Du glemte å si at Nord-Troms og Finmark har lavere skattesats enn resten av landet?Åsså er det betydelig kaldere her i oppe i mørtna. Men hvis vi kan få på plass samme kollektivtilbud, veier og jernbane her oppe som dåkker i sør så kan vi jo snakke om å differensiere?. En sydentur fra her eg bor, kostet meg for fire personer 8000,- t/r bare til Bodø
Åsså e det jo dobbelt så langt å fly til syden (300 mil (vei) bare t/r Bodø-Oslo-Bodø). Det koster jo også en dunge tusenlapper ekstra. Sa eg at drivstoffet e mye dyrere her oppe?? Bilene, møbler, mat er dyrere
Jeg kan fortsette i det kjedsommelige.
La oss Nordlenninga få beholde billigere reinkjøtt, fesk, og strøm. Ja, veit vi hadde en drømmesommer og vinter i nord nå sist, mens dere sutret over 2 minusgrader med snø og en sommer med regn og 20°C. men bare slapp’a det e normalt at vi har ett bra værår 1/10 år. Denne vinteren får vi 30 minusgrader (da virker fan meg ikke varmepumpa, urettferdig? Over hodet ikke), og tre sommerdager med 15+ og alt er som før. Ett år la eg om til sommerdekk samme dag som eg la på vinterdekkene
Eg for min del har ennå ei halv flaske solfaktor 5 igjen, som eg fikk i konfirmasjonsgave i 1987. Lukter ennå godt, den har tross alt vært lagret mørkt å kjørlig akkurat som det står på flaska. Vi e ikke så nøye her oppe med utløpsdato på sånt. Skal vi legge på en tusenlapp pr flaske, sånn at vi subsidiere søringans flasker?
![]()
Du vet du ikke har lov til å montere varmepumpe selv - lenger. Krav om sertifisert installatør. Men hullet har du vel lov å borre fortsatt...Hei - noen som vet hvor stort gjennomførings-hull som trengs for montering av varmepumpe (f.eks Mitsubishi Kaiteki)? Har murvegg og får opplyst at det må kjerneborres. Men jeg kan klare 28 mm selv (har tilgang på en voksen borremaskin) - holder det?
Ja, skal ha montør, tenkte å spare 5000kr på borringDu vet du ikke har lov til å montere varmepumpe selv - lenger. Krav om sertifisert installatør. Men hullet har du vel lov å borre fortsatt...
5000 I tillegg til installasjonsprisen? Det var voldsomt for et lite hull. Jeg har også mur men innstallatør kom igjennom uten problem så det ble ikke noe ekstra.Ja, skal ha montør, tenkte å spare 5000kr på borring![]()
Har du vært der oppe? Bodde i Troms 6 år på 90- tallet. Var nesten -40°C i lange perioder^D
Du glemte å si at Nord-Troms og Finmark har lavere skattesats enn resten av landet?
Trenger ikke vente til våren. Har sjekket forbruket for november, og jeg ligger meget pent an. Grovt regnet ser jeg at jeg kommer til å bruke mellom 500 og 1500 kW mindre hver eneste måned på vinteren enn tidligere. Og, da har jeg 22 grader i kjelleren og ikke 18-19. Skulle jeg hatt samme temperatur tidligere ville jeg brukt rundt 2000 kW mer pr. måned enn jeg gjør nå. Det er en enorm forskjell. At du ikke har klart å spare strøm med varmepumpe er umulig å begripe. Alle andre gjør jo det, så du har nok hatt noe feil et sted. En varmepumpe som fungerer som den skal, bruker en god del mindre strøm enn tradisjonell el. oppvarming. Så enkelt er det.Synes bare det er tidlig å konkludere. Vi får snakkes til våren.. Panel ovner som drar 2-3000w var heftig..men det var vel samlet effekt. Husk de ikke står på hele tiden så kwh er bedre å sammenlikne med pumpa som går hele tiden.
Sier ikke at varmepumpe ikke virker, men for min del har det ikke slått ut positivt på strøm regnskapet kun på komforten og dvs jevnere varme ikke høyere temperatur. I midten av september var solceller på taket på plass og nå ser man virkelig utslag på strømforbruket om været er på min side, men det koster og heldig plassert varmepumpe er nok lettere å få til å gå i pluss på kort sikt.
Da har du nok et forbruk som vesentlig høyere enn mitt, så det er nok mye der det ligger. Mitt forbruk for november havner vel på rundt 1400 kwh og du sier du vil bruke 500-1500 kwh mindre. Og, du kan ha hatt en mild november litt avhengig av hvor du bor....her på østlandet er den kaldere enn normalt. Du får komme med Yr's temperaturhistorikk siste 30 dagerTrenger ikke vente til våren. Har sjekket forbruket for november, og jeg ligger meget pent an. Grovt regnet ser jeg at jeg kommer til å bruke mellom 500 og 1500 kW mindre hver eneste måned på vinteren enn tidligere. Og, da har jeg 22 grader i kjelleren og ikke 18-19. Skulle jeg hatt samme temperatur tidligere ville jeg brukt rundt 2000 kW mer pr. måned enn jeg gjør nå. Det er en enorm forskjell. At du ikke har klart å spare strøm med varmepumpe er umulig å begripe. Alle andre gjør jo det, så du har nok hatt noe feil et sted. En varmepumpe som fungerer som den skal, bruker en god del mindre strøm enn tradisjonell el. oppvarming. Så enkelt er det.
Jepp enig, men jeg finner ikke glidelageret på nettKjenner ikke Mitsubishi sine pumper da jeg ikke har demontert min, enda, men vet at lageret hos Panasonic'n min var et nylon glidelager. Trommelen skal jo ut og vaskes i vann så nylon glidelager er nok mye anvendt her. I andre enden demoneteres den fra akselen til motoren, etter lageret.
Samme erfaring har jeg nå med min Kaiteki 6600Har fått testet varmepumpen skikkelig for første gang - har hatt den siden 2015 - men det har ikke vært så kaldt tidligere. Har ikke hatt noe problem med å varme opp hittil. Det er en Mitsubishi Kirigamine Hara 6,6
I morges var det -26 grader og da kom det ikke noe særlig varme ut av den.
Men den leverer greit fra -20 og varmere. Nå er det -18 og den leverer brukbart.
Har samme modell og i natt var det -23 her og den avgir greit med varme, men kanskje ikke 2:1 som ved -5 osv.Har fått testet varmepumpen skikkelig for første gang - har hatt den siden 2015 - men det har ikke vært så kaldt tidligere. Har ikke hatt noe problem med å varme opp hittil. Det er en Mitsubishi Kirigamine Hara 6,6
I morges var det -26 grader og da kom det ikke noe særlig varme ut av den.
Men den leverer greit fra -20 og varmere. Nå er det -18 og den leverer brukbart.