Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yes-yes

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Os
    Skal prøve og koble fra Taddycapen og se hva som skjer. Lurte litt på om det kunne være nettstøy som en kunne fjernet med en strømrenser.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    24V utgangen på Teddycapen bør dempe støygulvet når du spiller musikk, og det gjør den nok også. Støyen som du hører uten musikk, kommer den fra diskanten?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Bach_Man skrev:
    Jeg falt umiddelbart for UnitiQute. Nå venter vi bare på SuperUniti, kombinasjonen av NaimDAC og Supernait.
    Wow Bach, snakk om å treffe på navnet! Det ble riktignok komboen Supernait/NDX, men lell..
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Spennende nyhet, skal det bli en ny all-in-one på meg?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    812
    Torget vurderinger
    4
    Filler'n......
    nå som jeg akkurat har fått Squeezbox'n min til å spille flott med min Supernait så må det selvfølgelig komme et MÅ-HA produkt fra den geniale gjengen i Salisbury ;D

    Noen som vet om den kan HC oppgraderes?
     

    Vedlegg

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ser ikke ut til at noen PSU-oppgradering er mulig, litt forskjell skal det jo være å kjøpe separatkomponenter. Men prisen er jo veldig rimelig i forhold til NDX+Supernait, £3250 sies det.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    812
    Torget vurderinger
    4
    Er den prisen riktig da?
    En NDX med FM/DAB modul koster jo 3250£ alene :eek:
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.399
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Dette er vel den ifo,n som foreligger foreløpig :)

    Introducing the SuperUniti:
    Naim’s new reference all-in-one player

    SuperUniti becomes the third all-in-one player to be added to the Uniti family. SuperUniti shares the same features as it’s smaller sibling UnitiQute, adding to it a more powerful 80W amplifier and Hi-Resolution 24bit/192kHz streaming capability. The SuperUniti includes Naim’s latest generation audio streaming board, including Naim’s lastest developments in digital circuit board design and the ability to stream 24bit/192kHz sources.

    The combination of powerful amplifier, DAC expertise and technology make a product that delivers ease of use, coupled with excellent musical agility and muscle for those who like their music at volumes beyond the limitations of the UnitiQute. With access to 17000 + internet radio stations plus music stored on your network either from ripped CDs or downloaded, The SuperUniti has the ability to play it all.

    SuperUniti Features

    UPnP enabled to stream audio files from any hard disk server such as HDX or UnitiServe, NAS Drives or laptop/computer via the home network
    Multi-format Tuner for FM/DAB/Internet radio
    Will be Apple authenticated enabling digital output from iPod for ultimate quality control, charging and front panel content display
    six 24bit/192kHz capable S/PDIF Digital inputs, BNC, RCA, 3 Optical for external digital sources
    Three analogue inputs
    80 w per channel into 8 ohm
    Ethernet network connectivity. Wireless also available
    Plays/streams FLAC, WAV, Apple Lossless/ALAC, AIFF, MP3, Windows Media formatted content, AAC and Ogg Vorbis from any suitable UPnP device or USB connected storage device.
    Designed and manafactured in the UK
    SuperUniti will be available from October and will retail @ £3250

    http://www.rayleighhifi.com/news/20...stem-with-the-new-superuniti-from-naim-audio/
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nå er vel ikke dette snakk om noen fullverdig NDX og Supernait i ett, det er jo gjort kompromisser. Supernait er jo en fullstappet boks, og NDX har også endel innmat, så noe må det jo være som mangler.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.399
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Nå er vel ikke dette snakk om noen fullverdig NDX og Supernait i ett, det er jo gjort kompromisser. Supernait er jo en fullstappet boks, og NDX har også endel innmat, så noe må det jo være som mangler.
    Sånn oppfater jeg det også,og denne er vel muligens beregnet på "Mainstream" markedet ,den er jo også laget som en komplett boks uten oppgraderings muligheter med psu etc.
    Stuevennlig ;)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke det er noen vits i å ønske seg alskens tilkoblingsmuligheter i et slikt apparat, det ødelegger noe av enkeltheten i konseptet, og NDX tilbyr jo akkurat det samme funksjonssettet i separatformat.

    Vet ikke hvor mye av Supernait som har blitt med over i SuperUniti, men denne adresserer jo en av svakhetene ved førstnevnte, som er at den innebygde DACen er av lavere klasse enn resten av forsterkeren slik at den aldri har vært noen fullt ut realisert løsning for digitalavspilling.

    For min egen del ser jeg for meg denne i et oppsett sammen med raffinerte engelske stativhøyttalere og vinylspiller med Superline/Hicap (er visst ikke strømuttak for RIAA hører jeg). Det vil forhåpentligvis gi fin kvalitetsbalanse mellom vinyl og digitalkilde som mangler en smule med mitt nåværende oppsett.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    812
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Vet ikke hvor mye av Supernait som har blitt med over i SuperUniti, men denne adresserer jo en av svakhetene ved førstnevnte, som er at den innebygde DACen er av lavere klasse enn resten av forsterkeren slik at den aldri har vært noen fullt ut realisert løsning for digitalavspilling.
    På hvilken måte mener du DAC'n i Supernait er av lavere klasse enn den i Superuniti?
    Nait støtter iallefall samme formater og tar også S/PDIF opp til 24 bit/192kHz. Mener du at den lydmessig ikke holder mål?
    Et poeng i den sammenheng er at med HC tilkoblet løftes prestasjonen noen hakk.
    Skjønner at det ikke fungerer for deg men for meg er den absolutt en "fullt ut realisert løsning for digitalavspilling", men sikler jo litt på å prøve en NaimDAC selvfølgelig ;)
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Trodde det var en gjengs oppfatning, det er ikke meningen å rakke ned på Supernait. Men såvidt jeg har forstått er DACen i Supernait på nivå med hva man typisk finner i 5-serien, mens Supernait selv ligger i Classic-serien og anbefales brukt sammen med digitalkilder som NDX, HDX og CDX2 dersom man vil realisere forsterkerens potensial fullt ut. Da vil man vel aldri helt ro i sjelen så lenge den innebygde DACen brukes (eller hva? ;)). SuperUniti bruker nyere teknologi fra NDX/NDAC som ikke var utviklet den gang Naim konstruerte Supernait, og den gang (i steinalderen, sånn ca 2006) var vel også ambisjonsnivået for DACen mye lavere, det var en interessant finesse, ikke selve hovedsaken slik som det er med SuperUniti. Men at du er fornøyd er jo det viktigste, det kan ingen krangle imot.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    812
    Torget vurderinger
    4
    Bach_Man skrev:
    Trodde det var en gjengs oppfatning, det er ikke meningen å rakke ned på Supernait. Men såvidt jeg har forstått er DACen i Supernait på nivå med hva man typisk finner i 5-serien, mens Supernait selv ligger i Classic-serien og anbefales brukt sammen med digitalkilder som NDX, HDX og CDX2 dersom man vil realisere forsterkerens potensial fullt ut. Da vil man vel aldri helt ro i sjelen så lenge den innebygde DACen brukes (eller hva? ;)). SuperUniti bruker nyere teknologi fra NDX/NDAC som ikke var utviklet den gang Naim konstruerte Supernait, og den gang (i steinalderen, sånn ca 2006) var vel også ambisjonsnivået for DACen mye lavere, det var en interessant finesse, ikke selve hovedsaken slik som det er med SuperUniti. Men at du er fornøyd er jo det viktigste, det kan ingen krangle imot.
    Joda, er ganske godt fornøyd men jeg vet jo ikke helt hva jeg savner før jeg har prøvd en NaimDAC ;)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Jeg synes DAC'en i Supernait er veldig god, har lest at den har fått en del pepper på nforumet, men kan ikke helt skjønne hvorfor. Kanskje det har noe med CD-spillerkjærlighet å gjøre?

    Uten Hicap med coax ut fra Cantatis Overture-kortet (avspiller XXHE) via en Chord Signature digitalkabel lyder den i hvert fall helt fantastisk her hos meg. Det kan jo være at det ikke lyder fullt så bra med mediokre digitalkilder gjennom billigdigitalkabler inn i DAC'en i den? Tror folk kobler mye rart på Supernaitene sine.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Oi...jeg har vurdert anskaffelse av en Supernait, men nå som denne Superunitien kom på banen skal man da vente tro. Noe å tenke på i ukene fremover.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Superunitien kan vel ikke oppgraderes med strømforsyning, ei heller kan den forsyne Naims RIAAer med strøm. Likevel, hvis digitaldelen er bedre enn på Supernait og man aldri vil ha mer enn én boks, og ikke spiller vinyl, så passer den jo bra.

    Personlig liker jeg tanken om å holde streamere, datamaskiner, hovedkort og WiFi-mottagere utenfor forsterkeren. Sistnevnte dingsbomser gjennomgår hele tiden en forholdsvis rask utvikling, mot den litt mer statiske forsterkerteknologien. En Supernait, eller hvilken som helst av Naims andre forsterkere for den del, blir neppe utdatert med det første, mens HDX og dens like neppe vil være særlig attråverdige om 10 år. Det er i alle fall noe å tenke på før man investerer masse gryn i en boks som inneholder standard PC-hovedkort og andre datadeler. Alle sier at slike produkter som Superuniti, NDX osv er "produkter for fremtiden", men de vil da vitterlig ha en mye kortere levetid enn vanlige forsterkere, jaffal når man snakker om Naimforsterkere. Vil tro en en 552 er mye mer et produkt for fremtiden, fordi den vil være dritbra om 30 år også.

    Over til noe annet: Jeg har fått to billetter til Hoola Bandoola Band-konserten i kveld, og får vel nesten gå selv om jeg ikke har hørt noe særlig på det. Er for ung til å ha et nostalgisk forhold til dem, og jeg er ikke spesielt kommunistisk anlagt heller. Men kan jo bli morsomt lell. Rockefeller blir sikkert proppfull av gamle Pol Pot-kyssere.

    Hører på en "Best of" nå, og musikken er da slettes ikke så verst. Supernaiten spiller den vesentlig bedre enn jeg kan huske fra mutterns B&O...
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Petterone skrev:
    Innspillingstid på Powerline ?

    Noen erfaringer der ute
    Siden vi snakker om en kabel - Null timer og null sekunder, anslagsvis.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Petterone skrev:
    Null timer og null sekunder, anslagsvis
    Antar det er din erfaring da ???
    Har prøvd den. Det er min erfaring ja.
    Du spør etter innspillingstid på en strømkabel her. Hvordan tenker du at spilletid kan påvirke egenskapene til en strømkabel?
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.399
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Det siste jeg gidder er noen laaaaange utgreinger vedrørende folks hørsel,personlig tror jeg den blir svekket med årene ;)

    Spørsmålet ble stilt siden jeg ble litt skuffet av denne kablen rett ut av boks,ikke verre en det
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Når du det har gått såpass lang tid at utlegget er glemt låter den nok sikkert bedre.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    For ordens skyld - jeg har hørt forskjell på strømkabler. Så er det sagt. Men INNSPILLING av strømkabler har jeg aldri hørt om. Går det an? Er forøvrig temmelig skeptisk til innspilling av høyttalerkabler også, men det er en annen sak.

    Når det gjelder Powerline - på mitt anlegg skal jeg ikke påstå at jeg hørte forskjell på Poweren og den vanlige gratiskabelen. Powerline er jo penere da.
     

    marius78

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2009
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Jeg har en stund gått å tenkt på oppgraderinger og ser at det ligger en NAC 282 på bruktbørsen. Må si det frister. Men gjør jeg det blir jeg nødt til å spille den sammen med NAP 155XSen min en god stund før jeg kan oppgradere den til noe som passer bedre. Hvordan tror dere det vil låte? Burde jeg heller vente til jeg har råd til å oppgradere både for og effekt samtidig?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Det blir sikkert ikke noe verre med en 282, så tror ikke du vil lide noen nød frem til du også oppgraderer effekt ;) Og så får du jo gleden av et lydmessig hopp to ganger isteden for å ta det på én gang.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    toriamos skrev:
    For ordens skyld - jeg har hørt forskjell på strømkabler. Så er det sagt. Men INNSPILLING av strømkabler har jeg aldri hørt om. Går det an? Er forøvrig temmelig skeptisk til innspilling av høyttalerkabler også, men det er en annen sak.

    Når det gjelder Powerline - på mitt anlegg skal jeg ikke påstå at jeg hørte forskjell på Poweren og den vanlige gratiskabelen. Powerline er jo penere da.
    Så du hører ikke forskjell på powerline? Jeg synes powerline er litt for dyrt, og har investert i billigere nettkabler som har gode skjermingsegenskaper. Jeg hører en markant forbedring med disse hjemme hos meg. Men det er kanskje forskjell fra sted til sted? Eller er powerline dårligere enn andre strømkabler til samme pris?
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.603
    Antall liker
    185
    Sted
    Trondheim
    bruce2 skrev:
    toriamos skrev:
    For ordens skyld - jeg har hørt forskjell på strømkabler. Så er det sagt. Men INNSPILLING av strømkabler har jeg aldri hørt om. Går det an? Er forøvrig temmelig skeptisk til innspilling av høyttalerkabler også, men det er en annen sak.

    Når det gjelder Powerline - på mitt anlegg skal jeg ikke påstå at jeg hørte forskjell på Poweren og den vanlige gratiskabelen. Powerline er jo penere da.
    Så du hører ikke forskjell på powerline? Jeg synes powerline er litt for dyrt, og har investert i billigere nettkabler som har gode skjermingsegenskaper. Jeg hører en markant forbedring med disse hjemme hos meg. Men det er kanskje forskjell fra sted til sted? Eller er powerline dårligere enn andre strømkabler til samme pris?
    Har du dine nettkabler rett i veggen ?
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    387
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    1
    Ja, rett i veggen.

    leon skrev:
    bruce2 skrev:
    toriamos skrev:
    For ordens skyld - jeg har hørt forskjell på strømkabler. Så er det sagt. Men INNSPILLING av strømkabler har jeg aldri hørt om. Går det an? Er forøvrig temmelig skeptisk til innspilling av høyttalerkabler også, men det er en annen sak.

    Når det gjelder Powerline - på mitt anlegg skal jeg ikke påstå at jeg hørte forskjell på Poweren og den vanlige gratiskabelen. Powerline er jo penere da.
    Så du hører ikke forskjell på powerline? Jeg synes powerline er litt for dyrt, og har investert i billigere nettkabler som har gode skjermingsegenskaper. Jeg hører en markant forbedring med disse hjemme hos meg. Men det er kanskje forskjell fra sted til sted? Eller er powerline dårligere enn andre strømkabler til samme pris?
    Har du dine nettkabler rett i veggen ?
    Ja, rett
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.399
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Eller er powerline dårligere enn andre strømkabler til samme pris
    Spørsmålet er jo også hvor godt sjermet er powerline ?

    Kabler rett i veggen ? hm vet ikke om det er det beste(ikke her i huset i hvertfall),tror det er ganske vanlig og bruke en Wireworld Block leser jeg på moderforumet,men eu kontaktene og utak er jo anderledes bygd opp her en over dammen ,vet ikke om det betyr noe ?

    Når Naim lanserte denne kablen ble dette diskutert
    http://www.6moons.com/audioreviews/naim2/powerline.html

    Men er vel av den oppfattning att de låter forskjellig,derav mitt opprinelige spørsmål,fra Audioqest er det helt klart forandringer,til det bedre …..hmmmm ?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    812
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken Naim komponent bruker du PL på Petterone?
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.399
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    På 200/202 og Teddy Cap,samt fra LoRad Shielded Mains Blocks til vegguttak
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.235
    Antall liker
    9.094
    Torget vurderinger
    1
    En ting lurer jeg på: har noen skrudd lokket av Naim HDX og kikket inni?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn