BT skrev:
Audiophile-Arve skrev:
OMF skrev:
Skjønner ikke helt argumentet ditt....
Mvh
OMF
Når ein stimulerer til auka privat forbruk, vert det mindre ressursar att til fellesgoda. Fellesgoda kan verte til glede for heile samfunnet, t.d. eit kulturhus, medan privat forbruk går til det personlege, t.d. syndeneigedom.
Tvert i mot - staten håver inn mer i moms når privat forbruk øker.
Ja - det er jo faktisk slik at hvis jeg i min grådighet ønsker å ta noen ekstravakter for å tjene meg en ekstra tusenlpp - så vil:
- min arbeidsgiver betale 114,- i arbeidsgiveravgift
- jeg betale ca 448,- i skatt - så jeg har 552,- kroner å bruke.
- hvis jeg så hadler varer for resten betaler jeg 110,4 i moms
I tillegg er det jo slik at de 552 kronene jeg har brukt trolig øker overskuddet til en bedrift. La oss si at jeg brukte mine 552,- på en snekker. Da ender kanskje 250 kroner opp i lønn hos snekkeren - og han betaler også skatt - da gjerne 100,-.
På toppen av det hele - så er det naturlig å anta at min arbeidsgiver tjener mer på meg for dette arbeidet enn de 1114 kroner det koster for ham å ha meg i arbeid. Skal ikke spekulere i hvor mye her, men denne meravkastningen resulterer ogsåp i innbetalt skatt.
Så hvis vi summer opp - så vil min grådighet (Som blant annet gjest er så veldig imot) resultere i at for hver 1000-lapp ekstra jeg får i lønn - så havner det over 770,- i statskassa.
HVorfor er dette viktig....jo se på revideringen av budsjettet for 2010. Vanligvis krangler man om en milliar her eller der. Men her har Regjeringen brukt 17 000 000 000,- mindre:
http://www.statsbudsjettet.no/Revidert-budsjett-2010/satsinger/?pid=38654#hopp
I forslaget til revisjon av statsbudsjettet er bruken av oljeinntektene 17 milliarder kroner lavere enn vi la opp til i budsjettet i fjor høst. Vi tar vare på de gode resultatene vi har oppnådd i norsk økonomi og legger grunnlaget for økt sysselsetting og fortsatt lav arbeidsledighet, sier Johnsen.
Man har altså hatt større aktivitetet enn planalgt - og resultatet ble 17 MRD ekstra.....så kan man jo spørre seg...hva er vitigere enn å skape økonomisk vekst....vi er vel alle enig om at det er lettere å bedrive fordelingspolitikk når man har 17 MRD ekstra..?
Mvh
OMF