Bach_Man skrev:Det kan jo virke som om de var ivrig etter å vise frem lydkvalitet helt i toppen av skalaen, slik at de derfor måtte hekte på alle de ekstra boksene. Men hvis det er det de ønsker burde de vel kanskje ha laget en "DX 500" i stedet. Og akkurat det er vel prematurt.
Tja, det finnes jo de på moderforumet som mener at HDX/DAC/555ps omtrent er på nivå med CD555 :-oBach_Man skrev:Det kan jo virke som om de var ivrig etter å vise frem lydkvalitet helt i toppen av skalaen, slik at de derfor måtte hekte på alle de ekstra boksene. Men hvis det er det de ønsker burde de vel kanskje ha laget en "DX 500" i stedet. Og akkurat det er vel prematurt.
Du trenger strengt tatt ikke Serve heller, en NAS (harddisk-boks) som kan gjemmes bort gjør jobben. Det er på en måte første valget å ta, om man vil bruke intern harddisk i Naim-boksen (HDX/Serve) eller eksterne disker, gjerne med redundans også (RAID).Bach_Man skrev:@Balthar: Men Serve trenger jo ikke å stå i nærheten av anlegget når den brukes sammen med NDX el. Uniti, så den kan gjemmes bort i et skap eller noe.
Jeg forstår frustrasjonen. Leste en tråd i N-Forum der det konkluderes med at kjøp av NaimDac og f. eks Unitiserve er en bedre løsning enn å vente på NDX, ihvertfall mht hva en får for pengene. NDac er en oppgradering til NDX og prismessig vil Serve/ Ndac havne på samme nivå, samt mer fleksibel.balthar skrev:Bach_Man skrev:Det kan jo virke som om de var ivrig etter å vise frem lydkvalitet helt i toppen av skalaen, slik at de derfor måtte hekte på alle de ekstra boksene. Men hvis det er det de ønsker burde de vel kanskje ha laget en "DX 500" i stedet. Og akkurat det er vel prematurt.
det er ja det ,hva jeg også kommeterte. bare kaos synst jeg. men som slags kommentarer er vel ikke velkommen.
syns naim går feil vei..men der er vel for sent...alternativt kan man kanskje forholder seg bare til ndx...ferdig..
men naim krever ja egendlig også en serve..da blir det alrede igjen 2 bokser ...hmmm kanskje en xps 2 til ? ;D
Per Flemming har kjøpt en gammel 102 av meg som fikk litt medfart i posten, RIAA kortet falt visst ut, og utfra koresspondansen vår virket det ikke som en bransjeaktør imo....Vidar P skrev:Per kunne kanskje belyse dette og oppklare det selv dersom han titter innom? Hadde vært greit.
Det er jo bare rene løstanker fra min side, men Per alene står jo for nær sagt halvparten av Naim-annonsene på dette forumet. Og siden annonsene ofte er på engelsk så utgår jeg ifra at det averteres i flere land også. Med et slikt omsetningsvolum med hovedmålgruppe deltakere her i tråden så blir det bortimot av allmenn interesse for tråddeltakerne kanskje?
Fine produkter til fine priser, det er ikke noe galt i det. Synes bare det er imponerende mye annonser for en privatperson.
Handlet mine Neat Elite hos PerFlemming via Ebay, dengang da var vi vel kommet til side 108 i tråden (2007). Gikk raskt og smertefritt, bra kommunikasjon og rask forsendelse. Varene levert i den stand som beskrevet i annonse.Vidar P skrev:Per kunne kanskje belyse dette og oppklare det selv dersom han titter innom? Hadde vært greit.
Det er jo bare rene løstanker fra min side, men Per alene står jo for nær sagt halvparten av Naim-annonsene på dette forumet. Og siden annonsene ofte er på engelsk så utgår jeg ifra at det averteres i flere land også. Med et slikt omsetningsvolum med hovedmålgruppe deltakere her i tråden så blir det bortimot av allmenn interesse for tråddeltakerne kanskje?
Fine produkter til fine priser, det er ikke noe galt i det. Synes bare det er imponerende mye annonser for en privatperson.
Høres ut som du bør prøve Spendor, men som nevnt mange ganger tidligere i tråden er dette nesten umulig å gi et godt svar på.Resurrection skrev:Postet et innlegg i generelt forum, men dette er vel mer rette plassen å spørre om dette. Prøvde å gjøre et søk her, men fikk ikke noe ut av det.
Prøver å finne noen gode høyttalere(gulvstående primært) til denne kombinasjonen. Første gang med Naim for meg, så det er en jungel. Har fått med meg fra diverse forum at kudos, spendor, neat og dynaudio kan være gode match. Men vanskelig å finne noe direkte passende brukt for øyeblikket. Jeg liker lyd litt avslappet, dvs. ikke slitsomt å høre på i lengden, og heller litt for mye bass enn for lite. Har levd lenge med flat kynisk lyd, så setter pris på litt forandring. Noe som kan spille det meste av musikk uten å være slitsomt.
Vil f.eks Dynaudio focus 220 bli for mye for denne "lille" forsterkeren? Noen som har erfaring med dette?
Takker så lenge
Ta kontakt med Ljudtema Oslo. Eneste mulighet for sånt er Ljudtema Gøteborg eller Salisbury UK og din spiller må uansett gå via Oslo.Even S skrev:Noen som vet om noen i Norge som kan bytte laser / drivverk på en Naim cd5i? Begynner å skrante på en 2004 mod og tror ikke jeg orker å sende den til England.
Mvh
Even
Spendor har en behagelig varm klang. Jeg ville også prøvd det først. Dynaudio er vel ikke kjent for å være spesielt god match med Naim? Men her må man bare prøve og feile. Hjemlån eller kjøp/salg brukt til man blir fornøyd. Høyttalere er så avhengig av akustikk og personlige preferanser. Lykke til.Resurrection skrev:Postet et innlegg i generelt forum, men dette er vel mer rette plassen å spørre om dette. Prøvde å gjøre et søk her, men fikk ikke noe ut av det.
Prøver å finne noen gode høyttalere(gulvstående primært) til denne kombinasjonen. Første gang med Naim for meg, så det er en jungel. Har fått med meg fra diverse forum at kudos, spendor, neat og dynaudio kan være gode match. Men vanskelig å finne noe direkte passende brukt for øyeblikket. Jeg liker lyd litt avslappet, dvs. ikke slitsomt å høre på i lengden, og heller litt for mye bass enn for lite. Har levd lenge med flat kynisk lyd, så setter pris på litt forandring. Noe som kan spille det meste av musikk uten å være slitsomt.
Vil f.eks Dynaudio focus 220 bli for mye for denne "lille" forsterkeren? Noen som har erfaring med dette?
Takker så lenge
Du bør, om mulig, få høyrt eit par Audio Note, enten AN-E eller AN-J på din Naim. Lettdrevne med flott klang. Alt anna enn slitsomme, men ikkje kjedelige. Trøkker til når de skal. Håkon Rognlien anbefaler også kombinasjonen Naim / AN på sine heimesider. AN-høgtalere kan du plukke opp på brukten for ein rimelig penge (vel, relativt i forhold til ytelse).Resurrection skrev:Postet et innlegg i generelt forum, men dette er vel mer rette plassen å spørre om dette. Prøvde å gjøre et søk her, men fikk ikke noe ut av det.
Takker så lenge
Takk for svar alle. Audio note er interessant, har også hatt følelsen av at dette kan passe. Så det lå noen brukte på børsen, får legge inn et bud der, så får jeg se. Det er noen AN-E/SP, det er ikke noe kjent for meg, men dette er vel kurrant? Prisforlangende er rundt 8000.Du bør, om mulig, få høyrt eit par Audio Note, enten AN-E eller AN-J på din Naim. Lettdrevne med flott klang. Alt anna enn slitsomme, men ikkje kjedelige. Trøkker til når de skal. Håkon Rognlien anbefaler også kombinasjonen Naim / AN på sine heimesider. AN-høgtalere kan du plukke opp på brukten for ein rimelig penge (vel, relativt i forhold til ytelse).
Håkon skriver følgende:
En hemmelighet for Naim-fansen: Mine favoritthøyttalere i lag med Naim? Audio Note! Dere aner ikke hvor gode Naim er på instrumentklang og stemmer før du har hørt akkurat den kombinasjonen!
http://www.frydhifi.no/forsterkere.htm
Eg har hatt AN-E på Nait5 og det var ein fryd. Rett og slett deilig lyd fra "nattevolum" og heilt opp til latterlige nivåer som ein kompis sa: Dette er som å få trommehinnene skjært ut med ein kniv av fløyel. Da var det høgt.
Jeg stakk så vidt innom 18.11.2010. De har nå et rack med Naim-produkter. Det var tett mellom hyllene og ganske mange bokser. Jeg er ikke så vel bevandret i Naim, men jeg tror de hadde en Uniti, en UnitiQute (eller boks av tilsvarende format), en CD-spiller i UnitiQute-format og en god del andre bokser.CDWMcInSpots skrev:Jfr. Musik Magazinet ble Naim-bokser/-apparater sendt fra Oslo i går 28.10.2010, og de forventet å være operative i løpet av neste uke. Jeg spurte ikke om hva de skulle motta, men de har tidligere bl.a. nevnt DAC hvis jeg husker rett. De gav da også inntrykk av at de skulle ha et visst sortiment. Altså ikke kun en enslig boks bortgjemt i et hjørne.Bach_Man skrev:Jeg skal ta turen innom og undersøke. Uniti er nettopp den typen produkt som bør stå utstilt og tilkoblet, det er vel ikke mange kunder som begynner med et fullt referenceoppsett uansett. Brukerbasen må bygges over år.CDWMcInSpots skrev:Som du kanskje vet er Musik Magazinet i Bergen (http://mus-mag.no/) blitt Naim-forhandler og er i ferd med bygge opp sortimentet. Jeg vet ikke hva de skal ha utstilt og hvor langt de er kommet, men hvis jeg husker rett hadde de fått en uoppakket Naim Uniti for noen uker siden.Bach_Man skrev:For den rette forhandleren burde det finnes et marked for Naim i Norge. Men jeg forutsetter da dedikasjon og service på engelsk nivå. De norske listeprisene er helt greie, i hvert fall i nedre halvdel av produktspekteret.
Mener jeg så en UnitiQute, Unitiserve, Uniti, DAC og noe i 5i og XS serien. Alt sammen på et Fraimrack.CDWMcInSpots skrev:Jeg stakk så vidt innom 18.11.2010. De har nå et rack med Naim-produkter. Det var tett mellom hyllene og ganske mange bokser. Jeg er ikke så vel bevandret i Naim, men jeg tror de hadde en Uniti, en UnitiQute (eller boks av tilsvarende format), en CD-spiller i UnitiQute-format og en god del andre bokser.
Takk for svar. De er 10 år gamle, og stativer følger med, antar det er originale. Prøver å finne noe info om dem på nett, men det har vært vanskelig å finne noe vettugt. Er de noenlunde like de som heter an-j som selges nå? Og, nå selges et par demo k-lx på frydhifi, disse er jo mindre, men nyere. Hva kan være best kjøp?Brasse skrev:Eg solgte eit par tilsvarende med stands for samme pris. Det er de verdt om standen er bra. To ting å hugse på: De må stå i hjørner og de må ha tunge stativ, enten originale eller etter samme mål (høgde / vekt)
Så klart. Jeg har jo "nettopp" kjøpt de. Blir stående de.balthar skrev:vidar..har du fortsat din allae ?
oh du vet hvordan det er. fotografer fotografere ikke mer idag ..alt dreier seg bare om prat...C. Alshus skrev:Du må begynne å ta noen bilder på slike kvelder, balthar.
Bilder er alltid fint.
Nei, jeg har ikke UnitiQute jeg. Skal jeg ha noen ny Naim-boks til de, så blir det sikkert Uniti på kontoret. Det må iallefall være en med cdp, for jeg liker best å spille plater.balthar skrev:so klart so klart ...det var et ord...leste bare at du bruker noe anen med unityqute, so jeg tenkte du byet fr allae...
Akkurat det der er beundringsverdig. og jeg må også innrømme at du har lært bort mye om musikk og hifitilnærming, ingen tvil.Vidar P skrev:Er ikke så flink til å bytte høyttalere og slikt så ofte, så jeg regner med at Allae kommer til å stå i et stort antall år.balthar skrev:so klart so klart ...det var et ord...leste bare at du bruker noe anen med unityqute, so jeg tenkte du byet fr allae...