Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Gjør som MaHa sier, Johna...start på scratch!

Solgte mitt rørutstyr for et par år siden og inspirert av denne tråden lånte jeg hjem.
    Og aldri angret. Glem dette med watt, og som MaHa så riktig sier, dette med luft, soundstage og andre artifakter... :D

Det ligger jo endel Naim på bruktbørsen nå, både Nait og rimelige forsterkersett.

Mvh

S

Stover

Gjest
    Jeg har hørt hvor store forskjellene er fra 122X (via 202) til 282 og 252 er sikkert knall den...
    Bare så det er klart. Jeg har fremdeles 202, ingen 282 eller 252.

Om Johna vil lytte til naim igjen? Ta kontakt. Det er noe å velge i for øyeblikket.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Tenkte jeg skulle forsøke meg på Stageline... -Naim iSupply er dette noe noen sitter med og kan selge?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    Tenkte jeg skulle forsøke meg på Stageline... -Naim iSupply er dette noe noen sitter med og kan selge?
    Du vil neppe angre på å splashe ut bittelitt ekstra for Napsc. i-Supply må regnes som et mellomsteg her, sorry å ta det opp :)
    Lett å selge etterpå er Napsc også; plenty 202-brukere, HL-brukere, SL-brukere osv.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ;D ;D

Jada, gutter....
    Det lille av Naim jeg har hørt, har jeg likt godt.
    Var i York i sommer og hørte på ett par sinnsyke Naim oppsett.

Høytalerne mine kommer forhåpentlig før jul.....håper... ;)

K

Kaarelars

Gjest
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Du vil neppe angre på å splashe ut bittelitt ekstra for Napsc. i-Supply må regnes som et mellomsteg her, sorry å ta det opp :)
    Lett å selge etterpå er Napsc også; plenty 202-brukere, HL-brukere, SL-brukere osv.

Mvh Vidar P
    Hei,

Napsc kan ikke brukes på Stageline. Bortsett fra iSupply er det en vanlige PSU-rekka som må brukes.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:

Mvh Vidar P

Hei,

Napsc kan ikke brukes på Stageline. Bortsett fra iSupply er det en vanlige PSU-rekka som må brukes.
    Jasså.. syntes så tydelig jeg har sett en Napsc med en annen kabel ett den tohulls versjonen for HL og 202/282. Velvel, i så fall er det jo enda bedre; man kjøper simpelthen en FlatCap :)

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jasså.. syntes så tydelig jeg har sett en Napsc med en annen kabel ett den tohulls versjonen for HL og 202/282. Velvel, i så fall er det jo enda bedre; man kjøper simpelthen en FlatCap :)

Mvh Vidar P
    Det stemmer, den kan da brukes på Headline. En NApsc kan ikke drive en Stageline.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Svein skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Det stemmer, den kan da brukes på Headline. En NApsc kan ikke drive en Stageline.
    Så bra da, da er det jo helt klart at man må ha en FlatCap :) Som med sine to utganger attpåtil kan drive en HL eller et annet Naim-produkt i tillegg :)

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Joa.. Men tror altså ikke jeg invisterer i en PSU til 8000,- for å drive en RIAA til 3500,- - i første omgang... Tenker iSuply rekker til å høre om Stageline passer i oppsettet eller ikke.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FC kan man kjøpe brukt til bittelitt over prisen av en ny iSupply :)

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Hmmm Flatcap? - Isuply koster da bare 1500,-
    Flatcap2 koster i alle fall 4000,- brukt ser jeg..
    Finnes det Flatcap1 til halve prisen?

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Da er Hi-Cap2 i hus. Selv rett fra esken låter det hele mye mer avslappet, akkurat som om artistene har senket skuldrene. Det er hele er luftigere - man får mer innsikt i musikken (Les scenen). Hele lydbildet kom litt lengre frem på gulvet. Generelt har alle instrumentene blitt enda mer naturtro. Jeg kan vedde en god flaske Cognac på at Roger Waters nettopp sto i stua mi - vokalene er rett og slett blitt skremmende naturtro.
    Som det har blitt sagt tidligere i tråden, og om også jeg har erfart, Naim komponenter trenger gjerne et par dager fra de blir slått på til de spiller optimalt - hvor skal dette ende? :)

Mvh

En enda mer fornøyd Arne Kr

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Hmmm Flatcap? - Isuply koster da bare 1500,-
    Flatcap2 koster i alle fall 4000,- brukt ser jeg..
    Finnes det Flatcap1 til halve prisen?
    FC1 er vel noe rimeligere. Uansett er det jo praktisk talt bare vekslepenger imellom :)

Mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.108
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    toriamos skrev:

Hvorfor man har black serien når det kommer til PSUer?

For eks forskjellen fra en Hicap til en HiCap2 er kabinettet, føttene og bryteren. Og alderen.
    Samme med SuperCap. (Men her og på XPS følger det med burndy)

K

Kaarelars

Gjest
    C._Alshus skrev:
    toriamos skrev:

For eks forskjellen fra en Hicap til en HiCap2 er kabinettet, føttene og bryteren. Og alderen.
    Aner ikke, noen mener til og med at de tidligste Hicapene med Holden&Fisher trafoen låter best.

S

Stover

Gjest
    C._Alshus skrev:
    toriamos skrev:

Er du sikker på dette? Forskjellen lydmessig fra f. eks en xps til xps2 skal være "ganske stor"?

Aner ikke, noen mener til og med at de tidligste Hicapene med Holden&Fisher trafoen låter best.
    Informasjonen er interessant, men dette kommer vel an på hvem du spør?

Å selge en Flatcap til 4000,- er antakelig dumt. Den er praktisk sett veldig god VFM. IMO

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Tar seg jo finest ut i racket med alt i samme serie. Og leser man N-forumet sitter man jo igjen med inntrykket at de seneste cap'ene låter best. Men jeg har ikke prøvd.

Avondale er et lite britisk firma som har spesialisert seg på å tweake og oppgradere Naim produkter. De lager PSU'er til en langt billigere penge, og mange hevder de er minst like gode.

http://www.avondaleaudio.com

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FlatCap ble vel også laget i "black", FlatCap 2 refererer vel til en teknisk oppgradering (med 2x24V rails) men med samme chassis?
    Mao får man vel, såvidt jeg vet, FC1 i det nye chassiset.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Vidar P skrev:
    FlatCap ble vel også laget i "black", FlatCap 2 refererer vel til en teknisk oppgradering (med 2x24V rails) men med samme chassis?

Mvh Vidar P
    Flatcap2 har 1 x 22V og 1 x 24V output.

Flatcap2X har 2 x 24V output.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Slik var det ja :)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    costello skrev:
    C._Alshus skrev:
    Tar seg jo finest ut i racket med alt i samme serie. Og leser man N-forumet sitter man jo igjen med inntrykket at de seneste cap'ene låter best. Men jeg har ikke prøvd.

Avondale er et lite britisk firma som har spesialisert seg på å tweake og oppgradere Naim produkter. De lager PSU'er til en langt billigere penge, og mange hevder de er minst like gode.

http://www.avondaleaudio.com
    Dette virker jo ganske interessant. 1 boks som kan erstatte 3 strømforsyninger? Noen som har erfaringer?

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Takk, Alshus. Dette virker jo som et intresant alternativ...

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    838
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Hva bruker man 22V utgangen til ? Regner med 24V er for pre amps og cdp's?

S

Stover

Gjest
    Liotheles skrev:
    Stover skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Hva bruker man 22V utgangen til ? Regner med 24V er for pre amps og cdp's?
    Flatcap er vel i utgangspunktet ment som en cdp og pre psu. 22V utgangen (B) til cdp og 24V (A) til pre.

Benytter du den kun til cdp, benytter du 24V utgangen til den.

Forøvrig kan du forsyne mange typer Naimkomponenter med flatcap.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    Da er Hi-Cap2 i hus. Selv rett fra esken låter det hele mye mer avslappet, akkurat som om artistene har senket skuldrene. Det er hele er luftigere - man får mer innsikt i musikken (Les scenen). Hele lydbildet kom litt lengre frem på gulvet. Generelt har alle instrumentene blitt enda mer naturtro. Jeg kan vedde en god flaske Cognac på at Roger Waters nettopp sto i stua mi - vokalene er rett og slett blitt skremmende naturtro.
    Som det har blitt sagt tidligere i tråden, og om også jeg har erfart, Naim komponenter trenger gjerne et par dager fra de blir slått på til de spiller optimalt - hvor skal dette ende? :)

Mvh

En enda mer fornøyd Arne Kr
    Hei, takk for fin rapport. Virker som om du er fornøyd da? Opplever du denne økte skalaen, økte mikro-og makrodynamikken (som Linn så treffende kaller "bounce"!), økte energien og økte PR&T'en som ellers er typisk for psu-oppgraderinger innen Naim?
    Og når skal du invitere kjekke med-nordmøringer over på en demo..? :)

Jeg er forøvrig blant de som ikke helt klarer å høre nevneverdig forskjell på oppvarming av psu. Jeg gjorde faktisk et eksperiment der med XPS2 vs 555PS her forleden. Kald XPS vs varm 555PS, og senere varm XPS vs kald 555PS. Jeg syntes da, nok en gang, at hoppet mellom de to psu'ene var helt likt uavhengig av hvilken av de som var varm eller kald :)
    Konklusjonen min totalt sett er at så lenge den drevne elektronikken holdes varm (i mitt tilfelle CDS3 denne gang), så utgjør oppvarming og innspilling av psu'er en så marginal evt forskjell at jeg ikke klarer å høre det iallefall.
    En helt annen ting er det selvsagt med en kald kilde eller forsterker... det høres til en grad.

Mvh Vidar P

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Joda, er veldig fornøyd. Jeg har ingen preferaser mtp psu oppgraderinger, så noen sammenligning kan jeg ikke gi. Er enig med deg mtp oppvarming vs lyd fra psu´en - godlyden kom fra første anslag - kan ikke si jeg har hørt noen endring fra jeg slo den på første gangen og til nå. Resten av oppsettet trenger etter min erfaring 2-3 dager før de slipper høyttalerne helt, og da forsvinner de også helt - utrolig bra.
    Jeg og vår felles venn J reiser til Surnadal på guttetur i kveld, men jeg kommer tilbake i morgen. Kanskje litt lytting på søndag?

Mvh

Arne Kr

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    På Oppdal i helga, nede søndag kveld; kanskje en annen av dagene i uka som kommer? Når skal du få deg en anstendig kilde da? :)

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Kobla opp Nait5i ikveld.
    Det er en jækel av en forsterker.
    Den sliter litt med S8e, men rytmen og musikken er der. Duverden!

CD5/Flatcap2 som kilde. ;)

Angående kald (kommet utenifra) eller varm psu. Jeg foretrekker den varm ja!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Angående kald (kommet utenifra) eller varm psu. Jeg foretrekker den varm ja!
    Hei, siden jeg ikke ennå klarer å høre forskjell på kald og varm psu så kunne jeg gjerne tenkt meg noen hint på hva jeg skal høre etter. Bare for interessens skyld altså :)

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Som når jeg fyra opp i peisen i ettermiddag. ;)
    Synes musikken blir litt mykere og mer naturlig.
    Litt som psu`ens virkning er generellt, men du får liksom den siste naturligheten.

XPS`en var jo veldig kald da antakelig. Lytta en liten time da jeg kom hjem, og pånytt nå ikveld.

S

Stover

Gjest
    Stover skrev:
    Som når jeg fyra opp i peisen i ettermiddag. ;)
    Synes musikken blir litt mykere og mer naturlig.
    Litt som psu`ens virkning er generellt, men du får liksom den siste naturligheten.

XPS`en var jo veldig kald da antakelig. Lytta en liten time da jeg kom hjem, og pånytt nå ikveld.
    Det må legges til at jeg har en helt ny og uinnspilt cdx2 stående og spille.
    Skal ikke se bort ifra at her er stadige endringer pga det.

På den annen side. Det spiller ingen rolle.

CDX2 er innkjøpt fra UK, da Norsk forhandler og importør ikke var interessert i å diskutere pris overhodet!
    En cdp til NOK 44 000,-??

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå har ikke jeg sammenliknet iskald (type 5-10 minus) psuer mot varme, men du kan nok ha rett i at det er hørbart ja. Når jeg tenker på kald, så mener jeg romtemperert, vs varm som i normal driftstemperatur (hva nå enn det er).

Forresten så bør vel disse apparatene romtempereres og avkondenseres før de settes på strøm :)

Intervju med Richard Dane fra Naim på youtube;

http://www.youtube.com/watch?v=ISvV8QGrQUU

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Vidar P skrev:
    Nå har ikke jeg sammenliknet iskald (type 5-10 minus) psuer mot varme, men du kan nok ha rett i at det er hørbart ja. Når jeg tenker på kald, så mener jeg romtemperert, vs varm som i normal driftstemperatur (hva nå enn det er).

Forresten så bør vel disse apparatene romtempereres og avkondenseres før de settes på strøm :)

Intervju med Richard Dane fra Naim på youtube;

http://www.youtube.com/watch?v=ISvV8QGrQUU

Mvh Vidar P
    Spennende intervju Vidar P

Ang. romtempereres. 1 1/2 time i bilen ved ca 20 Gr.C
    Da kjenner du når du tar herligheten ut, at den er klar til bruk ;)
    Ellers helt enig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leser på n-forum om folk som mener den må spilles inn og varmes opp. XPS2 altså.
    Men jeg skjønner ikke helt hvordan de klarer å høre det, eller hvordan de klarer å sammenlikne en kald og en varm; selv kan jeg ikke påstå noe, annet enn at jeg selv ikke klarte å skille varm/kald (jmf den beskrevne sammenliking med 555PS) :)

Men om 555PS bare blir enda bedre med tiden, så er jeg bare glad jeg :)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lekkert Stover! Og så flotte steiner under høyttalerne da... :)
    Si meg, jeg går ut ifra at HiCap'en forer 202. Hva forer da Headline? Hvor er FlatCap2 hen...?

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Dritlekkert!!
    Takk. Jeg synes det er greit når det ser fint ut også ja.

Vidar P skrev:
    Lekkert Stover! Og så flotte steiner under høyttalerne da... :)
    Si meg, jeg går ut ifra at HiCap'en forer 202. Hva forer da Headline? Hvor er FlatCap2 hen...?

Mvh Vidar P
    Hicap til 202. Flatcap står på gulvet bak.
    Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med entry level boksene enda om ikke salg.
    Headline/hc2/Grado låter veldig bra, men er noe kostbar kombo. ift hvor mye det brukes.

Dette låter bare så utrolig bra......når du lærer deg å lytte forbi lyden, til musikken istedet.
    Naim dreier seg om musikkpresentasjon, ikke om bass og annet!

Monoinnspillingen Dvorak symphoni nr. 8 fra DG (1953) låter utrolig fint og det er bare å la seg flyte med.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn