Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Steinar O

Gjest
    Her er intet å forsvare, men si meg...tar dere aldri fri fra spekulasjonene ;D
    Hvor mange nedgraderinger, ingen budsjettløsning, behold vinyl osv.

Det finnes utrolig mange ulike oppsett å nedgradere til. Ett av dem var SuperNait og så å beholde MA PL300.
    252-300 og MA viste seg etterhvert å være noe av det beste og mest likanes jeg har hørt og hatt i eie. SN og PL300 var fristende.
    Hadde allerede en sub som ikke var lettsolgt. Fikk et utlegg til reparasjon på kr 5K og et salg ville ikke akkurat være innbringende. Jeg kunne selvfølgelig ha gitt den bort, noe jeg tror endel hifikjøpere noen ganger håper på ;) men ville ikke vært særlig smart.
    Dessuten er jeg ikke den største elsker av sort pianolakk.
    nsats ble totalt sett den beste løsningen for meg. Håper det var oppklarende :)

Kjellerrommet mitt skal være et godt rom, hvor man kan lese, skrive, slappe av og høre musikk.
    Ikke et visuellt hifinirvana hvor man aldri kommer helt imål med jobben med å få et usannsynlig og unødvendig (for meg) kostbart anlegg til å spille optimalt.

Sov godt 8)

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Ikke ment som spekulasjon, og er på ingen måte retta mot deg og dine valg. Jeg bare påpeker - i sammenhengen diskusjonen om opp-/nedgradering og budsjett - at n-Sats med n-Sub er i en helt annen prisklasse enn bare n-Sats (og XS, for den saks skyld). For deg som allerede hadde en n-Sub, er vel valget naturlig.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Steinar O skrev:
    Kjellerrommet mitt skal være et godt rom, hvor man kan lese, skrive, slappe av og høre musikk.
    Ikke det mest innfløkte som har vært skrevet her på forumet, men noe av det klokere. Et rom etter min smak, i alle fall.

K

ketil-b

Gjest
    Jeg liker denne Naim-tråden - full av kunnskap og engasjement, og alltid i en vennlig og imøtekommende tone.

:)

EDIT: Kunne kanskje misforstås som ironi, men er helt seriøst ment. Fikk bare lyst til å nevne det, fordi jeg har satt pris på det.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Enig. Stemningen var litt amper en stund. Men nå er det hyggelig her.

S

Steinar O

Gjest
    Wow..fra Pc til Mac. For en oppgradering.
    Her er det ikke bare flott brukergrenesnitt, men mer av alt til musikken.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Steinar O skrev:
    OS X er og blir smud og veldig fornøyelig å bruke. Hva slags Mac ble det?

S

Steinar O

Gjest
    Fidelio skrev:
    Steinar O skrev:
    OS X er og blir smud og veldig fornøyelig å bruke. Hva slags Mac ble det?
    Mac Mini, minste, med oppgradert minne.

Det er som å få den Naimske lyden tilbake. Direkte og kommuniserende.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Interessant. Sier du altså at lyden er blitt bedre? Og det er gjennom den optiske utgangen antar jeg?

S

Steinar O

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Interessant. Sier du altså at lyden er blitt bedre? Og det er gjennom den optiske utgangen antar jeg?
    Benyttet USB fra Pc`n, samt at jeg aldri gjorde noe med driveren for lydkortet.

På Mac benytter jeg også USB, inntil en optisk kabel er i hus.
    Noen gode forslag til kabel?

Mac låter klarere, åpnere og hurtigere.
    Brukergrensesnittet nå som Remote fungerer er supert, samt at ripping er en lek.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hva bruker du til ripping da? Jeg bruker Max, som er supert når man først skjønner hvordan det funker. Men flac og mac er jo ikke den helt store kombinasjonen, itunes er jo mye enklere. Nå det gjelder optisk kabel er det ingen grunn til å betale for mye. Kabelen fremstilt av Monster som Apple selv selger burde være grei nok. Chord har vel også gode digitalkabler, men vet ikke om de har minitoslink i ene enden.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Forgrener/strømlist fra Music Line i Tyskland på plass. Mildt sagt en forbedring fra standard strømlist. Som om strømmen ble "nyere".

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    MaHa skrev:
    Forgrener/strømlist fra Music Line i Tyskland på plass. Mildt sagt en forbedring fra standard strømlist. Som om strømmen ble "nyere".

Hei Magnus, jeg er også ute etter noe slikt - benytter den stjernejording?

Sven (som ikke lenger klarte å dy seg; kjøpte en halvbillig R-com på eBay i dag:))

K

ketil-b

Gjest
    Fåes på http://www.music-line.biz/shop/ (tyske Naims online-shop). Mener å huske den har stjernejording på de 2 første kontaktene. Står ikke på nettsiden, men tror det stod på lappen som lå ved. Har i hvert fall her koblet på CD5X og XS på disse to kontaktene med det i mente.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Kjøpte en, jeg:) Prisen var jo høyst overkommelig.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Adressen det linkes til er riktig. Selv var jeg så heldig å få en via en kompis som var i Tyskland i sommer ;)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    balthar skrev:
    leon skrev:
    Hei.
    Balthar; Ht er svært presis og vellydende, noe flat(veldig ærlig) kan den
    virke som. Jeg brukte litt tid til å tilvende meg lydbilde. Ibl har nå vært i
    hus ca mnd. og jeg tror jeg tilvendt, liker det jeg hører :) Samtidig er det
    en ht som krever veldig mye av kilden. LP12 spilleren min er ikke oppe går enda, samler deler, ser frem til jeg kan rigge den opp. Noe av det jeg liker best med ht er at lydbilde er veldig gjevnt/likt i rommet om jeg står på siden, sitter eller står osv... Jeg skal bruke et par mnd. til å lytte før jeg bestemmer meg for event. sub, mage følelsen nå sier sub :)
    Designet er jo herlig!

Erik B; Mine står i water.

bra å høre leon. velkommen i ibl kluben ;)

jeg hysker fortsat nor jeg byttet fra sbl til ibl. først lå jeg lit for den var så aneledes.men den blir faktisk stående her i nesten 2 år. det si noe for meg. jeg er helt enig. ibl våkser med kilden og oppover. jeg hørte ibl med nait2 ( tror faktisk sbl låter bedre med nait 2 ) og nå kjører jeg den aktiv.med suernaiten var den ganske bra også.

kunne blir spennede å høre din anlegg en gang.

nå er det sbl på hjemme besøk her. også veldig fint, men jeg har problem med en boomy bass frekfens.den ødeleger ganske mye. jeg få eksperimentere lit med plaseringen først.skal forteller mer.

men først blir det lit sent sommer reising :)
    Hei. Takker for vekomst hilsen.
    Her er du velkommen visst du skulle forville deg til midt-Norge :)
    Akkurat nå vet jeg ikke hvor spennende det er å høre på midt anlegg,
    men med LP12 skilden oppe å går (Satser på at det skjer i år) kan det bli spennende!
    E du på vei tilbake til Sbl ? Kan du si noe om forskjellen i forhold til Ibl ?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Carter: Ser du vurderer oppgradering. Du skal ikke begynne med kilden for å holde balansen, da? Mest bang for the buck også? Husk at Naimforsterkere blir mer og mer kildetransparente jo høyere du kommer. Bare et tips for å få musikkgleden størst mulig fra starten av, skal man først opp fra et så godt og balansert system som ditt, så bør det jo gjøres så det merkes. Disse forsterkeroppgraderingene gir ikke samme følelse av reelle oppgraderinger, imo. ;)

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jo, men ikke Naim-kilde - PC/RipNas-SB-Dac. Muligens Lavry. Men kanskje jeg beholder 122x/150x. Intet er bestemt, tenker bare høyt.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Blir spennende å høre hvordan det blir og hva du ender opp med, Carter. Jeg holder meg til cd'er og vinyl jeg, da. Kall meg gjerne gammeldags. :D
    Her spiller det bedre enn noen gang og i tillegg kjenner jeg at jeg minst må opp på 52 eller ett godt black-sett for å i det hele tatt få en reell oppgradering. Flere psu'er eller SC til 82 er ikke aktuelt. Det blir jo omtrent like dyrt uansett. Ikke kan jeg skjønne hva jeg skal med det, det spiller jo så frodig og klangrikt med 250 at det er en ren fryd.
    Nei, platevasker blir nok heller det neste. Det er mange plater her som er klare for en overhaling, de har sikkert ikke fått det noengang de fleste av de.
    Det er ikke med plater som med Isak i Markens grøde. Han vasket seg en gang i uka, og det var på søndag.

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    Carter skrev:
    Jo, men ikke Naim-kilde - PC/RipNas-SB-Dac. Muligens Lavry. Men kanskje jeg beholder 122x/150x. Intet er bestemt, tenker bare høyt.
    Hvorfor ikke slå to fluer i en smekk og prøv en Supernait med innebygget DAC før du bestemmer deg? Bare husk å benytt en god coax, gjerne Naim's egen DC1. Gjorde stor forskjell hjemme hos meg. Det gjør forresten hi-cap også ;)

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    SuperNait er jo en mulighet (derav annonsen på bruktbørsen og MaHas overstående innlegg), men bruk av dens dac som hovedkilde bryter med source first-prinsippet (selv om den sikkert fungerer fint). Etter det jeg har lest meg til på PFM og NF, er ikke dac'en i SN i nærheten av Lavry o.l., og dessuten dårligere enn min CD5x selv uten psu (jeg bruker en glimrende DTC, som også kan brukes på SN/202). Colloms' test støtter vel også dette. Og en DA10 koster ikke all verden brukt. Men tenkte ev. å bruke dac'en i SN til Get HD-boksen og BluRay-spilleren. Eller kanskje lar jeg det være som det er, det er jo bare hifi:)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    Carter skrev:
    SuperNait er jo en mulighet (derav annonsen på bruktbørsen og MaHas overstående innlegg), men bruk av dens dac som hovedkilde bryter med source first-prinsippet (selv om den sikkert fungerer fint). Etter det jeg har lest meg til på PFM og NF, er ikke dac'en i SN i nærheten av Lavry o.l., og dessuten dårligere enn min CD5x selv uten psu (jeg bruker en glimrende DTC, som også kan brukes på SN/202). Colloms' test støtter vel også dette. Og en DA10 koster ikke all verden brukt. Men tenkte ev. å bruke dac'en i SN til Get HD-boksen og BluRay-spilleren. Eller kanskje lar jeg det være som det er, det er jo bare hifi:)
    Må jo innrømme at jeg er nysjerrig på denne Lavry dac'en, men foreløbig lever jeg lykkelig uvitende med SN DAC'en :) Ellers er det STOR forskjell på kablene som sagt. Du har ikke hørt hva den er i stand til før du har prøvd den med Naim DC1. Tar selvsagt høyde for at det finnes kabler som kan gjøre det like bra, men jeg har ikke hørt dem. Ellers er det spennende med disse Teddy greiene. Prisene er det i alle fall ingenting å si på. Har du sammenliknet med hi-cap?

Hvis du er interressert kan du jo komme innom og høre på SN DAC'en? Vi kunne jo benyttet sjansen til en sammenlikning av TC og Hi-cap også.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk for hyggelig tilbud, det skal du ikke utelukke:)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    Carter skrev:
    Takk for hyggelig tilbud, det skal du ikke utelukke:)
    Flott. Send meg en PM når det passer seg slik. Er det versjon 3 av DTC du har?

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Det blir nok en stund til, i så fall - mye stress framover, så ferie i Italia:) Nei, jeg har en av de siste av MkII, produsert uker før han lanserte MkIII (da var jeg fornøyd ...). Ikke stor forskjell til de siste MkII, sier Pardo. Det samme kan det være.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det skulle vel ikke låte så halvgæærnt når selv dronninga med superører orker kammermusikk på litt styrke? Hun foretrekker vinyl da det ikke ruller så fort av i topp og bunn ;D

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Steinar O, C.Alshus, anyone: Noen tanker om plasseringen av boksene på bildet over?

Fra venstre topp og nedover ser man Rock3, Linto, 82 og 250.
    Fra høyre topp og nedover ser man Cds2, ledig hylle, Hicap og Xps. Dyret foran er kun statisk, ikke magnetisk ;)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    MaHa skrev:
    Steinar O, C.Alshus, anyone: Noen tanker om plasseringen av boksene på bildet over?

Fra venstre topp og nedover ser man Rock3, Linto, 82 og 250.
    Fra høyre topp og nedover ser man Cds2, ledig hylle, Hicap og Xps. Dyret foran er kun statisk, ikke magnetisk ;)
    Hei. Siden du har toppmatet cd-spiller blir vel det mest naturlig slik som du har
    plassert boksene. Med en front matet cd-spiller kun et alt. vært: 250 til h.oppe
    pre82. til v.nede og cds2 over den. muligens..
    Uansett ser da dette veldig gjennomført og pent ut! Fin hund var det også :)

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    "Steinar O, C.Alshus, anyone: Noen tanker om plasseringen av boksene på bildet over? " Jeg er anyone, men:

Er det ikke 82 som er mest følsom for støy fra trafoer o.l., og aller mest over/underfra fra ringkjernetrafoer? Og nå står den med potensielle støykilder både over og under seg. Så kanskje ha 82 rett under platespilleren, Linto nederst på samme rack med tom hylle mellom, og flytte 250 dit XPS står, og XPS og HC ett hakk opp?

Alternativt 82 rett under CDSII, med tom hylle mellom 82 og XPS, og HC over 250?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det siste alternativet kan være aktuelt. Jeg har ganske kort direktekabel fra platespilleren, derfor må Lintoen stå som den gjør. Jeg orker ikke å bale med hylle på veggen.

Takk for alle tips.

Carter skrev:
    Er det ikke 82 som er mest følsom for støy fra trafoer o.l., og aller mest over/underfra fra ringkjernetrafoer? Og nå står den med potensielle støykilder både over og under seg. Så kanskje ha 82 rett under platespilleren, Linto nederst på samme rack med tom hylle mellom, og flytte 250 dit XPS står, og XPS og HC ett hakk opp?

Alternativt 82 rett under CDSII, med tom hylle mellom 82 og XPS, og HC over 250?

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Om man faktisk hører forskjell (til det bedre) er jo noe annet:) Jeg gjorde det i hvert fall ikke da jeg stokket om, og da hadde jeg CD5x/122x og FC2x/150x rett oppå hverandre. Men jeg skal ikke skryte på meg gullører ...

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    95
    Carter skrev:
    Det blir nok en stund til, i så fall - mye stress framover, så ferie i Italia:) Nei, jeg har en av de siste av MkII, produsert uker før han lanserte MkIII (da var jeg fornøyd ...). Ikke stor forskjell til de siste MkII, sier Pardo. Det samme kan det være.
    Ikke noe stress, bare si fra når det passer. Kjipt å bestille når han lanserer en ny versjon uker etter at du kjøpte. Han kunne gitt deg en liten heads up spør du meg. Han hadde muligens et stort lager mk2 han ville selge først ::)

Kos deg i italia!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    187
    Sted
    Trondheim
    Hei.
    Er det noen her som har prøvd "ZeroDust Styluscleaner"
    pick up renser ?

mrts

Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    2
    Hei folkens.

Jeg har etter å ha lest om naim i mange år nådd punktet hvor jeg må prøve selv.
    Hjemlån av elektronikk kan jeg nok glemme pga geografi, men om noen her vurderer å kvitte seg
    med forsterkerutstyr (fra XS til 202/200) kan dere godt sende meg en pm.

Har lest ca hver 3 side i tråden (puh...), men har noen 'kompabilitets' spørsmål

Har noen erfaring med Naim sammen med:
    1: Benchmark dac?
    2: Dynaudio høyttalere?
    3: Zu høyttalere* (vurderer utprøving av disse senere i vinter, Essence eller Presence)

Håper noen kan forbarme seg over en uinnvidd, og gjerne gi litt råd om hva jeg kan forvente
    med Naim forsterkeri (til å begynne med) sammen med utstyret over.

Mvh
    Torjus

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    mrts skrev:
    3: Zu høyttalere* (vurderer utprøving av disse senere i vinter, Essence eller Presence)
    Høyttalere er vel notorisk vanskelig å gi råd om, men Vidar P mente at Naimforsterkere liker litt å jobbe med, og i så tilfelle er vel Zu ikke et særlig godt valg (men dritstilige er de).

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    mrts skrev:
    Hei folkens.

Jeg har etter å ha lest om naim i mange år nådd punktet hvor jeg må prøve selv.
    Hjemlån av elektronikk kan jeg nok glemme pga geografi, men om noen her vurderer å kvitte seg
    med forsterkerutstyr (fra XS til 202/200) kan dere godt sende meg en pm.

Har lest ca hver 3 side i tråden (puh...), men har noen 'kompabilitets' spørsmål

Har noen erfaring med Naim sammen med:
    1: Benchmark dac?
    2: Dynaudio høyttalere?

Håper noen kan forbarme seg over en uinnvidd, og gjerne gi litt råd om hva jeg kan forvente
    med Naim forsterkeri (til å begynne med) sammen med utstyret over.

Mvh
    Torjus
    Har prøvd Dyanudio Focus 140. Glimrende høyttaler. Dog ikke supermatch med Naim (202/200) Litt for tilbaketrukket/lukket lydbilde - samt at diskanten er noe avrundet. Foreslår en lytt på Monitor Audio.
    Naim skal være følsom for kilde - hadde vel egentlig ikke ville valgt DAC fra en annen produsent.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn