Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    855
    Sted
    Akershus
    Gratulerer med Serve! Regner med at den låter ganske så brukbart som kilde til nDAC'en :) Leste en tråd på moderforumet hvor HDX, Serve og UnitiQute alle ble testet som kilde til nDAC og konklusjonen var at det ikke var mulig å høre forskjell. Enten er digital-ut relativt like på disse eller så utligner nDAC evtentuelle forskjeller.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med nyanskaffelsen Kalle. Har jo selv vurdert denne, virker som et apparat som kan være riktig anvendelig i mange år fremover. Håper å høre flere erfaringer etterhvert. Er det varianten med harddisk eller SSD?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.385
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk,
    jeg må si at dette virker lovende. Herlig med ting som bare virker uten mye fikling og dilling! Lyden kan jeg foreløpig ikke si noe om, men rapporter kommer etterhvert som jeg får spilt litt og sammenlignet med min McIntosh MCD301.

edit: det er en utgave med innebygd harddisk.

M

medlem215396

Gjest
    Kalle klovn.
    Dersom du benytter optisk ut fra Serve og ditto inn i NDac, så vil jeg anbefale deg å prøve BNC elektrisk.

Jeg skriver sikkert dette fordi jeg har en kabel til salgs.....og at jeg tror det lyder bedre ;)

Spennende boks du har fått deg der.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    da ser det ut som oliveneventyret er i boks! straks oppe og går…skal berre pusse opp stova og kjøkkenet først.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    nei, det er vel ingen i norge som har den?
    ser ut som eit produkt Kontrapunkt kunne tatt inn.
    ikkje veldig begeistra for krom-chassis, mulig den kommer i andre farger?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    no som eg har kjøpt nap 180 så treng eg ikkje naiten lengre.
    men kva gjer eg med ein defekt nait5? nokon av dykk som er interessert i den?
    vil tru utgiftene ved reperasjon + frakt er like store som det koster å kjøpe ein brukt slik fra UK (+- £350).

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Naim hadde ikkje noko kilde med optisk / anna digitalkobling inn i olive-serien?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel såvidt jeg vet bare fra introduksjonen av Supernait at de har hatt noe slikt! Før dette har erkjennelsen av det vederstyggelige ved en separat DAC alltid ligget nær kjernen av bedriftens filosofi.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Tenkte meg det, men det ordner seg nok. Ikkje halvgalen pris på Teddy Pardo sin dac. Og kinadacen eg har som headamp no trur eg faktisk er ein fin match. No time no stress.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men er ikke litt av poenget med å "go olive" nettopp å omfavne Naim-tradisjonen og Verekers visdom, som noen mener har blitt utvannet i nåværende produkter. Skaff en CDS2 som kilde.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    det er ikkje litt av mitt poeng. eg elsker estetikken og lyden. fungerer fint med lavry dac, kanskje enda bedre med padro-dac. eg eig ikkje ein einaste cd, så det blir bakvendt for meg å kjøpe cd-spelar. blir vinyl + mac.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor skulle egentlig fjøsmekkeren Pardo lage en bedre DAC enn Lavry?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Fordi han sier det på hjemmesidene vel. Akkurat som han sier at hans psu'er er teknisk overlegne Naim sine.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Bach_Man skrev:
    Ingen annan grunn enn at den er tuna mot Naim, noko Lavry ikkje er. Men for all del, Lavry er jo storvegs og funkar strålande. No offence.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Vidar P skrev:
    Bach_Man skrev:
    Fordi han sier det på hjemmesidene vel. Akkurat som han sier at hans psu'er er teknisk overlegne Naim sine.
    Dei er overlegne på pris, vertfall. Kjem til å køyre 82 med Dual Teddycap, men får med Napsc, så eg kan jo blindteste ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å blindteste den tekniske overlegenheten kanskje, det er vel i beste fall den lydmessige man får et bilde av :)

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    Bach_Man skrev:
    Hvorfor er den interessant for oss?

yes i have been some days in paris and had finally the opportunity to listen to one.

i had the opportunity to buy a 552 3 times now. the first time it was a scam. gladly i got the money back, since my bank had a watch. the second time the seller had changed his mind in the last second. and the 3 time it was absurd. i payed it and was on the way to pick it up from sweden. the day before he called and sad it was suddenly broken. it is now fro repair in england. a very serious seller. so he refunded the money. it looks like i shouldn´t really have one actually.

i always wanted a solution in an all in one box. and the devialet caught my attention, since it has been reviewed all over the world positively and from the most critical guys. so i wanted to listen to one.
    i had already a 252 active set up at home, so i know where naim is on this level.it was fantastic. i decided despite to go the phonosophie way, because of the account of boxes and the more reasonable price i payed for.

well to be short. the devialet is different from the typical naim sound, but as engaging. it has the openness and detailed of a 500 set. and also the pace. it is not the typical analytical boring sound. quite clear on hights with the 252 active set if not even more. very surprising for such a small box. i am also not such a fan of the chrome look, but its surface is actually quite beautiful.it has got a fantastic riaa ( digital oh yes ) and an great on
    board dac. in 3 months the streamer card will be possible to fit in. nothing cheap ( 11900 euro with vat ), but for the presentation a very good VFM . naim and linn is at least double priced at this level.

the problem with the devialet just is hard to believe , that it is possible to produce in such slimm box until you hear it ;)

in the store ( quite nice listening room ) it was connected to everything up to the focal grande utopia ( horrible looking speaker in the size of a telephone cell ). but the control was breathtaking. power is not the problem , rather the match of the character of the speaker. but that is rather a comfortable problem.

a really potential box for those, who can effort and don´t want a collection of boxes.

Carter

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Bach_Man skrev:
    Hevder Pardo at TeddyDac er bedre enn Lavry (eller Naim DAC)? Men han hevder jo som du sier at hans strømforsyninger er bedre Naims egne. Litt interessant det med hva man kan og ikke kan skrive i annonser. Naim fikk ham (visstnok) til å fjerne delen om at Snaic-erstatningene han lager er bedre enn Naims egne kabler, siden han ikke lenger kunne backe det opp med målinger etter han endret konstruksjonen på disse. Men når det gjelder psu'ene kunne ikke Naim kreve dette, siden de faktisk måler bedre ift støy. Det er vel noe jus inne i bildet.

Om de er lydmessig bedre eller ei, får hver og en bedømme selv - dette er vel for mange først og fremst et spm om pris.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kim skrev:
    Vidar P skrev:
    På bruktbørsen har det over lang tid vært en masse Naim-produkter fra Per Flemming i København til salgs. Er det en bransjeaktør? Det er jo så mange forskjellige produkter at man blir rimelig imponert over omsetningen dersom det er fra privat hifi. Svar direkte fra "the horses mouth" hadde jo vært veldig oppklarende.
    Per Flemming er ikke brasjeaktør, men entusiast. Jeg har ikke sett ham aktiv i diskusjoner på dette forumet og svarer derfor på hans vegne (ikke rart; man får jo hodet bitt av rimelig kjapt uansett hva man skriver), men han er rimelig aktiv på PFM og Moderforumet. Jeg har ikke handlet med ham og kjenner ham ikke utover en mailutveksling angående salg av mine egne Majik 109 og kjøp av hans Kudos høyttalere. Det ble ikke noe av salg eller kjøp.
    Må bare si at jeg fortsatt er like imponert over omsetningen av en tilsynelatende nær-uendelig rekke Naim-komponenter fra denne karen. Nå har han en SuperLine for salg. Imponerende til å være en privat hifientusiast.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er akkurat det. Om dette er en privat entusiast, som det sies å være, så må dette bli en vederstyggelig dyr hobby for ham, her selges det jo unna i høyt tempo til relativt lave priser.

Entusiasmen for de enkelte produkter synes heller ikke være særlig langvarig i så fall, siden selv nyere produkter også havner på børsen i et imponerende antall og utvalg. Så veldig entusiastisk kan man da vel heller ikke være dersom man selger unna med dette tempoet? Bemerkelsesverdig..

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville ikke uten videre solgt Superline nei, så entusiastisk er jeg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Per kunne kanskje belyse dette og oppklare det selv dersom han titter innom? Hadde vært greit.
    Det er jo bare rene løstanker fra min side, men Per alene står jo for nær sagt halvparten av Naim-annonsene på dette forumet. Og siden annonsene ofte er på engelsk så utgår jeg ifra at det averteres i flere land også. Med et slikt omsetningsvolum med hovedmålgruppe deltakere her i tråden så blir det bortimot av allmenn interesse for tråddeltakerne kanskje?

Fine produkter til fine priser, det er ikke noe galt i det. Synes bare det er imponerende mye annonser for en privatperson.

M

medlem215396

Gjest
    Arne Næss.
    Noe tåkelagt selvfølgelig, men dog. Sant som bare det, selv om jeg kunne sagt det mye bedre sjøl ;)
    (Spor 2)

Livskvalitet går overhodet ikke på hva man har, men hvordan man føler man er, og hvorledes det er; hva er det som gleder oss?

Thomas Dybdahl spiller fint hos meg

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ligg eit 82 'försteg' på Hifimagasinet nå til 6500 sek. B-b-b-illig.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Dei spelar jo fint dei der! Og ingenting er feil med litt overdimensjon på apperaturet.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    cybervision_ skrev:
    Kanskje en idè å legge noen kronasjer i bedre høyttalere snart?
    Jeg kan love deg at SL-2 vokser med alt du makter å sette forran ;D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har høyrt Arriva med ganske gromt Naim forsterkeri i andre enden. Heilt knall det!
    Samme med min fars Tandberg 4000-anlegg som i sin tid hadde prisforhold forsterker-høgtaler på 30:2.
    Gleder meg til å få opp grom-Olive på billig Regane!

C

Cyber

Gjest
    Brasse skrev:
    Dei spelar jo fint dei der! Og ingenting er feil med litt overdimensjon på apperaturet.
    Tviler ikke, ærlig, følte bare de så litt "i skyggen" ut der de stod. :)

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    855
    Sted
    Akershus
    Brasse skrev:
    Ein-to-tre-firfem-seks-sju-åtte-niti…
    Bildet viser jo ikke hele rommet men lurer på hvor mange kroner han har lagt i akustiske tiltak? :eek: Har også sett andre bilder bl.a. av 552/500 oppsett som hadde nakne mursteinsvegger. Litt ujevn muring og ru tegl så blir det jo litt diffusjon, men det absorberer neppe særlig mye. Er bare litt overrasket over at akustikken blir mer eller mindre ignorert...

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Mur er jo vanligst i england, og eg trur ikkje eg har sett eit einaste akustisk tiltak i heile system-tråden på moderforumet (590 sider). Det funker vel godt nok uten då. Eit raskt søk på "acoustic treatment" ga 6 treff. Ingen av de handla om akustiske tiltak. Men det kan hende det er feil begrep?

Litt meir leiting og eg fant følgande:

quote:
    Originally posted by Obsessed1:
    Is room treatment a round earth phenomenum?

Yes.

Get some plants and wall hanging instead.
    Naim-kara (og damene) driv tydelig vis ikkje med resonators, heimholtz og denslags.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    855
    Sted
    Akershus
    Brasse skrev:
    Mur er jo vanligst i england, og eg trur ikkje eg har sett eit einaste akustisk tiltak i heile system-tråden på moderforumet (590 sider). Det funker vel godt nok uten då. Eit raskt søk på "acoustic treatment" ga 6 treff. Ingen av de handla om akustiske tiltak. Men det kan hende det er feil begrep?
    Tja, alt er jo relativt. Jeg tror fortsatt resultatet av akustiske tiltak er langt større enn å stramme Fraim-racket med riktig moment og sørge for at kablene henger fritt :eek:

Edit: Haha, det sitatet der ang. room treatment var konge.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Enig med du, Sorzy.
    Men er også av den trua at det er betre å kjøpe ein høgtaler som fungerer rett ut av boksen enn å prøve å lirke ein som fungerer mindre tilfredsstillande på plass med allskens plater, sylindre og kasser. Likar og dei eldre Naim-høgtalarane og at ein kan sette dei opp rimelig tett til veggen. Go play!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.151
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Da fant jeg nettopp ut at det IKKE var en 5-5 240 graders pin kabel jeg trengte til flatcap/stageline/202. Vel vel. har en egen pose jeg putter din kablene jeg ikke bruker i..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn