Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Godt å se at du har respekt for dine medmennesker.
    Respekt er noe om opparbeides og fortjenes og ikke noe som sløses bort på fjols. Alle starter på 0 og så kan det gå oppover eller nedover.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.778
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det er kanskje enda bedre å gi en startbonus på +50 eller så, og heller la folk motbevise den hypotesen om de må. Det kan jo tenkes at andre tenker på samme måte, og da er det ikke så lurt å overtrekke sin egen konto heller.

[mimre]Debattklimaet på det tidlige 80-tall var nok kanskje litt annerledes enn nå. Noen av oss pleide å møtes på Erichsens Conditori hver 31 april, fortrinnsvis iført snippkjole eller smoking, for å løfte et lite champagneglass til 1 mai-toget som av en eller annen grunn marsjerte forbi nettopp den dagen. De tok det stort sett relativt pent.

Samtidig var nok vi også påvirket av tidens punk attitude og gjør-det-selv-mentalitet. Lars Roar Langslet hadde opphevet kringkastingsmonopolet, så her skulle det startes nærradio, og miksepulten fikk noen lodde i hop mens andre skranglet sammen LP'er fra diverse hybler. Studio snekret vi selv i en kjeller og gikk rundt med glassvatt både her og der i lange tider. Det var litt kult første gangen man signerte ut på lufta, satte på en plate i studio, og på vei hjem hørte den fortsatt spille fra åpne vinduer rundt om. Noen av oss møtes fortsatt av og til i mer dannede former og funderer litt på hvordan vi kom derfra og hit.[/mimre]

Jeg er oppriktig glad for å se Wara tilbake i manesjen. Jeg forstår litt av hvor han kommer fra, og setter stor pris på det kjappe hodet og den skarpe tungen hans. Opposisjonens største mareritt - hva skal de gjøre uten Listhaug?

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå tviler jeg sterkt på at han kommer til å utfordre etikken så mye som Listhaug, men i realpolitikk vil han være en svært verdig motstander.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Respekt er noe om opparbeides og fortjenes og ikke noe som sløses bort på fjols. Alle starter på 0 og så kan det gå oppover eller nedover.
    Det vil da si at ikke respekterer noen du ikke kjenner? Det forklarer mye....
    Kanskje vi bruker ordet litt forskjellig. Folk jeg ikke kjenner har jeg jo intet forhold til så vi starter på null. Vis hvem du er. Med respekt mener jeg her noe positiv og ikke bare en slags allmenn forståelse og omgjengelighet. Nøytral betyr for meg bare her folk jeg ikke kjenner. Tilfeldig forbipasserende. Jeg liker anstendighet og høflighet i møte med tilfeldige mennesker. Men for meg er respekt et hakk opp. For meg betyr det at noen har gjort, er eller mener noe som jeg holder høyere enn gjennomsnittsnomen.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    4.954
    Sted
    Bartistan
    (Han kan legge fra seg samedialekten når han snakker til møblerte mennesker men ellers ... ok)
    En av det mere rasistiske kommentarene på HFS til nå!
    Men det der er jo ikke noen dialekt, det er et tidlig stadium på vei mot knoting av verste sort, ala Anne Holt dengang hun huserte i Dagsrevyen.

Spirre - du har ikke hørt noen innfødte i kvenfjæra som snakker sånn?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.925
    [mimre]Debattklimaet på det tidlige 80-tall var nok kanskje litt annerledes enn nå. Noen av oss pleide å møtes på Erichsens Conditori hver 31 april, fortrinnsvis iført snippkjole eller smoking, for å løfte et lite champagneglass til 1 mai-toget som av en eller annen grunn marsjerte forbi nettopp den dagen. De tok det stort sett relativt pent.
    Man har vel alle vært med på diverse fjollerier i ens ungdom. Lite føltes like brutalt stupid som da jeg en gang var med på sjampisfrokost i smoking 1 mai på Bergens beste balkong. Like passende som å banke konen 8 mars.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tja, der ser jo ut som en idyllisk liten øy og sikkert et greit soningstilbud for noen. Om det er verdt å kjøpe øyen som nå skal selges og bruke mer enn hundre millioner for å pusse opp byggene er en annen sak. Men på tradisjonelt rødgrønt vis kan man sikkert bare stjele enda mer penger fra folk for å betale for gildet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Man har vel alle vært med på diverse fjollerier i ens ungdom. Lite føltes like brutalt stupid som da jeg en gang var med på sjampisfrokost i smoking 1 mai på Bergens beste balkong. Like passende som å banke konen 8 mars.
    Mange vil nok mene at fjollerier er et par knepp mer passende enn partnervold.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Kanskje vi bruker ordet litt forskjellig. Folk jeg ikke kjenner har jeg jo intet forhold til så vi starter på null. Vis hvem du er. Med respekt mener jeg her noe positiv og ikke bare en slags allmenn forståelse og omgjengelighet. Nøytral betyr for meg bare her folk jeg ikke kjenner. Tilfeldig forbipasserende. Jeg liker anstendighet og høflighet i møte med tilfeldige mennesker. Men for meg er respekt et hakk opp. For meg betyr det at noen har gjort, er eller mener noe som jeg holder høyere enn gjennomsnittsnomen.
    Det du skrev om folk du ikke kjenner i den posten jeg først kommenterte kan tyde på at vi definerer anstendighet og høflighet noe ulikt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det du skrev om folk du ikke kjenner i den posten jeg først kommenterte kan tyde på at vi definerer anstendighet og høflighet noe ulikt.
    Farg håret ditt smurfeblått, bli svensk statsborger og ligg å tut fornærmede tårer i en krok. Eller utvikl en smule humor alt etter som. Cheer up og ikke vær en av de der dustene.

La oss gråte litt sammen i mellomtiden:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    (Han kan legge fra seg samedialekten når han snakker til møblerte mennesker men ellers ... ok)
    En av det mere rasistiske kommentarene på HFS til nå!
    Men det der er jo ikke noen dialekt, det er et tidlig stadium på vei mot knoting av verste sort, ala Anne Holt dengang hun huserte i Dagsrevyen.

Spirre - du har ikke hørt noen innfødte i kvenfjæra som snakker sånn?
    Det er vel ikke helt uvanlig at folk med finske aner og som har bosatt seg ved kysten snakker slik som Wara ( eller Vaara ) gjør her. Men "samedialekt" er det pokker ikke!
    Hverken i Karasjok, Kautokeino eller Porsanger er det der på noen måte den framtredende dialektformen

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Farg håret ditt smurfeblått, bli svensk statsborger og ligg å tut fornærmede tårer i en krok. Eller utvikl en smule humor alt etter som. Cheer up og ikke vær en av de der dustene.

La oss gråte litt sammen i mellomtiden:

Jeg setter da stor pris på god humor, og abonnerer på mange humortidskrifter. Så bare skriv noe morsomt du, så lover jeg å le.
    Fargerike fornærmelser mot alt som ikke er innenfor din smale sti fungerer ikke helt for min del, verken når jeg er enig eller uenig.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Nåå! Du må ikke være så streng, han spesifiserte at det var snakk om å denge konen på "kvinnedagen"! Da blir det vel noe annet?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Nåå! Du må ikke være så streng, han spesifiserte at det var snakk om å denge konen på "kvinnedagen"! Da blir det vel noe annet?

Et par knepp er da vel ikke så strengt?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Men, Faen! Har vi fått en utlending som justisminister?
    Husk at han er innvandringsminister også. Da passer det bra at han er 5. generasjons innvandrer, eller hva han nå er, så han skjønner hva det er snakk om.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.239
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er oppriktig glad for å se Wara tilbake i manesjen. Jeg forstår litt av hvor han kommer fra, og setter stor pris på det kjappe hodet og den skarpe tungen hans. Opposisjonens største mareritt - hva skal de gjøre uten Listhaug?
    Når det gjelder Listhaug tviler jeg sterkt på at opposisjonen savner henne. Ballespark under beltestedet gjør pokker så vondt uansett om avsenderen får rødt kort i etterkant. Om man svarer på angrepet med å fyke opp i forbannelse eller klemme fram et svett smil; skaden er allerede skjedd og man gjør ingen god figur. Det blankpolerte gladkristne smilefjeset vinner uansett ser det ut til.

Når det gjelder Wara gjenstår det å se og selvfølgelig gi fyren en sjans. Men kjenner at jeg allerede er lei av smooth-pratere fra reklame- og lobbybransjen. Politikk er blitt akkurat det, en lekegrind for lobbyister. Alt er snart bare et spill. Et realityshow. Advokatsleipingen fra Breaking Bad fremstår plutselig som hel ved.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Tja, der ser jo ut som en idyllisk liten øy og sikkert et greit soningstilbud for noen. Om det er verdt å kjøpe øyen som nå skal selges og bruke mer enn hundre millioner for å pusse opp byggene er en annen sak. Men på tradisjonelt rødgrønt vis kan man sikkert bare stjele enda mer penger fra folk for å betale for gildet.
    Ingen kan bruke andres penger som en Høiremann, Gjestemedlem. 100-vis av millioner forsvant ut i dass ved å leie fengsler i Nederland.

Her er et tilbud som faktisk fungerer. Det må selvsagt legges ned slik, sier Høyre og FrP. og Frøhlich drar et tall opp av rævva si og later som om Høire bryr seg om budsjetter. Ansvarlige Høire har vært døde i over 5 år nå.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når det gjelder Listhaug tviler jeg sterkt på at opposisjonen savner henne. Ballespark under beltestedet gjør pokker så vondt uansett om avsenderen får rødt kort i etterkant. Om man svarer på angrepet med å fyke opp i forbannelse eller klemme fram et svett smil; skaden er allerede skjedd og man gjør ingen god figur. Det blankpolerte gladkristne smilefjeset vinner uansett ser det ut til.

Når det gjelder Wara gjenstår det å se og selvfølgelig gi fyren en sjans. Men kjenner at jeg allerede er lei av smooth-pratere fra reklame- og lobbybransjen. Politikk er blitt akkurat det, en lekegrind for lobbyister. Alt er snart bare et spill. Et realityshow. Advokatsleipingen fra Breaking Bad fremstår plutselig som hel ved.
    Det er vanskelig å si og ja ... vi får se. Wara har en høy stjerne hos meg fra gamledagen men har vært borte fra synlig politikk lenge. ... Så jeg er positivt innstilt men, Justisminister .. som troll fra hatten krever at man leverer. Jeg tror dette var en genistrek men vi får se. Neste runde forventer jeg Heidi N. Lunde som kommuneminister.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Ingen kan bruke andres penger som en Høiremann, Gjestemedlem. 100-vis av millioner forsvant ut i dass ved å leie fengsler i Nederland.

Her er et tilbud som faktisk fungerer. Det må selvsagt legges ned slik, sier Høyre og FrP. og Frøhlich drar et tall opp av rævva si og later som om Høire bryr seg om budsjetter. Ansvarlige Høire har vært døde i over 5 år nå.
    Leste du bare overskriften?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.326
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    100-vis av millioner forsvant ut i dass ved å leie fengsler i Nederland.
    I dass, og i dass - de bidro til at fengselskøene ble avviklet, hvilket var hensikten med tiltaket.

En kan selvfølgelig argumentere for at det er penger kasta i dass og ha folk i fengsel, og jeg kan tildels være tilbøyelig til å være enig i at samfunnet burde ikke behøve å bruke penger på å sperre inne folk, men en straffereaksjon må en engang ha...

Johan-Kr

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    100-vis av millioner forsvant ut i dass ved å leie fengsler i Nederland.
    I dass, og i dass - de bidro til at fengselskøene ble avviklet, hvilket var hensikten med tiltaket.

En kan selvfølgelig argumentere for at det er penger kasta i dass og ha folk i fengsel, og jeg kan tildels være tilbøyelig til å være enig i at samfunnet burde ikke behøve å bruke penger på å sperre inne folk, men en straffereaksjon må en engang ha...

Johan-Kr
    Ulvsnesøy kjenner jeg et par som har sonet på, og det er tragisk for Vestlandet hvis det soningstilbudet forsvinner. Slike soningstilbud er viktige i overføringen fra soning til frihet, øyen er en godt fungerende åpen soning for de som tar seg en utdannelse under soning og skal rehabiliteres til et yrke og en ny framtid. Siden det ligger på en øy blir den frie soningen ikke så fri som noen kanskje vi tro når skoledagen på fastlandet er omme.

Men det er jo ikke avgjort hva som skjer med Ulvsnesøy enda, så vi får se hva framtiden bringer. Jeg synes i alle fall det er tøysete å legge ned slike velfungerende soningsanstalter for de som skal ut i samfunnet igjen. Og dette er litt typisk den blåblå regjeringen, de skjærer ned på det som skal gjøre tidligere kriminelle til gode medborgere.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    I det minste krever de at det må settes av de midlene som må til for å sikre videre drift dersom man skal ha videre drift. Et plausibelk krav, spør du meg.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    I det minste krever de at det må settes av de midlene som må til for å sikre videre drift dersom man skal ha videre drift. Et plausibelk krav, spør du meg.
    bare å bruke litt av de 300 millionene som de blå-blå kaster bort årlig i Nederland. Vi har tomme fengselsplasser i Norge og fengsler som trenger oppussing.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.482
    Torget vurderinger
    2
    Ap blåste Listhaugsaken helt bevist ut av proposjoner i den hensikt å få henne kastet. Faktum gjenstår at Ap synes rettssikkerheten til klare terrorsist kandidater er viktigere enn borgernes sikkerhet. Å kall en spade for spade er ikke lengre mulig i dette lett krenkbare samfunnet bestående av dilettanter og nyttige idioter.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.707
    Det var Rødt som startet det hele. jeg vedder ganske mye på at AP ikke ville fremmet mistillit selv, men når det fra Rødt var der måtte de jo ta stilling til det. Synest ikke AP nødvendigvis blåste den ut av proporsjoner, saken fikk svært raskt sitt eget liv og da er det vanskelig å kontrollere den. Sånn sett felte Listhaug langt på veg seg selv, med bare moderat anstendig oppførsel, eventuelt et snev av skuespillertalent, så hadde hun fortsatt vært minister i dag.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Olemic- og Listhaug-sakene viser at Norge trenger Rødt på Stortinget.

AP fremmer aldri mistillitsforslag, da det vil i ytterste konsekvens kunne bety at de må ta over selv, og det har de ikke grunnlag.

Listhaug har selv innrømmet at hun løy med sine unnskyldninger i Stortinget og at hun ikke angrer på facebook-oppdateringene.

6

65finger

Gjest
    Stortingets presidentskap håndterte ikke interne byggesaker noe bedre under Kosmo. Idiotiet i å ha en egen byggherreavd, styrt av pompøse politikere burde endres. Listhaug er borte fra regjeringskontorene. Det er bra!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.925
    Ap blåste Listhaugsaken helt bevist ut av proposjoner i den hensikt å få henne kastet. Faktum gjenstår at Ap synes rettssikkerheten til klare terrorsist kandidater er viktigere enn borgernes sikkerhet. Å kall en spade for spade er ikke lengre mulig i dette lett krenkbare samfunnet bestående av dilettanter og nyttige idioter.
    Tøys. Listhaug tøyde selv strikken. Forbi egen regjering og vel så det. At hun selv valgte å sette seg over Erna ble hennes bane.

De unyttige idioter i denne saken er de narrer som tror dette handlet om ytringsfrihet. Heldigvis har våre landsbyidioter ikke flertall ennå, verken ved valg eller i regjering. Men dagen synes å komme faretruende nærmere.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.707
    ^ den skjønte jeg ikke - var det stor andel utlendinger som helst ikke vil jobbe iht norske arbeidstidsregler du tenkte på?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    det er slik regjeringen ønsker. midlertidige stillinger. billige utenlandske arbeidere. lavere lønninger. sosial dumping (de sier det bare ikke høyt). færre og svakere fagforeninger.

Drittbedrifter som dette er et direkte resultat av trippelblå politikk. Bedrifter som ikke er liv laga hvis de ansatte får lønn det går an å leve av. Så knus fagforeninger, åpne for østeuropeiske lønninger i Norge, og fri inngang via EØS.

Race to the bottom.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.707
    Du fikk med deg biten om at utlendingene var mer happy med den ulovlige turnusen enn den lovlige? Om jeg jobbet Langt Hjemmenfra ville jeg nok også satt pris på å jobbe lenge og ha lenge fri slik at jeg kunne dra hjem. Denne saken illustrerer først og fremst at norske arbeislivsgoder er designet for norske nordmenn i heltidsstillinger, det er ikke gitt at det er hva gud og hvermann ønsker.

Jeg har vaskehjelp fra Polen, hun ble småsur da vi hadde påskefeire og ikke trengte vask. Vi blir småsure når hun drar hjem til Polen noen uker utenfor de norske feriene.

De jobber jo lange vakter av/på i Nordsjøen også. Men det er åpenbart greit siden det er nordmenn som jobber der. Om en turnus er 4/2, 5/3, 8/4 eller hva den nå er synest jeg er litt rart å henge seg opp i.

Der jeg jobber har vi mye indere. I dag hjalp jeg en å finne et møterom. De hadde booket et møte fredag klokken 16:30. Ingen norsk nordmann ville funnet på noe slikt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn