Netgear ReadyNAS-klanens ultrahemmelige konspirasjonstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Kjører du med fast ip på NV+ kan problemet ligge der hvis ditt nye nettverk bruker en annen ip range.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Hei, og takk. Hva gjør jeg i så fall??

    Når jeg trykker på powerknappen, så viser NV+ IP adresse 192.168.168.168
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    bevisfrond skrev:
    Hei, og takk. Hva gjør jeg i så fall??

    Når jeg trykker på powerknappen, så viser NV+ IP adresse 192.168.168.168
    Og før mener jeg det var noe ala 10.02....
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    626
    192.168..... er typiske adresser som trådløse ruter liker å sette opp.

    10.0. ... og så videre er typisk for større nett. Gjerne kablede, men det er ingen sammenheng. Men potensiell størrelse er, og derfor tenker jeg at den ene hører til i fastnettet, og den andre i det trådløse. Det siste har mye "videre nettmaske"
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    ...., men hvordan skal jeg gå frem for å finne igjen NV+/satt den opp i det nye nettverket?
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    bevisfrond skrev:
    Hei, og takk. Hva gjør jeg i så fall??

    Når jeg trykker på powerknappen, så viser NV+ IP adresse 192.168.168.168
    192.168.168.168 er adressen Nv+ gir seg selv om den ikke får en adresse fra nettverket.

    Du kan gjøre følgende:

    Koble pc direkte til NV+ - prøv om du får kontakt via Radiator

    Om ikke det virker må du forandre pc'ens nettadresse til eks 192.168.168.160 og forsøke radiator igjen

    Mulig du må bruke krysset kabel
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    En ting til.....har du restartet NV+ etter at du har skiftet nettverk ?

    Hvis NV+ allerede er satt opp med dhcp trenger den antakelig en restart for at få en adresse i det nye segment.

    Så allerførst....ta en restart(hold inne power knappen i min 5 sek for at slå av og slå den på igjen)) på NV+ å se om du da får kontakt via radiator
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Barbaresco skrev:
    192.168..... er typiske adresser som trådløse ruter liker å sette opp.

    10.0. ... og så videre er typisk for større nett. Gjerne kablede, men det er ingen sammenheng. Men potensiell størrelse er, og derfor tenker jeg at den ene hører til i fastnettet, og den andre i det trådløse. Det siste har mye "videre nettmaske"
    Nett med 192.168... og 10.0.... er såkaldte private ip adresser(brukes både i fast- og trådløse nett) beregnet til bruk på insiden av ett nettverk. Kommunikasjon ut i verden foregår via en offentlig ipadresse som man er tildelt via sin ips.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.427
    Antall liker
    5.212
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fenris skrev:
    Nett med 192.168... og 10.0.... er såkaldte private ip adresser(brukes både i fast- og trådløse nett) beregnet til bruk på insiden av ett nettverk.
    Sammen med deres mindre kjente fetter, 172.16.x.x :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    bevisfrond skrev:
    Hei, og takk. Hva gjør jeg i så fall??

    Når jeg trykker på powerknappen, så viser NV+ IP adresse 192.168.168.168
    Nå vet jeg ikke hvilket OS du sitter på men etter en restart av RN ville jeg koplet meg direkte opp med å bruke ip adressen. Om du bruker Mac står du med aktivt Finder vindu naviger til Gå i menylinjen > kople til Tjener> ip-adressen til RN.
    Windows kan du dobbelklikke `min datamskin`> kople til nettverkstasjon > ip adresse-
    se om dette hjelper.
    Ellers kan det være lurt og sette slike servere opp med fast ip adresse om du ikke har gjort det allerede.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Skal hjelp en kompis å direkte kople en SB Duet med Netgear Duo. Da skal man bruke en "krysset" ethernettkabel - ikke sant?
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Ja det sies så i manualen. Husk å forandre i oppsettet på duoen.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Har nå tatt mot til meg igjen. Koblet meg til nettverket med kabel, fant NAS'en, klikket på setup. Fikk svaret under:
    "the NAS device you selected is on a different subnet. To access this device, change your IP-adress to 192.168.168.x,click "Rescan" and try again.
    Hvordan skifter jeg IP adresse????
    Eller aller helst, kan noen en steg for steg prosedyre, "for dummies", jeg tar herfra til musikken på nytt kan avspilles med Sonos.

    Håkon
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    626
    Først sjekker du hvilken IP-adresse du har i dag. Du må da åpne et kommandovindu, en svartskjerm, eller andre navn, command prompt har det vært kalt på engelsk, finnes under Tilbehør eller Accessories. Når det er funnet, skriv ipconfig/all . da får du en lang regle, deriblant IP-adresse og nettmaske.

    Hvis du er på 192.168. og så videre er du i nærheten, og kan klare deg med å utvide nettmasken til f.eks 255.255.0.0 , da dekker du alle IP-adresser som begynner på 192.168 og slutter på noe annet, altså 192.168.xxx.xxx .

    For å endre IP eller nettmaske må du i Kontrollpanel, Nettverk, TCP-IP, Egenskaper

    Trolig står det på automatisk, DHCP, og da er det ikke i din kontroll. Men sjekk med Ipconfig/all først, så ser du adressen.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Barbaresco skrev:
    Først sjekker du hvilken IP-adresse du har i dag. Du må da åpne et kommandovindu, en svartskjerm, eller andre navn, command prompt har det vært kalt på engelsk, finnes under Tilbehør eller Accessories. Når det er funnet, skriv ipconfig/all . da får du en lang regle, deriblant IP-adresse og nettmaske.

    Hvis du er på 192.168. og så videre er du i nærheten, og kan klare deg med å utvide nettmasken til f.eks 255.255.0.0 , da dekker du alle IP-adresser som begynner på 192.168 og slutter på noe annet, altså 192.168.xxx.xxx .

    For å endre IP eller nettmaske må du i Kontrollpanel, Nettverk, TCP-IP, Egenskaper

    Trolig står det på automatisk, DHCP, og da er det ikke i din kontroll. Men sjekk med Ipconfig/all først, så ser du adressen.
    Her er hva jeg fikk ut:



    Microsoft Windows [Versjon 6.0.6002]
    Copyright (c) 2006 Microsoft Corporation. Med enerett.

    C:\Users\Håkon>ipconfig/all

    Windows IP-konfigurasjon

    Vertsnavn . . . . . . . . . . . : Acer
    Primær DNS-suffiks . . . . . . . :
    Nodetype . . . . . . . . . . . . : Hybrid
    IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei
    WINS Proxy aktivert . . . . . . . : Nei
    Søkeliste for DNS-suffiks . . . . : lyse.net

    Trådløst LAN-kort Trådløs nettverkstilkobling:

    Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : lyse.net
    Beskrivelse . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network Con
    nection
    Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-1C-BF-B2-61-B1
    DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Ja
    Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja
    Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::6033:ca1b:c2fe:f693%15(Foretrukket)

    IPv4-adresse. . . . . . . . . . . : 192.168.10.101(Foretrukket)
    Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
    Leieavtale inngått. . . . . . . . : 11. juni 2010 09:38:18
    Leieavtale utløper. . . . . . . . : 19. april 2020 09:38:17
    Standard gateway . . . . . . . . .: 192.168.10.1
    DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.10.1
    DHCPv6-IAID . . . . . . . . . . . : 301997247
    DHCPv6 klient-DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-0E-FE-34-DF-00-1B-24-4C-A6-CF

    DNS-servere . . . . . . . . . . . : 192.168.10.1
    192.168.10.1
    NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Aktivert

    Ethernet-kort Lokal tilkobling:

    Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :
    Beskrivelse . . . . . . . . . . : Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet
    Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-1E-68-13-4C-B4
    DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Ja
    Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja
    Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::4979:7c8:f5ef:b88a%8(Foretrukket)
    Automatisk IPv4-adressekonfig. . .: 169.254.184.138(Foretrukket)
    Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.0.0
    Standard gateway . . . . . . . . .:
    DHCPv6-IAID . . . . . . . . . . . : 201333540
    DHCPv6 klient-DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-0E-FE-34-DF-00-1B-24-4C-A6-CF

    DNS-servere . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
    fec0:0:0:ffff::2%1
    fec0:0:0:ffff::3%1
    NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Aktivert

    Tunnelkort Lokal tilkobling*:

    Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet
    Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :
    Beskrivelse . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
    Fysisk adresse . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01
    DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei
    Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja

    Tunnelkort Lokal tilkobling* 7:

    Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet
    Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :
    Beskrivelse . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
    Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
    DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei
    Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja

    Tunnelkort Lokal tilkobling* 11:

    Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet
    Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :
    Beskrivelse . . . . . . . . . . : isatap.lan
    Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
    DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei
    Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja

    Tunnelkort Lokal tilkobling* 12:

    Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet
    Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :
    Beskrivelse . . . . . . . . . . : isatap.{51429469-6340-4330-A94B-FED452846
    905}
    Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
    DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei
    Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja

    Tunnelkort Lokal tilkobling* 13:

    Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet
    Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :
    Beskrivelse . . . . . . . . . . : isatap.lyse.net
    Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
    DHCP aktivert . . . . . . . . . . : Nei
    Automatisk konfigurasjon aktivert : Ja

    C:\Users\Håkon>
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    626
    Tolkningen av dette er:

    På trådløst nett er du på samme slag IP-adresser som NAS , 192.188.xxx.xxx, men nettverksmasken er for snever, 255.255.255.000, det betyr at tredje gruppe av tall i IP-adressen kan variere fritt.

    På det kablede nettet er nettverksmasken videre: 255.255.000.000 , det betyr at IP-adresser aksepteres med vilkårlige tall i de to siste gruppene.

    Men hvordan kommer du videre? Dersom du kan flytte NAS til 192.168.10.xxx så er du i mål. Alternativt må du få utvidet nettmasken i trådløsruteren din til 255.255.000.000 hvis du kan administrere den til det. Ofte liker de ikke to sett med nullere.

    Jeg har ikke finlest tråden. Kan du bruke kablet nett til NAS? Der er tydeligvis nettmasken grei, men de to første adressegruppene upassende, tyder på at den ikke er tilkoplet.

    Ble vel ikke noe bedre av dette?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    PCen din leter etter en DHCP-server for automatisk tildeling av adresse, derav 169.254.x.x adressen. Denne adressen får du av Microsofts APIPA (Automatic Private IP Addressing Protocol) dersom den ikke finner noen DHCP-server.
    Dette tolker jeg som om at du prøver å koble NASen direkte mot PCen uten en router/fw/dhcp-server inne i bildet, noe som ikke er noe problem. Videre forteller den at du trenger en adresse i 192.168.168.X-nettet for å nå NASen.

    Det du må gjøre er å sette statisk IP på Lokal tilkobling, dvs det kablede nettverkskortet ditt.
    Dette kan du enten gjøre via det grafiske grensesnittet eller via kommandolinjen. Den grafiske versjonen krever mye mer forklaring, så jeg velger her kommandolinjeversjonen.

    Åpne kommandolinjen, dvs der du skrev ipconfig.

    Noe ala dette:
    Kode:
    -> Start -> kjør -> cmd
    Deretter skriver du med 100% nøyaktighet (og trykker enter etterpå):
    Kode:
    netsh interface ip set address "Lokal tilkobling" static 192.168.168.11 255.255.255.0
    Kommandoen skal fullføre med meldingen: OK

    192.168.168.11 blir da din IP-adresse på det kablede nettverkskortet. Kjør en ny scan og ting vil sannsynligvis virke slik det skal.

    NB: Det som er svært viktig er å ikke sette default gateway på det kablede nettverkskortet om du senere skulle rote det til. Da vil ikke internetten din på maskina virke ordentlig siden maskina ikke vet om den skal velge gateway på det trådløse kortet eller det kablede kortet når den skal ut på nettet. Det blir i beste fall totalt ustabilt.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Har et problem med hakking og forsinkelse når jeg skifter til ny plate. Problemet oppsto etter at jeg gikk over fra Squeezebox classic til Touch i kombinasjon med Controller. Nå har jeg også fått lagt inn cover. Ser på Netgear forum at dette problemet er kjent med ReadyNas NV+ (som jeg bruker) og Duo. Dette skal skyldes for svak prosessor og for lite minne. Ser at det er mer kraft i ReadyNas NVX. Bør jeg oppgradere til denne? Noen andre med samme problem?
    Har stilt samme spørsmål i tråden om Squeezebox, uten respons. Kanskje større sjanse her?
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Har du standard minne i din NV+ dvs 512 mb ? Kjører du Squeezebox server softwaren på NV+ ?

    Kjørte selv Squeezeboz vha NV+ uten problemer. Godt nok noen år siden, med lidt mere minne end standard og Squeezebox software var en tidlig version, da det kun fandtes Classic. Vil anta at dagens software er mere resurskrevende.

    Vær oppmerksom på at du kan bruke de samme diske, men må legge inn musikken igjen ved en overgang til NVX da NV+ og NVX ikke bruker samme operativsystem.




    Karma skrev:
    Har et problem med hakking og forsinkelse når jeg skifter til ny plate. Problemet oppsto etter at jeg gikk over fra Squeezebox classic til Touch i kombinasjon med Controller. Nå har jeg også fått lagt inn cover. Ser på Netgear forum at dette problemet er kjent med ReadyNas NV+ (som jeg bruker) og Duo. Dette skal skyldes for svak prosessor og for lite minne. Ser at det er mer kraft i ReadyNas NVX. Bør jeg oppgradere til denne? Noen andre med samme problem?
    Har stilt samme spørsmål i tråden om Squeezebox, uten respons. Kanskje større sjanse her?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Karma skrev:
    Har et problem med hakking og forsinkelse når jeg skifter til ny plate. Problemet oppsto etter at jeg gikk over fra Squeezebox classic til Touch i kombinasjon med Controller. Nå har jeg også fått lagt inn cover. Ser på Netgear forum at dette problemet er kjent med ReadyNas NV+ (som jeg bruker) og Duo. Dette skal skyldes for svak prosessor og for lite minne. Ser at det er mer kraft i ReadyNas NVX. Bør jeg oppgradere til denne? Noen andre med samme problem?
    Har stilt samme spørsmål i tråden om Squeezebox, uten respons. Kanskje større sjanse her?
    Vel jeg har en NVX disk som fungerer utmerket hos meg, nå har jeg bare SB Radio som prater med SB serveren på min ReadyNas men jeg er meget fornøyd med løsningen, Jeg har ingen problemer med hastighet og ellers generell respons og den scanner raskt igjennom min musikkmappe når jeg legger til ny musikk. Om du leser noen sider bak her har jeg lagt ut skjermdump med tiden den bruker ved rescanne bibloteket mitt. Ellers har jeg lese og skrivehastigheter på 70-60 MB/s igjennom AFP protokollen til min Macbook og min Mac Mini.
    Om jeg husker rett står det 1 GHz prossesor i denne og 1GB med minne.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Fenris skrev:
    Har du standard minne i din NV+ dvs 512 mb ? Kjører du Squeezebox server softwaren på NV+ ?

    Kjørte selv Squeezeboz vha NV+ uten problemer. Godt nok noen år siden, med lidt mere minne end standard og Squeezebox software var en tidlig version, da det kun fandtes Classic. Vil anta at dagens software er mere resurskrevende.

    Vær oppmerksom på at du kan bruke de samme diske, men må legge inn musikken igjen ved en overgang til NVX da NV+ og NVX ikke bruker samme operativsystem.




    Karma skrev:
    Har et problem med hakking og forsinkelse når jeg skifter til ny plate. Problemet oppsto etter at jeg gikk over fra Squeezebox classic til Touch i kombinasjon med Controller. Nå har jeg også fått lagt inn cover. Ser på Netgear forum at dette problemet er kjent med ReadyNas NV+ (som jeg bruker) og Duo. Dette skal skyldes for svak prosessor og for lite minne. Ser at det er mer kraft i ReadyNas NVX. Bør jeg oppgradere til denne? Noen andre med samme problem?
    Har stilt samme spørsmål i tråden om Squeezebox, uten respons. Kanskje større sjanse her?
    Takk for svar.

    Mener du virkelig å si at jeg må rippe all musikk på nytt?? Jeg trodde nemlig at så lenge musikken er lagret på mine disker, var det bare å bytte dem over til NVX? Kan jeg ikke i så fall kopiere musikken til en annen harddisk, for så å legge den tilbake når harddiskene er plassert i NVX?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.427
    Antall liker
    5.212
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Fenris skrev:
    ..
    Vær oppmerksom på at du kan bruke de samme diske, men må legge inn musikken igjen ved en overgang til NVX da NV+ og NVX ikke bruker samme operativsystem.
    ..
    Mener du virkelig å si at jeg må rippe all musikk på nytt?? Jeg trodde nemlig at så lenge musikken er lagret på mine disker, var det bare å bytte dem over til NVX? Kan jeg ikke i så fall kopiere musikken til en annen harddisk, for så å legge den tilbake når harddiskene er plassert i NVX?
    Jeg antar at det Fenris mente, var at ettersom de to Netgear-modellene benytter forskjellig filsystemtype, så kan du ikke flytte en disk fra den ene til den andre uten å reformattere den.
    Du må følgelig, som du er inne på, kopiere musikken til en annen maskin/disk imens.

    Filformatet for musikken er naturligvis det samme, uansett. Det er jo ikke noe Netgear-boksene legger seg opp i.
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    coolbiz skrev:
    Karma skrev:
    Fenris skrev:
    ..
    Vær oppmerksom på at du kan bruke de samme diske, men må legge inn musikken igjen ved en overgang til NVX da NV+ og NVX ikke bruker samme operativsystem.
    ..
    Mener du virkelig å si at jeg må rippe all musikk på nytt?? Jeg trodde nemlig at så lenge musikken er lagret på mine disker, var det bare å bytte dem over til NVX? Kan jeg ikke i så fall kopiere musikken til en annen harddisk, for så å legge den tilbake når harddiskene er plassert i NVX?
    Jeg antar at det Fenris mente, var at ettersom de to Netgear-modellene benytter forskjellig filsystemtype, så kan du ikke flytte en disk fra den ene til den andre uten å reformattere den.
    Du må følgelig, som du er inne på, kopiere musikken til en annen maskin/disk imens.

    Filformatet for musikken er naturligvis det samme, uansett. Det er jo ikke noe Netgear-boksene legger seg opp i.
    Coolbiz formulerer det riktig...du kan(må) selvfølgelig kopiere data før du flytter diskene over til en NVX da flyttingen medfører en reformatering pga forskellig filsystemer. Flytter du over til en annen NV+ eller Readynas 1100 mister du ingen data; men man bør uansett ta en backup først ;)

    Jeg ville først oppgradere med lidt mer minne og se om det løste problemet innen jeg investerte i en NVX.
    NVX er i mine øyne bedre end NV+ da den har en kraftigere prosessor, mer minne som standard og er mer stillegående, men med nok minne skulle NV+ dekke dine behov.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    How do I migrate disks over from an existing ReadyNAS to another?
    Never migrate disks if your volume is in degraded mode. Make sure the volume is redundant first. Then follow the steps below:
    Power down both systems, and move the disks over to the target ReadyNAS. Although not required, it's always a good idea to keep the ordering the same.
    Perform an update to the latest RAIDiator release. This will sync up the firmware on disk with what's on flash.
    After reboot, go to the Status/Health tab, and recalibrate the fan.


    Please Note: You cannot migrate disks from sparc-based (Duo, NV+, 1100) units to x86-based units (NVX, Pro, 2100, 3200) at this time. Migration is only available between units with the same CPU architecture.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Fenris skrev:
    Jeg ville først oppgradere med lidt mer minne og se om det løste problemet innen jeg investerte i en NVX.
    NVX er i mine øyne bedre end NV+ da den har en kraftigere prosessor, mer minne som standard og er mer stillegående, men med nok minne skulle NV+ dekke dine behov.
    Dette er nok vel verdt å prøve først. 1 gb minne koster vel ikke all verden? Vet du hvor jeg får tak i dette, og om det event. er en enkel sak å bytte?

    Vedrørende det du skriver om å bytte til NVX: Vil overføring av diskene fra NV+ til NVX medføre en automatisk reformatering?
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Karma skrev:
    Dette er nok vel verdt å prøve først. 1 gb minne koster vel ikke all verden? Vet du hvor jeg får tak i dette, og om det event. er en enkel sak å bytte?

    Vedrørende det du skriver om å bytte til NVX: Vil overføring av diskene fra NV+ til NVX medføre en automatisk reformatering?
    Ville sjekke hos Komplett mht minne da de jo er forhandler av Readynas. Husk at sjekke for kompabilitet på hjemmesiden til Readynas før du bestiller.

    Det er enkelt at skifte minne : http://www.youtube.com/watch?v=Chyrf5zvwcs

    Ja, en overføring av diskene fra NV+ til NVX vil medføre en automatisk reformatering....så derfor husk backup i tide ;)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    I saker som dette er forumet gull verdt!
    Takker for gode råd og tips!
    Skal bli spennende å teste ut hva oppgradering av minne kan medføre i forbindelse med mine problemer.
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    Tror dessverre ikke at 1GB minne hjelper deg. Det er prosessoren som er flaskehalsen. Kjøpte 1GB til min NV i håp om at det løste problemene jeg hadde ved streaming av filmer og tv-serier til en Mac mini. Det løste ingenting. Oppgraderte til NVX når Komplett hadde tilbud og har ikke angret på det. Følg med på ukens tilbud på Komplett. Ikke sjelden det dukker opp ReadyNAS produkter der. Mener jeg betalte 3700,- for min NVX.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Nei, jeg jo ikke sikker på at dette hjelper. Men det er absolutt verdt et forsøk.
    Nå krever det vel mer å streame filmer og tv-serier, enn bilder av cover til min Controller? Har lest på forumet til Netgear, at i forbindelse med kjøring av Slimserver, vil man kunne oppleve forbedring med oppgradering til 1 GB.
    NVX blir dog neste step, om dette ikke holder. Takker for tipset om Komplett!
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.427
    Antall liker
    5.212
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:

    ...
    Please Note: You cannot migrate disks from sparc-based (Duo, NV+, 1100) units to x86-based units (NVX, Pro, 2100, 3200) at this time. Migration is only available between units with the same CPU architecture.
    Ah, ok. Inkompatibiliteten skyldes altså ikke forskjellige filsystem i og for seg, men ulik byte-order pga. ulik prosessorarkitektur.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    TIL INFO.

    Etter at jeg oppgraderte til FirmWare 4.2.11 begynte jeg å få problemer med at overføring igjennom AFP protokollen til mine Mac maskiner d.v.s når jeg skulle lese av en fil på disken hang alt seg og jeg måtte restarte Finder. SMB overføringer fungerte dog med Loosy speed. Problemet ligger i oppdateringen som Netgear har gitt ut. Jeg prøvde også å laste ned Beta versjonen 4.2.12 med forbedret støtte for AFP uten hell alt hengte seg også her. Nedgraderte til 4.2.9 og alt fungerer nå sømløst.

    Problemet kan leses mer om her - Det jobbes med en fix som forhåpentligvis vil finnes i 4.2.12 versjonen når denne er er released
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    626
    coolbiz skrev:
    johnnygrandis skrev:

    ...
    Please Note: You cannot migrate disks from sparc-based (Duo, NV+, 1100) units to x86-based units (NVX, Pro, 2100, 3200) at this time. Migration is only available between units with the same CPU architecture.
    Ah, ok. Inkompatibiliteten skyldes altså ikke forksjellige filsystem i og for seg, men ulik byte-order pga. ulik prosessorarkitektur.
    Striden mellom big-endians og small-endians altså! Verden er ennå ikke perfekt.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    626
    En observasjon: Har en Transporter på WLAN, og aldri hakking eller drop-out. Tror den bufrer opp ganske mye musikk inni seg, den spiller lenge etter at jeg har slått av serveren. Men så fikk jeg en Controller i hus, som i beta-modus kan spille musikk ut igjennom den lille 1-cm høyttaleren sin. Der hakker det ofte. Ikkke det at det var brukbar lyd når den ikke hakker heller, det var mest for å teste en gimmick, men det kan nok være en generasjonsforskjell i måten å motta musikkstrømmen på. Transporter er veldig påkostet, de nyere sakene som Controller, Duet og Radio har kanskje spareløsninger, f.eks på bufring.

    Observasjon nummer to: Lyden fra Controller kommer lenge etter lyden fra Transporter, det må være wimpy prosessor inni Controller, selv om den spiser opp batteriet sitt fortere enn jeg liker.

    Finnes det piratbatterier til Controller, forresten? Og når kommer det batteri til Radio?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    johnnygrandis skrev:
    TIL INFO.

    Etter at jeg oppgraderte til FirmWare 4.2.11 begynte jeg å få problemer med at overføring igjennom AFP protokollen til mine Mac maskiner d.v.s når jeg skulle lese av en fil på disken hang alt seg og jeg måtte restarte Finder. SMB overføringer fungerte dog med Loosy speed. Problemet ligger i oppdateringen som Netgear har gitt ut. Jeg prøvde også å laste ned Beta versjonen 4.2.12 med forbedret støtte for AFP uten hell alt hengte seg også her. Nedgraderte til 4.2.9 og alt fungerer nå sømløst.

    Problemet kan leses mer om her - Det jobbes med en fix som forhåpentligvis vil finnes i 4.2.12 versjonen når denne er er released
    Er dette en problematikk kun når nvx kombineres med Mac?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Karma skrev:
    johnnygrandis skrev:
    TIL INFO.

    Etter at jeg oppgraderte til FirmWare 4.2.11 begynte jeg å få problemer med at overføring igjennom AFP protokollen til mine Mac maskiner d.v.s når jeg skulle lese av en fil på disken hang alt seg og jeg måtte restarte Finder. SMB overføringer fungerte dog med Loosy speed. Problemet ligger i oppdateringen som Netgear har gitt ut. Jeg prøvde også å laste ned Beta versjonen 4.2.12 med forbedret støtte for AFP uten hell alt hengte seg også her. Nedgraderte til 4.2.9 og alt fungerer nå sømløst.

    Problemet kan leses mer om her - Det jobbes med en fix som forhåpentligvis vil finnes i 4.2.12 versjonen når denne er er released
    Er dette en problematikk kun når nvx kombineres med Mac?
    Vel slik jeg leser det utifra andres erfaringer om emnet ser det ut til at det de med NVX Nas disker som er mest utsatt.
    Uansett ville jeg holdt meg til versjon 4.2.9 om du er Apple bruker og har en ReadyNas.
    AFP er en overføringsprotokoll som blir benyttet av Mac maskiner slik (Samba,CIFS) SMB blir benyttet av Windows maskiner. Mac kan også bruke SMB men til en mye lavere hastighet enn AFP sin protokoll.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Thomas_K skrev:
    Tror dessverre ikke at 1GB minne hjelper deg. Det er prosessoren som er flaskehalsen. Kjøpte 1GB til min NV i håp om at det løste problemene jeg hadde ved streaming av filmer og tv-serier til en Mac mini. Det løste ingenting. Oppgraderte til NVX når Komplett hadde tilbud og har ikke angret på det. Følg med på ukens tilbud på Komplett. Ikke sjelden det dukker opp ReadyNAS produkter der. Mener jeg betalte 3700,- for min NVX.
    Du hadde nok rett i din skepsis.
    Installerte i dag 1GB minne, uten at det hjalp.
    Når jeg skifter fra en cd til en annen, spiller musikken i ca 4 sekunder, tar ca 10 sek pause mens det rebuffres, for så å fortsette. Det virker som om det er nedlasting av cover til Controller(fjernkontrollen med display) som skjer under buffringen.
    Da er vel NVX med sin større prosessor eneste løsning? I den grad dette er et problem som jeg absolutt må løse for en hver pris.. ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan avspiller du musikken ? Trådløst ? Streaming av musikk krever egentlig svært lite av Prossesor og nettverk så jeg er litt usikker om problemet er prossesor relatert. Jeg hadde den minste Synology Nas enheten før og den har den absolutte minste prosessoren og streaming av musikk hadde jeg aldri noen problemer med igjennom mitt Wi-Fi b/g nettverk. Kan det være andre problemer nettverk eller endringer du har gjort som kan forårsake disse problemene ?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Jeg avspiller musikken trådløst. Har aldri tidligere hatt noen problemer med det. Signalstyrken ligger på rundt 90 til 100 %.
    Når det gjelder Controlleren, har man dessuten intet valg. Den må bli matet trådløst.
    Vil en kraftigere router kunne løse problemet?(dette har jeg selv ingen greie på.. :-[)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Det kan jo hende du har et skikkelig dårlig trådløst nett, muligens med mye grums fra naboer. I såfall kan faktisk den minimale ekstrabelastningen det er å overføre coveret ødelegge for streamingen. I såfall vil problemet bli borte om du hadde kablet receiverenheten og fremdeles kjørt controlleren trådløst.

    En kompis av meg klarer f.eks ikke å streame lossless-formater helt stabilt til sin Duet grunnet dårlig trådløst nett.
     

    Fenris

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Innlegg
    104
    Antall liker
    23
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Karma skrev:
    Jeg avspiller musikken trådløst. Har aldri tidligere hatt noen problemer med det. Signalstyrken ligger på rundt 90 til 100 %.
    Når det gjelder Controlleren, har man dessuten intet valg. Den må bli matet trådløst.
    Vil en kraftigere router kunne løse problemet?(dette har jeg selv ingen greie på.. :-[)
    Problemet ligger antakelig i manglende prosessor kraft på din NV til at kjøre nyere Squeezebox server software.......eller som andre er inne på i ditt trådløse nettverk.

    Om du installerer Squeezebox server softwaren på en pc og kjører den derfra har du da samme problem ?

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn