Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva måler og forhandler man på i akademia?

Det er vanskelig nok der jeg og nesten alle mine kolleger har samme stillingsbeskrivelse, og jobber ganske selvstendig, i turnus og med en viss avstand til nærmeste leder mye av tiden. Vrient å måle på en jobb som i stor grad handler om å bygge relasjoner i et miljø med stor utskifting av 'klienter'.

Det kan da ikke være lett å vurdere og vurdere forskning, i hvert fall med mindre man leverer til kunder på en eller annen måte.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Vanskelig å si; de fleste av oss vet liksom ikke …

For vitenskapelig ansatte som bedriver forsking så er jo artikelpubliseringer i tidsskrift viktig - bøker er bare ræva. Formidling er ikke high class. Når det gjelder forskingsfronten så er det ikke lett å skille mellom kvantitet og kvalitet. Vi vet jo alle at kvalitet - som å flytte forskningsfronten - er sjelden vare - så antall trumfer. Så er det selvfølgelig etterspurnad av kompetanse utenfor og innenfor akademiet.

De av oss som har undervisningsstillinger er i den litt absurde situasjon at det pr. idag ikke fins kriterier for individuell vurdering og lønnsfastsettelse. Så da blir det som det blir; ad hoc, stor i kjeften og total tilfeldighet. Det er nesten til å grine av; et system uten kriterier.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke ulikt hvordan det ville blitt der jeg jobber, med andre ord.

Peker ikke dette på en mulig grunn til at en del ting best håndteres av staten? På at noen ganger er nærhet og den gode vilje den beste lederen man kan ha?

Vi er vel stort sett enige om at det produseres verdi, også der verdien vanskelig lar seg kvantifisere og telle?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.666
    Ikke at det nødvendigvis er noe ideal,men en stor del av arbeidslivet praktiserer ganske stor lønnsdifferensiering på individnivå uten veldig håndfaste kriterier allerede. Rettferdig blir det aldri, men det går uansett på et vis. På de langt fleste arbeidsplasser er det etter min erfaring en ganske klar oppfatning om hvem som gjør god, middels og laber jobb. Ville jo være rart om slikt plutselig forsvinner så snart arbeidsgiver er en offentlig instans.

Noenlunde regelstyrt lønn (ansennitet, stillingsnivå osv) er greit å forholde seg til, men samtidig fører det nok til at det generelle lønnsnivået holdes nede for de dyktigste (hva nå det måtte være). Og arbeidstakere som motiveres av lønningsposen har lite incentiver til å yte noe ekstra.

Det er også enklere der arbeidstaker greit kan stikke og finne seg en annen passende stilling om vedkommende er misfornøyd med tingenes tilstand. Det er ikke nødvendigvis like enkelt for follk på snevre områder og med en kompetanse som ikke er veldig etterspurt utenfor der de allerede jobber. I Norge har der offentlige den «fordelen» at de fort er eneste kjøper av arbeidskraft innen store områder, da har arbeidsgiver en ganske god posisjon for forhandlinger. Driver man innen områder som helse, undervisning osv er det alternative arbeidsmarkedet ikke veldig stort og arbeidstaker har ikke en veldig sterk forhandlingsposisjon, så da blir det fort som det blir. En hel del klaging på lønn. Over tid fører det muligens til utilstrekkelig rekruttering til yrker, men generelle lønnsløft for store grupper er veldig dyrt for det offentlige.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Arbeidstakere som motiveres av lønningsposen jobber ikke der jeg jobber. :)

Motiveres man av lønn, så motiveres man helt enkelt til å bytte jobb, og det ganske uavhengig av om man er dyktig eller ikke.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.666
    Nei, og det skal vi nok alle være glade for...

Men det er noe man kanskje ikke tenker så mye på når man velger yrkesvei. Det er eksempelvis ganske mye på universitetet som høres gøy ut men som gir svært dårlige odds for et lønnsomt yrkesliv. Det er nok morsommere å studere en del fag enn å ha studert de når man er ferdig og skal ha tak over hodet osv.

Men når parolen blir «lik lønn for lik utdanning» (som i likt antall år) da har man meldt seg ut av den virkelige verden og kastet nøkkelen til inngangsdøren. Det er veldig mange grunner til at 3-4 år på ingeniørhøgskolen generelt gir betydelig høyere lønn enn tilsvarende på lærerskolen eller sykepleie for å ta er par store yrkesgrupper.

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.297
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er veldig enkelt:

I Norge, så anses en ingeniør, snekker, rørlegger etc som «produksjonsmiddel». Sykepleiere, hjelpepleiere, rengjøringspersonell osv anses som utgifter.

Johan-Kr

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Vanskelig å si; de fleste av oss vet liksom ikke …

For vitenskapelig ansatte som bedriver forsking så er jo artikelpubliseringer i tidsskrift viktig - bøker er bare ræva. Formidling er ikke high class. Når det gjelder forskingsfronten så er det ikke lett å skille mellom kvantitet og kvalitet. Vi vet jo alle at kvalitet - som å flytte forskningsfronten - er sjelden vare - så antall trumfer. Så er det selvfølgelig etterspurnad av kompetanse utenfor og innenfor akademiet.

De av oss som har undervisningsstillinger er i den litt absurde situasjon at det pr. idag ikke fins kriterier for individuell vurdering og lønnsfastsettelse. Så da blir det som det blir; ad hoc, stor i kjeften og total tilfeldighet. Det er nesten til å grine av; et system uten kriterier.
    Det samme kan vel sies om stykkprisfinansieringen av studentene. Det er svært mye mer lønnsomt for universitetene å sende gjennom et stort antall studenter enn at disse faktisk skal lære så mye. Som en anekdote har det vært flere reformer på eget studiested etter at jeg gikk der. I praksis har egentlig alle store eksamner der det tradisjonelt var stort frafall rett og slett forsvunnet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.666
    Det er veldig enkelt:

I Norge, så anses en ingeniør, snekker, rørlegger etc som «produksjonsmiddel». Sykepleiere, hjelpepleiere, rengjøringspersonell osv anses som utgifter.

Johan-Kr
    Nei, det er ikke så enkelt.

Om du starter som ingeniør i f.eks. Statoil og blir der til du går av men pensjon vil jobben du hadde da du gikk av ikke være i nærheten av å ligne på den du hadde da du startet. Du vil i praksis ha byttet stilling mange ganger, men uten å bytte arbeidsgiver. Progresjonen i hierarkiet vil være en helt annen enn om du eksempelvis jobber som lærer på en ungomdsskole i 40 år.

Målt i kroner er ikke forskjellen i begynnerlønn enorm, selv om den selvsagt er godt til stede. Men over tid vil den sannsynligvis bli betydelig grunnen at den ene har karrieremuligheter mens den andre ikke har det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjetil Rolness

Høyres Torbjørn Røe Isaksen tar bladet fra munnen om innvandring. Dette er ikke unnvikelse, tåkeprat og gode intensjoner. Og det er heller ikke høyrepopulisme.

– Hvis ikke flere av innvandrerne kommer i jobb, vil ikke det norske velferdssamfunnet være bærekraftig.

– Så du er blitt regjeringens nye Sylvi Listhaug i innvandringsdebatten?

– Nei, jeg har sagt dette i mange år. Høy innvandring er ikke forenlig med et bærekraftig velferdssamfunn. Sånn er det. Jeg har ofte blitt overrasket over at når jeg har sagt det, så er det ingen som reagerer. Men hvis Sylvi Listhaug sier det, er det mange som reagerer.

Høyrestatsråden viser til den lave sysselsettingen blant innvandrere med afrikansk og asiatisk bakgrunn (...) Han mener situasjonen er dramatisk og at det er naivt å tro at det blir lett å løse. Han påpeker at forskjellene i Norge vil øke og barnefattigdommen vil fortsette å vokse så lenge så store innvandrergrupper varig vil stå utenfor arbeidslivet.

– Det er et sosialt problem, det er et økonomisk problem, det er et problem for finansiering av velferdsstaten og det kan bli et kulturelt problem fordi det skaper motsetninger.

– Og du vil har ytterligere innstramning?

– Ja, adgangen til familiegjenforening må strammes inn og det er nødvendig å stramme inn på asyl. Jeg er redd for at opposisjonen vil presse frem en liberalisering.

Og du vil har ytterligere innstramning?

– Ja, adgangen til familiegjenforening må strammes inn og det er nødvendig å stramme inn på asyl. Jeg er redd for at opposisjonen vil presse frem en liberalisering.

– Vi har en systemsvikt, men uansett hvor godt system vi har så klarer vi ikke integreringen om det kommer for mange. Det kom 30.000 flyktninger og asylsøkere under asylkrisen. Det er helt umulig å integrere 30.000 mennesker på en god måte. Det er vanskelig nok når det kommer 4000.

– Vi kommer til å ta imot flere flyktninger når det er krig og nød. Men selvfølgelig er det sånn at et bærekraftig norsk velferdssystem, ikke kan settes på spill gjennom innvandringspolitikken. Jeg tror nesten alle i Norge vil være enige i det, selv om det kan høres litt brutalt å si det.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.297
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er veldig enkelt:

Johan-Kr
    Nei, det er ikke så enkelt.
    Det var mere som en kommentar til dette med "Lik lønn for lik utdanning" (i antall år.)

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Det er veldig enkelt:

Johan-Kr

Den stjæler jeg Fena!

Vil bli brukt og misbrukt ved hver eneste mulighet som byr seg! Uten kildehenvisning!;)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.666
    Kompis av meg sier at lønnen er proposjonal med størrelsen på pengestrømmen man står i veien for i jobben sin.

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.297
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er veldig enkelt:

Johan-Kr

Den stjæler jeg Fena!

Vil bli brukt og misbrukt ved hver eneste mulighet som byr seg! Uten kildehenvisning!;)
    Værsågod.

Hvor skal jeg sende faktura ;D

Johan-Kr

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.212
    Torget vurderinger
    1
    Det er veldig enkelt:

Johan-Kr

Den stjæler jeg Fena!

For å ta den helt ut så er det kun finanseliten på toppen som anser seg å fortjene tittelen produktive!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Det er veldig enkelt:

Johan-Kr

Den stjæler jeg Fena!

Værsågod.

Johan-Kr
    Å du vet, de snille får sin lønn i Himmelen! ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er veldig enkelt:

Johan-Kr
    Hvordan ser man på disse i andre land?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er veldig enkelt:

Johan-Kr

Den stjæler jeg Fena!

Værsågod.

Johan-Kr
    Å du vet, de snille får sin lønn i Himmelen! ;)
    Ikke hvis man er muslim, da er det visstnok de aller slemmeste som får det.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.297
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan ser man på disse i andre land?
    Akkurat likeens - bare enda litt mere uttalt...

Det er mange som hevder at kirurgen er den viktigste mannen på sykehuset, men få som tenker på at kirurgen blir fort arbeidsledig uten rengjøringspersonell, sykepleiere, hjelpepleiere og resten av støttepersonellet rundt. De en kan klare seg lengst uten er direktøren og staben hans.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.297
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dæven - det var nytt for meg - da har jeg vel gått glipp av 2-3 bønnestunder allerede i dag :eek:

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.297
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sånn apropos blåblå...

Etter morrans oppslag på nettavisene - kanskje rådgivere og kreti og pleti rundt Grande burde skjønne at her gjelder det å holde kjeft og ikke åpne kjeften en millimeter om denne 17-åringen. Venstre er tydeligvis rammet av samme syka som Arbeiderpartiet, og her skal saken tynes til siste dråpe - fortrinnsvis i media. Da gjelder det å ikke forsyne noen med ammunisjon...

Johan-Kr

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    siste nye i saken er at venstre-ledelsen omtalte han som evneveik og simpel og at hans versjon derfor skal ses vekk fra, når sannheten er at han har fullført ingeniørutdanning og står i prosjektlederstilling. Dette grenser mot injurier.

Denne behandlingen av uskyldig tredjepart gjør at Venstre virkelig fortjener tynen de nå får.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.297
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Her er noen som driver et spill på det de skulle lagt død - da fortjener de det de høster. Dette blir å gi utslag på meningsmålingene.

Uansett om det var sånn eller slik det skjedde, så er det helt bak mål å omtale gutten/mannen som evneveik...

Johan-Kr

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.301
    Torget vurderinger
    1
    Her er noen som driver et spill på det de skulle lagt død - da fortjener de det de høster. Dette blir å gi utslag på meningsmålingene.

Uansett om det var sånn eller slik det skjedde, så er det helt bak mål å omtale gutten/mannen som evneveik...

Johan-Kr
    I dette tilfellet trur eg at dei som har komi med dette ikkje har Trine sine beste interesse i tankane. Lukter litt dobbeltagenter av dette.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sånn apropos blåblå...

Etter morrans oppslag på nettavisene - kanskje rådgivere og kreti og pleti rundt Grande burde skjønne at her gjelder det å holde kjeft og ikke åpne kjeften en millimeter om denne 17-åringen. Venstre er tydeligvis rammet av samme syka som Arbeiderpartiet, og her skal saken tynes til siste dråpe - fortrinnsvis i media. Da gjelder det å ikke forsyne noen med ammunisjon...

Johan-Kr
    Minner det egentlig om AP? Kan du huske at AP har forsvart handlingene til Giske med at kvinnene som varslet var evneveike/tilbakestående?

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det som overrasker i denne saken og gjør den litt mer alvorlig enn selve handlingen er nettopp hvordan den unge blir omtalt av V og Skei Grande, nå som saken har lekket til media.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Nå skal jeg ikke uttale meg om noe anonyme kilder har sagt at noen skal ha sagt som noen benekter på det sterkeste, og som andre plutselig mener Grande selv har sagt, som ikke lenger er det samme som den anonyme kilden har sagt, men om noen tror noen er evneveik bare fordi man hadde frivillig sex med Grande skal jeg heller ikke uttale meg så mye om det. Men regjeringen bør uansett få tyn.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når det kommer til påstandene om at hun tafset seg gjennom den mannlige delen av festen så har jeg bare lest dem på Resett i går kveld, og har ikke gjort noen research på hvor seriøse de påstandene er. Har noen vist ansikt når de forteller dette, eller er det bare basert på løse rykter og fiktive anonyme? Eventuelt reelle anonyme vitner?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.645
    Resett har en ganske klar agenda på å tuppe Grande og V ut av regjeringen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Resett har en ganske klar agenda på å tuppe Grande og V ut av regjeringen.
    Det har de åpenbart, men er det ingen andre medier som har sitert de anonyme kildene? Jeg har vært litt opptatt de siste dagene så jeg har ikke fått med meg hva andre har skrevet om dette.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis deres anonyme vitner viser seg å ikke eksistere er det en svært alvorlig handling som ville vært spikeren i kisten for journalisten hvis han jobbet i et av de fryktelige røde mediene, altså alt fra Aftenposten til Klassekampen.

6

65finger

Gjest
    Søkt og tøvete. Ut i fra den saen konkluderer du at UNE tar feil og at det er Vidar Kleppe sin skyld. Forsøk og våkn opp fra hat-tåken din og bli litt mer reflektert. Nå opptrer du igjen som en fanatisk fotballsupporter. Har du betalt for å drive kampnje mot nåværende regjering?

Sist redigert av en moderator:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.329
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For meg ser den saken ut som et eksempel på at systemet fungerer. UNE håndhever reglementet, slik det nå engang er, ut fra de fakta som foreligger. Hvis man ikke er enig, får man anke saken inn for domstolene for å få den etterprøvd der. Om domstolen kommer til en annen konklusjon i en rettskraftig dom, setter det rettspraksis på området og gir UNE (og administrasjonen firlvrig) et justert reglement å forholde seg til. Men jeg vil ikke gi Vidar Kleppe hele æren for det.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Søkt og tøvete. Ut i fra den saen konkluderer du at UNE tar feil og at det er Vidar Kleppe sin skyld. Forsøk og våkn opp fra hat-tåken din og bli litt mer reflektert. Nå opptrer du igjen som en fanatisk fotballsupporter. Har du betalt for å drive kampnje mot nåværende regjering?
    Personen har pengene tilgjengelig og UNE er på villspor. UNE har blitt bemannet av fremmedfiendtlige mennesker etter at de blå-blå fikk makten. Vidar Kleppe og co er alt annet enn uhildet og uegnet til å sitte i en komite som dette. Kleppe drives av en motivasjon av at færrest mulig skal få anken godkjent. Er det virkelig rett mann i en ankekomite?

Domstoler sier Asbjørn. Er det fornuftig bruk av ressurser?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn