Jeg er mektig imponert over eksklusive kabler, de er 2 veis konstruksjoner!
1) De får ørene til å fortelle hjernen. 2) De får hjernen til å fortelle ørene.
-Da korrekt konstruert med flott finish, emballasje, finurlige avhandlinger om ufattelige produksjonsmetoder, merkevarebygging og god markedsføring..
Alvorlig talt, hadde det ikke vært flott om alle hifi-kabler hadde data-ark, hvor alle bestanddeler var listet opp?
Hvis de skulle bruke et finurlig navn på en bestanddel, måtte det være deres egne patenterte konstruksjon?
-Dette for å klarlegge -og bli kvitt noen humbug-produsenter!!
Det interessante er jo at selv de mest teknik-nørdede producenter er på skideren når de skal forklarer kabelforskelle.
De fleste kender NLE og jeg kan fortælle at jeg har mødt grundlæggende Niels Larsen flere gange og han er en af de mest teknik-fikserede og nørdede personer jeg har mødt, ja faktisk er han sikkert ufrivilligt nærmest en parodi på en supernørd.
Han plejer at dokumentere sine produkter ned til absolut mindste detalje på eksemplarisk vis, også hvad angår kabler, her er et eksempel:
Interconnects data .
Men når det kommer til at forklarer at eksempelvis sølv guld og kobber lyder så forskelligt som de gør , så er han på "skideren/hælene" lige som alle os andre, jeg har hørt Niels Larsen fortælle om hvor chokeret han var over den lydforskel der var på de forskellige metaller i den samme konstruktion.
Og hans forklaring kommer her
Precious metals
Muligvis er der noget om dette, men det er næppe noget der er belæg for i videnskaben eller hvad angår målinger, det er første og eneste gang jeg har set Niels Larsen være lidt på hælene hvad angår dokumention og ikke mindst forklaring.
Sådan er der flere ting omkring kabler som er vanskelige at forklarer selv for de mest nørdede og vidende personer.
Jeg erkender og mange andre erkender at der i teorien ikke er 100% forklaring på oplevede kabel-lydforskelle , og jeg vil gerne udvide begrebet kabler til hi-fi og de indgående komponenter generelt.
Men det skal ingen hemmelighed være at jeg enormt gerne vil se den fylde forklaring, men jeg må også erkende at den er der ikke lige i øjeblikket.
Ps. Netkabler linjekabler højtalerkabler er samme historie , de uforklarlige oplevelser har samme karakter.