Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.729
    Men Wara hadde vett nok til å forlate kontoret. Dessuten oppførte han seg anstendig ovenfor konen.
    En hver situasjon er unik, og må behandles deretter, sjablong passer ikke i slike tilfeller.

Wara ble for øvrig ikke stilt ansvarlig for galskapen hans kone stelte i stand, han regnet bare ut at det ble umulig å fortsette i den situasjonen som utspilte seg, og satte to streker under svaret.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For selv om det å få sparken ikke er å anse som en straff rent juridisk sett, er det problematisk å sparke noen fra en stilling, for en handling en selv ikke har gjort.
    Kanskje ikke så veldig problematisk. I en del roller er man personlig ansvarlig for alt som blir gjort og alt som ikke blir gjort i området man har ansvar for. Det er tydeligere i f eks USA enn i Norge. Da en ung militær lekket hemmelige dokumenter til nett tidligere i år mistet hele kommandokjeden over ham jobbene sine, opp til obersts nivå. Dessuten mistet basen oppdraget med å håndtere den typen informasjon. Det var selvsagt ikke obersten som hadde lekket informasjonen, men vedkommende hadde ansvaret for både hvem som ble ansatt, hvilken opplæring de fikk, og hvilke kontrollrutiner som fantes. En leder kan ikke klage over en «ukultur» i egen organisasjon, siden det er lederens fordømte jobb å skape en hensiktsmessig kultur. Det er faktisk hva lederrollen går ut på. No excuses.

Det er blant annet derfor jeg synes alt pratet om «inhabilitet» og lignende er en avsporing. Det er en teknikalitet, siden ingen ved sine fulle fem tror at Ernas beslutninger ble formet av hensynet til aksjeposter hun ikke visste om. De problemstillingene jeg ser er nok mer ubehagelige enn det, siden de handler om tillit og ansvar i en større sammenheng, og da også om hvilken grad av kontroll man forventes å ha over familiemedlemmers privatøkonomi og andre handlinger.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke er de, dersom de skiller seg fra det de fleste her taler for - altså at den som har ansvaret også skal ta det ansvaret?
    Andre enn dette maset om Ernas påståtte inhabilitet i saker om f eks Hydro og hyperventilerende utsagn om at det «minner om korrupsjon». Det er en teknikalitet i denne sammenhengen. Les gjerne fortsettelsen av setningen du siterte fra.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Les gjerne fortsettelsen av setningen du siterte fra
    Jeg gjorde det, men ble ikke sånn kjempemye klokere. Det er jo allerede tydelig hva en skal vite om sine nærmestes handlinger (det fins en håndbok), og hvis det skjer noe feil så er det avklart hvem som har ansvaret.

Er poenget ditt at Hydro og "korrupsjon" er småfisk i denne sammenhengen, og at Erna, Anniken, Ola og co burde straffes enda strengere?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er fortsatt at fokuset på habilitet/inhabilitet er et sidespor. Ingen ved sine fulle fem tror på at ektemennenes hobbyspekulasjon førte til at hverken Erna eller Anniken inntok andre standpunkter i behandlingen av konkrete saker for å tilgodese ektemennenes fortjeneste. Les det som du vil.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror jeg skjønner hva du skriver, men jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener konsekvensen av det du skriver, er. Enten mener du at vi bør tillate en viss grad av shady business fordi å kontrollere uregjerlige ektemaker ville vært for stor inngripen i deres liv, eller så mener du at de som er ansvarlige, og gjerne hele kjeden av dem, bør ta sin hatt og gå dersom shady business kommer for en dag. Jeg tolker deg heller i retning av sistnevnte, men det kan jo hende det er en tredje variant her også som jeg ikke får øye på.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke helt sikker selv heller på hva jeg mener konsekvensen bør være, men det er hva jeg synes vi bør finne ut av, ja. Om respektive ektefelle eide aksjer i Kongsberggruppen eller Hydro da saker om disse var oppe til politisk behandling uten at respektive statsråd visste om det, og i så fall eksakt hvor mange aksjer, er den minste delen av problemet. Det er mest et symptom på noe.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.936
    Sted
    Sunnmøre
    Poenget er fortsatt at fokuset på habilitet/inhabilitet er et sidespor.
    Det trur eg også, reint faktisk. Det er så mange andre føringar som har styrt politikken at eit lite (relativt sett) eigarskap dei berre HYPOTETISK har kjent til, neppe kan ha påverka politikken.

Men habilitet gjeld vel uansett standpunkt? Dersom du er inhabil, skal du vel avstå frå heile sakshandsaminga?

Det at dei har sett bort frå heile denne problemstillinga og ansvaret for å unngå slike situasjonar i åtte og (snart) to år, til trass for at dei har visst betre (altså ikkje kan påropa seg rettsvillfaring) er hovudproblemet.

Det andre er medverknad til innsidehandel. Det forholdet trur eg ikkje er slik at det kan sannsynleggjerast godt nok til ein tiltale. Men, igjen, IANAL.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.293
    Sted
    Oslo
    Bernard Shaw spurte en gang en kvinne om hun ville ligge med ham for 1 million £
    'Ja selvfølgelig
    'Vil du ligge med meg for 10£?
    'Tar du meg for en prostituert?
    'Det er allerede avklart, nå diskuterer vi pris

Om Finnes hadde 50.000 eller en halv mill i Hydro er totalt irrelevant.
    Hadde han innside info, var Erna habil og burde Erna hatt bedre oversikt er kjernen

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.758
    Erik Stephansen forklarer hvorfor Eva Joly har rett. Overbevisende ! Hun har ryggrad av titan og gnistrende intellekt Den dama var så dyktig i jobben sin at hun hadde to væpnede livvakter 24 timer i døgnet i mange år.

Om Erna;
    "Også jeg lot meg imponere av prestasjonen, der hun både sannsynliggjorde at hun ikke visste, og også at hun ikke hadde grunn til å tvile på sin troløse ektemann. Dermed økte sannsynligheten for at både vi velgere og partiet Høyre fortsatt kunne ha tillit til henne, mente jeg.

Det er denne ensidige visste-eller-ikke-visste-logikken Eva Joly angriper når hun peker på internasjonale regler som Norge har forpliktet seg til:

Som statsråd eller statsminister har du plikt til å sjekke din ektefelle. Som såkalt politisk eksponert person er det ditt personlige ansvar å sjekke at ingen av dine nærmeste kan tjene penger eller dra urettmessige fordeler av din posisjon.

Dette forpliktet Norge seg til allerede for 20 år siden, da vi skrev under og ratifiserte FNs antikorrupsjonskonvensjon i 2003."

1695743620993.png

Erna Solberg, Anniken Huitfeldt | Det er jo Eva Joly som har rett (nettavisen.no)

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    E24 graver videre....

Videoen viser at Solberg, i rollen som statsminister, løftet frem et selskap hun hadde økonomiske bindinger til gjennom ektemannen Sindre Finnes’ aksjer.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke helt sikker selv heller på hva jeg mener konsekvensen bør være, men det er hva jeg synes vi bør finne ut av, ja. Om respektive ektefelle eide aksjer i Kongsberggruppen eller Hydro da saker om disse var oppe til politisk behandling uten at respektive statsråd visste om det, og i så fall eksakt hvor mange aksjer, er den minste delen av problemet. Det er mest et symptom på noe.
    er det hva støre omtaler som ubevisst inhabilitet?

er det et juridisk uttrykk?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    er det hva støre omtaler som ubevisst inhabilitet?

er det et juridisk uttrykk?
    Ja. Eller bevisstløs. Og nei, det er ikke et juridisk uttrykk. Det juridiske uttrykket er ugild.

Habilitetsreglene er der for å sikre forsvarlig og uhildet saksbehandling, så det slår litt knute på seg i mitt hode når noen sies å være inhabil på grunn av noe de ikke visste noe om. Vanskelig å la seg påvirke av det. Så kan man diskutere om de virkelig ikke visste, men det virker ganske usannsynlig at hensynet til noen hundrelappers gevinst på en eller annen aksjeposisjon i ektefellens portefølje skulle være utslagsgivende for noen saksbehandling. Så den mest plausible tolkningen er at de ikke visste, kanskje fordi at de ikke brydde seg (nok). Og der ligger problemet, fordi det åpner opp for at man kunne komme i skade for å si noe over frokostbordet som utgjør innsideinformasjon, og hvis ektefellen hadde den bit'en i bakhodet i den dagens aksjespekulasjon er man virkelig ute å kjøre.

Legg ellers merke til at terskelen for ugildhet er ganske høy. Det står ingen ting om å eie en håndfull aksjer i et selskap her, men derimot å lede eller være styremedlem i selskapet. Da er man ugild for å behandle saker som gjelder det selskapet.

Kapittel II. Om ugildhet.
    0Overskriften endret ved lov 27 mai 1977 nr. 40 (i kraft 1 jan 1978 iflg. res. 16 des 1977 nr. 9).
    § 6.(habilitetskrav).
    En offentlig tjenestemann er ugild til å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse eller til å treffe avgjørelse i en forvaltningssak
    a.når han selv er part i saken;
    b.når han er i slekt eller svogerskap med en part i opp- eller nedstigende linje eller i sidelinje så nær som søsken;
    c.når han er eller har vært gift med eller er forlovet med eller er fosterfar, fostermor eller fosterbarn til en part;
    d.når han er verge eller fullmektig for en part i saken eller har vært verge eller fullmektig for en part etter at saken begynte;
    e.når han leder eller har ledende stilling i, eller er medlem av styret eller bedriftsforsamling for
    1.et samvirkeforetak, eller en forening, sparebank eller stiftelse som er part i saken, eller
    2.et selskap som er part i saken. Dette gjelder likevel ikke for person som utfører tjeneste eller arbeid for et selskap som er fullt ut offentlig eid og dette selskapet, alene eller sammen med andre tilsvarende selskaper eller det offentlige, fullt ut eier selskapet som er part i saken.
    Likeså er han ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til. Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part.

Er den overordnede tjenestemann ugild, kan avgjørelse i saken heller ikke treffes av en direkte underordnet tjenestemann i samme forvaltningsorgan.
    Ugildhetsreglene får ikke anvendelse dersom det er åpenbart at tjenestemannens tilknytning til saken eller partene ikke vil kunne påvirke hans standpunkt og verken offentlige eller private interesser tilsier at han viker sete.

Rekkevidden av annet og fjerde ledd kan fastlegges nærmere ved forskrifter som gis av Kongen.
    0Endret ved lover 19 juni 1969 nr. 54, 27 mai 1977 nr. 40 (i kraft 1 jan 1978 iflg. res. 16 des 1977 nr. 9), 29 juni 2007 nr. 81 (ikr. 1 jan 2008 iflg. res. 23 nov 2007 nr. 1287), 19 juni 2009 nr. 90 (ikr. 1 nov 2011 iflg. res. 19 juni 2009 nr. 819).
    § 7.(foreløpig avgjørelse).
    Uansett om en tjenestemann er ugild, kan han behandle eller treffe foreløpig avgjørelse i en sak dersom utsettelse ikke kan skje uten vesentlig ulempe eller skadevirkning.
    § 8.(avgjørelse av habilitetsspørsmålet).
    Tjenestemannen avgjør selv om han er ugild. Dersom en part krever det og det kan gjøres uten vesentlig tidsspille, eller tjenestemannen ellers selv finner grunn til det, skal han forelegge spørsmålet for sin nærmeste overordnede til avgjørelse.
    I kollegiale organ treffes avgjørelsen av organet selv, uten at vedkommende medlem deltar. Dersom det i en og samme sak oppstår spørsmål om ugildhet for flere medlemmer, kan ingen av dem delta ved avgjørelsen av sin egen eller et annet medlems habilitet, med mindre organet ellers ikke ville være vedtaksført i spørsmålet. I sistnevnte tilfelle skal alle møtende medlemmer delta.
    Medlem skal i god tid si fra om forhold som gjør eller kan gjøre ham ugild. Før spørsmålet avgjøres, bør varamann eller annen stedfortreder innkalles til å møte og delta ved avgjørelsen dersom det kan gjøres uten vesentlig tidsspille eller kostnad.
    0Endret ved lov 27 mai 1977 nr. 40 (i kraft 1 jan 1978 iflg. res. 16 des 1977 nr. 9).

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    «så det slår litt knute på seg i mitt hode når noen sies å være inhabil på grunn av noe de ikke visste noe om. Vanskelig å la seg påvirke av det.»

spørsmålet er jo ikke om erna lot seg påvirke, men at det påvirket sindre? er det ikke det som er inhabilitesgreia i denne saken?

det kan jo nesten se ut som om at erna selv mener hun var inhabil:

«I intervjuet blir Solberg spurt om hvordan hun kan fortsette som Høyreleder når alt tyder på at hun var inhabil da hun som statsminister behandlet saker som angikk Hydro. Ektemannen hadde aksjer i Hydro.

– Habilitet er mitt ansvar som er årsaken til at jeg ikke var habil, eller at jeg ikke visste på det tidspunktet, sier Solberg til Nettavisen, og fortsetter:

– Og det er selvfølgelig et spørsmål man kan stille om man skal trekke seg eller ikke. Jeg er ikke statsminister lenger, det var jo det vervet jeg ikke var habil i. Spørsmålet om om jeg skal være partileder i Høyre videre er et spørsmål om tillit fra Høyre til meg, sier Solberg.»

tillegg:

nå er hun ikke statsminister, så hva en skal mene om henne får høire ta seg av, om de er prinsipiell nok. men kan det ikke tenkes at i denne hydrosaken, hvis hun nå var inhabil (juridisk sett), så kan vedtaket der bli ugyldig? det angår flere enn høirefolk.

Sist redigert:
    A

aardappeleter

Gjest
    Jeg tenker nå at habilitetsrekka kan nå fram via noen ikke alt for lange omveier. Sindre eier X aksjer i selskapet Y (det er vel bare et spørsmål om tid før firmanavnene er nede i en bokstav, og Musk har på en måte lagt beslag på bokstaven foran i alfabetet).

Så fremsnakker han med overbevisning dette selskapet over egg, bacon og amerikanske pannekaker dryppende av ekte lønnesirup (man skjemmer bort sin kjære). Erna vet ingen ting om hva Sindre eier, men som hun selv sier, lytter hun til hans råd. Og firmaet Y er solid som Dovrefjell på alle områder, kanskje spesielt ansvarlighet, etikk og miljøvern, de trenger bare å få lov til å dumpe litt ufarlig slam i fjorden Z.

Sist redigert av en moderator:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    spørsmålet er jo ikke om erna lot seg påvirke, men at det påvirket sindre? er det ikke det som er inhabilitesgreia i denne saken?
    I så fall er det potensielt innsidehandel, og det er noe annet. Inhabilitet er når beslutningstager lar seg påvirke av personlige interesser i saken, innsidehandel når noen handler verdipapirer basert på tilgang til ikke offentlig informasjon.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    I så fall er det potensielt innsidehandel, og det er noe annet. Inhabilitet er når beslutningstager lar seg påvirke av personlige interesser i saken, innsidehandel når noen handler verdipapirer basert på tilgang til ikke offentlig informasjon.
    store norske sier følgende:

«Inhabilitet betyr at en person ikke kan behandle en sak på grunn av sin tilknytning til saken eller personer som vil kunne bli berørt av sakens utfall.»

sindre inngår i siste del.

se også:

#21.736

tillegg:

(dette er jo en sak som salen har vist til flere ganger.)

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.590
    Det kan godt hende at Erna og Sindre er totalt uskyldige i innsidehandel og inhabilitet, men Ernas oppførsel etter at det ble kjent at Sindre hadde handlet litt er totalt lavmål. Det topper seg med at hun nærmest sette ham under vergemål slik at hun igjen kan bli stasminister. Fullstendig lavmål og viser hvilket menneske hun er. En slik person kan vi ikke ha som statsminister, og det håper jeg Høyre etterhvert forstår.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker nå at habilitetsrekka kan nå fram via noen ikke alt for lange omveier. Sindre eier X aksjer i selskapet Y (det er vel bare et spørsmål om tid før firmanavnene er nede i en bokstav, og Musk har på en måte lagt beslag på bokstaven foran i alfabetet).

Så fremsnakker han med overbevisning dette selskapet over egg, bacon og amerikanske pannekaker dryppende av ekte lønnesirup (man skjemmer bort sin kjære). Erna vet ingen ting om hva Sindre eier, men som hun selv sier, lytter hun til hans råd. Og firmaet Y er solid som Dovrefjell på alle områder, kanskje spesielt ansvarlighet, etikk og miljøvern, de trenger bare å få lov til å dumpe litt ufarlig slam i fjorden Z.
    Det scenariet kan jo tenkes. Det kan nok karakteriseres som inhabilitet, eller kanskje noe annet for alt jeg vet. Nå kommer det tydeligvis også frem at hun nok visste litt om disse famøse Hydro-aksjene likevel, og da er det nok på sin plass å diskutere inhabilitet der. Dette er jo ikke bra.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    men kan det ikke tenkes at i denne hydrosaken, hvis hun nå var inhabil (juridisk sett), så kan vedtaket der bli ugyldig? det angår flere enn høirefolk.
    Det er vel mulig, men kanskje ikke veldig sannsynelig vil jeg tro. I 2016 var markedsverdien til Hydro rundt 65 milliarder kroner, det betyr at Finnes/Solberg eide ca 0.0007% av selskapet..

Her er i alle fall en voksens mening om saken. At jusprofessor sier ditt eller datt er jo ikke det samme som at det faktisk stemmer med ditt og datt, men det ligger i alle fall en viss kompetanse bak uttalelsene:

– Selv om Solberg anses inhabil, betyr ikke det at lovvedtaket er ugyldig, sier professor ved institutt for offentlig rett, Universitetet i Oslo, Christoffer Conrad Eriksen til Montel.

Gitt selskapets størrelse, de begrensede eierandelene og at det er snakk om lovforslag som gjelder generelt, og ikke bare for Hydro, mener Eriksen at det uansett er tvilsomt om Solberg var inhabil.

Om hun var inhabil vil blant annet bero på om lovendringen stort sett bare fikk virkning for Hydro, eller om den fikk virkning for mange andre selskaper, mener han.

– På det tidspunktet loven ble behandlet, gjaldt heller ikke forvaltningslovens bestemmelser om habilitet for saker som ble behandlet i regjeringen, ifølge Eriksen

Han påpeker at det likevel spiller mindre rolle, fordi Grunnloven også stiller krav om habilitet i statsråd.

Eriksen legger til at dersom Solberg anses som inhabil, eller at hun har brutt opplysningsplikten overfor Regjering og Storting, kan konsekvensen bli riksrett.

Og

TV 2 har spurt Justisdepartementet om det er riktig at det er verdien på investeringen som avgjør om man er inhabil eller ikke.

I en e-post svarer departementet, ved senior kommunikasjonsrådgiver Merete Romestrand, følgende:

«Det er ikke verdien på aksjepostene alene som avgjør om man er inhabil eller ikke.»

«Lovavdelingen har i flere uttalelser lagt til grunn at det må foretas en konkret vurdering der det blant annet legges vekt både på den absolutte verdien av aksjeposten og den prosentvise eierandelen i selskapet, hva slags avgjørelse det er aktuelt å treffe, hva slags og hvor sterk interesse det berørte selskapet har i saken og i forlengelsen av dette hvilken betydning avgjørelsen vil kunne ha for tjenestepersonen.»

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.293
    Sted
    Oslo
    Det kan godt hende at Erna og Sindre er totalt uskyldige i innsidehandel og inhabilitet, men Ernas oppførsel etter at det ble kjent at Sindre hadde handlet litt er totalt lavmål. Det topper seg med at hun nærmest sette ham under vergemål slik at hun igjen kan bli stasminister. Fullstendig lavmål og viser hvilket menneske hun er. En slik person kan vi ikke ha som statsminister, og det håper jeg Høyre etterhvert forstår.
    Det er jo en del som setter private eye på sine ektefeller.
    Erna er ikke aleine om det.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.729
    Kanskje ikke så veldig problematisk. I en del roller er man personlig ansvarlig for alt som blir gjort og alt som ikke blir gjort i området man har ansvar for.

Det er blant annet derfor jeg synes alt pratet om «inhabilitet» og lignende er en avsporing. Det er en teknikalitet, siden ingen ved sine fulle fem tror at Ernas beslutninger ble formet av hensynet til aksjeposter hun ikke visste om. De problemstillingene jeg ser er nok mer ubehagelige enn det, siden de handler om tillit og ansvar i en større sammenheng, og da også om hvilken grad av kontroll man forventes å ha over familiemedlemmers privatøkonomi og andre handlinger.
    Se utheving, dette var også mitt poeng. Og spørsmålet som dermed må stilles er: Betyr det at ektefelle og andre nærstående er satt under administrasjon, uten å ha formelt akseptert en slik situasjon? Konsekvensen må jo bli slik, gitt at ektefelle regnes inn under "området man har ansvar for"?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Se utheving, dette var også mitt poeng. Og spørsmålet som dermed må stilles er: Betyr det at ektefelle og andre nærstående er satt under administrasjon, uten å ha formelt akseptert en slik situasjon? Konsekvensen må jo bli slik, gitt at ektefelle regnes inn under "området man har ansvar for"?
    du har en plikt til å se til at du ikke er inhabil. tillit er bra, kontroll er bedre.

erna vil jo nå stille sindre under administrasjon neste gang hun skal lede landet. om ikke sindre vil akseptere det, så kan erna finne noe annet å gjøre, eller sindre dra sin vei.

jeg trodde det var avklart: ektefeller inngår i området en har ansvar for. spør nav.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.557
    Torget vurderinger
    1
    E24 graver videre....

Videoen viser at Solberg, i rollen som statsminister, løftet frem et selskap hun hadde økonomiske bindinger til gjennom ektemannen Sindre Finnes’ aksjer.

Enig i at dette eksemplet belyser habilitetsproblematikken. Men fortsatt ingen tegn på at kursen ble påvirket etter videoen ble vist 19. januar 2021.
    Forøvrig er videoen et harmløst håndslag til norske rederiers satsning på miljøvennlige tankskip.

WW.jpg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enig i at dette eksemplet belyser habilitetsproblematikken. Men fortsatt ingen tegn på at kursen ble påvirket etter videoen ble vist 19. januar 2021.
    Forøvrig er videoen et harmløst håndslag til norske rederiers satsning på miljøvennlige tankskip.

Vis vedlegget 955224
    Jeg oppfatter dette som svært alvorlig, hun visste at ektemannen hadde mange aksjer i et selskap hun som rollen som statsminister roste opp i skyene. Dette er korrupsjon i henhold til Transparency International Norge.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn