Sluket
Holistisk Hifi Helt
Messiah - G. F. Händel.Halleluja.
Er snart tida for det nå, selv om det strengt tatt hører påsken til, og ikke jula.
- Du tenker selvsagt på den sedvanlige nært forestående juleHändel..?
Messiah - G. F. Händel.Halleluja.
Er snart tida for det nå, selv om det strengt tatt hører påsken til, og ikke jula.
Blir vel minum 20 stk på meg før jula ringer inn i år. Halleluja!- Du tenker selvsagt på den sedvanlige nært forestående juleHändel..?Messiah - G. F. Händel.Halleluja.
Et lite tips kan være å bruke den snodigheten til å finne ut av om det faktisk er sånn at når elektronene vandrer en meter i en påkostet kabel så blir lyden bedre.Og faktisk så synes jeg det hele er litt snodig da jeg ikke heller klarer å skjønne hvordan en nettkabel kan skape slike forskjeller i lyden, det er jo derfor jeg startet tråden. Og litt i forundring. Det eneste jeg vet, er at jeg ikke vet så veldig mye om det tekniske, og jeg tror, at selv de mest kunnskapsrike teknikerene, elektrikerene, forskerene, enda ikke vet nok. Så jeg gir mine opplevelser rom.
Du var bombesikker på at du hørte forskjell, fordi du trodde at det ble gjort bytter (les: forventningsbias). Og så viste det seg at det ikke var tilfellet og at det ikke ble gjort noen bytter. Nå er du bombesikker på at du hører forskjell, fordi du har satt inn en "bedre" nettkabel (les: forventningsbias). Og så får man se om det med tiden viser seg noe mer.Slutt da. Prøv selv. Jeg vet godt hva jeg gjorde med den videoen.
Aha.Jeg var IKKE sikker.
jeg kan klart og tydelig høre forskjell, selv gjennom videoen.
vel, det kan ikke stemme, det er forskjeller
Jeg så den igjen, og jeg bryr meg ikke om hva deltakerene sier, jeg hører faktisk forskjell.
He he...Det er faktisk et langt mer interessant spørsmål!
Aha.
Jeg så den igjen, og jeg bryr meg ikke om hva deltakerene sier, jeg hører faktisk forskjell.
Du ekskluderer helt at det kan være snakk om forventningsbias?Aha.
Aha! Ja.
Jeg hørte forskjeller som sagt, MEN det kan ha vært sangen. Og det var det gjerne. Jeg var alt for kjapp med å skrive. Men det som er nøkkelen her er at jeg ikke brydde meg og ga ting for lite tid. Min feil, ja.
Ikke i Bergen der alle eier veien og skal først frem samme f..Men det blir ikke sant bare fordi mange tror på det. Selv mener jeg sikkerhetsbelter, hjelmer, fungerende trafikklys, fotgjengeroverganger og overholdelse av vikeplikt betyr mer for trafikksikkerheten enn å ofre røkelse til gudene hver morgen.
Hender meg ofte at det er den billigste kabelen som er best.Et lite tips kan være å bruke den snodigheten til å finne ut av om det faktisk er sånn at når elektronene vandrer en meter i en påkostet kabel så blir lyden bedre.Og faktisk så synes jeg det hele er litt snodig da jeg ikke heller klarer å skjønne hvordan en nettkabel kan skape slike forskjeller i lyden, det er jo derfor jeg startet tråden. Og litt i forundring. Det eneste jeg vet, er at jeg ikke vet så veldig mye om det tekniske, og jeg tror, at selv de mest kunnskapsrike teknikerene, elektrikerene, forskerene, enda ikke vet nok. Så jeg gir mine opplevelser rom.
Da mener jeg ikke å løpe frem og tilbake fra lytteposisjon (evt løfte ræva opp og sette deg ned, dersom det er headfien din) og bytte kabler mens du forsøker å være helt objektiv og ikke tenke på hvilken kabel det er du spiller på. Det trenger ikke være abx eller andre sofistikerte metoder. Bare lytt uten å vite hva du spiller på, det kan være opplysende nok det. Et varsko kan være på sin plass, det kan hende noe av magien i hifi blir borte for deg.
mvh
He he...Det er faktisk et langt mer interessant spørsmål!
Ja, spiller pikkolo.
Gammel Selmer, håndplukket fra fabrikk i Frankrike. Tungspilt og interessant intonasjon, men kombinerer kjappe ventiler fra amerikanske pikkoloer kombinert med mye av klangen på de tysk/østeriske.
Metallet er så tynt at hele instrumentet dirrer når man slutter å spille.
Vis vedlegget 289901
Hei - Skjokolade7Ja, egentlig fordi en kan skille mellom forventningsbias og det man faktisk hører. Utfallet, altså, det jeg skrev her, var sterkt preget av forventningsbias, men ikke det jeg hørte. To forskjellige ting.
1200kr for Knack her på torget. Om en ikke tror på kabler eller nettkabler så er denne kabelen mye mye bedre konstruert enn gratiskablene, samt større tversnitt på ledere. Prøve selv? jeg vil bli overasket om en ikke hører forskjell.
På min MF M1 HPA så var det liten forskjell. Men det har noe med lydsignaturen å gjøre, den vil ikke strekke seg så voldsomt. Men til og med der ble ting fyldigere. Og en fikk mer driv i mellomtonen. Ellers, bare generelt mer fylde og fundament.
Forventningsbias eller ikke. Man hører det man hører.
Selvfølgelig ved vi det. Hvilken planet er DU fra ? Ikke engang sterling sølv er brugbart til hifi.Det er snakk om å høre, ikke tro. Og det er ikke en liten sekt, det er hele hifibransjen, kan man trygt si.
Virker heller ikke som de som ikke hører er interessert i å motta tips for hva de skal gjøre for å kunne høre det. De må jo skaffe seg et anlegg som er så bra at SELV DE greier høre det. Er ikke noen vei utenom. Men de er ikke så interessant, ser det ut til. Det er visst bedre å "ratte" på det de har, selv om EQ- greier forsvant fra radiobutikkene for tredve år siden, nesten. (Det var vel ikke lenger mulig å lure på noen dette utstyret lenger. Ja, de japanske rack- fabrikantene visste nok hva de gjorde; de var noen luringer som var mer opptatt av å tjene penger på "ukyndige" enn å tilby noe som lød bra. Mer sleipe enn noen kabelfabrikant, sånn sett)
Nei, det er nok ikke mulig. Forventningsbias påvirker sansene våre direkte. Folk blir sågar friske(re) også av placebomedisin, derfor blindtestes ekte medisin mot placebo på forskjellige grupper når man publiserer nye medisiner. Det er ikke slik at det utvalget som får placebo ikke blir friskere, begge gruppene blir som regel friskere, men det må være statistisk signifikant forskjell for at man fastslå at (den fysiske) effekten av ekte medisiner er reell.Ja, egentlig fordi en kan skille mellom forventningsbias og det man faktisk hører.
Det er jo et godt poeng.Nei, det er nok ikke mulig. Forventningsbias påvirker sansene våre direkte. Folk blir sågar friske(re) også av placebomedisin, derfor blindtestes ekte medisin mot placebo på forskjellige grupper når man publiserer nye medisiner. Det er ikke slik at det utvalget som får placebo ikke blir friskere, begge gruppene blir som regel friskere, men det må være statistisk signifikant forskjell for at man fastslå at (den fysiske) effekten av ekte medisiner er reell.Ja, egentlig fordi en kan skille mellom forventningsbias og det man faktisk hører.
Sånn fungerer alle mennesker, og du er ikke noe unntak.
Så hyggelig du stikker innom, da. Jeg unner meg noen minutter som du ser, i en travel jobbhverdag, til å pirke litt borti deres knøttlille lyd- alternativ- univers, der hverdagen består av EQ- ratting (som kidsa og bestemødrene (de tok feil av balansekontroll og EQ, var jo gjerne brytere for begge) drev med på 80- tallet, før EQ- boksene forsvant, skyld på "de audiofile") og generell deling av ignoranse over hvordan lyd høres ut i den virkelige verden. Skjønt, lydbølgene er visstnok de samme for alle som bor i dette landet, men de ser visst veldig forskjellige ut for enkelte i forhold til andre.Du er ikke sann.Vel, både renhet og struktur. Det gjør ikke inntrykk at det som kan krype og gå av høyttalerfabrikanter har sett dette monsteret? Eller at det som kan krype og gå av hifipublikasjoner har oppdaget det? Eller at til og med Kortvarig har gjort det? For ikke å snakke om tusentalls brukere? Men nei, de må innbille seg det alle sammen...Å hevde at renheten i metallet betyr noe som helst for lydkvaliteten kan snarere sammenlignes med observasjoner av Loch Ness-monsteret
Og istedenfor å bare akseptere dette, kjører dere på med diverse, halvhjertede teorier i håp om at noenting skal treffe i nærheten av målet: Det bryter med fysikkens lover, det er bare innbilning, for ikke å snakke om denne tullete relansering av RLC- teori som ble brukt til å designe telegraftråder. Kombinert med "feilkonstruerte apparater" og "sårbare RCA- tilkoblinger". Dere må gjerne fylle opp internett med disse argumentene, men det forandrer ingenting. Men dere tror at jo oftere de gjentas, jo riktigere blir disse teoriene?
Vitenskapen har flere resultater å vise til hvor man ikke klarer å skille messing i fra plast i blinde lyttetester så det er nok ikke så farlig.He he...Det er faktisk et langt mer interessant spørsmål!
Ja, spiller pikkolo.
Gammel Selmer, håndplukket fra fabrikk i Frankrike. Tungspilt og interessant intonasjon, men kombinerer kjappe ventiler fra amerikanske pikkoloer kombinert med mye av klangen på de tysk/østeriske.
Vis vedlegget 289901
Feilkonstruert da. Masse forvrenging..huff og huff
Se på lyd? Er du geofysiker?Så hyggelig du stikker innom, da. Jeg unner meg noen minutter som du ser, i en travel jobbhverdag, til å pirke litt borti deres knøttlille lyd- alternativ- univers, der hverdagen består av EQ- ratting (som kidsa og bestemødrene (de tok feil av balansekontroll og EQ, var jo gjerne brytere for begge) drev med på 80- tallet, før EQ- boksene forsvant, skyld på "de audiofile") og generell deling av ignoranse over hvordan lyd høres ut i den virkelige verden. Skjønt, lydbølgene er visstnok de samme for alle som bor i dette landet, men de ser visst veldig forskjellige ut for enkelte i forhold til andre.Du er ikke sann.Vel, både renhet og struktur. Det gjør ikke inntrykk at det som kan krype og gå av høyttalerfabrikanter har sett dette monsteret? Eller at det som kan krype og gå av hifipublikasjoner har oppdaget det? Eller at til og med Kortvarig har gjort det? For ikke å snakke om tusentalls brukere? Men nei, de må innbille seg det alle sammen...Å hevde at renheten i metallet betyr noe som helst for lydkvaliteten kan snarere sammenlignes med observasjoner av Loch Ness-monsteret
Og istedenfor å bare akseptere dette, kjører dere på med diverse, halvhjertede teorier i håp om at noenting skal treffe i nærheten av målet: Det bryter med fysikkens lover, det er bare innbilning, for ikke å snakke om denne tullete relansering av RLC- teori som ble brukt til å designe telegraftråder. Kombinert med "feilkonstruerte apparater" og "sårbare RCA- tilkoblinger". Dere må gjerne fylle opp internett med disse argumentene, men det forandrer ingenting. Men dere tror at jo oftere de gjentas, jo riktigere blir disse teoriene?
Vitenskapen har flere resultater å vise til hvor man ikke klarer å skille messing i fra plast i blinde lyttetester så det er nok ikke så farlig.He he...Det er faktisk et langt mer interessant spørsmål!
Ja, spiller pikkolo.
Vis vedlegget 289901
Feilkonstruert da. Masse forvrenging..huff og huff
Det blir ressonanserVitenskapen har flere resultater å vise til hvor man ikke klarer å skille messing i fra plast i blinde lyttetester så det er nok ikke så farlig.Feilkonstruert da. Masse forvrenging..huff og huff
Tenkte mer på materiellet er så tynt.. blir det resonanser da?
Som vi vil ha daDet blir ressonanserVitenskapen har flere resultater å vise til hvor man ikke klarer å skille messing i fra plast i blinde lyttetester så det er nok ikke så farlig.Feilkonstruert da. Masse forvrenging..huff og huff
Tenkte mer på materiellet er så tynt.. blir det resonanser da?
Nei, brukte "ser" i en utvidet forstand, som i at man "betrakter" et lydfenomen og argumenterer i forhold til det. Eller noe sånn. Gadd vel ikke bruke det mer utbrukte "høres".Se på lyd? Er du geofysiker?
- Hmmm...- Både Rektor A. Jackobsen og Studieinspektør F.Jackobsen på Barneskolen med flere hundre elever var etter 2 timers informasjonskurs ikke i tvil om at Lyd-Lyttings-Faget hørte til med minimum 3 timer i uka fra Første skoleår med økning til minst 5 timer i uka i fra Fjerde klassetrinn - sitat slutt.Det er ingen skole som gidder å undervise noe om lydforskjell eller ikke mellom strømkabler. Det er altfor sært til å bruke undervisningstid på.
1- 0 til kabelen.....tror jegHva ble resultatet?
You are kidding us- Hmmm...- Både Rektor A. Jackobsen og Studieinspektør F.Jackobsen på Barneskolen med flere hundre elever var etter 2 timers informasjonskurs ikke i tvil om at Lyd-Lyttings-Faget hørte til med minimum 3 timer i uka fra Første skoleår med økning til minst 5 timer i uka i fra Fjerde klassetrinn - sitat slutt.Det er ingen skole som gidder å undervise noe om lydforskjell eller ikke mellom strømkabler. Det er altfor sært til å bruke undervisningstid på.
Mvh. Lyden av svært mange flere Opplevelser.
Seff...bare øver på salgspropagandenYou are kidding us- Hmmm...- Både Rektor A. Jackobsen og Studieinspektør F.Jackobsen på Barneskolen med flere hundre elever var etter 2 timers informasjonskurs ikke i tvil om at Lyd-Lyttings-Faget hørte til med minimum 3 timer i uka fra Første skoleår med økning til minst 5 timer i uka i fra Fjerde klassetrinn - sitat slutt.Det er ingen skole som gidder å undervise noe om lydforskjell eller ikke mellom strømkabler. Det er altfor sært til å bruke undervisningstid på.
Mvh. Lyden av svært mange flere Opplevelser.