Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt60135

Gjest
    Liotheles skrev:
    Da foreslår jeg at du oppretter en tråd med tittel "Skeptikere til Naims filosofi" og at du og Lyngen koser dere der.

Her inne liker vi nemlig å bli klødd på ryggen ;D
    (tilbake fra reise)

Spennede å lese reaksjonene. Jeg skal ikke gå noe videre på det annet enn å si at det selvfølgelig er helt greit å uttrykke at man er lei slike diskusjoner. Jeg er forøvrig ingen skeptiker til Naims filosofi (hvor fikk du det fra?). Jeg har full forståelse for en slik tilnærming, men håper dere forstår at det kanskje ikke trenger å være riktig vei for alle (!!!). Det jeg prøvde å sette fokus på dreier seg egentlig ikke om Naim, men hvordan man beskriver lydgjengivesle. Mer konkret, mindre svada rett og slett. For alle merker.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Steinar O skrev:
    Se bare hvilken flid Ljudtema har gjort seg med denne siden. Ikke mange butikker som gidder forholde seg til slikt antar jeg? En veldig flott og informativ side for Naim interesserte.
    http://naim-audio.se/hem.html
    Det var jaggu en forseggjort og veldig interessant side!
    Synes nesten den ser bedre ut enn originalen og jeg. :)

S

Steinar O

Gjest
    Dette opplyses meg på Naim-Forumet angående HDX.
    Med siste versjon firmware som kommer i juli har en følgende nye muligheter:
    1. Rippe direkte til NAS
    2. Flytte filer fra HDX HD til NAS.

Kjøpte siste Hifi+ etter tips fra Vidar P og har nå lest testen av HDX. Denne testen er virkelig nyansert, grundig og klarer på glimrende vis å skille mellom lyd-/ hifi-, musikalske egenskaper og brukergrensesnitt.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Regnet nesten det det. Den har vært hos meg litt, det nevnte eksemplaret.

250 er vel førsteønske, da jeg liker den litt frodige og voksne klangen. Samtidig som jeg tror 180 kunne vært temmelig artig på mine MA'er med sin hurtighet og attakk, men er redd det kan føre til noe slankhet, og da synes jeg f.eks en del instrumenter mister sin naturlige klang akkurat på mine høyttalere som ikke er frodige i utgangspunktet. Dessuten har jeg ikke hørt 180, og er ikke altfor lysten på ett blindkjøp. På den annen side er jo 82\Hi\180 også en klassiker av en forsterker.

Ser litt her og der, takk for PFM-tips.

Svein skrev:
    MaHa skrev:
    Nap180/250 olive er jeg ute etter, bare for å ha nevnt det.
    Det er en Olive 250 til salgs på PFM nå til en ok pris. Tror det er nærmest umulig å få tak i Olive 180 eller 250 i Norge uten at jeg vet om alt som er importert. Vet bare om en Olive 250 her og den vet du hvem som eier også ;)

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye må en ut med for olive-boksene nu om dagen?

82/hi/180 hørtes jo fristende ut, forsåvidt, når det lir mot høsten.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    I det siste hifi&musik testes XS, 5i, og 122X/150X. Godt resultat på alt sammen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    82 med Hi ca 10, ville jeg anta. 180 vet jeg egentlig ikke helt ennå.

Fadamacka skrev:
    Hvor mye må en ut med for olive-boksene nu om dagen?

82/hi/180 hørtes jo fristende ut, forsåvidt, når det lir mot høsten.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    e-h skrev:
    For meg så merket man godt at XS hadde begrensede krefter i forhold til storebror. Dermed er man veldig avhengig av å ha en passende høyttaler for å få frem det beste av forsterkeren. Dette er vel kanskje mer en universal regel i alle systemer.
    Lydmessig signatur så prøver Naim å styre høyttalerne med jernhånd. At lyden er noe "kort" kan være en måte å beskrive dette på? Dette er i hvert fall noe som for meg har med vane å gjøre. Kanskje du føler det er mer riktig ved egen lytting?
    Denne har jeg visst ikke fått med meg helt.....Hva menes her med å styre høyttalerne med jernhånd?Vil det si Demper-før-klangen-virkelig-slutter-jernhånd eller noe mer organisk og klangfullt enn dette?Jeg liker ikke klangen jeg har hørt i mange av de jernhånd-beskrevede forsterkerne.Den blir ofte stump og lite naturlig.Er som om forsterkeren tar et så kraftig grep om elementene at den ikke lar eksempelvis kontrabass klinge ut naturlig og man går glipp av den saftige,dype kasseklangen.Selv om forsterkerne kan være meget klar og detaljert i lyden ellers.Det merkes spesiellt kontrabass,Dype pianotoner og akustisk gitar o.l.,når forsterkerne tar for hardt tak i elemtentene.Det går også mye utover varmen som ellers ville vært mer tilstede i musikken om klangen fikk utfolde seg.

Om XS har lignende karakter så er det vel kanskje ikke noe for meg likevel.

Det er jo viktig med naturlig klang.For meg er ikke mangelen på det noe jeg kan venne meg til,da jeg hører mye på akustisk musikk. :-\

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    For å si det med få ord, det er nok ingen av jernhåndassosiasjonene dine det snakkes om her, mer som i at musikken styrer med jernhånd, tenker jeg ;)

BanjoArrne skrev:
    e-h skrev:
    For meg så merket man godt at XS hadde begrensede krefter i forhold til storebror. Dermed er man veldig avhengig av å ha en passende høyttaler for å få frem det beste av forsterkeren. Dette er vel kanskje mer en universal regel i alle systemer.
    Lydmessig signatur så prøver Naim å styre høyttalerne med jernhånd. At lyden er noe "kort" kan være en måte å beskrive dette på? Dette er i hvert fall noe som for meg har med vane å gjøre. Kanskje du føler det er mer riktig ved egen lytting?
    Denne har jeg visst ikke fått med meg helt.....Hva menes her med å styre høyttalerne med jernhånd?Vil det si Demper-før-klangen-virkelig-slutter-jernhånd eller noe mer organisk og klangfullt enn dette?Jeg liker ikke klangen jeg har hørt i mange av de jernhånd-beskrevede forsterkerne.Den blir ofte stump og lite naturlig.Er som om forsterkeren tar et så kraftig grep om elementene at den ikke lar eksempelvis kontrabass klinge ut naturlig og man går glipp av den saftige,dype kasseklangen.Selv om forsterkerne kan være meget klar og detaljert i lyden ellers.Det merkes spesiellt kontrabass,Dype pianotoner og akustisk gitar o.l.,når forsterkerne tar for hardt tak i elemtentene.Det går også mye utover varmen som ellers ville vært mer tilstede i musikken om klangen fikk utfolde seg.

Det er jo viktig med naturlig klang.For meg er ikke mangelen på det noe jeg kan venne meg til,da jeg hører mye på akustisk musikk. :-\

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    BanjoArrne skrev:
    e-h skrev:

Som du selv har sagt tidligere, hør selv ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ja det blir håpløst å bruke ord og assosiasjoner. Få en demo, butikk eller hjemme hos en entusiast. Og som jeg har sagt tidligere så er man ikke garantert godt resultat bare ved å plassere Nait XS inn i et tilfeldig system. Maching og synergi må stemme også.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvem bruker egentlig folk her som Naim-forhandler her i landet? Handler dere rett fra Ljudtema, eler fra Kontrapunkt og andre forhandlere.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Bach_Man skrev:
    Hvem bruker egentlig folk her som Naim-forhandler her i landet? Handler dere rett fra Ljudtema, eler fra Kontrapunkt og andre forhandlere.
    Kjøpt alt brukt ;)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    Bach_Man skrev:
    Lyric (tidligere), Kontrapunkt og brukt. Noen flere forhandlere (med annet enn entry level) hadde gjort seg.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    HH skrev:
    Bach_Man skrev:
    Lyric (tidligere), Kontrapunkt og brukt. Noen flere forhandlere (med annet enn entry level) hadde gjort seg.

ja det samme her...kjøpte en superline på kontrapunkt i januar. det er ja også en helt ny produkt. en hdx er også klar en kjøp hos kontrapunkt. på grund av hard-discer, såm kan bytes eller reparieres i sverigje.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Nå som prisene er redusert har det vel kanskje ikke mye for for seg å handle fra UK. Har kontrapunkt bra service?

K

ketil-b

Gjest
    Har handlet nytt hos Kontrapunkt i januar (Rega+Naim) og brukt etterfølgende hos tråd-deltakere (psu+tuner). Fornøyd med servicen hos kpkt (før og etter) - FØR: raskt svar via tlf/mail på spørsmål om alternative oppsett og evt oppgraderingsmuligheter, ETTER: fikk gratis loddet F-connection, selv om kabel allerede var terminert av kpkt (ved levering) . Kanskje litt skuffet over mgl prisnedslag ved faktura på 50+k, men fast prispolitik får man vel også respektere (undgår i hvert fall vennetjeneste-aspektet).

Mvh Ketil

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Ketil-b,Hvordan oppfatter du klangkarakteren og lydsignaturen til Naim Nait XS?

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Antall liker
    6
    Bach_Man skrev:
    Nå som prisene er redusert har det vel kanskje ikke mye for for seg å handle fra UK. Har kontrapunkt bra service?
    Har bare gode erfaringer med dem som forhandler, etter kjøp av både Rega, Linn og Naim. Nå seinest kjøp av Nait XS som hentes førstkommende fredag...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    K

ketil-b

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Ketil-b,Hvordan oppfatter du klangkarakteren og lydsignaturen til Naim Nait XS?

Er ikke fortrolig med disse begrebene, så vanskelig for meg å besvare spørsmålet. Har ikke umiddelbart noe å tilføye til min respons på lignende spørsmål fra deg i mars (s.342-344). Vil kanskje fremheve Vidar P's råd fra da, om å tenke helhet frem for forsterker. Ellers gjenstår vel bare å lytte til Naim ;)

Mvh Ketil

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P sine råd er gull. Mange tror problemet ligger i at forsterkeren ikke klarer å drive høyttalerne mens det egentlig er den underbudsjetterte kilden som er årsak til elendigheten. En klassiker på dette forumet

S

Steinar O

Gjest
    BanjoArne.
    Oppsøk Kontrapunkt, gjør avtale om demo. og lytt til XS med CD5i, CD5x, CDX2 og f. eks Linn DS. De har sikkert passende høyttalerlast også. På den måten får du høre et Naim system med ulike kilder og da kan du kanskje danne deg et bilde av hva helhet vil si.

Liker du det du hører så er vel saken grei da? Du blir garantert ikke noe klokere nå, ved å stille spørsmål om klang. Lytt selv og slikt koster.....(reise) penger.

Har sjøl avtalt demo. med Kontrapunkt jeg, HDX vs Linn DS. Mest for erfaringens skyld, har vel allerede sett for meg en HDX..... ganske snart.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det ligger mye vishet i rådene fra deltakerne i denne tråden, BanjoArne. De fleste har vært opp og ned i mente av bomkjøp og ulike innfallsvinkler, og det i mange merker og konstellasjoner før og etter Naim. Jeg er sikker på at samtlige av oss ville gjort ting helt annerledes idag for å spare seg selv for tid, penger og dårlig lyd.

Man kan ikke lese seg til lyd. Gå og hør, eller kjøp uhørt i verste fall hvis det er noe du er bombesikker på å få solgt igjen. Men, stol på dine ører, uansett hva du har lest her eller andre steder. Sett aldri spørsmåltegn med hvordan du liker det hele presentert. Det du liker, det liker du. Kjøp etter det, og spar deg selv for utrolig mye tullball.

250 olive på plass til helgen. Let there be music.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    Har sjøl avtalt demo. med Kontrapunkt jeg, HDX vs Linn DS. Mest for erfaringens skyld, har vel allerede sett for meg en HDX..... ganske snart.
    Det blir spennende å høre hva du synest om HDX i forhold til Linn sin DS.
    Jeg Hørte på HDX på lydmessen i Trondheim, den ser veldig bra ut, og lått da bra..
    Alltid vanskelig å få skikkelig inntrykk av et produkt som HDX når de ikke har andre lydskilder
    med seg og sammenligne med..

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Dette blir spennende. Du er jo en av dem som har et anlegg der HDX virkelig kan brilliere. Og du har vel fremdeles XPS også?

S

Steinar O

Gjest
    Dette vil Vidar like :)
    Kontrapunkt har skjønt det

Ja, HDX skal visstnok følge med, hele veien opp.
    XPS venter, men er villig til å oppgradere til 555PS, uansett om det blir HDX, Dac eller hva.

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det der er nok det Vidar P vil kalle for et musikkanlegg. Fortjener å selges i bøtter og spann.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    For å si det med få ord, det er nok ingen av jernhåndassosiasjonene dine det snakkes om her, mer som i at musikken styrer med jernhånd, tenker jeg ;)
    Takker for hjelp med ord i mitt fravær :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Steinar O skrev:
    Kjøpte siste Hifi+ etter tips fra Vidar P og har nå lest testen av HDX. Denne testen er virkelig nyansert, grundig og klarer på glimrende vis å skille mellom lyd-/ hifi-, musikalske egenskaper og brukergrensesnitt.
    Fikk kjøpt hifi+ i dag. Det var en veldig god anmeldelse. Mye mer ryddig enn de anmeldelsene jeg har lest i Hifi Choice og Fidelity. HDX ble anmeldt som en Naim-komponent, med full forståelse for hva Naim prøver å få til, mens de samtidig understreket at den ikke gjør noe på digitalsiden som ikke en standard computer kan gjøre. Også tydelig at anmelderen har holdt seg oppdatert med kranglingen på Naim-forum. At den bare ripper til wav er en dealbreaker for en pedantisk datanerd som meg selv, men en vanlig bruker vil vel neppe tenke mye på det, og det kan vel alltids fikses i en softwareoppdatering.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Flaggerkatt skrev:
    Bach_Man skrev:
    Har bare gode erfaringer med dem som forhandler, etter kjøp av både Rega, Linn og Naim. Nå seinest kjøp av Nait XS som hentes førstkommende fredag...
    gratis med xs flaggerkatt :)...det var vel sjokken og reaksjon etter naimkvelden :D ?...dette blir gøy

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.196
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Steinar O skrev:
    Fikk kjøpt hifi+ i dag. Det var en veldig god anmeldelse. Mye mer ryddig enn de anmeldelsene jeg har lest i Hifi Choice og Fidelity. HDX ble anmeldt som en Naim-komponent, med full forståelse for hva Naim prøver å få til, mens de samtidig understreket at den ikke gjør noe på digitalsiden som ikke en standard computer kan gjøre. Også tydelig at anmelderen har holdt seg oppdatert med kranglingen på Naim-forum. At den bare ripper til wav er en dealbreaker for en pedantisk datanerd som meg selv, men en vanlig bruker vil vel neppe tenke mye på det, og det kan vel alltids fikses i en softwareoppdatering.
    Akkurat det bør også Naim gjøre, og gi støtte for flere formater.

Flaggerkatt

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Antall liker
    6
    balthar skrev:
    gratis med xs flaggerkatt :)...det var vel sjokken og reaksjon etter naimkvelden :D ?...dette blir gøy
    Du har så rett, så rett, balthar. Etter å ha hørt hva XS var kapabel til på lyttekvelden, var det ikke vanskelig å bestemme seg for en "liten" oppgradering av min Nait 5i.

Blir stas dette, når jeg bare får hentet den (i morgen!), og enda mer stas når både den og Stagelinen min får litt ekstra guffe fra en Flatcap ;D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med en forsterker jeg så gjerne skulle hørt. Kildeoppgradering neste gang? Naim-synergi osv?

Flaggerkatt skrev:
    balthar skrev:
    Du har så rett, så rett, balthar. Etter å ha hørt hva XS var kapabel til på lyttekvelden, var det ikke vanskelig å bestemme seg for en "liten" oppgradering av min Nait 5i.

Blir stas dette, når jeg bare får hentet den (i morgen!), og enda mer stas når både den og Stagelinen min får litt ekstra guffe fra en Flatcap ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn