Alt til hus og bolig Noen som har peiling på varmepumpe?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    ^D
    Åsså er det betydelig kaldere her i oppe i mørtna. Men hvis vi kan få på plass samme kollektivtilbud, veier og jernbane her oppe som dåkker i sør så kan vi jo snakke om å differensiere🤗?. En sydentur fra her eg bor, kostet meg for fire personer 8000,- t/r bare til Bodø🤮 Åsså e det jo dobbelt så langt å fly til syden (300 mil (vei) bare t/r Bodø-Oslo-Bodø). Det koster jo også en dunge tusenlapper ekstra. Sa eg at drivstoffet e mye dyrere her oppe?? Bilene, møbler, mat er dyrere😲 Jeg kan fortsette i det kjedsommelige.

La oss Nordlenninga få beholde billigere reinkjøtt, fesk, og strøm. Ja, veit vi hadde en drømmesommer og vinter i nord nå sist, mens dere sutret over 2 minusgrader med snø og en sommer med regn og 20°C. men bare slapp’a det e normalt at vi har ett bra værår 1/10 år. Denne vinteren får vi 30 minusgrader (da virker fan meg ikke varmepumpa, urettferdig? Over hodet ikke🥳), og tre sommerdager med 15+ og alt er som før. Ett år la eg om til sommerdekk samme dag som eg la på vinterdekkene😳 Eg for min del har ennå ei halv flaske solfaktor 5 igjen, som eg fikk i konfirmasjonsgave i 1987. Lukter ennå godt, den har tross alt vært lagret mørkt å kjørlig akkurat som det står på flaska. Vi e ikke så nøye her oppe med utløpsdato på sånt. Skal vi legge på en tusenlapp pr flaske, sånn at vi subsidiere søringans flasker?😆🤣🤣🤣
    Du glemte å si at Nord-Troms og Finmark har lavere skattesats enn resten av landet?

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Antall liker
    357
    Hei - noen som vet hvor stort gjennomførings-hull som trengs for montering av varmepumpe (f.eks Mitsubishi Kaiteki)? Har murvegg og får opplyst at det må kjerneborres. Men jeg kan klare 28 mm selv (har tilgang på en voksen borremaskin) - holder det?

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.051
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tviler, det er et par kuplinger som er ganske grove.
    Det vil nok uansett ikke gå med 1 hull, kanskje 2 stk 28mm hull kan være en løsning (?)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.266
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hei - noen som vet hvor stort gjennomførings-hull som trengs for montering av varmepumpe (f.eks Mitsubishi Kaiteki)? Har murvegg og får opplyst at det må kjerneborres. Men jeg kan klare 28 mm selv (har tilgang på en voksen borremaskin) - holder det?
    Du vet du ikke har lov til å montere varmepumpe selv - lenger. Krav om sertifisert installatør. Men hullet har du vel lov å borre fortsatt...

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.349
    Torget vurderinger
    96
    Ja, skal ha montør, tenkte å spare 5000kr på borring👍
    5000 I tillegg til installasjonsprisen? Det var voldsomt for et lite hull. Jeg har også mur men innstallatør kom igjennom uten problem så det ble ikke noe ekstra.

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.947
    Sted
    Nordland
    ^D

Du glemte å si at Nord-Troms og Finmark har lavere skattesats enn resten av landet?
    Har du vært der oppe? Bodde i Troms 6 år på 90- tallet. Var nesten -40°C i lange perioder🥶 Når man kjører nordover, nærmer seg Setermoen er det et skilt som forteller at det er 1000 km til Kirkenes. HUNDRE MIL😳 Det e smått utrolig at det bor folk der oppe.

legger veden skjermdump ang. Flyprisene👀
    Strømprisene er ikke urettferdig hvis man sammenligner med alt annet her i landet✅

IMG_7959.jpeg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.266
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Som et input til diskusjonen om hvor effektiv en varmepumpe er kan jeg publisere mine måleinger av effektbehov til varmepumpe for stue og gang, oljeovn i kinoen med omliggende areal og Yr's temperaturer i perioden. Som jeg tror målingene i kinoen viser har ikke effektbehovet økt vesentlig selv om temperaturen har droppet fra +2 til -5, men varmepumpa trenger vestentlig mer effekt da det er mindre å hente ute. Registerer og at avvising kommer hyppigere og hyppiger med fallende temp og ofte kun med 1 times intervall når luftfuktigheten ligger mellom 80 og 90% og når sekvensen tar 15 min koster det effekt. Normalt ?

Skal komme med en oppdatering når jeg har sett -10C..

Varmepumpe (Mitsubishi Kaiteki 2.5 kW) og Kino siste 7 dager:
    Varmepumpe.png Kino.png
    Yr siste 30 dager:
    Yr.png

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.266
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det gikk bare noen dager før jeg så -10C hos meg, jeg har det litt kaldere en der føleren til YR sitter.

På lørdag 18 så jeg -10C og etter at pumpa hadde pustet hele natta valgte jeg å skru den av på morgenen 19, i 8 tida. Ved disse temperaturene aviser den en gang i timen minst, og avisingen tar fort 20 minutter før den tar fart for å ta igjen det tapte - kan ikke være sunt så derfor skrudde jeg den av på morgenen 19. Og slo på to 750 W panelovner. Da varmebehovet spratt opp ca 10% kan jeg vel konkludere at jeg kan spare 10% forsatt ved -10C, men da ryker vel pumpa som den forrige etterhvert...

Dog, dette er veldig usikker da det drukner i det andre som trenger strøm da totalforbruket mitt gjennom et døgn er i en helt annen strørrelserorden - i denne perioden fra 35 til 65 kWh. Varmepumper fungere beste fra +10C til 0C. Fra 0C og ned til -5C går det på et vis, men fra -10C og ned skrur i alle fall jeg av da den trekker 2-3 ganger mer strøm og for å spare pumpa for havari som er mye dyrere enn det jeg må ut med i mer strøm. Den dramatiske økningen i effekt kommer av at den ikke kan hente like mye varme fra lufta noe man ser fra oljeovnen som bare øker marginalt.

Det er nå mitt syn på den saken etter 2 varmepumpe i 10 år pluss, så får andre leve i sin oppfatning :rolleyes:

Grafene er for Varmepumpe, Oljeovn i kino område, Forbruk i november og temperaturer i mitt nærområde fra YR.

Varmepumpe_2.png Kino_2.png Forbruk_1-20.png
    Yr_2.png

Sist redigert:

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.947
    Sted
    Nordland
    Hmm.. 👀
    Så vidt varmegrader i kjelleren🫣 På med en varmeovn der også🥳
    Iskald november i Nordland, rundt -20°C i flere dager med avslått varmepumpe og høye strømpriser. Værmeldinga viser samme været over en uke til.. Ja-ja, hos meg er solen borte i fire måneder i mørketia, eg får lov å kjøre 7 måneder med vinterdekk🥳, og så har vi jo den urettferdige strømfordelen som søringan sutre over at vi har🤣😆

IMG_8079.jpeg IMG_8076.png IMG_8077.png

IMG_8074.jpeg

AP lover i statsbudsjett for 2024 at Nordlenninger får gratis abonnement på 10 brytebolter i måneden, inntil tre snyfræsa pr. ektefelle🤩 Kun frakt tilkommer🤗
    IMG_8085.jpeg
    IMG_8088.jpeg

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.947
    Sted
    Nordland
    Noen som vet hvilket lager som står på motsatt side (på trommelvifta) av motoren på innedelen på Mitsubishi MSZ-FD35VA?
    Har bytta lager på motoren, forholdsvis grei jobb, men husk at det er TO LAGER👍🏻

IMG_8089.jpeg IMG_8090.jpeg

IMG_7930.jpeg
    IMG_8091.jpeg

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.266
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kjenner ikke Mitsubishi sine pumper da jeg ikke har demontert min, enda, men vet at lageret hos Panasonic'n min var et nylon glidelager. Trommelen skal jo ut og vaskes i vann så nylon glidelager er nok mye anvendt her. I andre enden demoneteres den fra akselen til motoren, etter lageret.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.349
    Torget vurderinger
    96
    Synes bare det er tidlig å konkludere. Vi får snakkes til våren.. Panel ovner som drar 2-3000w var heftig..men det var vel samlet effekt. Husk de ikke står på hele tiden så kwh er bedre å sammenlikne med pumpa som går hele tiden.

Sier ikke at varmepumpe ikke virker, men for min del har det ikke slått ut positivt på strøm regnskapet kun på komforten og dvs jevnere varme ikke høyere temperatur. I midten av september var solceller på taket på plass og nå ser man virkelig utslag på strømforbruket om været er på min side, men det koster og heldig plassert varmepumpe er nok lettere å få til å gå i pluss på kort sikt.
    Trenger ikke vente til våren. Har sjekket forbruket for november, og jeg ligger meget pent an. Grovt regnet ser jeg at jeg kommer til å bruke mellom 500 og 1500 kW mindre hver eneste måned på vinteren enn tidligere. Og, da har jeg 22 grader i kjelleren og ikke 18-19. Skulle jeg hatt samme temperatur tidligere ville jeg brukt rundt 2000 kW mer pr. måned enn jeg gjør nå. Det er en enorm forskjell. At du ikke har klart å spare strøm med varmepumpe er umulig å begripe. Alle andre gjør jo det, så du har nok hatt noe feil et sted. En varmepumpe som fungerer som den skal, bruker en god del mindre strøm enn tradisjonell el. oppvarming. Så enkelt er det.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.266
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Trenger ikke vente til våren. Har sjekket forbruket for november, og jeg ligger meget pent an. Grovt regnet ser jeg at jeg kommer til å bruke mellom 500 og 1500 kW mindre hver eneste måned på vinteren enn tidligere. Og, da har jeg 22 grader i kjelleren og ikke 18-19. Skulle jeg hatt samme temperatur tidligere ville jeg brukt rundt 2000 kW mer pr. måned enn jeg gjør nå. Det er en enorm forskjell. At du ikke har klart å spare strøm med varmepumpe er umulig å begripe. Alle andre gjør jo det, så du har nok hatt noe feil et sted. En varmepumpe som fungerer som den skal, bruker en god del mindre strøm enn tradisjonell el. oppvarming. Så enkelt er det.
    Da har du nok et forbruk som vesentlig høyere enn mitt, så det er nok mye der det ligger. Mitt forbruk for november havner vel på rundt 1400 kwh og du sier du vil bruke 500-1500 kwh mindre. Og, du kan ha hatt en mild november litt avhengig av hvor du bor....her på østlandet er den kaldere enn normalt. Du får komme med Yr's temperaturhistorikk siste 30 dager :)

Skal ikke være noe feil på pumpa og har hatt service 2 ganger siste 5 år. Ser og at nå som det er tørrere luft, rundt 60-70% mot 80-90% i testene mine over så går pumpa mye mer økonomisk, så mange faktorer som spiller inn. Den er nok smartere enn jeg trodde.

Men for all del, supert at du sparer masse 👍

Sist redigert:

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.947
    Sted
    Nordland
    Kjenner ikke Mitsubishi sine pumper da jeg ikke har demontert min, enda, men vet at lageret hos Panasonic'n min var et nylon glidelager. Trommelen skal jo ut og vaskes i vann så nylon glidelager er nok mye anvendt her. I andre enden demoneteres den fra akselen til motoren, etter lageret.
    Jepp enig, men jeg finner ikke glidelageret på nett😳

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.266
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Interessant observasjon i mitt prosjekt på hvorfor jeg ikke sparer stort:
    I natt kom kulda for fullt igjen og har sett - 11C på morgenkvisten. Denne gangen er det tørr luft fra nord og luftfuktigheten er så vidt over 60%. Nå går pumpa problemfritt og det går timer mellom hver gang den aviser. Når jeg gjorde mine tester om publiserte over målte jeg en luftfuktighet på nær 90% og pumpa aviste en gang i timen og avising tok nær 20 min når vi nærmet oss -10C. Sier seg selv at da jobber den ikke optimalt - og tror jeg kan se lyset i tunellen. Kan dog nevne at jeg satte på en ovn på ca 400W i stua når jeg så det ville bli kaldt for å hjelpe pumpa, men tror ikke det har hatt mye å si for avvising da den trekker rundt 300W.

Tranby ligger ikke veldig langt fra Drammen- og Oslo-fjorden. I Lier dalen går det ofte transport av tåke til og fra Tyrifjorden, selv om Tranby på rundt 300 m stort sett går klar siger nok noe opp. Skal følge bedre med luftfuktigheten framover. Tror jeg ser en sammenheng her :)

MrSpock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    6.000
    Har fått testet varmepumpen skikkelig for første gang - har hatt den siden 2015 - men det har ikke vært så kaldt tidligere. Har ikke hatt noe problem med å varme opp hittil. Det er en Mitsubishi Kirigamine Hara 6,6

I morges var det -26 grader og da kom det ikke noe særlig varme ut av den.

Men den leverer greit fra -20 og varmere. Nå er det -18 og den leverer brukbart.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.839
    Har fått testet varmepumpen skikkelig for første gang - har hatt den siden 2015 - men det har ikke vært så kaldt tidligere. Har ikke hatt noe problem med å varme opp hittil. Det er en Mitsubishi Kirigamine Hara 6,6

Men den leverer greit fra -20 og varmere. Nå er det -18 og den leverer brukbart.
    Samme erfaring har jeg nå med min Kaiteki 6600

T

TT.

Gjest

Har samme modell og i natt var det -23 her og den avgir greit med varme, men kanskje ikke 2:1 som ved -5 osv.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.266
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Min har vært av siden før jul. Merker ikke stor forskjell på forbruk mm, men stillere i stua. Luftfuktigheten har i store deler av perioden liggett på 90-95% og det fungerer ikke så bra på min. Nå er den på 80% men med nærmere -20 C så for blir den av. Skulle nok hatt en som er kraftigere..har Mitsubishi Kaiteki MSZ-LN25VGV.

Men jeg er ikke helt alene (alle andre sparer en masse). En kollega av min søster har varmepumpe på hytta som holder den på +5-10C. Nå var det nærmer -20C ute og ville få den opp på +20C før helga som var ifm at de skulle dit , vha fjernstyring. Han klarte å få +12C i hytta... Vet ikke om det ble noen tur...

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn