Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Tror det ville blitt ramaskrik om oljearbeiderne måtte jobbe 4 uker på for 2 uker fri ja. Og det ville gått utover sikkerheten med slike håpløse vakter. 8 uker på og 4 uker av er totalt uhørt.

Men helt greit om man er fattig arbeider fra østeuropa, vet du.

Det er en grunn til at arbeidsmiljøloven er der, og det er for å bevare helsa til folk. Du vet hvem som sitter igjen med regninga etterpå. Det er enkeltpersonen, familien og samfunnet som blir tvunget til å ta vare på dem.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.482
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Larson, Rødt er en viktig vaktbikkje ang arbeidsliv og sosial dumping og kriminalisering av sektorer i arbeidslivet og forvitring av ansattes rettigheter. Liberalistene i H og FrP bryr seg ikke og Ap har abdisert som arbeiderparti. «Du må ikke tåle så underlig vel den urett som ikke rammer deg selv»

Offshorerotasjon vet jeg litt om og den er provoserende gunstig. Man har i praksis 4 ukers sommerferie 8 ganger i året og går litt på jobb innimellom .Jeg har selv gått 14-14 rotasjon offshore og 12-9 i årevis. 14-28 rotasjon er ikke det jeg vil bruke som målestokk for en stakkarslig arbeiderklasse

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.413
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er alt for lite dialekter i politikken.
    Heilt einig. Ikkje nødvendigvis fordi ein treng høyre alle dialektane vi har så rikeleg av her i landet (flott, det også, naturlegvis), men dialektmangel er også eit symptom. Overgangen til politikar-sosiolekt er urovekkjande. Dialekt er meir enn noko anna uttrykk for identitet. Når politikarane sluttar å vere nokon som kjem frå ein stad, til å vere personar utelukkande av utdanning og bakgrunn, vil eg seie dei diskvalifiserar seg frå å meine noko særleg om korleis dette langstrakte landet er. Og når ein i tillegg ser at Storting, regjering og politiske leiarar i all hovudsak består av politiske broilarar, er det urovekkjande. Så ja, bruk dialekten din (og for all del; skriv nynorsk viss du får det til. Skal visstnok vere gunstig for intelligensen)

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.239
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo derfor det er så viktig å få gjennomført kommunereformen; så det blir slutt på alle grautnissene i styre og stell landet over. Lokal makt overtas av urbane profesjonelle broilere fra de store regionsbyene og de er jo som kjent riktig formatert fra starten av, sett fra Oslo. Vi blir kvitt særpreget, dialektene (det får holde at sporten beholder noen døler og dalinger) de ulike synspunktene og synsvinklene. Den etterlengtede todelingen av politikken i Norge kan endelig gjennomføres. Ett mørkeblått borgerlig parti og et lyseblått whatever som skyggebokser om akkurat de samme tingene, langt over hodet på folk flest.

Deffegutens våte draum.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.413
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.239
    Torget vurderinger
    1
    Dryppende ironisk at dialektkritikken kommer fra en bergenser. Som altså snakker en kolonivaraiant av østlandsk langt i fra det opprinnelige talemålet i sin region. På akkurat samme måte som finnmarkingene snakker mer korrekt riksmål enn de fleste andre her i landet.

Noen møter seg sjøl i svingdøra så aldeles praktfullt her inne. LOL som man ville sagt i Oslo!

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.239
    Torget vurderinger
    1
    Deffe, når du skal ta en Listhaug så er det minst fire ganger opp på talerstolen som gjelder.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.239
    Torget vurderinger
    1
    Holder ikke. Du har dårlige taleskrivere som bare driver med avledningsmanøvre for å dekke over blemma.

Unnskyld, blemmen. Bægensk, må vite

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.892
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlems nye helt er Jordan Peterson, verdens mest autoritetstro og A-4 «filosof», hvis budskap er at man skal oppføre seg pent og stelle hjemme. Kanadiske politikere har i århundrer vært verdens mest føyelige og servile og Peterson budskap klokker pent inn samme ånd.
    Kanskje det er slik man skal forstå Gjestemedlems mange utfall til venstre og høyre. Vi må alle bli kjernesentrister og imitere Kanada!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjestemedlems nye helt er Jordan Peterson, verdens mest autoritetstro og A-4 «filosof», hvis budskap er at man skal oppføre seg pent og stelle hjemme. Kanadiske politikere har i århundrer vært verdens mest føyelige og servile og Peterson budskap klokker pent inn samme ånd.
    Kanskje det er slik man skal forstå Gjestemedlems mange utfall til venstre og høyre. Vi må alle bli kjernesentrister og imitere Kanada!
    Ok tatt litt på kornet og på sengen her. Guilty as charged. Fornøyelig at noen plukker opp slikt. Peterson snakker meg litt i senk for tiden. Men det er jo ikke bare tullball heller da. Jeg er jo en slaur og trenger å bli dradd etter ørene av og til.

Sist redigert av en moderator:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.413
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er jo en slaur og trenger å bli dradd etter ørene av og til.
    Det er sant. No kjem du deg.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Tror det ville blitt ramaskrik om oljearbeiderne måtte jobbe 4 uker på for 2 uker fri ja. Og det ville gått utover sikkerheten med slike håpløse vakter. 8 uker på og 4 uker av er totalt uhørt.

Men helt greit om man er fattig arbeider fra østeuropa, vet du.

Det er en grunn til at arbeidsmiljøloven er der, og det er for å bevare helsa til folk. Du vet hvem som sitter igjen med regninga etterpå. Det er enkeltpersonen, familien og samfunnet som blir tvunget til å ta vare på dem.
    Selvsagt ønsker "gjestearbeidere", "leiearbeidere" en turnus som gir dem mest mulig komprimert arbeidstid. Jo yngre de er jo mer ønsker de dette! Når du er såvidt 20 er du i egne øyne "udødelig" og du har ikke fantasi til å forstille deg senvirkningene av å drive rovdrift på deg selv!

Har selv som utskremt ( det var veldig frivillig ! ) "leiearbeider" fra BMV Solheimsviken og sendt til Aker Verdal der vi jobbet 12 timers dager 7 dager i uken. Det ga jo en helsikes masse overtidsbetaling. Vi hadde gratis hjemreise til Bergen etter 4 uker ( om jeg husker riktig?? ) og en friuke hjemme. Denne ble galant byttet ut i en ekstra jobbe uke 7dagerX12timer på 100% overtid, og kostnaden for flybilletten utbetalt kontant og skattefritt! Det høres jo flott ut, og det syntes vi vel vi også den gangen, men særlig sunt var det vel ikke! Nå varte dette kun noen måneder så det var nok ingen som direkte tok sin død av det. Det ble jo penger til kontantinnskudd på hytter og biler for flere av gutta.

Nå har jeg også etter at jeg forlot verkstedbransjen tidvis jobbet hysteriske mengder overtid. Da på grunn av personellmangel og ansvar for det som ble omtalt som bedriftens "samfunnsoppdrag". Og det kan jo bli imponerende mengder penger av det, men det er ikke veldig helsebringende. Når man i 20-30 år har jobbet alt fra 400 til 1600 timer overtid årlig ( det meste i form av avbrutt søvn og utrykking om natten ) oppdager man til slutt at det følger en kostnad med slikt. Og den er det verken abeidsgiver eller andre som tar, den må man ta selv! Så min erfaring og mitt råd til de som er unge er: "Penger kan tjenes for dyrt"!

Det eneste vernet arbeidstaker har er AML og en oppegående fagforening som har mulighet til å "sette ned foten" for uforsvarlige turnuser!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.778
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at ønsket om kamikaze-turnuser kan være så sterkt at lokal fagforening også går inn for dette, og at det er arbeidsgiver som må sette ned foten av hensyn til langsiktige helseeffekter. Rent bortsett fra det alminnelig etiske er det heller ikke noe sterkt ønske fra arbeidsgivers side om å måtte håndtere kronisk høyt sykefravær om noen år. Men hvis man skal forhandle turnuser blir det bråk uansett, fordi folk har så ulike ønsker.

Jeg skjønner ikke at bedriften Larson viser til skal være noe slags paradeeksempel. Jeg har aldri hørt om dem før nå, og jeg synes ikke de turnusene ser spesielt bra ut. Men som Spiralis kan jeg godt forstå at unge arbeidstakere langt hjemmefra ønsker seg konsentrerte arbeidsperioder og lange avbrekk. 8 uker på og 4 uker av - hvem har vel lyst til å kjøre til og fra Polen annenhver uke?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Og det var når bedriften måtte betale tarifflønn det raknet. Etterbetaling av lønn. boom. konkurs.

Disse folka her får ikke fett overtidstillegg slik som spirre fikk. Ei heller noen gratis hjemreiser. Utenlandske arbeidere blir hentet fra Østeuropa for å jobbe til luselønn i Norge. I Norge skal norsk lønn betales. Sosial dumping er noe skit, men dårlige vilkår for Norges vanskeligstilte ønskes velkommen fra Erna. De lavest på rangstigen skal smake pisken, for det er det eneste som motiverer dem. Klassisk Høyre-holdning. Gjelder selvsagt ikke for de rike. Der er det kun gulerot som gjelder.

Hvis anbudene til bedriften din er avhengig av underbetalte østeuropeere på vlikår som bryter AML, så kan du holde anbudene for deg selv og overlate jobben til firmaer som følger norsk lovverk og kan lønne anstendig.

C

cruiser

Gjest
    Da kan vi stort sett legge ned norsk oppdrettsnæring, har vært på endel av disse lokasjonene, bremnes hitra frøya fosen rørvik osv.. kan telle på fem brukne fingre hvor mange norskregistrerte biler det var på parkeringsplassene

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Du mener slakteriene, ikke oppdrettsanleggene, eller?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.326
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vi leide ut leilighet til et polsk par som jobbet på et sånt lakseslakteri, og de bodde fast i Norge og hadde normal lønn såvidt jeg kunne skjønne på de.

Aldri tull med husleia, eller noe sånt.

Jeg tror ikke man skal generalisere så mye - hverken på lakseslakteriet eller polske leieboere.

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.778
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det lakseslakteriet skal være noe «drømmeeksempel» for blåblå noesomhelst. Arbeidsmiljøloven og avtaleverket skal følges. Det er organisasjonsfrihet, og det er helt fint at de ansatte velger å organisere seg. Bedrifter som ikke følger spillereglene har ikke noe her å gjøre. Synd at de ikke fikk det til å fungere, men sånn er livet. Hva har den bedriften med de blåblå å gjøre?

Blåblå politikk på området, i virkelighetens verden: https://www.vg.no/forbruker/svart-arbeid/eriksson-varsler-krig-mot-sosial-dumping/a/23492640/

Jeg ser ingen ting i den opprinnelige linken om at tarifflønnen «fikk det til å rakne» for lakseslakteriet, men snarere at dette utløste såpass store konflikter med ansatte som ikke ønsket fagorganisering at produktiviteten sviktet. Jeg ser ingen ting noe sted om at de ansatte var underbetalt tidligere eller om etterbetaling av lønn. Det kan vel heller se ut til at enkelte gikk ned i lønn som følge av ny turnus og tariff, og at de ikke likte det noe videre.

Min erfaring med østeuropeiske ansatte er at mange av dem er rimelig skeptiske til fagforeninger generelt. 50-70 år under korrupte og forstokkede kommunistregimer gjør at de reagerer negativt på hele symbolikken med røde faner etc. Noen av dem kan ha motsatt seg NNN-organisering på ren ryggmargsrefleks. De har faktisk større tillit til at arbeidsgiver vil deres beste enn til at fagforeningen vil det. Det er ikke slik ting fungerer i Norge, men jeg har blitt overrasket et par ganger både i USA og Østeuropa. Spesielt i USA er man ikke alltid helt sikker på hvor fagforeningen slutter og mafiaen begynner. Det gjør ting litt mer komplisert for skandinaviske ledere som er vant til å kunne forhandle med tillitsvalgte og som i praksis også ser de tillitsvalgte som viktige rådgivere for ledelsen. I Østeuropa og USA flyr man mer solo som leder.

For ordens skyld: Bedriften jeg selv refererte til er tradisjonell norsk tungindustri med solid fagorganisering i et av de store LO-forbundene. De går en 6-skiftstabell. Mange ansatte, spesielt de yngre, vil gjerne ha intense arbeidsperioder og lange friperioder. Det kan jeg forstå, men det er ikke bra for hverken den ansattes helse eller for sikkerheten på arbeidsplassen. Så bedriften måtte bruke styringsretten.

@Larson: Hvis dette er det beste du kan komme opp med post Listhaug gir du en glimrende illustrasjon på mitt spørsmål: Hva skal du vel gjøre uten Listhaug?

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Av og til taper man en diskusjon. Det er ikke alltid lurt å være ballen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Vi leide ut leilighet til et polsk par som jobbet på et sånt lakseslakteri, og de bodde fast i Norge og hadde normal lønn såvidt jeg kunne skjønne på de.

Aldri tull med husleia, eller noe sånt.

Jeg tror ikke man skal generalisere så mye - hverken på lakseslakteriet eller polske leieboere.

Johan-Kr
    Nettopp. Det går an å drive anstendig og hente folk fra Øst-Europa. Synd svekkelser i AML gjør det lettere for møkkabedrifter som nevnte å etablere seg og ta jobben fra skikkelige firma.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Som Asbjørn var inne på så var "fagforeninga" i østblokken kun "Partiets" forlengede arm i en stat som styrte folks liv fra vugge til grav. Eller i alle fall forsøkte å styre det!
    At folk som har opplevd den siden av "det kommunistiske paradis" på kroppen, er skeptiske bør ikke være vanskelig å forstå. Selv de som sto og ropte paroler for AKPml og ønsket seg dit til "den andre siden av gjerdet" der gresst var så mye grønnere bør kunne forstå dette. Eller "burde" i alle fall, om de nå likevel ikke vil gjøre det. ( Ta fra noen livsløgnen osv.... )

Folk som har vokst opp i kommunistiske land har lært seg "the hard way" at alle tenker på seg selv, bare jeg tenker på meg. Så at man ikke ønsker å være tilsluttet en fagforening er forståelig. Enda mer forståelig blir det når man føler at foreningen ikke jobber for det "jeg" ønsker. En "normal" forening vil selvsagt jobbe for de fastboende arbeiderne, og ikke så mye for utenlandske langpendlere. Det er forståelig. Når man så topper dette med den bevisstheten som finnes i Norge når det kommer til senskader ved "rovdrift" på arbeidsstokken må det jo bli en kulturkollisjon her. Polakker ( for å ta et enkelt eksempel ) som kommer til Norge for å jobbe og tjene penger for å finansiere sitt liv i Polen vil jo selvsagt jobbe så mye som mulig for å tjene mest mulig på kortest mulig tid. De er ikke interessert i å slå seg til og starte et nytt liv i Norge. ( Det finnes jo polakker som gjør det også ) De måler dessuten ut fra hvordan arbeidslivet funger hjemme i Polen. De forstår ikke hvorfor vi skal regulere arbeidstiden og nekte de som vil jobbe mere å gjøre det. Slik er det ikke der de kommer fra.

Problemet oppstår spesiellt hvis man har en useriøs arbeidsgiver som gir bæng i ansattes sosiale og helsemessige forhold. Innleide polakker er "bruk og kast" og de får masse penger så de holder kjeft. Men de får masse penger fordi at de jobber som svarte satan og ikke fordi timelønna er høy! Får slike arbeidsgivere holde på vil det ha overslagseffekter til det "ordinære" arbeidslivet og det vil ikke være gunstig. Derfor behøver vi en restriktiv AML og fagforeninger som "passer på". Arbeidstilsynet driver for det meste med papirkontroller og sjekker at bedriften har permer som dekker dit og datt. Om dette etterfølges i praksis virker ikke å være av så stor betydning. Så Arbeidstilsynet er ikke den vaktbikkja det burde ha vært!

Dessuten synes jeg at arbeidsgivere i større grad burde oppfordre ansatte til å melde seg inn i en forening. Det må være mye enklere å forholde seg til en tillitsmann enn å ha mange som gir deg masse ulik og tildels motstridende informasjon og hva og hvordan.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.725
    Dessuten synes jeg at arbeidsgivere i større grad burde oppfordre ansatte til å melde seg inn i en forening. Det må være mye enklere å forholde seg til en tillitsmann enn å ha mange som gir deg masse ulik og tildels motstridende informasjon og hva og hvordan.
    Felleskapstanken er i ferd med dø ut. Fler og fler vil f.eks. ha individuell lønn. Litt rart at 90% mener de gjør en bedre jobb enn gjennomsnittet. Jeg har vært tillitsvalgt i forskjellige varianter i tilsammen ca. 20 år og det er noen ganger litt vanskelig å representere en avdeling med 35 ansatte og minst 70 forskjellige meninger om ting.
    Vi jobber turnus etter en 5-skiftordning og "alle" er enige om at skiftplanen suger, men ingen vil bytte skiftplan. De yngre vil ha lengst mulig friperioder, mens de eldre vil ha kortere friperioder og dermed kortere arbeidsperioder. Jeg har noen ganger tatt til orde for at de eldstes stemmer skal veies tyngst ved en eventuell omlegging av skiftplan. Ble ikke tatt helt godt imot av enkelte "ferskinger" ;)
    Hvor lenge jeg har jobbet skift? 38 år.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.778
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært med på å starte fagforening noen ganger. Tildels på egne vegne (Tekna, hvor jeg fortsatt har et verv som tillitsvalgt), og tildels ved å oppfordre ansatte til å organisere seg slik at ledelsen har noen å forholde seg til. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har insistert på å få inn tillitsvalgte i styringsgruppene for diverse prosjekter. Det har alltid vært en fordel. Dessuten er bedriftene jeg kjenner best ganske tydelige på at i forskjellige forhandlinger, fra lønnsjusteringer til nedbemanning, er det de tillitsvalgte man forhandler med, og de forhandler på vegne av sine medlemmer. De som eventuelt velger å stå utenfor fagforeningene har valgt det selv, og da så. Eksakt som Spiralis sier.

I skandinaviske selskaper er tilltsmannsapparatet dessuten en så viktig del av den totale ledelsesstrukturen at det er viktig at de tillitsvalgte er dyktige og velskolerte. Mye heller en aktiv tillitsvalgt med litt besværlige synspunkter enn en som bare sitter i møtene uten å si et kløyva ord.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Brysomme samtalepartnere er kanskje brysomme, men ikke desto mindre uunnværlige.

Det er egentlig to ting jeg sliter med å forstå i denne 'delen av verden'. Det ene er arbedistakere som ikke organiserer seg, det andre er arbeidsgivere som ikke ser verdien av organiserte ansatte.

Det ene er litt som å stå opp når man er alene hjemme og bli overrasket over at frokosten ikke er servert. Det andre er som å tro at man vet best selv, om alt.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Der jeg jobber - universitetssektoren - blir det mindre og mindre interessant å være i noen forening; nå skal visst det meste dreie seg om individuelle tillegg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn