Akkurat denne "undersøkelsen" står faktisk ikke til troende! Det er INGEN næringsdrivende som øker sine utgifter ( lønn ) når de får økte utgifter ( skatt ) uten at den ene eller andre utgiften fører til økte fradrag som nuller eller helst mer enn nuller de samlede økte utgiftene!Skatteletter uten virkning blir ikke riktigere av at det er tverrpolitisk enighet om de. Det er enda ingen som har påvist økt sysselsettingseffekt av skattelettene, heller tvert om (tenker på den utredningen om formuesskatten som regjeringen bestilte, og som ble lagt fram i høst)
Næringslivet fungerer faktisk ganske likt din private husholdningsøkonomi. Kommer det bomstasjon som øker dine reiseutgifter så kutter du ned på utgiftene til øl og potetgull. Gjør du ikke det er det bare å søke om deltagelse i Luksusfellen med en gang!
Dette er like tåpelig som alle kolleger som suttrer "Jeg må skaffe meg lån, for det lønner seg fordi jeg får mindre skatt!" NEI DET LØNNER SEG IKKE Å HA LÅN! Med mindre du bruker pengene til noe som stiger i verdi mer enn utgiftene til lånet! Dette har vært situasjonen med boliglån i mange år, men det er ingen almengyldig regel at lån "lønner seg"! Det å ha lån påvirker din cashflow og du må faktisk finne penger til renter og avdrag en eller anne plass. Ogslik er det med formueskatten også, du må ha penger til å betale denne skatten.