Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Står det ikke klart og tydelig i Connections Guide hva du trenger da? Print den ut og ha den for all tilkoblingsreferanse!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det står ingenting om 202/ flatcap / stageline. Kun 202/ Hicap

Naim ønsker helt soleklart ikke at man skal bruke 202 med flatcap.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Flatcap har vel samme kontakter som hicap, så hva er det egentlig du trenger da?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jepp.
    Tenk så mye toalettpapir jeg kunne kjøpt istedenfor 5-5 kabelen hvis dere skjønner analogien.
    Vel vel, får vel bestille en ny kabel fra Flashback.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Men du må vel uansett ha to stk snaic 5, en til Stageline og en til 202. Og så trenger du altså en 4-5 mellom flatcap og effekt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Griffenfeldt skrev:
    Fra FC til 112/202 er 4-5 kabel ja. Den har jeg. Jeg har også en 240 graders 5-5 kabel. Sender et pip til Dave før tungen min slår knute på seg :)
    Men han hadde jo både 4-5 og 5-5 fra før. Kunne du ikke se hvilken du trengte en ekstra av Griffenfeldt, siden du hadde begge mener jeg?

Det er jo samme kontakter på FC som på HC og på 202/152, så det er vel bare å bruke skjemaet i Connections Guide tror jeg. Hva sa Dave da?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo også helt forskjellige kabler. Den grå 4-5 er en ren signalkabel, mens den svarte 5-5 er en strøm/signalkabel. Da blir kablingen mer forståelig.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvis jeg kobler 5-5 kabelen min fra Fc til stageline, får den kun strøm ( lampen lyser ) men den får ikke signal. Jeg trenger kabelen som går fra aux signal på 202 til signalet på Fc. På 112x er det likedan 2 utganger til stageline, en som kun gir signal og en som gir strøm. Disse 2 må ikke brukes simultant. Jeg må koble 5-5 fra Fc til stageline og signalet fra Fc til 202 ( 4-5 )

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en av disse paddene fra Musicline. Der finnes jo et opplegg for å sikre at alle kontaktene blir plugget inn med samme polaritet dersom man bruker Naim sine strømkabler med et hvitt merke på ene siden av støpselet. Musicline anbefaler selve padden plugges inn slik at hvitt merke står på samme siden som stikket som er "live". Så det jeg lurer på er om det er noen enkel måte å finne ut av hvilken vei, hvordan jeg kan måle det, eller evt om det ikke spiller noen rolle.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.306
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Angående akustiske tiltak.

Mange bruker stua si som musikkrom. Personlig føler jeg det blir litt feil å kjøre på med slike bokser som svelger bass, dempematter, diffusorer, skåler og annet tjafs. Har man et eget, dedikert lytterom blir det noe annet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Det er jo også helt forskjellige kabler. Den grå 4-5 er en ren signalkabel, mens den svarte  5-5 er en strøm/signalkabel. Da blir kablingen mer forståelig.
    Noe sier meg at man får studere Connections Guide og denslags grundig før man definerer sitt kabelbehov. Især om man går "nye" veier.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Brasse skrev:
    Ein-to-tre-firfem-seks-sju-åtte-niti…

....og elve-tolv, duru-rudn-durudn-durudn--duru--du...! ;D (haha, nå fikk jeg den på hjernen igjen... )

Det var et skikkelig flott oppsett i lune omgivelser , Brasse. Håper og tror det spiller upåklagelig. Om man er fornøyd, hvorfor pakke alle lyder inn i vatt..? :)

Hva er alt av blokker man ser? Flere enn to kanaler skulle jeg tro.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    C. Alshus skrev:

Mange bruker stua si som musikkrom. Personlig føler jeg det blir litt feil å kjøre på med slike bokser som svelger bass, dempematter, diffusorer, skåler og annet tjafs. Har man et eget, dedikert lytterom blir det noe annet.
    Anlegget på bildet er nesten en klisje på moderforumet. Veldig mye penger investert i svarte bokser og Fraimhyller, og så kommer gjerne Peter Swain innom og setter alt sammen, monterer Fraim og tuner LP12 etc. Og man går på forumet og skryter av hvilken guru han er. Men så er hjemmet en typisk engelsk bolig med begrensede kvaliteter, rommmet er hverken elegant eller hifikorrekt. Hvem vet hvordan det låter? Klassiske Naimhøyttalere er vel i alle fall ment å ha mur/betongvekk bak seg, så noe er vel riktig.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Denne mystifiseringen av egenskaper, og ikke minst gurudyrkningen av yppersteprester som ved sort magi kan gjøre gull av gråstein, er en særskilt avløpergrein innen Naim, og en jeg ikke applauderer selv.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    C. Alshus skrev:

det finnes faktisk mye pent for de som gidder å lete:

http://www.zilenzio.se/produktinfo.aspx

http://www.offecct.se/start.asp

http://www.woodnotes.fi/product_range/furniture/wall_panels/

Selges fra denne butikken ( i Porsgrunn ) http://www.miljoinnredning.no/

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    mange naim boxer i en kjeller ;D

det er ja vel en aktivt sl2 oppset med 500 serien og radio og tatatata....

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    @Vidar P: Ja det legges gjerne vekt på den enorme betydningen av detaljer som cable dressing, Powerline, Airplugger på Superline, hvilken side av filtmatten som låter best etc. Men hvor heldig er det at subwoofer er nærmeste nabo til platespilleren eller at rommet ikke har noen tepper (tilsynelatende)?

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    138
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Bach_Man skrev:
    Jeg har en av disse paddene fra Musicline. Der finnes jo et opplegg for å sikre at alle kontaktene blir plugget inn med samme polaritet dersom man bruker Naim sine strømkabler med et hvitt merke på ene siden av støpselet. Musicline anbefaler selve padden plugges inn slik at hvitt merke står på samme siden som stikket som er "live". Så det jeg lurer på er om det er noen enkel måte å finne ut av hvilken vei, hvordan jeg kan måle det, eller evt om det ikke spiller noen rolle.
    For flere av de enhetene jeg har/har hatt, så er/var det ikke merke på støpsel på strømkabel. Fant ut det er merke på alle (naim) strømkabler som kan kjøpes via musicline, så skiftet ut de uten, og koblet som nevnt. Har prøvd å vende støpsel fra padde til vegg, hører dog ikke nevneverdig forskjell (har jordet, separat kurs). Kanskje 'live'-effekt forutsetter samme type strømnett som i tyskland, her i landet brukes vel en annen type? http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22725.0.html

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    @Vidar P: Ja det legges gjerne vekt på den enorme betydningen av detaljer som cable dressing, Powerline, Airplugger på Superline, hvilken side av filtmatten som låter best etc. Men hvor heldig er det at subwoofer er nærmeste nabo til platespilleren eller at rommet ikke har noen tepper (tilsynelatende)?
    Neineinei, slike høyst målbare ting har ingen betydning. Dersom det er forutsigbart eller rasjonelt så er det ikke moro. Det er alt det umålbare og voodoo-befengte som teller. Vi har vel noen slike subkulturer i norsk hifimiljø også.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har jo hørt at enkelte finner Naim uinteressant fordi det er begrenset utvalg av kabler med DIN-kontakter på markedet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ketil B skrev:
    For flere av de enhetene jeg har/har hatt, så er/var det ikke merke på støpsel på strømkabel. Fant ut det er merke på alle (naim) strømkabler som kan kjøpes via musicline, så skiftet ut de uten, og koblet som nevnt. Har prøvd å vende støpsel fra padde til vegg, hører dog ikke nevneverdig forskjell (har jordet, separat kurs). Kanskje 'live'-effekt forutsetter samme type strømnett som i tyskland, her i landet brukes vel en annen type? http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22725.0.html
    Ja du er sikkert inne på noe. Har jo forsøkt å snu støpselet, men ikke hørt noen forskjell. Så da er det vel ikke så viktig.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    906
    Sted
    Akershus
    Det er en gradvis overgang til TN-nett på gang i Norge som er det samme som resten av Europa bruker. Tror imidlertid ikke det har noen betydning her da det uansett er 230V kurser ut til kontaktene. Med mindre forbedret jording i TN-nett generelt har mindre støy da men har ikke noe grunnlag for å hevde det. Så lenge du har alle apparatene koblet til padda blir det samme hvordan padda er tilkoblet kontakten i veggen. Hvis både stikk og padde har merking kan det neppe skade at alle boksene følger samme fase, men jeg tror dette er langt ned på listen av hørbare forbedringer. Hvis noe ikke er merket får du skru opp og sørge for at blå leder matcher hele veien fra sikringsskapet via padde og inn i de sorte boksene ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Jeg har jo hørt at enkelte finner Naim uinteressant fordi det er begrenset utvalg av kabler med DIN-kontakter på markedet.
    Ja, og det er veldig forståelig. Det er jo nærmest umulig å gi kabelnevrosene og ledningsambivalensen full grobunn. Det er jo forresten ledningene mellom apparetene som teller for lyden, det vet jo alle som forstår noe om hifi, så jeg har full forståelse for den.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Kor mykje må ein rekne med å måtte betale for ein eldre LP12 med Naim Aro?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Har et lite spørsmål ang 202 og cd5i.
    Nå bruker jeg en Hrt streamer mellom pc og 202 og cd5i. Ikke helt opptimalt, men slik er nå ståa.
    Saken er den at når jeg spiller cder kan jeg ikke spille høyere enn at volumkontrollen står godt under kvart. Prøver jeg å spille høyere, låter det forferdelig ( eneste ordet som er kledelig )
    Slik var det ikke med 112x, som man kan forøvrig kan justere inngangene på.

Er det et spørsmål om mismatch?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Man bør vel iberegne kostnader til service når du kjøper gammelt. Men det er sikkert lurt å sikre seg en Aro nå som den kanskje går ut av produksjon.

M

medlem215396

Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Har et lite spørsmål ang 202 og cd5i.
    Nå bruker jeg en Hrt streamer mellom pc og 202 og cd5i. Ikke helt opptimalt, men slik er nå ståa.
    Saken er den at når jeg spiller cder kan jeg ikke spille høyere enn at volumkontrollen står godt under kvart. Prøver jeg å spille høyere, låter det forferdelig ( eneste ordet som er kledelig )
    Slik var det ikke med 112x, som man kan forøvrig kan justere inngangene på.

Er det et spørsmål om mismatch?
    Jeg opplever noe liknende ved bruk av Mac. Det er stor forskjell i gain mellom 202 og SN, der 202 har lavere gain enn SN. Hva årsaken kan være vet jeg ikke annet enn at preamp`ene har ulik inngangsimpedanse eller er satt med ulik gain?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Overraskende å høre at SN har høyere gain enn 202.
    Det med gainjustering eller volumkompensasjon var en nyttig funksjon på 112x. Litt synd at det ikke er overført litt opp i systemet.
    Klang og dynamikk er det, men litt vel mye forvrengning når volumet passerer 2.

Men når det er sagt, er 202/napsc er fantastisk pre!

Sitter og vurderer innkjøp av en Audiolab 8200cd, men tiden med bekymringsfrihet med matching er forbi. Det er fryktelig vanskelig med retur/mva/frakt når varen må over Skagerak og Evt tilbake.
    Hifi bør ikke og skal ikke være en risikosport. Til det er jeg for gammel ( les blakk )

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Saken er vel nett den at jeg ikke har cd spiller ( i den forstand du mener ) jeg har ikke dig/optisk ut på min cd5i.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    det er en pent brukkt phonosophie p3 plattespiller med aro for salg i tyskland nå.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ach, klar. Plattenspieler Phonosophie Nr. 3 mit Tonarm Naim Audio für 1800 euro am 19 stunde zuruck.
    Sehr schön.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Bach_Man skrev:
    Ketil B skrev:
    Ja du er sikkert inne på noe. Har jo forsøkt å snu støpselet, men ikke hørt noen forskjell. Så da er det vel ikke så viktig.
    prøvde og snu støpsel på en grahams hydra uten at det gjorde vesentlig forskjell hejmme hos meg, tror ikke det er viktig og bekymrer meg ikke.

nå prøver jeg ut et par powerline på forsterkeriet, har nok mer for seg det; interessant ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Må reagere på det jeg ser i denne tråden fra naimforumet:

http://forums.naimaudio.com/eve/forums/a/tpc/f/8772903417/m/3782934637

Her driver altså en forhandler sammenligning mellom Naim NDX og Linn Akurate DS. Greit nok det, men begge er koblet til Nam DAC. Så da blir det jo mest en demonstrasjon av DACen da vel (..and it was not possible to call a winner he said! ;D), selv om denne forhandleren mente å høre forskjeller. Samtidig har man klart å ødelegge enhver eleganse som disse apparatene måtte ha hver for seg.

Er det bare meg, eller har vært noe sykt over Naim-demoer helt siden DACen ble introdusert og den flotte HDX-spilleren ble til en heslig HDX/DAC/XPS-spiller. Virker som om forhandlere ikke helt vet hva de skal gjøre med de nye produktene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg leser slikt så tenker jeg over hvor glad jeg er for at jeg ikke ennå har hevet meg over dette. Og hvor glad jeg er for at fysiske formater utgjør min musikksamling.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn