Dette minner litt om argumentasjonen (ikkje saka) til Moe då han sette pengane sine i Kongsberg, Orkla og Equinor: Dette er norske industriselskap der ønsket til regjeringa (nær sagt uansett farge) er at det skal gå bra.Forøvrig er videoen et harmløst håndslag til norske rederiers satsning på miljøvennlige tankskip.
Samme greia med Fosen-saken. Når man tok den urfolk-saken inn så tenkte man nok at det betydde slikt som at samene skulle få undervisning på eget språk, ikke bli forfulgt eller forsøkt tvangsassimiliert osv, ikke har det skulle ha betyding på ordentli'Det har også noen likheter til trygdeskandalen, hvor man satte en kollektiv nasjonal forståelse av «problemet trygdeeksport» over hva man faktisk hadde forpliktet seg til gjennom EØS-avtalen. Det hadde dramatiske konsekvenser for enkeltpersoner. Her ser det ut til at man ikke har tatt inn over seg hva som faktisk gjelder for politisk eksponerte personer gjennom gjeldende avtaler. Konsekvensene for de berørte har denne gangen motsatt fortegn - er det så nøye, da?
Nei, denslags vil man tidligst kunne oppdage om man får se på selvangivelsen som kommer opptil halvannet år etterpå.Om man logger på nettbanken til ektefellen og denne ønsker å hode noe skjult, vet man fortsatt ikke hvor mange banker han benytter.
Hvis Erna ikke kan være sikker på sin habilitet fordi ektemannen hennes ikke vil dele hva han driver med i aksjemarkedet - så er hun jo potensielt inhabil i stort sett alt en regjering driver med - og da er det ganske dumt å stille til valg for en posisjon hun ikke kan utføre.Om man logger på nettbanken til ektefellen og denne ønsker å hode noe skjult, vet man fortsatt ikke hvor mange banker han benytter.
Enig. Det er jo det som gjelder for oss andre. Mest praktiserbare må likevel være at samme regler gjelder for statsråders nærstående som for statsrådene selv i Ernas regjeringstid: Ikke kjøpe eller selge. Enten bli sittende bom stille med det man hadde ved tiltredelse helt til avgang, selge seg helt ut før tiltredelse, eller overlate forvaltningen «blindt» til profesjonell tredjepart dvs i praksis indeksfond. Kan ikke skille mellom statsråden selv og en ektefelle med delt økonomi.Har fundert litt på statsråders/statsministers plik til å holde seg underrettet om hvilke aksjer ekstefelle/samober faktisk eier. Det er, så vidt jeg kan se, vanskelig å håndtere på annen måte enn at det er enveiskommunikasjon, altså at "den andre" inolverer regjeringsmedlemet om kjøp, salg og jevnlig om posisjoner / endringer er i posisjoner. Eller at man logger på nettbanken så politikeren kan se hva man har (og så må man fortsatt stole på at det ikke finnes flere handelskontoer på si...).
Bare det at Erna kommer hjem til Sindre og spør
"Sindrrrrre, eierrr du noen lakseaksjerrrr"
"Sindrrrre, hvorrr mange aksjerrrr harrrr du i Hydrrrro"
eller noe i den retning vil jeg tro kan regnes i grenseland for innsideinformasjon. Som nevnt et par ganger får jeg, dersom jeg får avslag på søknad om å kjøpe eller selge aksjer, ingen begrunnelse for avsalget da begrunnelsen i seg selv kan være innsideinformasjon.
Det viktigste for Erna Solberg er Erna Solberg. For meg ser det nesten ut som hun i kraft av sitt navn og posisjon tror/trodde hun kunne styre den pågående prosessen og hva folk skulle mene/tro om saken. Hun minner om en isbjørn som spankulerer rundt på isen og som tror at man er øverst på stigen og uangripelig.Hvis Erna ikke kan være sikker på sin habilitet fordi ektemannen hennes ikke vil dele hva han driver med i aksjemarkedet - så er hun jo potensielt inhabil i stort sett alt en regjering driver med - og da er det ganske dumt å stille til valg for en posisjon hun ikke kan utføre.
Dette er ikke komplisert - om hun lever med en mann som ikke følger reglene, så må hun ta konsekvensen av det.
Men det er knappest noen regler for Finnes (eller for mannen til Huitfeldt for den saks skyld). De har ikke lov til å innsidehandle, men det er det ingen som har. Utover det er det, sett fra Finnes, ikke formalia som hindrer han i å øke antallet handler i året fra 1000 til 3000 om han så vil. Det vil imidlertid gjøre Erna inhabil i et lass av saker og umulig å følge med på om hun er inhabil eller ikke. Alle innvendinger fra SMK osv går på Ernas habilitet, ikke at Finnes ikke har lov til å handle.Dette er ikke komplisert - om hun lever med en mann som ikke følger reglene, så må hun ta konsekvensen av det.
Ja, det var vel akkurat mitt poeng.Men det er knappest noen regler for Finnes (eller for mannen til Huitfeldt for den saks skyld). De har ikke lov til å innsidehandle, men det er det ingen som har. Utover det er det, sett fra Finnes, ikke formalia som hindrer han i å øke antallet handler i året fra 1000 til 3000 om han så vil. Det vil imidlertid gjøre Erna inhabil i et lass av saker og umulig å følge med på om hun er inhabil eller ikke. Alle innvendinger fra SMK osv går på Ernas habilitet, ikke at Finnes ikke har lov til å handle.
Reglene som gjelder for Finnes er først og fremst regler Erna mener må gjelde for han slik at hun kan være toppolitiker. Så i praksis må enten hun slutte med det, han må slutte å handle som han har gjort eller så må hun skille seg.
Det er noe med Høire og rederstanden.Og dette tar jo ingen ende...
Laget skrytevideo for rederi – 13 dager etterpå tikket 300.000 kroner inn på Høyres valgkampkonto
Erna Solberg spilte inn skrytevideo for rederiet Wallenius Wilhelmsen der Sindre Finnes eide aksjer. Like etterpå får Høyre flere hundre tusen kroner fra rederiets største eier.www.dn.no
Eg gler meg til å høyra historia om korleis mediestrategien vart planlagt, når det kjem på bordet om 10-20 år. For meg ser det ut som om behandlinga av Huitfeldt-saka fekk leggja klare rammer, ispedd litt menneskeleg drama (det siste kanskje med blikk på korleis Moxnes-affæren utspelte seg?).For meg ser det nesten ut som hun i kraft av sitt navn og posisjon tror/trodde hun kunne styre den pågående prosessen og hva folk skulle mene/tro om saken.
det går selvfølgelig ikke upåaktetOg dette tar jo ingen ende...
Laget skrytevideo for rederi – 13 dager etterpå tikket 300.000 kroner inn på Høyres valgkampkonto
Erna Solberg spilte inn skrytevideo for rederiet Wallenius Wilhelmsen der Sindre Finnes eide aksjer. Like etterpå får Høyre flere hundre tusen kroner fra rederiets største eier.www.dn.no
Dette er en god beskrivelse av sakens innhold. Ved å velge toppolitikk (i både stat og kommune, faktisk), velger man en situasjon der også de nærmeste får begrenset frihet til handel og vandel.Men det er knappest noen regler for Finnes (eller for mannen til Huitfeldt for den saks skyld). De har ikke lov til å innsidehandle, men det er det ingen som har. Utover det er det, sett fra Finnes, ikke formalia som hindrer han i å øke antallet handler i året fra 1000 til 3000 om han så vil. Det vil imidlertid gjøre Erna inhabil i et lass av saker og umulig å følge med på om hun er inhabil eller ikke. Alle innvendinger fra SMK osv går på Ernas habilitet, ikke at Finnes ikke har lov til å handle.
Reglene som gjelder for Finnes er først og fremst regler Erna mener må gjelde for han slik at hun kan være toppolitiker. Så i praksis må enten hun slutte med det, han må slutte å handle som han har gjort eller så må hun skille seg.
Leser man hele artikkelen er dette en ikke-sak, etter mitt skjønn.Og dette tar jo ingen ende...
Godt poeng: men slik er det for langt fleire enn toppolitikarar. I det reint praktiske hindrar eit samliv båe partar, og ein må verta samde om korleis ein løyser det. Dersom kona hadde kome heim og sagt at ho var nominert på sikker plass på ei valliste i 2025, utan at det var klarert ut på heimebane først, trur eg at eg hadde klikka i vinkel (tilsvarande motsett).Toppolitikere kan ende med å velge karriere i strid med sine nærmestes individuelle rettigheter, og det er et tankekors som ikke ser ut til å ha sunket helt inn hos alle de impliserte.
selvfølgelig!!!!!!Leser man hele artikkelen er dette en ikke-sak, etter mitt skjønn.
det er arrogansen!Merkelig stille fra Solberg og Høyre nå. Kan det tenkes at presset er i ferd med å bli for stort, og at spinnet mislyktes? Lederen i VG er svært tydelig.
Leder: Dette ligner en farse
Høyre vil ikke offentliggjøre den komplette listen over Sindre Finnes aksjehandler. Det vil heller ikke Finnes selv. Hvorfor ikke?www.vg.no
Føler at dette er et trist innlegg. De _svært få_ tilfellene av overtramp fra politikere (riks- og lokal-), gjør at du plutselig tror at sånn er alle. Det heter på godt norsk "å skjære alle over én kam", og det er eksakt samme mekanisme som fører til alle former for -ismer, der man faller i den fella at man tror det som står på førstesiden er en beskrivelse av alle som har samme bakgrunn. Gruppetenking er for de som ikke tenker sjøl.Arrogansen på både høire og venstreside har nå nådd slike høyder at folk flest ikke helt vet om de skal flire eller gråte.. det siste er nok mest aktuelt..
Som nyslått pensjonist deltar jeg noen dager i uka i "Gatas parlament" - en samling pensjonister bestående av en flyger, et par flygeledere, en rektor og lærer, et par håndtverkere, noen fiskere - og noen til, noen av disse med fartstid i lokalpolitikken.... i sum tror jeg- men vet ikke - at majoriteten av disse stemmer H eller AP... det er en gjennomgående konsensus at Erna, Støre, Huitfeldt og store deler av hele kostebinderiet burde vært sendt til Bouvetøya - eller noe tilsvarende. Folk flest har ingen tiltro lenger til "elitepolitikere" - og for egen regning, - med all rette... et belastet begrep fra år tilbake, men rikspolitikken ligner mer og mer på gamle Reitgjerdet... et regelrett galehus...
10 000 lokalpolitikere i Norge. i løpet av de siste ti år har vel noen hundre hatt stortingsplass. Ja, svært få.svært få? https://no.wikipedia.org/wiki/Pendlerboligsaken 45+ i pendlersaken inkludert stortingspresidenten. 1 dusin statsråder de siste 10 årene. seksuell trakassering, voldtekter, reiseregninger. å tjene landet og ikke seg selv burde komme på agendaen.
Sakene de er involvert i og ikke minst hvordan de takler dem indikerer vel ganske sterkt at de ikke ser på seg selv som folk flest, det er jo det som er en del av problemet.Men at <100 politikere har brutt lover og regler de siste 10 år, unnskylder heller ikke ideen om at "politikere er ikke folk flest". Jo, det er nettopp det de er, med alle sine feil og mangler.
Tok utgangspunkt i storting og regjering og der har det vært relativt mange skurker de siste 10 årene. Det er selvsagt flere skikkelige folk enn skurker.10 000 lokalpolitikere i Norge. i løpet av de siste ti år har vel noen hundre hatt stortingsplass. Ja, svært få.
Antallet unnskylder for øvrig ikke de handlingene som er gjort, de er i seg selv ødeleggende for tilliten i samfunnet, og dermed svært alvorlig. Men at <100 politikere har brutt lover og regler de siste 10 år, unnskylder heller ikke ideen om at "politikere er ikke folk flest". Jo, det er nettopp det de er, med alle sine feil og mangler.
Tja, tillit i samfunnet og alt det der er viktig, men man skal heller ikke stikke hodet i sanda og nekte for at det finnes spøkelser når de faktisk er der for alle å se på høylys dag. Man gjør ikke samfunnet noen tjeneste ved å være grensesløst naiv heller.Antallet unnskylder for øvrig ikke de handlingene som er gjort, de er i seg selv ødeleggende for tilliten i samfunnet, og dermed svært alvorlig. Men at <100 politikere har brutt lover og regler de siste 10 år, unnskylder heller ikke ideen om at "politikere er ikke folk flest". Jo, det er nettopp det de er, med alle sine feil og mangler.