Enig.Valentino skrev:Da er det jo fint å ha ett enkelt grensesnitt til all den andre 00110101101001001010010-lyden.
Enig.Valentino skrev:Da er det jo fint å ha ett enkelt grensesnitt til all den andre 00110101101001001010010-lyden.
(tilbake fra reise)Liotheles skrev:Da foreslår jeg at du oppretter en tråd med tittel "Skeptikere til Naims filosofi" og at du og Lyngen koser dere der.
Her inne liker vi nemlig å bli klødd på ryggen ;D
Det var jaggu en forseggjort og veldig interessant side!Steinar O skrev:Se bare hvilken flid Ljudtema har gjort seg med denne siden. Ikke mange butikker som gidder forholde seg til slikt antar jeg? En veldig flott og informativ side for Naim interesserte.
http://naim-audio.se/hem.html
Svein skrev:Det er en Olive 250 til salgs på PFM nå til en ok pris. Tror det er nærmest umulig å få tak i Olive 180 eller 250 i Norge uten at jeg vet om alt som er importert. Vet bare om en Olive 250 her og den vet du hvem som eier ogsåMaHa skrev:Nap180/250 olive er jeg ute etter, bare for å ha nevnt det.
Fadamacka skrev:Hvor mye må en ut med for olive-boksene nu om dagen?
82/hi/180 hørtes jo fristende ut, forsåvidt, når det lir mot høsten.
Denne har jeg visst ikke fått med meg helt.....Hva menes her med å styre høyttalerne med jernhånd?Vil det si Demper-før-klangen-virkelig-slutter-jernhånd eller noe mer organisk og klangfullt enn dette?Jeg liker ikke klangen jeg har hørt i mange av de jernhånd-beskrevede forsterkerne.Den blir ofte stump og lite naturlig.Er som om forsterkeren tar et så kraftig grep om elementene at den ikke lar eksempelvis kontrabass klinge ut naturlig og man går glipp av den saftige,dype kasseklangen.Selv om forsterkerne kan være meget klar og detaljert i lyden ellers.Det merkes spesiellt kontrabass,Dype pianotoner og akustisk gitar o.l.,når forsterkerne tar for hardt tak i elemtentene.Det går også mye utover varmen som ellers ville vært mer tilstede i musikken om klangen fikk utfolde seg.e-h skrev:For meg så merket man godt at XS hadde begrensede krefter i forhold til storebror. Dermed er man veldig avhengig av å ha en passende høyttaler for å få frem det beste av forsterkeren. Dette er vel kanskje mer en universal regel i alle systemer.
Lydmessig signatur så prøver Naim å styre høyttalerne med jernhånd. At lyden er noe "kort" kan være en måte å beskrive dette på? Dette er i hvert fall noe som for meg har med vane å gjøre. Kanskje du føler det er mer riktig ved egen lytting?
BanjoArrne skrev:Denne har jeg visst ikke fått med meg helt.....Hva menes her med å styre høyttalerne med jernhånd?Vil det si Demper-før-klangen-virkelig-slutter-jernhånd eller noe mer organisk og klangfullt enn dette?Jeg liker ikke klangen jeg har hørt i mange av de jernhånd-beskrevede forsterkerne.Den blir ofte stump og lite naturlig.Er som om forsterkeren tar et så kraftig grep om elementene at den ikke lar eksempelvis kontrabass klinge ut naturlig og man går glipp av den saftige,dype kasseklangen.Selv om forsterkerne kan være meget klar og detaljert i lyden ellers.Det merkes spesiellt kontrabass,Dype pianotoner og akustisk gitar o.l.,når forsterkerne tar for hardt tak i elemtentene.Det går også mye utover varmen som ellers ville vært mer tilstede i musikken om klangen fikk utfolde seg.e-h skrev:For meg så merket man godt at XS hadde begrensede krefter i forhold til storebror. Dermed er man veldig avhengig av å ha en passende høyttaler for å få frem det beste av forsterkeren. Dette er vel kanskje mer en universal regel i alle systemer.
Lydmessig signatur så prøver Naim å styre høyttalerne med jernhånd. At lyden er noe "kort" kan være en måte å beskrive dette på? Dette er i hvert fall noe som for meg har med vane å gjøre. Kanskje du føler det er mer riktig ved egen lytting?
Om XS har lignende karakter så er det vel kanskje ikke noe for meg likevel.
Det er jo viktig med naturlig klang.For meg er ikke mangelen på det noe jeg kan venne meg til,da jeg hører mye på akustisk musikk. :-\
Som du selv har sagt tidligere, hør selvBanjoArrne skrev:Denne har jeg visst ikke fått med meg helt.....Hva menes her med å styre høyttalerne med jernhånd?Vil det si Demper-før-klangen-virkelig-slutter-jernhånd eller noe mer organisk og klangfullt enn dette?Jeg liker ikke klangen jeg har hørt i mange av de jernhånd-beskrevede forsterkerne.Den blir ofte stump og lite naturlig.Er som om forsterkeren tar et så kraftig grep om elementene at den ikke lar eksempelvis kontrabass klinge ut naturlig og man går glipp av den saftige,dype kasseklangen.Selv om forsterkerne kan være meget klar og detaljert i lyden ellers.Det merkes spesiellt kontrabass,Dype pianotoner og akustisk gitar o.l.,når forsterkerne tar for hardt tak i elemtentene.Det går også mye utover varmen som ellers ville vært mer tilstede i musikken om klangen fikk utfolde seg.e-h skrev:For meg så merket man godt at XS hadde begrensede krefter i forhold til storebror. Dermed er man veldig avhengig av å ha en passende høyttaler for å få frem det beste av forsterkeren. Dette er vel kanskje mer en universal regel i alle systemer.
Om XS har lignende karakter så er det vel kanskje ikke noe for meg likevel.
Det er jo viktig med naturlig klang.For meg er ikke mangelen på det noe jeg kan venne meg til,da jeg hører mye på akustisk musikk. :-\
Ring Ljudtema i Oslo. De kan kanskje hjelpe.Liotheles skrev:Hvordan går jeg frem for å få et hjemlån av SuperNait og 202/200? Ønsker å sammenligne disse HJEMME før kjøp.
EDIT: Burde kanskje flytte til Sverige
http://www.naim-audio.se/aterforsaljare.html
Kjøpt alt bruktBach_Man skrev:Hvem bruker egentlig folk her som Naim-forhandler her i landet? Handler dere rett fra Ljudtema, eler fra Kontrapunkt og andre forhandlere.
Lyric (tidligere), Kontrapunkt og brukt. Noen flere forhandlere (med annet enn entry level) hadde gjort seg.Bach_Man skrev:Hvem bruker egentlig folk her som Naim-forhandler her i landet? Handler dere rett fra Ljudtema, eler fra Kontrapunkt og andre forhandlere.
HH skrev:Lyric (tidligere), Kontrapunkt og brukt. Noen flere forhandlere (med annet enn entry level) hadde gjort seg.Bach_Man skrev:Hvem bruker egentlig folk her som Naim-forhandler her i landet? Handler dere rett fra Ljudtema, eler fra Kontrapunkt og andre forhandlere.
Har bare gode erfaringer med dem som forhandler, etter kjøp av både Rega, Linn og Naim. Nå seinest kjøp av Nait XS som hentes førstkommende fredag...Bach_Man skrev:Nå som prisene er redusert har det vel kanskje ikke mye for for seg å handle fra UK. Har kontrapunkt bra service?
Har du vært på Naim-forumet Banjoarne? Prøv disse trådene:BanjoArrne skrev:Ketil-b,Hvordan oppfatter du klangkarakteren og lydsignaturen til Naim Nait XS?
BanjoArrne skrev:Ketil-b,Hvordan oppfatter du klangkarakteren og lydsignaturen til Naim Nait XS?
Grattis!MaHa skrev:250 olive på plass til helgen. Let there be music.
Det blir spennende å høre hva du synest om HDX i forhold til Linn sin DS.Steinar O skrev:Har sjøl avtalt demo. med Kontrapunkt jeg, HDX vs Linn DS. Mest for erfaringens skyld, har vel allerede sett for meg en HDX..... ganske snart.
Ååååå, sånn en vil jeg og ha hehehe, Gratulerer!MaHa skrev:250 olive på plass til helgen. Let there be music.
Dette blir spennende. Du er jo en av dem som har et anlegg der HDX virkelig kan brilliere. Og du har vel fremdeles XPS også?Steinar O skrev:Har sjøl avtalt demo. med Kontrapunkt jeg, HDX vs Linn DS. Mest for erfaringens skyld, har vel allerede sett for meg en HDX..... ganske snart.
Takker for hjelp med ord i mitt fraværMaHa skrev:For å si det med få ord, det er nok ingen av jernhåndassosiasjonene dine det snakkes om her, mer som i at musikken styrer med jernhånd, tenker jeg
Fikk kjøpt hifi+ i dag. Det var en veldig god anmeldelse. Mye mer ryddig enn de anmeldelsene jeg har lest i Hifi Choice og Fidelity. HDX ble anmeldt som en Naim-komponent, med full forståelse for hva Naim prøver å få til, mens de samtidig understreket at den ikke gjør noe på digitalsiden som ikke en standard computer kan gjøre. Også tydelig at anmelderen har holdt seg oppdatert med kranglingen på Naim-forum. At den bare ripper til wav er en dealbreaker for en pedantisk datanerd som meg selv, men en vanlig bruker vil vel neppe tenke mye på det, og det kan vel alltids fikses i en softwareoppdatering.Steinar O skrev:Kjøpte siste Hifi+ etter tips fra Vidar P og har nå lest testen av HDX. Denne testen er virkelig nyansert, grundig og klarer på glimrende vis å skille mellom lyd-/ hifi-, musikalske egenskaper og brukergrensesnitt.
gratis med xs flaggerkatt ...det var vel sjokken og reaksjon etter naimkvelden ?...dette blir gøyFlaggerkatt skrev:Har bare gode erfaringer med dem som forhandler, etter kjøp av både Rega, Linn og Naim. Nå seinest kjøp av Nait XS som hentes førstkommende fredag...Bach_Man skrev:Nå som prisene er redusert har det vel kanskje ikke mye for for seg å handle fra UK. Har kontrapunkt bra service?
Akkurat det bør også Naim gjøre, og gi støtte for flere formater.Bach_Man skrev:Fikk kjøpt hifi+ i dag. Det var en veldig god anmeldelse. Mye mer ryddig enn de anmeldelsene jeg har lest i Hifi Choice og Fidelity. HDX ble anmeldt som en Naim-komponent, med full forståelse for hva Naim prøver å få til, mens de samtidig understreket at den ikke gjør noe på digitalsiden som ikke en standard computer kan gjøre. Også tydelig at anmelderen har holdt seg oppdatert med kranglingen på Naim-forum. At den bare ripper til wav er en dealbreaker for en pedantisk datanerd som meg selv, men en vanlig bruker vil vel neppe tenke mye på det, og det kan vel alltids fikses i en softwareoppdatering.Steinar O skrev:Kjøpte siste Hifi+ etter tips fra Vidar P og har nå lest testen av HDX. Denne testen er virkelig nyansert, grundig og klarer på glimrende vis å skille mellom lyd-/ hifi-, musikalske egenskaper og brukergrensesnitt.
Du har så rett, så rett, balthar. Etter å ha hørt hva XS var kapabel til på lyttekvelden, var det ikke vanskelig å bestemme seg for en "liten" oppgradering av min Nait 5i.balthar skrev:gratis med xs flaggerkatt ...det var vel sjokken og reaksjon etter naimkvelden ?...dette blir gøy
Flaggerkatt skrev:Du har så rett, så rett, balthar. Etter å ha hørt hva XS var kapabel til på lyttekvelden, var det ikke vanskelig å bestemme seg for en "liten" oppgradering av min Nait 5i.balthar skrev:gratis med xs flaggerkatt ...det var vel sjokken og reaksjon etter naimkvelden ?...dette blir gøy
Blir stas dette, når jeg bare får hentet den (i morgen!), og enda mer stas når både den og Stagelinen min får litt ekstra guffe fra en Flatcap ;D