Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Veldig uvant å høre Naim snakke om jitter, klokking og annen digitalsvada. Tidligere har det liksom bare dreid seg om analogdelen og tilstrekkelig kraftforsyning til denne. Selv cdspillerne konverterte til analog ved første anledning (i skuffen), uten noen form for oppsampling og satset heller på førsteklasses behandling av det analoge signalet. Nå er det åpenbart nye takter. Når kommer streameren?

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Bach_Man skrev:
    Veldig uvant å høre Naim snakke om jitter, klokking og annen digitalsvada. Tidligere har det liksom bare dreid seg om analogdelen og tilstrekkelig kraftforsyning til denne. Selv cdspillerne konverterte til analog ved første anledning (i skuffen), uten noen form for oppsampling og satset heller på førsteklasses behandling av det analoge signalet. Nå er det åpenbart nye takter. Når kommer streameren?
    Jitter-problematikken er vel et av argumentene Naim har brukt mot en todelt transport/dac-løsning siden tidlig på 90-tallet, eller husker jeg feil?

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Affinity skrev:
    Den nye DACen ser flott ut den, tror jeg ender opp å kjøpe en sann. Regner med den kommer til å bli like godt motatt i tester som Nait XS :)
    Mulig jeg har blitt en gammel grinebiter, men i mitt hode er det eneste gledelige med en Naim DAC at bruktprisene på CDX2 nå er på vei nedover. Liker dårlig at Naim snur på flisa og tilbyr separat DAC all den tid de tidligere har kritisert separat DAC. MEN som sagt - jeg er en grinebiter.

... Eh... SER den flott ut? Ja da så - løp og kjøp....

Affinity

Medlem
    Ble medlem
    19.02.2009
    Antall liker
    0
    toriamos skrev:
    Affinity skrev:
    Den nye DACen ser flott ut den, tror jeg ender opp å kjøpe en sann. Regner med den kommer til å bli like godt motatt i tester som Nait XS :)
    Mulig jeg har blitt en gammel grinebiter, men i mitt hode er det eneste gledelige med en Naim DAC at bruktprisene på CDX2 nå er på vei nedover. Liker dårlig at Naim snur på flisa og tilbyr separat DAC all den tid de tidligere har kritisert separat DAC. MEN som sagt - jeg er en grinebiter.

... Eh... SER den flott ut? Ja da så - løp og kjøp....
    Mente at den ser flott ut på papiret, var vel litt utydelig der ja. Men for en person som meg som bruker datamaskin avspilling er en Naim dac veldig greit.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Synes det er stilig at Naim slipper en DAC nå. Den teknologiske situasjonen er vel ikke helt den samme idag som på tidlig nittitall, ting forandrer seg, og å nekte å se dette ville bare ha vært obsternasighet imo.

Når jeg leser white-paper'et er det en ting jeg ikke skjønner, hvorfor anbefales optisk S/PDIF fra Mac til DAC men et USB lydkort med S/PDIF ut til Win PC? De fleste moderne hovedkort har Toslink ut.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det anbefales vel rett og slett fordi alle macer har en god optisk utgang innebygget. Vet ikke helt hva de mener om PCer, men der finnes det jo så mange mulige konfigurasjoner at det er vanskelig å komme med noen generelle råd. Mange PC-lydkort gjør underlige ting med signalet som f.eks. resampling.

Må vel ha vært en oppvåkning for Naim å se hvor bra "rimelige" DACer som f.eks. Lavry er.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Bare Naim fortsatt kan tilby meg de flotteste cd-spillere og forsterkere av samme fantastiske kvalitet som nå, så kan de begynne med Lego, havregrøt og for den saks skyld tanntråd for min del. ;)

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    MaHa skrev:
    Bare Naim fortsatt kan tilby meg de flotteste cd-spillere og forsterkere av samme fantastiske kvalitet som nå, så kan de begynne med Lego, havregrøt og for den saks skyld tanntråd for min del. ;)
    Enig der MaHa,liker å dille med ting og det er nok lenge til jeg kaster meg 100% på pc bølgen...
    For meg gir cd og lp en ekstra glede i forhold til pc,man har godt av å røre på seg og det er fint å bla i cover ;)

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Hvis det er sant som det sies at Naim har klart å eliminere jitter fullstendig, da skulle vel kvaliteten på en spiller med S/PDIF ut ha særs lite å si for lydkvaliteten. Ergo burde man kunne koble en 300-kroners DVD-spiller inn i DAC'en og ha en skikkelig rå CD-spiller.

Edit: En annen ting som er kult med DAC'en, er jo potensialet for en lydkvalitet som CD-spillere ikke klarer. En CD-spiller vil ikke i klare å lese en CD i sanntid like nøyaktig som et PC-drev som ripper med f.eks EAC.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Og det vil heller ikke en DVD til 300 kr? Har det noen gang vært så lett?

Surely må dette være at Naim ikke kan ignorere en så stor og potensiell kundegruppe som har andre digitale medier enn rene cd-spillere og derfor lanserer en dac, det er vel på ingen måte fordi de tror like mye på den løsningen som deres egne, integrerte spillere? Business-wise er jo såklart dette et must, og det blir nok pund i kassa av dette, men jeg klarer mildt sagt ikke slå meg til ro med noen annen tanke at dette er fordi de må mer enn at de ønsker.

Fidelio skrev:
    Hvis det er sant som det sies at Naim har klart å eliminere jitter fullstendig, da skulle vel kvaliteten på en spiller med S/PDIF ut ha særs lite å si for lydkvaliteten. Ergo burde man kunne koble en 300-kroners DVD-spiller inn i DAC'en og ha en skikkelig rå CD-spiller.

Edit: En annen ting som er kult med DAC'en, er jo potensialet for en lydkvalitet som CD-spillere ikke klarer. En CD-spiller vil ikke i klare å lese en CD i sanntid like nøyaktig som et PC-drev som ripper med f.eks EAC.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    MaHa skrev:
    Ser jeg formulerte meg noe uklart. En CD/DVD-spiller er én ting, men jeg mente CD-spiller vs. datamaskin som leser fra harddisk inn i DAC, der vil PC/DAC-løsningen teoretisk være overlegen. Mulig jeg tar feil, men selve lesningen av platen blir jo gjort grundigere med f.eks EAC enn en CD-spiller kan klare.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Skal ikke være påståelig uansett rundt temaet avlesning, for det kan jeg fint lite om. Naims cd-spillere er uansett i mine ører det fineste jeg kan ha, så da er jeg fornøyd ;)

Fidelio skrev:
    MaHa skrev:
    Ser jeg formulerte meg noe uklart. En CD/DVD-spiller er én ting, men jeg mente CD-spiller vs. datamaskin som leser fra harddisk inn i DAC, der vil PC/DAC-løsningen teoretisk være overlegen. Mulig jeg tar feil, men selve lesningen av platen blir jo gjort grundigere med f.eks EAC enn en CD-spiller kan klare.

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    MaHa skrev:
    Skal ikke være påståelig uansett rundt temaet avlesning, for det kan jeg fint lite om. Naims cd-spillere er uansett i mine ører det fineste jeg kan ha, så da er jeg fornøyd ;)
    Nettopp, så det er derfor jeg mente at: Tenk så bra DAC'ene kan bli når CD-spillerne er så gode som de er:)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    De frekvente lanseringene av digitalutstyr fra Naim i det siste har fått meg til å lure litt på filosofien bak produktutvalget. Har de gitt ut HDX, NaimUniti og DAC fordi de nedprioriterer steinalderutstyr, eller fordi de synes det mer tradisjonelle stereoutstyret de har er godt nok til å hevde seg i konkurransen? Om det andre utstyret blir sett som godt nok skjønner jeg godt at de velger å heller legge energien i å kapre kunder med mer nymotens preferanser.

Det har jo kommet noen tradisjonelle produkter også, men dette virker mer som marginale endringer fra allerede eksisterende produkter (Nait XS er vel et hederlig unntak her). Spent på å se hva som skjer fremover – håper tradisjonell avspilling fortsetter å være et prioritert område.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    De har jo kommet med en ny spiller,cd5 xs...
    Forøvrig så sikler jeg på den nye XS serien og håper satser på cd5 xs i første omgang...

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jaggu. Tydelig at jeg har glemt mer enn jeg har tenkt; «The CD5 XS CD player has probably seen the most changes on the journey from its CD5x predecessor. Almost every element, with the exception of the mains transformer and the disc mechanism, is new or significantly revised.» Ikke akkurat den kosmetiske oppgraderingen jeg innbilte meg at det var.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Hele XS serien kommer med reference utseende som er jo veldig fint ;)
    Men de holder 5 serie størelse på boksene så utsende er det vel ikke mye forandringer,men synest ikke at de skal forandre utseende på de da det ikke kan bli bedre...(i mine øyne ;) )

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    De frekvente lanseringene av digitalutstyr fra Naim i det siste har fått meg til å lure litt på filosofien bak produktutvalget. Har de gitt ut HDX, NaimUniti og DAC fordi de nedprioriterer steinalderutstyr, eller fordi de synes det mer tradisjonelle stereoutstyret de har er godt nok til å hevde seg i konkurransen? Om det andre utstyret blir sett som godt nok skjønner jeg godt at de velger å heller legge energien i å kapre kunder med mer nymotens preferanser.
    De må vel som ethvert selskap følge med i tiden for å hevde seg i markedet. DAC og HDX er en naturlig følge av at computerbasert audio tar mer og mer over. De kan ikke stole på at alle kunder er konservative. Dessuten har de jo tatt cd-mediet så langt som det kommer med CD555. Men mye av filosofien er jo med videre, med eksterne strømforsyninger osv. Selve grunnen til å bygge cdspillerne uten digitalutgang faller bort med teknologien i NaimDAC og muligheten til å svitsje av SP/DIF-kretsen i cdspillerne, så da er det ingen grunn til at det skal være med videre. Jeg oppfatter det som at de har tekniske grunner for å bygge utstyr som de gjør, men fordi løsningene er såpass særegne er det lett å få inntrykk av at Naim styres av dogmer.

Uniti er et forsøk på å kapre nye markedsandeler, nemlig brukere (som meg selv) som vil ha en enklere løsning uten å gå på kompromiss med Naims kjerneverdier. Jeg ser ikke bort fra at Bentley-prosjektet har gitt dem smaken på lifestyle-segmentet, men dette er ikke "easy money", de leverer som alltid et gjennomarbeidet produkt for kvalitetsbevisste kunder. I tillegg vil mange Naimentusiaster velge Uniti som anlegg nr. 2. Snakket ikke Vidar P om å innstallere en på kontoret?

Det er forøvrig travelt på Naimfabrikken nå om dagen. Leveringen av min Uniti er forsinket pga. stor ordremengde.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.202
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skal ha en Uniti til kontoret, ja.
    Når så mange Naimister tvinges til både Skottland og Tyskland for DACer i forbindelse med harddisklagret musikk (HDX framstår som et ingeniørprosjekt man forsøker å dekke innlæringen i) er det godt å se at det kommer saker som NaimDAC. Men NULL jitter? Vis meg målingene, vær så snill.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er nok mange som nå vil puste lettet ut over å bli kvitt vulgære bokser av tvilsom nasjonalitet ja.

Hva er galt med ingeniørprosjekter forresten? Er vel bedre enn linolje og treklosser.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Ikke noe galt med ingeniørprosjekter, men å selge prototyper fulle av barnesykdommer er vel forbeholdt Microsoft.

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Wright skrev:
    Ikke noe galt med ingeniørprosjekter, men å selge prototyper fulle av barnesykdommer er vel forbeholdt Microsoft.
    +1

Naim kommer sent men godt ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Samme her, Wright. Lagret musikk og den greia er sikkert kommet for å bli, bare håper jeg fortsatt kan få min ordinære cd-spiller. Alternativet blir jo bare vinyl, det blir klønete, samt at platene er uforholdsmssig dyre.

Wright skrev:
    Spent på å se hva som skjer fremover – håper tradisjonell avspilling fortsetter å være et prioritert område.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo ikke mer enn en måned siden Naim lanserte to nye cdspillere, CD5XS og CDX2-2 med helt nye kretser og påstått forbedret lyd i forhold til forgjengerne. CD5i og CD555 er også av relativt ny dato og Uniti har en ekte Naim cdspiller innebygget den også. Så tradisjonell avspilling står jo ikke noe svakere nå enn før.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.202
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Hva er galt med ingeniørprosjekter forresten? Er vel bedre enn linolje og treklosser.
    Det er iallefall sikkert, sier denne ingeniøren. Men HDX virker å være ført til markedet for å få litt igjen for fomlete internopplæring. Nuvel, NaimDAC ser ut til å kunne være et langt bedre svar på utfordringen med å spille harddisklagret musikk. Hvorfor dille med egen database- og GUI-utvikling når markedet for denslags faktisk er mettet av firmaer som kan det?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Skulle ikke forundre meg om HDX låter bedre enn Transporter... ;)

Jeg tror vel forresten ikke at Naim har dillet for mye med GUI og databaseutvikling. Databasen er nok innkjøpt, og GUI er vel utviklet i forbindelse med Naimnet, som er det som ligger bak det hele og er lett å glemme for oss vanlige dødelige som ikke har custominstallasjon i huset. HDX er en slags highend/forbrukerutgave av Naimnetserveren.

http://www.naimnet.com/core/index.php

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Måten NAIM-DAC'en fungerer på er realisert tidligere, dog på en litt annerledes måte. F.eks har Mark Levinson i DAC'ene deres for mange herrens år siden har kalkulert en ny syntetisk klokke basert på en "fixed" klokke utifra gjennomsnittshastigheten FIFO-bufferet motter data'ene på. Jeg mener å huske at denne nye klokken kunne ha 256 forskjellige verdier. Dette sikrer lavere jitter, men den syntetiske klokken har iogforseg uungåelig litt mere jitter enn en fixed klokke, så det er ikke en helt fullgod løsning. Dette gir faktisk høyere/lavere pitch og kan karakteriseres som digital "wow".

Naim har tatt steget et skritt lengre og har implementert 10 separate "fixed" klokker, og dette er kanskje den beste måten å lage en DAC som er basert på S/Pdif-grensnittet på. Jeg vil tro at fordelene oppveier ulempene, sånn generelt, men den beste lyden vil man nok få når man spiller av via en minnepinne og kan bruke den "riktige" klokken, som selfølgelig er den som er plassert mest optimalt, og ikke minst kan slukke for "switche-logikken". Har Naim vært riktig flinke, kan det selfølgelig hende at denne forskjellen er svært marginal, eller kanskje bare annerledes om DAC'en er nødt til å supplere strøm til USB-enheten.
    (Det står faktisk beskrevet at lyd fra IPOD låter bedre når man skrur av lade-funksjonen)
    Som med Mark Levinson vil man her også få digital wow, men dette er 99% rent akademisk.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    interesting what you write MAN.

i wonder in general what the i pod ( maybe even soon a new generation ) and a good memory stick can do for the replay through the dac. with an i pod , the ipod itself takes over the streamer functions.but with a memory stick the dac does it. how big is the difference of the streamer function on the performance ?

as i understood naim is going to build a streamer as well? so i guess the influence on the performance must be not just small. what about a sonos or a sqeezebox ?

by the way i heard from many sides now, that the RIPNAS has a fantastic rip quality, which comes very very close to the one of the hdx.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    balthar skrev:

i wonder in general what the i pod ( maybe even soon a new generation ) and a good memory stick can do for the replay through the dac. with an i pod , the ipod itself takes over the streamer functions.but with a memory stick the dac does it. how big is the difference of the streamer function on the performance ?

as i understood naim is going to build a streamer as well? so i guess the influence on the performance must be not just small. what about a sonos or a sqeezebox ?

by the way i heard from many sides now, that the RIPNAS has a fantastic rip quality, which comes very very close to the one of the hdx.
    According to the HiFi World review (current issue), the quality of the RipNAS rips are slightly better than those of the HDX ...

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Carter skrev:
    According to the HiFi World review (current issue), the quality of the RipNAS rips are slightly better than those of the HDX ...
    Hvordan fant de ut dèt?

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Fidelio skrev:
    Carter skrev:
    Fidelio skrev:
    Carter skrev:
    Hvordan fant de ut dèt?
    Sammenliknet.
    Med ørene?
    Hehe, såvidt jeg husker lyttet de på filer (Pet Shop Boys) rippet med HDX til en ekstern hd/nas mot filer rippet med RipNAS, og hørte små forskjeller i sistnevntes favør.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    balthar skrev:

Det er DAC'en som streamer fra henholdsvis iPod og minnepinne. Og det er DAC'en som er Master i begge tilfeller. Men med minnepinnen har man ikke noe valg m.g.t til å supplere strøm over USB da den minnepinner ikke har innebygd batteri. Det er egentlige den eneste forskjellen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn