Hedde
Førr evig!
- Ble medlem
- 20.04.2009
- Antall liker
- 3.952
Men det ansvaret må statsministeren ha. Så er det jo selvsagt mye bedre anvendt tid å se Glimt spille kamp på Aspmyra som hun til stadighet selvsagt gjør.
Enig i det, og samme ansvar må også utenriksministeren og kunnskapsministeren ha. Det må være et likt regelverk for alle, og ikke bare den personen folk ønsker å "ta".Men det ansvaret må statsministeren ha. Så er det jo selvsagt mye bedre anvendt tid å se Glimt spille kamp på Aspmyra som hun til stadighet selvsagt gjør.
Då kan ein heller ikkje ta på seg det ansvaret.Hvordan får man egentlig tilgang til ektefellens aksjehandel, dersom ektefellen nekter å gi fra seg disse opplysningene? Man har vel ikke krav på tilgang til ektefellens bank-ID, heller tvert imot.
Nå må du ikke hoppe ned i skyttergraven og prate om blå og rød. Huitfeldt burde selvfølgelig også tatt konsekvensen og trukket seg.Erna lyver, mens Huitfeldt snakker sant. Hun er tross alt rød.
Hvorfor opplever du et behov for å si dette?Enig i det, og samme ansvar må også utenriksministeren og kunnskapsministeren ha. Det må være et likt regelverk for alle, og ikke bare den personen folk ønsker å "ta".
Har jeg hoppet ned i en skyttergrav?Nå må du ikke hoppe ned i skyttergraven og prate om blå og rød. Huitfeldt burde selvfølgelig også tatt konsekvensen og trukket seg.
Men Erna Solberg og Høyres handlemåte nå er langt mer skremmende enn det stupide AP driver med.
Hvorfor jeg ønsker "likhet for loven"? Det er fordi jeg synes det er et bra prinsipp.Hvorfor opplever du et behov for å si dette?
Når jeg sammenligner hva folk sier i den ene saken kontra de andre? Ja, definitivt.Opplever du at det er noen her som er uenig i det?
At det har blitt en regelkultur har allerede blitt problematisert. Man prøver å lage et mest mulig detaljert regelverk for å bøte på at i alle fall enkelte toppolitikere (og eventuelle samlivspartnere) fullstendig mangler gangsyn. Da blir det fort slik at det som ikke er eksplisitt forbud blir tillatt.Men er det bare Finnes som kan finne på å gjøre noe slikt? Det bør vel på plass et godt regelverk for alle statsråder, og tilsvarende.
Jeg tror du må ha lest noe annet enn jeg har lest.Når jeg sammenligner hva folk sier i den ene saken kontra de andre? Ja, definitivt.
Den kollektive galskapen partiet Høyre og Erna driver med.Har jeg hoppet ned i en skyttergrav?
Hva er mer skremmende?
Regelverket er krystallklart, det er det moralske kompasset som er defekt hos enkelte politikere som er problemet.Men er det bare Finnes som kan finne på å gjøre noe slikt? Det bør vel på plass et godt regelverk for alle statsråder, og tilsvarende.
Du bedriver selektiv lesing bt.Enig i det, og samme ansvar må også utenriksministeren og kunnskapsministeren ha. Det må være et likt regelverk for alle, og ikke bare den personen folk ønsker å "ta".
Altså. Dette er et prinsipp fra straffelovgivningen. Det er vel etablert siden renessansefilosofene, og har vel sine røtter helt tilbake til antikkens Hellas og senere Romerriket. Men det handler om straff.1. En hver er å anse som uskyldig til det motsatte er bevist.
I så fall leser du lite.Jeg tror du må ha lest noe annet enn jeg har lest.
Litt flaut å ty til sånne kommentarer, synes du ikke?I så fall leser du lite.
Var den litt lettvint?Litt flaut å ty til sånne kommentarer, synes du ikke?
Et veldig bra innlegg, klarer man å lese dette som fanden leser bibelen er man god.Altså. Dette er et prinsipp fra straffelovgivningen. Det er vel etablert siden renessansefilosofene, og har vel sine røtter helt tilbake til antikkens Hellas og senere Romerriket. Men det handler om straff.
Tillit, og fravær av tillit, er en annen skål. I privatlivet, har du tillit til folk inntil det er bevist ut over rimelig tvil at de er upålitelige? Hvis ikke, hvorfor skal fremmede i politiske maktposisjoner ha en sånn luksus?
Det er ingen som snakker om å sende verken Erna eller Sindre i fengsel, med mindre Økokrim etterforsker og finner straffbare forhold. Alt snakket handler om hvorvidt dette svekker tilliten til Erna i den grad at vi ønsker en annen statsminister, eller partileder. Det er noe signifikant annet å tape tillit til noen og å straffe vedkommende. Statsministerjobben og partilederjobben er selvsagt særdeles attraktive for de som liker sånt, og et stort tap for den som måtte miste den. Men noen straff er det ikke. Det er tross alt tillitsverv vi snakker om.
Samme gjelder for øvrig utenriksministerjobben.
Helt enig.Et veldig bra innlegg, klarer man å lese dette som fanden leser bibelen er man god.
Forøvrig bra med den siste setningen der så slipper noen å høyne med Huitfeldt.
Huitfeldt (eller mannen rettere sagt) har lagt frem en detaljert oversikt over handlene. Forskjellen er at han, i motsetning til Finnes, har med beløpet det er handlet for og følgelig implisitt også kursen det er handlet på samt at listen ikke inneholder åpenbare feil.Nå var det nettopp et nyhetsinnslag på NRK radio, hvor hverken Finnes eller Huitfeldt har til hensikt å legge fram detaljerte oversikter....
Forakten for demokratiet er tydeligvis tilnærmet grenseløs på begge sider.. Gryta erta kjelen for at han var svart...
Så lenge ministeren omgås med folk, er påliteligheten i relativt stor grad situasjonsbestemt, har historien vist oss.Statsministre har ansvar for å omgi seg med pålitelige folk.
Er ikke uenig i dette, men heller ikke fullt ut enig i konklusjonen, altså dette at i enkelte posisjoner er man altså ansvarlig for handlinger utført av mennesker utenfor ansvarsområdet jobben innebærer. På sett og vis er altså ektefellene til disse lederne satt under administrasjon av sin "overordnede" make, helt uten å ha godtatt et slikt premiss. Jeg forstår problematikken, men synes den reiser en del prinsippspørsmål om autonomi og menneskerettigheter. Et nær uløselig dillemma, slik jeg ser det, all den tid det blir veldig vanskelig å definere hvor grensene går for hvem en eller annen minister har ansvaret for i sin nærhet.Altså. Dette er et prinsipp fra straffelovgivningen. Det er vel etablert siden renessansefilosofene, og har vel sine røtter helt tilbake til antikkens Hellas og senere Romerriket. Men det handler om straff.
Tillit, og fravær av tillit, er en annen skål. I privatlivet, har du tillit til folk inntil det er bevist ut over rimelig tvil at de er upålitelige? Hvis ikke, hvorfor skal fremmede i politiske maktposisjoner ha en sånn luksus?
Det er ingen som snakker om å sende verken Erna eller Sindre i fengsel, med mindre Økokrim etterforsker og finner straffbare forhold. Alt snakket handler om hvorvidt dette svekker tilliten til Erna i den grad at vi ønsker en annen statsminister, eller partileder. Det er noe signifikant annet å tape tillit til noen og å straffe vedkommende. Statsministerjobben og partilederjobben er selvsagt særdeles attraktive for de som liker sånt, og et stort tap for den som måtte miste den. Men noen straff er det ikke. Det er tross alt tillitsverv vi snakker om.
Samme gjelder for øvrig utenriksministerjobben.