Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.761
    Tane Olga kan fint låne litt med sikkerhet i huset(formuen) sin istedet for å klage på hvor dyrt alt er og motta støtte fordi hun har så liten inntekt. Hadde hun hatt en liten leilighet og 5 mill. i banken hadde ingen synes synd på henne.
    Oppfordring til alle Tanta Olgaer; selg kåken, kjøp leilighet og bruk opp resten av pengene. Gi f... i arvingene, de har nok fra før.

S

Supertramp

Gjest
    NB: Spøk - puh, det var bra :)

Bunnfradraget gjelder Sigbjørns skatteberegning via selvangivelsen, ikke kommunenes eiendomsskatt. Her kan kommunene selv bestemme hvilke nivåer de skal legge seg på innenfor "promillegrensene".

Joda, det finnes mange særtilfeller, men også mange tvilstilfeller i takseringen av eiendommene. To helt like eiendommer, sett utenfra, takseres likt. Men inni kan de være svært forskjellige. Den ene kan være "pill råtten", mens den andre nylig er pusset opp for milloner. Urettfredig spør du meg.

De gruppene som bekymrer meg mest er minstepensjonistene og småbarnsfamiliene. Sistnevnte har her i byen fått en kraftig "smekk" i nye, til tider håpløse, bompengeordninger. Og på toppen av dette økes nå eiendomsskattene.

Men på den annen side; det kan komme en del produkter på bruktbørsen herinne som følge av dette :)

S

Supertramp

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Tane Olga kan fint låne litt med sikkerhet i huset(formuen) sin istedet for å klage på hvor dyrt alt er og motta støtte fordi hun har så liten inntekt. Hadde hun hatt en liten leilighet og 5 mill. i banken hadde ingen synes synd på henne.
    Oppfordring til alle Tanta Olgaer; selg kåken, kjøp leilighet og bruk opp resten av pengene. Gi f... i arvingene, de har nok fra før.
    La oss sammen fortelle dette til arvingene.......... ;)

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    Av grupper jeg synest synd på er 50-åringer som arver store og gjeldsfrie boliger i de større byene svært langt nede på listen.

S

Supertramp

Gjest
    nb skrev:
    Supertramp skrev:
    Av grupper jeg synest synd på er 50-åringer som arver store og gjeldsfrie boliger i de større byene svært langt nede på listen.
    Kjøper den, men man kan bli arving før man aner det.....

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    Joda, det finnes mange særtilfeller, men også mange tvilstilfeller i takseringen av eiendommene. To helt like eiendommer, sett utenfra, takseres likt. Men inni kan de være svært forskjellige. Den ene kan være "pill råtten", mens den andre nylig er pusset opp for milloner. Urettfredig spør du meg.

De gruppene som bekymrer meg mest er minstepensjonistene og småbarnsfamiliene. Sistnevnte har her i byen fått en kraftig "smekk" i nye, til tider håpløse, bompengeordninger. Og på toppen av dette økes nå eiendomsskattene.

Men på den annen side; det kan komme en del produkter på bruktbørsen herinne som følge av dette :)
    Du kan klage om du synest taksten er for høyt, i alle fall på ligningsverdien. Jeg tipper verdiene kommer til å bli satt ganske konservativt for å unngå et fjell av klager.

Klager du på at det er formueskatt, at det innføres eiendomsskatt eller at systemet ikke er perfekt? Systemet det erstatter vedr ligningsverdier var i alle fall fullstendig jalla. Om kommunene kaster bort penger på tant og fjas er et politisk spørsmål, det er åpenbart tilstrekkelig mange velger som ikke synest det er tant og fjas, ellers ville muligens politkerne gjort noe annet. Mange feriekommuner har sikkert også disproporsjonalt store utgifter pga mange ferieboere som ikke skatter dit men som belaster infrastruktur og annet, sånn sett har jeg full forståelse for at de vil ha noe penger inn fra f.eks hytteeiere i kommunen.

Burde jeg klage på at jeg må betale moms på varer og tjenester når det allerede er betalt skatt (og arbeidsgiveravgift) av lønnen jeg mottar?

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    Kjøper den, men man kan bli arving før man aner det.....
    Så vi bør basere systemet på at opphavet kan dø lenge før forventet levealder?

S

Supertramp

Gjest
    nb, kjøp Fædrelandsvennen for i går - interessant artikkel om hvem som fikk medhold i klagene på takseringen i Søgne....

Nei, systemet skal ikke basere seg på at man blir arving for tidlig. Men systemet skal være rettferdig, sosialt - og aller helst avskaffes (eiendomsskatten)!

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    nb, kjøp Fædrelandsvennen for i går - interessant artikkel om hvem som fikk medhold i klagene på takseringen i Søgne....

Nei, systemet skal ikke basere seg på at man blir arving for tidlig. Men systemet skal være rettferdig, sosialt - og aller helst avskaffes (eiendomsskatten)!
    Ok, men hvor er rettferdigheten i de tre tantene her:

Olga eier stort hus (verdt la oss si 10 millioner) og har lite penger i banken
    Kanutte bor i en liten leilighet (verdt la oss si 2 millioner) og har 8 millioner i banken.
    Beate leier en bolig og har 10 millioner i banken.

Alle har pensjon som eneste inntekt utover de som har penger i banken og mottar en del renteinntekter.

Noen spesiell grunn til at disse skal formueskattlegges veldig ulikt? De har lik formueposisjon. Jeg er som sagt ingen tilhenger av forumeskatt, men har man den, så bør i det minste formuen faktisk skattlegges.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.864
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    ... Men systemet skal være rettferdig, sosialt - og aller helst avskaffes (eiendomsskatten)!
    De eneste som tjener på et såkalt «rettferdig» skattesystem er skattejurister.

Forøvrig er eiendom et godt og kurrant skatteobjekt. Den eneste utfordringen er å laget et enkelt og praktisk skategrunnlag av det, uten å ta for mange «gode» hensyn.

mvh
    KJ

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    nb skrev:
    Supertramp skrev:

Ok, men hvor er rettferdigheten i de tre tantene her:

Olga eier stort hus (verdt la oss si 10 millioner) og har lite penger i banken
    Kanutte bor i en liten leilighet (verdt la oss si 2 millioner) og har 8 millioner i banken.
    Beate leier en bolig og har 10 millioner i banken.

Alle har pensjon som eneste inntekt utover de som har penger i banken og mottar en del renteinntekter.

Noen spesiell grunn til at disse skal formueskattlegges veldig ulikt? De har lik formueposisjon. Jeg er som sagt ingen tilhenger av forumeskatt, men har man den, så bør i det minste formuen faktisk skattlegges.

Dersom denne eiendomsskatten blir en realitet vil nok mange av de som har eiendom av stor verdi overdra dette til firma, trust eller lignende. Da kan man leie "egen" bolig istede og spare kostnader

N

nb

Gjest
    Boligeiere er greit sponset i Norge:
    - rentefradrag på lån (gjelder forsvidt alle renteutgifter i Norge)
    - skattefri gevinst ved salg dersom man har bebodd boligen i mer enn ett år.Dette kan utgjøre hundretusenvis av kroner.
    - skattefrie leieinntekter for inntil halve boligen

Ikke den gruppen jeg synest har størst grunn til å klage.

Noen som leier bolig, må betale leien av nettolønnen.

Kjøp av bolig er dog skattelagt gjennom dokumentavgiften på 2.5% ved omsetning av selveierbolig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Supertramp skrev:
    Det var en pussig sammenligning. Leie><eie er to veldig forskjellige ting.
    Noen grunn til at eiere skal favoriseres kontra leiere - alle må bo et sted? Staten tar jo f.eks 28% av renteregingen for de som har boliglån her i landet.
    De som kjøper i stedet for å leie får jo i nedbetalingsfasen subsidiert betydelige deler av kostnadene ved å ha lån på boligen fra det offentlige. Det er ikke urimelig at noe betales tilbake i form av skatt på bolig senere. Denne gunstige ordninger er jo også prisdrivende på boliger slik at det er enda vanskeligere for etablerere komme inn på markedet, og enda mer risikabelt om rentene senere skal øke. Rentene holdes ned nå pga kronen, og boliger blir svindyre som resultat.

Det er de unge som får svi, og som må leie dyrt og uten noen som helst fradrag, eller sette seg i så stor gjeld at de senere risikerer alt de eier hvis rentene øker og verdien igjen faller. '

Skatt på bolig vil dempe en slik utvikling, og det er et virkemiddel som burde benyttes. Men de velstående vil stritte imot, og de konservative vil ikke forstå nødvendigheten av det og vil gå i vranglås på autopilot bare skatt nevnes som et virkemiddel, og ser på det hele som en kommunistisk sammensvergelse.

S

Supertramp

Gjest
    nb skrev:
    Boligeiere er greit sponset i Norge:
    - rentefradrag på lån (gjelder forsvidt alle renteutgifter i Norge)
    - skattefri gevinst ved salg dersom man har bebodd boligen i mer enn ett år.Dette kan utgjøre hundretusenvis av kroner.
    - skattefrie leieinntekter for inntil halve boligen

Ikke den gruppen jeg synest har størst grunn til å klage.

Noen som leier bolig, må betale leien av nettolønnen.

Kjøp av bolig er dog skattelagt gjennom dokumentavgiften på 2.5% ved omsetning av selveierbolig.
    Så pussig at du helt har glemt følgende som boligeiere kontra leiere har å tenke på:

- vedlikehold, vedlikehold, vedlikehold
    - forsikring
    - kommunale avgifter
    - eiendomsskatt
    - formueskatt (om man har)
    - renter&avdrag som må betales av nettolønnen (rentefradraget beregnes i skattekortberegning og påfølgende sjølmelding)
    - om man leier ut så har man inntekter, men også bekymringer (ikke alle leietagere er "fra himmelen", noen er "fra helvete")

Leietagere:
    - husleie & innbofrorsikring

Ikke den gruppen jeg synest har størst grunn til å klage - og de har valgt det selv!

S

Supertramp

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    nb skrev:
    Supertramp skrev:
    Det var en pussig sammenligning. Leie><eie er to veldig forskjellige ting.
    Noen grunn til at eiere skal favoriseres kontra leiere - alle må bo et sted? Staten tar jo f.eks 28% av renteregingen for de som har boliglån her i landet.
    De som kjøper i stedet for å leie får jo i nedbetalingsfasen subsidiert betydelige deler av kostnadene ved å ha lån på boligen fra det offentlige. Det er ikke urimelig at noe betales tilbake i form av skatt på bolig senere. Denne gunstige ordninger er jo også prisdrivende på boliger slik at det er enda vanskeligere for etablerere komme inn på markedet, og enda mer risikabelt om rentene senere skal øke. Rentene holdes ned nå pga kronen, og boliger blir svindyre som resultat.

Det er de unge som får svi, og som må leie dyrt og uten noen som helst fradrag, eller sette seg i så stor gjeld at de senere risikerer alt de eier hvis rentene øker og verdien igjen faller. '

Skatt på bolig vil dempe en slik utvikling, og det er et virkemiddel som burde benyttes. Men de velstående vil stritte imot, og de konservative vil ikke forstå nødvendigheten av det og vil gå i vranglås på autopilot bare skatt nevnes som et virkemiddel, og ser på det hele som en kommunistisk sammensvergelse.
    Om du tok deg tid til å lese det jeg skriver så vil du se at jeg betaler mine skatter med glede.
    Men eiendomsskatt er jeg imot - det strider mot folks eiendomsrett.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Supertramp skrev:
    Om du tok deg tid til å lese det jeg skriver så vil du se at jeg betaler mine skatter med glede.
    Men eiendomsskatt er jeg imot - det strider mot folks eiendomsrett.
    Innlegget var ikke spesielt rettet mot deg. Sitat ble mest brukt siden tråden ellers spriker i alle retninger.

S

Supertramp

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Innlegget var ikke spesielt rettet mot deg. Sitat ble mest brukt siden tråden ellers spriker i alle retninger.
    I "off topic hjørne" - kan du forvente noe annet ? :) :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Supertramp skrev:
    Ikke den gruppen jeg synest har størst grunn til å klage - og de har valgt det selv!
    Noen velger det selv, men svært mange har overhodet ingen mulighet til å kunne kjøpe noe som helst. Da er det ikke selvvalgt.

Og det er dyrt å leie, med mindre man er heldig da, og man får ikke subsidiert husleien slik boligeiere får.

Selv velger jeg å leie, men det er fordi jeg har en ganske gunstig leie grunnet særdeles god ansiennitet i BoB. Skulle jeg kjøpt noe hadde jeg neppe hatt råd til noe mer enn 10-15m2 i sentrum. I dag bor jeg i en fin leilighet i sentrum på 107m2, med kongeutsikt, til under 10K i måneden.

(hmm.. dette var vel egentlig ikke særlig gode argumenter for å beskatte huseiere... ) ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Supertramp skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    I "off topic hjørne" - kan du forvente noe annet ? :) :)
    Neida, det er litt av charmen det, men man må holde tungen i rett munn av og til.

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    Så pussig at du helt har glemt følgende som boligeiere kontra leiere har å tenke på:

- vedlikehold, vedlikehold, vedlikehold
    - forsikring
    - kommunale avgifter
    - eiendomsskatt
    - formueskatt (om man har)
    - renter&avdrag som må betales av nettolønnen (rentefradraget beregnes i skattekortberegning og påfølgende sjølmelding)
    - om man leier ut så har man inntekter, men også bekymringer (ikke alle leietagere er "fra himmelen", noen er "fra helvete")

Leietagere:
    - husleie & innbofrorsikring

Utleier blir presumtivt kompensert for disse utgiftene gjennom leien vedkommende tar, ergo er det indirekte leietager som betaler også disse utgiftene. Dersom ikke,så er utleievirksomheten et tapsprosjekt og utleier burde heller selge boligen han leier ut eller heve husleien.

S

Supertramp

Gjest
    nb skrev:
    Utleier blir presumtivt kompensert for disse utgiftene gjennom leien vedkommende tar, ergo er det indirekte leietager som betaler også disse utgiftene. Dersom ikke,så er utleievirksomheten et tapsprosjekt og utleier burde heller selge boligen han leier ut eller heve husleien.
    Utleiemarkedet er til tider overopphetet i pressede strøk, det står mye om det i media i disse dager.
    Det er ofte god butikk å leie ut om man har muligheten til det.

Nettopp - og det er akkurat det som kommer til å skje når skatter&avgifter øker. Da kan selv den tighteste kontrakt komme til kort....

N

nb

Gjest
    Om man regner gjennom det,er mye utleie (så lenge leien betales hvitt) forøvrig dårlig butikk med mindre utleier er sterk i troen på en økning i boligprisene.

S

Supertramp

Gjest
    nb skrev:
    Om man regner gjennom det,er mye utleie (så lenge leien betales hvitt) forøvrig dårlig butikk med mindre utleier er sterk i troen på en økning i boligprisene.
    Både ja og nei.....

Bygger man seg et hus og man allikevel må ha sokkeletasje (grunnmur/kjeller), så vil nok en utleieenhet i den etasjen være svært lukurativt. Det er "små" kostnader som skal til for å innrede sokkeletasjen (murene rundt må man ha uansett).
    I tillegg gis vel ekstra finansiering via Husbanken om man har utleieenhet - ihvertfall var det slik tidligere.
    Og i en nybyggfase kan man, enkelt og forholdvis rimelig, sørge for at adkomst, uteplass, isolering gjøres slik at utleie blir til å "leve med" for begge parter.

Men å spekulere - kjøpe en leilighet i et nybygg, leie ut og håpe på en markant prisstigning, kjappe gevinster - det er det vel noen som har brent seg på. Mens andre har ledd hele veien til banken....

Selv tjente jeg nettopp en pen sum på kjøp>utleie>salg av leilighet. Selve utleieperioden tjente jeg 0 på, da dette var nær familie som fikk leie til "selvkost". Men salg-kjøp=gevinst for min del, selv med 28% skatt på overskuddet.

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    nb skrev:
    Både ja og nei.....

Bygger man seg et hus og man allikevel må ha sokkeletasje (grunnmur/kjeller), så vil nok en utleieenhet i den etasjen være svært lukurativt. Det er "små" kostnader som skal til for å innrede sokkeletasjen (murene rundt må man ha uansett).
    I tillegg gis vel ekstra finansiering via Husbanken om man har utleieenhet - ihvertfall var det slik tidligere.
    Og i en nybyggfase kan man, enkelt og forholdvis rimelig, sørge for at adkomst, uteplass, isolering gjøres slik at utleie blir til å "leve med" for begge parter.

Men å spekulere - kjøpe en leilighet i et nybygg, leie ut og håpe på en markant prisstigning, kjappe gevinster - det er det vel noen som har brent seg på. Mens andre har ledd hele veien til banken....

Selv tjente jeg nettopp en pen sum på kjøp>utleie>salg av leilighet. Selve utleieperioden tjente jeg 0 på, da dette var nær familie som fikk leie til "selvkost". Men salg-kjøp=gevinst for min del, selv med 28% skatt på overskuddet.
    Utelie av leilighet i egen bolig er svært gunstig, men å kjøpe for å leie ut er ikke så bra cashflow i de fleste tilfeller. Det kan går bra, det kan gå dårlig. Stiger boligprisene mye går det bra nesten uansett.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Jeg grier ikke helt å skjønne argumentet ditt her....? Hva mener du....?

Vanligvis kritiserer du eierne...dette er arbeidere....?
    Disse er vel heller ikke i privat arbeid, men på offentlig trygd...?

Kunne du være snill å forklare meg i hvilken sammenheng denne linken er relevant....jeg tror ikke jeg skjønner det....!

mvh
    OMF

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    OMF skrev:
    Kunne du være snill å forklare meg i hvilken sammenheng denne linken er relevant....jeg tror ikke jeg skjønner det....!

mvh
    OMF
    Han mener vel bare at de kreative blandt oss jobber i det private og ikke i det offentlige. Det kan jo også forklare endel "uforståelige" abgjørelser innefor offentlig forvaltning. Jobber du i en offentlig jobb ( jaja, mottar lønn fra det offentlige da ) er du mao ikke et kreativt menneske! ;D ;D

S

Supertramp

Gjest
    http://www.dinside.no/849647/faar-seksdoblet-ligningsverdi

Finn frem dagens ligningsverdi i papirene dine og "Lek med tall":
    http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Boligkalkulator/Boligkalkulator/

regelen:
    Kommunestyret fastsetter hvert år i forbindelse med budsjettet hvilke satser og regler som skal benyttes ved utskriving av eiendomsskatt for det kommende skatteåret. Eiendomsskatten skal være minst 2 promille og ikke mer enn 7 promille av taksten. Det første året det blir utskrevet eiendomsskatt i en kommune, må skatten ikke være større enn 2 promille. Senere kan skatten ikke i noe år økes med mer enn 2 promille

Bunnfradrag kan forekomme :)

Bon apetit!

S

Supertramp

Gjest
    Javisst har den vært for lav. Den har vel ikke vært justert på 25 år eller noe slikt.
    Litt av problemet er jo at nå kommer alt i en jafs........... gamle offentlige synder :)

Tror jeg for min del kommer levelig ut av det i og med at kommunen her har sagt at eiendomsskatten skal øke med ca 20% - skatten, ikke taksten. Så solide bunnfradrag må man regne med for takseringen går sin gang.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    A/S dette, like så privat som noe. At et off. fond er deleier gjør ingen forskjell. Samme kjøret så lenge det er A/S. Lite ansvar.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har vel gitt opp å føre en saklig debatt mot deg..., men hva med norsjødykkerne den tiden alt var statlig....?

Hva med lobotomering av sigøynere...?

Hva med overgrepene i barnevernsinstitusjoner...?

Kan det være at problemet til ulike overgrep ikke nødvendigvis ene og alene skyldes om det er privat eller offentlig sketor...?

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Lite ansvar.
    Da utforderer jeg deg til å finne 1 menneske i det offentlige som har måtte stått til ansvar for feil som er gjort!

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    OMF: Hva slags argumentasjon er det? Motsattt bevisførsel?

Skjerp deg!

Jeg venter fremdeles på din dokumentasjon på påstanden om at off sektor tar dårligere vare på sine ansatte.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjest skrev:
    OMF: Hva slags argumentasjon er det? Motsattt bevisførsel?

Skjerp deg!

Jeg venter fremdeles på din dokumentasjon på påstanden om at off sektor tar dårligere vare på sine ansatte.
    http://e24.no/makro-og-politikk/article3529433.ece
    Du finner et hav av eksempler på misbruk av f.eks vikarer i det offentlige norge

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn