Aurora
Æresmedlem
FRP har vel en garnison av løse kanoner, men hvem representerer Høyre i kanonselskapet ?
Tja, kommer ikke på noen i farten, ser ut til at Høyre har god kontroll på sine potensielle kanoner. Men alle partier har i tillegg til løse kanoner også sine kåte kanoner, Kristian Tonning Riise er en av disse.FRP har vel en garnison av løse kanoner, men hvem representerer Høyre i kanonselskapet ?
Har litt kjennskap til barnehagar. Det er mange gode, både av private og kommunale. Likevel er det for få til at eg kan meine noko generelt om dei to slaga. Einaste eg har lagt merke til, er at i dei større byane har det dukka opp private barnehagar med det vi kan kalle "fikse idear" rundt t.d. kosthald og livssyn. Det er vel ikkje sånt du meiner?Nå har jeg hatt barn i begge typer barnehager, og det har vært slående stor forskjell. Kommunal bargehage var mest en oppbevaringsplass for barn. Privat barnehage hadde tema med opplegg hver uke, utviklingsplaner for barna, og rask oppfølging dersom det er noe galt. Det merkes at de er langt mer opptatt av å gi et godt tilbud. Mulig det er en utng, men for vår del er det i så fall en helt fantastisk flott uting.Er det noko (bortsett frå ideologisk tankegong) som tilseier at folk flest er betre tente med eit privat tilbod enn eit offentleg?Så lenge det skal være forbudt å gå med overskudd/"profitt" er det vel bare en litt mer forkledd måte å si at private barnehager, sykehjem etc. er forbudt. Hvem vil vel starte et foretak hvis det er forbudt å gå i pluss?Det blir vel ikke tvang til offentlige underskuddsforetak? Hvem som helst står jo fritt til å starte en barnehage eller skole og fakturere foreldrene for de faktiske kostnader pluss et overskudd. Det som derimot blir tvang er å pålegge kommunene å kjøpe tjenester av alle som starter sin egen "butikk"
Kommunene skal ikke pålegges annet enn å forvalte sine midler best mulig, og å likebehandle aktører og tilbydere. De skal sette en standard og gi oppdraget til de som er best egnet. Mange faktorer her. Men de som har det beste tilbudet i henhold til anbudet bør få utføre oppdraget for fellesskapet. Pris er bare en av faktorene.
Kommunene skal vere garantistar for livslukka til innbyggjarane, og gje dei så godt tilbod som råd. Private barnehagar ser eg på som ein uting. Dei skal driftast på lik linje med dei offentlege, men i tillegg skape overskot til aksjonærar/eigarar. Det er berre to måtar å skaffe desse ekstra midlane på, anten ha dyrare pris enn det offentlege, eller sette ned kvaliteten på tilbodet, gjeve at andre faktorar er like.
Jeg har en kiosk hvor jeg betaler naboen for å selge pølser, og du kjøper. (/ironie, se over)Hvordan definerer du egentlig kapitalisme og kommunisme? Jeg definerer det første som en konsekvens av privat eiendomsrett (over produksjonsmidler). Altså at noen eier produksjonsmidler (feks en fabrikk) mens andre jobber der mot å få lønn (lønnsarbeid). Noe mer er det ikke.
Marx sa svært lite om den såkalte kommunismen; ja han har vel ikke engang et konsistent begrep om stat i sine skrifter. Grunnleggende sett; hvis staten er en gjenspeiling av herredømmeforhold innen en avgrenset økonomisk sfære (utbytting), så er den ikke noe annet enn et middel til å opprettholde denne. I en slik sikt er staten herredømme over mennesker. Om nå staten forsvinner som en slik instans. så er ikke det ensbetydende med at staten som sådan forsvinner; vi må fremdeles ha noe som gir og opprettholder lover, skjermer oss fra ytre fiender og legger planer for virksomheter. Vi trenger sågar noen som utsteder pass. Uansett hvordan en snur og vender på det hele, vi trenger en instans som forvalter saker. Marx sa vel ikke at det skulle forsvinne.Og kommunisme i den konteksten jeg bruke i forrige innlegg er det klasseløse samfunn. Altså etter at proletariatets diktatur har oppløst seg selv (ergo avviklet staten) og alle lever likestilt i autonome enklaver. Noe som aldri vil skje i praksis, men uansett.
Klasse er en økonomisk kategori. Økonomiske kategorier er ikke biologiske kategorier. Du må bestemme deg!Det siste synes å innebære å avskaffe biologien, siden vi er genetisk hardkodet til å danne hierarkier i hvilken flokk vi enn tilhører. Samfunnet vil aldri bli klasseløst, det vil alltid være noen på toppen og noen på bunnen. Og de autonome kommunene er også som alle andre flokker dømt til å ende opp med å konkurrere, enten det er om land, naturressurser eller hva det måtte være.
Du er kryptisk som vanlig, men jeg skal prøve å finne en rød tråd her:1. Jeg har en kiosk hvor jeg betaler naboen for å selge pølser, og du kjøper. (/ironie, se over)
2. Marx sa svært lite om den såkalte kommunismen; ja han har vel ikke engang et konsistent begrep om stat i sine skrifter. Grunnleggende sett; hvis staten er en gjenspeiling av herredømmeforhold innen en avgrenset økonomisk sfære (utbytting), så er den ikke noe annet enn et middel til å opprettholde denne. I en slik sikt er staten herredømme over mennesker. Om nå staten forsvinner som en slik instans. så er ikke det ensbetydende med at staten som sådan forsvinner; vi må fremdeles ha noe som gir og opprettholder lover, skjermer oss fra ytre fiender og legger planer for virksomheter. Vi trenger sågar noen som utsteder pass. Uansett hvordan en snur og vender på det hele, vi trenger en instans som forvalter saker. Marx sa vel ikke at det skulle forsvinne.
3. Klasse er en økonomisk kategori. Økonomiske kategorier er ikke biologiske kategorier. Du må bestemme deg!
4. konkurranse er ikke kapitalisme. Bytte er ikke kapitalisme. Konkurranse og bytte har vel eksistert så lenge mennesker har eksistert. Kapitalismen har ikke det. Gud; hva er kapitalisme som system vi ikke kan tenke oss at liv overlever foruten? Avskaffe kapitalisme; hva er det vi da skal avskaffe?
Radikalisrting av verlgermassen er trist samme hvilken fløy vi snakker om, enten det er Rødt her på hjemmebane eller Stram Kurs i Danmark. Begge deler gode eksempler på historieløshet og misnøye.Mens man sitter og diskuterer mini-partiet Rødt's dustepolitikk, overtas det ene landet etter det andre av høyrepopulistiske krefter, mens Europas sosialdemokratiske partier raser fra hverandre.
Denne utviklingen vil til sist også kunne få sterke venstrekrefter til å røre på seg, sagt på en annen måte, en sterkt økende polarisering.
Den typen argumentasjon som presenteres fra de mest kommunistengstelige, er pinadø en pådriver for å se nøyere etter om Rødt faktisk kan ha noe for seg. Jeg ser ikke en eneste sak hos de høyreradikale som er bedre enn sakene fra motsatt hold.
Ikke bare dårlig, men gjennomgående dårlig.Radikalisrting av verlgermassen er trist samme hvilken fløy vi snakker om, enten det er Rødt her på hjemmebane eller Stram Kurs i Danmark. Begge deler gode eksempler på historieløshet og misnøye.Mens man sitter og diskuterer mini-partiet Rødt's dustepolitikk, overtas det ene landet etter det andre av høyrepopulistiske krefter, mens Europas sosialdemokratiske partier raser fra hverandre.
Denne utviklingen vil til sist også kunne få sterke venstrekrefter til å røre på seg, sagt på en annen måte, en sterkt økende polarisering.
Den typen argumentasjon som presenteres fra de mest kommunistengstelige, er pinadø en pådriver for å se nøyere etter om Rødt faktisk kan ha noe for seg. Jeg ser ikke en eneste sak hos de høyreradikale som er bedre enn sakene fra motsatt hold.
Sosialdemokratiske partier gjør det ikke bare dårlig da. Nylig vant de jo valget i Finland.
Mye av Europas fremgang for høyrepopulistiske partier kunne vært unngått om andre partier hadde ført en bedre innvandringspolitikk. Millioner av opportunistiske muhammedanere fra den tredje verden tjener ingen. Det fører kun til splid og økonomiske nedgangstider, sosial uro og radikalisering.Ikke bare dårlig, men gjennomgående dårlig.Radikalisrting av verlgermassen er trist samme hvilken fløy vi snakker om, enten det er Rødt her på hjemmebane eller Stram Kurs i Danmark. Begge deler gode eksempler på historieløshet og misnøye.Mens man sitter og diskuterer mini-partiet Rødt's dustepolitikk, overtas det ene landet etter det andre av høyrepopulistiske krefter, mens Europas sosialdemokratiske partier raser fra hverandre.
Sosialdemokratiske partier gjør det ikke bare dårlig da. Nylig vant de jo valget i Finland.
Du har dessuten selv gjennomgått en seriøs radikaliseringsprosess, og argumenterer svært ofte som om AP = Rødt, og skjærer alle over en kam. Innimellom glimter du til, og er tydelig på at du ikke mener det slik, men din argumentasjon oppfattes i så fall nær meningsløs, all den tid de venstreradikale kreftene enn så lenge er små og puslete, mens de høyreradikale fosser fram. Reaksjonen vil selvsagt komme fra motsatt kant, men det virker bare dumt å først gå løs på symptomet, når sykdommen er så åpenbar.
Roman Eliassen har skrevet boken "Hva er penger?" - men har naturligvis ikke greie på emnet. Han tillater seg likevel å kalle Mellems innlegg "ideologisk vrakgods".Hvorfor lever da denne myten videre? Kanskje fordi den har en viktig ideologisk funksjon, som Mellem demonstrerer i sin tekst: Markedet, kapitalismen, er like naturlig som været. På samme måte som vi kan prøve å demme opp mot været, kan vi prøve å demme opp mot kapitalismen – men å være imot systemet, er å gå imot naturen.
Mennesket har ingen «naturlig hang til en god deal», slik Mellem skriver. Denne hangen har – på godt og vondt – blitt dyrket frem etter som vi fikk pengeøkonomi og markeder, og etter hvert kapitalisme. Kanskje var denne utviklingen snarere unaturlig, slik Karl Polanyi mente: Med kapitalismens fremvekst under den industrielle revolusjon (altså lenge etter apestadiet) gikk markedet fra å være underordnet til å bli overstyrende i samfunnet; arbeid, natur og penger ble gjort til varer.
Kunsten å tjene penger, som kapitalismen er basert på, har også møtt mye motstand fra menneskets moralske og religiøse natur opp gjennom historien. Aristoteles mente at kunsten å tjene penger for pengenes skyld var unaturlig.
Det lurer jeg også på. Jeg prøver bare å forstå argumentasjonen din, men det er sikkert ikke meningen.Problemet er?Vi har altså en regressiv identitetspolitikk?
Mye av forklaringen på denne opplevelsen av "fremveksten av høyreradikale" finner du nok her:... all den tid de venstreradikale kreftene enn så lenge er små og puslete, mens de høyreradikale fosser fram. Reaksjonen vil selvsagt komme fra motsatt kant, men det virker bare dumt å først gå løs på symptomet, når sykdommen er så åpenbar.
Ellers hadde det vært interessant å vite hva de selverklærte sosialistene av i dag synes om delingsøkonomien, altså Uber, AirBnB og så videre. De opererer jo etter en modell hvor arbeiderne eier produksjonsmidlene. Noen fortsatt ubesvarte spørsmål:Som en kommentar til den lange artikkelen Dr Dong postet:
Rødt diskuterer i disse dager hva de skal kalle klassene de mener definerer (sitat) "den grunnleggende motsetningen i det norske samfunnet"; om de skal kalles "borgerskapet og arbeiderklassen" eller "kapitalistklassen og arbeiderklassen". Jeg synes ingen av disse begrepene er beskrivende for dagens samfunn, ikke minst i konteksten økende forskjeller som artikkelen tar for seg. Mye av kapitalsparingen gjøres av småsparere med aksjefond, som neppe er de menneskene Rødt mener står i motsetning til arbeiderklassen (de er som oftest arbeidere selv). Og "arbeiderklassen" utelater den store og voksende andelen mennesker som ikke deltar i arbeidslivet, men som går på ulike former for trygd. Dessuten er "arbeider" i seg selv en ullen definisjon. Er en mellomleder en arbeider? Eller en forsker? Eller en kunstner?
Et begrepsapparat som hadde vært mye mer beskrivende for det som artikkelen faktisk dreier seg om, ville vært å kalle det "investorklassen" og "forbrukerklassen". Det er der pengeforflytningen skjer. Investorklassen eier bedrifter som lager mer eller mindre unyttige produkter som forbrukerklassen forbruker. Røkke, Reitan og Rimi-Hagen er i investorklassen, mens han som eier kiosken på hjørnet ikke er det. Og jeg er i forbrukerklassen selv om jeg har høyere utdanning, og likeså er den uføretrygda naboen. Og lastebilsjåføren, mellomlederen og kunstneren. Vi tar alle del i kjøpekraftveksten (som er moderat), men ikke i kapitalveksten (som er mye høyere).
Og det er en kjensgjerning at veksten for investorklassen har vært langt høyere enn veksten for forbrukerklassen. Selv om forbruksveksten for sistnevnte har vært større enn lønnsveksten siden det vi forbruker generelt har blitt billigere. Når Apple og Microsoft verdsettes til rundt en billion dollar hver er det snakk om vanvittige verdier. Det er ikke realverdier som kan forbrukes, men tallverdiene er likefullt hinsidige. Og det er de verdiene som legges til grunn når man snakker om økende forskjeller.
Spørsmålet er hva man skal gjøre med det. Sosialismens teorier om at forbrukerne (arbeiderne) skal eie produksjonsmidlene synes ikke å gjøre noe med denne forskjelløkningen. Tenk Uber, tenk AirBnB...her er det allerede arbeiderne som eier produksjonsmidlene! Investorklassen som eier Uber og AirBnB eier null og niks av produksjonsmidler; Uber eier ikke en eneste bil, AirBnB eier ikke en eneste leilighet. Og tross det er de verdens største drosjeselskap og boligutleier. Og genererer enorme verdier for sine eiere i investorklassen. Så eierskap over produksjonsmidlene utgjør liten eller ingen forskjell. Så igjen: Hva slags system vil de som ønsker å "avvikle kapitalismen" innføre? Som Uber og AirBnB viser kan man lett tjene seg styrtrik uten å eie en døyt av produksjonsmidler.
Og så er et annet aspekt miljøet. Miljøbelastningen drives av forbruk, ikke av aksjeverdier. Ja, Jeff Bezos tjener (eller øker sin formue med) noe som tilsvarer lønna til en million mennesker i forbrukerklassen. Men han forbruker ikke som en million, det er fysisk umulig. Så hvis midlene realiseres og flyttes fra investorklassen til forbrukerklassen vil de føre til massivt økt forbruk. Som igjen vil føre til massivt økt forurensing. Det snakkes om at reallønnen har vært den samme siden 70-tallet, men se på forbruket. Forbruket har gått opp masse, og det har også CO2-utslippene i takt med det. Og man kan ikke få nullvekst i utslipp all den tid vi i forbrukerklassen øker vårt forbruk. Så i et miiljøperspektiv er det bra at den globale veksten i all hovedsak tilfaller investorklassen, som fiktiv eller urealiserbar vekst i aksjeverdi. Og at den ikke genererer tilsvarende vekst i forbruk. For hadde den gjort det ville jorden vært i langt verre forfatning enn den er nå.
Anyways, de som fortaler at dagens system må erstattes har fortsatt til gode å komme opp med noe bedre. Både med tanke på fordeling og med tanke på miljøet.
Det har vel stort sett vært negativt de gangene vi har diskutert dette så langt. Deres lojalitet ligger mer hos løyvekongene og storhotellene, merkelig nok. Men det er vel kanskje en refleks for å beskytte arbeidere og sjåfører fra konkurranse fra vanlige privatmennesker.Ellers hadde det vært interessant å vite hva de selverklærte sosialistene av i dag synes om delingsøkonomien, altså Uber, AirBnB og så videre. De opererer jo etter en modell hvor arbeiderne eier produksjonsmidlene.
Glimrende!Det lurer jeg også på. Jeg prøver bare å forstå argumentasjonen din, men det er sikkert ikke meningen.Problemet er?Vi har altså en regressiv identitetspolitikk?
Jeg tror ikke noen her inne vil avvikle kapitalismen......^ Jeg er ikke så interessert i pissing contests, jeg har lyst til å forstå hva de som vil avvikle kapitalismen ser for seg i stedet. Hvordan vil de skape et mer jevnfordelt samfunn? Er tanken at veksten i større grad skal tilfalle forbrukerklassen eller at veksten skal opphøre? Og med hvilke midler skal det gjennomføres?
Jeg er oppriktig nysgjerrig, men viljen til å diskutere på et annet nivå enn "faren min er sterkere enn faren din" synes ganske fraværende.
Tydligvis ikke: https://www.theguardian.com/technology/2019/may/08/uber-drivers-strike-over-pay-and-conditions[*]Vil arbeidernes eierskap over produksjonsmidlene nødvendigvis føre til jevnere foredeling av inntekter, ref Uber og AirBnB?
[/LIST]
Det har du sikkert rett i. Noe sier meg ar du tilhører/har tilhørt samme miljø som Sandemose jr.Glimrende!Det lurer jeg også på. Jeg prøver bare å forstå argumentasjonen din, men det er sikkert ikke meningen.Problemet er?Vi har altså en regressiv identitetspolitikk?
For noen blir uttrykket nesten litt smør på flesk; er ikke all identitetspolitikk regressiv, vil en da hevde (regressiv her i motsetning til progressiv når vi relaterer det til venstresiden). Andre vil hevde at all politikk angår grupper og gruppeinteresser, og derfor også angår identiteter (Deph snakker slik noen ganger), og da er all politikk også identitetspolitikk; regressiv blir da et kvalifiserende uttrykk; ikke all identietspolitikk er regressiv.
Hva angår utgangspunktet: Jeg tviler på at en SVer vil kunne ført en slik bok i pennen… Muligens blir det vanskeligere også for tilhengere av Rødt …
https://www.aftenposten.no/meninger/i/zGq15/Knallhard-marxistisk-kritikk-av-islam
Du har da et merkelig syn på pissekonkurranser…^ Jeg er ikke så interessert i pissing contests, jeg har lyst til å forstå hva de som vil avvikle kapitalismen ser for seg i stedet. Hvordan vil de skape et mer jevnfordelt samfunn? Er tanken at veksten i større grad skal tilfalle forbrukerklassen eller at veksten skal opphøre? Og med hvilke midler skal det gjennomføres?
Jeg er oppriktig nysgjerrig, men viljen til å diskutere på et annet nivå enn "faren min er sterkere enn faren din" synes ganske fraværende.
Dette er svært vanskeleg....det er nødvendig å skape eit overskot. Dette må i hovudsak brukast på å halde velferd og byråkrati i gong. Samstundes er det nødvendig å bruke overskot til å stimulere overskotskaparane til å halde fram. Sånn vert det stadig vekst, som vi ikkje har råd til av omsyn til mijøet.Jeg tror ikke noen her inne vil avvikle kapitalismen......
Du får ta deg tid til å lese det jeg har skrevet. Jeg har da ingenlunde kalt kapitalismen en naturkategori, tvert om har jeg eksplisitt poengert at jeg ikke anser den som det. Kapitalisme er et begrep for privat rett til eierskap over produksjonsmidler og lønnsarbeid. Ingenting av det er naturkategorier slik jeg forstår begrepet. Lønnsarbeid er en menneskelig konstruksjon, en måte vi har valgt å organisere arbeidsfordelingen i og utviklingen av samfunnet på. Men kapitalisme er heller ikke en samfunnsmodell i seg selv, kapitalisme kan finnes innenfor en liberalistisk samfunnsmodell, en sosialdemokratisk samfunnsmodell, en fascistisk samfunnsmodell eller en teokratisk samfunnsmodell. Men naturkategori? På ingen måte, både eiendomsrett og lønnsarbeid er menneskeskapte konstruksjoner.At du stiller spørsmål er ikke det samme som at andre har svar. Det jeg har gjort er å påpeke det feilaktige i å se på kapitalisme som en naturkatgori, og at biologien på noen som helst måte gir oss innsikt i hvordan denne kapitalismen skal forståes. Hverken biologi eller kiosken til kompisen gir noen som helst innsikt i dette, det er bare retoriske artigheter. Å påpeke slikt er ikke en pissekonkurranse, det er å holde tanken rede for at ting kan være annerledes.
Dette synes jeg ble diffust, så jeg skummet gjennom Det kommunistiske manifest for å se hva Marx egentlig skrev for noe. Og på side 56-60 beskriver han ganske konkret hvordan den kommunistiske revolusjonen skal foregå. Manifestet er jo i seg selv vedtakelsen av (Marx') kommunisme, det er et manifest. Og effektueringen beskriver han skal skje med makt.Det samme med kommunisme; du har jo din forståelse av det, men kanskje er den ikke så enkel, hverken hos Marx eller innen marxismen. At staten avskaffes er ikke nødvendigvis det samme som at staten avskaffes. Hva som skal avskaffes er staten som undertrykkelsesmekanisme. Det betyr ikke at staten som en instans som forvalter saker - fremfor å være utbyttingens forlengede arm - forsvinner. Marx selv sier lite om dette, og det han av og til sier om den såkalte kommunismen, har nesten pastorale trekk lånt fra Rousseau. En må jo gjerne insistere på at slik er det, men andre trenger ikke være enige.
Men vedtar en kommunismen? Godt mulig at det er kommunister som tror det. Dem om det. Og det er godt mulig at du tror det; du om det. Jeg har aldri påstått noe slikt; ja jeg anser det som en horribel tanke. Det ville være som om en det greske polis ble vedtatt, at føydalismen ble vedtatt, at kapitalismen ble vedtatt. Ingen vettuge mennesker vil si noe slikt. Unntatt noen marxister og marxistkritikere. Men at kapitalismen fosvinner, det vet vi; om den gjøre ende på seg selv eller at planeten vår gjør ende på den.
Som nevnt mener jeg investorklassen og forbrukerklassen vil være en mye mer dekkende todeling i det 21. århundret enn borgerskapet og proletariatet. Spesielt siden de verdier som definerer den økende ulikheten det snakkes om i dag ikke er matriellle, men immatrielle. I Uber og AirBnB er det arbeiderne som eier alle produksjonsmidlene, men jeg tror de færreste kontemporære sosialister vil mene at disse selskapene representerer en sosialistisk modell. Men det skrev jeg mer om i et tidligere innlegg, så ingen vits å gjenta.Ja, det kan godt være at de kategorier som Marx utviklet i forståelsen av kapitalismen i dag ikke her helt adekvate. De lærde strides. Muligens er det i dagens virkelighet ikke så lett å insistere på todelingen til Marx
Spørsmålene i seg selv var ikke ment å være noen kritikk, men det må da gå an konkretisere sine idéer bitte litt selv for en filosof, tenker nå jeg.De spørsmåla du stiller i forbindelse med en endret virkelighet er mer enn viktige nok. Hadde jeg hatt rede svar, så hadde jeg søkt jobb som gud. Jeg ser bare ikke at slike spørsmål i seg selv er en kritikk av en radikal tradisjon hvor Marx står som et fyrtårn når det gjelder viljen til analyse og kampen mot utbytting.
Aldri vært en del av det miljøet, men jeg har hatt Sandemose som jobbkollega i over 20 år.Det har du sikkert rett i. Noe sier meg ar du tilhører/har tilhørt samme miljø som Sandemose jr.Glimrende!Det lurer jeg også på. Jeg prøver bare å forstå argumentasjonen din, men det er sikkert ikke meningen.
For noen blir uttrykket nesten litt smør på flesk; er ikke all identitetspolitikk regressiv, vil en da hevde (regressiv her i motsetning til progressiv når vi relaterer det til venstresiden). Andre vil hevde at all politikk angår grupper og gruppeinteresser, og derfor også angår identiteter (Deph snakker slik noen ganger), og da er all politikk også identitetspolitikk; regressiv blir da et kvalifiserende uttrykk; ikke all identietspolitikk er regressiv.
Hva angår utgangspunktet: Jeg tviler på at en SVer vil kunne ført en slik bok i pennen… Muligens blir det vanskeligere også for tilhengere av Rødt …
https://www.aftenposten.no/meninger/i/zGq15/Knallhard-marxistisk-kritikk-av-islam
Da var ikke fornemmelsen helt på viddene i det minste. Hvis jeg har forstått det rett var dette miljøer som hadde dyptpløyende teorier, og hvor man sjeldent var helt enig i innholdet, så det oppsto ganske mange retninger.Aldri vært en del av det miljøet, men jeg har hatt Sandemose som jobbkollega i over 20 år.Det har du sikkert rett i. Noe sier meg ar du tilhører/har tilhørt samme miljø som Sandemose jr.Glimrende!Det lurer jeg også på. Jeg prøver bare å forstå argumentasjonen din, men det er sikkert ikke meningen.