Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    877
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    OMF skrev:
    Jeg vil tro begge tilfellene beskriver virkeligheten....

Mvh
    OMF
    Det har du nok rett i. Men du gir et eksempel, og jeg viser til 376. Du kan ikke generalisere ut fra et eksempel.
    Skal vi begynne å telle brudd på pasientrettighetsloven, opplæringsloven osv osv. Hvor mange tilfeller av ventelistejuks har vi helsevesenet....

Mvh
    OMF
    Etter at vi fikk helseforetak med økonomisk styring som i private foretak fikk vi dette.

Foretrekker du et privateid helsevesen etter amerikansk modell? -Kjent for å være verdens dyreste og j..... dårlig.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Det har du nok rett i. Men du gir et eksempel, og jeg viser til 376. Du kan ikke generalisere ut fra et eksempel.
    Skal vi begynne å telle brudd på pasientrettighetsloven, opplæringsloven osv osv. Hvor mange tilfeller av ventelistejuks har vi helsevesenet....

Mvh
    OMF
    Etter at vi fikk helseforetak med økonomisk styring som i private foretak fikk vi dette.

Foretrekker du et privateid helsevesen etter amerikansk modell? -Kjent for å være verdens dyreste og j..... dårlig.
    NÅr du forfekter det offentlige...hva tenker du på da....

JEg er på ingen måte for et amerikansk system...., jeg er opptatt av at staten betaler, den enkelte har statlige garantier for sine lovpålagte ytslerser - så kan hovbedtyngden gjøres av det offentlige mens private bidrar....

Mvh
    OMF

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjest skrev:
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF

Mvh
    OMF

Hva foretrekker du Gjest?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    NB er inne på noe vesentlig. Staten trenger inntekter og det blir ( dessverre ) umulig å fortsette med avgiftsfritak over tid. Men Jens har et enormt pedagogisk problem med å formidle dette budskapet til velgerne. Det er aldri lett å være den som må inndra godteposen fordi ungene ikke vil pusse tennene sine med karies som resultat. Får de ikke snop blir de sure og får de hull i tennene blir de sure. Så sure at de er troende til å stemme på Siv. Velgere er en meget utakknemmlig materie.

Det som forbauser meg er den lite pedagogiske måten regjeringskameratene nærmer seg problemet på. Det holder ikke at Jens og de andre avslutter enhver setning med "skoler, gamle og syke......" Jeg tror folk har trøtnet på den visa, så her trenges det nytenking om de virkelig ønsker å fortsette.

Gjest, jeg er ikke uenig i at de MÅ gjøre noe, jeg er bare litt stuss over det jeg oppfatter som dårlig politisk håndtverk. At det kommer endringer i bilavgiftene er det ikke nødvendig å være raketforsker for å forstå, så DET kommer. Det er nok heller ikke tilfeldig at dette kommer ut i VG. Denne "lekasjen" er nok ganske bevisst plantet fra folk i/med tilknytning til regjeringen. Antakelig er det en "prøveballong" for å sjekke reaksjonen.

N

nb

Gjest
    Spiralis skrev:
    Gjest, jeg er ikke uenig i at de MÅ gjøre noe, jeg er bare litt stuss over det jeg oppfatter som dårlig politisk
    håndtverk. At det kommer endringer i bilavgiftene er det ikke nødvendig å være raketforsker for å forstå, så DET kommer. Det er nok heller ikke tilfeldig at dette kommer ut i VG. Denne "lekasjen" er nok ganske bevisst plantet fra folk i/med tilknytning til regjeringen. Antakelig er det en "prøveballong" for å sjekke reaksjonen.
    Det er visstnok ganske vanlig at såkalte "budjsettlekkasjer" ikke er mer enn at noen har bedt departementet regne på ett eller annet, og finansdepartementet blir bedt om å regne på svært mye rart, det betyr imidlertid ikke at det kommer på budsjettet.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.002
    Torget vurderinger
    16
    Gjest skrev:
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF

Mvh
    OMF

Mye kan sies om den amerikanske modellen og at den er dyr er det ingen tvil om men at den er j..... dårlig er så langt fra sannheten som man kan komme. Når det gjelder sykehus så har amerikanerne den beste kvaliteten på planeten, problemet er at den ikke er for alle og at det er forferdelig dyrt. Men kvaliteten, hvis du har råd, er outstanding.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.142
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    ..................... det betyr imidlertid ikke at det kommer på budsjettet.
    Nå driver jeg vanligvis ikke å vedder, men jeg er rimelig overbevist om at den der MÅ komme. Siv holder forøvrig ganske så sikkert på å finslipe argumentene for å gå imot det, as we speek. Hun kommer til å gå kraftig i mot dette for hun MÅ jo det !!

Det hun heller ikke tenker på er jeg redd, er at de samme velgerne blir veldig skuffet når ( skriver veldig bevisst NÅR og ikke hvis ! ) hun ikke fjerner avgiften hvis ( like bevisst HVIS og ikke når ;D ) hun kommer i posisjon ! Økonomiske realiteter er en ganske kjiip greie når man driver politikk ! ;D ;D ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.348
    Torget vurderinger
    1
    Man kan vel skille mellom realpolitikk, og symbolpolitikk.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    877
    Spiralis skrev:
    nb skrev:
    ..................... det betyr imidlertid ikke at det kommer på budsjettet.
    Nå driver jeg vanligvis ikke å vedder, men jeg er rimelig overbevist om at den der MÅ komme. Siv holder forøvrig ganske så sikkert på å finslipe argumentene for å gå imot det, as we speek. Hun kommer til å gå kraftig i mot dette for hun MÅ jo det !!

Det hun heller ikke tenker på er jeg redd, er at de samme velgerne blir veldig skuffet når ( skriver veldig bevisst NÅR og ikke hvis ! ) hun ikke fjerner avgiften hvis ( like bevisst HVIS og ikke når ;D ) hun kommer i posisjon ! Økonomiske realiteter er en ganske kjiip greie når man driver politikk ! ;D ;D ;D
    Gode poenger, Spiralis. Noen blir innhentet av realitetene etter at de har sittet i gode stoler også:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/100823/krohn-devold-vil-ikke-mote-til-horing-i-stortinget

- og hun er ikke rødgrønn engang!

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    877
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF

Mvh
    OMF

NÅr du forfekter det offentlige...hva tenker du på da....

JEg er på ingen måte for et amerikansk system...., jeg er opptatt av at staten betaler, den enkelte har statlige garantier for sine lovpålagte ytslerser - så kan hovbedtyngden gjøres av det offentlige mens private bidrar....

Mvh
    OMF
    Hmmm. Høres fornuftig ut, men hva mener du med at det private bidrar. Jeg har jo vist til dårlige arbeidsforhold i privat sektor. Der, som i det offentlige, er det de med de dårligst betalte jobbene som får problemer med arbeidsforholdene.

Tenker du deg et topptungt system der de praktiske oppgavene løses med private anbud?

På spørsmål om hva jeg kan ønske, så vil jeg si: mindre til ledelse, og mere til produktiv virksomhet. Antall ledere i off sektor har jo eksplodert. Det er jo en blåruss pr tre ansatte i dag. Ledelse er ikke et fag, iallefall ikke så langt nede i hierarkiene som det praktiseres nå...Nok er nok!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du har et så vanvittig bias at jeg ser ingen grunn til å diskutere dette gjest.

På radioen i dag så var det en nyhet om at ledelsen i kommunene hadde fått 12% lønnsøkning det siste året, og en ordfører som tjente 900k ble intervjuet. Jeg vil anta at dette står i relativt sterk kontrast til de ansatte i helse og pleiesektoren - som i det store og hele er av de som tjener dårligst i Norge i dag. Selvsagt kan du linke til en undersøkelse hvor ting ikke er bra i det private også.....siden feilene er tilstede i rikelig monn i begge sektorere - så er det kanksje ikke sektorene som er avgjørende.

Jeg synes i så måte det er et langt større overtramp mot alle de som ikke får det de har krav på - om det er syke i ventelister det blir rotet med, elever som ikke får den spesialundervisningen de har krav, barn med spesielle behov (PU/Handikappede) som ikke får den behandlignen o tilretteleggingen de jhar krav på, folk som må vente 4-6 måneder på en søknad i NAV, folk som må vente 2 år på å få behandlet en byggesøknad, 3 år på en asylsøknad, mange måneder i behandlingskø for en operasjon, skoleelever som får udnervisning i loakler som er så dårlig at de ikke ville blitt godkjent hvis en privat aktør hadde drevet osv osv osv. Det er nok å ta tak i ved offentlig drift. Krohn Devold som du henviser til var også en del av offentligforvaltning......At helseforetakene nå har lagt om sin økonomiske driftsmodell gjør dem ikke private....du må slutte å bortforklare alt....det er ingenav systemene som er feilfrie - begge systemene har positive og negative sider.....i tillegg så har vi tidenes mest evneveike og taffate gjeng i Regjering....jeg har fått inntrykk av at Regjeringen er bekymret for veksten i antall uføre....kan du vise meg hva regjeringen har gjort de siste 5 årene for å få uføre tilbake i arbeid...? Hva har regjeringen gjort for å kutte ned behandlingstiden hos NAV...? Hva med å kutte helsekøene...?

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    Visstnok også svært vanlig at toppansatte i kommune og fylke får en saftig lønnsøning (var snakkom 10-12% ofte) siste året før de går av med pensjon siden det er siste årslønn som bestemmer pensjonen deres. Da blir jo utgiftene statens problem, og ikke kommunens eller fylkeskommunens.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    877
    OMF skrev:

På radioen i dag så var det en nyhet om at ledelsen i kommunene hadde fått 12% lønnsøkning det siste året, og en ordfører som tjente 900k ble intervjuet. Jeg vil anta at dette står i relativt sterk kontrast til de ansatte i helse og pleiesektoren - som i det store og hele er av de som tjener dårligst i Norge i dag. Selvsagt kan du linke til en undersøkelse hvor ting ikke er bra i det private også.....siden feilene er tilstede i rikelig monn i begge sektorere - så er det kanksje ikke sektorene som er avgjørende.

Jeg synes i så måte det er et langt større overtramp mot alle de som ikke får det de har krav på - om det er syke i ventelister det blir rotet med, elever som ikke får den spesialundervisningen de har krav, barn med spesielle behov (PU/Handikappede) som ikke får den behandlignen o tilretteleggingen de jhar krav på, folk som må vente 4-6 måneder på en søknad i NAV, folk som må vente 2 år på å få behandlet en byggesøknad, 3 år på en asylsøknad, mange måneder i behandlingskø for en operasjon, skoleelever som får udnervisning i loakler som er så dårlig at de ikke ville blitt godkjent hvis en privat aktør hadde drevet osv osv osv. Det er nok å ta tak i ved offentlig drift. Krohn Devold som du henviser til var også en del av offentligforvaltning......At helseforetakene nå har lagt om sin økonomiske driftsmodell gjør dem ikke private....du må slutte å bortforklare alt....det er ingenav systemene som er feilfrie - begge systemene har positive og negative sider.....i tillegg så har vi tidenes mest evneveike og taffate gjeng i Regjering....jeg har fått inntrykk av at Regjeringen er bekymret for veksten i antall uføre....kan du vise meg hva regjeringen har gjort de siste 5 årene for å få uføre tilbake i arbeid...? Hva har regjeringen gjort for å kutte ned behandlingstiden hos NAV...? Hva med å kutte helsekøene...?

Mvh
    OMF
    Intressant. Først har jeg et så vanvittig bias at du ikke ser nytten av fortsatt diskusjon, så fortsetter du argumenasjonen og diskusjonen.

Akkurat nå kan jeg ikke skrive mere. Jeg har arbeid å passe.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    877
    S

Slubbert

Gjest
    "De private" er onde, greit å vite. Har du en forretningsidé? Legg den bort. Tenkt ut noe innovativt? Hold kjeft og gå og gjem deg. Lyst til å starte for deg selv? Pell deg inn i rekkene igjen. Du; økonomen, ingeniøren eller den selvstendig næringsdrivende, er et dårlig menneske. Det er gitt av stillingsbeskrivelsen, du er hensynsløs og har knapt livets rett. Ja tenk så mye rikere og lykkeligere samfunnet hadde blitt om alle disse slangene, ikkeproletarene, hadde forsvunnet. Sånn tenkte de i Kambodsja også.

Vedlegg

S

Smorte24

Gjest
    Gjest skrev:
    Smorte24 skrev:
    Gjest skrev:
    Så du mener at de er skyldig pga tips fra en eller flere personer?
    Nei, tips om 376 bedrifter kommer vel fra en eller noen få personer? Og Arbeidstilsynet er informant. De er vel heller ikke til å stole på?

Jøjje meg...
    Nei linken din er til et selskap og du har allerede bestemt deg for at de er skyldige.

S

Smorte24

Gjest
    Gjest skrev:
    Hvor har jeg skrevet dette?
    Du vet selv at du mente at de var skyldige, du skriver indirekte at de er skyldige ellers hadde det vel ikke vært noe poeng for deg og bruke det som et eksempel mot OMF.

Jeg er helt enig i OMF at det går ikke ann å argumentere mot deg, du er som en religiøs idiot som pisker seg selv noen hundre ganger og tror at gud aksepterer han bedre da.

Derfor tror jeg at du er an av de som får betalt av AP for å skrive propeganda og svada på diverse forum.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.741
    Smorte24 skrev:
    Gjest skrev:
    Hvor har jeg skrevet dette?
    Du vet selv at du mente at de var skyldige, du skriver indirekte at de er skyldige ellers hadde det vel ikke vært noe poeng for deg og bruke det som et eksempel mot OMF.

Jeg er helt enig i OMF at det går ikke ann å argumentere mot deg, du er som en religiøs idiot som pisker seg selv noen hundre ganger og tror at gud aksepterer han bedre da.

Derfor tror jeg at du er an av de som får betalt av AP for å skrive propeganda og svada på diverse forum.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    877
    Ja, nettdebatter kan ta underlige veier...

N

nb

Gjest
    Smorte24 skrev:
    http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/okonomi/100000-huseiere-vil-faa-skattesjokk-3271739.html

Hvor mye penger skal denne møkka regjeringen melke folket for?

De skaper ingenting men skal ha mere og mere inntekter i form av skatter og avgifter, få de vekk før de ødelegger landet, de har null utdannelse som tilsier at disse skal styre økonomien til Norge.
    Bolig er et fint objekt å beskatte siden det er vanskelig å flytte det ut av landet. Har man først formueskatt, er det ganske bonk å ikke skattlegge det som er folks faktiske formue, nemlig bolig. Med det gamle systemet kunne en diger Frognerleiliget ha en ligningsverdi på 100.000 kroner og en markedsverdi på 6 millioner, mens en ganske døll leilighet på Oslos østkant kunne ha en ligningsverdi på 1 mill og en markedsverdi på kanskje 3. Det nye systemet er mye, mye mer rettferdig enn systemet det erstatter, men det bryr du deg kanskje ikke så mye om? Antall nordmenn som betaler formueskatt med det nye systemet går også ned siden bunnfradraget økes ganske mye. Men det er kanskje heller ikke så viktig?

Det er få personer i Norge jeg synest mindre synd på en de som har arvet en diger bolig og som nå må betale litt skatt av den.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    877
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    OMF:

Jeg har tid til noen ord nå:

Første avsnitt har jeg kommentert i et tidligere innlegg. Jeg kan si det samme om deg, men lar være. Slikt er det ingen debatt som tjener på.

Andre avsnitt: Ja, det er nok av feil i begge sektorer. Et poeng for meg er at profitthensyn driver privat sektor i en råere retning enn off sektor, og da mener jeg den delen av privat sektor som har sterk konkurranse. Jeg har selv vært ansatt i private bedrifter med noe som ligner monopol, og aldri har jeg hatt det bedre. Men så har jeg også vært i ganske dårlige bedrifter også, som ligner på det vi ser av avisene. Konkurranseutsetting har endel bivirkninger som Høyre og Fr.p behendig unnlater å nevne.

Tredje avsnitt: Langt på vei enig her også. Problemet med ventelister og sykehusenes inntektssystem er at de prioriterer de pasientene som har best inntjening. De som ikke har kroniske lidelser som ikke lar seg helbrede. Og imens lar vi noe kapasitet gå til private klinikker som driver med skjønnhetsoperasjoner. Var det det vi skulle bruke off tilskudd til? Er det derfor vi utdanner leger i dette landet, -på skattebetalerenes regning? Er enig i det du skriver om skoler også. Men er privatisering løsningen? Vi har sett hvordan Bauer-skolene har turet fram i Norge.

Konklusjon: vi er enige om mye, men vi startet med å debattere de ansattes arbeidsbetingelser. Du har gjort det til en større debatt, og det var vel i mangel på argument min påstand: deler av privat sektor er råere enn off sektor.

S

Smorte24

Gjest
    nb skrev:
    Smorte24 skrev:
    http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/okonomi/100000-huseiere-vil-faa-skattesjokk-3271739.html

Hvor mye penger skal denne møkka regjeringen melke folket for?

De skaper ingenting men skal ha mere og mere inntekter i form av skatter og avgifter, få de vekk før de ødelegger landet, de har null utdannelse som tilsier at disse skal styre økonomien til Norge.

Ja enig at ligningsverdien bør utjevnes, men de øker den fra 20% til 25%, og da er kun for å få inn ekstra penger i svarte hullet, så slutt med å komme med delvis fakta, AP er skadelig for det Norske folk og burde å bli sparket ut av stortinget.
    Bolig er et fint objekt å beskatte siden det er vanskelig å flytte det ut av landet. Har man først formueskatt, er det ganske bonk å ikke skattlegge det som er folks faktiske formue, nemlig bolig. Med det gamle systemet kunne en diger Frognerleiliget ha en ligningsverdi på 100.000 kroner og en markedsverdi på 6 millioner, mens en ganske døll leilighet på Oslos østkant kunne ha en ligningsverdi på 1 mill og en markedsverdi på kanskje 3. Det nye systemet er mye, mye mer rettferdig enn systemet det erstatter, men det bryr du deg kanskje ikke så mye om? Antall nordmenn som betaler formueskatt med det nye systemet går også ned siden bunnfradraget økes ganske mye. Men det er kanskje heller ikke så viktig?

Det er få personer i Norge jeg synest mindre synd på en de som har arvet en diger bolig og som nå må betale litt skatt av den.

N

nb

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Ja enig at ligningsverdien bør utjevnes, men de øker den fra 20% til 25%, og da er kun for å få inn ekstra penger i svarte hullet, så slutt med å komme med delvis fakta, AP er skadelig for det Norske folk og burde å bli sparket ut av stortinget.
    Formueskatt (som jeg for øvrig er motstander av) har nesten ingen ting å si for statens inntekter, den utgjør rundt 1% av statsbudsjettet. Det er ren symbolpolitikk. Om ligningsverdien for boliger settes til 20 eller 25% spiller således ganske liten rolle. Alle skjønner vel at når den begynner på 20 eller 25%, så vil den bli økt. Det er mange tall mellom 25 og 100. Har man først formueskatt, så kan man i det minste beskatte den faktiske formuen til folk - dvs boligformuen.

S

Supertramp

Gjest
    Likningsverdien på boliger er ikke bare utslagsgivende for formueskatt - man faktisk vel så utslagsgivende for eiendomsskatten.
    Den må alle betale, om man har positiv eller negativ formue og den stiger...

Kommunene selv kan innføre eiendomsskatt, men staten har satt regel at skatten ikke skal overstige x promille av ligningsverdi.

Kommunene begynner ofte i "det små": 2 promille for så å øke år for år til "veggen er nådd"
    Så gjennomføres det omtaksering, gjerne slik at taksten kommer på nivå med antatt salgsverdi og så begynner man på nytt: lav sats og bunnfradrag - men satsene økes så til man "møter veggen" igjen.
    Så ny takstering osv osv

Søgne kommune har gjennomført dette, Lillesand er vel godt i gang og Kristiansand holder på med omtaksering.

Det er ran, av verste sort!

S

Supertramp

Gjest
    Tja, hva tror du?

Skattelegging av noe som allerede er skattebelagt fra før av gjennom selvangivelsen.
    Og vi betaler allerede:
    - arveavgift ved overtagelse gjennom arv, eller dokumentavgift ved kjøp av boligen
    - kommunale avgifter
    - den nevnte formueskatten

De riktig "uheldige" som sitter med en eiendom som får høy "ny" ligningsverdi, må betale eiendomsskatt størrelse 20.000 pr år. Eier man eiendommen i 20 år, så har man altså betalt 400.000 i eiendomsskatt.

Og i dag kom jo denne:
    http://www.dagbladet.no/2010/08/24/nyheter/politikk/finansdepartementet/okonomi/bolig/13094965/

Prinsippet er det samme som hos kommunene, men en vesensforskjell: "la oss øke ligningsverdien dere - så strømmer pengene inn, men la oss øke bunnfradraget så vi ikke sparker de som allerede ligger nede..."

Nå betaler jeg min skatt med glede - jeg prøver å se ting i perspektiv. Men eiendomsskatt er jeg prisipielt imot. Det er en direkte inngrepen i folks eiendomsrett. Samtidig har jeg forståelse for at kommunene trenger penger, men innimellom blir jeg skremt av hva kommunen kan finne på å bruke penger til av kunst&kultur, utsmykning av offentlige bygg - ofte meget sære saker til en meget høy pris.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De 20 000 årlig i eiendomsskatt på en stor bolig blir ikke så betydelig i forhold til de 100k man må betale for å leie 30 kvadratmeter i samme periode!

Mvh
    OMF

S

Supertramp

Gjest
    OMF skrev:
    De 20 000 årlig i eiendomsskatt på en stor bolig blir ikke så betydelig i forhold til de 100k man må betale for å leie 30 kvadratmeter i samme periode!

Mvh
    OMF
    Det var en pussig sammenligning. Leie><eie er to veldig forskjellige ting.

Men for de som leier: vær obs! Økning/endring i avgifter&skatter er en lovlig grunn til å justere husleien.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Supertramp skrev:
    Vel - det er de to måtene man kan å bo på.......og hvis man skal skattlegge det å bo...så bør det gjøres likt....og da er det nok lurere å øke boligskatten enn feks å¨gi skattelette for betalt husleie!

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    Noen grunn til at eiere skal favoriseres kontra leiere - alle må bo et sted? Staten tar jo f.eks 28% av renteregingen for de som har boliglån her i landet.

S

Supertramp

Gjest
    Prøv å løfte blikket bort fra utleiehaienes verden og til "tante Olga" som sitter i et nedbetalt hus, på minstepensjon, men med masse vedlikeholds-og fyringsutgifter.

Hun får ikke plass på nærmeste aldershjem, hun ønsker heller ikke å bytte til en state-of-the-art leilighet like ved Pizzakiosken og alle skaterne i parken like ved og "kameratene" med BMW. Hun ønsker sin trygghet i hjemmet sitt.

Dessverre for henne så har både lokalpolitikerne og Sigbjørn nå økt ligningsverdien på boligen hennes fra 500.000 til 6.000.000. Eiendommen er verken luksuriøs eller stor, men eplehagen og beliggenheten er slik at takstmennene har brukt gaffel når de skrev taksten.

Hva sier vi til henne når hun får eiendomsskatten på 12-18000 i postkassa?

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    Prøv å løfte blikket bort fra utleiehaienes verden og til "tante Olga" som sitter i et nedbetalt hus, på minstepensjon, men med masse vedlikeholds-og fyringsutgifter.

Hun får ikke plass på nærmeste aldershjem, hun ønsker heller ikke å bytte til en state-of-the-art leilighet like ved Pizzakiosken og alle skaterne i parken like ved og "kameratene" med BMW. Hun ønsker sin trygghet i hjemmet sitt.

Dessverre for henne så har både lokalpolitikerne og Sigbjørn nå økt ligningsverdien på boligen hennes fra 500.000 til 6.000.000. Eiendommen er verken luksuriøs eller stor, men eplehagen og beliggenheten er slik at takstmennene har brukt gaffel når de skrev taksten.

Hva sier vi til henne når hun får eiendomsskatten på 12-18000 i postkassa?
    Det er et tulleargument. I slike tilfeller er det bedre å gi støtteordninger eller unntak til de som virkelig trenger det istedenfor å prøve å fikse de få tilfellene med skattesystemet. Uansett kan tante Olga om hun ønsker låne litt på huset, leve sine siste 20-30 år i sus og dus. Det blir mindre til arvingene på den måten.

Det er heller ikke nødvendig å sette makspris på strøm i Norge fordi enkelte som tante Olga har poblemer med å holde det varmt nok om vinteren.

S

Supertramp

Gjest
    Tulleargument?

Dette er tulleargument:
    "Uansett kan tante Olga om hun ønsker låne litt på huset".

Jøss.....

Og leietagere kan vente seg kraftige økninger på husleien som følge av disse omleggingene.
    Er det bedre?

N

nb

Gjest
    Supertramp skrev:
    Dette er tulleargument:
    "Uansett kan tante Olga om hun ønsker låne litt på huset".

Jøss.....
    Det med lån var delvis ment som en spøk. Det er visstnok populært i Danmark å selge huset til banken og leie det tilbake for å leve godt de siste leveårene, arvingene blir sikkert litt sure, men det er en annen sak.

Listen over tilfeller som tante Olga er lang som et vondt år på alle mulige tilfeller (f.eks trømpriser i vinter). Da er det mye bedre å gi de som virkelig trenger det støtte eller fritak fra kostnadene enn det er å basere hele systemet på slike tilfeller. Det er ikke gunstig å bruke hele skattesystemet til å ta spesialhensyn til særgrupper. Hvor mange som tante Olga finnes det forresten i Norge? Det utgjør garantert en forsvinnende liten del av boligeiere i Norge, og med mindre de er i byene blir uansett ikke ligningsverdien allverden uansett, og bunnfradraget fjerner en klekkelig del av skatteregningen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn