Hei Gjest....
Tenkte jeg skulle gi deg et vindu her så du kan få ta en titt ut i den virkelige verden.....
Vinduet du skal få se ut av er til Sør Odal kommune der jeg har vokst opp, og der min mor på 63 jobber som hjemmehjelp i kommunen. Sør Odal er en av de rødeste kommunene i landet og AP har hatt rent flertall frem til forrige valg hvor de bare fikk 45%.
Nå i vinter fant man ut av kommuenne hadde brukt ca 17 millioner 2 ganger. Kommunen har ca 8000 innbyggere!
Litt om hva som har skjedd.....
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6964312
Fra artikkelen:
Men hvordan er det mulig å bomme så totalt?
- Hehe, det er et fantastisk godt spørsmål, sier Sverre Aandstad som sitter i kommunestyret for Senterpartiet.
Her er faktisk en artig snutt fra SV om hva som foregår....
http://www.sv.no/SV-der-du-bor/Hedmark/Sor-Odal/Nyheter/Nar-underskudd-blir-overskudd-og-omvendt
Hva er resultatet av dette....
http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6997465
Jo 100 stykker mister jobben!
Formannskapet tirsdag vedtok kutt som vil merkes særlig i skole og helse og omsorg.
Vel min mor er som sagt hjemmehjelp og siden hun har problemer med det ene kneet er hun mindre enn de andre ute i felten (hun jobber med booking av vakter og har kun 1 dag i uken ute) og har en ekstra uke ferie siden hun er over 6 var hun bekymret for å miste jobben hun var jo ikke like produktiv som de yngste.
Jeg svarte vel at det kunne hun ta helt med ro de hadde på ingen måte lov til å se på at hun var ikke jobbet ute i felten, kommunene hadde IAT avtale og siden hun hadde nær 30 års ansinitet var hun helt trygg!
Vel så feil kan man ta mor fikk beskjed om at hun mistet jobben fordi hun ikke kunne jobbe ute, og den jobben hun hadde den skulle en av kontordamene ta på si. Så mye for den yrkestoltheten. Jeg kan legge til at måten denne ble varslet på burde tjene som et skrekkeksempel på linje med når min mormor som var til undersøkelse hos legen og fikk følgende beskjed vi har funnet en klump på halsen som vi er litt bekymret for vi skal ta en prøve også kan du komme tilbake om tre uker når vi har resultatet da går man 3 gode uker i møte! Nok om det....¨
Fagforeningen ble kontaktet og avgjørelsen ble selvsagt omgjort. Men alt blir liksom ikke som før etter en sånn fullstendig meningsløs og ulovlig oppsigelse.
I sommer ble min mors kne værre og hun ble 20% sykemeldt den ene dagen hun har vært i felt. I en planleggingssamtale i forrige uke ble hun spurt hvordan fremtiden så ut og hun sa da at hun regnet med at hun kom til å være sykemeldt den ene fagen i uken frem til kneet ble operert. OK, men da måtte hun være klar over at hun ikke fikk den ekstra friuken....Igjen litt forundring hos mor hvor man lurte på om man faktisk skulle jobbe mer når man var sykemeldt enn når man var frisk..., en ny runde med sjefen på dette og jo hun hadde nok faktisk krav på en ekstra ferieuken men den neste opptrappingen som normalt kom når man ble 64 (som mor blir om 2 måneder) den fikk hun ihvertfall ikke.....i Sør Odal kommune straffer det seg ihvertfall å være syk....Det blir vel en runde til med fagforeningen der også...det blir ingen trivelig arbeidsplass av slikt....
I denne ene saken er det så mange eksempler på horrible brudd på arbeidsmiljøloven, dårlig ledelse og ikke minst slett personellbehandling at jeg tviler veldig sterkt på at du greier å hoste opp et lignende eksempel fra privat næringsliv!
Slik er faktisk virkeligheten gjest....
Mvh
OMF