Står det ikke klart og tydelig i Connections Guide hva du trenger da? Print den ut og ha den for all tilkoblingsreferanse!
Men han hadde jo både 4-5 og 5-5 fra før. Kunne du ikke se hvilken du trengte en ekstra av Griffenfeldt, siden du hadde begge mener jeg?Griffenfeldt skrev:Fra FC til 112/202 er 4-5 kabel ja. Den har jeg. Jeg har også en 240 graders 5-5 kabel. Sender et pip til Dave før tungen min slår knute på seg![]()
Noe sier meg at man får studere Connections Guide og denslags grundig før man definerer sitt kabelbehov. Især om man går "nye" veier.Bach_Man skrev:Det er jo også helt forskjellige kabler. Den grå 4-5 er en ren signalkabel, mens den svarte 5-5 er en strøm/signalkabel. Da blir kablingen mer forståelig.
....og elve-tolv, duru-rudn-durudn-durudn--duru--du...! ;D (haha, nå fikk jeg den på hjernen igjen... )Brasse skrev:Ein-to-tre-firfem-seks-sju-åtte-niti
![]()
Anlegget på bildet er nesten en klisje på moderforumet. Veldig mye penger investert i svarte bokser og Fraimhyller, og så kommer gjerne Peter Swain innom og setter alt sammen, monterer Fraim og tuner LP12 etc. Og man går på forumet og skryter av hvilken guru han er. Men så er hjemmet en typisk engelsk bolig med begrensede kvaliteter, rommmet er hverken elegant eller hifikorrekt. Hvem vet hvordan det låter? Klassiske Naimhøyttalere er vel i alle fall ment å ha mur/betongvekk bak seg, så noe er vel riktig.C. Alshus skrev:Angående akustiske tiltak.
Mange bruker stua si som musikkrom. Personlig føler jeg det blir litt feil å kjøre på med slike bokser som svelger bass, dempematter, diffusorer, skåler og annet tjafs. Har man et eget, dedikert lytterom blir det noe annet.
det finnes faktisk mye pent for de som gidder å lete:C. Alshus skrev:Angående akustiske tiltak.
Mange bruker stua si som musikkrom. Personlig føler jeg det blir litt feil å kjøre på med slike bokser som svelger bass, dempematter, diffusorer, skåler og annet tjafs. Har man et eget, dedikert lytterom blir det noe annet.
For flere av de enhetene jeg har/har hatt, så er/var det ikke merke på støpsel på strømkabel. Fant ut det er merke på alle (naim) strømkabler som kan kjøpes via musicline, så skiftet ut de uten, og koblet som nevnt. Har prøvd å vende støpsel fra padde til vegg, hører dog ikke nevneverdig forskjell (har jordet, separat kurs). Kanskje 'live'-effekt forutsetter samme type strømnett som i tyskland, her i landet brukes vel en annen type? http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22725.0.htmlBach_Man skrev:Jeg har en av disse paddene fra Musicline. Der finnes jo et opplegg for å sikre at alle kontaktene blir plugget inn med samme polaritet dersom man bruker Naim sine strømkabler med et hvitt merke på ene siden av støpselet. Musicline anbefaler selve padden plugges inn slik at hvitt merke står på samme siden som stikket som er "live". Så det jeg lurer på er om det er noen enkel måte å finne ut av hvilken vei, hvordan jeg kan måle det, eller evt om det ikke spiller noen rolle.
Neineinei, slike høyst målbare ting har ingen betydning. Dersom det er forutsigbart eller rasjonelt så er det ikke moro. Det er alt det umålbare og voodoo-befengte som teller. Vi har vel noen slike subkulturer i norsk hifimiljø også.Bach_Man skrev:@Vidar P: Ja det legges gjerne vekt på den enorme betydningen av detaljer som cable dressing, Powerline, Airplugger på Superline, hvilken side av filtmatten som låter best etc. Men hvor heldig er det at subwoofer er nærmeste nabo til platespilleren eller at rommet ikke har noen tepper (tilsynelatende)?
Ja du er sikkert inne på noe. Har jo forsøkt å snu støpselet, men ikke hørt noen forskjell. Så da er det vel ikke så viktig.Ketil B skrev:For flere av de enhetene jeg har/har hatt, så er/var det ikke merke på støpsel på strømkabel. Fant ut det er merke på alle (naim) strømkabler som kan kjøpes via musicline, så skiftet ut de uten, og koblet som nevnt. Har prøvd å vende støpsel fra padde til vegg, hører dog ikke nevneverdig forskjell (har jordet, separat kurs). Kanskje 'live'-effekt forutsetter samme type strømnett som i tyskland, her i landet brukes vel en annen type? http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22725.0.html
Ja, og det er veldig forståelig. Det er jo nærmest umulig å gi kabelnevrosene og ledningsambivalensen full grobunn. Det er jo forresten ledningene mellom apparetene som teller for lyden, det vet jo alle som forstår noe om hifi, så jeg har full forståelse for den.Bach_Man skrev:Jeg har jo hørt at enkelte finner Naim uinteressant fordi det er begrenset utvalg av kabler med DIN-kontakter på markedet.
Ser ut som han hørte på deg!cybervision_ skrev:Kanskje en idè å legge noen kronasjer i bedre høyttalere snart?
Det kommer vel an på hvilke komponenter LP12 består av?Brasse skrev:Kor mykje må ein rekne med å måtte betale for ein eldre LP12 med Naim Aro?
Jeg opplever noe liknende ved bruk av Mac. Det er stor forskjell i gain mellom 202 og SN, der 202 har lavere gain enn SN. Hva årsaken kan være vet jeg ikke annet enn at preamp`ene har ulik inngangsimpedanse eller er satt med ulik gain?Griffenfeldt skrev:Har et lite spørsmål ang 202 og cd5i.
Nå bruker jeg en Hrt streamer mellom pc og 202 og cd5i. Ikke helt opptimalt, men slik er nå ståa.
Saken er den at når jeg spiller cder kan jeg ikke spille høyere enn at volumkontrollen står godt under kvart. Prøver jeg å spille høyere, låter det forferdelig ( eneste ordet som er kledelig )
Slik var det ikke med 112x, som man kan forøvrig kan justere inngangene på.
Er det et spørsmål om mismatch?
prøvde og snu støpsel på en grahams hydra uten at det gjorde vesentlig forskjell hejmme hos meg, tror ikke det er viktig og bekymrer meg ikke.Bach_Man skrev:Ja du er sikkert inne på noe. Har jo forsøkt å snu støpselet, men ikke hørt noen forskjell. Så da er det vel ikke så viktig.Ketil B skrev:For flere av de enhetene jeg har/har hatt, så er/var det ikke merke på støpsel på strømkabel. Fant ut det er merke på alle (naim) strømkabler som kan kjøpes via musicline, så skiftet ut de uten, og koblet som nevnt. Har prøvd å vende støpsel fra padde til vegg, hører dog ikke nevneverdig forskjell (har jordet, separat kurs). Kanskje 'live'-effekt forutsetter samme type strømnett som i tyskland, her i landet brukes vel en annen type? http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22725.0.html