Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    draapen skrev:
    Gratulere 65finger :)
    Kom gjerne med noen linjer på åssen disse spiller sammen,har fulgt med på klone tråden og de høyttalerene virker imponerende,morro hvis de spiller bra med naim...

Mvh
    De spiller meget godt med Naim! Rytmisk og dynamisk! Høy trampefot faktor. I forhold til mine tidligere 300b SET monoblokker manglet det litt oppløsning og utklingning. Blokkene spilte mere åpent og lettflytende men herregud prisforskjellen var betydelig! (mildt sagt) Jeg koste meg hemningsløst med den vesle Nait rakkeren. @clinteren har også lovprist H6 i H6 tråden. Han benytter Naim Chrome elektronikk. Jeg oppfatter Naim som hurtig og dynamisk og det må H6 cloner ha for å trives

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Svein skrev:
    Er blitt tilhenger av tonekontroller (finnes på 840/ og A60) - litt ekstra bass og vips så ligner det mye på en Hicapoppgradering.
    spøker du, Svein? tonekontroller vil vi jo ikke ha! ;D

250 gir musikken tonefarger og emosjonelle aspekter i et omfang jeg ikke kunne huske, gåtta banen.
    her er jeg absolutt enig, Maha.

overgang fra 150 til 250-2 var ivertfall gedigent. ;D
    og så mye mere headroom og en selvfølgelig PRAT den har!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner ikke 250.2, det er 250 olive jeg har. Men, de har vel ett nært slekstskap på flere måter, såvidt jeg har skjønt.

nilsen64 skrev:
    her er jeg absolutt enig, Maha.

overgang fra 150 til 250-2 var ivertfall gedigent. ;D
    og så mye mere headroom og en selvfølgelig PRAT den har!

K

Kaarelars

Gjest
    spøker du, Svein? tonekontroller vil vi jo ikke ha! ;D

Spøker ikke nei, det er helt ypperlig med mange muligheter mener jeg. Men det passer nok ikke for alle ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    For å repetere seg selv litt; nye bokser i heimen krever finjustering av høyttalerplasseringen. Hadde den egentlig på plass, men dum som en er må man prøve litt hit og dit bare for å teste osv. Akkurat som jeg ikke har vært gjennom de alternativene før? Snakk om tullball, fly rundt i et rom med en tommestokk, lempe hit og dit, for så å nilytte i sofaen. Hva lytter man egentlig etter da?
    Nei, la tonen og drivet styre det hele som alltid, og unngå bass-boom slik at tempoet ikke fjernes, så er man i mål. Vel, pga. tyngden i 250 var det snakk om en cm frem. Forrige gang jeg hadde 250 hjemme var det med original Naim-kabel, nå Chord Anthem 2. Vel, alt på plass igjen, og man kan konsentrere seg om musikken istedet.

Ganske utrolig at ikke naimister har fått med seg ett røverkjøp av noen SE'r på markedet, forresten. Hva skal man liksom gi for en høyttaler som er vesentlig bedre enn det OG som lar deg ha glede av endringer oppover hele karusellen samtidig?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Svein skrev:
    En liten gruppestet foretatt under ukontrollerte forhold men over tid ;)

Cambridge 840/v2 er uten tvil vinneren.
    Supert for deg! :) .Det er uten tvil en god forsterker i musikkens tjeneste men for meg kom den ikke helt i mål.Synd,for jeg likte godt utseendet og denne noe muskulære klikkingen fra volumhjulet når man skrudde på det.Grattis! ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Synes nå ikke utseendet til Cambridge er mye å skryte av. Dobbelt så stor som Nait XS, og antagelig ikke like god. Frontplater som stikker ut på sidene av kassen er en designtrend som må dø. Men for all del, Cambridge lager gode ting.

K

Kaarelars

Gjest
    Enig med Bach_Man. Cambridge har ikke utseende med seg, men hadde den hatt det lurer jeg på hvordan den ville vært priset. Men dette er en Naimtråd og poenget mitt var at forskjellene mellom forsterker og digitale kilder er forholdsvis små sammenlignet med plassering av høyttalere, høyttalervalg og vinylspillere.
    Nok agurknytt herfra.

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Antall liker
    6
    Hallelujah!

Jeg har en rakettmotor i min forsterker!

Minst!

(ok, så er det kanskje å ta i, men etter å ha fått Naim XS i mitt eierskap, og etterhvert koblet inn en Flatcap i den, er det umulig å trampe takten til all musikk som spilles, uansett sjanger).

Wow.

(dette måtte bare sies, jeg håper det bare ikke er sommervarmen i Oslo som spiller meg et puss :D )

K

ketil-b

Gjest
    Flaggerkatt skrev:
    (dette måtte bare sies, jeg håper det bare ikke er sommervarmen i Oslo som spiller meg et puss :D )
    Nei, det bare fortsetter og fortsetter og... ;D

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Morro å høre Flaggerkatt :)
    Ønsker meg selv en sånn en og det skal også bli en XS når økonomien tillater det...
    Får se om jeg får hørt en i løpet av sommeren en gang hvis det blir oslo tur på meg,hvis de har den inne da ;)

Mvh

S

smog

Gjest
    Sitter selv å gliser til musikken som spilles gjennom en cd5 og XS med Teddycap mk2 ;D. Synd å måtte si det,men dette virker som fult på høyde med SN. Kanskje XS innehar mere av det Naim tidligere var så kjent for? Pluss en dæsje mere klangfarge??

Sommerhilsen

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    86
    Gratulerer Flaggerkatt! XS er en strålende forsterker, ingen tvil om det nei. Som Smog sier er den på mange måter minst like underholdende som Supernait, selv om den mangler noen av egenskapene til storebror (som igjen blir mye bedre med hicap tilkoblet). Jeg ble i alle fall veldig imponert over XS på kontrapunkts demokveld. De eksterne powersupply'ene gjør også virkelig underverker med lyden. Kos deg!

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    86
    Spennende forslag Erik, men på min tur til Bergen denne uka stakk jeg innom vestlandets Spendor forhandler ( www.erdalstereo.no ) og slo til på et demo par av Spendor A6. Utrolig musikalske høyttalere, og mye bedre enn den opplevelsen jeg hadde av S5e tidligere. De lander dessverre ikke her i Oslo før i slutten av Juli, men den som venter på noe godt...

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    smog skrev:
    Kanskje XS innehar mere av det Naim tidligere var så kjent for? Pluss en dæsje mere klangfarge??

Sommerhilsen
    Det er dette jeg er så spennt på!Jeg vil høre en XS nååååå! :eek: ;)

Klang og utklinging er pokkers så viktig.Dempes det for mye der dreper man både varme og akustikk.Det vil jeg ikke kalle en smakssak en gang.Det handler om troverdighet! :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    BanjoArrne skrev:
    smog skrev:
    Kanskje XS innehar mere av det Naim tidligere var så kjent for? Pluss en dæsje mere klangfarge??

Sommerhilsen
    Det er dette jeg er så spennt på!Jeg vil høre en XS nååååå! :eek: ;)
    Men så gjør noe med det da for *#%$! ;) Den er så billig at jeg hadde bestilt den uhørt om jeg skulle ha ny forsterker.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Ja jeg må vel det. :)

Fant en omtale til fra 6 moons nettopp.Er dette en god sådan?Rimer den med deres oppfatninger,dere som eier XS?

http://www.6moons.com/audioreviews/naim3/naim_2.html

Dette er vel kanskje litt det jeg snakker om,at musikken ikke blir stump.De kan jo ikke si dette uten grunnlag:
    Equally good then are rhythmic and timing fidelity without intruding into proper flow by foreshortening tones. There's flow and articulation.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hva mer trenger du egentlig å vite om en XS, Banjo Arne? Er det noe som taler mot å kjøpe en? ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja nå må det bli litt action BanjoArne, ikke bare innsamling av andres meninger.

"You can talk the talk, but can you walk the walk?"

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    For de om skal anskaffe Nait XS eller andre produkter i 5-serien kan det være greit å vite at serien er i forandring. Den vil få samme finish som reference-serien, altså en kosmetisk forandring. CD5x blir som kjent til cd5xs med diverse forandringer og 122x/150x blir også rebrandet. Eventuelle forandringer i elektronikken har ikke blitt kunngjort, men Nait XS blir uforandret. Greit å vite om man skal kjøpe ny Naim i nærmeste fremtid.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Men andre ord så blir de endå lækkrere?
    Spennende...Håper å få hørt litt forskjellig naim i sommer for å se om jeg går for XS eller pre/power kombo,XS`n får jo vannvittig mye skryt så det blir moro å få hørt. Skulle helst hørt den hjemme,men det blir nok vannskelig...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Tipper det snart også kommer en Ovator som passer Nait XS som hånd i hanske. Ville forundre meg om ikke høyttalerne og elektronikken har blitt utviklet parallelt.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Ja det høres jo fornuftig ut det,blir spennende å se hva naim kommer med nå fremover...Håper julenissen blir snill med meg i år :)
    Men nait`n gjør jo en kjempe jobb og jeg føler ikke at jeg trenger å oppgradere noe som helst,men det hadde vært morro å prøve litt forskjellig...Har jo ikke hørt noe annet fra naim,bare min lille nait...

K

ketil-b

Gjest
    Bach_Man skrev:
    For de om skal anskaffe Nait XS eller andre produkter i 5-serien kan det være greit å vite at serien er i forandring. Den vil få samme finish som reference-serien, altså en kosmetisk forandring. CD5x blir som kjent til cd5xs med diverse forandringer og 122x/150x blir også rebrandet. Eventuelle forandringer i elektronikken har ikke blitt kunngjort, men Nait XS blir uforandret. Greit å vite om man skal kjøpe ny Naim i nærmeste fremtid.
    Også greit å vite om man tenker å kjøpe brukt nå, og senere ønsker å matche med nytt (eller omvendt). Ser jo litt bedre ut med alt i samme finish (synes jeg). Synes iøvrig at nåværende finish er helt ok, har selv ingen planer om evt face-lift om det blir en mulighet for eksisterende XS-eiere. Kanskje det nå blir noen 'gamle' XS/CD5x/FC2x til nedsatt pris, er vel ikke helt utenkelig. Synes det har vært mange (forhandler-) CDX2 til salgs på ebay i det siste, så mulig det samme vil skje med XS/CD5x/FC2x (og 122x/150x).

R

RoDa

Gjest
    Mye prat her om XSen, ikke rart det. Flott amp!

Vet ikke om jeg offisielt har takket VidarP for uvurderlig hjelp med bakgrunnstoff til min omtale.
    Den mannen er bare å øse av kunnskapen til.
    Hjertelig takk i alle fall!

Mvh
    Rolf

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    RoDa skrev:
    Mye prat her om XSen, ikke rart det. Flott amp!

Vet ikke om jeg offisielt har takket VidarP for uvurderlig hjelp med bakgrunnstoff til min omtale.
    Den mannen er bare å øse av kunnskapen til.
    Hjertelig takk i alle fall!

Mvh
    Rolf
    denne XS ampen ser virkelig ut til og slå ann overralt, BanjoArne får se å skaffe seg et eks fort og dele erfaringer med oss andre. :D

er den halvparten så god som 282-250.2 er det ett kupp til prisen!

:D

R

RoDa

Gjest
    Forresten:

Jeg er veldig interessert i å lage en hjemme-hos reportasje fra noen med orntli Naim-oppsett.
    Hvem har lyst og bor i Oslo-omkrets på ca 20 mil?

PM, mail ri.danielsen[at]gmail.com, eller her i tråden.

Mvh
    Rolf

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    RoDa skrev:
    Forresten:

Jeg er veldig interessert i å lage en hjemme-hos reportasje fra noen med orntli Naim-oppsett.

Mvh
    Rolf
    Hvor bor VidarP?

jeg bor for langt unna, dessuten er anlegget mitt bare sånn midt på tree ;)

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke Kibsgaard i besittelse av et betydelig Naim-anlegg?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P har jo selve sjefsanlegget. Men han bor vel i Kristianssundssområdet. Men det spørs om ikke platesamlingen er vel så interessant.

R

RoDa

Gjest
    Trenger ikke å være det råeste anlegget, bare ett som er gjennomtenkt og "naimistisk".
    Ikke noen bakdel om det ser fint ut også. ;)

R

Affiniti

Medlem
    Ble medlem
    17.03.2009
    Antall liker
    0
    Har en Naim 5i for øyeblikket, men har lyst oppgradere til en XS selv. Er det slik at XS får nytt utseende snart? For da venter jeg like greit på det.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har bare gamle Naim-bokser jeg, Rolf. Det samme med Alshus og en del flere. Det er dagens black-Naim som er blitt kjent der ute, så det bør fortrinnsvis være noen som har et gjennomtenkt og oppdatert naim-anlegg, ja.
    Men, du vet. Mange naimister kan nok være livredde for hifi-folk ;)

Uansett, flott at du tar initiativ til å presentere naim på denne måten, det kan beskrive en del mer enn enkeltkomponenter. Lykke til med oppdraget!

RoDa skrev:
    Forresten:

Mvh
    Rolf

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    MaHa skrev:
    Mange naimister kan nok være livredde for hifi-folk ;)
    hvorfor det, Maha?

akkurat nu spiller anlegge mitt bedre enn ALT det andre jeg har hørt opp gjennom årene, så alle slags "hi-fi folk" er hjertlig velkommen her.

ta og besøk VidarP, det er da ikke mer enn en liten flytur fra Oslo til KrSund, hadde vært trivelig og sett platesamlingen hans og ikke minst anlegget!

S

Steinar O

Gjest
    Romakustikk og plassering.

Har funnet åstedet for den verste "ringingen" og der stod 2 høyder Fraim. De er nå flyttet til bakvegg, høyre side. Der var det god plass...og høyttalerne er også tilbake der, på kortveggen.

Kjenner rommet såpass godt nå og etter litt tenkning (litt sjølskryt må man koste på seg i varmen), ble ht plassert lenger frem, 80 cm fra sidevegg og ikke for nært slik at direktelyd ikke blir noe problem. I tillegg tok jeg ikke hensyn til et 40cm utstikk på høyre side, og høyre ht står nå ca 10cm fra utstikk, men tilsvarende fra hoved sidevegg, som venstre ht, ca 80cm.

Poenget er at plassering og romakustikk er så avgjørende og kan ikke nevnes for ofte.
    Benytt litt tid ved anledning til å bli kjent med akustikken i ditt eget rom.

Men, du vet. Mange naimister kan nok være livredde for hifi-folk
    Helt enig, ihvertfall dersom man ønsker bekreftelse på eget anleggs fortreffelighet. Det er nok ikke alle som har samme målsetning som en ihuga Naimist.

Forøvrig, løp og kjøp vinyl. Jeg kvitter meg med alt av slikt. Presentasjonsmessig er det overlegent det digitale foreløpig, men om man er fornøyd med digitalt, ser jeg ingen grunn til å sitte på noe mer (les flere kilder).

Ha en fortsatt god sommer :D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.150
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg fått flyttet anlegget ned i kjellerstuen jeg har bygget. Koblet det opp igår. 3.80x4.40 måler rommet. Ikke helt ideelt, men jeg har så å si frie tøyler på hva demping angår. Satser på å få tilfredstillende resultater etterhvert som møbler ++ kommer på plass.

Tenkte jeg skulle poste noen bilder med tiden, men må få ting litt bedre på plass først. Må i tillegg få gipset og sparklet 60 m2 med tak i resten av kjelleren.

Thomas1

2m

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Antall liker
    1.491
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Tenkte jeg skulle poste noen bilder med tiden, men må få ting litt bedre på plass først. Må i tillegg få gipset og sparklet 60 m2 med tak i resten av kjelleren.

Thomas1
    Det er vel ingenting å lure på. Kjør på med bilder du når du er klar. Venter på en invitasjon etterhvert jeg ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn