstarten kan dra?

Mitt råd er iallefall å kjøpe en C-automat dersom man først skal bytte.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Har du dedikert 16A hifikurs og sikringen faller ut ved innkobling av xps eller hicap?
    Da har du med stor sannsynlighet en DEFEKT automatsikring.

Automatsikringer har begrenset levetid. De har ulik kvalitet.
    Hver gang den løser ut, svekkes karakteristikken, dvs den vil løse ved en lavere strøm.

Ca 3600W kan du belaste sikringen med. Anbefalt nominell (konstant maksstrøm) for en automat er ca 80% av 3600W.
    Når sikringen løser ut i innkoblingsøyeblikket, er det fordi trafoene i komponentene skal magnetiseres. Det medfører en stor inrush strøm (startstrøm) som er flere ganger trafoens nominelle strøm.

Har du ikke en dedikert kurs, men en som er belastet av annet utstyr også, vil en sikringsautomat av type C karakteristikk være løsningen. Den tåler en høyere inrush strøm i en begrenset periode, men den har en lavere nominell grense. Strømtoleransen ved normal bruk vil være lavere.

Jeg vil anbefale å ha en egen strømkurs til anlegget og normalt vil en 16A automat med B- karakteristikk holde.
    Kjøp sikringsautomat fra enerkjent leverandør. M&G/ Schneider, Siemens, ABB, Kløckner&Møller.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe stort problem at automatsikringene slår seg ut, det skjer vanligvis ikke. En gang var det strømbrudd mens jeg var ute og anlegget sto på. Kom hjem og anlegget hadde slått seg på igjen og alt var iorden. Sikringene er forøvrig av typen M & G type B og bare et par år gamle.

Ellers er alt bare fryd og gammen... ;D

Spilt musikk siden kl.7 imorges og storkost meg... ;D

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover; min B16-automat er fra AEG. Den er ikke defekt engang :) Disse psu'ene drar noe voldsomt ved oppstart. Kan det være avhengig av nettspenningen lokalt?
    Hos meg blåser den dersom jeg starter opp f.eks 552 litt for tidlig etter å ha startet 555 eller XPS.

Uansett; stor takk rettes til iSaint for velvilligst å la oss henføre inn i gitarbluesens verden igår kveld! Turen fra iSaint til cduniverse.com tilsvarer omtrent turen fra iSaint og hjem. Etpar huller i samlingen må fylles ja.

Av naimistisk interesse hørte vi 202/Napsc med to psu-alternativer; først fra basisforsyningen i NAP200, deretter fra HiCap2.
    Skeptisisme til utbyttet av en mer regulert og støysvak psu rådet i forkant i den nonkonvertive del av forsamlingen; 24V må da vel være 24V.. men når HiCap2 ble koblet inn var det som en åpenbaring av lys, innsikt, energi, rytmer og klangrikdom. iSaint sa det meget treffende; alle instrumentene ble mer instrumenter!

For meg hadde det ikke vært noen vei tilbake; med min måte å høre på musikk på, og de kvaliteter jeg verdsetter, så synes jeg en slik kvalitativ oppgradering på innsikt, engasjement, tonalitet, detaljer og i det hele tatt musikkgjengivelse er på billigsalg med HC2. Det er ikke at den blåser deg bakover med enkelt-egenskaper som plutselig blir sinnsykt mye bedre, det er heller ikke det at det blir veldig mye mere av noe, eller at bassen blir så mye dypere, soundstage så mye større eller slike ting som strengt tatt er langt på siden av hva musikerne holder på med; det er mer det at for musikkelskeren så er den bedre på absolutt alle parametre; den slår deg bakover med titusener av småpuffer istedet for ett massivt smell på en enkeltegenskap; musikerne åpenbarer seg med noen ekstra nivåer av alt.

Dette er en oppgradering i ordets rette forstand; man får ikke mer eller mindre av noen frekvensområder eller slikt tøv (det kan en equalizer fikse for interesserte i denslags), man får et lydbilde som er rikere på klangen fra de enkelte artister, og som gjør at de enkelte artister virker mer levende, mer engasjerte, mer lekende, mer spillende, mer energiske, mer interessante i det hele tatt. HC2 er en superb oppgradering på 202 for musikkelskeren; akkurat slik den er det på de andre Naim-produkter jeg har hørt den på. Ikke rart HiCap har vært med oss siden de fleste av oss gikk på barneskolen. Et suverent godt produkt!

Oppfordrer iSaint til å laste opp bilder da jeg ikke skjønner meg nok på dette til å laste opp bilder fra min email... :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Stover; min B16-automat er fra AEG. Den er ikke defekt engang :) Disse psu'ene drar noe voldsomt ved oppstart. Kan det være avhengig av nettspenningen lokalt?
    Hos meg blåser den dersom jeg starter opp f.eks 552 litt for tidlig etter å ha startet 555 eller XPS.
    Vidar da, dette har jeg fortalt deg for lenge siden. B16 er ikke noe for Naim PSU'er. Etter at jeg kjøpte Naim Armageddon for ørten år siden måtte jeg hive ut B16 og inn med C16 på kursen til stereo'n.

FZ

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen alle Naimere, har funnet et sett Linn Isobarik høytt. Funker det godt på mitt lille Naim-system? (se i bunn av signaturen, hicap kommer i tillegg) Hva kan jeg forvente?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar da, dette har jeg fortalt deg for lenge siden. B16 er ikke noe for Naim PSU'er. Etter at jeg kjøpte Naim Armageddon for ørten år siden måtte jeg hive ut B16 og inn med C16 på kursen til stereo'n.

FZ
    Jasså... du snikleser på n-forum ja. Tenkte jeg det ikke; nå er det vel neppe lenge før sveiseboksene fra en US-garasje ender på bruktbørsen til overpris, og nye raffinerte bokser fra en verden du hittil kun kjenner via Geddon er på vei inn... :)

Hifiguru; Isobarik ble brukt som den ultimate høyttaler for de som satt på en hel vegg Naim. Helst CDS eller LP12, NAC'er i toppklassen og en sixpack med 135'er akkompagnert av Naxo aktivt filter.. med tilhørende Hicap-herligheter i meterhøye hauger.

Dette er ikke noen høyttaler for entrylevel Naim; lyd får du sikkert... men neppe noe imponerende. Men, jeg har ikke hørt, som naturlig er da ingen (jeg kjenner til) har vært sprø nok til å prøve dette :)
    Men for all del, jeg følger utviklingen med spenning :)

Mvh Vidar P

J

Jurassic

Gjest
    Guro: Du kan alltids kjøpe en amerikansk forsterker til å drive de ;)

VidarP og Isaint: Synes Naim gjorde god jobb i går sammenlignet med Audilab og Lyngdorf.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jurassic skrev:
    Guro: Du kan alltids kjøpe en amerikansk forsterker til å drive de ;)

VidarP og Isaint: Synes Naim gjorde god jobb i går sammenlignet med Audilab og Lyngdorf.
    Jurassic; hørte du 8000Q/2x8000M på Miragene du da...? De var da slettes ikke verst, og spilte jo voldsomt ift den 8000S som ble forsøkt først; men den lille integrerte 8000S er jo selvsagt ikke komfortabel med høyttalere av denne typen, lagd som den er for benigne høyttalere til et fragment av prisen.

Forresten så er jeg enig; denne 202/Napsc/HiCap/200 er voldsomt imponerende; og man kan bare begynne å forestille seg hva slags vellyd som ville ha blitt oss til del med en rå kilde fra samme produsent... (uten å hinte for mye til CDX2 :))

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Jasså... du snikleser på n-forum ja. Tenkte jeg det ikke; nå er det vel neppe lenge før sveiseboksene fra en US-garasje ender på bruktbørsen til overpris, og nye raffinerte bokser fra en verden du hittil kun kjenner via Geddon er på vei inn... :)
    Det renner allerede over av flat-earthere på sentralen, men jeg tilhører fremdeles de som er overbevist om at jorda er forholdsvis rund 8)

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Vidar P skrev:
    Oppfordrer iSaint til å laste opp bilder da jeg ikke skjønner meg nok på dette til å laste opp bilder fra min email... :)

Mvh Vidar P
    Gutta nyter musikk ;)

Mvh Arne Kr

S

Stover

Gjest
    Stover; min B16-automat er fra AEG. Den er ikke defekt engang Disse psu'ene drar noe voldsomt ved oppstart. Kan det være avhengig av nettspenningen lokalt?
    Ja, det kan det. For egen interesse skal jeg finne ut av detaljer rundt akkurat dette.
    Her må jeg friske opp kompetansen og ordforråd.Kommer tilbake til emnet på nyåret.

Jeg har aldri hatt sånne problemer med Naim. De siste årene har jeg riktignok brukt C karakteristikk automat.
    Det kan selvfølgelig være andre årsaker til dette, f. eks hvor fasevinkler treffer i innkoblingsøyeblikket. Mao, hvor strøm og spenning befinner seg idet du legger inn sikringen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover; dette er et fagfelt du virkelig har den høyeste kompetanse på, og jeg velger uforbeholdent å ta det du sier totalt ad notam.

Det jeg merker er at noen ganger kan jeg slå på systemet uten problem, andre ganger må jeg ned i sikringsboksen og vippe på automatene mange ganger. Det kan selvsagt ha å gjøre med at spenningen varierer fra dag til dag, fasevinkler ved innslagstidspunkt, og at noen ganger er det mer gunstig enn andre (blir det ikke slik at lavere spenning drar mer ampere? eller har jeg misforstått?).

Men totalt sett; jeg hadde problemer med XPS, HiCap'er og 250.2 på min kurs enkelte ganger... og etter sist helg borte så hadde jeg ingen problem med 555PS, 552PS og 300PS... som skal være mye mer VA-sugende enn de tidligere nevnte. Så jeg vil nå allikevel si at jeg mistenker at B16 er årsaken til mine turer ned i sikringsskapet, og at en C16 ville antakelig ha avhjulpet? :)

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Et par bilder fra 'flat earth audio foundation'
    Det første ligner på et par SBL, hva med en "SBLs venner" tråd Alshus ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jurrassic; dette med softstart har de da visserlig vurdert siden nær sagt før du ble født.
    Det viser seg imidlertid, i Naim's ører, alltid å innebære såpass lydkvalitetskompromisser at de heller lar være å bruke de.

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Det jeg merker er at noen ganger kan jeg slå på systemet uten problem, andre ganger må jeg ned i sikringsboksen og vippe på automatene mange ganger.
    Akkurat som hos meg. Men det må da være flere som har dette problemet?

Eller er det bare her på Nordmøre at strømmen er så dårlig? :(

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Hifiguru; Isobarik ble brukt som den ultimate høyttaler for de som satt på en hel vegg Naim. Helst CDS eller LP12, NAC'er i toppklassen og en sixpack med 135'er akkompagnert av Naxo aktivt filter.. med tilhørende Hicap-herligheter i meterhøye hauger.

Dette er ikke noen høyttaler for entrylevel Naim; lyd får du sikkert... men neppe noe imponerende. Men, jeg har ikke hørt, som naturlig er da ingen (jeg kjenner til) har vært sprø nok til å prøve dette :)
    Men for all del, jeg følger utviklingen med spenning :)

Mvh Vidar P
    De virker så kule og legendariske at jeg tror jeg kjøper dem uansett, har jo kick-ass røramper jeg kan drive dem med til jeg har fått nok NAIM-power :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn