Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    4
    Naim Nait5

Hei dere low-end Naimister ;)
    Vet ikke hvor mange her inne som sitter på denne lille perlen av en forsterker, men jeg tenkte jeg ville dele et lite tips til dere som er så heldige :)

Har lenge stusset over at lyden fra min Rega P3 via min lille Stageline har vært ganske lav og at jeg må skru ganske mye mer opp på volumknotten for å få samme lyttenivå som CD. Dette inntil jeg studerte manualen litt nøyere og fant at preamp delen jammen hadde inputnivå styring. Der står det nemlig:

"To program the volume control for each input first set the volume control to a comfortable listening
    level with the loudest source (probably CD). Enter program mode by pressing and holding the prog key
    until the amplifier volume control indicator flashes. Select the input to be adjusted using the handset
    and use the vol up and down keys to set the volume to a comfortable listening level. The amplifier
    volume control will not rotate during this operation. Select a further input to adjust. To exit program
    mode press and hold the prog key until the volume control indicator stops flashing, or operate any
    control on the amplifier."

Simsalabim !!! :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Mulig dette har vært oppe tidligere, men Naim-tråden begynner å bli satans lang....

Uansett, registrerer at Naim-menigheten er på sterk frammarsj og lov-ordene om elektronikken er stort sett entydig positiv, men hva med høyttalerne? Virker som om nesten alle med Naim-elektronikk kun satser på dette merket, både som kilde og forsterkere, men sørgelig få har høyttalere fra Naim. Betyr dette at de ikke holder mål eller er det andre grunner? Har fått med meg at de skal plasseres tett inntil bakvegg og at dette ikke er like lett å få til i alle rom, men hvilke andre grunner har dere til å velge bort Naim-høyttalere? Det snakkes mye i Naim-leiren om synergi som grunn til å ha et rent Naim-oppsett og iom. at de lager høyttalere burde de vel stå høyt på listen når det siste leddet skal på plass.....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim lager gode høyttalere. Alle høyttalere er et sett kompromisser, og alle har sine sterkere og svakere sider, vektlagt i forskjellig grad av den enkelte lytter.
    Naim's høyttalere er og har alltid vært litt "spesielle", off the beaten track så og si; og har sine styrker og svakheter på noe uvanlige kanskje, iallefall på andre områder enn mange andre Naim-vennlige høyttalere.

Høyttalere må høres før kjøp, nettopp fordi de er så forskjellige. Det er ikke lett i Norge med den gjeldende distribusjon.

Naim-synergien og -spissegenskapene er ikke spesielt avhengig av en gitt klangbalanse i høyttaleren, eller i de enkeltes rom for den del; og følgelig står man fritt til å velge blant et antall Naim-vennlige høyttalere, om enn med hver sin forskjellige klangbalanse, og fortsatt få utbytte av elektronikkens spissegenskaper... om elektronikken er velfungerende.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Klart svar, Vidar. Kjøper den 8)

Hvem har importen på Naim nå? Hadde denne Naim-tråden dukket opp tidligere hadde nok Lyric spadd ut mye utstyr. Etter det han fortalte meg for noen år siden var det vanskelig å få noe skikkelig fart på Naim-salget til tross for særdeles hyggelige pris avslag.....

Jeg kjøpte min Armageddon i Torggata og prisen var det absolutt ikke noe å si på :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Kan en annen grunn til manglende interesse være at Naim-høyttalerne ikke er noe for øyet? Har ikke sett dem i virkeligheten, men ut fra bildene er det ikke noe jeg ville dratt inn i stua.

Temmelig lav WAF-faktor ute og går her ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    De har da laget pene høyttalere også; blant disse er vel bl.a Credo, Intro, Allae, Ariva, n-Sat og SL2.

Mvh Vidar P

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    FZ skrev:
    Klart svar, Vidar. Kjøper den 8)

Hvem har importen på Naim nå? Hadde denne Naim-tråden dukket opp tidligere hadde nok Lyric spadd ut mye utstyr. Etter det han fortalte meg for noen år siden var det vanskelig å få noe skikkelig fart på Naim-salget til tross for særdeles hyggelige pris avslag.....

Jeg kjøpte min Armageddon i Torggata og prisen var det absolutt ikke noe å si på :)
    Det er vel ljudtema/Willie Tangen som styrer Naimskuten for tiden

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Det er vel ljudtema/Willie Tangen som styrer Naimskuten for tiden
    Har du peiling på hvor i Oslo det er mulig å få en skikkelig demo av Naim? Har sett noen apparater i hyllene hos Kontrapunkt, men i demo-rommet er det Linn som rår....

Sjekket ljudtema.no, platespiller-greiene til naim var ikke nevnt overhodet, hverken ARO eller Armageddon eller RIAA-trinnene. Hvor kjøper dere disse tingene?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    De har da laget pene høyttalere også; blant disse er vel bl.a Credo, Intro, Allae, Ariva, n-Sat og SL2.

Mvh Vidar P
    Mulig de ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder, men særlig toppmodellen til 15000 pund ser ut til å være en etterlevning etter krigen 8)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Kilde først altså. Kan Naim-spiller og Naim-pre fungere med en sprek og stram røreffekt?
    Har hørt Gurus gamle naim-system, magisk.

K

Kaarelars

Gjest
    FZ skrev:
    Mulig de ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder, men særlig toppmodellen til 15000 pund ser ut til å være en etterlevning etter krigen 8)
    DBL, synes de er tøffe. Går lotto'n inn er et anlegg med DBL første proritet, selvsagt med god elektronikk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emokid skrev:
    Kilde først altså. Kan Naim-spiller og Naim-pre fungere med en sprek og stram røreffekt?
    Min personlige mening; CB/olive Naim sammen med rør er som olje og vann. Går godt an å helle de i samme gryte, men det blir ikke så bra blanding. Avhengig av produkt ("rør" er vel omlag et like vidt begrep som "bil") så har disse apparatene gjerne sine styrker på vidt forskjellige områder; noe som alltids borger for en elendig synergi. Black har jeg lest kan kombineres litt mer kreativt. Men hvorfor?

Dessuten; det blir noen interessante koblinger av psu'er og signalutgang fra psu'ene, se "Connections Guide".

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.206
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    CB/Olive og de tidlige høyttalerne ser ikke ut. Nydelig lyd og sovjetisk design. ;)

Men satt i system der alle boksene er like, blir det "fint" allikevel.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Svein skrev:
    FZ skrev:
    DBL, synes de er tøffe. Går lotto'n inn er et anlegg med DBL første proritet, selvsagt med god elektronikk.
    Skulle jeg kjøpt et par høyttalere som ligger oppunder 200.000,- hadde det garantert ikke blitt disse eple-kassene ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    C._Alshus skrev:
    CB/Olive og de tidlige høyttalerne ser ikke ut. Nydelig lyd og sovjetisk design. ;)

Men satt i system der alle boksene er like, blir det "fint" allikevel.
    Ja det er ikke sååå galt, digger lyset i dem på kvelden.....

Litt fokus på noe annet her men......

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    emokid skrev:
    Min personlige mening; CB/olive Naim sammen med rør er som olje og vann. Avhengig av produkt ("rør" er vel omlag et like vidt begrep som "bil") så har disse apparatene gjerne sine styrker på vidt forskjellige områder; noe som alltids borger for en elendig synergi. Black har jeg lest kan kombineres litt mer kreativt. Men hvorfor?

Dessuten; det blir noen interessante koblinger av psu'er og signalutgang fra psu'ene, se "Connections Guide".

Mvh Vidar P
    Tar jeg ikke feil er det vel denne det siktes til....4x6550 pr kanal

Vedlegg

K

Kaarelars

Gjest
    emokid skrev:
    Ikke noe problem imo. Alle Naimkomponentene er elektrisk kompatible fra tidenes morgen og fra hvilken serie du bruker har ingen betydning. Men du trenger et powersupply til preampen og en spesiallaget kabel (4-pin DIN til 2xRCA eller XLR) fra PSU til rør-effekt. Det er bare å kjøre på ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Kikka litt på Naim-forum ang. høyttalere og fant denne:

"But yeah SBLs are okay. Not Allaes though. They work only 10% of the time; for the other 90% they are terrible. Why anybody would spend >GBP2,000 on them defies explanation. Unless it's just the Naim..."

Ser ut til at det er litt ymse oppfatninger av høyttalerne 8)

K

Kaarelars

Gjest
    FZ skrev:

"But yeah SBLs are okay. Not Allaes though. They work only 10% of the time; for the other 90% they are terrible. Why anybody would spend >GBP2,000 on them defies explanation. Unless it's just the Naim..."

Har levd med Ariva et par år og hørt Ally ved et par anledninger. SBL er i en helt annen klasse. Et mesterverk imo og en høyttaler som har snudd litt på source-first tankegangen her i gården. I likhet med DBL er den ikke noen godbit designmessig, men i alle fall en fantastisk allround høyttaler.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.206
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    "Form follows function"

Det beskriver SBL og DBL ganske godt, tror jeg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:

En fin påminning om at det på nett fins sitater av folk som mener hva enn som helst. Uansett hvilken mening man vil finne, så finner man den antakelig. Verdt å merke seg at det sikkert fins minst like mye motsatte meninger.

At Allae skulle låte "terrible" 90% av tiden er vel noe av det minst seriøse jeg har lest her på tråden på flere titalls sider. Sier vel mye om refleksjonskraften til forfatteren.
    Allae kan låte virkelig godt den; og jeg er en av de som har hørt langt bedre resultater fra Allae enn jeg noen gang har hørt fra noen SBL. Men protesterer selvsagt ikke på det faktum at andre, i sine settinger, meget vel kan foretrekke SBL. Skulle bare mangle.
    En og samme høyttaler kan låte elendig hos meg og supert hos deg; hva skal man tro på? Og hvorfor tro i det hele tatt? Ens egne ører er vel et sikkert kort å satse på.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Og hvorfor tro i det hele tatt? Ens egne ører er vel et sikkert kort å satse på.
    Problemet med det siste er vel at muligheten for demo av Naim-høyttalere er noe begrenset i Norge, for å si det forsiktig....

Ellers er jeg helt enig med deg i at det skrives mye håpløst på Naim-forum. Troverdigheten blir ikke større fordi det utrykkes på engelsk, ofte tvert i mot. Men det som går igjen er at det synes som om mange har problemer med å få Naim høyttalere til å fungere i sine oppsett/rom....

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.206
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fungere i sitt system, eller fortrekker lyden fra andre produsenter?

Alt handler om preferanser.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det har hendt mer enn en gang at jeg skulle ønsket/håpet/trodd en komponent skulle fungere veldig bra; men det blir ofte skuffelser i virkeligheten. Jeg kunne gjerne kunne hatt et sett SL2, men jeg tviler på at deres nær-bakvegg-plassering hadde vært mulig i mitt rom. Imidlertid; gitt ovennevnte erfaring; hvem vet; det kunne ha fungert som et skudd. Takk til Ljudtema for at de ikke gir oss muligheten til å prøve Naim-høyttalere. Hvem vet, man kunne jo ha risikert at noen hadde kjøpt de.

DBL er bare simpelthen for stygge. Derom er det en viss enighet med FZ. Og de er ikke akkurat subtilitetenes mester; og neppe noe førstevalg for en som hovedsaklig hører på alskens klassisk musikk.

Som Audiophile (UK) sa; "...turns your front room into the local town&country club.." Eller noe slik.
    Lydmessig har de enkelte egenskaper som tidvis kan føre tankene hen til PA-anlegg. På godt og vondt; men mest godt da selvsagt. Iallefall med aktiv drift.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Lydmessig har de enkelte egenskaper som tidvis kan føre tankene hen til PA-anlegg. På godt og vondt; men mest godt da selvsagt. Iallefall med aktiv drift.

Mvh Vidar P
    PA-anlegg og klassisk musikk er vel ikke begreper som ofte brukes i samme setning, nei.... 8)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.206
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nå finnes det jo PA utstyr som spiller utrolig bra. Ulempen er at det koster MYE penger.

Hva med opera?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva andre måtte synes om mine preferanser er ikke noe jeg henger meg opp i; når jeg ikke synes et produkt har de egenskapene jeg vil ha, så spiller det for meg null rolle om andre synes de passer dem finfint. Jeg er imidlertid glad på deres vegne. Og omvendt; hva jeg måtte like eller ikke like, bør være av liten interesse for andre lyttere.

Jeg hadde helt sikkert kunne snust opp uttalelser som støtter mine observasjoner om at DBL ikke trenger å være veldig subtile i "normale" rom (nevnte Audiophile var jo ikke særlig utydelige på det f.eks), men jeg gidder ikke; fordi det er helt åpenbart at slike delte meninger fins, og det har like fullt null interesse for deg eller andre. Det du liker, det liker du, sannsynligvis uavhengig av om andre ikke liker det.

Bottom line; det er helt meningsløst for person C (især om han ikke engang har hørt produktet) å bruke person A's opplevelser som argumenter for at person B tar feil i sine opplevelser med produktet.
    Alle personene kan finne drøssevis at "sannhetsvitner" til sitt ståsted; det betyr ingenting; man får høre og bruke ørene; så liker man det man liker for sin egen del.

Mvh Vidar P

K

Kaarelars

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg hadde helt sikkert kunne snust opp uttalelser som støtter mine observasjoner om at DBL ikke trenger å være veldig subtile i "normale" rom, men jeg gidder ikke; fordi det er helt åpenbart at slike delte meninger fins, og det har like fullt null interesse for deg eller andre.
    Du snuste opp noe på foregående side ;)

Som Audiophile (UK) sa; "...turns your front room into the local town&country club.." Eller noe slik.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Hva andre måtte synes om mine preferanser er ikke noe jeg henger meg opp i; når jeg ikke synes et produkt har de egenskapene jeg vil ha, så spiller det for meg null rolle om andre synes de passer dem finfint. Jeg er imidlertid glad på deres vegne. Og omvendt; hva jeg måtte like eller ikke like, bør være av liten interesse for andre lyttere.

Jeg hadde helt sikkert kunne snust opp uttalelser som støtter mine observasjoner om at DBL ikke trenger å være veldig subtile i "normale" rom (nevnte Audiophile var jo ikke særlig utydelige på det f.eks), men jeg gidder ikke; fordi det er helt åpenbart at slike delte meninger fins, og det har like fullt null interesse for deg eller andre. Det du liker, det liker du, sannsynligvis uavhengig av om andre ikke liker det.

Bottom line; det er helt meningsløst for person C (især om han ikke engang har hørt produktet) å bruke person A's opplevelser som argumenter for at person B tar feil i sine opplevelser med produktet.
    Alle personene kan finne drøssevis at "sannhetsvitner" til sitt ståsted; det betyr ingenting; man får høre og bruke ørene; så liker man det man liker for sin egen del.

Mvh Vidar P
    Det var da voldsomt, Vidar. Er innlegget et svar til Svein eller meg? Uansett skjønner jeg ikke helt hvorfor du hisser deg opp.....

By the way, jeg leste resten av Naim forum-tråden som Svein kom med og det var mange positive uttalelser der, også fra personer som har kredibilitet etter min oppfatning.
    Bare synd de er så j..... stygge :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ; du misforstår; jeg hisser meg ikke opp. Beklager om det ser slik ut. Jeg ønsker bare å poengtere det som du også var inne på i ditt tidligere innlegg;

FZ skrev:
    Det jeg mener er at DBL for meg ikke er førstevalget pga mitt rom, og nå er det lenge siden jeg hørte DBL; men jeg var aldri imponert over subtiliteten deres; mange andre høyttalere jeg har hørt har gitt meg personlig langt mer opplevd innsikt i subtiliteter i min type klassisk musikk med min type lytting; og det at Svein eller andre snuser opp innlegg fra andre subjektive lyttere, som liksom skal "motbevise" mine opplevelser, er interessant nok, men forandrer ikke på opplevelsen min.

Men merk at jeg ikke har noen som helst mening om deres absolutte tiltrekningskraft på andre lyttere. Enhver får høre for seg selv, er min mening.

Men for all del ikke misforstå; her er temperaturen 37.0, blodtrykk 140/80 og puls 60 og regelmessig. Det fremstår antakelig "hissigere" enn hva det var ment; for det var null slik intensjon. Beklager til Svein også om det ble oppfattet som angrep.

EDIT; som fotnote bemerket; det er langt lettere å mene noe (i et visst allmenngyldig perspektiv) om elektronikk enn om høyttalere; sistnevnte er så veldig avhengig av rominteraksjon og lytterens foretrukket klangbalanse; elektronikks absolutte evner er mye mer uavhengig av slike faktorer. Imo.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Men for all del ikke misforstå; her er temperaturen 37.0, blodtrykk 140/80 og puls 60 og regelmessig. Det fremstår antakelig "hissigere" enn hva det var ment; for det var null slik intensjon. Beklager til Svein også om det ble oppfattet som angrep.

Mvh Vidar P
    He, he, du skal ikke ta med deg jobben hjem, Vidar. Blodtrykksmålinger får du vente til mandag med, men uansett godt å se at de er på et optimalt nivå :)

Leste nok innlegget ditt litt skjevt, men syntes det var litt urettferdig om Svein skulle få pepper for noe jeg dro i gang.

Da er alt fred og fordragelighet på vennesiden til Naim, og i motsetning til mange andre steder kan faktisk dette bokstavelig talt kalles en venneside. Føler meg nesten litt utenfor med bare en skarve PSU å skilte med 8)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    FZ skrev:
    Føler meg nesten litt utenfor med bare en skarve PSU å skilte med 8)
    Det kan fort endre seg, FZ :)

Mvh Vidar P
    Who knows.....

Nå har jeg imidlertid sølt bort drøyt 30.000,- på noe annet stereo-fjas for et par dager siden. Mer om det siden 8)

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.465
    Vidar P skrev:
    Og omvendt; hva jeg måtte like eller ikke like, bør være av liten interesse for andre lyttere.
    Beklager OT, men dette er en underlig uttalelse fra en som har 7475 innlegg på HFS.
    Eller?

mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Og nå har jeg 7476. Og har fortsatt ikke ment noe om hva du bør like. Vennligst hold personbetraktninger og -angrep langt vekk fra denne tråden.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.206
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Bare et spørsmål fra siden.

Hvordan spiller de andre modellene til Spendor?

Har hørt S5e hos Eirik, og der spiller dem virkelig godt. Både stativsakene og de gulvstående.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    C._Alshus skrev:
    Bare et spørsmål fra siden.

Hvordan spiller de andre modellene til Spendor?

Har hørt S5e hos Eirik, og der spiller dem virkelig godt. Både stativsakene og de gulvstående.
    Alshus; S5e er veldig små; spiller veldig raskt og levende, med en imponerende driv og fokus imo (men ikke med små integrerte); S6e er lettere å drive og er følgelig enda mer levende, og mer fargerik; S8e gir økt skala og klangfarger og virker enda mer naturlig og ekte imo; S9e er superbe, gir enda mer skala, dynamikk, energi, kropp og innsikt; men er kun for spesielt interesserte; er svært vanskelig både å drive optimalt og å plassere optimalt.

Mho. Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar:

Ser ingen RIAA i signaturfeltet. Hva bruker du mens du venter på Supern?

FZ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn