Er vi i ferd med å miste troen på kapitalismens evige vekst? Jeg tror det, og at det også er noe av årsaken til fremgangen til Rødt.
Nesten alle vil ha mer, men samtidig så får flere og flere en uggen følelse av dette ikke går i lengden.
Filosofen Arne Næss har jeg sansen for.
https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/evig-økonomisk-vekst-1.459735
Evig økonomisk vekst?
Med unntak av Miljøpartiet De Grønne ser alle partier på Stortinget for seg at økonomisk vekst kan og bør fortsette til evig tid. Det er farlig naivt.
MORTEN TØNNESSEN
I fagartikkelen «The statistician’s guide to Utopia: The future of growth» (Statistikerens guide til Utopia: Vekstens fremtid) vurderer jeg ulike scenarier for global økonomisk vekst de neste 300 årene.
Konklusjonen er entydig: Det er helt urealistisk å tro at vi kan fortsette med en høy vekstrate à la dagens i flere hundre år til. De som ønsker å opprettholde vekstøkonomien lengst mulig, på bekostning av andre formål, må realistisk sett sikte mot en historisk lav vekstrate. Jo høyere vekstrate, jo kortere kan vekstøkonomien fortsette.
Blant de gamle partiene er det mye prat om «grønn vekst» – men på lang sikt kan ikke vekstens fotavtrykk ventes å bli så lite at en mangedoblet verdensøkonomi ikke vil gi betydelige miljøutfordringer. Tankegangen om evig vekst er ingen vei ut av miljøkrisen.
Det finnes heldigvis et alternativ til å legge Siv, Erna og Jonas sine naive fremtidsscenarier om evig vekst til grunn for samfunnsplanleggingen. Filosofen Arne Næss, et godt og kjært navn for mange, innså at en løsning av miljøkrisen krever en systemendring innen økonomi, teknologi og ideologi. Det innebærer ifølge Næss at målet om fortsatt økonomisk vekst må forkastes, og at teknologiske endringer ikke alene kan løse miljøproblemene.
Ledestjernen til Arne Næss var slagordet «et rikt liv med enkle midler». Og hvilket parti var det så Næss støttet, gjennom å stå på valglister? Hvilket parti var det han mente stod nærmest de tanker han selv hadde om fremtidens grønne samfunn? Ganske riktig: Miljøpartiet De Grønne.
Vi mener at vi i dagens Norge er rike nok. Det er ikke mangel på penger eller velstand som er Norges utfordring idag. Økonomisk vekst bør derfor forbeholdes fattige land som trenger velstandsvekst. Rike land som Norge bør gå foran ved å gjennomføre et økonomisk systemskifte som ruster oss for en miljøvennlig og levedyktig fremtid.
Spørsmålene de andre partiene bør svare på, er disse: Hvor lenge ønsker dere å opprettholde vekst*økonomien i Norge? Tyve år, femti, hundre? Hvor mange ganger rikere må vi bli før vi er rike nok?
Arne Næss likte å snakke om samfunnsutviklingen på 2100-tallet. Det er ikke så langt unna som en skulle tro. Min sønn ble født i 2012, han kan komme til å leve til år 2100. Det samfunnet han skal bli gammel i, det er det jeg vil være med på å forme til et livskraftig, bærekraftig samfunn.
La oss avslutte med litt enkel matematikk. Hvor mange ganger rikere blir vi i år 2100 med to prosent årlig vekst fra nå av? Svar: Mer enn fem ganger så rike. Og med tre prosent årlig vekst fra nå av? Svar: Tolv ganger så rike.
Igjen: Hvor mange ganger rikere må vi bli, før landets toneangivende politikere synes vi er rike nok?