Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Jeg skjønner ikke hvorfor politikere skal drive å styre med trasévalg, gi utbygger en pott penger å si "bygg bybanen for x antall kroner som frakter flest mulig passasjerer billigst mulig".
    Det samme burde også gjelde vei og andre samferdelsprosjekter.
    Helt enig, folk som ikke kan det de holder på med bør holde seg unna, politikere bør kun gå i selskaper som de er veldig flinke til.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Er det ikke dette regjeringen har begynt med en del steder?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det ikke dette regjeringen har begynt med en del steder?
    Egentlig ikke, veiselskapet har mulighet til å planlegge mer langsiktig men de må fortsatt forholde seg til lokale reguleringsplaner
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.753
    Antall liker
    3.045
    Torget vurderinger
    1
    Og sånn går no dagan......................

    Man satser stort på dårlig husk :confused:

    Ap sa i valgkampen at de ville ha Bybanen i tunnel. Men i dag stemte de altså for det motsatte.
    Bergensavisen - Nå er det bestemt: Bybanen skal gå langs Bryggen
    Det var vel en del av avtalen med andre partiene for å få ordføreren?


    Det var det, men venstre og krf med sine 10% skal bestemme at man går for en dårlig løsning som veldig få i Bergen ønsker, er nok god reklame for bryggen og bedre blir det ikke når turistsesongen står på..



    Ny eksport vare direkte fra bryggen i Bergen most turist :rolleyes:
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Mulig jeg tar feil, men jeg tror AUF-lederen undervurderer Listhaugs popularitet.
    Den strekker seg langt utenfor pk-elitens trange meningskorridor, og favner slett ikke bare FrP-velgere.

    AUF-leder om Listhaug: - Kast kjerringa på hue ut av regjeringa
    Denne setningen går igjen nå hos de som er for innvandring "– Det er umulig for Norge å hjelpe alle, men det er ikke et argument for ikke å hjelpe noen", men de sier aldri noe om hvor mange Norge kan hjelpe, ca 20% av den norske befolkningen er allerede ikke etniske norske.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    listhaug er nok bare populær hos menigheten i FrP.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.321
    Antall liker
    7.446
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo litt morsomt hvordan de røde tviholder på sin historiske hevd på 1.mai.
    Dersom noen av de blåblå skulle våger seg på en talerstol denne dagen er det straks fy-rop og motdemonstrasjoner mot denne frekkheten.
    Dersom noen av de blåblå sier det som det er, at det er en fin dag for vårlige aktiviteter så jammen det feil også.
    Jacob Winche-Lanche 1mai.jpg
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.689
    Antall liker
    4.414
    Torget vurderinger
    4
    Selv om jeg ikke stemmer FrP må jeg si jeg er meget glad vi har Listhaug i disse tider :) Lite oppegående kommentar ifra AUF lederen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.546
    Antall liker
    3.500
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    listhaug er nok bare populær hos menigheten i FrP.
    Et flertall av nordmenn støtter Listhaug og regjeringens innvandringspolitikk.

    Nordmenn st�tter Frp's store innflytelse p� regjeringens asylpolitikk - nyheter - Dagbladet.no

    "Statsråden tror en av årsakene til den brede støtten er at mange nordmenn har fulgt med på utviklingen i Sverige.

    - Folk ser utfordringene Sverige nå står i etter å ha tatt i mot 160 000 flyktninger bare i fjor, og de er opptatt av at Norge ikke skal komme i samme situasjon..."


    Amen..
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23

    Blåmandag het det før.

    Men Fjernfrid er relativt grønn, på mange måter.

    Nå også med utvidete fullmakter UTENFOR Oslo.... JEG vil, JEG vil ikke.

    fjernfrid.png
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Hun der Lan Marie ble intervjuet oppå en bro over en motorvei inn til Oslo. Tenk hvor fint det hadde blitt hvis alt dette var sykkelstier sa hun. Ingen støy og eksos, bare sykler og glade mennesker i skjønn forening. Hvis den der dama, mot formodning, pluteselig fikk bruk for 10 kubikk med ferdigbetong. Det blir jo, etter rask hoderegning, en helv.... haug med sykler for å få levert guggen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.717
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Hun der Lan Marie ble intervjuet oppå en bro over en motorvei inn til Oslo. Tenk hvor fint det hadde blitt hvis alt dette var sykkelstier sa hun. Ingen støy og eksos, bare sykler og glade mennesker i skjønn forening. Hvis den der dama, mot formodning, pluteselig fikk bruk for 10 kubikk med ferdigbetong. Det blir jo, etter rask hoderegning, en helv.... haug med sykler for å få levert guggen.

    Nå er du bare slem og vanskelig!;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Nå er politikerne på jakt etter gode grunner til å droppe utvidelse av E18s Vestkorridor, uten å tape ansikt. Fra faghold er det unison motstand mot veiutvidelsen. Pengene kan omdirigeres med mye større effekt til andre tiltak, spesielt kollektivt, og enkelte er begynt å drømme om bro over Oslofjorden igjen.
    Kryssing av Oslofjorden (KVU) | Statens vegvesen

    Nyttetrafikk inn og ut av byen skal det selvsagt tilrettelegges for og her kan Norge gjøre teknologigjennombrudd så det holder. Rundt omkring i verden arbeides det med elektrifisering av nyttetransport inn i byer, med konsepter for automatisk levering ved stillegående og selvkjørende lastebiler om natten. Det hadde vært noe. "We've got the brains, what's your problem?"
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.350
    Antall liker
    13.028
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For et års tid siden -eller var det to- så var det en forsker fra Transportøkonomisk Intitutt ( eller noe sånt) som i en kronikk påsto at uansett hvor mye veir man bygse rundt Oslo, så kom det fortsatt til å være kø om 50 år....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Dette er virkeligheten vi er på vei inn i. Vi kan stritte imot og stå igjen som tåper, eller vi kan bevisst velge å være i forkant og å utvikle og levere løsninger, til hele verden.
    "We've got the brains."

    Det ville vært klokt å se på norske byer som laboratorier for løsninger innen transport-infrastruktur som kan bli eksportprodukter. Noe skal vi jo leve av etter oljen.

    Linken krever abo, men oppslaget sier vel sitt.
    Varsler kraftig økning i strømprisen (DN+) - DN.no

    Skjermbilde 2016-05-23 kl. 10.15.14.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.644
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    For et års tid siden -eller var det to- så var det en forsker fra Transportøkonomisk Intitutt ( eller noe sånt) som i en kronikk påsto at uansett hvor mye veir man bygse rundt Oslo, så kom det fortsatt til å være kø om 50 år....
    det er forsåvidt ikke noe rart, slik som vegvesenet opererer.

    Når det skal bygges eller oppdateres en vei, så benytter de et anslag på antall biler/døgn. Dette tallet benyttes i kost/nytteverdi-kalkulasjoner og for dimensjonering av antall kjørefelt og veistandard.

    Dette anslaget settes ut fra dagens trafikkmengde, og så skal det hele igjennom politiske prosesser og en lang byggeperiode, så når veien e ferdig, er den allerede kraftig underdimensjonert.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    14.690
    Ring 3 måtte hatt 8 felt eller hva det var for å være køfri i rushtiden. Jo mer vei jo flere biler er også et problem. Å kjøre eller reise kollektivt (eller ordne seg slik at man inne trenger noen av delene) er en avveiing mellom kost, nytte, tidsbruk og hassle.

    Jeg har bevisst bosatt meg slik at jeg ikke trenger å kjøre bil i rushtiden. Det har sin pris i form av boligpris, men fordelene er heller ikke vanskelig å se.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    8 felt på ring 3 ville også skapt enorme behov på veiene som mater trafikk inn og ut av ringen
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    All erfaring når det gjelder veiutbygging, fra alle land, viser at når kapasiteten bygges ut, så fylles veiene med flere biler, og køene blir ikke borte. Det eneste som hjelper er bompenger og rushtidsavgifter, for å forsøke å spre bilbruken utenfor presstid.

    Nå er, som nevnt, politikerne på jakt etter argumentene de trenger for å redde ansikt og skrinlegge korridoren på E18.

    Budstikka - Høyre-medlem vil droppe E18-utbyggingen
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Høyre lokker med permanente bompenger på ny E18, for å få gjennomført veien ingen egentlig vil ha.

    For sikkerhets skyld tar vi logikken:

    1. Utvide kapasiteten på E18.
    2. Ta veldig høye bompenger, slik at det ikke kommer flere biler på E18.
    3. Gjøre ordningen permanent, slik at man skal fortsette å betale etter at veien er betalt, for å holde trafikken nede, så den ikke fyller kapasiteten.

    Heia Norge!

    Foreslår permanente bompenger for å fjerne biler fra ny E18 - Bil og trafikk - VG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    14.690
    Som om nåværende politikere kan vedta bompenger herfra til evigheten.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Ingen vil egentlig ha veien lenger. Men det er lagt ned så mye tid, penger og prestisje i saken at ingen vil ta støyten som kommer om man sier at "Ting har endret seg, vi tenkte feil og skrinlegger prosjektet".

    Bare det vi nå vet om reelle utslipp fra forbrenningsmotorer tilsier at det er galskap å sende så mange flere biler inn i Oslogryta. I tillegg altså utallige trafikkstudier som viser at utvidelse av kapasitet fører ikke til avlasting av køer.

    Innen veien er ferdig er vel de flestes jobber automatisert vekk, uansett, og det vil nok lette betraktelig på pendlertrykket.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det virker å være "glemt" at E18 ikke bare er en innfartsvei til Oslo, men faktisk også en gjennomfartsåre tilknyttet Europavei-nettet. Svært få av de som sitter i kø innover på morrakvisten skal inn til sentrum - de skal enten inn mot sentrum, eller igjennom. Fornuftige omkjøringsveier rundt Oslo eksisterer jo som kjent ikke. Alt presses igjennom to traseér.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Hvilket er grunnen til at folk nå kikker på broplanene igjen ... klokere å satse på omfartsårer enn på å presse trafikken gjennom Oslo.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Nemlig. Synd at norske politikere bare er så himla treige til å få bestemt seg - og ikke minst alle hensyn som må/skal tas. E6 gjennom Ringebu er ett eksempel. Den gamle opprinnelige Ytre Ringvei i Oslo et annet. Den strandet etter at man hadde støpt ferdig 500m 4-felts bru fra Alna opp mot Tveita.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.413
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^ Nemlig. Synd at norske politikere bare er så himla treige til å få bestemt seg - og ikke minst alle hensyn som må/skal tas. E6 gjennom Ringebu er ett eksempel. Den gamle opprinnelige Ytre Ringvei i Oslo et annet. Den strandet etter at man hadde støpt ferdig 500m 4-felts bru fra Alna opp mot Tveita.
    Å si at ytre ringveg går rundt Oslo gjelder ikke lenger. Snart rekker vel Oslo til Hamar og det er et av problemene....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.823
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Smurfeland
    All erfaring når det gjelder veiutbygging, fra alle land, viser at når kapasiteten bygges ut, så fylles veiene med flere biler, og køene blir ikke borte. Det eneste som hjelper er bompenger og rushtidsavgifter, for å forsøke å spre bilbruken utenfor presstid.

    Nå er, som nevnt, politikerne på jakt etter argumentene de trenger for å redde ansikt og skrinlegge korridoren på E18.

    Budstikka - Høyre-medlem vil droppe E18-utbyggingen
    Hvis man følger logikken med at økt kapasitet på veiene = flere biler, så kunne man kanskje tro at den samme logikken ville gjelde hvis man utvidet kapasiteten på kollektivtrafikken isteden for å tro at alt kan løses med bompenger og avgifter. Større kapasitet burde da gi flere kollektivreisende.

    Men det er klart, å øke kapasiteten og tilrettelegge kollektivtrafikken for å gjøre folks hverdag lettere krever en helt annen innsats enn å bare kreve inn mer penger fra de som er avhengig av å komme seg steder i rushtiden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    14.690
    I Oslo er kollektivtrafikken smekkfull i rushtiden. Det gjelder så vidt jeg vet også togene som kjører ut av Oslo S i alle himmelretninger.
    Det er problematisk å utvide banetilbudet (t-bane er selvsagt suverent mest effektivt siden den er uavhengig av veinettet) da det ikke er mer kapasitet i tunellen gjennom Oslo sentrum. Hvorfor alle togene på dog og liv må kjøre gjennom sentrum har jeg dog ikke skjønt, men det er vel en forklaring på det siden de gjør det.

    Jeg flyttet til Oslo for snart 15 år siden og fritt etter hukommelsen er det veldig, veldig mye mer folk på offentlig transport nå enn det var da.

    Personlig var jeg svært opptatt av reisetid når bosted skulle velges - jeg ønsket å være mest mulig uavhengig av offentlig transport (jeg sykler store deler av året) og jeg ville også unngå bytte av transportmiddel og å måtte reise gjennom sentrum. Nå kan selvsagt dette endre seg om jeg skulle bytte jobb en gang i tiden, men slik er i alle fall ståa nå. Samboeren min må inn til sentrum, men slipper å bytte trikk og går av og på steder det er sitteplass tilgjengelig. Da kan tiden på trikken greit brukes til å lese eller noe annet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    19.328
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Å si at ytre ringveg går rundt Oslo gjelder ikke lenger. Snart rekker vel Oslo til Hamar og det er et av problemene....
    Ytre Ringvei ble aldri gjennomført. Kun prosjektert og startet opp med nevnte bro.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    For meg virker det også logisk at trafikken øker dersom man får framkommelige veier.

    Like logisk som at køkjøring gir høye utslipp.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Dette er nok blåblå politikk. Det er de som vil ha klasseskille på veiene. De rødgrønne vil nok egentlig helst at staten skal bestemme hvem som skal kjøre bil. Eller har de gitt opp den typen politikk for godt?
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Nå må de røde slutte å oppføre seg som sanne kommunister, KRF ser jeg på røde.
    Kvinnegruppa Ottar har fått med seg politikarane i Bergen på å nekta skjenkeløyve til strippeklubbar. – Dei bidreg til ein seksualisert kultur som me ikkje synest noko om, seier Ottar-leiaren.
    https://www.nrk.no/hordaland/nei-til-alkohol-pa-strippeklubbar-i-bergen-1.12978831

    Men Islam er helt greit der damene er verdt halvparten og må dekke seg til, er det mulig at politikere må i framtiden igjennom en realitetssjekk for å finne ut at de faktisk er i stand til å ta beslutninger over andre.

    Så kommer den ene jeg synes har vært den mest oppegående av SV politikerne med dette:
    Mener venstresiden har vært for lite islam kritisk.[
    /QUOTE]

    Solhjell ferdig i norsk politikk - Aftenposten
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn