Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    To selskaper leverte anbud. Det ene har lang historikk i at de leverer varene. De tapte. Det nye vant til tross for advarsler om at beredskapen kom til å gå ad dundass. Konklusjonen nå er at det har gått ad dundass. Du sier at dette handler om private monopolvirksomheter. Du holder på med tåkelegging.

    Anbudsrunden var et makkverk fra første begynnelse med total samrøre der sentrale personer med knytninger langt inn i regjeringen satt på begge sider av bordet. Styrelederen som hadde ansvaret for å designe anbudskravene satt med egeninteresse i det nye selskapet, og du snakker om monopoldannelser. Tull og tøys og ren tåkelegging.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.659
    To selskaper leverte anbud. Det ene har lang historikk i at de leverer varene. De tapte. Det nye vant til tross for advarsler om at beredskapen kom til å gå ad dundass. Konklusjonen nå er at det har gått ad dundass. Du sier at dette handler om private monopolvirksomheter. Du holder på med tåkelegging.

    Anbudsrunden var et makkverk fra første begynnelse med total samrøre der sentrale personer med knytninger langt inn i regjeringen satt på begge sider av bordet. Styrelederen som hadde ansvaret for å designe anbudskravene satt med egeninteresse i det nye selskapet, og du snakker om monopoldannelser. Tull og tøys og ren tåkelegging.
    Så altså burde anbudet gått til en milliardær i Grimstad på autopilot helst uten noen form for utlysning? Du er flink til å antyde korrupsjon og i din verden er det sikkert opplagt at det har vært det men det er fortsatt ingen i opposisjonen som har brakt det utover brusing med fjæra - om det var reelt ville det være sånn ca det enkleste politiske poeng det er mulig å score. Fraværet av denslags indikerer ganske mye. Det er vel et par hundre tusen stemmer i Nord-Norge som er up for grabs og AP sliter i landsdelen men fortsatt sitter de helt stille. Tipper de skjønner at sånn ca akkurat det samme ville skjedd selv om de selv satt i regjering. Men du må gjerne ringe de med dine revolusjonerende opplysninger de helt sikkert aldri har tenkt på.

    Rent konkret - hva var feil med kravene i anbudet? Vi har allerede vært innom virksomhetsoverdragelse så kom helst med noe annet. Jeg regner også med at du skjønner at folk i byråkratiet ikke er valgt inn dit men i praksis permanent ansatt helt til de selv eventuelt velger å finne seg noe annet å drive med.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ja, skyld på byråkratiet for at det gikk feil. Det var ikke noe feil med de politiske styringene, det var byråkratene.

    Fortsett å tåkelegg.

    Høie har ansvaret for denne prosessen. Han ansatte den inhabile styrelederen som ikke erklærte seg inhabil før _etter_ at avtalene var undertegnet. Synes du slikt er betryggende? Når avgjørelsene er tatt så slenger man inhabilitetserklæringen i bordet. Sånn når kontraktene er undertegnet og staten er livredde for erstatningssøksmål og dermed ikke kansellerer den. Dette etter en høyst tvilsom offentliggjøring av sensitive data som førte til konkurransevridning som anbudseksperter synes er fishy. Vi har en forsvarsminister som erklærer at han kan ordne militære helikoptere skulle det gå galt. Sånn før han også erklærer seg inhabil fordi kona hans skal få direkte nytte av disse helikopterne.

    Du ser ingenting galt med denne prosessen, gjør du? Dette er anbudsrunde gjennomført til A+ og ikke stryk?

    Og Høie selv.... og han sa senest i midten av november at alt var helt perfekt. Det var bare syting, fra opposisjonen må vite. Det var 125 % dekning grunnet alle disse militære helikopterne. Nå står 5 av 10 fly på bakken og ekstraflyet kan ikke lande og er kun tilgjengelig kun i normal arbeidstid.

    Imens står flyene til den gamle leverandøren på lager.


    Ja, vi må passe på slik at vi ikke får noe snev av monopoldannelser her. At det ryker med et par menneskeliv får vi leve med. Anbudsideologien er tross alt det viktigste. Menneskers trygghet må vi jo kunne ofre i god "noe(n) må vi jo ofre"-Bollestad-stil.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor er det så vanskelig å skjønne at ikke Telle designet anbudskravene, heller ikke Høie. Dette er gjort av byråkrater, akkurat de samme byråkratene som hadde sitti der uavhengig av regjering. Forsvaret hadde også stillt med akkurat den samme kapasiteten uavhengig av hvem som puler med hvem, tror du det er noe som helst scenario hvor de hadde sagt niks?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvis byråkratene ikke følger politiske signaler, hvorfor har vi da valg, cruiser?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Politiske signaler om hvordan anbudsdokumentet skulle se ut? Tror du det er det Høie driver med til daglig, signalerer hvordan alle anbudene i helsesektoren skal se ut?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nei, Høie ansetter styreledere som på vegne av han styrer. Disse igjen er sjefene til byråkratene, gjennom x antall ledd. Du tror vel ikke at ledere i helseforetak er uten innflytelse, gjør du?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.005
    Antall liker
    40.267
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva synes du forsvarsministeren burde gjort, da? Nektet å sette inn militære helikoptre for ikke å «hjelpe» Babcock?

    Kritikken din henger ikke på greip.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.762
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    Hva synes du forsvarsministeren burde gjort, da? Nektet å sette inn militære helikoptre for ikke å «hjelpe» Babcock?

    Kritikken din henger ikke på greip.
    Fakturera fullpris for kostnaden. Tilbod og etterspurnad :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.737
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er veldig enkelt. I alle tilfeller der "han stat" kjøper varer eller tjenester fra private, og beløpet er over en viss sum, så skal dette ut på anbud. Anbudene skal heller ikke være evigvarende - kravet om reell konkurranse innebærer at det må ut på nytt anbud med jevne mellomrom. Inntil 10 år kontraktsvarighet kan være kurant.

    Mao: Staten var forpliktet til å utlyse dette som anbud, siden de hadde en privat aktør som leverte tjenesten, alternativt kunne de ta over jobben selv.

    Videre så er oppdragsgiver forpliktet til å sette definerte tildelingskriterier som angir hvordan anbudene skal rangeres.
    Det som ser ut til å være relativt klart, er at det har blitt gjort en dårlig jobb ift disse anbudsvilkårene.

    Noen på innkjøp har skjønt at pris-kabalen ikke går opp, med mindre lønnsutgiftene barberes. Ergo har det blitt gjort en temmelig hodeløs beslutning om at det ikke skal være definert som virksomhetsovertakelse, samtidig som de har slakket av på bemanningskravene. Rent faktisk sett skulle dette være en klar virksomhetsovertakelse - samme jobben skal gjøres for samme oppdragsgiver, på samme sted (samme flyplasser) og i utgangspunktet måtte de bruke de samme personene.

    Dette er den samme leksa som går igjen over en lav sko inne helse og omsorg, både statlig og kommunalt - Budsjettene skal reduseres, uansett f. om arbeidsmengden er den samme. Derfor får kommunene massive brudd på arbeidsmiljøloven, fordi tilgjengelig personnell << arbeid som skal gjøres. Da ender en opp med sykemeldinger fordi folk er utslitt, og så tilsier budsjettet at det ikke skal benyttes vikarer.

    Det hele ansvaret ligger på dårlig arbeid i utarbeidelsen av anbudskriteriene og under utførelsen av anbudsprosessen. Her kommer helesforetaksmodellen inn som en fin, hjelpende hånd for Støre, siden politikerne normalt sett ikke skal gå inn og overstyre ledelsen i et HF.

    Johan-Kr
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har drevet med flyambulansevirksomhet i Nord Norge fra jeg begynte i luftfart i januar 78 til jeg gikk av i juni 2017. ( Pensjonist!! :D :D :D :D )

    Denne tjenetsen har ALLTID vært et offentlig ansvar! De første årene på den måten at Rikstrygdeverket tok regningene som ramlet inn etter som flyselskapene hadde fløyet. Da var det ikke utpekt noe selskap som skulle ha eneretten på dette. Det flyet som var nærmest ble "shanghaiet" til oppdraget. En distriktslege med behov for flytransport ringte "sitt" ( det nærmeste ) kontrolltårn og ba om ambulansetransport "derfa til dit". Vakthavende flygeleder som hadde oversikten over hvor det var fly ga så det mest egnede flyet beskjed om å gå dit eller dit for ambulanseoppdrag. Så fikk legen beskjed om når flyet ville være framme. Sykebil og fly møttes på flyplassen og flyet fløy da til ønsket sykehus der den lokale flygelederen hadde sørget for at det sto en ambulansebil og ventet på pasienten. I den grad det var behov for at medisinsk personell fulgte pasienten var det distriktlege eller en sykepleier/jordmor fra det lokale helsesenter som var med.

    I Finnmark / Troms var det "normalt" Norving som fikk slike oppdrag da de var det eneste flyselskapet som hadde "ledige" maskiner stående ( det eneste selskapet i distriktet også forsåvidt! ). Da det var "god butikk" å fly ambulanse hadde Norving også et vaktsystem slik at vi alltid fikk tak i manskap ved behov. Men i løpet av min karriere har jeg rekviret både Norvings rutefly, ( satt av passasjerer og seter og lastet båre inn. Så venetet passasjerene på at "ambulanseflyet" kom og lastet inn seter og passasjerer og fortsatte ruten. ), SAS DC9 for å fly hasteoppdrag Kirkenes - Tromsø. Den gangen sto de normalt en liten time på bakken i Kirkenes så forsinkelsen ble ikke så galt stor likevel. Jeg har "tatt" både Forsvarets og private helikoptre når det har passet. Jeg har også tatt Kong Olavs Twin Otter som etter å ha satt av kongen fløy ambulanseoppdrag. Kongen ble i følge pilotene noe forsinket på sin videre tur men han tok det hele med godt humør og sa at han som konge selvsagt måtte bidra til folkets ve og vel!

    Spesiellt fordi medfølgende helsepersonell måtte flys hjem ble dette ganske kostbart. "Noen" fant derfor ut at det var mere rasjonellt at flyet hadde fast medisinsk personell og da var det også naturlig at flyene ble innredet på samme måte som sykebiler. Tjeneste gikk da over fra å være en transporttjeneste til å bli en medisisnsk tjeneste. men la oss ikke glemme at motivasjonen for dette var at det skulle bli billigere! Det ble det selvsagt ikke.

    Etter at Norving mistet kontrakten har det igjennom årene vært mange bytter av operatør, uten at det har hatt større konsekvenser for tjenesten. I praksis byttet man bare firmalogo på flyene og beholdt det personellet som hadde jobbet med dette tidligere. "Virksomhetsoverdragelse" selv om ikke det odet ble benyttet. Men man så det som fornuftig å ta vare på teknisk og operativ kompetanse. Helt til Babcock fikk kontrakten! Kompetansen både på operativ og teknisk side ble lempet ut da "en eller annen" hadde fått det for seg at piloter og teknikere som jobbet hos LT hadde alt for god lønn, og nå har vi da problemer! Det artige i dette er at den som fikk dette "synet" garantert var en dirktør, meget ansvarsfull jobb må vite!, som helt sikert tjente 3X så mye som en pilot!

    Når det gjelder dette med korrupsjon, så er ikke dette noe nytt. Etter som jeg hørte fra folk i Norvingsystemet var situasjonen den at da Air Express fikk kontrakten satt, i følge aksjonærboken, sosialministeren med en ganske så stor aksjepost!! Inhabil?? Neida slett ikke! Journalistene i VG og dagbladet som ble tipset om saken sa begge at dette var noe de ikke turde skrive om. Å komme med slike beskyldninger mot svigerdatter til "Landsfaderen" turde de faktisk ikke gjøre! Jeg vet ikke mer enn det jeg hørte, men ser faktisk ikke bort fra at dette godt kan stemme. Og egentlig spillte det liten rolle da hovedsaken var at tjenesten fungerte. Og det gjorde den jo.

    Det største problemet i dagens situasjon er at det har gått politisk prestisje i saken og da blir det ikke lett å få en pragmatisk rask løsning her. Det står fly som i løpet av et par dager ville være operative om babcock bare hadde villet, men det vil de ikke. Dette har nok to årsaker, for det første prestisjenederlaget om de må leie fly fra konkurrenten, samt at LT ganske sikkert vil forlange en ganske så heftig bunke med penger, som et slags "takk for sist". Ja dette siste vet jeg selvsagt ikke sikkert, men det er nå hva jeg ville ha gjort om jeg var i deres sko. Hvis siyuasjone blir enda værre, som f.eks at noen dør, er det selvsagt en mulighet at LT sier, "Bruk våre fly for pokker, vi tar ikke betalt! Det viktigste er å redde liv!" Da vil nederlaget være totalt både for Babcock, Høie og Erna!

    Kravet fra Rødt og SV om at Staten må ta over er ikke nødvendigvis så smart. Staten har jo ikke så stor operativ kompetanse på dette. Statens lønsregulativ kan også bli et problem, da de nok ikke vil klare å holde på piloter og teknikere, slik at de mest erfarne vil stikke av til bedre betalte jobber. Litt dumt om denne tjenesten skal bli en "skole" for SAS og Norwegian. Og med erfaringene fra anskaffelse av nye redningshelikoptre er jeg også litt tvilende til om en "prosjektorganisasjon" med 200+ ansatte som jobber i 20 år er det mest fornuftige? Det er jo mulig å kjøpe "hyllevare", men det har ikke Staten stor erfaring med. Vi ønsker selvsagt noe helt spesiellt for Norge og da blir det gjerne både dyrt, forsinket og litt uhensiktsmessig!

    Derfor tror jeg fortsatt at et Statlig tjeneste, drevet av en innleid profesjonell operatør nok er det mest fornuftige. Men man må ha "virksomhetsoverdragelse" i bunnen her slik at kompeatsen ikke forsvinner ved operatørbytte. Og så må det være et ris bak speilet slik at operatøren vil blø om man ikke oppfyller sin del av avtalen.

    Når det gjelder Babcock så er det overhengende sansynlig at de vil blø ganske mye hvis ( når ) pilotene vinner rettsaken som pilotene har anlagt mot sin nye arbeidsgiver. En viss risko for at babcock ikke vil tjene penger på denne kontrakten!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.249
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Flott beskrivelse!! "Noen" som syntes at LT og pilotene tjente for mye var nok sikkert flere, - både politikere og bedriftsrådgivere, - alle med svært god egen lønn! Politisk prestisje og gjennomført idioti for ikke å tape ansikt, - koste hva det koste vil, er dessverre denne regjeringens signatur ...
    I den grad jeg tidligere hadde en viss men begrenset respekt for politikere, så finnes det ikke et aldri så lite fnugg igjen, og det gjelder faktisk hele regnbuen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Der er neppe noen god ide å gjøre det statlig, men det er andre løsninger som kanskje bør vurderes. Et av de er å bite i det sure eplet og leie inn fly fra LT. I alle fall inntil beredskapen er sikret på annet vis.

    --

    Gamle ambulansefly kan sikre beredskapen
    Her står fire ambulansefly ubrukt i Tromsø. De vil overlege Mads Gilbert snarest ha i drift. – Fullt mulig, mener selskapet som eier flyene.

    https://www.nrk.no/finnmark/gamle-ambulansefly-kan-sikre-beredskapen-1.14814362

    De fire flyene tilhører Lufttransport, og ble benyttet i Nord-Norge da selskapet hadde oppdraget med å levere luftambulansetjenesten.

    Da Babcock vant anbudet ble flyene av typen Beechcraft King Air 200 parkert. Babcock har sine egne, Beechcraft King Air 250. Disse er raskere, har mer moderne cockpit og har nytt navigasjons- og innflygingsutstyr, som ifølge Luftambulansetjenesten skal øke sikkerheten.

    Men nå står fire av de nye flyene på bakken med ukjent teknisk feil. Ett fly er også inne til ettersyn.

    – Få flyene i drift
    Overlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) mener flyene som nå står parkert i Tromsø kan være med på å løse krisen i luftambulansetjenesten.

    – Helseministeren må nå leie de fem flyene og få de i trafikk. Det må skje umiddelbart. Nå må man legge prestisje og andre tekniske diskusjoner til side. Befolkningen må få beredskapen de har betalt for, sier han.

    Men Babcock mener det ikke er så enkelt.

    – Vi har ikke system for disse flyene
    Både teknisk sjef Øystein Hobbelstad og sjef for flyoperasjoner i Babcock Hans Skog-Andersen forklarer at de ikke har denne flytypen i sin organisasjon.

    – Skulle vi tatt inn disse flyene må vi oppdatere både det tekniske og det operative, og alt må beskrives i våre manualer. I tillegg må pilotene trenes tilbake til disse flyene. Dette sammen med utarbeidelse av dokumenter som grunnlag for vedlikehold vil ta flere uker, sier de.

    – Det er tilsynelatende enkelt, men altså mer tidkrevende enn som så, forklarer Babcock.

    – Løsbart hvis man vil
    Men administrerende direktør i Lufttransport, Frank Wilhelmsen mener det er fullt mulig å få selskapets fly inn i trafikk igjen.

    – Hvis alle hadde stukket hodene sine sammen for å finne en løsning, så hadde vi klart det. Vi har flyene, vi har teknikere og det eneste vi mangler er piloter. men pilotene som tidligere har flydd disse maskinene hos oss, og som nå er i Babcock, kunne vi ha leid tilbake, sier Wilhelmsen.

    Han legger til at pilotene som forlot Lufttransport for å jobbe i Babcock har lengre trening på flytypen som er parkert i Tromsø enn de som i dag brukes.

    – Dessuten er det så godt som identiske fly. Bare motoren, propellene og cockpit er litt annerledes, sier Wilhelmsen.

    Lufttransport er nå i ferd med å selge flere av flyene som gikk som luftambulanse inntil Babcock overtok. Selskapet har allerede kvittet seg med seks av 11 fly, og kjøpere er spredt over hele verden.

    Luftransport har også to fly stående i Kirkenes, som i løpet av få dager skal flys til Tromsø og klargjøres for salg.

    – Situasjonen er håndterbar
    Helse Nord mener luftambulanseberedskapen er håndterbar, tross utfordringer. I en pressemelding søndag skriver de at alle akuttoppdrag for sykehusene i Nord-Norge er så langt blitt løst.

    Ett ekstra kortbanefly står tilgjengelig i Sverige, ett ekstra jetfly er på vei til Tromsø og et annet som står i Billund i Danmark kan og rekvireres. I tillegg er alle ambulansehelikoptrene pluss Forsvarets Bell-helikopter i Kirkenes og redningshelikoptre operative.

    Helseminister Bent Høie sier han forventer at Babcock løser problemene. Selskapet har en kontrakt på seks år, og helseministeren mener det ikke er aktuelt å bryte kontrakten.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor kan ikke forsvaret overta dette ved neste korsvei? Babcock skal ha 600 millioner i året, øk forsvarsbudsjettet litt og la forsvaret ta jobben, det er behov for økt tilstedeværelse i nord og forsvaret trenger mer mannskap og fly/helikoptere uansett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor kan ikke forsvaret overta dette ved neste korsvei? Babcock skal ha 600 millioner i året, øk forsvarsbudsjettet litt og la forsvaret ta jobben, det er behov for økt tilstedeværelse i nord og forsvaret trenger mer mannskap og fly/helikoptere uansett.
    Forsvaret bør konsentrere seg om forsvar, og ikke sivil offentlig transport. Det er nok lurt å holde rollene godt adskilt her.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.800
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvorfor kan ikke forsvaret overta dette ved neste korsvei? Babcock skal ha 600 millioner i året, øk forsvarsbudsjettet litt og la forsvaret ta jobben, det er behov for økt tilstedeværelse i nord og forsvaret trenger mer mannskap og fly/helikoptere uansett.
    Forsvaret bør konsentrere seg om forsvar, og ikke sivil offentlig transport. Det er nok lurt å holde rollene godt adskilt her.
    Kystvakten er da drevet av forsvaret. Vi må ikke få angst og indre uro at de private mister kontrakter hvis de bevisst legger inn lave anbud basert på at de ansatte skal miste pensjonsrettigheter, at beredskap er basert på frivillighet fra de ansatte og at alt er så stramt tenkt ut at hvis et fly mister en mutter så er hundre og ett ute. Sier ikke at alt skal være offentlig men det finnes offentlige tjenester man skal være forsiktig med å sette ut på anbud.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.659
    Kravet fra Rødt og SV om at Staten må ta over er ikke nødvendigvis så smart. Staten har jo ikke så stor operativ kompetanse på dette. Statens lønsregulativ kan også bli et problem, da de nok ikke vil klare å holde på piloter og teknikere, slik at de mest erfarne vil stikke av til bedre betalte jobber. Litt dumt om denne tjenesten skal bli en "skole" for SAS og Norwegian. Og med erfaringene fra anskaffelse av nye redningshelikoptre er jeg også litt tvilende til om en "prosjektorganisasjon" med 200+ ansatte som jobber i 20 år er det mest fornuftige? Det er jo mulig å kjøpe "hyllevare", men det har ikke Staten stor erfaring med. Vi ønsker selvsagt noe helt spesiellt for Norge og da blir det gjerne både dyrt, forsinket og litt uhensiktsmessig!
    Lurer også på hvor sugne staten er på å ha ansatt en liten og i praksis uerstattbar klikk med noe nær uendelig politisk kapital i ryggen når det kommer til lønnsoppgjør fremover.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.249
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innimellom, Weld, så virker det sterkt som om du er mest interesert i å støtte denne regjeringens mange håpløse påfunn og dekkoperasjoner for samme, enn at vi skal ha samfunnstrukturer som fungerer for folk flest...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.659
    Innimellom, Weld, så virker det sterkt som om du er mest interesert i å støtte denne regjeringens mange håpløse påfunn og dekkoperasjoner for samme, enn at vi skal ha samfunnstrukturer som fungerer for folk flest...
    Tja, jeg har vel ganske klart sagt at det ser ut til at det meste tyder på at de valgt feil selskap i denne saken. Om noen skulle tro noe annet så er det ikke tilfelle.

    Men jeg mener fortsatt at dette ikke først og fremst er politikk. Det er ikke regjeringen som har styrt anbudsprosessen eller valgt en vinner i konkurransen. Det er det byråkratiet som har gjort. Når det skal bygges en veistrekning i Norge er det ikke samferdselsministeren som utformer anbudene og velger entrepenør - den jobben er det fagavdelingene som står for. Det er heller ikke Erna eller Bernt Høie som har gitt denne kontrakten til Babcock. I den grad en minister har signert på noen avtale så er det en ren formalitet og beslutningen tatt et annet sted - i dette tilfellet i Luftambulansen HF.

    Det er heller ikke, som Spiralis er inne på, opplagt at det er spesielt smart at staten tar over selv til tross for at det ropes ganske høyt om det nå om dagen. Det er ingen garanti for at alt går på skinner og staten har ca null flyoperativ kompetanse utenfor Luftforsvaret siden staten ikke driver med fly. Du kan jo se hvor fint det har gått med kjøp av nye redningshelikoptere i Norge. De måtte bygge på en ekstra etasje i prosjektorganisasjonen for en tid tilbake og hele innkjøpet er på alle måter en skandale av relativt episke proporsjoner.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Komiske Høie slår til igjen.

    Ingen krise her, ytrer Høie mens den formelle krisestaben jobber hektisk bak han.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Ellers er det også interessert å se på dokumentene som Høie helst ville ha hemmeligholdt. De ble først utlevert da han ble tvunget til å gi de fra seg.

    Disse juridiske uttalelsene som sa at virksomhetsoverdragelse ikke var mulig ble hentet i etterkant av at media fikk nyss i saken.

    Og de juridiske uttalelsene er heller ikke at det ikke var mulig. De er bare det vage "rettslige utfordringer", hva enn nå det betyr. Vi snakker ikke om brudd på lovverket, for da ville de selvsagt ha brukt sterkere ord.


    https://www.dagbladet.no/nyheter/ek...ige-dokumentene---et-bestillingsverk/69875099
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.659
    Hva kaller man rigging av anbudsrunder for at én av aktørene skal vinne, ledet av inhabile personer med eierinteresser i nevnte firma?

    Kanskje Asbjørn kan svare? Eller weld?
    I artikkelen ligger det et svar fra Luftambulansetjenesten. Du får eventuelt gi en lang, grundig og juridisk holdbar betraktning på hvorfor det han som er sitert i artikkelen er korrekt (utover at det støtter ditt syn) og det som svares fra Luftambulansetjenesten er feil (utover at det ikke støtter ditt syn). Jeg er ikke jurist, men siden du åpenbart har dybekompetanse på hva som skal skje og ikke skje i en slik prosess, hvilken informasjon de enkelte skal eller bør få når og under hvilke omstendigheter og hvordan alt dette passer inn i ymse regelverk om offentlige anbud i Norge, EØS regler osv så setter sikkert alle involverte i denne prosessen pris på om du kan oppklare eventuelle misforståelser de måtte ha dratt på seg, samt gjerne skrive ferdig en tiltale for korrupsjon på de nøkkelinvolverte, skrive prosedyren både for forsvar og aktorat i den saken og mens du er i gang bare skrive hele dommen samtidig.

    Denne saken er åpanbart veldig enkel og opplagt for deg. Virkeligheten er sjelden det. Deal with it.

    Lufttransport AS har for øvrig ikke klaget på avgjørelsen utover i dagsavisenes spalter, noe de også fikk utvidet tilgang til å gjøre. Hadde de bare hatt deg på laget så hadde det nok vært glassklart og en sak de ville vunnet på walkover.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    og disse juridiske uttalelsene kom ikke på bordet før etter at anbudet var vunnet av babock.

    Det gir absolutt ingen mening å ikke ha virksomhetsoverdragelse i en anbudsrunde som er klassisk virksomhetsoverdragelse. Så hvorfor lot de være?

    De juridiske uttalelsene og offentliggjøringen av bedriftssensitiv informasjon er slaktet fra anbudsekspert. Juristene er heller ikke i stand til å bruke sterkere ord enn "juridisk utfordring".

    Saken stinker. Men vi vet jo alle at korrupsjon bare er jo noe som forekommer i midtøsten, latinamerika og gamle sovjet-stater. I Norge holder vi ikke på med slikt. På lik linje som nordmenn aldri doper seg i idrett.


    Frem til nå er det 2 logiske forklaringer på hvorfor virksomhetsoverdragelse ikke var med i anbudsrunden.

    1) total inkompetanse
    2) egeninteresse i at babcock skulle vinne anbudet

    Det kan selvsagt være begge deler. Dog er det hevet utover enhver tvil at valg 2 var tilstede i prosessen.

    you choose.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.659
    Frem til nå er det 2 logiske forklaringer på hvorfor virksomhetsoverdragelse ikke var med i anbudsrunden.

    1) total inkompetanse
    2) egeninteresse i at babcock skulle vinne anbudet
    her kan du lese de juridiske vurderingene som ble gjort av Wikborg Rein.
    http://www.luftambulanse.no/system/...fentliggjoring_av_dokumenter_6._juni_2018.pdf

    Det var visstnok ingen andre enn LO, Flygerforbundet og Legeforeningen som mente noe om virksomhetsoverdragelse i høringsuttalelsene - ingen andre aktører, inkludert konkurrentene nevnte noe rundt virksomhetsoverdragelse.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette har blitt en symbolsak på å bevise at privatisering feiler og noe som tilhører høyresiden.

    Både denne saken og søppeltømmingen i Oslo er mer et bevis på at staten og kommunene trenger mer bestillings- og kvalitetssikringskompetanse. Oslo kommune sitt Kina-stunt demonstrerer også et behov for å ha et fokus på omdømme og skadevirkninger utenfor tjenesteområdet det gjelder.

    Så er det ikke rett fram å bare privatisere noe. I dette eksemplet er det en oppkonstruert problemstilling ettersom det er en videreføring av en etablert ordning. Men, kritikken må sees i lys i påstanden om at all privatisering er feil. Dessverre er ikke dette problemfritt. Men - det betyr ikke at privatisering er galt i seg selv i de rette omstendighetene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    6

    65finger

    Gjest
    og disse juridiske uttalelsene kom ikke på bordet før etter at anbudet var vunnet av babock.

    Det gir absolutt ingen mening å ikke ha virksomhetsoverdragelse i en anbudsrunde som er klassisk virksomhetsoverdragelse. Så hvorfor lot de være?

    De juridiske uttalelsene og offentliggjøringen av bedriftssensitiv informasjon er slaktet fra anbudsekspert. Juristene er heller ikke i stand til å bruke sterkere ord enn "juridisk utfordring".

    Saken stinker. Men vi vet jo alle at korrupsjon bare er jo noe som forekommer i midtøsten, latinamerika og gamle sovjet-stater. I Norge holder vi ikke på med slikt. På lik linje som nordmenn aldri doper seg i idrett.


    Frem til nå er det 2 logiske forklaringer på hvorfor virksomhetsoverdragelse ikke var med i anbudsrunden.

    1) total inkompetanse
    2) egeninteresse i at babcock skulle vinne anbudet

    Det kan selvsagt være begge deler. Dog er det hevet utover enhver tvil at valg 2 var tilstede i prosessen.

    you choose.
    den andre private virksomheten kunne ha motsatt seg virksomhetsovertakelse
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    og disse juridiske uttalelsene kom ikke på bordet før etter at anbudet var vunnet av babock.

    Det gir absolutt ingen mening å ikke ha virksomhetsoverdragelse i en anbudsrunde som er klassisk virksomhetsoverdragelse. Så hvorfor lot de være?

    De juridiske uttalelsene og offentliggjøringen av bedriftssensitiv informasjon er slaktet fra anbudsekspert. Juristene er heller ikke i stand til å bruke sterkere ord enn "juridisk utfordring".

    Saken stinker. Men vi vet jo alle at korrupsjon bare er jo noe som forekommer i midtøsten, latinamerika og gamle sovjet-stater. I Norge holder vi ikke på med slikt. På lik linje som nordmenn aldri doper seg i idrett.


    Frem til nå er det 2 logiske forklaringer på hvorfor virksomhetsoverdragelse ikke var med i anbudsrunden.

    1) total inkompetanse
    2) egeninteresse i at babcock skulle vinne anbudet

    Det kan selvsagt være begge deler. Dog er det hevet utover enhver tvil at valg 2 var tilstede i prosessen.

    you choose.
    den andre private virksomheten kunne ha motsatt seg virksomhetsovertakelse
    men da trengte de vel ikke lønnsopplysninger fra motparten.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://www.tv2.no/a/11054395/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

    overlege sier opp jobben i ambulansetjenesten, fordi sikkerheten ikke er god nok.

    Ikke uventet reaksjon når årevis med erfaring med flyving på kortbanenettverk i all slags vær erstattes med personer rett fra skolebenken. Teknikere med årevis av erfaring erstattes av nye til lavere lønn. Og nytt fly med barnesykdommer (og dårlig vedlikeholdsrutiner?) erstatter godt utrpøvde fly.

    race to the bottom. Man får hva man betaler for.


    – Den situasjonen som er nå, illustrerer hvor galt det er å ha disse prosessene på anbud. Nå har det vært konstant uro i to år, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.
    spot on fra Vedum
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvem er alle disse erfarne som er byttet ut? omtrent samtlige piloter ble med over..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvem er alle disse erfarne som er byttet ut? omtrent samtlige piloter ble med over..
    Hvis omtrent samtlige ble med over, hvordan har det seg at Lufttransport slet med bemanningen før babcock tok over, fordi flygerne dems sluttet?
    https://www.dagbladet.no/nyheter/to...ig-a-se-denne-situasjonen-ett-ar-til/69790290

    20 piloter jobbtilbud i andre selskaper. 13 sagt opp

    Av de som ble igjen i lufttransport, så ble flesteparten med over. Vi kan vel anta at samtlige som ble med over er de som har saksøkt dem. Så 90 av de resterende 97. så 20 av de beste sluttet.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor driver du hele tiden å enten overdriver eller finner på ting for å svartmale mer enn det som er nødvendig?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Dakar, må vi opprette et safespace for deg?
    Nei selvsagt trenger jeg ikke noe safespace. Dette er et debattforum og det er en fordel at man holder seg for god for personangrep, sånn for tonens sin skyld. "Du er. Du gjør, Du alltid" er direkte personangrep. "Ditt utsagn var svakt" er ikke et personangrep. /voksenopplæring

    Personangrep fortjener ikke noe svar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn