Bruker ikke mitt lodd. Bruker blue tack. Originalloddet ble litt for tungt med Linn Troika.C. Alshus skrev:Hmm. Gutta på N-forum har dette også, på tide å stikke ned på Kontrapunkt og bestille i morra. Eller kanskje TomTomAudio.
Det er nok temmelig viktig ja. Uten det (eller noe annet som gjør nytten) er det ikke mulig å utbalansere for azimuth. Rart Naim ikke leverer et lettere lodd for lette PU'er. Mener å ha lest i manualen en gang at den skal ta PU'er ned til 5.5 g.C. Alshus skrev:
Det lille loddet nederst - er det viktig?
For det mangler her...
Hører du om det finnes forskjellige størrelser/vekt på lodde ?C. Alshus skrev:Hmm. Gutta på N-forum har dette også, på tide å stikke ned på Kontrapunkt og bestille i morra. Eller kanskje TomTomAudio.
Min erfaring er at Naim høyttalere er ganske så fri for det som typisk blir kalt for boom. Altså veldige hurtige med lite overheng (gjenklang i bassen). Er jo forsåvidt en god egenskap det og det låter veldig raskt og kontant i de nedre oktavene, men det er jo ikke sikkert at disse verdiene slår likegodt an hos deg.Resurrection skrev:Det er nok et lite suckout. Nå har jeg snudd posisjonen 90 grader mot høyre. Og må si at det er forskjell. Plages nok litt av en bar venstrevegg, men når jeg skur opp litt, så svinger det endel mer enn det gjorde før, men under kl 9 så er det ikke så mye liv. Må nok teste ut litt til. Fremdeles mye mindre lyd i nedre område enn jeg hadde forestilt meg.
Det nederste der er jo azimuth-loddet som FZ sier. Det skal følge med arma, kanskje ligger det gjemt i skumgummien i eska? Det er forresten ikke bare pu'ens vekt som bestemmer hvordan dette loddet skal plasseres, men også pu'ens vektbalanse ift festehullene. En mer baktung pu fordrer å stille loddet litt ut ift en mer fremtung. Dette fordi headshell jo står skråstilt.C. Alshus skrev:
For det mangler her...
Noen triks i forhold til å få tråen til å holdes seg i sporet mann ønsker ?Vidar P skrev:Det nederste der er jo azimuth-loddet som FZ sier. Det skal følge med arma, kanskje ligger det gjemt i skumgummien i eska? Det er forresten ikke bare pu'ens vekt som bestemmer hvordan dette loddet skal plasseres, men også pu'ens vektbalanse ift festehullene. En mer baktung pu fordrer å stille loddet litt ut ift en mer fremtung. Dette fordi headshell jo står skråstilt.C. Alshus skrev:
For det mangler her...
Det er ikke noe problem når jeg spiller, kun når arm står i hvile posisjon parallelt medVidar P skrev:Man kan lure på hvorfor det hopper ut Leon? Jeg har ikke samme problemet her, bruker fortsatt den originale tråden som er nylon monofilament som på bildet.
Alternative forklaringer;
- tråden er uoriginal og feil diameter
- tråden er for lang slik at løkka skyves vekk fra rilla nar arma er i hvileposisjon
- trådlederen (denne blanke pinnen med hull øverst) er skjevt montert så vinkelen blir feil
- subchassis er ikke riktig justert slik at resonanser fører til at loddet står og vibrerer
Det er sikkert flere muligheter. Jeg har kanskje mest tro på at trådlederen kan være feilplassert, det er det enkleste, men har ikke nok info til å være for sikker. Hopper den ut under spilling? Med arma i innerrilla? Med arma i armhvileren? Etc etc..
Prøver med nye bilder på dagtid i morgen, takker for at du er behjelpelig til å se på bildene.Vidar P skrev:Sorry, ikke for å klage på bildene og i beste mening, men jeg er ikke kar om å se dette tydelig. Har du ikke et stativ eller en lyskilde til kameraet ditt da, slik at du får bildene til å vise detaljer?
Send en PM med priser. Ville ikke gått over til Ivor var jeg degpelsjeger skrev:ingen som vil kjøpe entrylevelsett fra N?
Ser ut som jeg er i ferd med å flagge over til Ivor... kanskje...
pelsjeger skrev:ingen som vil kjøpe entrylevelsett fra N?
Kan du ikke bare bøye den saken hvor snøret går over litt slik at den blir høyere. Kjenner ikke ARO selv, men regner med at loddet ikke skal ligge ned på armbrettet når armen er i hvilestilling. Eventuelt kan du jo gjøre tråden kortere.leon skrev:Nye bilder, håper de er litt bedre.
Jeg ha hatt AT OCT9 ML/II i min tidligere platespiller, clearaudio Champion II.balthar skrev:hei leon,
jeg ser du har en at 33 nå. hvordan liker du den. har du hat oc 9 mk 2 før ?
Jeg tenker også at det ikke gjør noe, det er bare noe irriterende nårC. Alshus skrev:Gjør det noe om loddet står på plintet når armen ikke er i bruk?
Loddet vil jo være i friluft når armen er over plata.
-Christian - kunnskapsløs.
Den skal ligge på armbordet når arma er i hvileposisjon. Hvis ikke så vil ikke loddet klare å følge med helt til enden av plata.leon skrev:Jeg tenker også at det ikke gjør noe, det er bare noe irriterende nårC. Alshus skrev:Gjør det noe om loddet står på plintet når armen ikke er i bruk?
tråen flytter seg fra det ene hakket til det andre grunnet slakken den
for i hvile posisjon.
.Bruktmarkedet er tregt for tiden. Ting går knapt for 1 tredjedel av nyprisen
Snuser på AV5103/AV5105 pre/effektkombo.balthar skrev:hva tenkter du spesjel på da ? hevlken linns ?pelsjeger skrev:ingen som vil kjøpe entrylevelsett fra N?
Jeg har nok "vokst" meg til å like litt mer varm bass enn jeg gjorde før. Jeg forbinder forøvrig ikke dette med boom i bassen. Det jeg opplever her er fravær av bass, noe jeg synes er frustrerende når jeg leser på flere forum at Ariva oppleves som en boomy høyttaler. Flere liker dem ikke da de mener de har for mye bass. Dette opplever jeg ikke på noen måte her. Har hørt mange stativhøyttalere med mer trykk og dypbass.digiman skrev:Min erfaring er at Naim høyttalere er ganske så fri for det som typisk blir kalt for boom. Altså veldige hurtige med lite overheng (gjenklang i bassen). Er jo forsåvidt en god egenskap det og det låter veldig raskt og kontant i de nedre oktavene, men det er jo ikke sikkert at disse verdiene slår likegodt an hos deg.Resurrection skrev:Det er nok et lite suckout. Nå har jeg snudd posisjonen 90 grader mot høyre. Og må si at det er forskjell. Plages nok litt av en bar venstrevegg, men når jeg skur opp litt, så svinger det endel mer enn det gjorde før, men under kl 9 så er det ikke så mye liv. Må nok teste ut litt til. Fremdeles mye mindre lyd i nedre område enn jeg hadde forestilt meg.
Min personlig erfaring med Allae er at de ikke passet rommet mitt da det endte med å bli for tynt og tørt uansett plassering for min smak. Men samtidig vet jeg de skal spille fin fint i andre rom rundt om (Vidar P?), så ikke gi opp uten et lite ommøblering runde
Håper uansett du finner frem til en bra kompromisse mellom rom og høyttalere. Naim høyttalere kan oppleves som krevende i forhold til rommet og omgivelsene, men sitter det skikkelig vil du nok absolutt ikke angre
Ikke helt enig der. Hos meg svever loddet en halv centimeter over armbordet i når arma ligger på resten. Loddet følger fint med helt til slutten av plata, alltid.Vidar P skrev:Den skal ligge på armbordet når arma er i hvileposisjon. Hvis ikke så vil ikke loddet klare å følge med helt til enden av plata.leon skrev:Jeg tenker også at det ikke gjør noe, det er bare noe irriterende nårC. Alshus skrev:Gjør det noe om loddet står på plintet når armen ikke er i bruk?
tråen flytter seg fra det ene hakket til det andre grunnet slakken den
for i hvile posisjon.
Mitt førsteinntrykk av Naim var at det hørtes skrint ut. Litt tørt og kanskje litt blodfattig. Mulig det ER slik Naim-lyd er, men jeg ville ikke funnet på å karakterisere mitt anlegg slik i dag.Resurrection skrev:Til slutt har jeg fått tak i komplett Naim. Og det er vel ikke helt hva jeg har forventet utifra det jeg har lest rundt omkring. Så jeg har et par spørsmål til dere som har erfaring med dette.
Systemet består nå av Nait 5i-2, cd5i, naim kabler og Ariva. Har jo vært litt gambling siden jeg ikke har hørt dette før innkjøp, men jeg tok sjansen. Har også prøvd Audio Note AN-E sp før dette. Ganske anderledes klang. Men felles synes å være at det ikke spiller bass. Jeg hadde vel trodd at den Naim lyden det snakkes om skulle være litt mer engasjerende, men for meg så låter det ganske flatt og lyst. Sammenlignet med tidligere anlegg jeg har hatt tidligere(noe år siden sist nå), så vil jeg kalle dette analytisk og litt kald lyd, slik jeg hadde tidligere. Veldig få cd'er som jeg klarer å slappe av å nyte. Gamle Dire Straits har mistet mye av trykket i bassen, og mer spisst. Roger Waters Amused to death høres heller ikke helt bra ut, men får litt mer liv ved høyt volum. Savner også endel dypbass, eller generelt bass. Og jeg er vel ingen spesiell bassfreak i utgangspunktet
Jeg har forsøkt å flytte rundt mye på høyttalerne uten særlig forskjell i nedre register, men merker mer forskjell på mellomtone. Slik de står nå er det 10 cm til bakvegg, og 70 cm til sidevegger. Avstand mellom dem er 2,5 m.
Jeg mistenker at det er rommet som gjør mye av lyden, men andre høyttalere har spilt bass her før. Så jeg begynner å lure på om Naim lyden ikke er for meg, og at jeg har hatt noen illusjoner om mer fyldig lyd
Er det noe jeg kan prøve i forhold til plassering, erfaringer rundt dette?
Setter pris på innspill.
Kjedlige saker dette Resurrection . Naim lager en Sub, som er nok god. Ellers har jeg hørt mye bra fra REL. Men er du fornøyd med Ariva sine egenskapene ellers? Er ikke umulig at de rett og slett ikke passer deres smak og da hjelper jo ingen verdenting annet en å se på noen andre alternativer. Snakker fra egne erfaringer og til slutt måte jeg gi tapt på at jeg hadde bommet på HT valget.Resurrection skrev:Jeg har nok "vokst" meg til å like litt mer varm bass enn jeg gjorde før. Jeg forbinder forøvrig ikke dette med boom i bassen. Det jeg opplever her er fravær av bass, noe jeg synes er frustrerende når jeg leser på flere forum at Ariva oppleves som en boomy høyttaler. Flere liker dem ikke da de mener de har for mye bass. Dette opplever jeg ikke på noen måte her. Har hørt mange stativhøyttalere med mer trykk og dypbass.
Nå har jeg vel snart vridd og flyttet rundt på høyttalere og sittestilling så mye som er mulig i rommet uten noe særlig forbedring. Prøvde også på skrå i rommet, for meg virker frekvensregisteret likt i de fleste posisjoner.
Merker frutrasjonen stige : hehe. Ser nesten ingen annen løsning enn å gå til anskaffelse av en sub av noe slag.
Takker for svar. Jeg liker lyden ellers veldig godt. Subben til Naim er sikkert veldig god, men koster like mye som hele anlegget har kostet meg til nå, så det er nok litt utenfor budsjettet.digiman skrev:Kjedlige saker dette Resurrection . Naim lager en Sub, som er nok god. Ellers har jeg hørt mye bra fra REL. Men er du fornøyd med Ariva sine egenskapene ellers? Er ikke umulig at de rett og slett ikke passer deres smak og da hjelper jo ingen verdenting annet en å se på noen andre alternativer. Snakker fra egne erfaringer og til slutt måte jeg gi tapt på at jeg hadde bommet på HT valget.Resurrection skrev:Jeg har nok "vokst" meg til å like litt mer varm bass enn jeg gjorde før. Jeg forbinder forøvrig ikke dette med boom i bassen. Det jeg opplever her er fravær av bass, noe jeg synes er frustrerende når jeg leser på flere forum at Ariva oppleves som en boomy høyttaler. Flere liker dem ikke da de mener de har for mye bass. Dette opplever jeg ikke på noen måte her. Har hørt mange stativhøyttalere med mer trykk og dypbass.
Nå har jeg vel snart vridd og flyttet rundt på høyttalere og sittestilling så mye som er mulig i rommet uten noe særlig forbedring. Prøvde også på skrå i rommet, for meg virker frekvensregisteret likt i de fleste posisjoner.
Merker frutrasjonen stige : hehe. Ser nesten ingen annen løsning enn å gå til anskaffelse av en sub av noe slag.