Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    OMF: Hva slags argumentasjon er det? Motsattt bevisførsel?

Skjerp deg!

Jeg venter fremdeles på din dokumentasjon på påstanden om at off sektor tar dårligere vare på sine ansatte.
    Vel.....

1) Det er vel omtrent slik som du argumenterer!
    2) Hæ
    3) Har jeg påstått det da...? Det er vel snarere du som påstår det motsatte.....

I grunn har jeg oppfordret til en nyansert debatt, men det har jeg som sagt gitt opp nå......

Mvh
    OMF

S

Slubbert

Gjest
    Lille Pol Pot gir seg ikke. Tabloidoverskrifter, kognitive kortslutninger og ren stupiditet til side; tallene er tilgjengelige hvis man er interessert i fakta. Kommunal sektor sliter mest på sine ansatte, by far. Mellom statlig og privat er det ikke signifikante forskjeller.

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Noen er alltid likere enn andre.....

Her har vi vel en rød tråd fra Perez millionen til Rød Larsen....
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10027056

Det er vel rimelig åpenabrt for alle at når vi betaler politikerne lønn for å gjøre en jobb - så skal gaver til "stillingen" ikke beholdes av den enkelte!

Mon tro om man har betalt skatt for dette.....Rød Larsen førte ikke opp sin million....mon tro hva man tenker da.....Oj der fikk jeg en million for litt fredsmekling som jeg har fått betalt for å gjøre...da er det sikkert en gave....jeg putter den i lomma jeg....

Mvh
    OMF

edit: Som en kuriositet så er det blitt helt slutt på firmagaver fordi man ikke har lov til å ta i mot en flaske rødvin, en lommekniv, eller en spekepølse uten at dette blir problematisk!

V

vredensgnag

Gjest
    OMF skrev:
    Noen er alltid likere enn andre.....

Her har vi vel en rød tråd fra Perez millionen til Rød Larsen....
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10027056

Det er vel rimelig åpenabrt for alle at når vi betaler politikerne lønn for å gjøre en jobb - så skal gaver til "stillingen" ikke beholdes av den enkelte!

Mon tro om man har betalt skatt for dette.....Rød Larsen førte ikke opp sin million....mon tro hva man tenker da.....Oj der fikk jeg en million for litt fredsmekling som jeg har fått betalt for å gjøre...da er det sikkert en gave....jeg putter den i lomma jeg....

Mvh
    OMF

edit: Som en kuriositet så er det blitt helt slutt på firmagaver fordi man ikke har lov til å ta i mot en flaske rødvin, en lommekniv, eller en spekepølse uten at dette blir problematisk!
    Fullstendig uakseptabelt at slike gaver ble beholdt av personene som mottok dem. De representerer Norge, og mottaker skal være departementet. I mange andre land blir slikt sendt til et spesielt mottakelseskontor, som så distribuerer gavene til museer, offentlige bygninger, o.l.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Gaver til statsråder er akseptert i utlandet, men ikke i Norge. Jeg holder meg til norske normer. Men hva har dette i denne tråden å gjøre. Det gis jo gaver uansett regjeringens farge.
    Likte disse her:

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Gaver til statsråder er akseptert i utlandet, men ikke i Norge. Jeg holder meg til Norske normer. Men hva har dette i denne tråden å gjøre. Det gis jo gaver uansett regjeringens farge.
    Vel - det er sant, men det synes å være mer utbredt blant AP folk å putte disse i egen lomme......

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva skal man tro om utenriksministeren om dagen.....man har i grunn 2 valg:

1) Han svindler på skatt og moms og tar i mot gaver han ikke har rett til (korrupsjon!)
    2) Han har tidenes dårligste vurderingsevne....

Litt mer om 2....som representant for Norge - et land som bistår med soldater og nødhjelp for betydelig beløp!

Som en "takk" blir han gitt 5 tepper i gave. Støre tror feilaktig at dette er en presang til ham personlig...nei, dette er er gave til det norske folk!
    Støre sender trolig teppene hjem med Hercules (gratis frakt, ingen toll) før han ringer kona og sier han har skaffet tepper til hele huset.
    Støre vet at dette er skattepliktig - så han takserer det ene teppet selv....mon tro - hva koster et slikt persisk teppe på Jysk....et par-tre tusenlapper - da setter jeg samme verdi på disse teppene jeg har fått av den afganske utenriksministeren for norske liv og milliarder i støtte!

Hvor langt strekker denne ulkulteren i AP seg.....er det eneste de bryr seg om å karre til seg mest mulig....hjemme bruker vi å si "først meg selv, så meg selv, og enda en gang meg selv og erdet igjen noe da så skal jeg ha det også!....

Det er ikke en ripe i lakken, dette er kondemnering!

Mvh
    OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Ukulturen i AP?

Ukulturen blandt politikere tenker jeg vi sier. F. eks Fr.p sin stortingsgrppe som nekter å oppgi hva de har brukt bevilgningene til. Avisene skrev om ferieturer med kone og venner mm, men vil de være ærlige og vise regnskapet? Nei.

Støre er ihvertfall en som åpent forteller om hva han har gjort, og forsøker å finne en bedre praksis videre.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Støre er ihvertfall en som åpent forteller om hva han har gjort, og forsøker å finne en bedre praksis videre.
    Å - så denne historien er det Støre som har initiert......??

Å "stjele" tepper for 2-300 000 (Kanskje enda mer) rett hjem uten å betale skatt og moms er nok hakket verre!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En sambygding sier det vel i grunn greit.....

Visepresident på Stortinget Marit Nybakk (Ap) mener det kan oppfattes som bestikkelser når politikere beholder dyre gaver privat.

– Gaver som gis til politikere, bør gå til institusjonen, og ikke til politikerne privat. Når Stortingets presidentskap og utenrikskomité mottar gaver, gis gavene til Stortinget. Jeg oppfordrer regjeringen til å innføre samme regler, sier Nybakk. (©NTB)

Mvh
    OMF

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    303
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Det er bra at de som vil skatte folk flest blir tatt; avslører dobbeltmoral at skatt bare er bra at noen andre betaler. De har laget skatteregler som de ikke engang selv står inne for, hvordan kan de da forvente at resten av folket skal kunne forholde seg "lovlydige".
    Synd å skam at nesten 60% av folket betaler toppskatt; det har ingenting med fordelingspolitikk å gjøre; men gjøres fordi det er lett å ta fra alle og dele ut igjen.
    en flat lavere sats vil gjøre at "de rike" betaler mer og at folk flest betaler mer enn nok; for ikke å tenke på all administrasjon, saksbehandlere, advokater ol. som blir sparte utgifter!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    yasman skrev:
    en flat lavere sats vil gjøre at "de rike" betaler mer og at folk flest betaler mer enn nok; for ikke å tenke på all administrasjon, saksbehandlere, advokater ol. som blir sparte utgifter!
    Det eneste som gjør at Norge ikke har flat skatt er nettopp toppskatten. Fjerne vi denne vil den flate skatten bli høyere - trolig rundt 40-45%. En overgang til flat skatt vil altså ganske enkelt medføre at de som i dag ikke betaler toppskatt må betale mer, mens de som i dag tjener godt betaler midnre.

Det er skattegrunnlaget som er komplisert, ikke skattesatsene.

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Jepp, at man kan levere selvangivelse via SMS her i landet er et greit eksempel på det.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    OMF skrev:
    Gjest skrev:
    Å - så denne historien er det Støre som har initiert......??

Å "stjele" tepper for 2-300 000 (Kanskje enda mer) rett hjem uten å betale skatt og moms er nok hakket verre!

Mvh
    OMF
    ??? Initiert?

Er det noen politiker som initierer slikt? Vi har da heldigvis "gravende" journalister.

Forskjellen på Støre og Hagen er at Hagen nekter å gi info, mens Støre gjør det. Det er en vesentlig forskjell synes jeg. Er ikke du enig i det?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    Forskjellen på Støre og Hagen er at Hagen nekter å gi info, mens Støre gjør det. Det er en vesentlig forskjell synes jeg. Er ikke du enig i det?
    Jeg synes nok at hovedforskjellen er at FRP brukte penger de hadde til fri disposisjon til velferdstilbud til alle sine ansatte, mens Støre stjal for felleskapet og unndro skatt/moms/Frkat til tross for at han er mangemillionær.....

Men som sagt - en nyansert debatt med deg har jeg gitt opp!

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    OMF skrev:
    yasman skrev:
    Det eneste som gjør at Norge ikke har flat skatt er nettopp toppskatten. Fjerne vi denne vil den flate skatten bli høyere - trolig rundt 40-45%. En overgang til flat skatt vil altså ganske enkelt medføre at de som i dag ikke betaler toppskatt må betale mer, mens de som i dag tjener godt betaler midnre.

Mvh
    OMF
    Det kan vel kompenseres til en viss grad med økt bunnfradrag, men om det er noe stort poeng med en slik omlegging er vel en annen sak. Vi har egentlig ganske greit nivå på skatt i Norge i forhold til mange andre land. Storparten av statens inntekter er vel lagt på forbruk i form av MVA og andre avgifter.

Et skattesystem med differensierte satser er jo et virkemiddel for å kompensere for store ulikheter i inntektsnivået. Vi er vel egentlig ganske godt tjent med et samfunn der de fleste kan leve greit av sine arbeidsinntekter.

Jeg er dog tilhenger å rydde litt opp i jungelen av fradrag og særordninger, og i stedet øke minstefradraget betydelig.

N

nb

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Et skattesystem med differensierte satser er jo et virkemiddel for å kompensere for store ulikheter i inntektsnivået. Vi er vel egentlig ganske godt tjent med et samfunn der de fleste kan leve greit av sine arbeidsinntekter.
    Stort sett symbolpolitikk. Toppskatt og formueskatt utgjør en forsvinnende liten del av statens inntekter. Toppskatt betales langt på vei av øvre middelklasse.

Sosial profil gis gjennom bunnfradraget.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Stort sett symbolpolitikk. Toppskatt og formueskatt utgjør en forsvinnende liten del av statens inntekter. Toppskatt betales langt på vei av øvre middelklasse.

Sosial profil gis gjennom bunnfradraget.
    Vel - jeg synes i grunn innteksttskatten er noenlunde grei.....man betaler knapt skatt på de første 200k, så betaler en del skatt på de neste 200, også når man da kommer til innslaget til toppskatten så begynner det å monne. De som tjener best, betaler mer - og slik skal det være! Slutt å klag. Hadde det vært bedre hvis man ikke kalte det toppskatt, men "alminnelig skatt II"...?

For de som hele tiden syter om at formueskatten er for høy, toppskatten er for høy, soneparkering er for dyr osv....hvordan mener dere at vi skal betale for felleskapet....?
    Fjerner man formueskatten så må relativt sett de som ikke har formue betale mer...?
    Fjerner man toppskatten så må de som ikke betaler toppskatt relativt sett betale mer?

Er det det vi ønsker - jeg synes nå ihvertfall det er riktig at de som har mest betaler mest....

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    OMF skrev:
    Er det det vi ønsker - jeg synes nå ihvertfall det er riktig at de som har mest betaler mest....
    Poenget mitt var bare at den oppmerksomheten som vies formueskatt og toppskatt av norske politkere ikke på noen måte står i forhold til hvilken innvirkning den har på statens inntekter.

N

nb

Gjest
    Husk også på at en veldig stor del av statens inntekter kommer fra ymse avgifter, og disse er ikke differensierte basert på inntekt. Skattebetalerforeningen har regnet ut at hvor mange prosent av en persons inntekt som i sum går tilbake til staten er temmelig uavhengig av hvor stor inntekten faktisk er.

S

Smorte24

Gjest
    Jeg leser ledelse ukeavisen i dag, på baksiden er det en reportasje og et bilde av Sigbjørn Johnsen.

I reporatsjen står det om da Sigbjørn ble spurt om den nye takseringsreglene og hvilken effekt dette ville ha på han.

Sigbjørn svarte da at han ikke hadde sett så nøye på det, men regnet med at det ville bli en liten økning.

Litt senere i reportasjen kan vi lese at Sigbjørn bor på en praktfull gård i Brumunddal og at gårder og våningshus er untatt fra de nye reglene.

Nei gud forby at de nye reglene gjelder de selv.

Vet ikke mannen selv hva han bestemmer eller ljugde han til det norske folk, jeg tror det siste fordi dette er veldig vanlig blant regjeringsmedlemmer de siste 5 årene.

N

nb

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Vet ikke mannen selv hva han bestemmer eller ljugde han til det norske folk, jeg tror det siste fordi dette er veldig vanlig blant regjeringsmedlemmer de siste 5 årene.
    Hadde han virkelig tenkt på seg selv, så hadde han sørget for at det blir fri omsetning av gårdsbruk og bortfall av bo- og driveplikt. Da hadde prisen på mange gårdsbruk i landet gått til himmels.

Markedsverdien av gårder er i mange tilfeller temmelig lav, av overnevnte grunner, samt at det er mye bygningsmasse og store vedlikeholdskostnader.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du tar det for gitt at Johnsen ønsker å flytte - det gjør han neppe....

Mvh
    OMF

S

Smorte24

Gjest
    nb skrev:
    Smorte24 skrev:
    Hadde han virkelig tenkt på seg selv, så hadde han sørget for at det blir fri omsetning av gårdsbruk og bortfall av bo- og driveplikt. Da hadde prisen på mange gårdsbruk i landet gått til himmels.

Markedsverdien av gårder er i mange tilfeller temmelig lav, av overnevnte grunner, samt at det er mye bygningsmasse og store vedlikeholdskostnader.
    Man kan tenke på seg selv om man ikke gir alle fordelene til seg selv med engang, må huske at mannen bare har sittet 1 år i regjeringen.

N

nb

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Man kan tenke på seg selv om man ikke gir alle fordelene til seg selv med engang, må huske at mannen bare har sittet 1 år i regjeringen.
    Om du tror at det er finansministeren som bestemmer over norske skatteregler så må du tro omigjen.

S

Smorte24

Gjest
    nb skrev:
    Smorte24 skrev:
    Om du tror at det er finansministeren som bestemmer over norske skatteregler så må du tro omigjen.
    Nei det vet jeg da, det er jo AP og i ren kommunist stil er det bare en mann som er sjefen og det er da Stoltenberg, men det hindrer vel ikke Sigbjørn å komme med egne ønsker for det.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Hva AP og kommunisme har felles begriper bare Smorte24.

N

nb

Gjest
    Gjest skrev:
    Nå var det visst ikke så ille som enkelte her hadde ønslet seg:

http://www.hegnar.no/okonomi/article448669.ece
    Han har ikke brutt tollreglene mer enn en tilfeldig velstående pike i 30-årene som kommer tibake fra New York eller London med koffertene fulle av resultatet fra en oval weekends intense shopping (det er jo kun lov å ha med seg varer for 6000 kroner, må vite, og tekstiler er endatil tollbelagte. Vet ikke om tepper er det eller om det er unntak for tepper fra spesielle land).

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.864
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    ...
    Nei det vet jeg da, det er jo AP og i ren kommunist stil er det bare en mann som er sjefen og det er da Stoltenberg, men det hindrer vel ikke Sigbjørn å komme med egne ønsker for det.
    Detaljene i regelverket for avgifter, skatt og toll, som de fleste andre områder utarbeides av embetsverket etter poltiske rettningslinjer/signaler. Det kan være ganske begrenset hvor tungt politkerne engasjerer seg i spissfindighetene.

mvh
    KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
    Smorte24 skrev:
    De som er født før 90-tallet her på sentralen husker sikkert at Johnsen har lenger fartstid i regjering enn som så. Han var finansminister fra 1990-1996. Så det blir vel en 7-8 år tilsammen eller noe slikt.

S

Smorte24

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Smorte24 skrev:
    De som er født før 90-tallet her på sentralen husker sikkert at Johnsen har lenger fartstid i regjering enn som så. Han var finansminister fra 1990-1996. Så det blir vel en 7-8 år tilsammen eller noe slikt.
    Han har forstatt bare sittet 1 år i denne regjeringen, altså han har 3 år igjen hvis alt går etter planen, sorry min feil at jeg ikke spesifiserte dette for deg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Smorte24 skrev:
    Han har forstatt bare sittet 1 år i denne regjeringen, altså han har 3 år igjen hvis alt går etter planen, sorry min feil at jeg ikke spesifiserte dette for deg.
    Siden du hentyder at årsaken til at Johnsen ikke har rukket å forandre skattenorge slik at han selv skal komme bedre ut av det, er at han kun har sittet kort tid som finansminister. Så er det betimelig å opplyse om at han har hatt rikelig til til dette i sine mange år som finansminister i tidligere regjeringer.

Din teori står således for fall, og vi kan nok trygt konkludere med at det må ligge annen motivasjon bak hva han foretar seg. :)

C

Cyber

Gjest
    Er det meg eller driver den rødgrønne regjeringen en parodi på hva god politikk egentlig skal være?

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    cybervision_ skrev:
    Er det meg eller driver den rødgrønne regjeringen en parodi på hva god politikk egentlig skal være?
    Det er ingen parodi, så det må være deg. ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    878
    Jeg følger din påstand om at i privat sektor blir de ansatte så godt ivaretatt. Jeg dokumenterer det motsatte. Det eneste eksemplet du bygger din påstand på er den måten din mor ble behandlet på i en norsk kommune.

Det er for tynt.

Jeg mener ikke at alle skal jobbe i off sektor. Det har jeg heller aldri skrevet.

Jeg ber deg bare bygge under din påstand. Er det for mye forlangt, så kan jeg avslutte dette.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gjest skrev:
    OMF:

Hva tror du om dette? Er det fremdeles privat sektor som tar så godt vare på sine ansatte?

http://www.dagbladet.no/2010/09/03/nyheter/arbeidsliv/politikk/13248669/
    Så lenge du hverken greier å nyasere noe eller komme med andre argumenter enn linker så ser jeg vel ingen grunn til engasjere meg i noen diskusjon med deg...også er det jo mye underholdning i klovneriene i Regjeringskvartalet om dagen...Hardanger, tepper, private barnehager...man behøver ikke en gang å kritisere politikken - det er håndtverket som er så amatørmessig . jeg vil anta at de fleste pølsekiosker, bruktbutikker og Nille butikker er mer profesjonellt drevet enn det AS Norge er for tiden!

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn