Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    820
    Torget vurderinger
    4
    Hehe... enig. Holder meg til Squeezebox frem til Naim har fått klarhet i hvordan de skal adoptere denne relativt nye teknologien i de audiofile kretser ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men det kan jo gjøres riktig også innenfor Naims esisterende produktspekter. NDX, kanskje med ekstra PSU. Eller Unitiserve pluss NaimDAC. Hver boks har en spesifikk oppgave som utføres på beste måte. Men jeg forsår nå ikke hvorfor de ikke demonstrerer disse enkle løsningene. I stedet viste Naim selv frem NDX +555PS + DAC + 555PS, som ødelegger hele poenget som gjorde NDX etterspurt, nemlig å ha en boks som gjør alle de digitale oppgavene.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det kan jo virke som om de var ivrig etter å vise frem lydkvalitet helt i toppen av skalaen, slik at de derfor måtte hekte på alle de ekstra boksene. Men hvis det er det de ønsker burde de vel kanskje ha laget en "DX 500" i stedet. Og akkurat det er vel prematurt.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    855
    Sted
    Akershus
    Jeg leste samme tråden tidligere i dag. Forhandleren selger begge merker og kommer fram til en diplomatisk konklusjon som egentlig ikke forteller så veldig mye annet enn at digi ut på begge spillerne er temmelig like. Noe annet hadde vel overrasket mer...

Når det gjelder de ulike "nye" boksene fungerer de fleste utmerket alene. Naim DAC er en oppgraderingsmulighet på linje med ekstern psu som oppgradering til f.eks. cd-spiller. Tror også Naim har litt multirom i tankene da noen av boksene fungerer som uPnP server, mens andre bare er klient. Lagre musikken ett sted og spill av på Naim-bokser i andre rom.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    Det kan jo virke som om de var ivrig etter å vise frem lydkvalitet helt i toppen av skalaen, slik at de derfor måtte hekte på alle de ekstra boksene. Men hvis det er det de ønsker burde de vel kanskje ha laget en "DX 500" i stedet. Og akkurat det er vel prematurt.

det er ja det ,hva jeg også kommeterte. bare kaos synst jeg. men som slags kommentarer er vel ikke velkommen.

syns naim går feil vei..men der er vel for sent...alternativt kan man kanskje forholder seg bare til ndx...ferdig..

men naim krever ja egendlig også en serve..da blir det alrede igjen 2 bokser ...hmmm kanskje en xps 2 til ? ;D

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    855
    Sted
    Akershus
    Bach_Man skrev:
    Tja, det finnes jo de på moderforumet som mener at HDX/DAC/555ps omtrent er på nivå med CD555 :-o

Når det gjelder Serve er det interessant at denne kommer med ekstern psu i utgangspunktet, nemlig en smps ala laptop-forsyning. Naim har imidlertid en liten klump på ledningen som jeg tipper er ekstra filtrering. Mener å huske at det er +12V inn på Serve så en bedre strømforsyning kan enkelt kobles til.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    @Balthar: Men Serve trenger jo ikke å stå i nærheten av anlegget når den brukes sammen med NDX el. Uniti, så den kan gjemmes bort i et skap eller noe.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    855
    Sted
    Akershus
    Bach_Man skrev:
    @Balthar: Men Serve trenger jo ikke å stå i nærheten av anlegget når den brukes sammen med NDX el. Uniti, så den kan gjemmes bort i et skap eller noe.
    Du trenger strengt tatt ikke Serve heller, en NAS (harddisk-boks) som kan gjemmes bort gjør jobben. Det er på en måte første valget å ta, om man vil bruke intern harddisk i Naim-boksen (HDX/Serve) eller eksterne disker, gjerne med redundans også (RAID).

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Hmmm, jeg er enig i at det kommer mange bemerkelsesverdige kommentarer på nforum - og kanskje specielt innenfor genren, digital.

Men. Jeg forstår ikke kritikken mot produktene som sådann? Disse nye systemer med hva jeg, mere generelt, vil kalle "dataintegrasjon" - og det tilhørende produkt-utvalg, vil kanskje aldrig komme til å innordne seg i en like lineær portefølge, som tilfelle har vært så langt. Ganske enkelt fordi jeg tror mulighetene er for mange - og utviklingen vil derfor ikke (innenfor overskuelig fremtid) stabilisere seg på samme måte som vi har sett med CD'en over de siste 30 år.

Etter min mening har Naim fingeren på pulsen, men det er nok blitt vanskeligere å navigere i produktene for oss som kunder. Selvfølgelig er det huller her og der - men stort sett synes jeg Naim gjør det fint.

M

medlem215396

Gjest
    balthar skrev:
    Bach_Man skrev:

det er ja det ,hva jeg også kommeterte. bare kaos synst jeg. men som slags kommentarer er vel ikke velkommen.

syns naim går feil vei..men der er vel for sent...alternativt kan man kanskje forholder seg bare til ndx...ferdig..

men naim krever ja egendlig også en serve..da blir det alrede igjen 2 bokser ...hmmm kanskje en xps 2 til ? ;D
    Jeg forstår frustrasjonen. Leste en tråd i N-Forum der det konkluderes med at kjøp av NaimDac og f. eks Unitiserve er en bedre løsning enn å vente på NDX, ihvertfall mht hva en får for pengene. NDac er en oppgradering til NDX og prismessig vil Serve/ Ndac havne på samme nivå, samt mer fleksibel.
    Jeg tror NDac er en god og rimelig løsning der man fritt kan velge kilden, PC, Mac, serve osv.

Digital/ HDD avspilling er nok som dataverdenen forøvrig, den står ikke stille. For egen del har jeg kjent etter om jeg allikevel skulle ha beholdt cdp og svaret er nei hver gang. HDD er tingen for meg, men med all respekt for dem som velger annerledes. Man kan ikke velge riktig for andre enn seg sjøl spør du meg.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.151
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er vel ikke tilfeldigvis slik at en av dere har en narcom til overs som dere kunne solgt til meg?

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Per kunne kanskje belyse dette og oppklare det selv dersom han titter innom? Hadde vært greit.
    Det er jo bare rene løstanker fra min side, men Per alene står jo for nær sagt halvparten av Naim-annonsene på dette forumet. Og siden annonsene ofte er på engelsk så utgår jeg ifra at det averteres i flere land også. Med et slikt omsetningsvolum med hovedmålgruppe deltakere her i tråden så blir det bortimot av allmenn interesse for tråddeltakerne kanskje?

Fine produkter til fine priser, det er ikke noe galt i det. Synes bare det er imponerende mye annonser for en privatperson.
    Per Flemming har kjøpt en gammel 102 av meg som fikk litt medfart i posten, RIAA kortet falt visst ut, og utfra koresspondansen vår virket det ikke som en bransjeaktør imo....

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.260
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Per kunne kanskje belyse dette og oppklare det selv dersom han titter innom? Hadde vært greit.
    Det er jo bare rene løstanker fra min side, men Per alene står jo for nær sagt halvparten av Naim-annonsene på dette forumet. Og siden annonsene ofte er på engelsk så utgår jeg ifra at det averteres i flere land også. Med et slikt omsetningsvolum med hovedmålgruppe deltakere her i tråden så blir det bortimot av allmenn interesse for tråddeltakerne kanskje?

Fine produkter til fine priser, det er ikke noe galt i det. Synes bare det er imponerende mye annonser for en privatperson.
    Handlet mine Neat Elite hos PerFlemming via Ebay, dengang da var vi vel kommet til side 108 i tråden (2007). Gikk raskt og smertefritt, bra kommunikasjon og rask forsendelse. Varene levert i den stand som beskrevet i annonse.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Vurderer naim unitiqute som digitalkilde. Har tygd litt på det og prisen er ikkje værst med tanke på kva ein får. Men held den mål, lydmessig?

Resurrection

Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Antall liker
    0
    Naim nait 5i/cd5i høyttalervalg

Postet et innlegg i generelt forum, men dette er vel mer rette plassen å spørre om dette. Prøvde å gjøre et søk her, men fikk ikke noe ut av det.

Prøver å finne noen gode høyttalere(gulvstående primært) til denne kombinasjonen. Første gang med Naim for meg, så det er en jungel. Har fått med meg fra diverse forum at kudos, spendor, neat og dynaudio kan være gode match. Men vanskelig å finne noe direkte passende brukt for øyeblikket. Jeg liker lyd litt avslappet, dvs. ikke slitsomt å høre på i lengden, og heller litt for mye bass enn for lite. Har levd lenge med flat kynisk lyd, så setter pris på litt forandring. Noe som kan spille det meste av musikk uten å være slitsomt.

Vil f.eks Dynaudio focus 220 bli for mye for denne "lille" forsterkeren? Noen som har erfaring med dette?

Takker så lenge :D

Even S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.11.2010
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet om noen i Norge som kan bytte laser / drivverk på en Naim cd5i? Begynner å skrante på en 2004 mod og tror ikke jeg orker å sende den til England.

Mvh
    Even

M

medlem215396

Gjest

Resurrection skrev:
    Postet et innlegg i generelt forum, men dette er vel mer rette plassen å spørre om dette. Prøvde å gjøre et søk her, men fikk ikke noe ut av det.

Prøver å finne noen gode høyttalere(gulvstående primært) til denne kombinasjonen. Første gang med Naim for meg, så det er en jungel. Har fått med meg fra diverse forum at kudos, spendor, neat og dynaudio kan være gode match. Men vanskelig å finne noe direkte passende brukt for øyeblikket. Jeg liker lyd litt avslappet, dvs. ikke slitsomt å høre på i lengden, og heller litt for mye bass enn for lite. Har levd lenge med flat kynisk lyd, så setter pris på litt forandring. Noe som kan spille det meste av musikk uten å være slitsomt.

Vil f.eks Dynaudio focus 220 bli for mye for denne "lille" forsterkeren? Noen som har erfaring med dette?

Høres ut som du bør prøve Spendor, men som nevnt mange ganger tidligere i tråden er dette nesten umulig å gi et godt svar på.
    Min anbefaling er å begynne et sted, kjøp brukt så tapet blir begrenset, og start innenfor de merkene du nevner som kan fungere med Naim i riktige omgivelser.
    Jeg ville ikke ha begynt med Dynaudio.

Lykke til. S

Even S skrev:
    Noen som vet om noen i Norge som kan bytte laser / drivverk på en Naim cd5i? Begynner å skrante på en 2004 mod og tror ikke jeg orker å sende den til England.

Mvh
    Even
    Ta kontakt med Ljudtema Oslo. Eneste mulighet for sånt er Ljudtema Gøteborg eller Salisbury UK og din spiller må uansett gå via Oslo.
    Sånn er det bare...og husk å benytte tlf som kontaktløsning mot Ljudtema, ikke mail.

S

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    217
    Torget vurderinger
    1

Resurrection skrev:

Spendor har en behagelig varm klang. Jeg ville også prøvd det først. Dynaudio er vel ikke kjent for å være spesielt god match med Naim? Men her må man bare prøve og feile. Hjemlån eller kjøp/salg brukt til man blir fornøyd. Høyttalere er så avhengig av akustikk og personlige preferanser. Lykke til.

Even S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.11.2010
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    3
    Sitter et vanlig Phillips drivverk 12.. et eller annet i den. Et godt elektroverksted må da kunne skifte denne laseren???

Even

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.151
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hva med Upgrade Audio i nabolaget ditt? De sitter på mye kunnskap og erfaringer skulle man tro?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9

Resurrection skrev:

Du bør, om mulig, få høyrt eit par Audio Note, enten AN-E eller AN-J på din Naim. Lettdrevne med flott klang. Alt anna enn slitsomme, men ikkje kjedelige. Trøkker til når de skal. Håkon Rognlien anbefaler også kombinasjonen Naim / AN på sine heimesider. AN-høgtalere kan du plukke opp på brukten for ein rimelig penge (vel, relativt i forhold til ytelse).

Håkon skriver følgende:

En hemmelighet for Naim-fansen: Mine favoritthøyttalere i lag med Naim? Audio Note! Dere aner ikke hvor gode Naim er på instrumentklang og stemmer før du har hørt akkurat den kombinasjonen!

http://www.frydhifi.no/forsterkere.htm

Eg har hatt AN-E på Nait5 og det var ein fryd. Rett og slett deilig lyd fra "nattevolum" og heilt opp til latterlige nivåer… som ein kompis sa: Dette er som å få trommehinnene skjært ut med ein kniv av fløyel. Da var det høgt.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.151
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg sitter med en av de nyeste utgivelsene av Hi-fi world og leser om Castle knight 5. En transmisjonslinje kvartbølge hornløsning fra Castle. Koster 10.000 kr. Dette er den største i serien av totalt 5. To stk 6.5" i en slik løsning burde levere en respektabel mengde deilig og tørr bass. Ikke noe humpti dumpti boom bass.
    Det er Hordaland Hifi som har tatt disse inn.
    Anmelderen i Hifi world antydet god match med Naim.

Resurrection

Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Antall liker
    0

Du bør, om mulig, få høyrt eit par Audio Note, enten AN-E eller AN-J på din Naim. Lettdrevne med flott klang. Alt anna enn slitsomme, men ikkje kjedelige. Trøkker til når de skal. Håkon Rognlien anbefaler også kombinasjonen Naim / AN på sine heimesider. AN-høgtalere kan du plukke opp på brukten for ein rimelig penge (vel, relativt i forhold til ytelse).

Håkon skriver følgende:

En hemmelighet for Naim-fansen: Mine favoritthøyttalere i lag med Naim? Audio Note! Dere aner ikke hvor gode Naim er på instrumentklang og stemmer før du har hørt akkurat den kombinasjonen!

http://www.frydhifi.no/forsterkere.htm

Eg har hatt AN-E på Nait5 og det var ein fryd. Rett og slett deilig lyd fra "nattevolum" og heilt opp til latterlige nivåer… som ein kompis sa: Dette er som å få trommehinnene skjært ut med ein kniv av fløyel. Da var det høgt.
    Takk for svar alle. Audio note er interessant, har også hatt følelsen av at dette kan passe. Så det lå noen brukte på børsen, får legge inn et bud der, så får jeg se. Det er noen AN-E/SP, det er ikke noe kjent for meg, men dette er vel kurrant? Prisforlangende er rundt 8000.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Eg solgte eit par tilsvarende med stands for samme pris. Det er de verdt om standen er bra. To ting å hugse på: De må stå i hjørner og de må ha tunge stativ, enten originale eller etter samme mål (høgde / vekt)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    CDWMcInSpots skrev:
    Bach_Man skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Bach_Man skrev:
    For den rette forhandleren burde det finnes et marked for Naim i Norge. Men jeg forutsetter da dedikasjon og service på engelsk nivå. De norske listeprisene er helt greie, i hvert fall i nedre halvdel av produktspekteret.
    Som du kanskje vet er Musik Magazinet i Bergen (http://mus-mag.no/) blitt Naim-forhandler og er i ferd med bygge opp sortimentet. Jeg vet ikke hva de skal ha utstilt og hvor langt de er kommet, men hvis jeg husker rett hadde de fått en uoppakket Naim Uniti for noen uker siden.
    Jeg skal ta turen innom og undersøke. Uniti er nettopp den typen produkt som bør stå utstilt og tilkoblet, det er vel ikke mange kunder som begynner med et fullt referenceoppsett uansett. Brukerbasen må bygges over år.
    Jfr. Musik Magazinet ble Naim-bokser/-apparater sendt fra Oslo i går 28.10.2010, og de forventet å være operative i løpet av neste uke. Jeg spurte ikke om hva de skulle motta, men de har tidligere bl.a. nevnt DAC hvis jeg husker rett. De gav da også inntrykk av at de skulle ha et visst sortiment. Altså ikke kun en enslig boks bortgjemt i et hjørne.
    Jeg stakk så vidt innom 18.11.2010. De har nå et rack med Naim-produkter. Det var tett mellom hyllene og ganske mange bokser. Jeg er ikke så vel bevandret i Naim, men jeg tror de hadde en Uniti, en UnitiQute (eller boks av tilsvarende format), en CD-spiller i UnitiQute-format og en god del andre bokser.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg stakk så vidt innom 18.11.2010. De har nå et rack med Naim-produkter. Det var tett mellom hyllene og ganske mange bokser. Jeg er ikke så vel bevandret i Naim, men jeg tror de hadde en Uniti, en UnitiQute (eller boks av tilsvarende format), en CD-spiller i UnitiQute-format og en god del andre bokser.
    Mener jeg så en UnitiQute, Unitiserve, Uniti, DAC og noe i 5i og XS serien. Alt sammen på et Fraimrack.

Resurrection

Medlem
    Ble medlem
    08.10.2010
    Antall liker
    0
    Brasse skrev:
    Eg solgte eit par tilsvarende med stands for samme pris. Det er de verdt om standen er bra. To ting å hugse på: De må stå i hjørner og de må ha tunge stativ, enten originale eller etter samme mål (høgde / vekt)
    Takk for svar. De er 10 år gamle, og stativer følger med, antar det er originale. Prøver å finne noe info om dem på nett, men det har vært vanskelig å finne noe vettugt. Er de noenlunde like de som heter an-j som selges nå? Og, nå selges et par demo k-lx på frydhifi, disse er jo mindre, men nyere. Hva kan være best kjøp?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    CD5i/Nait5i kan forsvare virkelig gode høyttalere i et egnet rom imo. Ingen problem på f.eks dyre Allae og liknende.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    var på onstagen hos kontrapunkt på linn kveld. spilte veldig bra på de nye akurat serien ( ds , pre og power i passiv mode på 242 høyttaller ).

bra performance. men fyren fra linn var enda bedre :) veldig morsomt og holte en spennende foredrag :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du må begynne å ta noen bilder på slike kvelder, balthar.

Bilder er alltid fint.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.385
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg fått rippet de første 200 CD'ene på UnitiServe :) - fremdeles noen hundre igjen...

Avspilling styrt via Mac er meget bra, via iPad er menyen bra, men litt enklere.

Min UnitiServe er koblet til nettverket via kabel. Jeg har også en Uniti som står en annen plass i huset og er koblet trådløst til nettverket. Unitien får jeg til å funke med iRadio over nettverket, imidlertid finner den ikke min UnitiServe når den søker etter UPnP disker. Noen som har noen tanker og tips? :-\

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    so klart so klart ;)...det var et ord...leste bare at du bruker noe anen med unityqute, so jeg tenkte du byet fr allae...

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hvalken serve har du kalle klovn ?..ssd eller med harddisc ?

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    C. Alshus skrev:
    Du må begynne å ta noen bilder på slike kvelder, balthar.

Bilder er alltid fint.
    oh du vet hvordan det er. fotografer fotografere ikke mer idag ..alt dreier seg bare om prat...;)

jeg lover neste gang !!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    balthar skrev:
    so klart so klart ;)...det var et ord...leste bare at du bruker noe anen med unityqute, so jeg tenkte du byet fr allae...
    Nei, jeg har ikke UnitiQute jeg. Skal jeg ha noen ny Naim-boks til de, så blir det sikkert Uniti på kontoret. Det må iallefall være en med cdp, for jeg liker best å spille plater.

Men enn så lenge har jeg Meridian 200/263 cdp, Audiolab 8000T og 8000S på Allae der. Er ikke så flink til å bytte høyttalere og slikt så ofte, så jeg regner med at Allae kommer til å stå i et stort antall år.

M

medlem215396

Gjest
    Vidar P skrev:
    balthar skrev:
    Er ikke så flink til å bytte høyttalere og slikt så ofte, så jeg regner med at Allae kommer til å stå i et stort antall år.
    Akkurat det der er beundringsverdig. :) og jeg må også innrømme at du har lært bort mye om musikk og hifitilnærming, ingen tvil.

M

medlem215396

Gjest
    Er så heldig å få prøve NDac og Unitiserve (1T versjonen) i hjemlige omgivelser. Helt nytt og kun få timers oppvarming.
    Selsom opplevelse, spennende produkter på hver sin måte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn